De wereld...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 22:24

Bosbranden in Spanje en Griekenland
Aardbevingen in Haïti met tsunamiwaarschuwingen
Afghanistan in angst en paniek door de Taliban
Overstromingen in Turkije
Noodweer hier in NL, België

Alles (gaat) naar de knoppen, ontelbaar veel doden, schade, mensen die tot de laatste seconden gevochten hebben voor hun leven en hierdoor zijn omgekomen... Mensen die nog verstopt onder puin liggen... vechten.

En dan nog het besef moment dat er ook nog een wereldwijde pandemie rondsluipt...

Ik vind het erg heftig... Heel bizar.
Moest het even van me afschrijven... Het is verschrikkelijk wat er allemaal gebeurd in de wereld! ;(

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:28

Ik snap je helemaal. Ik kijk geen nieuws meer en probeer het momenteel te ontwijken, ik wordt er ontzettend verdrietig van maar kan er niks aan veranderen..

Ik ben heel bang dat mijn leven hier ook opeens zal veranderen van de een op de andere dag

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:30

Er is een spreekwoord voor, wie niet luisteren wil moet maar voelen. Moeder Aarde is daar nu mee bezig heb ik zo het idee.

Behalve de oorlog natuurlijk, dat doen we onszelf aan. We leren niet snel genoeg. :+

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:40

Nou, ik word er behoorlijk somber door allemaal |(

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:43

Ik snap precies hoe je je voelt. Op dit moment heb ik zelfs een dipje naar aanleiding van het zien van de video van mensen die zich vastklampen aan vliegtuigen in Kabul om het land te kunnen ontvluchten, zelfs al weten ze dat ze 99% zeker komen te overlijden. Het zorgt er voor dat alle zorgen die ik hier heb ineens zo klein en nutteloos voelen.

Anderzijds is de mens gezegend met een unieke kracht: we kunnen nadenken over onze toekomst. Waar er dingen aan de ene kant kapot gaan, zijn aan de andere kant de mooiste mensen van onze soort aan het nadenken over hoe het wél weer opgelost kan worden. We weten hoe we ijs kunnen maken, dus hebben we een onderzeeër naar de arctische gebieden gestuurd om daar ijsblokjes te maken. Costa Rica was één van de landen in de jaren 70 die het hardst aan het ontbossen was, maar intussen is 60% van het eiland weer bebost. Ook wordt er in de periferie geïnvesteerd in educatie voor meiden, waardoor op langere termijn de bevolking van onze planeet een piek gaat bereiken. En hé: zelfs hier op Bokt zijn mensen bezig om de wereld een stukje te helpen. Denk bijvoorbeeld aan de geadopteerde rotonde.

We zijn onderweg naar Mars, maken de transitie naar steeds meer schone(re) elektriciteit, leggen steden aan met steeds meer groenere gebieden en vinden elke dag dingen uit die onze wereld mooier kunnen maken. Gaat dat lastig worden? Zeker weten. Gaan we de komende jaren nog veel naar nieuws krijgen? Ook zeker weten. Maar wat ik mee wil geven is vooral dat er áltijd een beetje hoop is voor de toekomst. We zijn de meest destructieve soort van deze planeet, maar tegelijkertijd ook de enige soort met de intelligentie om dingen te veranderen, om te leren en om te ontwikkelen. :)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:45

Dat is een mooie gedachte Hiraeth

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:51

Dankjewel voor je post hiraeth, soms vergeet je dit soort dingen door alles wat er gebeurt

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:16

Ik word er ook zo verdrietig van. Kan aan bijna niets anders meer denken dan aan alle problemen in de wereld. En dan eigenlijk vooral voor de gevolgen voor de kinderen. Watvoor wereld is er straks voor hun?

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:21

Yep. Gewoon lekker doorjonken met zijn allen, dan komt het vast wel goed.

*sarcasme uit en de koude douche in, want nee, 43° op dit canarische eiland is volslagen belachelihk en niet normaal*

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:02

Ik ben heel benieuwd hoe de wereld eruit zal zien voor de komende generatie. De covid babys. Wanneer is de wereld niet meer leefbaar voor de mens. De natuur zal altijd winnen. En voor de wereld zou het echt beter zijn als wij uitsterven.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:23

Mooie positieve post Hiraeth. In de jaren 80 waren we ook bang, voor zure regen, gaten in de ozonlaag, dreiging van nucleaire bommen en de spanning tussen Amerika en Rusland. Toen was het nieuws nog niet zo snel als nu dus qua rampspoed wisten we ook niet meteen alles zoals nu.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:27

Even gezocht: earth overshoot day was in de jaren 80 rond half november.

Dit jaar was earth overshootday begin augustus.

Die overshootday zegt voor mij veel over ons aandeel aan de schade aan de wereld. Op die dag hebben we alles verbruikt wat de wereld ons in 1 jaar kan bieden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:33

Ik snap je ook hoor, TS!
Dit is ook één van de redenen dat wij er voor hebben gekozen om geen kinderen op de wereld te zetten.

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:09

Wat mooi Hireath, de wereld lijkt inderdaad een tikje naar maar de focus moeten we zien te houden op de mooie dingen op aarde en die zijn er ook nog heel veel. Ik lees geen kranten en kijk zo min mogelijk nieuws maar volg op instagram alle goed nieuws sites en die zijn heel hoopgevend :)

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:17

Nou die gedachten deel ik de laatste tijd wel. Het is ook een van de redenen dat ik geen kinderen wil, wat voor wereld laten we zometeen achter?

En nu kunnen wij wel keihard werken aan klimaatakkoorden etc, maar zolang Rusland, China en de VS niet meedoen dan is dat wat wij doen een druppel op de gloeiende plaat natuurlijk :\ .

Laten we hopen dat we het tijd nog kunnen keren.

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:23

Het is zeker triest wat er gebeurd. Steeds meer terroristen, mensen steken elkaar neer, schieten elkaar neer, en dat is nu de orde van de dag.
Naast dat het idd extremer wordt qua klimaat en weersomstandigheden.

Ik ben van mening dat er veel en veelste veel mensen rondlopen op deze aardbol. Men blijft maar aanfokken om vergrijzing tegen te gaan. En omdat het normaal is. Niet nadenkend over dat de wereld al bomvol is. Straks als men het eindelijk inziet, dan krijg je pas vergrijzing. Als de bevolking moet gaan indammen.
Ik vind dat er sowieso een wereldwijde geboortebeperking moet komen naar 1 kind, maximaal 2. Want hoe meer mensen, hoe meer problemen.

Wat er in Afghanistan gebeurd is vreselijk.. maar waar wil je met al die mensen naartoe, om ze veilig te stellen?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:30

Ik vrees ook voor de toekomst, en niet alleen die van de nieuwe generatie maar ik denk dat ook onze eigen generatie het al heel moeilijk gaat krijgen.

Corona was eigenlijk het perfecte moment om met z'n allen op de rem te trappen. De ideale manier om af te komen van alle koopverslavingen, de onnodige vliegreizen, het onnodig vervoeren van eten naar de andere kant van de wereld.. Maar nee, nadat alles een jaar lang nagenoeg stil heeft gelegen gaan mensen weer net zo hard terug naar hun oude leventje, en laat de overheid het allemaal gebeuren, want al dat kopen en reizen is goed voor de economie.

Af en toe dan denk ik, wat maakt het ook uit, laat de mensheid maar vergaan zodat de aarde van haar ongedierte af is en zich kan herstellen.
Maar stiekem hoop je dan toch dat de mens eindelijk eens leert en er eens iets zal veranderen.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:00

Ik wil nog even toevoegen dat ik het juist belangrijk vind om te focussen op positieve dingen, omdat 'we zijn toch al de sjaak' niet de mentaliteit is waarmee dingen nog veranderen.

Science-fiction staat op dit moment bol van films en boeken waarin de mensheid vertrekt naar verre oorden, omdat de aarde een onleefbare plek is geworden. Zelfs in de echte wereld wordt er met het idee gespeeld om naar Mars te verhuizen.

We moeten zeker niet te optimistisch zijn als het gaat om onze planeet, maar het is belangrijk dat we het idee blijven houden dat het nog niet het einde is. Zelfs al zijn we een klein stipje op een grote aardbol. Bedrijven als Shell en Unilever spelen deels onder onze vlag en kunnen door ons kleine land tot verantwoording worden geroepen. We hebben hier een land waar we ontzettend goed zijn in landbouw en het duurzaam en efficiënt gebruik maken van de stukjes die we hebben. We hebben veel knappe koppen die, net zoals onze waternetwerken, hun kennis delen met de rest van de wereld.

Voor sommige soorten is het al te laat en de klok is al lang voorbij vijf voor twaalf. Internationale spanningen nemen toe en dingen als de vluchtelingencrisis komen sterk onder druk te staan van verwoestijning en oorlog. Met dat soort nieuws van grote schaal voel je je al snel een korreltje zand in een groot universum. Anderzijds kennen we allemaal wel de theorieën van terug in de tijd reizen, waarbij één kleine actie van één persoon een gehele tijdlijn verandert.

Als we allemaal ons best doen, een keertje een klein beetje van onze welvaart delen met mensen op de juiste plekken (en dat is moeilijk!) en kleine aanpassingen doen in onze levenstijl, komen we ook al een heel eind. Maar laten we vooral niet op het meest cruciale tijdstip de handdoek in de ring gooien, want dat is niks voor onze koppige soort.

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:56

Jeepie Hireath wat schrijf jij prachtig, heb je ook zoiets als een instagram of Facebook pagina waar je vaker zulke positieve teksten deelt en waar ik je kan volgen?

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:10

wauw Hireath, mensen zoals jij geven mij dus altijd weer dat stukje hoop _/-\o_

Bedankt daar voor, maar echt <3

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:32

Hiraeth, deels met je eens. Ik geloof ook dat alle kleine beetjes iets helpen, niets doen omdat het toch al belabberd is is geen optie, en kunnen we gewoon niet maken t.o.v de andere bewoners van deze planeet.

Maar: we moeten het wel allemaal doen! En op de goede manier! Het heeft geen enkele zin je glas in de glasbak te gooien om vervolgens een telefoonhoesje uit China te bestellen!
Een derde kind is, imo, en ik weet dat ik hiermee mensen steek, gewoon niet nodig! Oók niet als je een zonnepaneel op het dak hebt!

En zo kan ik nog wel even doorgaan. We doem teveel voor eem te klein deel, en daarvoor, ja sorry,zijn we echt al teveel naar de klote. We moeten het GOED doen. En niet voor onszelf, maar voor al die anderen wiens wereld wij hebben afgepakt/vervuild/onbewoonbaar hebbem gemaakt.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:16

Zeker. Ik zie veel mensen de schuld volledig in de schoenen leggen van de grote bedrijven, maar uiteindelijk is onze consumptie van zaken net zo belangrijk. Het probleem is alleen dat 'wij' het dan allemaal moeten doen, terwijl 'zij' (de bedrijven) bij wijze van spreken één knopje indrukken.

Het is best lastig om het roer om te gooien qua levensstijl om je eigen voetafdruk te verkleinen. Een keer een vleesloze dag inlasten, misschien eens shoppen bij een vintage kilo sale in plaats van online en een keer de trein pakken in plaats van het vliegtuig is al een stapje. Iedereen hoeft niet gelijk minimalistisch te gaan leven, maar mensen zetten dan in ieder geval de deur open voor een minder consumerende levensstijl. Ik denk dat er nog veel te winnen valt als het gaat om educatie hoe we met kleine dingen al veel kunnen doen, als we het inderdaad maar juist doen.

Het is altijd een beetje een kip en het ei verhaal qua relatie tussen de consument en de leverancier. De consument bepaalt deels wat er geleverd wordt met een bepaalde vraag, maar een nieuw concept kan juist weer een markt aanpassen. Als ik kijk naar hoe nu H&M bijvoorbeeld als fast fashion keten aan het verduurzamen is, ben ik blij dat er zowel de vraag er naar bestaat als de wil om dit uit te voeren. Maar nu is H&M natuurlijk wel van Zweedse bodem afkomstig, dus die zijn sowieso al meer gestimuleerd om daar aan te werken. Het geeft mij in ieder geval een beetje hoop dat kleding kopen van websites als Shein straks wat minder aantrekkelijk wordt.

Dat wij allemaal moeten aanpassen en moeten gaan nadenken over hoe we deze wereld overgeven aan de volgende generatie is absoluut iets waar ik het mee eens ben! Maar als aanvulling denk ik gewoon dat 'doemdenken' de energie die nodig is om te veranderen juist opslurpt. Als voetbalteam scoor je ook niet meer als het stadion leeggelopen is en iedereen stopt met hopen. Daar blijf je juist presteren als dat kleine beetje hoop er is dat je aan het eind van de wedstrijd nog kunt winnen.

-

Ik heb overigens geen plaats waar ik teksten deel, maar jullie reacties zijn wel heel lief. :)

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:07

Palmera schreef:
Hiraeth, deels met je eens. Ik geloof ook dat alle kleine beetjes iets helpen, niets doen omdat het toch al belabberd is is geen optie, en kunnen we gewoon niet maken t.o.v de andere bewoners van deze planeet.

Maar: we moeten het wel allemaal doen! En op de goede manier! Het heeft geen enkele zin je glas in de glasbak te gooien om vervolgens een telefoonhoesje uit China te bestellen!
Een derde kind is, imo, en ik weet dat ik hiermee mensen steek, gewoon niet nodig! Oók niet als je een zonnepaneel op het dak hebt!

En zo kan ik nog wel even doorgaan. We doem teveel voor eem te klein deel, en daarvoor, ja sorry,zijn we echt al teveel naar de klote. We moeten het GOED doen. En niet voor onszelf, maar voor al die anderen wiens wereld wij hebben afgepakt/vervuild/onbewoonbaar hebbem gemaakt.


En ik ben het dan weer deels met jou eens ;)

Het heeft geen enkele zin om het ene wel te doen om vervolgens het andere niet te doen, gaat in mijn ogen niet helemaal op. Dat ontkracht eigenlijk ook het "alle beetjes helpen".
Dat zou namelijk betekenen dat het alleen helpt als je alles doet.

Ik heb liever dat iemand stopt met vlees eten, maar (nog) niet met bestellen bij Shein, dan dat die persoon allebei blijft doen. Dus dat geld ook voor jouw voorbeeld.
Liever 1 van de 2, dan geen van de 2.

Tuurlijk wil je dat iedereen gelijk alles en het allemaal doet, maar bewustwording en je levensstijl aanpassen is een proces en ieder proces verloopt anders.
Ik ben al lang blij als iemand er over na wil denken en probeert iets te doen. Ik motiveer dan liever de positieve dingen in iemands proces, dan te wijzen naar alle dingen die iemand nog niet (goed) doet.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:59

Niet te vergeten : alle mensen krijgen Corona en worden ziek. Spanje en Britisch Columbia kreunen onder de verzengende hitte. Groenland smelt af tegen een onvoorstelbaar tempo. De ijskappen brokkelen af.

Moeder Aarde is boos, en niet zo'n beetje ook. En ze heeft groot gelijk. Als het mensdom niet per direct stopt met zijn destructief gedrag zal de Aarde binnen niet zo lange tijd onleefbaar geworden zijn.

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: De wereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:03

Mensen vergeten vaak ook dat de dieren boven aan de voedsel keten als eerste sterven bij een ramp. En ja dat zijn wij mensen.

Kijk bijvoorbeeld naar de pissebed, die overleeft het wel