Situatie Afghanistan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:15

enzino schreef:
Dat is een flinke gok, nu is het afwachten wat de reactie zal zijn met doelwitten genoeg op een bekende locatie.


Precies! We zullen afwachten hoe het verder gaat. Blijf vooral informatie delen, ik mag je bijdragen graag doornemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:42

robert45 schreef:
Precies! We zullen afwachten hoe het verder gaat. Blijf vooral informatie delen, ik mag je bijdragen graag doornemen.

Dank je. Toegeven aan pestkoppen leek me niet verstandig want dan komen ze gewoon terug in het volgende topic (waarvan dit topic het bewijs is). In plaats daarvan blijf ik gewoon posten en zal ik de moeite om bronnen te geven of delen verder toe te lichten beperken.

Toelichting op mijn vorige bericht dat dit een flinke gok is: er is weinig upside. Als er nu niet meer aanslagen komen dan zal niemand Biden bedanken voor zijn actie omdat het onbewezen is dat het effect heeft gehad (IS zal nooit toegeven dat ze vanwege die reactie nu niets meer doen), terwijl de volgende aanslag direct aan hem toegewezen zal worden als vergelding voor zijn actie terwijl er nog Amerikaanse burgers en soldaten in het land waren.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:31

Cer schreef:
Ailill schreef:
Moet ik me nu voor iedere smiley hier gaan verantwoorden?

Ik vond de woordkeuze van Cowboy grappig.

Wat een zure reactie .. ik vraag notabene “hoe bedoel je die?”.. soms tikken mensen wel eens mis namelijk, had ook gekund.. dus nee, je hoeft je niet voor “iedere smiley hier te verantwoorden” hoor… (om t even met drama te brengen ook, t was 1 vraag over 1 smiley…)

Maar gezien het onderwerp en de ernst ervan, althans, dat vind ik, vind ik zelf smileys niet altijd handig. Je zal die tocht maar moeten ondernemen naar zo’n vliegveld, alles achterlatend.. niet eens weten of t wel gaat lukken .. en als je dan in een nieuw land bent, ben je niet eens welkom .. ik vind t vreselijk voor die mensen
Hij was inderdaad wat zuur, dat was niet handig van mij. Bij deze dan ook een excuses.

Eens met je bericht, het is daar nu letterlijk de hel op aarde, dat is een zeer zwaar onderwerp. Ik denk dat heel veel mensen, vanuit hun eigen perspectief en referentiekader, zoeken naar een (passende) oplossing. Ik hoop vooral op solidariteit onder de mensheid, maar dat is (en blijft), denk ik, een utopie.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:38

enzino schreef:
Dank je. Toegeven aan pestkoppen leek me niet verstandig want dan komen ze gewoon terug in het volgende topic (waarvan dit topic het bewijs is). In plaats daarvan blijf ik gewoon posten en zal ik de moeite om bronnen te geven of delen verder toe te lichten beperken.

Sorry, maar wauw wat een zwaktebod dit. De betrouwbaarheid van informatie hangt echt af van de bron, bovendien is het geregeld dat men wat kort door de bocht reageert waarop om toelichting gevraagd wordt. Ik lees hem zo dat jij zegt dat je bronnen en toelichting geven ziet als het ‘toegeven aan pestkoppen’, maar die twee dingen zijn een belangrijk onderdeel van een discussie of gesprek (sowieso, ik zie nergens pestkoppen, enkel mensen die het niet met je argumenten of informatie eens zijn).

Excuses aan de rest dat ik even hierop inga, maar ik vind het niet heel netjes om met termen als pestkoppen te strooien terwijl dat echt totaal niet aan de orde is.

Goed, nu inhoudelijk.

enzino schreef:
Toelichting op mijn vorige bericht dat dit een flinke gok is: er is weinig upside. Als er nu niet meer aanslagen komen dan zal niemand Biden bedanken voor zijn actie omdat het onbewezen is dat het effect heeft gehad (IS zal nooit toegeven dat ze vanwege die reactie nu niets meer doen), terwijl de volgende aanslag direct aan hem toegewezen zal worden als vergelding voor zijn actie terwijl er nog Amerikaanse burgers en soldaten in het land waren.
Buiten dat dit inhoudelijk wel klopt en ik het er mee eens ben: dit geldt toch voor élke president die een vergelding of aanslag of andere actie inzet? Lijkt me niet alleen voorbehouden aan Biden.

