Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

BE: Vanaf 1-09 mag men zonder toestemming je tuin in?

 
Profiel   

Ja, dit kwam dus op mijn facebook vandaag:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08/24 ... ytU3i6tbyA

Nu vraag ik me oprecht af welke halve zool dit verzonnen heeft. Want houdt dit nu werkelijk in dat mijn buren in principe gewoon onze tuin in mogen (afgezet met draad en een poot ivm twee waakhonden die altijd buiten kunnen.) voor een bal?
Dat mensen gewoon mijn weide met paarden in mogen?
En ben ik dan ook nog verantwoordelijk als mijn merrie haar veulen verdedigd en daarbij iemand verwond of mijn hond iemand bijt omdat die zonder toestemming de afgezette tuin in komt?

Hoe kan je dan in godsnaam nog je dieren beschermen/verantwoord dieren in je eigen tuin houden?

En als mijn buurman morgen besluit een stelling of kraan op mijn erf te zetten zoek ik het maar uit hoe ik nog uit geraak met bv mijn vrachtwagen of trailer om hooi te gaan halen en waar ik mijn auto zet? :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:47 



 
Profiel   

Letterlijk in het artikel staat "Als er een bordje bij staat dat de toegang verboden is of als de percelen omheind zijn, mag je er niet over. "

Lijkt me geen probleem voor je honden, paardenwei,..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:51 



 
Profiel   

Kiwiaa schreef
Letterlijk in het artikel staat "Als er een bordje bij staat dat de toegang verboden is of als de percelen omheind zijn, mag je er niet over. "

Lijkt me geen probleem voor je honden, paardenwei,..

Dat betreft het wandelen over privé percelen. Dus voor de weide zou dat inderdaad een optie zijn.

Maar dan hebben we nog steeds dit stuk:
Citaat
"Je moet wel eerst aanbellen bij de buren en het vragen, maar als die weigeren of niet thuis zijn, mag je in principe toch de tuin binnengaan. Wel enkel om je bal of dier te gaan zoeken, niet om er andere dingen mee te nemen, want dan heet dat gewoon diefstal", aldus Sagaert.

Dus mijn buurman belt aan. Ik ben niet thuis of hoor hem niet. Honden lopen achter. Buurman mag dan dus gewoon mijn tuin binnen komen. Verboden toegangs bordje slaat niet op dit deel van de wet. Als hij dan ook nog eens een bal zal pakken (De honden hier hebben dolgraag ballen.) is de kans helemaal groot dat de hond dat niet gaat pikken van een vreemde. :=

Citaat
In principe kan je dus bij verbouwingen een stelling of ladder zetten op de oprit van de buren om aan je gevel te kunnen. Maar je buren kunnen zich er wel tegen verzetten als ze een goede motivatie hebben, bijvoorbeeld als ze dat stukje grond zelf nodig hebben voor bouwwerken, of als je eigenlijk via je eigen perceel ook aan de verbouwing kan.

Buurman mag dus zijn stelling/kraan neer zetten en dan mag ik gaan "procederen" met goede argumenten als ik bv niet uit kan met mijn vrachtwagen of trailer.

Nu hoop ik oprecht dat mijn buren hier niet voor dergelijke problemen gaan zorgen. Maar ik kan me zo voorstellen dat er situaties zijn waarin deze nieuwe wet echt voor veel problemen gaat zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:59 



 
Profiel   

Dat bordje geldt alleen bij onbebouwde percelen. Helemaal van de gekke vind ik het dat je, als je door de hond van de buren gebeten wordt (weet dat beest veel, dat verdedigt gewoon zijn territorium), je de buren aansprakelijk kunt stellen.

Ik dacht echt aan een vervroegde 1 april grap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:00 



 
Profiel   

Mwah hebben onze buren bij ons geprobeerd, ze wilden een recht van overpad claimen over ons , pas gekocht land.
Nou dat heeft ze duur komen te staan, tot aan een rechtzaak aan toe , die wij gewonnen hebben!

Niemand !!! Maar dan ook helemaal niemand, neemt bezit of maakt ongevraagd gebruik van mijn land of bezitting waar ik notabene hypotheek over betaal!!

Helemaal niemand!!dat is onze buren wel duidelijk geworden.

Dit is natuurlijk ook problemen veroorzaken!


Laatst bijgewerkt door karrij op 24-08-21 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:00 



 
Profiel   

@karrij, maar woon jij in NL of BE?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:02 



 
Profiel   

karrij schreef
Mwah hebben onze buren bij ons geprobeerd, ze wilden een recht van overpad claimen over ons , pas gekocht land.
Nou dat heeft ze duur komen te staan, tot aan een rechtzaak aan toe , die wij gewonnen hebben!

Niemand !!! Maar dan ook helemaal niemand, neemt bezit of ongevraagd gebruik van mijn land of bezitting waar ik notabene hypotheek over betaal!!

Helemaal niemand!!dat is onze buren wel duidelijk geworden.

Dit is natuurlijk ook problemen veroorzaken!

Nou in België is de wet dus anders. :+

Ik zou dan een flink hekwerk om mijn tuin zetten. Hoef geen kinderen van anderen in mijn tuin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:03 



 
Profiel   

karrij schreef
Mwah hebben onze buren bij ons geprobeerd, ze wilden een recht van overpad claimen over ons , pas gekocht land.
Nou dat heeft ze duur komen te staan, tot aan een rechtzaak aan toe , die wij gewonnen hebben!

Niemand !!! Maar dan ook helemaal niemand, neemt bezit of ongevraagd gebruik van mijn land of bezitting waar ik notabene hypotheek over betaal!!

Helemaal niemand!!dat is onze buren wel duidelijk geworden.

Dit is natuurlijk ook problemen veroorzaken!

Nou, als je in Belgie woont mogen ze dat vanaf 1 september dus wel. :+ Ongeacht of jij hypotheek betaald en grondbelasting en weet ik wat nog allemaal.

Hier staat voor een hoge poort (2m) en waar de honden zitten betonplaten van 2m aan één zijde van de buren (zij liggen lager dan ons) en 1.80m aan de andere buren. Maar de paddock en weide, (waar de honden niet komen.) is gewoon 1.20m af gezet. Daar kan iemand dus prima overheen klauteren.

En als iemand dom genoeg is om over de poort te klimmen hebben ze zeker een mechelaar in hun been hangen. :\ Wij hebben nu fijne buren maar geen jonge mensen meer. Je zou maar een stel langs je krijgen dat totaal geen rekening houdt met je beesten en dus gebeten wordt. En dan zijn wij nog aansprakelijk ook (en de hond waarschijnlijk ook nog als "vals" bestempeld.)


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-08-21 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:05 



 
Profiel   

Ik denk dat degenen waarbij de wet voor problemen gaat zorgen, er ook al problemen waren voor die wet er was, om eerlijk te zijn. Ik vind nu zelf niet dat er echt onlogische dingen in staan.

En het zijn ook je buren hé. Het is niet dat dat volslagen vreemden zijn. Hier heb ik liefst ook niemand in de tuin vanwege een anti-kinderpony ( :') ), en er vliegen regelmatig ballen over de omheining, die gooi ik gewoon terug. Als er bij jou regelmatig dingen in je tuin vliegen kan je dat wel eens aanhalen bij je buren dat je ze zelf wel teruggooit en ze niet zonder toezicht op je domein kunnen komen vanwege de honden. Maar ik zou er wel vanuit gaan dat als ze dat nu niet doen, ze dat ook niet ineens gaan doen vanaf 1 september. Zelfde voor stelling etc. Maar ik sta wel heel erg in het leven, beter een goede buur dan een verre vriend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:06 



 
Profiel   

Kiwiaa schreef
Ik denk dat degenen waarbij de wet voor problemen gaat zorgen, er ook al problemen waren voor die wet er was, om eerlijk te zijn. Ik vind nu zelf niet dat er echt onlogische dingen in staan.

En het zijn ook je buren hé. Het is niet dat dat volslagen vreemden zijn. Hier heb ik liefst ook niemand in de tuin vanwege een anti-kinderpony ( :') ), en er vliegen regelmatig ballen over de omheining, die gooi ik gewoon terug. Als er bij jou regelmatig dingen in je tuin vliegen kan je dat wel eens aanhalen bij je buren dat je ze zelf wel teruggooit en ze niet zonder toezicht op je domein kunnen komen vanwege de honden. Maar ik zou er wel vanuit gaan dat als ze dat nu niet doen, ze dat ook niet ineens gaan doen vanaf 1 september. Zelfde voor stelling etc. Maar ik sta wel heel erg in het leven, beter een goede buur dan een verre vriend.

Met onze huidige buren voorzie ik hierin geen problemen. Maar die mensen hebben ook niet het eeuwige leven he. Wij zijn ruim 30 jaar jonger dan onze buren. En je weet niet wat je langs je krijgt als het huis verkocht wordt. En dat ze op het erf komen is niet eens mijn grootste issue, maar als de hond zou bijten en dan als vals bestempeld wordt. Dát is wel een situatie die me zorgen zou baren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:09 



 
Profiel   

Blue_Eyes schreef
@karrij, maar woon jij in NL of BE?


Nederland, gelukkig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:11 



 
Profiel   

Wij wonen op het platteland, en ik verbaas me er altijd over dat mensen hier zo het erf op lopen en op het bankje bij onze rijbak gaan zitten even eten drinken en praten. Ook niet vragen ofzo als ze me wel zien ofzo, hier mag dat dus sowieso schijnbaar al :+ Dan zeg ik altijd ik ga toch ook niet zomaar bij jullie in de achtertuin zitten, maar dat vinden ze dan heel iets anders >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:25 



 
Profiel   

Kiwiaa schreef
Ik vind nu zelf niet dat er echt onlogische dingen in staan.

Nee? Vind jij het ophalen van een bal echt een goede reden om zonder toestemming andermans privé ruimte te betreden? Met alle mogelijke gevolgen (een waakse hond, bijvoorbeeld) van dien?

Ik vind dit echt een ondoordacht stukje wetgeving. Ik mag hopen dat ze in Nederland zoiets stompzinnigs nooit door gaan voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:34 



 
Profiel   

Grainey schreef
Wij wonen op het platteland, en ik verbaas me er altijd over dat mensen hier zo het erf op lopen en op het bankje bij onze rijbak gaan zitten even eten drinken en praten. Ook niet vragen ofzo als ze me wel zien ofzo, hier mag dat dus sowieso schijnbaar al :+ Dan zeg ik altijd ik ga toch ook niet zomaar bij jullie in de achtertuin zitten, maar dat vinden ze dan heel iets anders >;)

Is dat niet opgelost met een bordje 'privé terrein'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:35 



 
Profiel   

Dat had ik gehoopt maar niet dus -O- Sommigen gaan er ook zitten als ik aan het trainen ben, dan hebben ze iets te zien terwijl ze even zitten, dat is normaal schijnbaar... :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 19:31 



 
Profiel   

Grainey schreef
Dat had ik gehoopt maar niet dus -O- Sommigen gaan er ook zitten als ik aan het trainen ben, dan hebben ze iets te zien terwijl ze even zitten, dat is normaal schijnbaar... :n

Ik had ze echt heel hard m'n terrein afgeschopt. De brutaliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 19:35 



 
Profiel   

Nu woon in ik Nederland, maar mijn achtertuin schutting is zo hoog dat je daar niet even overheen gaat. De deur zit altijd dicht. Ik wens de buren succes met de bal pakken zonder mij erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 19:43 



