Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 18:06

Dit bericht kreeg ik vandaag via facebook. Er is kennelijk sprake van een mogelijk EU verbod op veterinaire antibiotica. Dit treft alle dierenhouders, huisdieren, paarden en veehouders.
Ik denk dat het een heel slechte ontwikkeling is als onze dieren niet meer behandeld mogen worden bij bijvoorbeeld een eenvoudige infectie. Wat vindt bokt?


https://www.knmvd.nl/kom-in-actie-voor- ... Pb1RdoB9eg

Citaat:
Kom in actie voor het behoud van veterinaire antibiotica!
In de week van 13 september zal er in het Europees Parlement gestemd worden over een motie die het gebruik van bepaalde antibiotica uitsluitend voor humaan gebruik wil reserveren. De motie is een vervolg op het voorstel (delegated act) voor de uitvoering van de EU-diergeneesmiddelenverordening. De KNMvD en haar zusterorganisaties steunen dit voorstel, maar verwerpen de motie. Want als deze motie erdoor komt, zou dit de diergezondheid, het dierenwelzijn én de volksgezondheid ernstig in gevaar brengen. Daar maken we ons dierenartsen terecht grote zorgen over. Daarom is de KNMvD samen met onze Europese koepelorganisatie Federation of Veterinarians of Europe, FVE, een lobby gestart om zoveel mogelijk organisaties in de dierhouderij te bewegen om zich hiertegen uit te spreken.

Open brief
Onderdeel van de lobby is een open brief waarmee Europarlementariërs worden opgeroepen om tegen de motie te stemmen. De KNMvD heeft deze brief actief verspreid onder verschillende Nederlandse stakeholders met het verzoek de actie te steunen. Daarnaast hebben we alle Nederlandse Europarlementariërs nogmaals persoonlijk benaderd. Zie ook de gerelateerde berichten hieronder. Onze zusterorganisaties in andere lidstaten voeren eveneens dergelijke acties uit.

Betuig je steun vóór 6 september a.s.
Ook jij kunt de actie steunen door namens je praktijk de motie te verwerpen. Dit doe je door het invullen en versturen van de open brief vóór 6 september a.s. Vraag ook zoveel mogelijk organisaties in je netwerk (veehouderijen, diervoederbedrijven, welzijnsorganisaties etc.) om mee te doen in het belang van de dier- en volksgezondheid. Zo maken we ons nationaal en internationaal sterk om belangrijke antibiotica voor de diergeneeskunde te behouden. Hoe meer handtekeningen we ophalen, hoe sterker we staan om de motie te verwerpen! Op 6 september gaat de brief naar het Europese Parlement.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met senior veterinair beleidsmedewerker Joost van Herten via e-mail j.van.herten@knmvd.nl.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:12

Ik vind dat er veel te weinig achtergrond is om ja of nee te zeggen er te veel geschreeuwd wordt.
Ik weet niet welke antibiotica ze specifiek willen uitsluiten en wat de alternatieven zijn.
In geval van uitzondering kan een DA ook met goede verklaring off-label produkten geven dus ik geloof niet dat Fikkie ineens dood gaat aan een ontstoken teennagel eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-09-21 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:12

De reden is dat men wil voorkomen dat er teveel resistentie ontstaat tegen die antibiotica, zodat we wat overhouden tegen gevaarlijke infecties in mensen. Dat lijkt mij een zinnig uitgangspunt.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:14

Uitgangspunt lijkt me inderdaad prima. En net als sizzle zegt dit artikel me vrij weinig zonder dat er werkzame stoffen worden genoemd.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:16

Sizzle schreef:
Ik vind dat er veel te weinig achtergrond is om ja of nee te zeggen er te veel geschreeuwd wordt.
Ik weet niet welke antibiotica ze specifiek willen uitsluiten en wat de alternatieven zijn.
In geval van uitzondering kan een DA ook met goede verklaring off-label produkten geven dus ik geloof niet dat Fikkie ineens dood gaat aan een ontstoken teennagel eerlijk gezegd.


