BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 06:05

Klinkt idd als een vreemde wet, en ook wel spijtig dat voor alles een wet nodig is, buren kunnen ook onderling afspreken of het wel of niet toegestaan is een bal te halen of een stelling te zetten.

Betreden zonder toestemming is echter alleen in dringende gevallen, zoals weggelopen huisdier, denk dat dat bij een bal niet mag. En ik lees nergens dat je over omheiningen mag klimmen, maar heb niet het hele interview beluisterd, dus klinkt niet zo extreem.

Zo vertelde een vriendin me gisteren nog dat haar buren een kat aan de leiband uitlaten. Die was haar tuin binnengelopen en was ergens verstrikt geraakt. Buren durfden haar tuin niet in, en stonden al 3 uur te roepen naar de kat toen vriendin thuiskwam. Zij heeft dan ook gelijk gezegd: ga volgende keer gewoon de tuin in, die kat kon zich al ergens opgehangen hebben.

Anoniem

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 06:51

Hier komt er een groot en duidelijk bord dat de terreinen privé zijn. Wij hebben last van naaste bewoners die ons hier willen wegpesten. Regelmatig politie, stoppen met de auto en foto’s nemen etc. Ik mag er niet aan denken dat ze hier opeens op de wei gaan neuzen onder het mom: Wandeling.

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:14

Blij dat ik niet in België woon. Hier ook herders. Super lief, zolang wij er bij zijn...

Kinderen hebben het inmiddels ook al afgeleerd, om niks meer over de schutting te gooien. Dat is binnen 5 seconden kapot hier. Leuk speelgoed :D

Voor de rest zit de poort altijd op slot, ivm dat 1 van de honden de poort kan openen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:27

Boras schreef:
Vreemde zaak.

Overigens, dat stukje over onderhoud mogen plegen via grond van de buren kennen we in Nederland als ladderrecht.


Dat vind ik eigenlijk ook best "logisch" dat dat gewoon moet mogen.
Ik denk dat iedere "nette" buurman of buurvrouw dat vooraf even aankondigt/overlegt wanneer zo'n situatie zich langer voor zou doen.
Maar het zou ook van de zotte zijn als je niet je huis kan onderhouden omdat je er niet bij kan via je eigen terrein.

Ladderrecht vind ik ook een prachtig woord trouwens :+

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:44

Nou dat gaat grappig worden.

Ben hier al jaren bezig mn 13 buren (!) te trainen NIET mn weide in te gaan.
Ik heb een “ kwaaie “ hengst en betreden is volledig op eigen risico. Maar hier hier doen ze liever stiekem als ze denken dat je niet kijkt dan dat ze aanbellen en gewoon ff vragen.

Daarnaast opgeschoten jongeren die zich klem zuipen in mn wei of deze als openbaar urinoir gebruiken. Gewoon pal achter mn huis.

Als ik dan ook nog aansprakelijk ga zijn voor als een van mn hengsten even zn tandjes gebruikt wordt het helemaal spaans ehhhh belgisch...

Ga maar rondom camera’s hangen...

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:46

siskeh schreef:
Boras schreef:
Vreemde zaak.

Overigens, dat stukje over onderhoud mogen plegen via grond van de buren kennen we in Nederland als ladderrecht.


Dat vind ik eigenlijk ook best "logisch" dat dat gewoon moet mogen.
Ik denk dat iedere "nette" buurman of buurvrouw dat vooraf even aankondigt/overlegt wanneer zo'n situatie zich langer voor zou doen.
Maar het zou ook van de zotte zijn als je niet je huis kan onderhouden omdat je er niet bij kan via je eigen terrein.

Ladderrecht vind ik ook een prachtig woord trouwens :+


Volgens mij was die plicht er toch al dat je buren onderhoud moesten kunnen verrichten?
Maar een kraan in mn wei 3 maanden lang? Echt niet, zeker niet omdat hier iedere amateur zo’n ding mag bedienen...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:39

Dat ladderrecht bestond ook in België en het is die wet dat ze nu zogenaamd duidelijker hebben gemaakt en officieel. Typisch voor België hebben ze het juist veel onduidelijker gemaakt en gezorgd dat er geheid problemen gaan komen. Zoals iemand op facebook al zei als de aannemer die bij de buren verbouwingswerken doet een container of kraan in jou tuin of op je eigendom zet mag je dan ook de factuur sturen naar de buren voor de schade die ze aan je tuin hebben gebracht? Denk niet dat de buren daar zitten op te wachten en de aannemers gaan ook echt niet betalen hiervoor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 10:50

Dagahra schreef:
Blij dat ik niet in België woon. Hier ook herders. Super lief, zolang wij er bij zijn...

Kinderen hebben het inmiddels ook al afgeleerd, om niks meer over de schutting te gooien. Dat is binnen 5 seconden kapot hier. Leuk speelgoed :D

Voor de rest zit de poort altijd op slot, ivm dat 1 van de honden de poort kan openen.

Zoals het herders betaamd. Het zijn hele lieve honden maar ook hele loyale honden die hun bazen (en die hun goederen) beschermen. Daarom zijn ze zo populair in de beveiliging immers. Niet omdat ze het grootste en sterkste ras zijn maar omdat ze zo loyaal zijn en zich niet snel laten om kopen. (over het algemeen heb ik vrijwel alleen herders gekend die alleen sociaal waren naar anderen als hun baas ze binnen gelaten had. Zo op straat heeft onze herder nooit zelfs maar de nood om iemand te gaan begroeten in tegenstelling tot de jack russels die ik gehad heb die iedereen leuk en lief vonden. :') ) Zolang we er bij zijn en je ons niet bedreigd zijn het leuke speelvogels (bal!) maar als we niet in het zicht zijn roep je toch best even alvorens je binnen komt. := (meestal hebben we de hond dan wel al horen aan slaan trouwens. Ze waarschuwen wel netjes dat ze je op vreten als je zonder toestemming binnen komt. :j )


petraaken schreef:
Dat ladderrecht bestond ook in België en het is die wet dat ze nu zogenaamd duidelijker hebben gemaakt en officieel. Typisch voor België hebben ze het juist veel onduidelijker gemaakt en gezorgd dat er geheid problemen gaan komen. Zoals iemand op facebook al zei als de aannemer die bij de buren verbouwingswerken doet een container of kraan in jou tuin of op je eigendom zet mag je dan ook de factuur sturen naar de buren voor de schade die ze aan je tuin hebben gebracht? Denk niet dat de buren daar zitten op te wachten en de aannemers gaan ook echt niet betalen hiervoor.

inderdaad, dit zou een uitbreiding van die wet zijn. Bij schade zou de "getroffen buur" dan wel een schade vergoeding kunnen aanvragen stond er.
Maar het is dus zo'n wet waarbij je dus waarschijnlijk (Belgie kennende) god weet wat voor procedures moet gaan doorlopen die god weet hoe lang duren, om er tegen in te gaan als je buur een stelling of kraan in het midden van je oprit zet. Waarbij het personeel dan zucht en zegt "dat het inderdaad echt niet kan maar dat de wet nu eenmaal de wet is" en je het volgende formulier geeft waar je tien werkdagen voor moet uitrekken alvorens je antwoord hebt.
En inderdaad wat ook al gezegd werd: elke mongool mag hier met kranen en bobcatjes werken op "prive grond". Dus als zo'n dwaas je huis binnen rijdt in z'n onkunde, wat dan? Jammer joh, verzekering?

Ik ben hier ook 3 jaar bezig geweest om de buren (en vooral hun kinderen) duidelijk te maken dat de weide betreden niet verstandig is. (Rêve is territoriaal voor een paard en valt aan.). Nu ze een veulen heeft nog maals in de app gezet dat 1. het veulen nog kan happen en 2. de moeder haar veulen verdedigd dus aub niet de weide in gaan. Maar vanaf september mogen ze dat dus in principe. :\

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:51

petraaken schreef:
Dat ladderrecht bestond ook in België en het is die wet dat ze nu zogenaamd duidelijker hebben gemaakt en officieel. Typisch voor België hebben ze het juist veel onduidelijker gemaakt en gezorgd dat er geheid problemen gaan komen. Zoals iemand op facebook al zei als de aannemer die bij de buren verbouwingswerken doet een container of kraan in jou tuin of op je eigendom zet mag je dan ook de factuur sturen naar de buren voor de schade die ze aan je tuin hebben gebracht? Denk niet dat de buren daar zitten op te wachten en de aannemers gaan ook echt niet betalen hiervoor.

Mijn voormalige buren hebben ook via onze tuin hun woning uitgebouwd en daarvoor onze coniferenhaag uit de grond getrokken.( Dat was onze haag,stond geheel op onze grond). Mijn ouders hebben veel geld besteed aan een advocaat maar dat heeft niets geholpen. Dit was in Nederland.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 05:53

Ik heb intussen al ergens een nuancering gelezen: is blijkbaar niet zo dat men toegang heeft tot je tuin, maar dat je verplicht bent om andermans bezittingen die in je tuin belanden, terug te geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 06:11

hwn schreef:
Ik heb intussen al ergens een nuancering gelezen: is blijkbaar niet zo dat men toegang heeft tot je tuin, maar dat je verplicht bent om andermans bezittingen die in je tuin belanden, terug te geven.

Dat lijkt me niet meer dan logisch. Rare gang van zaken, dingen op deze manier brengen.

Anoniem

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 06:25

Dat is echt België hoor. Dan gaan ze bij veel protest alles weer wat afzwakken via de media. Maar de effectieve wet veranderd niet. Dus op het einde van de rit weet niemand het nog.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:21

Idd! Want wat met een buur die thuis is, maar nooit opendoet en niets terug geeft?
Een van de zovele voorbeelden waar alleen maar extra gedoe bij komt kijken…

Merlen

Berichten: 1594
Geregistreerd: 24-03-13

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:54

De bordjes 'verboden toegang' waren overal in de ruime omgeving al uitverkocht dus heb ik er zelf maar gemaakt.

Nog een puntje.Deze borden gelden ook voor jagers.Dus vanaf nu gedaan met 'wij hebben het recht om in de weide te jagen'.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:31

Wat ik mij afvraag. Waarom deze wet? Welk probleem was er, dat het noodzakelijk maakt dat mensen 'zomaar' je tuin in kunnen lopen om iets te pakken.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:33


Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:35

Ik kwam deze tegen en moest toch even aan jullie denken :D

Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:43

hahaha,idd!!

ik vraag me ook af hoeveel mensen eens gaan neuzen in de goed afgeschermde tuin van de buren, 'want het mag nu toch'
slaat toch nergens op eigenlijk....