Bosvechten, hooligans die elkaar op afspraak te lijf gaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Bosvechten, hooligans die elkaar op afspraak te lijf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 23:53

Ik heb ook maar 1 filmpje gezien, dus ik weet ook weinig!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 00:51

Niobe schreef:
Dit komt op mij over als een mosh pit bij metal concerten, alleen iets minder lief, maar met handschoenen. Of ben ik dan heel naïef?


Een mosh pit heeft toch niets met vechten te maken? Dat is toch vooral heel hard rondjes rennen met een blik festival bier in je hand? of begrijp ik de vergelijking verkeerd? :?

Wat dat bosvechten zelf betreft. Ik vind het niet belangrijk genoeg om er een specifieke mening over te hebben.

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 01:12

axel_1997 schreef:
Niobe schreef:
Dit komt op mij over als een mosh pit bij metal concerten, alleen iets minder lief, maar met handschoenen. Of ben ik dan heel naïef?


Een mosh pit heeft toch niets met vechten te maken? Dat is toch vooral heel hard rondjes rennen met een blik festival bier in je hand? of begrijp ik de vergelijking verkeerd? :?

Wat dat bosvechten zelf betreft. Ik vind het niet belangrijk genoeg om er een specifieke mening over te hebben.


Nou, ja, het is ook een vorm van uitleven, wat er agressief uit ziet, maar het eigenlijk niet echt is. Althans, dat is de bedoeling, maar ook daar komen mensen gewond uit en zijn er ook wel eens per ongeluk doden gevallen geloof ik.
Maar daarom zeg ik ook dat dit minder lief is en dat is wel een beetje een understatement.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 01:18

axel_1997 schreef:
Niobe schreef:
Dit komt op mij over als een mosh pit bij metal concerten, alleen iets minder lief, maar met handschoenen. Of ben ik dan heel naïef?


Een mosh pit heeft toch niets met vechten te maken? Dat is toch vooral heel hard rondjes rennen met een blik festival bier in je hand? of begrijp ik de vergelijking verkeerd? :?

Wat dat bosvechten zelf betreft. Ik vind het niet belangrijk genoeg om er een specifieke mening over te hebben.


:D Ja en nee. Mosh pits gaan goed totdat er iemand door lucht vliegt en verkeerd landt. Mosh pits gaan over laag blijven, je gewicht mee hebben en een schoudertje erin gooien. Het helpt om een maat te hebben die ook 1.80-1.90 met 100kg is voor het geval dat ego’s gekwetst zijn. Heeft verder niks te maken met bosgevechten.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 07:54

Bij een mosh pit zijn dan weer geen rivalen en is het meestal wat geduw, als er iemand per ongeluk valt wordt je gelijk weer op de been geholpen, maar zo heb ik het destijds ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:35

Cowboy55 schreef:
Onjuist. Bij de populaire Bokt hobby en (veruit de meeste) andere sporten zijn dit soort kosten een ongelukkig bijproduct. Bij dit geneuzel is het verwonden het doel en zijn de kosten de logische consequentie.

Als je paard rijden en dit gedoe met elkaar wil vergelijken dan moet je een nieuwe paardensport creëren: jezelf zo hard mogelijk in je lijf laten schoppen door je paard. Als doel van de sport. Niet als iets dat kan gebeuren, maar als doel.
Of het ‘collateral damage’ of het doel is, maakt voor die zorgkosten natuurlijk heen barst uit. Een gebroken neus is een gebroken neus en een euro is een euro, of dat nou veroorzaakt wordt doordat je met anderen op de vuist gaat in het bos, door Black Beauty of doordat je iets te hard van je scootmobiel bent gevallen.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Bosvechten, hooligans die elkaar op afspraak te lijf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:39

Kwestie van kansberekening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:02

Mkango schreef:
Cowboy55 schreef:
Onjuist. Bij de populaire Bokt hobby en (veruit de meeste) andere sporten zijn dit soort kosten een ongelukkig bijproduct. Bij dit geneuzel is het verwonden het doel en zijn de kosten de logische consequentie.

Als je paard rijden en dit gedoe met elkaar wil vergelijken dan moet je een nieuwe paardensport creëren: jezelf zo hard mogelijk in je lijf laten schoppen door je paard. Als doel van de sport. Niet als iets dat kan gebeuren, maar als doel.
Of het ‘collateral damage’ of het doel is, maakt voor die zorgkosten natuurlijk heen barst uit. Een gebroken neus is een gebroken neus en een euro is een euro, of dat nou veroorzaakt wordt doordat je met anderen op de vuist gaat in het bos, door Black Beauty of doordat je iets te hard van je scootmobiel bent gevallen.