Mijn idee inderdaad!
om welke antibiotica gaat dit? welke sector? Zijn er alternatieven?
Het kán rampzalig zijn(denk aan specifieke krachtige AB tegen longontsteking bijvoorbeeld) maar het kan ook helemaal geen probleem zijn...

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:17

Het betreft alleen landbouwdieren en het collectief behandelen.
Citaat:
Het preventieve gebruik van antibiotica zal worden beperkt tot afzonderlijke dieren en alleen worden toegestaan ​​wanneer een dierenarts goedkeuring geeft en er een hoog infectierisico bestaat. Collectieve behandelingen worden alleen toegestaan ​​als er geen andere geschikte alternatieven bestaan ​​en na passende motivering door een dierenarts.


https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... esistentie

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:18

Dat lijkt me een prima iets eerlijk gezegd.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:19

Helemaal voor in dat geval :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:48

Brainless schreef:
Het betreft alleen landbouwdieren en het collectief behandelen.
Citaat:
Het preventieve gebruik van antibiotica zal worden beperkt tot afzonderlijke dieren en alleen worden toegestaan ​​wanneer een dierenarts goedkeuring geeft en er een hoog infectierisico bestaat. Collectieve behandelingen worden alleen toegestaan ​​als er geen andere geschikte alternatieven bestaan ​​en na passende motivering door een dierenarts.


https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... esistentie
Je zou toch denken dat een club van wetenschappelijk opgeleide mensen dat zelf ook hadden kunnen nakijken, in plaats van als een kip zonder kop moord en brand schreeuwen met halve informatie. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:54

Mkango schreef:
Brainless schreef:
Het betreft alleen landbouwdieren en het collectief behandelen.


https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... esistentie
Je zou toch denken dat een club van wetenschappelijk opgeleide mensen dat zelf ook hadden kunnen nakijken, in plaats van als een kip zonder kop moord en brand schreeuwen met halve informatie. :=

Maar dat schreeuwt niet lekker :7.

Ik zie echt geen probleem in de stappen die gezet worden.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:08

In principe zie ik niet veel problemen met de nieuwe wetgeving (en dat zeg ik als toekomstig veearts). In de afgelopen 5 jaar is er bij ons op de opleiding veel aandacht geweest over het antibioticum gebruik, en het belang van het terugdringen van het gebruik ervan.

En ja collectief preventief behandelen wordt al jaren afgeraden. Echter zolang er geen wetgeving is rondom het preventief gebruik zullen mensen het blijven doen. En dat is ook te begrijpen, want mensen boeken goede resultaten met het preventief inzetten van antibiotica, dus waarom zou je willen wisselen (niet alleen veehouders, maar ook veel dierenartsen schrijven nog altijd te snel, te veel antibiotica voor).

Betreffende het verbieden van bepaalde antibiotica is de situatie nu ook al dat bepaalde antibiotica (voor de insiders onder ons: 3e en 4e gen cephalosporines, fluoroquinolones, polymyxines, en colistine geloof ik), allemaal al sterk afgeraden worden. In België is het AMCRA een grote organisatie die gaat over antimicrobiele resistentie. Zij hebben een formularium opgesteld van geel, oranje, en rode antibiotica. Voor elk van deze categoriën gelden bepaalde regels. Zo geldt bijvoorbeeld dat fluoroquinolones (categorie rood) enkel gebruikt mogen worden bij sterke indicatie van resistentie tegen meerdere andere soorten. Normaal moet er dan een swab worden genomen, waaruit een kiem geïsoleerd wordt. Van deze kiem wordt vervoglens een antibiogram gemaakt om te zien tegen welke antibiotica de kiem resistent is. In afwachting van deze resultaten kan er gekozen worden om een behandeling te starten met o.a. fluoroquinolones. In de landbouwsector worden fluoroquinolones bijvoorbeeld gebruikt bij een kalf met sepsis(vaak tgv. een navelinfectie), waarbij geen tijd te verliezen is om te wachten op de resultaten. Als de resultaten van het antibiogram binnen zijn moet er vervolgens afgeweken worden naar een "lichter" antibioticum als dit ook werkt. Enkel als er tegen alle niet rode antibiotica resistentie is mag een behandeling voortgezet worden met een rood antibioticum.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:52

Brainless schreef:
Het betreft alleen landbouwdieren en het collectief behandelen.
Citaat:
Het preventieve gebruik van antibiotica zal worden beperkt tot afzonderlijke dieren en alleen worden toegestaan ​​wanneer een dierenarts goedkeuring geeft en er een hoog infectierisico bestaat. Collectieve behandelingen worden alleen toegestaan ​​als er geen andere geschikte alternatieven bestaan ​​en na passende motivering door een dierenarts.

Het gaat over een vervolg op deze aangenomen wet waarin wel wordt gesproken over het reserveren van bepaalde antibiotica voor humaan gebruik.
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... esistentie

Mij is nog niet helemaal duidelijk om welke het precies gaat. De FVE heeft in hun brief hier wel wat over staan maar ik kan het in de wet nog niet terug vinden. Maar dan zouden er ook antibiotica onder vallen die nu wel gebruikt worden.

De regels in Nederland zijn sowieso al erg streng voor antibiotica gebruik en in de veesector zijn ze nog strenger. Ik denk dat de al aangenomen versie van 2019/6 in andere landen meer effect gaat hebben dan hier in Nederland.

Antibiotica resistentie is een wereldwijd probleem. Het is goed dat de Europese unie hier strenge regels voor opstelt maar ik vraag me wel af hoeveel dit helpt zolang ze in andere landen nog massaal AB door het eten van dieren gooien en je het gewoon overal kan halen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 08:01

als het alleen voor vee geldt vind ik het wel vreemd (en niet eerlijk) dat er foto's van honden en paarden bij de oproep om de petities te tekenen.

Ik probeer er achter te komen wat het nu precies inhoudt, maar het valt niet mee om informatie (nederlands) te vinden.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:03

juval schreef:
als het alleen voor vee geldt vind ik het wel vreemd (en niet eerlijk) dat er foto's van honden en paarden bij de oproep om de petities te tekenen.

Ik probeer er achter te komen wat het nu precies inhoudt, maar het valt niet mee om informatie (nederlands) te vinden.


Omdat mensen niet geïnteresseerd zijn in het lot van vee maar wel in schattige hondjes en katjes?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:19

Ik vind het wel zorgelijk. Draxxin valt er bijvoorbeeld ook onder. Ik werk in de vleesvarkenshouderij en als er op dinsdag biggen komen zitten daar soms achterblijvers/kleintjes bij. Het enige wondermiddel is dan Draxxin. Dat spuit ik 1x per big en dan krabbelen ze er snel boven op. Doe je dat niet, dan blijft hij klein/mager en gaat hij dood (na een lijdensweg of je moet 'm zelf euthaniseren).

Bij koeien valt bijvoorbeeld tylucil/tylan er onder, een middel dat gebruikt wordt bij uierontsteking. Nu wordt er al heel vaak een melkmonster ingestuurd om te zorgen dat er met de juiste AB behandeld wordt, maar dit onderzoek duurt minstens (!) een dag, soms langer.
Een koe met heftige uierontsteking wil je zsm behandelen, anders komt ze er niet meer bovenop. Dan ga je niet wachten op de uitslag maar grijp je bijvoorbeeld de tylan. Als de uitslag binnen is kun je dan eventueel wisselen naar de juiste AB.

Ik lees ook dingen over groepsbehandelingen, die worden inderdaad niet veel meer gedaan. Want doe je dat wel, dan tikt zo'n groepsbehandeling keihard aan in je dierdagdosering. Gevolg is dan minder opbrengst of extra controles.

Dit gaat echt meer dierenleed veroorzaken als ze dit door willen zetten.

https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... tibiotica/

Hier meer info over de AB klassen. Bepaalde AB wordt wel degelijk bij huisdieren gebruikt. Zie onderstaande site, daar kun je per AB klasse opzoeken welk medicijn daar bij hoort.

https://www.vetcompendium.be/nl/node/3411

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:30

Ik vind dat best de critische vraag gesteld mag worden of zwakke biggen die sowieso al geen lang gelukkig leven te wachten staat er perse met een antibioticum opgekrikt moeten worden om vervolgens alsnog geslacht te worden.
Klinkt mij meer als een economisch ding dan dat het perse om dierwelzijn gaat.

Het kan natuurlijk prima zijn dat de beslissing te snel komt met onvoldoende alternatieven. Daar kan ik niet over oordelen. Wel is de campagne misleidend en dat staat me tegen.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:45

Brainless schreef:
Het betreft alleen landbouwdieren en het collectief behandelen.
Citaat:
Het preventieve gebruik van antibiotica zal worden beperkt tot afzonderlijke dieren en alleen worden toegestaan ​​wanneer een dierenarts goedkeuring geeft en er een hoog infectierisico bestaat. Collectieve behandelingen worden alleen toegestaan ​​als er geen andere geschikte alternatieven bestaan ​​en na passende motivering door een dierenarts.


https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... esistentie


Nope het is een verderzetting van deze wet die al van kracht is.
Profylactische behandeling met ab (uit voorzorg met ab behandelen) is al zeer strict gereglementeerd om niet te zeggen verboden. Een big snel eventjes draxxin geven omdat hij wat mager is, is niet bepaald een voorbeeld van gezond antibioticagebruik. En voed alleen maar het ontstaan van dergelijke wetten.
Metafylactische behandeling (alle dieren van een zelfde groep behandelen) mag ook alleen als het dmv antibiogram en bacterie isolatie aangetoond is dat het noodzakelijk is.
Curatieve behandeling van een individueel dier mag altijd. Maar sommige antibiotica mogen sowieso niet. Is al een tijdje zo.
Vanuit resistentie oogpunt volkomen terecht.
Vanuit diergezondheidspunt kan het wel problemen opleveren.
Zoals iemand al vermelde een koe kan in 24u zodanig ziek worden van uieronsteking dat ze beyond saving is.
'S avonds een beetje een lome koe. Vermoeden van een beginnende e. Coli ontsteking. Toegestane antibiotica gebruiken, paar tientallen liter infuus, uier zo goed mogelijk leegtrekken. Volgende dag koe niet mee recht en nog proberen met infuus. Paar uur later koe dood door bloedvergiftiging. Geen enkel labo kan in zo'n tijdspanne resultaten van swabs leveren.
Met de vroeger toegestane cefalosporines had die koe misschien een kans gehad.

Alle effectieve antibiotica voor rhodococcus bij veulens bvb is nu ook off label.

Om een voorbeeld te geven van de antibiotica die in dit nieuwe wetsvoorstel genoemd worden: TMS (trimetoprimsulfa). 1 van de meest gebruikte breedspectrum antibiotica. Als die er uit gaat kan een ontstoken teen weldegelijk problematisch worden.

Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling voor de diergezondheid. En ja, uiteraard gaat de humane gezondheid voor.
Maar in de veterinaire geneeskunde is het ab gebruik de laatste jaren met ong. 30% gedaald. Misschien kunnen ze daar in de humane geneeskunde een voorbeeld aan nemen.

*zal later de precieze bronnen opzoeken indien gewenst, moet nu werken*.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 02-09-21 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:46

Amy223 schreef:
Ik vind het wel zorgelijk. Draxxin valt er bijvoorbeeld ook onder. Ik werk in de vleesvarkenshouderij en als er op dinsdag biggen komen zitten daar soms achterblijvers/kleintjes bij. Het enige wondermiddel is dan Draxxin. Dat spuit ik 1x per big en dan krabbelen ze er snel boven op. Doe je dat niet, dan blijft hij klein/mager en gaat hij dood (na een lijdensweg of je moet 'm zelf euthaniseren).

Bij koeien valt bijvoorbeeld tylucil/tylan er onder, een middel dat gebruikt wordt bij uierontsteking. Nu wordt er al heel vaak een melkmonster ingestuurd om te zorgen dat er met de juiste AB behandeld wordt, maar dit onderzoek duurt minstens (!) een dag, soms langer.
Een koe met heftige uierontsteking wil je zsm behandelen, anders komt ze er niet meer bovenop. Dan ga je niet wachten op de uitslag maar grijp je bijvoorbeeld de tylan. Als de uitslag binnen is kun je dan eventueel wisselen naar de juiste AB.

Ik lees ook dingen over groepsbehandelingen, die worden inderdaad niet veel meer gedaan. Want doe je dat wel, dan tikt zo'n groepsbehandeling keihard aan in je dierdagdosering. Gevolg is dan minder opbrengst of extra controles.

Dit gaat echt meer dierenleed veroorzaken als ze dit door willen zetten.

https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... tibiotica/

Hier meer info over de AB klassen. Bepaalde AB wordt wel degelijk bij huisdieren gebruikt. Zie onderstaande site, daar kun je per AB klasse opzoeken welk medicijn daar bij hoort.

https://www.vetcompendium.be/nl/node/3411


En dat vind ik persoonlijk nu DE reden voor het afschaffen.
Bij het " biggetje" gaat het dus imo niet om het Dierenwelzijn maar om het resultaat/profit wat er uiteindelijk uitgehaald wordt . En dus maar even iets inspuiten om geen tijd te verliezen.
Zelfde als de koe met uierontsteking.
Uiteraard moet eindelijk een omdenken bij de consument plaatsvinden maar ook bij de (intensieve) veehouderij.
Ik ken gelukkig een aantal boeren- biologisch en niet biologisch-die er dan wel extra n hokje hebben voor nakomelingen en waar tijd en zorg aan besteed wordt - zonder dat er preventief wat ingespuiten wordt.
Uiteraard moeten die kosten dan doorberekend worden maar uiteindelijk komt het ook de eigen gezondheid ten goede.
Dus ik betaal liever 3 Euro meer de kilo.

Een adequate behandeling met antibiotica moet voor ieder mens en dier mogelijk zijn - maar even niet meer het voor-het-vaderland- wegspuiten om het meeste rendement te behalen

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 09:19

@sasja0705, biologische boeren gebruiken ook antibiotica. Jij vindt dus dat landbouwdieren niet met antibiotica behandeld mogen worden als dat nodig is? Dat begrijp ik uit je verhaal. Heel fijn dat jij 3,- per kilo meer wilt betalen, maar helaas zijn dat maar heel weinig mensen. Vlees zal waarschijnlijk uit landen buiten Europa geimporteerd gaan worden als deze regels verder gaan.

Op mijn vraag of de maatregelen alleen gelden voor vee en bij collectief preventief gebruik kreeg ik dit als antwoord van een dierenarts:
Citaat:
Nee, dit klopt niet. Het gaat echt over alle dieren. Ze zijn ook bezig over landbouwdieren specifiek. Maar mijn bericht gaat wel degelijk over alle diersoorten. Nog niet alle antibiotica wordt geband, maar wel al de zeer cruciale antibiotica. Waarna ze vrij snel de stap gaan maken om bijna alles te gaan schrappen. De eerste stap heeft al enorme gevolgen voor de exotische dieren (vogels, knaagdieren etc) omdat zij sowieso al maar een beperkt aantal antibiotica kunnen krijgen

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:26

juval schreef:
@sasja0705, biologische boeren gebruiken ook antibiotica. Jij vindt dus dat landbouwdieren niet met antibiotica behandeld mogen worden als dat nodig is? Dat begrijp ik uit je verhaal. Heel fijn dat jij 3,- per kilo meer wilt betalen, maar helaas zijn dat maar heel weinig mensen. Vlees zal waarschijnlijk uit landen buiten Europa geimporteerd gaan worden als deze regels verder gaan.

Op mijn vraag of de maatregelen alleen gelden voor vee en bij collectief preventief gebruik kreeg ik dit als antwoord van een dierenarts:
Citaat:
Nee, dit klopt niet. Het gaat echt over alle dieren. Ze zijn ook bezig over landbouwdieren specifiek. Maar mijn bericht gaat wel degelijk over alle diersoorten. Nog niet alle antibiotica wordt geband, maar wel al de zeer cruciale antibiotica. Waarna ze vrij snel de stap gaan maken om bijna alles te gaan schrappen. De eerste stap heeft al enorme gevolgen voor de exotische dieren (vogels, knaagdieren etc) omdat zij sowieso al maar een beperkt aantal antibiotica kunnen krijgen


Klopt het gaat over het reserveren voor humaan gebruik wat dus betekent dat zien mensen die type antibiotica nog mogen krijgen. Bij de exoten is de keuze in antibiotica sowieso al erg beperkt omdat ze tegen veel soorten helemaal niet tegen kunnen. Bij paarden heb je dit ook omdat die met hun darmstelsel ook een deel van de antibiotica niet kunnen hebben.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:36

sasja0705 schreef:
Amy223 schreef:
Ik vind het wel zorgelijk. Draxxin valt er bijvoorbeeld ook onder. Ik werk in de vleesvarkenshouderij en als er op dinsdag biggen komen zitten daar soms achterblijvers/kleintjes bij. Het enige wondermiddel is dan Draxxin. Dat spuit ik 1x per big en dan krabbelen ze er snel boven op. Doe je dat niet, dan blijft hij klein/mager en gaat hij dood (na een lijdensweg of je moet 'm zelf euthaniseren).

Bij koeien valt bijvoorbeeld tylucil/tylan er onder, een middel dat gebruikt wordt bij uierontsteking. Nu wordt er al heel vaak een melkmonster ingestuurd om te zorgen dat er met de juiste AB behandeld wordt, maar dit onderzoek duurt minstens (!) een dag, soms langer.
Een koe met heftige uierontsteking wil je zsm behandelen, anders komt ze er niet meer bovenop. Dan ga je niet wachten op de uitslag maar grijp je bijvoorbeeld de tylan. Als de uitslag binnen is kun je dan eventueel wisselen naar de juiste AB.

Ik lees ook dingen over groepsbehandelingen, die worden inderdaad niet veel meer gedaan. Want doe je dat wel, dan tikt zo'n groepsbehandeling keihard aan in je dierdagdosering. Gevolg is dan minder opbrengst of extra controles.

Dit gaat echt meer dierenleed veroorzaken als ze dit door willen zetten.

https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... tibiotica/

Hier meer info over de AB klassen. Bepaalde AB wordt wel degelijk bij huisdieren gebruikt. Zie onderstaande site, daar kun je per AB klasse opzoeken welk medicijn daar bij hoort.

https://www.vetcompendium.be/nl/node/3411


En dat vind ik persoonlijk nu DE reden voor het afschaffen.
Bij het " biggetje" gaat het dus imo niet om het Dierenwelzijn maar om het resultaat/profit wat er uiteindelijk uitgehaald wordt . En dus maar even iets inspuiten om geen tijd te verliezen.
Zelfde als de koe met uierontsteking.
Uiteraard moet eindelijk een omdenken bij de consument plaatsvinden maar ook bij de (intensieve) veehouderij.
Ik ken gelukkig een aantal boeren- biologisch en niet biologisch-die er dan wel extra n hokje hebben voor nakomelingen en waar tijd en zorg aan besteed wordt - zonder dat er preventief wat ingespuiten wordt.
Uiteraard moeten die kosten dan doorberekend worden maar uiteindelijk komt het ook de eigen gezondheid ten goede.
Dus ik betaal liever 3 Euro meer de kilo.

Een adequate behandeling met antibiotica moet voor ieder mens en dier mogelijk zijn - maar even niet meer het voor-het-vaderland- wegspuiten om het meeste rendement te behalen


Het gaat niet om profit, ook hier wordt zo'n biggetje apart in de ziekenboeg gezet. Hij krijgt luxer voer (melkpoeder). Zulke dieren kosten alleen maar geld, maar ja, ze gelijk doodschieten als ze van de klep af komen is ook zo wat he.
Als je zo'n big niets spuit is hij binnen een week dood. Het is niet alleen dat hij kleiner is dan de rest, maar ook bijvoorbeeld longproblemen heeft. Dan red je het niet met alleen apart zetten.

Een koe die uierontsteking heeft moet ook voor haarzelf zsm behandeld worden, kunnen ze doodziek van worden en kapot aan gaan.

De omslag moet zeker komen, maar niet op deze manier. Ik ken ook biologische boeren en daar ben ik van geschrokken. Koeien geen AB geven omdat ze al aan hun max zitten (mogen zoveel behandelingen per koe doen, daarna is het geen biologische koe meer). Koe staat daar ziek te zijn maar ja, je mag er niets mee... Dat vind ik pas dierenleed.

