Situatie Afghanistan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:17

mvdende schreef:
[url]Sussende woorden in persconferentie Taliban, 'we zijn innerlijk gegroeid' - https://nos.nl/l/2394216[/url]

Ik vind dit wel veelbelovend eigenlijk.

Zoals het nu op mij overkomt wil de Taliban "alleen maar" een streng Islamitisch klimaat.

Dat streng Islamitisch niet matcht met hoe wij in het westen leven, dat weten we.

Maar er zijn óók landen/ regio's van landen die nog streng Katholiek, Christenen, Boeddhisme enz zijn... daar is het nu ook relatief gewoon rustig en "goed" leven. Neem Myanmar, Nepal enz als voorbeeld.

Niet dat ik erg blij ben met nóg een islamitisch land, ik ben helemáál geen fan van de Islam en hun gedachtes.


Natuurlijk zeggen ze dat! Ze willen internationale erkenning als landbestuurders. Doh.


Wat kortzichtig van je, de Islam is niet wat een terroristische organisatie uitbeeldt.
Ik heb enorm veel islamitische collega's en ik kan je vertellen dat die hier ook schande overspreken.

Om nou maar de hele Islam over één kam te scheren, vaak zonder je daadwerkelijk geïnformeerd te hebben, vind ik persoonlijk not done.

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:18

IMJ schreef:
Had het over 10 jaar anders geweest?


Hij is daar naar toe gegaan met de hoop iets te kunnen betekenen natuurlijk. Vooral door educatie, de bevolking onderwijzen, mentaal en fysiek sterker maken. Nu voelt het alsof het voor niks is.

Ik denk dat ik dit niet kan uitleggen. :n

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:18

Ik vertrouw eigenlijk niet zo wat ze zeggen.. eerst maar zien.

DuoPenotti

Berichten: 29726
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:19

IMJ schreef:
Ik vertrouw eigenlijk niet zo wat ze zeggen.. eerst maar zien.

Neeik ook niet.
dat is even om andere landen koest te houden.

was het over 10 jaar anders geweest, nee.
Dat het daar ooit anders word gaan wij niet mee maken.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:20

DuoPenotti schreef:
IMJ schreef:
Ik vertrouw eigenlijk niet zo wat ze zeggen.. eerst maar zien.

Neeik ook niet.
dat is even om andere landen koest te houden.

was het over 10 jaar anders geweest, nee.
Dat het daar ooit anders word gaan wij niet mee maken.

Dat denk ik dus ook niet.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:21

mvdende schreef:
[url]Sussende woorden in persconferentie Taliban, 'we zijn innerlijk gegroeid' - https://nos.nl/l/2394216[/url]

Ik vind dit wel veelbelovend eigenlijk.

Zoals het nu op mij overkomt wil de Taliban "alleen maar" een streng Islamitisch klimaat.

Dat streng Islamitisch niet matcht met hoe wij in het westen leven, dat weten we.

Maar er zijn óók landen/ regio's van landen die nog streng Katholiek, Christenen, Boeddhisme enz zijn... daar is het nu ook relatief gewoon rustig en "goed" leven. Neem Myanmar, Nepal enz als voorbeeld.

Niet dat ik erg blij ben met nóg een islamitisch land, ik ben helemáál geen fan van de Islam en hun gedachtes.


Ik vind je bijzonder naïef.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:22

schrijnend om de beelden te moeten zien. heel verdrietig voor de bevolking, met name vrouwen en meisjes. triest.

maar hoe had het anders gemoeten? eeuwige bezetting door de VN? Zo'n land gaat echt niet veranderen naar onze westerse maatstaven denk ik, dat is onbegonnen werk.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:22

de Taliban is enorm veel rijker geworden, en daarbij ook veel getrainder etc.
Zo'n Afghaans leger kan niks beginnen tegen zo'n rijke club

Leo

Berichten: 50161
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:23

mvdende schreef:
[url]Sussende woorden in persconferentie Taliban, 'we zijn innerlijk gegroeid' - https://nos.nl/l/2394216[/url]

Ik vind dit wel veelbelovend eigenlijk.

Zoals het nu op mij overkomt wil de Taliban "alleen maar" een streng Islamitisch klimaat.



Wacht, wat? ..... :\

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:26

Ja super veel belovend alle pareltjes van het land zijn op vrije voeten.

Zit vast een gedachtegang achter….. om alle maar dan ook alle gevangenen vrij te laten.
Iig de islamitische …of de blanken vrij zijn weet ik niet….vast niet er moet tenslotte nog iets om je woede op kwijt te kunnen.

Ik huiver…..
Laatst bijgewerkt door tita op 17-08-21 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:27

juval schreef:
schrijnend om de beelden te moeten zien. heel verdrietig voor de bevolking, met name vrouwen en meisjes. triest.

maar hoe had het anders gemoeten? eeuwige bezetting door de VN? Zo'n land gaat echt niet veranderen naar onze westerse maatstaven denk ik, dat is onbegonnen werk.


Amen...

We kunnen gewoon niet voor eeuwig hun de handen boven het hoofd houden.

