Klimaatverandering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:01

Citaat:
Dat er verduurzaamd moet gaan worden is al tig jaren bekend, dus mensen hadden al lang beetje bij beetje kunnen overstappen. Dan hoef je niet in één keer zo veel geld uit te geven.


Laten we vooral niet voorbij gaan aan de bankencrisis (2008), die voor veel mensen voor een financiële crisis gezorgd heeft en woningen lange tijd onverkoopbaar heeft gemaakt. Dit heeft tot zeker een jaar of 10 gevolgen gehad. Daar zijn mensen nu wellicht net bovenop. Dan kun je simpel niet anticiperen op dit soort investeringen en met je hypotheek kun je in zo'n situatie (huis onderwater) al helemaal niets.

Het is dan niet altijd een kwestie van niet willen ;)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:05

Er zijn meer situaties waarin mensen dat niet hebben gedaan.. mensen die bijv vorig jaar pas een huis gekocht hebben, die kunnen nu pas beginnen met sparen (ALS dat al lukt, met een achterlijk hoge hypotheek (wel voor lagere rente, maargoed)

Mensen in de bijstand, of met een uitkering/arbeidsongeschikt, wonen soms ook in een koophuis, mensen met minimum loon en een paar kinderen, mensen die hun baan verloren zijn door wat voor reden dan ook... kan allemaal. En voor mensen die de eindjes aan elkaar knopen (iets met best veel armoede in NL) is denk ik verduurzamen niet iets wat bovenaan de lijst staat?

En dan nog, je moet het allemaal maar begrijpen, de juiste instanties kunnen vinden, de goede keuze kunnen maken.... Dat is niet voor iedereen gesneden koek...

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:07

Exact Cer ! :)

DuoPenotti

Berichten: 29720
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:09

Klopt cer.
Hier nu ook maar 1 loon ondertussen.
Als uwv bedenkt dat je gewoon kan werken terwijl je amper 2 uurtjes concentratie op kan brengen word het sparen niet erg gemakkelijk... Maar wie mij toch aan wil nemen, ik hoor het graag :D
Het is inderdaad helemaal niet vaak een kwestie van geen willen. Maar alles word duurder en duurder. En dan staat het hele huis isoleren terwijl het voor ons prima voldoet, niet op het lijstje nee.
Wij willen ook nog gewoon kunnen leven ipv alles in dat stuk steen stoppen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:24

Nou ik wil het best doen, en ik ben niet heel achterlijk, maar ik vind het echt lastige materie om in je eentje even door te worstelen.. en het gaat soms om best wat geld en dat moet je dan wel goed doen... Buiten dat, waar ik persoonlijk tegenaan loop, naast t financiele stuk, is simpeweg ruimte.. Voor zonnepanelen, warmtepompen, boilers etc...

En inderdaad ook, ik wil leven, ik heb geen kinderen (scheelt een zooi aan footprints :D ) en ik ben er nu dus ik wil er wat leuks van maken.. Ik ga ook niet iedere cent in een stuk steen stoppen..

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:31

Cer schreef:
Ik ga ook niet iedere cent in een stuk steen stoppen..

Begrijpelijk, die waardevermeerdering krijg je er nl enkel uit via verkoop of als geschenk aan kinderen/erfgenamen. Hypotheek op overwaarde is stomweg weer een schuld met alle risico's en kosten die daar bij horen.
Enkel de maatregelen die zich via lastenverlichting terug betalen zijn interessant en dat zijn meestal niet de grote bedragen.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:34

Ik snap echt wat jullie zeggen, maar over het algemeen zijn mensen ook gewoon niet goed in sparen. En dan heb ik het natuurlijk niet over jullie persoonlijk, maar de algemene tendens. Als men beter naar de financiën zou kijken, meer overzicht zou creëren en evt. hulp inschakelen van bijv. de bank daarbij, dan kom je ook al verder. Het zou, zeker voor modaal inkomens, echt wel mogelijk moeten zijn om een beetje te kunnen sparen (50-100+ euro per maand), maar veel mensen missen dat inzicht en overzicht om dat te doen. Dus niet eens zozeer 'niet willen', maar ook weer niet heel zwart-wit 'niet kunnen'.