De kans dat je na een gevecht op de spoed beland is wel groter dan na een rondje paardrijden of een rondje scootmobiel, me dunkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Bosvechten, hooligans die elkaar op afspraak te lijf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:03

Naast dat paardrijden en scootmobielen legaal is. Elkaar iedere zaterdagavond afrossen niet.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:55

Mja ik denk niet dat het het type is dat achteraf gaat huilen over een blauw oog.
Na een hooligan gevecht in de stad of een knokpartij bij een café worden de spoeddiensten ook niet overspoeld door jammerende hooligans.

Dus tenzij het er bij die bosgevechten gewelddadiger aan toe gaat dan het gemiddelde hooligan gevecht denk ik niet dat ze een grote kostenpost zijn voor de gezondheidszorg.
Juist omdat het illegaal is en het een beetje zou opvallen als er elke zaterdagavond hele hordes gebroken kaken in het ziekenhuis aankomen.

Op de spoeddienst zijn het ook geen uilen.
Wij hebben het op stal een keer voorgehad dat we 2x naar de spoed moesten op dezelfde dag tijdens wedstrijd. Reken maar dat we een halve uitbrander kregen van het ziekenhuispersoneel. Quote: jullie kunnen beter gewoon op een stoel blijven zitten voor de rest van de dag.

Ik snap het plezier van die bosgevechten ook niet maar je moet er mss een bepaald type voor zijn.
Dat het gebeurt is verder niets nieuws. Dat hooligans verder niets met voetbal hebben ook niet.

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:07

Palmera schreef:
Als ze het bos maar netjes achterlaten zoeken ze het maar uit.

Dit. :')

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:23

Ik ken iemand die dit doet. Ken hem niet goed, beetje vage verre kennis zeg maar. Hele normale vent, maar hij ziet dit dus echt als een soort hobby. Er zijn trouwens wel een soort scheidsrechters bij die de boel ook weer stoppen als het klaar is. Ik snap er niks van en vind het compleet gestoord, maar liever daar in het bos dan dat ze overlast veroorzaken op een plek waar ook andere mensen (en kinderen) ermee om aanraking komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:27

Thioro schreef:
Mja ik denk niet dat het het type is dat achteraf gaat huilen over een blauw oog.
Na een hooligan gevecht in de stad of een knokpartij bij een café worden de spoeddiensten ook niet overspoeld door jammerende hooligans.

Dus tenzij het er bij die bosgevechten gewelddadiger aan toe gaat dan het gemiddelde hooligan gevecht denk ik niet dat ze een grote kostenpost zijn voor de gezondheidszorg.
Juist omdat het illegaal is en het een beetje zou opvallen als er elke zaterdagavond hele hordes gebroken kaken in het ziekenhuis aankomen.

Op de spoeddienst zijn het ook geen uilen.
Wij hebben het op stal een keer voorgehad dat we 2x naar de spoed moesten op dezelfde dag tijdens wedstrijd. Reken maar dat we een halve uitbrander kregen van het ziekenhuispersoneel. Quote: jullie kunnen beter gewoon op een stoel blijven zitten voor de rest van de dag.

Ik snap het plezier van die bosgevechten ook niet maar je moet er mss een bepaald type voor zijn.
Dat het gebeurt is verder niets nieuws. Dat hooligans verder niets met voetbal hebben ook niet.

Ik weet wel zeker dat ze niet naar t ziekenhuis gaan, eigenlijk :D. Het is alleen zo'n domme vergelijking, illegale gevechten en paardensport.

Verder kunnen ze wat mij betreft hun gang gaan, hoor. Ik heb er geen last van en als het op deze manier ervoor zorgt dat het in steden en rond voetbalwedstrijden rustig blijft, by all means, sla elkaar een hersenbeschadiging +:)+.

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Bosvechten, hooligans die elkaar op afspraak te lijf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:01

In dat linkje over de dode bij Beverwijk lees ik echt over het gebruik van “hulpmiddelen”. Is dat bij de gevechten uit de OP ook gebruikelijk, of gebruiken ze daar alleen hun handen? Daar kan ik niet helemaal wijs uit worden…..

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:02

LieveLoes schreef:
In dat linkje over de dode bij Beverwijk lees ik echt over het gebruik van “hulpmiddelen”. Is dat bij de gevechten uit de OP ook gebruikelijk, of gebruiken ze daar alleen hun handen? Daar kan ik niet helemaal wijs uit worden…..


Nee bij de moderne bosgevechten is dat echt not done.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:15

Cowboy55 schreef:
Ayasha schreef:
Omstandigheden zijn meer dan ‘accutte situaties’. Iemand die een leven lang heeft moeten vechten kan enorm moeite hebben met dat ineens los te laten. Als ze elkaar bellen en het in een trainingsring gaan doen zijn ze dan ineens weer helemaal oké? MMA vechters zijn ook oké ondanks dat het enige verschil ook daar de kooi is?


Nee, MMA fighters zijn ok omdat er scheidsrechters zijn om te voorkomen dat er doden vallen. Kijk naar wat gevechten, die referees duiken soms letterlijk op de verliezer om m te beschermen. Zijn zelfs wat clipjes waarbij de referees de winnaar aan hun nekvel wegslepen om meer schade te voorkomen. Ik vind het persoonlijk verder 6x niks maar dat ben ik.

De aardige illegale MMA fighter die je beschrijft heeft simpelweg een hoog moreel besef van goed en kwaad. Dat is mooi. Heb ik ook in extreme mate. Jouw bedreiger was wellicht veiliger bij hem dan bij mij want ik heb weinig geduld voor ‘stupid’ en ‘mean’.

Ik weet zelfs niet of boksers ‘meer temperament’ hebben. Ken er een paar. 1 won zelfs 2 Olympische medailles. Ik ken weinig mensen die rustiger zijn. Wil niet zeggen dat ie je niet in 1 klap naar volgende week kan tikken als je hem serieus bedreigt.

Mijn probleem is dat het een kwestie van tijd is voor er doden vallen. In bos gevechten of omdat er toevallig even geen bos gevechten zijn maar die vent in die auto lastig is of je vrouw je verkeerd aankijkt. Dat is mijn probleem.

En ook daar vallen doden. Dat is het risico van elke vorm van vechten.

Ik kom overigens ook altijd heel rustig over IRL maar reken maar dat ik meer temperament/agressie heb dan gemiddeld. Alleen ook meer zelfbeheersing. :+
Een echte ‘sok’ gaat niet boksen.


Nee. Ik zie het probleem echt niet tussen dít en kooivechten. Gezien ook in deze wereld gewoon regels zijn. En dat zal vast eens mislopen. Doet het bij gewone MMA ook.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:37

_San87_ schreef:
Naast dat paardrijden en scootmobielen legaal is. Elkaar iedere zaterdagavond afrossen niet.


Volgens mij zegt dit alles over deze hele discussie. We hebben als samenleving gezegd dat dit niet oké is. Ook niet als je het vrijwillig doet en ook niet als je anderen niet tot last bent.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:42

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:
Naast dat paardrijden en scootmobielen legaal is. Elkaar iedere zaterdagavond afrossen niet.


Volgens mij zegt dit alles over deze hele discussie. We hebben als samenleving gezegd dat dit niet oké is. Ook niet als je het vrijwillig doet en ook niet als je anderen niet tot last bent.

En dat is zo hypocriet als het groot is eigenlijk. :)

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bosvechten, hooligans die elkaar op afspraak te lijf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:44

Ach er mag zoveel.niet in het leven dat toch wordt gedaan

Zolang ze het niet in mijn achtertuin doen en ik er geen last van heb i don't give a oliebol..

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:15

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:
Naast dat paardrijden en scootmobielen legaal is. Elkaar iedere zaterdagavond afrossen niet.


Volgens mij zegt dit alles over deze hele discussie. We hebben als samenleving gezegd dat dit niet oké is. Ook niet als je het vrijwillig doet en ook niet als je anderen niet tot last bent.


Gelukkig, medestanders om de beschaving in stand te houden *\o/*

Ik lees dit topic met heel heel verbazing. Geweld normaliseren maakt van de wereld geen betere plek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:26

Ayasha schreef:
Karl66 schreef:


Volgens mij zegt dit alles over deze hele discussie. We hebben als samenleving gezegd dat dit niet oké is. Ook niet als je het vrijwillig doet en ook niet als je anderen niet tot last bent.

En dat is zo hypocriet als het groot is eigenlijk. :)

Kun je dat uitleggen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:37

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:
is zo hypocriet als het groot is eigenlijk. :)

Kun je dat uitleggen?

Ja hoor. Boksen is oke, MMA, karate, Judo en noem het maar is oke. In de kern is dat exact hetzelfde. Het enige verschil is dat er een stel clubs op gestaan zijn en er wedstrijden in georganiseerd worden waardoor we de "illusie" van beschaafdheid creëren. Hoe denk je, dat bv boksen, ooit ontstaan is? Denk je dat er een edelman op gestaan is die meteen een hele resem aan regels op gesteld heeft en het begonnen is zoals het nu is onder semi gecontroleerde omstandigheden? :+ Om nog maar te zwijgen over MMA. :+ De basis daarvan is nu illegaal maar nog zeer druk bezocht.