En zolang de Taliban ons westerse landen met rust laat, kan het mij eigenlijk niet schelen wíe daar aan de macht is. Pf dat nou Pietje, Klaasje, Andrew, Sergio of Amhed is.

Ze zullen het als Afghaanse bevolking onderling op moeten gaan lossen en hopen dat de Islamitische regering uiteindelijk niet uber streng Islamitisch is.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:28

Toch snap ik het niet. Als je Biden mag geloven zijn er 75.000 Taliban strijders, 300.000 Afghaanse strijdkrachten. Er is in 20 jaar 83 miljard ingepompt door de VS, militairen zijn bewapend, zijn getraind en hebben zelfs F16 vliegtuigen. Dit alles nu in handen van de Taliban. Hoe kan dit gebeuren?

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:28

Verschrikkelijke beelden. Vooral van dat de mensen aan het vliegtuig gingen hangen. In de wanhoop... pure wanhoop.
Ik vertrouw de Taliban niet. Ben er niet op gerust dat zij zonder bloedvergieten gaan leven.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:28

mvdende schreef:
[url]Sussende woorden in persconferentie Taliban, 'we zijn innerlijk gegroeid' - https://nos.nl/l/2394216[/url]

Ik vind dit wel veelbelovend eigenlijk.

Zoals het nu op mij overkomt wil de Taliban "alleen maar" een streng Islamitisch klimaat.

Dat streng Islamitisch niet matcht met hoe wij in het westen leven, dat weten we.

Maar er zijn óók landen/ regio's van landen die nog streng Katholiek, Christenen, Boeddhisme enz zijn... daar is het nu ook relatief gewoon rustig en "goed" leven. Neem Myanmar, Nepal enz als voorbeeld.

Niet dat ik erg blij ben met nóg een islamitisch land, ik ben helemáál geen fan van de Islam en hun gedachtes.


Je snapt zelf hopelijk dat bijna niemand zou zeggen 'nou, en nu gaan wij er effe één grote, doffe ellende van maken en ook alle vrouwen- en homorechten door het toilet spoelen.'

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:29

Alleen maar een streng Islamitisch klimaat. Je weet wat dat inhoudt? Voor vrouwen? Voor LGBTQ's? Voor mensen die niet in dat klimaat passen?

:n

Ik heb met afschuw de beelden gekeken. Wat een bijzonder trieste situatie. Ik snap op zich het terugtrekken van de troepen, ze zaten er al veel en veel te lang. Maar het is zo godsgruwelijk naïef geweest om te denken dat dit niet zou gebeuren. Natúúrlijk zou dit gebeuren, en ook zo snel ook. En dan zijn er nu zorgen om mensen die daar nog zijn.. Dat is huilen als het kalf verdronken is. Ik houd mijn hart vast.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:29

Tot jouw land ellende gaat krijgen…mvdende

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:29


verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:32

mvdende schreef:
[url]Sussende woorden in persconferentie Taliban, 'we zijn innerlijk gegroeid' - https://nos.nl/l/2394216[/url]

Ik vind dit wel veelbelovend eigenlijk.

Zoals het nu op mij overkomt wil de Taliban "alleen maar" een streng Islamitisch klimaat.

Dat streng Islamitisch niet matcht met hoe wij in het westen leven, dat weten we.

Maar er zijn óók landen/ regio's van landen die nog streng Katholiek, Christenen, Boeddhisme enz zijn... daar is het nu ook relatief gewoon rustig en "goed" leven. Neem Myanmar, Nepal enz als voorbeeld.

Niet dat ik erg blij ben met nóg een islamitisch land, ik ben helemáál geen fan van de Islam en hun gedachtes.


Dat zeiden de nazi’s ook.

Blij dat andere landen ons gingen helpen en het niet ons zelf uit hebben laten zoeken, hadden we nu nog Duits gepraat. En wat minder bevolking. Maar dan hadden we wel een relatief gewoon rustig en goed leven. Als je geen Jood, zigeuner, gehandicapt, lhbt was tenminste.

Leo

Berichten: 50161
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:33

Ik vind het hartverscheurend en shockerend wat er nu gebeurt. Ik houd ook mijn hart vast. Het is ongelofelijk naïef om te denken dat dit, direct of indirect, ons niet raakt. Maar het gaat nu ook even niet om ons, maar alle mensen daar die in angst leven en onderdrukt worden en wanhopig zijn om weg te komen. Van wie al hun verworven rechten na jaren strijden en opbouwen in een paar dagen tijd volledig weggevaagd worden. Afschuwelijk.

DuoPenotti

Berichten: 29726
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:35

truus1957 schreef:
Toch snap ik het niet. Als je Biden mag geloven zijn er 75.000 Taliban strijders, 300.000 Afghaanse strijdkrachten. Er is in 20 jaar 83 miljard ingepompt door de VS, militairen zijn bewapend, zijn getraind en hebben zelfs F16 vliegtuigen. Dit alles nu in handen van de Taliban. Hoe kan dit gebeuren?

Precies.