Ik snap trouwens wel dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is hoor. En nogmaals: ik heb het over gemiddelden / grootste gros van, dus uitzonderingen zijn er aan beide kanten natuurlijk altijd.

Dus eigenlijk weer inhakend op hetgeen van een paar pagina's terug: ook hier is gedragsverandering nodig wil je het budget hebben om die verduurzaming te kunnen implementeren.

Als je dat allemaal bij elkaar optelt is het eigenlijk best een ingewikkeld iets.
Gedrag veranderen om duurzamer te leven, gedrag veranderen zodat je financiëel ook beter bezig bent en tóch te kunnen genieten van je leven, dan eraan kunnen denken om de mogelijkheden uit te zoeken voor jouw specifieke huis voor verduurzamen, dan uitzoeken hoe duur dat is en hoe lang je daarvoor moet sparen en/of welke subsidies & regels er zijn, en dan... en dan... en dan... Het is eigenlijk een hele keten aan opeenvolgende problemen die je moet overwinnen eer dat we allemaal goed duurzaam bezig willen en kunnen zijn.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:41

Maar dat beetje sparen, reken je daar dan ook een kapotte wasmachine bij die wellicht betaald moet worden? Of een zonnepaneel .. met een 50 pm ben je zo 6 jaar verder?

Maar goed, ik heb het ook over gemiddelden, en gelukkig zijn er dus best nog wel wat mensen die het wel snappen en kunnen betalen en uitvoeren, dat geeft weer een beetje marge voor degene die dat niet lukt.

Citaat:
Het is eigenlijk een hele keten aan opeenvolgende problemen die je moet overwinnen eer dat we allemaal goed duurzaam bezig willen en kunnen zijn

Precies :j En dat moet je maar net liggen...

DuoPenotti

Berichten: 29720
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:50

Door collega's werd ik Dagobert duck genoemd :P

Sparen doen we inderdaad al voor een pot voor de paarden.
Voor een kapotte auto te repareren/ vervangen, cv, wasmachine noem inderdaad maar op.
En ja door de jaren heen het asbest dak op de schuur. de zonnepanelen enz. Maar het dak op het huis...nope.
Warmtepomp, nope
Dan komt er nog eerder een gastank in de tuin.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:58

Cer schreef:
Maar dat beetje sparen, reken je daar dan ook een kapotte wasmachine bij die wellicht betaald moet worden? Of een zonnepaneel .. met een 50 pm ben je zo 6 jaar verder?

Maar goed, ik heb het ook over gemiddelden, en gelukkig zijn er dus best nog wel wat mensen die het wel snappen en kunnen betalen en uitvoeren, dat geeft weer een beetje marge voor degene die dat niet lukt.

Citaat:
Het is eigenlijk een hele keten aan opeenvolgende problemen die je moet overwinnen eer dat we allemaal goed duurzaam bezig willen en kunnen zijn

Precies :j En dat moet je maar net liggen...


Ja 'eigenlijk' hoor je een buffer te hebben voor die wasmachine enzo. Maar er blijkt dat echt een heel groot deel van Nederland niet eens een de noodzakelijke (spaar)buffer op orde heeft (nl. €5.000). Dus het is ook gewoon wat dat betreft, je gedrag / levensstijl aanpassen. Als je die spaarbuffer hebt, dan zou je wel kunnen sparen voor verduurzaming. Dus ja, je hebt gelijk, als je die spaarbuffer nog niet hebt moet je idd voor de noodzakelijke dingen eerst een potje hebben.

En ik vind ook dat voor de mensen die het niet lukt, dat daar meer hulp voor moet zijn. Financiëel danwel anders, maar goed, dat is weer een heel ander onderwerp :)).

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:17

En dan zie ik vrienden van mij die veel reizen tussen UK en USA weer voor de zoveelste keer in een vrijwel ,,leeg,, vliegtuig zitten ( verbazing van hun wederom anders posten ze het niet)

Dan denk ik tja....hoe kunnen wij het willen verbeteren als dat soort ,,praktijken,, gewoon door blijven gaan!?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:32

Nou ja Popstra, dat denk ik ook hoor... dan moeten mensen ieder kwartje opzij gaan leggen, terwijl er nog steeds de halve wereld overgevlogen wordt, vuilnisbelten in de brand staan, en bossen omgelegd worden... Ik kan me voorstellen dat mensen dan denken 'ja zoek het uit gewoon'..

Ga daar dan een beetje hulp lopen verlenen en de boel op orde brengen.. en laat de minima hun ministeentje bijdragen.. :)

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:36

Maar het is en-en eigenlijk he... Die praktijken moeten inderdaad opgelost worden, maar consumenten moeten hun gedrag ook verduurzamen. Je kan niet naar een nog-niet-opgelost probleem wijzen en dan roepen 'ik hoef niks te doen want die doen ook nog niks' (even gechargeerd hoor).

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:47

Ik zeg ook niet dat men dat MOET doen, maar ik kan me heeeeel goed voorstellen dat dat gebeurt :j
En ik kan me heel goed voorstellen dat sommige mensen zeggen 'ik moet helemaal niks'.. omdat ze er recalcitrant van worden.. als meer kapitaalkrachtigen er geen ene reet aan doen, en dat Jan van de Hoek zn centjes moet gaan omkeren om een warmtepomp op zn balkonnetje te zetten, en dan een sloot meer electriciteit moet gaan betalen en dan misschien ooit daar eens wat profijt van heeft ...

Waarmee ik dus niet zeg dat het niet moet / kan.. :j

En er kan van hoog naar laag best ook wat gedaan worden.. wat er al een paar keer aangegeven wordt, Nederlands product promoten, stoppen met alles in plastic verpakken (van mij als consument hoeft dat niet hoor.. oh, maar dan moet ik maar ergens anders iets gaan kopen? ) stoppen met bomen omhakken, stoppen met gif lozen.. enzovoorts :j

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 00:12

Over het financiele plaatje. Er zijn allemaal subsidies om hierbij te helpen. Wij hebben bijv van deze gebruik gemaakt https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/seeh/eigenaar-en-bewoner/subsidie-energiebesparende-maatregelen/energiebesparende-isolatiemaatregelen

Een derde wordt daarmee vergoed geloof ik. En daarnaast wordt je huis dus meer waard én gaan je energiekosten omlaag. (En draag je bij aan de maatschappij)

Maar goed, je moet het nog steeds wel op je rekening hebben staan inderdaad, maar je moet meer aan bedragen van 1000/2000 euro denken dan tienduizenden.

Ohja, en hoe vaak controleren jullie de bandenspanning van je auto?

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 00:50

Elke keer als ik tank, zijn van die altijd of nooit dingen, dus gewoonte van maken.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:29

Pumpina, dat zijn alleen isolerende maatregelen toch?
(voor een tussenflat is dat allemaal niet zo spannend...)

Janneke2

Berichten: 22779
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:43

Cer schreef:
Mensen in de bijstand, of met een uitkering/arbeidsongeschikt, wonen soms ook in een koophuis, mensen met minimum loon en een paar kinderen, mensen die hun baan verloren zijn door wat voor reden dan ook... kan allemaal. En voor mensen die de eindjes aan elkaar knopen (iets met best veel armoede in NL) is denk ik verduurzamen niet iets wat bovenaan de lijst staat?

En dan nog, je moet het allemaal maar begrijpen, de juiste instanties kunnen vinden, de goede keuze kunnen maken.... Dat is niet voor iedereen gesneden koek...


De verstandiger gemeenten zijn dus hier begonnen. De flats waar de kleine luyden wonen in één klap energieneutraal maken, zonder huurverhoging.
Het kan.
Mensen hebben meer woongenot en lagere energiekosten.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:53

Zijn alle flats daar huurflats dan?

Maar goed, dat is alleen maar goed dan toch :j En als een verhuurder / gemeente dat doet, dan hoeven de mensen zelf zich in ieder geval niet in de materie te verdiepen, scheelt ook weer stress denk?

Roodvos

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:27

IMANDRA schreef:
Cer schreef:
Maar goed, het is niet verkeerd om erover na te denken, en kleine beetjes helpen ook natuurlijk :j
maar even 40.000 euro hier en 30.000 euro daar, dat lukt niet iedereen hoor.. daar moeten sommige mensen echt wel een jaar of 15 a 20 voor sparen denk?


Het is eerder 1000 euro hier, 3000 euro daar, als je kijkt naar gemiddelde bedragen. Isoleren is in de meeste gevallen niet heel duur, en daar kan je echt veel winst mee behalen (letterlijk en figuurlijk). Dat is wat behapbaarder natuurlijk. Het totaal zal gemiddeld zo'n 40-50.000 zijn, maar dan praat je echt over een investering over jaaaaaaren, niet in 1 keer.

Maar dit is dus zo lastig aan die discussie. De gemiddelde bedragen voor het gemiddelde huis zullen heus wel kloppen. Maar ik heb daar niets aan, want ik heb geen gemiddeld huis. Voor een isolerende maatregel, of bijvoorbeeld zonnepanelen, moet ik eerst een bouwkundige aanpassing laten doen omdat de huidige constructie ongeschikt of niet sterk genoeg is. En dan kom je wel op die 40.000-50.000 euro per keer (of meer).
- nieuwe kozijnen (ca.20.000) nodig om dubbel glas te kunnen plaatsen (gedaan, hypotheek daarvoor net afbetaald)
- nieuw dak (ca. 50.000) nodig om zonnepanelen te kunnen plaatsen
- nieuwe vloeren (ca. 50.000) nodig om vloerisolatie te kunnen toepassen
En met smalle spouwen en deels halfsteens kom ik er met spouwmuurisolatie ook niet. Een isolerende schil rond het huis kost ca. 100.000.

Ik wil best een hoop doen hoor, maar wie gaat dat betalen?

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:35

Ook dat is een puntje, of de bouwconstructie het gewicht van de panelen wel kan dragen...
Wat te bedenken als daar ook nog een pak sneeuw op komt te liggen?
Is niet zelden mis gegaan in het verleden.

Nouja, voordeel is dan weer dat we door de verandering niet vaak veel sneeuw meer krijgen :P

Roodvos

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:47

Popstra, daar maak ik mij geen enkele illusie over: niet :+ . Zelfs niet zonder sneeuw...

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:22

Roodvos ja klopt, maar ik bedoel dat men niet moet denken dat het in de meeste gevallen zo duur is want dat is het niet. Dus als je het dan hebt over Jan Modaal, dan ja, zijn zulke dingen prima mogelijk. Je kan overal wel uitzonderingen bij vinden maar dat zou geen reden moeten zijn om het niet bij het gros van de mensen aan te raden.

De uitzondering is immers geen weerspiegeling van de meerderheid.

DuoPenotti

Berichten: 29720
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:31

Of zijn er meer uitzonderingen dan men denkt?
Ik heb altijd het idee dat het wat de rooskleurig voorgehouden word.
Want bij iedereen die ik ken die het heeft laten bereken komen op hele grote bedragen uit.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:26

DuoPenotti schreef:
Of zijn er meer uitzonderingen dan men denkt?
Ik heb altijd het idee dat het wat de rooskleurig voorgehouden word.
Want bij iedereen die ik ken die het heeft laten bereken komen op hele grote bedragen uit.


Er zit nogal een verschil tussen 'iedereen die ik ken' en de statistische, onderzochte gemiddelden, mediaan en modale bedragen/situaties.

Iedereen zit zo in zijn eigen 'bubbel' (vaak mensen die ook op jou lijken), zéker als je wijk/regio meetelt. Dat jij veel mensen kent die grote bedragen moeten neerleggen wil niet zeggen dat dit dan geen uitzonderingen meer zijn.