Maar gebeurt datzelfde in een bos zonder die illusie, da's niet oké. Nope. Dat is geweld normaliseren... Tsja, dat is dus niks nieuw want dat doe je met elke vechtsport, hoeveel valse geruststellingen je er ook aan toe voegt via regeltjes in de kern is het exact hetzelfde. Bij boksen en kooivechten vallen ook occasioneel doden en zwaar gewonden. De hoeveelheid hersenletsel bij boksers is behoorlijk hoog als ik het me goed herinner.

Gebaseerd op het feit dat er niet zo gek veel over in het nieuws komt heb ik het idé dat de doden en zwaar gewonden die vallen bij dat bosvechten nogal mee vallen. Of dacht je dat je op spoed weg komt met "hoofd gestoten" als je in elkaar geslagen binnen gebracht wordt? In NL wellicht, ben daar nog nooit op spoed geweest, maar in BE niet alleszins.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:41

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Kun je dat uitleggen?

Ja hoor. Boksen is oke, MMA, karate, Judo en noem het maar is oke. In de kern is dat exact hetzelfde. Het enige verschil is dat er een stel clubs op gestaan zijn en er wedstrijden in georganiseerd worden waardoor we de "illusie" van beschaafdheid creëren. Hoe denk je, dat bv boksen, ooit ontstaan is? Denk je dat er een edelman op gestaan is die meteen een hele resem aan regels op gesteld heeft en het begonnen is zoals het nu is onder semi gecontroleerde omstandigheden? :+ Om nog maar te zwijgen over MMA. :+ De basis daarvan is nu illegaal maar nog zeer druk bezocht.

Maar gebeurt datzelfde in een bos zonder die illusie, da's niet oké. Nope. Dat is geweld normaliseren... Tsja, dat is dus niks nieuw want dat doe je met elke vechtsport, hoeveel valse geruststellingen je er ook aan toe voegt via regeltjes in de kern is het exact hetzelfde. Bij boksen en kooivechten vallen ook occasioneel doden en zwaar gewonden. De hoeveelheid hersenletsel bij boksers is behoorlijk hoog als ik het me goed herinner.

Gebaseerd op het feit dat er niet zo gek veel over in het nieuws komt heb ik het idé dat de doden en zwaar gewonden die vallen bij dat bosvechten nogal mee vallen. Of dacht je dat je op spoed weg komt met "hoofd gestoten" als je in elkaar geslagen binnen gebracht wordt? In NL wellicht, ben daar nog nooit op spoed geweest, maar in BE niet alleszins.

Ik dacht al wel dat je dat bedoelde en kan die gedachtengang zeker volgen :j.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:27

Cowboy55 schreef:
Calixae schreef:
Lekker laten doen, het is niet dat er onvrijwillig mensen in elkaar geslagen worden. Beter zo dan dat ze hun agressie uiten op onschuldige mensen of dieren. Ze kiezen er zelf voor, lekker laten gaan. En zorgkosten, tsja... Als ze een onschuldig iemand in elkaar timmeren wegens opgekropte agressie, en diegene houdt er een trauma aan over, dat zorgt ook voor zorgkosten. Ik rijd motor en paard, dus ik beland ook veel sneller op de seh dan een gemiddeld iemand. (Tevens de reden dat ik donor ben, maar das een ander verhaal. :+ ). Gaan we toch ook niet zeggen dat ik die hobby's maar moet kappen wegens zorgkosten? Dan mag trouwens ook niemand meer roken, drinken en ongezond eten, want zorgkosten... Nee hoor, heb hier totaal geen probleem mee


Als je het goed vindt ga ik je input gebruiken om studenten uit te leggen wat drogredenen zijn……


Lekker doen joh :D

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Bosvechten, hooligans die elkaar op afspraak te lijf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:24

Op Videoland is hier een documentaire over genaamd bosvechters. Daar zie je ook wel dat het anders is dan elkaar helemaal in elkaar slaan. Het is echt maar 2 minuten vechten, van welke partij iedereen het eerst op de grond ligt verliest. Er zijn een soort scheidsrechters bij die kijken of het een beetje "netjes" gaat en na die 2 minuten helpen ze elkaar ook gewoon weer omhoog en zijn ze vriendschappelijk naar elkaar. Met voetbal heeft het weinig te maken (er was zelfs een man bij die niks met voetbal had en de wedstrijden niet eens keek) en het is ook niet zo dat ze elkaar haten en met wapens in elkaar willen slaan. Er is ook een psycholoog geïnterviewd die het idee erachter uitlegt, vond het best interessant.

Mijn hobby is het ook niet maar als ze mij er niet mee lastig vallen kan het me weinig schelen