 
Profiel   

Zo te lezen gaat deze wet dus tegen de algemene fatsoensnormen in en brengt daarbij nog eens je dieren op hun eigen terrein in gevaar? Welke wereldvreemde zot heeft dit verzonnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 21:55 



 
Profiel   

Ik snap die wet ook niet echt…. Zal volgens mij veel problemen veroorzaken…

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 21:58 



 
Profiel   

Inmiddels zijn ze blijkbaar ‘de keutel aan het intrekken’ zoals we dat bot zeggen in Vlaanderen.
Ongevallen in je achtertuin wanneer mensen die betreden zonder jouw toestemming zouden dan toch eigen risico zijn. (Gebeten worden door de hond is eigen verantwoordelijkheid of wanneer een kind in de vijver/het zwembad sukkelt is verantwoordelijkheid ouders.)
Wat nu wettelijk vast gelegd is en wat niet betreffende dat eigen verantwoordelijkheid is me nog niet duidelijk, ga het morgen proberen uit te zoeken want vindt dat toch wel belangrijk met oog op onze honden vooral. :\

Met ons erbij zijn ze heel sociaal maar zijn wij er niet (dus als ik bv in de stallen ben en je binnen komt zonder dat ik je binnen laat.) dan doen ze nu eenmaal waar ze voor zijn en opgeleid zijn. (Enfin eentje is in opleiding en twee komt in opleiding als hij oud genoeg is. :+)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 23:51 



 
Profiel   

Ik maak mij toch wel ernstig zorgen om de tekst 'bredere hervormingen van het goederenrecht'. Waar komt dat vandaan? Het klinkt in deze setting alsof men wil dat privezaken minder prive zijn dan je wilt en waar je voor betaald.

Het geheel klinkt mij bizar in de oren en ben blij dat ik NL'er ben.
Twee mechelaars op je erf lijkt mij alsnog afdoende om al die balzoekers buiten de deur te houden.

Degene die dit bedacht heeft zou wel een prijs moeten krijgen voor grootste idioot ooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:22 



 
Profiel   

Maar hoe zit het dan vanaf 1 september met een servitude/recht van overpad?Dan heeft deze benaming toch geen betekenis meer.
Ik heb één weide waarvan ik 3 meter van de smalle zijde moet open houden voor een aanpalende eigenaar.Niet omheind dus.Dan heeft vanaf nu iedereen daar recht van doorgang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:40 



 
Profiel   

Merlen schreef
Maar hoe zit het dan vanaf 1 september met een servitude/recht van overpad?Dan heeft deze benaming toch geen betekenis meer.
Ik heb één weide waarvan ik 3 meter van de smalle zijde moet open houden voor een aanpalende eigenaar.Niet omheind dus.Dan heeft vanaf nu iedereen daar recht van doorgang.

Een bord met ‘verboden toegang’ zou in theorie (volgens het artikel) voldoende moeten zijn om dat te voorkomen maar hoe dat in praktijk gaat werken en wat dan het gedacht is achter deze uitbreiding ontgaat me compleet.

Sowieso ontgaat me de logica maar dat terzijde. IMO is deze wetgeving echt mvragen om veel problemen..

Sundda: een terechte opmerking. Onze huidige regering lijkt inderdaad wel alle plichten te willen opleggen maar zonder enige vorm van rechten. :x

En zoals gewoonlijk reageren de Belgen veelal laconiek maar eigenlijk is dit een zoveelste ontwikkeling die echt niet grappig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:47 



 
Profiel   

Snap echt niet waar dit weer allemaal naartoe gaat.
Dadelijk mogen we geen sloten meer op onze deuren want moeten iedereen kunnen binnen laten.
Misschien ook nog de koffiepot en koekjes klaarzetten als we er niet zijn. :9k

Ik weet het mijn reactie is behoorlijk overdreven. Maar de regering moet niet gekker worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 01:01 



 
Profiel   

Vreemde zaak.

Overigens, dat stukje over onderhoud mogen plegen via grond van de buren kennen we in Nederland als ladderrecht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 01:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen