Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 366 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

 
Profiel   

Nu is er al een topic van steun onze boeren. Maar vond dat dit onderwerp toch wel zijn eigen topic verdiende.

Volgens mij zijn ze daar helemaal gek geworden. En mij als boerin geeft dit enorm veel onrust. En dat is nog zacht uitgedrukt...

Citaat
Het kabinet heeft plannen klaarliggen om honderden boeren te onteigenen om zo de stikstofuitstoot snel naar beneden te krijgen. De kosten voor het uitkopen kunnen in de miljarden lopen, meldt NRC, dat documenten daarover heeft ingezien.

NRC schrijft over twee plannen. Het eerste kost 9 miljard en houdt in dat de overheid productierechten van veehouders opkoopt en aan de markt onttrekt.

Het tweede gaat verder en houdt in dat ook de grond van de boeren wordt opgekocht. Die wordt vervolgens omgevormd om duurzamere landbouw mogelijk te maken. Kosten: 17 miljard euro. Mogelijk worden boeren daarbij gedwongen hun grond te verkopen aan de overheid.

Nog niks besloten
Haagse bronnen laten weten dat er naast deze twee plannen nog meer scenario's liggen om stikstofuitstoot terug te dringen en ze benadrukken daarbij dat nog niks is besloten. Er wordt niet verwacht dat er voor Prinsjesdag nog een besluit komt, de kans is groot dat het in de formatie aan bod komt.

De landbouwsector is de grootste veroorzaker van stikstofuitstoot. Die uitstoot heeft ook gevolgen voor andere sectoren. De Raad van State heeft in 2019 een streep gehaald door een flink aantal nieuwe bouwvergunningen omdat er in Nederland te veel stikstof wordt uitgestoten.

Om de ambities wat betreft infrastructuur en de bouw van woningen waar te kunnen maken, moeten er meer maatregelen genomen worden om uitstoot terug te dringen, is het idee achter de plannen. De stikstofwet die in maart door de Eerste Kamer kwam, leidt er wel toe dat op lange termijn de natuurdoelstellingen behaald worden, maar deze plannen zouden zijn bedoeld om ook op korte termijn de uitstoot te reduceren.

Vrijwillig
Eerder konden varkenshouders zich vrijwillig laten uitkopen. Er waren echter maar 278 varkenshouders in plaats van 500 die van die regeling gebruik wilden maken, zo bleek in juni, waardoor de uitstoot niet voldoende is afgenomen. Ook grote boerenbedrijven uitkopen in de buurt van kwetsbare natuurgebieden levert niet genoeg op, zou in de plannen staan.

Landbouworganisaties zoals LTO hebben zich publiek altijd verzet tegen onteigening. NRC schrijft echter dat ze bij deze plannen achter de schermen wel hebben meegedacht. LTO laat weten aan de NOS "dat gedwongen opkoop uit principe en in de praktijk geen oplossing is". Verder zegt de organisatie dat onteigening vaak lang duurt, terwijl de stikstofreductie juist snel moet.

Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft de scenario's van ambtenaren van de ministeries van Financiën en Landbouw inmiddels doorgerekend.



https://nos.nl/artikel/2396688-vergevor ... ofuitstoot
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:28 



 
Profiel   

Ik las het vanochtend. Vooralsnog helemaal niets duidelijk dus. Natuurlijk de hoop dat ze niet bij ons aankloppen. Behoorlijk egoïstisch gedacht, maar ik denk dat elke boer/landeigenaar dat nu denkt.

Vraag me wel af wat ze hiermee willen bereiken. Landbouw weg uit Nederland en dan alles importeren vanuit het buitenland zodat wij op papier in ieder geval aan de regels voldoen?

In onze omgeving is juist een positieve shift qua landbouw. Minder tot geen gebruik van kunstmest, maar juist gefermenteerde mest inzetten en veel werken met groenbemesters en lavameel. Ik begrijp niet dat daar niet breed op ingezet wordt. Scheelt op termijn ook enorm in de ziekte kosten als je het mij vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:34 



 
Profiel   

Hoe kan meer huizen, meer beton, minder boeren gaan voldoen aan de regels?
Misschien de industrie eens aanpakken... Daar lijkt me meer te halen.
En huizen in de stad in hoogbouw. Daarnaast zie ik overal grote nieuwe huizen gebouwd worden, van die dure vrijstaande of hele grote 2 kappers. Dus waar er maar weinig op een hectare landbouwgrond past.
Terwijl er juist vraag is naar betaalbaar, niet van die luxe dikke huizen.
Betaalbaar en kleiner voor de jeugd die uit huis wil, betaalbaar voor alleenstaande mensen, maar ook weer voor de oudere die kleiner willen gaan wonen. Maar ook dat word niet gedaan.

Gestoord, dat is Nederland voortaan geworden, gestoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:40 



 
Profiel   

Ik heb geen idee. Echt geen idee, wat ze hiermee willen bereiken. Ja alles volbouwen met stenen.

En de leefruimte voor de dieren wordt alleen maar kleiner en kleiner. Bij ons leeft vanalles op het land. Meerdere soorten weidevogels, behoorlijk veel hazen. Konijnen zien we langzaam ook weer meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:42 



 
Profiel   

Hier in de regio is er beste ophef over de woeste bouwplannen van de gemeente. Ik heb ze vorige week eens bestudeerd. En jawel ze gaan de weiland/akkerland kant op in bijna alle dorpskernen. Oftewel boeren zijn daarin de pineut. Er staan zonnevelden gepland op akkerland. En een of twee grote percelen bos moeten sneuvelen voor een paar heel dure huizen. (2 ha voor 6 huizen |o ). De woonenquete gaf aan er isvooral behoefte aan <250000 euro huizen. (70%) 15% voor < 350000 euro En sociale huur en kleinere huizen voor starters en ouderen. En geen behoefte aan vrije sectorhuur.

En wat gaan ze bouwen 35% sociale huur en <250000 20% < 350000 en 45% > 350000 en vrije sector huur. Ten koste van veel landbouwgrond en bos. Waarvan vermoed wordt nu al dat die huizen niet naar regio mensen gaat omdat die volgens de enquete geen behoefte hebben aan heel dure grote huizen

Als dat bos en die grond toch opgeofferd moet worden. Bouw dan simpele rijtjes huizen zowel normaal als gelijkvloers. Veel extra betaalbare woningen.

Ellende is de intensieve veehouderij (geiten, kippen en varkens) zijn de grootste stikstofproducenten maar die lijken redelijk gespaard te blijven van opkoop. De akkerbouw en melk/vleeskoeien meer grond minder stikstof zijn het haasje lijkt het.


Laatst bijgewerkt door karuna op 06-09-21 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:49 



 
Profiel   

Laten ze het geld maar besteden in vrijwillige opkoopregelingen en niet alleen in de kwetsbare gebieden. Er zullen vast wel boeren/landbouwers zijn die geen op opvolging hebben en er mee willen ophouden. Die eerst en dan maar eens kijken hoe verder.
Want wanneer die boeren nu stoppen komen de gronden altijd terecht bij die enkele grote jongens die zich prima kunnen redden. Heb er een aantal in mijn omgeving die echt alles opkopen wat er op de markt komt en dan heb je het over ondernemers met honderden hectares en meerdere bedrijven.


Laatst bijgewerkt door BigOne op 06-09-21 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:50 



 
Profiel   

Dit plaatje is dus erg toepasselijk :+
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:51 



 
Profiel   

Hier komt ook een groot zonnepark, achter op het land van onze buren.
Kijk, wat deze boer benoemt zo werkt bijna iedereen in deze omgeving. Dát is toch wat we zouden willen?
Meer biodiversiteit + meer en gezonder bodemleven = gezondere opbrengst = meer gezonde mensen.

https://www.akkerwijzer.nl/artikel/1775 ... ikke-fout/

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:54 



 
Profiel   

Dagahra schreef
Dit plaatje is dus erg toepasselijk :+
[ [url=m/d5QHDg.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dit slaat de spijker op z'n kop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:54 



 
Profiel   

De provincie Noord-Holland neemt hier alvast een voorschotje op en dreigt met onteigening van 258 ha voornamelijk grasland waarop pensionstallen en boerenbedrijven zijn gevestigd, ten bate van Nieuwe NepNatuur. Enkele honderden pensionplekken staan hierdoor op de tocht in een regio waarin toch al schaarste is op dat gebied. Waar moet als dit doorgaat straks het hooi voor onze paarden nog vandaan komen en wat gaat een baal dan kosten?

[LN] Prov. NH dreigt ruitersport Zuid-Kennemerland te verdrukken

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:15 



 
Profiel   

Nah, wie had dat nou zien aankomen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:27 



 
Profiel   

Die nieuwe nepnatuur (en de "herenboeren" zonder enig boerenverstand!) mogen wat mij betreft direct door het gootje gespoeld worden. Dit gaat namelijk helemaal nérgens meer over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:37 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hoe kan meer huizen, meer beton, minder boeren gaan voldoen aan de regels?
Misschien de industrie eens aanpakken... Daar lijkt me meer te halen.
En huizen in de stad in hoogbouw. Daarnaast zie ik overal grote nieuwe huizen gebouwd worden, van die dure vrijstaande of hele grote 2 kappers. Dus waar er maar weinig op een hectare landbouwgrond past.
Terwijl er juist vraag is naar betaalbaar, niet van die luxe dikke huizen.
Betaalbaar en kleiner voor de jeugd die uit huis wil, betaalbaar voor alleenstaande mensen, maar ook weer voor de oudere die kleiner willen gaan wonen. Maar ook dat word niet gedaan.

Gestoord, dat is Nederland voortaan geworden, gestoord.

Helemaal mee eens, Nederland is echt idioot geworden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:42 



 
Profiel   

Beetje lastig als je politici besluiten nemen vanuit hun eigen referentiekader, in plaats van te kijken naar wat er echt nodig is. Ergens zijn ze realiteit helemaal uit het oog verloren terwijl ze - neem ik aan - daar toch ooit wel deel van zullen hebben uitgemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:46 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Beetje lastig als je politici besluiten nemen vanuit hun eigen referentiekader, in plaats van te kijken naar wat er echt nodig is. Ergens zijn ze realiteit helemaal uit het oog verloren terwijl ze - neem ik aan - daar toch ooit wel deel van zullen hebben uitgemaakt.

Ik denk dat veel uit het kabinet al met de gouden paplepel zijn opgevoed. Die weten helemaal niets van de burger met een modaal of onder modaal inkomen. En nog minder van boeren.
Zeker ook hoe je ziet hoe makkelijk ze praten over van het gas af, oude huizen maar even renoveren zodat een warmtepomp wel kan. Electrische auto maar gebracht word of iedereen die kan kopen.
Dan weet je 1 ding zeker, ze weten niet wat er leeft, niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:49 



 
Profiel   

Moet Caroline maar flink in het geweer komen, mits ze het niet te druk heeft om bn er te worden.
Begin me een beetje te ergeren aan haar, helaas. Een poosje geleden aangeven dat het allemaal zo druk en overweldigend was dat ze daarom verkeerd haar hand opstak bij een stemming. Maar wel quizzen op tv en verjaardag vieren van de Meilandjes met een grote groep mensen.
Doe normaal denk ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:50 



 
Profiel   

Oeh, stel je voor dat ze iets anders doet dan politiek... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 10:53 



 
Profiel   

Ik denk dat ze zich ook graag in de bekendheid zet voor de burgers die haar niet kennen.
Want ik denk voor de gemiddelde burger ze ook een goed programma heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:00 



 
Profiel   

Ik begin wel te begrijpen waarom BBB in de peilingen stijgt. Al is het niet helemaal mijn partij ik zie wel degelijk waarom mensen voor haar kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:02 



 
Profiel   

bij een aantal zaken (zoals Covid) denk ik bij haar wel "oef.. dat vind ik niet zo oke".. maar ja, dat heb je bij alle partijen, en bij sommigen nóg veel erger..

Ik blijf het raar vinden dat het ivm de boeren enzo, zo raar gaat allemaal en dat zoveel mensen dat ook nog een soort prima vinden... :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:08 



 
Profiel   

Cer schreef
Ik blijf het raar vinden dat het ivm de boeren enzo, zo raar gaat allemaal en dat zoveel mensen dat ook nog een soort prima vinden... :?


Ik ben geen boer. Maar ik vind het wel heel erg wat de boeren allemaal voor de kiezen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:09 



 
Profiel   

Ik heb BBB gestemd omdat ik geen andere optie zag.
Helemaal naar rechts kan je kiezen uit een paar lunatics.
Links is imo walgelijk. Kan niet begrijpen wat iemand ziet in Kaag, Klaver en consorten.

Die zien dit als prachtig. Je drijft de boeren weg, de paardeneigenaren (want die gaan volgen, de volgende stap is landelijk een paar regels die je gewoon geen keus geven zoals nu de boeren)

En iedereen knikt maar braaf want ja, wat moet je anders. Klimaat blabla. Terwijl de grond gebruikt wordt voor datacentrums die niets met de natuur te maken hebben. En we nog steeds te maken hebben met een demissionair kabinet die alles achter je rug om alvast vastlegt.
De maffie is minder erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:10 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Ik heb BBB gestemd omdat ik geen andere optie zag.
Helemaal naar rechts kan je kiezen uit een paar lunatics.
Links is imo walgelijk. Kan niet begrijpen wat iemand ziet in Kaag, Klaver en consorten.

Die zien dit als prachtig. Je drijft de boeren weg, de paardeneigenaren (want die gaan volgen, de volgende stap is landelijk een paar regels die je gewoon geen keus geven zoals nu de boeren)

En iedereen knikt maar braaf want ja, wat moet je anders. Klimaat blabla. Terwijl de grond gebruikt wordt voor datacentrums die niets met de natuur te maken hebben. En we nog steeds te maken hebben met een demissionair kabinet die alles achter je rug om alvast vastlegt.
De maffie is minder erg.


Waar ik dan weer bij rechts heel veel moeite mee heb is dat ze de mensen in Nederland die in armoede leven in de kou laten staan. Dat gaat mij ook aan het hart net als de boeren problematiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:12 



 
Profiel   

Loretta schreef
Sunnda schreef
Ik heb BBB gestemd omdat ik geen andere optie zag.
Helemaal naar rechts kan je kiezen uit een paar lunatics.
Links is imo walgelijk. Kan niet begrijpen wat iemand ziet in Kaag, Klaver en consorten.

Die zien dit als prachtig. Je drijft de boeren weg, de paardeneigenaren (want die gaan volgen, de volgende stap is landelijk een paar regels die je gewoon geen keus geven zoals nu de boeren)

En iedereen knikt maar braaf want ja, wat moet je anders. Klimaat blabla. Terwijl de grond gebruikt wordt voor datacentrums die niets met de natuur te maken hebben. En we nog steeds te maken hebben met een demissionair kabinet die alles achter je rug om alvast vastlegt.
De maffie is minder erg.


Waar ik dan weer bij rechts heel veel moeite mee heb is dat ze de mensen in Nederland die in armoede leven in de kou laten staan. Dat gaat mij ook aan het hart net als de boeren problematiek.

Ik heb ook BBB gestemd.
Want wat doet links voor armoe?
De subsidies op de tesla?

Ik zou als iemand die eigenlijk vind dat het UWV voor zieken op de schop moet misschien SP moeten stemmen.
Toch ben ik voor BBB gegaan, het meeste in het programma is denk ik beter voor Nederland dan hoe het nu gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:14 



 
Profiel   

maar wat wil 'links' dan precies? Overal dure huizen? Want ik meende dat bijv Groen Links voor..groen..staat.. Of is dat het 'terug naar de oorspronkelijke natuur'- verhaal wat ook alleen maar uitgelegd wordt op een manier die ze zelf aanstaat...
Sinds zaken als OVP weet ik het niet meer zo hoor, met zgn natuurorganisaties, groene partijen etc. Maar goed, ik heb daar ook niet voor geleerd..

Ik ben benieuwd of het dus inderdaad ten koste gaat van de vervuilende grootboeren (om het zo maar eens te noemen) of de middelboeren met mooie producten en hart voor vee....
En dat we dus straks inderdaad allemaal importvlees hebben...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 366 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen