Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:35

... om te krijsen.

(Waarom producten laten maken in fabrieken die dit ....?!?!
... 'the economy, stupid', I guess...)

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:41

Misschien wordt het nu dan tijd om eens te kijken waar de natuur ons nog kan helpen zoals ze het vroeger al deed, en nu indirect nog steeds. Een groot deel van onze huidige reguliere medicatie is ontstaan vanuit de natuur, het isoleren van bepaalde natuurlijke stoffen zoals b.v. penicilline, en het nabootsen/synthetiseren ervan. Er worden "al" wat wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de werking/inzetbaarheid van wilde oregano olie en haar ingrediënt carvacrol als natuurlijk antibioticum. Er kleeft natuurlijk wel een nadeel aan: het natuurlijke middel is niet te patenteren en dus is het geen verdienmodel voor big pharma.
Voor wat betreft wie/wat veroorzaakt/helpt mee aan antibiotica-resistentie. De focus lijkt te liggen op de veeteelt, maar vlak de rest van de mensheid niet uit.
Niet alle medicijnresten kunnen worden gefilterd uit ons drinkwater: https://www.vitens.nl/over-water/medici ... n-in-water .
En vergeet ook niet dat glyfosaat (het is van origine een antibioticum, zij het slecht werkend). Men heeft nu al geconstateerd dat genitically engineered-gewassen en herbiciden gebruik samen, antibiotica resistente genen in de bodem oplevert. https://www.gmwatch.org/en/news/latest- ... tural-soil

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:05

mvdende schreef:
sasja0705 schreef:
Ik hoop, jullie begrijpen mij niet verkeerd: ieder mens en dier moet adequate behandeling kijken als het nodig is.
Of nu met antibiotica of groentesoep zal mij worst wezen.
Maar dat gekke preventief geven om de meeste rendement te halen heeft nu deze situatie gebracht.

Wat er aangehaald is met biologische boer is kul.
Ook die mag nog AB geven als nodig en het dier ziek - alleen mag het dan niet meer als vlees of melkvee meedraaien.
Dus als een biologische boer om deze redenen een dier laat lijden is het geen biologische boer maar simpel een kl***zak.

En wat die 3 Euro meer betreft , dat wordt tegengehouden door die grote producenten/ ketens.

Nu heb je als consument nog de "keuze" en uiteraard gaat het merendeel voor goedkoper.
Maar : als er geen keuze is, dan wordt het geaccepteerd.
En voordat iemand komt vanwegen , de lage inkomens kunnen het dan niet meer betalen :
Neem als voorbeeld roken.

Hier heeft de consument alleen de keuze : betalen of laten .
En door alle lagen van de bevolking- juist bij de lagere inkomens- wordt nog volop gerookt, ook al kost een pakje nu 8 Euro...

Verschil hier is alleen : de prijs wordt voorgegeven en er is dus geen keuze


Roken is geen levensbehoefte!

Wij Homo Sapiens zijn Omnivoor, dat betekent dat vlees thuis hoort in ons dieet.

Vlees is NU al niet meer te betalen, laat staan dat dát nóg duurder gaat worden.

En een uitsluitend vega is NIET gezond voor een mens, als daarbij geen eiwitten genuttigd worden. En eiwitten uit planten zijn veel mensen allergisch voor/ lusten mensen niet. (Ik lust absoluut geen vega eiwitten, die betaalbaar zijn)

Laten ze de ongezonde dingen zoals alcohol, chips, snoep en frisdrank maar duurder maken. AGFV moet gewoon betaalbaar blijven.

Omnivoor betekent niet dat je alles moet eten,maar dat je alles kunt eten! I.t.t bijvoorbeeld een kat,die is echt carnivoor. En een paard is echt herbivoor.Het grote succes van de menselijke soort komt o.a. van het feit dat ze overal van kunnen leven en zich dus aan vrijwel alle omstandigheden\leefomgevingen kunnen aanpassen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:15

Nee een paard is geen strikte herbivoor (ze presteren beter op vlees als het bv gaat om duursport (Djenghis Khan wist daar alles van) en bestand zijn tegen kou (zoals bv de Dalai Lama zag tijdens de vlucht over de Himalaya naar India).
Een kip is een omnivoor, die je als je ze als herbivoor/granivoor voert gebreksziektes ontwikkeld (die de industrie dan behandeld met antibiotica ipv bv koeienlever/slachtafval).
Wel belangrijk is hoe dat vlees gevoerd is, rechtstreeks van de weide af het slachthuis in geeft andere voedingswaardes dan wat opgestald is geweest met hooi en brok (of enkel brok in feedlot oid). Gras geeft bepaalde voedingsstoffen die in hooi en brok missen. Tekorten oplopen ook al eet je vlees (en zeker een pond gemengde groentes per dag) is absoluut mogelijk, net zo goed met elk ander dieet trouwens. Niet alles zit overal in en niet iedereen kan die stoffen uit alle beschikbare bronnen halen (er van uitgaande dat ze er uberhaupt in zitten).

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:46

tamary schreef:
Nee een paard is geen strikte herbivoor (ze presteren beter op vlees als het bv gaat om duursport (Djenghis Khan wist daar alles van) en bestand zijn tegen kou (zoals bv de Dalai Lama zag tijdens de vlucht over de Himalaya naar India).
Een kip is een omnivoor, die je als je ze als herbivoor/granivoor voert gebreksziektes ontwikkeld (die de industrie dan behandeld met antibiotica ipv bv koeienlever/slachtafval).
Wel belangrijk is hoe dat vlees gevoerd is, rechtstreeks van de weide af het slachthuis in geeft andere voedingswaardes dan wat opgestald is geweest met hooi en brok (of enkel brok in feedlot oid). Gras geeft bepaalde voedingsstoffen die in hooi en brok missen. Tekorten oplopen ook al eet je vlees (en zeker een pond gemengde groentes per dag) is absoluut mogelijk, net zo goed met elk ander dieet trouwens. Niet alles zit overal in en niet iedereen kan die stoffen uit alle beschikbare bronnen halen (er van uitgaande dat ze er uberhaupt in zitten).

Als je vlees gaat voeren aan planteneters kunnen ze daar flink ziek van worden. Het schijnt dat de "gekke koeien-ziekte" in Engeland is ontstaan doordat men koeien daar brokken gaf waar vleesafval inzat, nl. gemalen schapenhersens. Daarin zaten de prionen (zo heet dat meen ik) die de gekke koeien-ziekte veroorzaakten. Ook mensen kunnen deze ziekte krijgen door het eten van besmet vlees.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:26

anjali schreef:
Als je vlees gaat voeren aan planteneters kunnen ze daar flink ziek van worden. Het schijnt dat de "gekke koeien-ziekte" in Engeland is ontstaan doordat men koeien daar brokken gaf waar vleesafval inzat, nl. gemalen schapenhersens. Daarin zaten de prionen (zo heet dat meen ik) die de gekke koeien-ziekte veroorzaakten. Ook mensen kunnen deze ziekte krijgen door het eten van besmet vlees.


Correctie: alleen bij hersenen en ruggenmerg. Daarom wordt dat niet consumeert dus dat is inmiddels echt uitgesloten ;)

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 10:09

Het is jammer dat onderzoek en gebruik van Bacteriovagen die resistente bacterien wel kunnen doden niet groter word.
Nu moet je nog naar het buitenland voor een behandeling met vagen als je chronisch ziek bent en AB je niet meer helpt. Belgie en Polen zijn al veel verder op dat gebied..

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 10:13

Prionenziekte (gekke koeienziekte) heeft niet zozeer te maken met herbivoren, dat is gewoon eten van besmet vlees. Ook carnivoren kunnen ziek worden van besmet vlees.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 14:25

Sizzle schreef:
Prionenziekte (gekke koeienziekte) heeft niet zozeer te maken met herbivoren, dat is gewoon eten van besmet vlees. Ook carnivoren kunnen ziek worden van besmet vlees.

Ik herinner me een nieuwsbericht uit Engeland uit de tijd dat dit erg speelde. Een jonge vrouw die al bijna haar hele leven vegetarier was had 1 keer een frikandel of zoiets met vlees gegeten en had toen daarvan de gekke-koeien-ziekte gekregen.Dat is wel een heel ernstige ziekte,ook dementie wordt eraan gelinkt.in die tijd heb ik nog gebeld naar de leverancier van mijn paardenbrokken om te vragen of zij toch geen vleesafval daarin verwerkten.Ik had het idee dat degene die ik aan de telefoon had er ook niet veel van wist.Zelf eet ik al 53 jaar geen vlees of vleesproducten meer.En ik ben blij dat vermelding van ingredienten op de verpakking tegenwoordig verplicht is.Maar of dat ook bij diervoeder verplicht is weet ik niet.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 15:04

De ziekte bestaat nog steeds, er zijn helaas ook gevallen waarbij het overgedragen is via besmette medische instrumenten.
Maar dat heeft niets te maken met antibiotica en ik snap eigenlijk niet goed wat het met dit topic te doen heeft.
Nu gaat het van antibiotica zinvol inzetten weer naar een vegetarier is beter topic.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 15:22

Inderdaad. De gekke koeienziekte heeft helemaal niets met antibiotica te maken.
Je kan het misschien aanhalen als voorbeeld van 1 van de fout gelopen excessen in de veeteelt. Net als bvb de dioxinecrisis.
Maar zo'n dingen komen nu veel minder of niet voor (zuid Amerika niet meegerekend, ik wil niet weten wat ze daar in hun vlees stoppen).

Net als de voedermengels waar standaard antibiotica in zat. Mag nu simpelweg niet meer.

Maargoed, het gaat niet alleen over de veeteelt maar over alle diersoorten die een keer antibiotica nodig zouden kunnen hebben, dus ook bvb onze paarden.
Heeft vegetarisme verder weinig mee te maken.