Zomaar spuiten om het meeste rendement te halen is echt niet meer van deze tijd en gebeurt niet meer. Er wordt alleen behandeld als een dier echt ziek is.

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:47

Onderstaand artikel vond ik een tijdje terug. Het gaat over resistente bacteriën en hondenvoer. In een Portugees onderzoek wordt er een scala aan resistente bacteriën gevonden in hondenvoer, waarmee dus de huisdieren een rol kunnen gaan spelen in de verspreiding hiervan. Op zich lijkt het me in dat licht gezien niet erg verstandig om met huisdieren maar wat aan te kwakkelen wanneer zij lijden aan een infectie omdat je zo deze bacteriën een kans geeft zich flink te vermeerderen en dicht bij mensen te brengen. Maar misschien bekijk ik dat verkeerd? Vraag is natuurlijk wel, hoe komen deze resistente bacteriën in hondenvoer terecht.

Het is niet duidelijk of dit probleem ook speelt in Nederland maar dat er op dit gebied Europese wetgeving moet komen lijkt mij wel een goed idee.
https://www.petfoodmagazine.nl/6205/hon ... a1bf55e9d2

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:47

1) Niet alles geloven wat op feestboek langs komt.

2) Corona heeft veel dingen aangetoond:
2a) veel westerlingen weten NIETS van de verwoestende werking van ziekten af (want we hebben vaccins en AB)

2b) het gevaar van wat technisch heet zoönose. Ziekten die overspringen van diersoort 1 op diersoort 2 en op gegeven moment op 'diersoort mens'.

In het kader van 2a: tuberculose is voor ons vooral een scheldwoord. Op bokt heet het paasei.
Maar de resistentie van TBC tegen AB is zorgwekkend en het vaccin is er nog steeds niet.

En voor alle duidelijkheid : te-ring is maar 1 voorbeeld.
Een voorbeeld van een ziekte die er al is, in de mensenwereld.
Niet eens een ziekte als covid-19 die nieuw opduikt.

Dus om TERUGHOUDEND om te gaan met AB, wat in Nederland redelijk gebruikelijk is, is prima.

Het feestboek bericht in de OP matcht niet eens met de titel.
De opening van het fb artikel gaat over TERUGHOUDEND beleid: 'laten we sommige AB reserveren voor mensen'.
- Hmmm, tja, daar zit iets in.
Je kunt beslist stommere dingen afspreken.

Er staat NIET 'dieren mogen nooit meer AB krijgen'...

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:07

de beste stuurlui staan dus weer heel veel kilometers landinwaarts, dat blijkt hier al.
Ik moet er toch niet aan denken dat wanneer 1 van onze koeien een uierontsteking zou hebben, dit maar halfbakken behandeld kan worden. Nou hebben wij geen melkvee maar vleesvee. Aantal jaren geleden een koe gehad met een kapot kwartier, ze was zo verschrikkelijk ziek. Ze heeft het wel gered gelukkig, maar de behandeling was heel intensief. Je ziet zo'n dier voor je neus vermageren.
Collectief/preventief gebruik is hartstikke duur, dat zul je echt niet veel meer zien.
Vraag me af hoeveel roeptoeters iets weten over dierdagdosering, bedrijfsgezondheidsplan en bedrijfsbehandelplan.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:17

Uierontsteking bij koeien moet je behandelen als dat uit de hand loopt . Ik heb zelf borstontsteking gehad en was blij met de huisarts en AB, wat wordt je daar ziek van. Mijn man en kinderen krijgen ook AB als de dokter dat voorschrijft. Mijn melkkoeien,kalveren , paarden en geiten ,konijnen en geiten ook als de veearts dat voorschrijft (wij hebben een keurig dossier ,mogen en willen niks zonder advies van onze veearts,zeer laag in antbioticagebruik maar als het nodig is ,ben je het in mijn ogen verplicht om er een dier mee te helpen beter te worden)
Laatst bijgewerkt door SARINO op 02-09-21 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt