Situatie Afghanistan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 18:35

Al een paar dagen denk ik: waarom is hier geen topic over :') .

Misschien zijn we ellende moe?

Anyway, ik vind het echt schokkend... Voelt gewoon alsof 20 jaar aan missies, doden en werk in 1 week weggevaagd word :o

Wat vinden jullie?

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:40

daar kan ik lang en kort over zijn, maar het korte antwoord dekt de lading ook wel:
Vreselijk!!!

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:41

Ik vind het vooral heel naar voor de mensen (vooral vrouwen) die in één klap hun rechten kwijt raken. Om nog maar te zwijgen over de leden van de LGBTQ gemeenschap voor wie acceptatie verder weg is dan ooit daar.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:46

Ah, ik vroeg me al af of er al een topic zou lopen.
Het is inderdaad verschrikkelijk. Dat mensen zo wanhopig zijn dat ze zich nog liever vastklampen aan een vliegtuig dan te blijven. Wat een angst -O-

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:48

Ik vind het sneu voor de vrouwen daar, maar verder hoop ik dat de westerse landen eindelijk een keer zich NIET met andermans zaken gaan bemoeien.

Laat de Afghanen voorlopig even met rust!

Als wij de Afghanen met rust laten en ons nergens mee bemoeien, heb ik de hoop, dat de Taliban óns óók met rust laat.....

Dat is misschien zielig voor de bevolking daar, maar nu wéér ingrijpen, geeft over 20-30-40 jaar wéér dezelfde uitkomst waarschijnlijk.... + een hoop gesneuvelde militairen

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:51

mvdende schreef:
Ik vind het sneu voor de vrouwen daar, maar verder hoop ik dat de westerse landen eindelijk een keer zich NIET met andermans zaken gaan bemoeien.

Laat de Afghanen voorlopig even met rust!

Als wij de Afghanen met rust laten en ons nergens mee bemoeien, heb ik de hoop, dat de Taliban óns óók met rust laat.....

Dat is misschien zielig voor de bevolking daar, maar nu wéér ingrijpen, geeft over 20-30-40 jaar wéér dezelfde uitkomst waarschijnlijk.... + een hoop gesneuvelde militairen


Okeeeee, zo kan je inderdaad ook met zaken omgaan die niet ok zijn,gewoon je ogen dichtdoen en je handen voor je oren en doorlopen , check

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:54

knollentuin schreef:
mvdende schreef:
Ik vind het sneu voor de vrouwen daar, maar verder hoop ik dat de westerse landen eindelijk een keer zich NIET met andermans zaken gaan bemoeien.

Laat de Afghanen voorlopig even met rust!

Als wij de Afghanen met rust laten en ons nergens mee bemoeien, heb ik de hoop, dat de Taliban óns óók met rust laat.....

Dat is misschien zielig voor de bevolking daar, maar nu wéér ingrijpen, geeft over 20-30-40 jaar wéér dezelfde uitkomst waarschijnlijk.... + een hoop gesneuvelde militairen


Okeeeee, zo kan je inderdaad ook met zaken omgaan die niet ok zijn,gewoon je ogen dichtdoen en je handen voor je oren en doorlopen , check

Moet je dan eeuwig een land blijven bezetten? Van internationaal ingrijpen op dergelijke schaal komt weinig goeds, zo is vaak genoeg gebleken. Het is frustrerend, maar er is weinig simpele oplossing hierin in mij ogen. Maar ik ben geen expert. Misschien zie ik dat verkeerd.

Dat wil niet zeggen dat je geen hulp geeft door mensen te evacueren waar mogelijk, en asiel biedt aan gevluchte mensen.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 17-08-21 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:58

mvdende schreef:
Ik vind het sneu voor de vrouwen daar, maar verder hoop ik dat de westerse landen eindelijk een keer zich NIET met andermans zaken gaan bemoeien.

Laat de Afghanen voorlopig even met rust!

Als wij de Afghanen met rust laten en ons nergens mee bemoeien, heb ik de hoop, dat de Taliban óns óók met rust laat.....

Dat is misschien zielig voor de bevolking daar, maar nu wéér ingrijpen, geeft over 20-30-40 jaar wéér dezelfde uitkomst waarschijnlijk.... + een hoop gesneuvelde militairen



Ergens begrijp ik wat je zegt, maar je beseft wel dat het niet enkel om vrouwen draait? En dat een terroristische organisatie nooit erkend mag worden als gezag?
Plus dat de Taliban echt niet denkt, oh Nederland heeft zich ondanks jarenlange bemoeienis nu rustig gehouden dus we gaan hun ook lekker met rust laten.

Buiten dat om, het is vreselijk wat er nu gebeurd in Afghanistan en ik vind vooral de naïeve houding van verschillende personen daar in verbazend. We hadden niet gedacht dat het zo snel zou gaan. Wat had je dan gedacht?

Vind het ook vreselijk voor de veteranen en nabestaanden van defensiepersoneel wat zijn of haar leven gegeven heeft. Het gevoel dat het voor niks is geweest kan ik mij heel goed voorstellen en lijkt me verschrikkelijk.

Wat ik wel bijzonder vind is dat hier de hele wereld van op z'n achterste poten staat, maar we wel allemaal de ogen sluiten voor wat er bijvoorbeeld gebeurd met de Oeigoeren. Mijn inziens kan je niet selectief zijn over het schenden van mensenrechten.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:58

Fijn om te weten dat mijn vent ‘voor niks’ is terugkomen met chronische blessures en PTSS. :j :n

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:00

Ik vind het echt zo heel erg voor de mensen daar. Je zal er maar geboren zijn... ;(
Die volle vrachtvliegtuigen ook met mensen die proberen weg te geraken :x

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:00

Ierpier schreef:
knollentuin schreef:


Okeeeee, zo kan je inderdaad ook met zaken omgaan die niet ok zijn,gewoon je ogen dichtdoen en je handen voor je oren en doorlopen , check

Moet je dan eeuwig een land blijven bezetten? Van internationaal ingrijpen op dergelijke schaal komt weinig goeds, zo is vaak genoeg gebleken. Het is frustrerend, maar er is weinig simpele oplossing hierin.

Dat wil niet zeggen dat je geen hulp geeft door mensen te evacueren waar mogelijk, en asiel biedt aan gevluchte mensen.



Tot op bepaalde hoogte, ja.

Die tolken en mensen die echt voor Nederland gewerkt hebben en nu direct gevaar lopen, mogen asiel aanvragen.

Maar we moeten óók beseffen dat we niet de gehele Afghaanse bevolking onderdak kunnen gaan geven buiten Afghanistan....

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:02

In zekere zin is de mengeling van ons westerlingen inderdaad niet heel goed. In een vak dat ik heb gehad over de Verenigde Staten, zei m'n docent: "Amerika ziet de wereld als een soort klok, waar aan gesleuteld moet worden als het niet ok is."

Toch snap ik heel goed dat mensen van buiten Afghanistan willen helpen, want de laatste keer dat de Taliban aan de macht was hebben ze laten zien wat de gevolgen daarvan zijn. Ik zou het doodzonde vinden voor al die meiden die naar school gingen. Moest ook flink slikken toen ik de beelden zag van de meisjes die alsnog heldhaftig maar de klas gingen in Kabul.

Daarnaast ben ik geschrokken van hoe de Nederlandse ambassade de Afghaanse werknemers in de steek heeft gelaten. Met Srebrenica op onze kerfstok zou je zeggen dat we betere bescherming zouden bieden, maar het bewijst maar weer dat Nederland lang niet altijd een goede vriend is om te hebben.

Ik volg op dit moment onder andere Harald Doornbos op Twitter die continue een breakdown geeft over wat er gaande is. Er zijn veel nuances die wij als gewone mensen niet zo snel kunnen aanstippen, maar waar mensen die zich er in verdiept hebben heel veel over kunnen zeggen. Zeer interessant om een diepere kijk te krijgen op deze schrijnende situatie.

Overigens is het een mensenrecht om asiel aan te mogen vragen. Als ik zie hoe wanhopig mensen zich vastklampten aan vliegtuigen, hoop ik maar dat de meeste mensen een veilige plek vinden en dit niet met hun leven hoeven te moeten betalen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:03

Niet de hele Afghaanse bevolking gaat asiel aanvragen. :+
Er is ook een groep mensen die hopen dat de Taliban een min of meer stabiele situatie zullen creeëren en hiermee dan best kunnen leven.
De regering is daar zo corrupt als wat, dus er is altijd een kans dat het beter wordt.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:03

Toch snap ik MvdEnde wel.
20 jaar hulp.
Militairen gedood. Allemaal voor niets.
Ze kregen wapens en alles om zich zelf te kunnen beschermen tegen de Taliban.
De troepen zijn nog maar amper weg en ze geven zich zonder moeite over.
Waarom is dat?
Zijn er te veel mensen wel eens met de Taliban die dat niet durfde te laten zien toen het westen de macht had?

Uiteraard heel erg voor de mensen die wel weg van die achterlijke achterhaalde regering wilde.
Maar ik denk dat er teveel Afghanen zijn die de onderdrukking van vrouwen en anders denkende prima vinden.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-08-21 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:05

Dat de troepen zich zonder al te veel verzet overgeven, heeft heel veel te maken met het feit dat die mensen gewoon moe gestreden zijn. Na zoveel jaren ellende en miserie kan ik mij daar wel iets bij voorstellen eerlijk gezegd.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:05

Ik ben het gedeeltelijk wel eens met mvdende..

@balouK.. dat is hij niet en hoe zie jij dit voor anderen dan? Moeten die dan nog wel met ptss thuiskomen? Moet dat maar zo doorgaan?

Hoe het wel moet? Geen idee...
Afghanen die weg willen asiel bieden. Niet alleen wij.. wereldwijd.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:06

Je beseft je hopelijk dat de kwaliteit van het Afghaanse leger niet zo goed is als het relatief hoogopgeleide leger in Nederland? Sommige soldaten hebben tijdens de periode dat de VS ondersteuning bood moeten leren schrijven en autorijden. Je kunt niet verwachten dat het Afghaanse leger op eigen kracht een organisatie zoals de Taliban tegenhoudt.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:06

mvdende schreef:
Ik vind het sneu voor de vrouwen daar, maar verder hoop ik dat de westerse landen eindelijk een keer zich NIET met andermans zaken gaan bemoeien.

Laat de Afghanen voorlopig even met rust!

Als wij de Afghanen met rust laten en ons nergens mee bemoeien, heb ik de hoop, dat de Taliban óns óók met rust laat.....

Dat is misschien zielig voor de bevolking daar, maar nu wéér ingrijpen, geeft over 20-30-40 jaar wéér dezelfde uitkomst waarschijnlijk.... + een hoop gesneuvelde militairen


'Misschien' wel zielig ja. Joh.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:07

DuoPenotti schreef:
Toch snap ik MvdEnde wel.
20 jaar hulp.
Militairen gedood. Allemaal voor niets.
Ze kregen wapens en alles om zich zelf te kunnen beschermen tegen de Taliban.
De troepen zijn nog maar amper weg en ze geven zich zonder moeite over.
Waarom is dat?
Zijn er te veel mensen wel eens met de Taliban die dat niet durfde te laten zien toen het westen de macht had?

Uiteraard heel erg voor de mensen die wel weg van die achterlijke achterhaalde regering wilde.
Maar ik denk dat er teveel Afghanen zijn die de onderdrukking van vrouwen prima vinden.


Wij moeten ook beseffen dat de mens in Afghanistan niet de mens uit West Europa is. Het is een heel ander volk en ontzettend corrupt.

Zonder sturing was er geen andere uitkomst dan dit. Je kan je idd afvragen hoe lang men zich ermee had moeten blijven bemoeien. Maar zonder sturing was er geen andere uitkomst dan dit.

De Taliban heeft vaak genoeg laten zien hoe zij met hun tegenstanders omgaan, dus je moet ook beseffen dat angst regeert. En laat dat nou ook een hele slechte raadgever zijn.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:08

Verdrietig is wat ik voel.
Onmacht je kunt ze niet helpen

Nederland is vol te vol wij hebben andere problemen, ik snap dat je mensen wilt helpen maar we hebben hier al nodigen tekorten aan diverse dingen en onze eigen problemen zoals huisvesting, baangarantie, studeren veiligheid

Verder….. ik weet het niet de taliban houdt zich rustig maar zullen nooit van hun standpunt en mening afwijken. Denk dat het ergste nog moet komen.
2 hoge vrouwelijke rechters executeren lijkt mij niet dat ze vooruitstrevend zijn.

Typfout
Laatst bijgewerkt door tita op 17-08-21 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:08

@IMJ,

Het voelt voor mij nu zeker wel alsof het voor niks is geweest. Het is niet oké om na een dienst ongeval zo terug thuis te komen. En dan na 12 jaar krijg je het gevoel alsof het voor niks is, nu de Taliban weer aan de macht is.

Waarom heeft hij daar educatie gegeven? Waarom heeft hij daar gebieden ‘schoon gemaakt’? Waarom? Nu alles toch weer Taliban bezet wordt.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:12

Had het over 10 jaar anders geweest?

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:13

[url]Sussende woorden in persconferentie Taliban, 'we zijn innerlijk gegroeid' - https://nos.nl/l/2394216[/url]

Ik vind dit wel veelbelovend eigenlijk.

Zoals het nu op mij overkomt wil de Taliban "alleen maar" een streng Islamitisch klimaat.

Dat streng Islamitisch niet matcht met hoe wij in het westen leven, dat weten we.

Maar er zijn óók landen/ regio's van landen die nog streng Katholiek, Christenen, Boeddhisme enz zijn... daar is het nu ook relatief gewoon rustig en "goed" leven. Neem Myanmar, Nepal enz als voorbeeld.

Niet dat ik erg blij ben met nóg een islamitisch land, ik ben helemáál geen fan van de Islam en hun gedachtes.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:14

Ik zocht gisteren ook naar een topic hierover maar die was er niet. En eerlijk, ik ben wel een beetje ellende moe na de laatste weken. -O-

Binnen een week weer terug bij af.
Ik vind het shockerend om te zien hoeveel mensen daar weg willen en zo wanhopig zijn dat ze zich vastklampen aan een vertrekkend vliegtuig om er vervolgens af te vallen....

En ergens ben ik ook bang dat we weer een reeks aanslagen gaan krijgen als een sort vergelding van 20 jaar 'bezetting'.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:15

mvdende schreef:
[url]Sussende woorden in persconferentie Taliban, 'we zijn innerlijk gegroeid' - https://nos.nl/l/2394216[/url]

Ik vind dit wel veelbelovend eigenlijk.

Zoals het nu op mij overkomt wil de Taliban "alleen maar" een streng Islamitisch klimaat.

Dat streng Islamitisch niet matcht met hoe wij in het westen leven, dat weten we.

Maar er zijn óók landen/ regio's van landen die nog streng Katholiek, Christenen, Boeddhisme enz zijn... daar is het nu ook relatief gewoon rustig en "goed" leven. Neem Myanmar, Nepal enz als voorbeeld.

Niet dat ik erg blij ben met nóg een islamitisch land, ik ben helemáál geen fan van de Islam en hun gedachtes.
Veelbelovend?

|o