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat onder de Afghaanse strijdkrachten veel Taliban strijders zaten.
Die zich koest hielden, mooi alle middelen hadden. En dat er daarom nu ook zo weinig weerstand is.
En ook bij de gewone bevolking dat genoeg mannen de gedachtegang van de Taliban prima vinden.

Het kan niet voor niets zo enorm makkelijk.
Ze hadden middelen genoeg om in opstand te komen. Maar daar werd geen gebruik van gemaakt.
Zullen wij hier nooit snappen... maar het is juist naïef om te denken dat iedereen het daar nu verschrikkelijk vind.
Ja uiteraard op dat vliegveld wel, maar dat is niet iedereen.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:38

tita schreef:
Tot jouw land ellende gaat krijgen…mvdende


maar wat had de VN dan in jouw ogen moeten doen... eeuwig in Afghanistan blijven? wanneer houdt het op?

mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:46

DuoPenotti schreef:
truus1957 schreef:
Toch snap ik het niet. Als je Biden mag geloven zijn er 75.000 Taliban strijders, 300.000 Afghaanse strijdkrachten. Er is in 20 jaar 83 miljard ingepompt door de VS, militairen zijn bewapend, zijn getraind en hebben zelfs F16 vliegtuigen. Dit alles nu in handen van de Taliban. Hoe kan dit gebeuren?

Precies.

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat onder de Afghaanse strijdkrachten veel Taliban strijders zaten.
Die zich koest hielden, mooi alle middelen hadden. En dat er daarom nu ook zo weinig weerstand is.
En ook bij de gewone bevolking dat genoeg mannen de gedachtegang van de Taliban prima vinden.

Het kan niet voor niets zo enorm makkelijk.
Ze hadden middelen genoeg om in opstand te komen. Maar daar werd geen gebruik van gemaakt.
Zullen wij hier nooit snappen... maar het is juist naïef om te denken dat iedereen het daar nu verschrikkelijk vind.
Ja uiteraard op dat vliegveld wel, maar dat is niet iedereen.


Er is óók geen één keer terug gevochten tegen de Taliban. De meeste dorpen en steden gaven zich na een gesprek al over, zonder één schot te hebben afgevuurd.

In ja, misschien kan je de gelijkenissen met de Nazi's vinden.

Alleen vielen de Nazi's andere landen binnen....

Niemand weet wat de toekomst gaat brengen en of de Taliban op een gegeven moment óók zn buurlanden gaat binnenvallen.

Of dat ze na 20 jaar bezetting gewoon tevreden met hun eigen stukje aardbol en het hierbij laten.

Het laatste scenario is denk ik het beste. Ontzettend banketstaaf voor de vrouwen die de afgelopen 20 jaar hebben kunnen leven zonder streng Islamitisch beleid. Die misschien terug moeten naar "vroeger" naar streng Islamitisch.

Maar voor ons in het westen de veiligste oplossing.



Ik ben óók geen fan van Noord Korea. Maar dat hobbelt nu ano 2021 onder die leider ook redelijk aardig door, zonder extreem veel gevaar voor de westerse landen. (Ik heb het niet over het staaltje ruzie schoppen tussen Trump en N. Korea een aantal jaar geleden)

Ik ben bang dat als we nu wéér gaan ingrijpen in Afghanistan, dat we een doodswens over onszelf uitroepen. Dat het antwoord van de Taliban dan op westers ingrijpen een stukje heftiger gaat zijn dan 9/11

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:49

Ik vind een aantal mensen nietszeggende oneliners dropt.. maar dit terzijde ..

Ik ken de situatie niet goed maar nav de aanval op de torens is daar toen ingegrepen, toch? Nu heeft Biden gezegd dat het aan de Afghanen is. Een ander land kan toch niet “zomaar” een land binnenvallen omdat ze het niet eens zijn met de godsdienst daar?

De wereld doet verder ook weinig met noord Korea of China (oeigoeren) dacht ik?

Ik snap dat het niet te verteren is dat gedaan werk (en slachtoffers) nu voor niks zijn, maar wat moet er dan? Je kunt een land toch niet “onder bewind zetten” ofzo? (Overigens, ik snap het natuurlijk niet, ik ben er nooit geweest en ik kan me in de verste verte geen voorstelling maken van de gang van zaken … hartverscheurend en verschrikkelijk, dat vind ik)

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:52

Ik las net dat er ook gewoon Nederlanders zijn met kinderen van 16 17 jaar en een zelf met 3 jarige .

Om familie bezoek van zieke oma, andere om overleden familie lid.. ect

Je zult er maar zitten.. hopelijk komen ze op het vliegveld.

En die tolken ect wat er gewerkt heeft.. had veel sneller gekund lijkt mij...maar goed ik ken alle regels niet ect.


Verder vreselijke situatie.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:54

Citaat:
Er is óók geen één keer terug gevochten tegen de Taliban. De meeste dorpen en steden gaven zich na een gesprek al over, zonder één schot te hebben afgevuurd.


Je hoeft denk ik ook geen deskundige te zijn om te raden hoe dat gegaan is :n