Bovendien lijkt me dit best een lose-lose situatie. Zou Biden niets doen, dan wordt hij gezien als zwak, als IS haar gang laten te gaan. Nu met de vergeldingsactie kan je er eigenlijk wel gif op innemen dat a) met alleen deze IS niet meteen weg is / ophoudt en b) er waarschijnlijk weer meer aanslagen (op Amerikaanse of allied doelwitten) gaan plaatsvinden.

Je kan eigenlijk geen kant op, je doet het nooit ‘goed’.

Ik hoop natuurlijk wel écht dat er in ieder geval voorlopig geen aanslagen komen zodat iedereen die wil kan ontsnappen, maar ik ben er bang voor…

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 12:21

Yvonne Ridley over de situatie daar, zij is ooit ontvoerd door de taliban toen ze daar werkte als journalist.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 12:22

IMANDRA schreef:
Sorry, maar wauw wat een zwaktebod dit. De betrouwbaarheid van informatie hangt echt af van de bron, bovendien is het geregeld dat men wat kort door de bocht reageert waarop om toelichting gevraagd wordt. Ik lees hem zo dat jij zegt dat je bronnen en toelichting geven ziet als het ‘toegeven aan pestkoppen’, maar die twee dingen zijn een belangrijk onderdeel van een discussie of gesprek (sowieso, ik zie nergens pestkoppen, enkel mensen die het niet met je argumenten of informatie eens zijn).

Excuses aan de rest dat ik even hierop inga, maar ik vind het niet heel netjes om met termen als pestkoppen te strooien terwijl dat echt totaal niet aan de orde is.

Geen excuses nodig als je het toch niet meent, want je weet zelf ook dat je het gewoon per PM kan vertellen.

Goed, nu inhoudelijk.

IMANDRA schreef:
dit geldt toch voor élke president die een vergelding of aanslag of andere actie inzet? Lijkt me niet alleen voorbehouden aan Biden.

Is dat klassiek Sun Tzu: attack when you are at your weakest?

Zou het niet slimmer zijn die vergelding een weekje uit te stellen zodat die burgers geen doelwit meer zijn? Wanneer ze niet meer compleet afhankelijk zijn van het woord van een Taliban leider?

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 12:25

Ik zie ook geen pestkoppen hoor. Er staat een goed interview met Shiraz Maher over de Taliban, Al-Qaida en IS in nrc. Weet niet of het online te lezen is, ga het niet eens proberen want ik mag al bijna niets meer lezen, zelfs incognito lukt meestal niet.

pien_2010

Berichten: 43255
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 12:40

Askja schreef:
enzino schreef:
Biden heeft ook al gezinspeeld op wraak, maar zal waarschijnlijk met acties wachten tot de gijzelaars die hij achter heeft gelaten terug zijn.
VS voert aanval uit op Afghaanse tak van IS
https://www.nos.nl/l/m/2395426


De conclusie van Lucas Waagmeester onderschrijf ik volledig. Hij schrijft dit op het einde na zijn verslaggeving.
Bedankt voor de link.

Ook ik zie geen pestkoppen Enzino. Wel mening verschillen en dat is goed!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:39

Enzino, jammer dat je het nog steeds nodig acht om de sfeer hier te blijven verpesten, iets met een pot en een ketel :+

Askja, dank voor de link. Nu onderweg, ik ga hem later lezen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:40

pien_2010 schreef:
Askja schreef:

De conclusie van Lucas Waagmeester onderschrijf ik volledig. Hij schrijft dit op het einde na zijn verslaggeving.
Bedankt voor de link.

Ook ik zie geen pestkoppen Enzino. Wel mening verschillen en dat is goed!


Zeker :j zo zie je andere visies en dat is heel interessant zo lang het netjes blijft.


enzino schreef:
Is dat klassiek Sun Tzu: attack when you are at your weakest?

Zou het niet slimmer zijn die vergelding een weekje uit te stellen zodat die burgers geen doelwit meer zijn? Wanneer ze niet meer compleet afhankelijk zijn van het woord van een Taliban leider?


Eens (maar kanttekening dat wij natuurlijk niet alle details weten, en die context kan de mening wellicht nog veranderen). Ging me meer om de algemene gedachte van vergelding vs geen vergelding.

Maar misschien is dat in deze specifieke situatie ook lose-lose.

Biden doet meteen een vergelding > IS verergerd de aanslagen en richt op de huidige mensen die er vast zitten, mensen zijn boos want je had kunnen wachten.
Biden wacht met de vergelding > IS gaat gewoon door (want wie zegt dat ze niet nog een tweede aanslag plegen op Amerikanen), mensen zijn boos want je had ze op tijd “tegen kunnen houden”.
Biden doet geen vergelding > IS gaat door, mensen zijn boos want is zwak en je moet IS tegen houden.

Ik zou echt niet aan het hoofd willen staan in zo’n situatie. Sowieso niet eens trouwens.

pien_2010

Berichten: 43255
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:54

Niemand kan dit goed doen. Het is een wespennest waar ook de Russen zich al aan verbrand hebben.
Klopt Imandra, alle scenarios zijn waardeloos op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:00

"Op dit moment" is inderdaad het belangrijkste onderdeel van die zin.

Dit is een situatie die de Amerikanen zelf over zich hebben afgeroepen. Ze hebben het Bagram vliegveld achter gelaten, zijn naar een strategisch moeilijk verdedigbaar vliegveld midden in een stad met miljoenen inwoners gegaan, hebben eerst een groot deel van hun troepen terug getrokken om vervolgens de burgers te evacueren, en zijn nu afhankelijk van de Taliban om door te mogen gaan. Nu zitten ze met een moeilijke deadline en een zeer slechte onderhandelingspositie.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:40

pien_2010 schreef:
Niemand kan dit goed doen. Het is een wespennest waar ook de Russen zich al aan verbrand hebben.
Klopt Imandra, alle scenarios zijn waardeloos op dit moment.
Pien, wat bedoel je in dit geval met de Russen?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:01

enzino schreef:
"Op dit moment" is inderdaad het belangrijkste onderdeel van die zin.

Dit is een situatie die de Amerikanen zelf over zich hebben afgeroepen. Ze hebben het Bagram vliegveld achter gelaten, zijn naar een strategisch moeilijk verdedigbaar vliegveld midden in een stad met miljoenen inwoners gegaan, hebben eerst een groot deel van hun troepen terug getrokken om vervolgens de burgers te evacueren, en zijn nu afhankelijk van de Taliban om door te mogen gaan. Nu zitten ze met een moeilijke deadline en een zeer slechte onderhandelingspositie.

Dat lijkt mij, helaas, een vrij adequate weergave van de stand van zaken.
Ik denk alleen niet dat dit anders was geweest als de VS (en dan gaat het qua beslissingen uiteraard om méér mensen dan alleen Biden, bijv. het Pentagon) hadden gewacht met het vergelden van de aanslagen.

Ondertussen blijf ik me nog steeds afvragen hoe het toch mogelijk is geweest dat de Taliban in zo'n korte tijd zonder noemenswaardig verzet nagenoeg geheel Afghanistan hebben kunnen overrompelen. Is er dan werkelijk zo weinig actief verzet geweest? En was dat een kwestie van onmacht, verlammende angst, defaitisme, onderlinge verdeeldheid, anti-westerse sentimenten, een mix van dat alles, of nog iets anders?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:18

Ailill schreef:
pien_2010 schreef:
Niemand kan dit goed doen. Het is een wespennest waar ook de Russen zich al aan verbrand hebben.
Klopt Imandra, alle scenarios zijn waardeloos op dit moment.
Pien, wat bedoel je in dit geval met de Russen?
USSR, de Russische invasie in 1979 om Afghanistan binnen de communistische invloedssferen te behouden (na de communistische staatsgreep van 1973), en de daaropvolgende oorlog tussen het Russische invasieleger en de anti-communistische islamitische mujahedin, die duurde tot de Russen zich na 10 jaar vergeefs strijd in 1989 terugtrokken.

Ik moet hierbij altijd denken aan de James Bond-film The Living Daylights uit 1987, waarin James Bond en zijn Bondgirl van dat moment geholpen worden door de mujahedin, die daarbij als een soort good guys/verzetsstrijders worden neergezet, want ze streden immers samen tegen de communisten (o.a. Jeroen Krabbé in een vrij hilarische rol). Uit diezelfde mujahedin kwamen later de Taliban voort.
Ach ja, de Koude Oorlog.

pien_2010

Berichten: 43255
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:05

Ailill schreef:
pien_2010 schreef:
Niemand kan dit goed doen. Het is een wespennest waar ook de Russen zich al aan verbrand hebben.
Klopt Imandra, alle scenarios zijn waardeloos op dit moment.
Pien, wat bedoel je in dit geval met de Russen?


Dan heb ik het over dit stuk geschiedenis wat erg bloedig was en waar de Sovjets grote verliezen hebben geleden. Pas in 1989 stopte dit. Aangezien ik van 1958 ben weet ik dit nog wel

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-sov ... fghanistan

pien_2010

Berichten: 43255
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:32

En hier het 1ste deel van 5 delen ve dagboek van een Nl meisje dat op familie bezoek ging want opa lag op sterven en Wilde zijn (klein) kinderen zo graag nog zien. De gebeurtenissen raakten in een versnelling en dat betekende:

https://www.nu.nl/strijd-in-afghanistan ... redirect=1

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:43

Als je je wilt verdiepen in de cultuur van Afghanistan kun je ook de romans van Khaled Hosseini lezen. En dan met name: Duizend schitterende zonnen en De vliegeraar.

Zijn derde boek: En over de bergen kwam de echo komt dat ook wel aan bod maar minder.

Edit ja het zijn romans maar de cultuur zoals beschreven in die boeken absoluut geen fictie. De personages zijn niet echt, de verhalen daarentegen zouden heel goed waar gebeurd kunnen zijn.

pien_2010

Berichten: 43255
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:46

leestmee schreef:
Als je je wilt verdiepen in de cultuur van Afghanistan kun je ook de romans van Khaled Hosseini lezen. En dan met name: Duizend schitterende zonnen en De vliegeraar.

Zijn derde boek: En over de bergen kwam de echo komt dat ook wel aan bod maar minder.


Het 3de boek heb ik niet gelezen. De 1ste 2 wel. Prachtige boeken.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 22:11

Dat zijn inderdaad prachtige boeken ja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:10

Askja schreef:
Ondertussen blijf ik me nog steeds afvragen hoe het toch mogelijk is geweest dat de Taliban in zo'n korte tijd zonder noemenswaardig verzet nagenoeg geheel Afghanistan hebben kunnen overrompelen. Is er dan werkelijk zo weinig actief verzet geweest? En was dat een kwestie van onmacht, verlammende angst, defaitisme, onderlinge verdeeldheid, anti-westerse sentimenten, een mix van dat alles, of nog iets anders?

Op basis van de "Afghanistan Papers" (link naar artikel uit de Washington post dat een samenvatting geeft heb ik eerder gedeeld) en de link naar documentaires die andere hebben geplaatst (je kan er om lachen of huilen) zou ik zeggen dat Afghanistan in de afgelopen 20 jaar alleen een leger heeft gehad op papier. Net zoals het alleen een democratie heeft gehad op papier. Dat het allebei binnen de kortste keren omgevallen is nadat de Amerikanen vertrekken is daarom niet zo verwonderlijk. De manier van terugtrekken zou ook niet geholpen hebben met het moraal (de commandant van Bagram airfield wist pas dat de Amerikanen vertrokken waren toen ze het stroom afsloten en hij in het donker zat midden in de nacht), maar het zou sowieso ineen storten binnen de kortste keren.

Amerikanen zijn nu verzocht weg te blijven van het vliegveld in Kabul omdat er een dreiging is voor vervolgaanvallen.
US Ambassy schreef:
Due to a specific, credible threat, all U.S. citizens in the vicinity of Kabul airport (HKIA), including the South (Airport Circle) gate, the new Ministry of the Interior, and the gate near the Panjshir Petrol station on the northwest side of the airport, should leave the airport area immediately.


De evacuaties verlopen beter dan verwacht na de eerste chaotische dagen, maar naar verwachting zullen er nog 500+ Amerikanen achter blijven waarvan ze niet weten waar die zijn.

De resultaten van de eerder genoemde drone-strike als vergeldingsactie op de zelfmoordaanslag zijn twijfelachtig. Het Pentagon wil de namen van de doelwitten niet geven en Reuters heeft aangegeven dat een lokaal persoon verklaard dat er ook vrouwen en kinderen bij omgekomen zijn. Of de omgekomen personen (de doelwitten) daadwerkelijk waren wie het pentagon zegt dat ze waren zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Verder ben ik net door een analyse heen gegaan waarvan de strekking is dat de problemen voor de lokale bevolking verre van voorbij zijn vanwege economische sancties die zullen volgen. Momenteel leeft 47% van de bevolking onder de armoedegrens, dat zal mogelijk flink toenemen. De reserves van de Afghaanse centrale bank, ter waarde van $9.5 miljard, zijn bevroren en het IMF heeft haar leningen terug getrokken. Het directe resultaat zal inflatie en voedseltekorten zijn zonder een werkende overheid (geen reserves betekend geen loon, geen loon betekend geen ambtenaren). Voormalig president Ghani is het land ontvlucht met naar vermeend $169 miljoen in cash - de laatste $5 miljoen is hij vergeten op het vliegveld.

De Taliban zal een regering vormen als de Amerikanen weg zijn, maar ze hebben dan lokaal geld dat snel haar waarde verliest, nauwelijks reserves aangezien die bevroren zijn en geen middelen om ambtenaren te betalen. Voorheen kwam bijna 75% van het overheidsbudget uit "ontwikkelingshulp", dat zal nu plots opdrogen. Banken zullen niet samen kunnen werken met Afghanistan omdat onduidelijk is of de regering erkent zal worden, de enige optie die ze nu hebben zouden leningen van Rusland, China, etc zijn in ruil voor toegang tot grondstoffen (of whatever else ze nog van waarde hebben in dat land).
https://www.wsj.com/articles/biden-imf- ... 1629320770

De voornaamste inkomsten van de Taliban waren voorheen tol op goederen van en naar bv Iran en heffingen op benzine. Opium droeg voor minder dan 10% van hun inkomsten bij.


Zoals Julian Assange al zei: "The goal is to use Afghanistan to wash money out of the tax bases of the U.S. and Europe through Afghanistan and back into the hands of a transnational security elite. The goal is an endless war, not a successful war".

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:40

enzino schreef:
Askja schreef:
Ondertussen blijf ik me nog steeds afvragen hoe het toch mogelijk is geweest dat de Taliban in zo'n korte tijd zonder noemenswaardig verzet nagenoeg geheel Afghanistan hebben kunnen overrompelen. Is er dan werkelijk zo weinig actief verzet geweest? En was dat een kwestie van onmacht, verlammende angst, defaitisme, onderlinge verdeeldheid, anti-westerse sentimenten, een mix van dat alles, of nog iets anders?

Op basis van de "Afghanistan Papers" (link naar artikel uit de Washington post dat een samenvatting geeft heb ik eerder gedeeld) en de link naar documentaires die andere hebben geplaatst (je kan er om lachen of huilen) zou ik zeggen dat Afghanistan in de afgelopen 20 jaar alleen een leger heeft gehad op papier. Net zoals het alleen een democratie heeft gehad op papier. Dat het allebei binnen de kortste keren omgevallen is nadat de Amerikanen vertrekken is daarom niet zo verwonderlijk. De manier van terugtrekken zou ook niet geholpen hebben met het moraal (de commandant van Bagram airfield wist pas dat de Amerikanen vertrokken waren toen ze het stroom afsloten en hij in het donker zat midden in de nacht), maar het zou sowieso ineen storten binnen de kortste keren.

Amerikanen zijn nu verzocht weg te blijven van het vliegveld in Kabul omdat er een dreiging is voor vervolgaanvallen.
US Ambassy schreef:
Due to a specific, credible threat, all U.S. citizens in the vicinity of Kabul airport (HKIA), including the South (Airport Circle) gate, the new Ministry of the Interior, and the gate near the Panjshir Petrol station on the northwest side of the airport, should leave the airport area immediately.


De evacuaties verlopen beter dan verwacht na de eerste chaotische dagen, maar naar verwachting zullen er nog 500+ Amerikanen achter blijven waarvan ze niet weten waar die zijn.

De resultaten van de eerder genoemde drone-strike als vergeldingsactie op de zelfmoordaanslag zijn twijfelachtig. Het Pentagon wil de namen van de doelwitten niet geven en Reuters heeft aangegeven dat een lokaal persoon verklaard dat er ook vrouwen en kinderen bij omgekomen zijn. Of de omgekomen personen (de doelwitten) daadwerkelijk waren wie het pentagon zegt dat ze waren zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Verder ben ik net door een analyse heen gegaan waarvan de strekking is dat de problemen voor de lokale bevolking verre van voorbij zijn vanwege economische sancties die zullen volgen. Momenteel leeft 47% van de bevolking onder de armoedegrens, dat zal mogelijk flink toenemen. De reserves van de Afghaanse centrale bank, ter waarde van $9.5 miljard, zijn bevroren en het IMF heeft haar leningen terug getrokken. Het directe resultaat zal inflatie en voedseltekorten zijn zonder een werkende overheid (geen reserves betekend geen loon, geen loon betekend geen ambtenaren). Voormalig president Ghani is het land ontvlucht met naar vermeend $169 miljoen in cash - de laatste $5 miljoen is hij vergeten op het vliegveld.

De Taliban zal een regering vormen als de Amerikanen weg zijn, maar ze hebben dan lokaal geld dat snel haar waarde verliest, nauwelijks reserves aangezien die bevroren zijn en geen middelen om ambtenaren te betalen. Voorheen kwam bijna 75% van het overheidsbudget uit "ontwikkelingshulp", dat zal nu plots opdrogen. Banken zullen niet samen kunnen werken met Afghanistan omdat onduidelijk is of de regering erkent zal worden, de enige optie die ze nu hebben zouden leningen van Rusland, China, etc zijn in ruil voor toegang tot grondstoffen (of whatever else ze nog van waarde hebben in dat land).
https://www.wsj.com/articles/biden-imf- ... 1629320770

De voornaamste inkomsten van de Taliban waren voorheen tol op goederen van en naar bv Iran en heffingen op benzine. Opium droeg voor minder dan 10% van hun inkomsten bij.


Zoals Julian Assange al zei: "The goal is to use Afghanistan to wash money out of the tax bases of the U.S. and Europe through Afghanistan and back into the hands of a transnational security elite. The goal is an endless war, not a successful war".

Dank voor deze uitgebreide post.

De Taliban verkregen ook inkomsten via losgeld uit ontvoeringen en giften vanuit sympathiserende landen. Ze haalden kortom overal geld vandaan, maar veel structuur leek daar niet in te zitten - hetgeen me logisch lijkt voor een beweging die decennialang een guerrillabestaan heeft geleid.

Het wordt daarom nog een hele klus voor de Taliban om in het huidige Afghanistan met de hun beschikbare bronnen van inkomsten een functionerend staatsapparaat op te zetten. Ze zullen hierbij hoe dan ook afhankelijk zijn van buitenlandse steun/investeringen. Het is afwachten waar deze vandaan zal komen, en wat voor vorm deze zal krijgen.

Voor de Afghaanse burgers is het hoe dan ook slecht nieuws, die krijgen behalve met onderdrukking waarschijnlijk ook te maken met een groeiende wijdverbreide armoede, inderdaad mede door het wegvallen van (ontwikkelings)hulp uit het Westen.

Wat ongelooflijk cynisch trouwens, die quote van Assange. Over wie heeft hij het als hij beweert dat het doel een eeuwige oorlog is, en geen succesvolle?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:43

Amerika heeft qua maakindustrie eigenlijk enkel die van wapentuig nog op eigen bodem, inc. flinke lobby doorweven in de landelijke politiek daar. Vraag naar wapens = werk = economische groei ...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:55

Maar Assange heeft het in de quote over Afghanistan, niet over de oorlogs-/wapenindustrie in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:02

Askja schreef:
Wat ongelooflijk cynisch trouwens, die quote van Assange. Over wie heeft hij het als hij beweert dat het doel een eeuwige oorlog is, en geen succesvolle?

Meerdere groepen, maar voornamelijk de producenten van oorlogsmaterieel en de bedrijven die klaar staan om een land meteen weer "op te bouwen" nadat Amerika net alles plat gegooid heeft met die vreselijk dure raketten.

Een voorbeeld van de wapenproducenten heb ik eerder al gegeven:

Afbeelding

Die laatste zin geeft mooi het doel aan: enhance the marketability of the Gripen.

Om de motivaties voor de bedrijven die met de wederopbouw willen helpen beter te begrijpen zou ik het boek "Confessions of an economic hit man" aanraden van John Perkins. Het is in principe precies hetzelfde als wat China doet: geef een land een lading geld, vertel ze dat ze dat moeten investeren in XX want dat zou zo goed zijn, vervolgens vallen de resultaten flink tegen en heb je ze aan de haak: of je doet wat wij zeggen op we komen het onderpand opeisen.


Als je een oorlog wint en het land opbouwt, dan betalen ze gewoon hun leningen terug en ben je klaar. Maar mocht de oorlog nou eeuwig doorgaan dan heb je een mooie reden om raketten en vliegtuigen te blijven kopen en bij elke pauze alles weer op te bouwen om het vervolgens een maand later weer plat te gooien. Het is makkelijker een land in oorlog te houden dan elke keer een nieuw land binnen te trekken.


Politici (en de legerleiding) doen hier graag aan mee, onder andere vanwege wat tamary aangeeft. Bovendien doneren de bedrijven die hier van kunnen profiteren graag aan politici en willen ze ze graag mooie baantjes aanbieden als ze met pensioen gaan.