Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:02

Het punt is dat je niet alleen vraagt of mensen hun bedrijf op geven. Maar ook hun huis, stuk van hun leven en alles wat daar mee samenhangt. Je kunt geld bieden, maar veel boeren zijn gewoon gelukkig met wat ze hebben. Dus dan moet je toch echt met andere en betere ideeen komen om ze te laten stoppen.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:11

Vaak een huis wat al enkele generaties in de familie is.
Niet zomaar een huis dus.
Waar ze nog foto's hebben van opa met zijn eerste trekkertje.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:33

SARINO schreef:
Heb je een eigen huis? Zal je akkoord gaan met de dagwaarde als bod? Zonder verhuiskosten, zonder kosten om je volgende huis te verven en te behangen.Je buren en vrienden uit de buurt achterlaten,de kinderen naar een andere school en sportverenigingen.En stel je hebt een kapsalon of pedicure aan huis en je moet elders gaan wonen en je bent al je klanten kwijt ,dan zit je dus ook zonder inkomsten. Dan is het toch ook niet raar als je niet meewerkt. Varkensboeren is een stoppersregeling geboden maar die komt neer op bedrag vangen, dat bedrag is voor een groot deel winst en winst mag je flink belasting over betalen in NL.Kortom je levert er veel te veel op in. Als ze een aantrekkelijke ,eerlijke regeling maken is er vast animo. Veehouders is nog niets gevraagd,de stoppersregeling is nog niet open , zijn er zat die willen stoppen of geen opvolger hebben.


Ze hoeven hun huis helemaal niet uit, hoe kom je daarbij? Ze moeten hun bedrijf saneren, dat is iets heel anders. En er is 1,3 miljard euro voor beschikbaar gekomen.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:49

Benzz schreef:
SARINO schreef:
Heb je een eigen huis? Zal je akkoord gaan met de dagwaarde als bod? Zonder verhuiskosten, zonder kosten om je volgende huis te verven en te behangen.Je buren en vrienden uit de buurt achterlaten,de kinderen naar een andere school en sportverenigingen.En stel je hebt een kapsalon of pedicure aan huis en je moet elders gaan wonen en je bent al je klanten kwijt ,dan zit je dus ook zonder inkomsten. Dan is het toch ook niet raar als je niet meewerkt. Varkensboeren is een stoppersregeling geboden maar die komt neer op bedrag vangen, dat bedrag is voor een groot deel winst en winst mag je flink belasting over betalen in NL.Kortom je levert er veel te veel op in. Als ze een aantrekkelijke ,eerlijke regeling maken is er vast animo. Veehouders is nog niets gevraagd,de stoppersregeling is nog niet open , zijn er zat die willen stoppen of geen opvolger hebben.


Ze hoeven hun huis helemaal niet uit, hoe kom je daarbij? Ze moeten hun bedrijf saneren, dat is iets heel anders. En er is 1,3 miljard euro voor beschikbaar gekomen.


Als ze hun vak willen blijven doen zullen ze moeten verhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:14

Maar dat is dan een bewuste keuze.. het scenario wat sarino schetst lijkt mij compleet onrealistisch. Ze willen dat je stopt met boeren, niet dat je al je gebouwen met de bulldozer plat rijdt en op een flatje gaat wonen.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:19

En dan ineens zo ander inkomen hebben?
Mensen die bijvoorbeeld 55 zijn ineens diploma's moeten zien te hebben voor een ander vak?
En als ze dan op de werkvloer komen, wat u bent 57 zonder ervaring...? 57 is al dikke doei, geen ervaring= cv als propje in de prullenbak.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:33

Dat uitkopen, saneren is 1 ding. Vaak hebben bedrijven ook een enorme hypotheek/lening en die kan dan ook meteen afbetaald worden. Boeren zijn niet voor niets STEENRIJK. Daarnaast mag je meteen afrekenen met de belasting, wanneer je je bedrijf beëindigd, dus onderaan de streep zal een boer, als hij geluk heeft schuldenvrij zijn, maar 0,0 inkomen hebben.

Wij hebben na de verkoop er bewust voor gekozen om niet meer op de boerderij te blijven wonen. De grond was nu van andere boeren en wij vonden het niet prettig om anderen rondom ons huis bezig te zien op "onze grond".

In de agrarische sector is veel werk te vinden voor mensen met ervaring, ook op leeftijd. Alleen kan ik mij zo voorstellen dat wanneer je bewust kiest voor beëidiging, je niet staat te popelen om bij een andere boer je kost te gaan verdienen.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:34

DuoPenotti schreef:
En dan ineens zo ander inkomen hebben?
Mensen die bijvoorbeeld 55 zijn ineens diploma's moeten zien te hebben voor een ander vak?
En als ze dan op de werkvloer komen, wat u bent 57 zonder ervaring...? 57 is al dikke doei, geen ervaring= cv als propje in de prullenbak.


Dat is niet de werkelijke arbeidsmarkt, die staan te springen om boeren die stoppen. Tegen waarschijnlijk betere salarissen dan dat ze nu hebben.

Er zijn 300.000 openstaande vacatures in Nederland. Even ter info...

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:37

juval schreef:
Als ze hun vak willen blijven doen zullen ze moeten verhuizen.


Er zijn in het verleden heel vaak beroepen geweest die stopten door omstandigheden.

Er is gewoon veel te veel landbouw in dit kleine landje. Teveel dieren en 54% van de grond is agrarische grond.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:43

idinn schreef:
Maar dat is dan een bewuste keuze.. het scenario wat sarino schetst lijkt mij compleet onrealistisch. Ze willen dat je stopt met boeren, niet dat je al je gebouwen met de bulldozer plat rijdt en op een flatje gaat wonen.


Ik woon in een bedrijfswoning ,zonder bedrijf geen woonvergunning. Wie betaald mijn stookkosten ,onderhoud ,hypotheek ,woz , waterschapslasten ,onderhoud stallen ,mijn auto ,mijn pensioen (ik ben nog te jong om te stoppen) ,de studies van mijn kinderen, eten etc etc ? Vergunningen krijg je niet zomaar om er wat anders van te maken . Ik heb hele hoge vaste lasten ,dat betaal ik door hard te werken in mijn bedrijf. Dus zonder raak ik denk ik wel op een flatje . Geld gaat de helft van naar de belasting, de bank zal afgelost willen worden als mijn bedrijf stopt en na een paar jaar van vaste lasten op te hoog niveau ben je blut....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:52

Ik heb het met de betuwelijn gezien. Alle boeren die het hardst riepen... zijn er niet slechter van geworden. In tegendeel die waren zeer vroeg met pensioen en gingen wat hobby-en.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:55

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
En dan ineens zo ander inkomen hebben?
Mensen die bijvoorbeeld 55 zijn ineens diploma's moeten zien te hebben voor een ander vak?
En als ze dan op de werkvloer komen, wat u bent 57 zonder ervaring...? 57 is al dikke doei, geen ervaring= cv als propje in de prullenbak.


Dat is niet de werkelijke arbeidsmarkt, die staan te springen om boeren die stoppen. Tegen waarschijnlijk betere salarissen dan dat ze nu hebben.

Er zijn 300.000 openstaande vacatures in Nederland. Even ter info...

even ter info...echt sorry wat kortzichtig. Dat is juist de werkelijke arbeidsmarkt, niet de aantal plekjes die er zijn. In de zorg, als ober, als ver gestudeerde ict-er enz, wat heeft een boer daar aan?!

Ik solliciteer me suf als 47 jarige, niemand wil me. Want heb een beperking. En te oud, boven de 40 ben je al te oud....!!!!

Dat is voor een boer dadelijk niet anders. Geen juist diploma of ervaring. En te oud.
De zonen/dochters komen overal aan het werk, die willen ze nog wel, maar de oudere niet.

Ja werk is er genoeg, maar de werkgevers hebben wel een berg noten de zag...zo tegenstrijdig!!!

Dagahra

Berichten: 879
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 20:51

Benzz schreef:
juval schreef:
Als ze hun vak willen blijven doen zullen ze moeten verhuizen.


Er zijn in het verleden heel vaak beroepen geweest die stopten door omstandigheden.

Er is gewoon veel te veel landbouw in dit kleine landje. Teveel dieren en 54% van de grond is agrarische grond.

Dus? Daar is keihard voor gewerkt. Veel geld en energie in gestopt. En al jaren in de familie soms.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 23:47

Benzz schreef:
juval schreef:
Als ze hun vak willen blijven doen zullen ze moeten verhuizen.


Er zijn in het verleden heel vaak beroepen geweest die stopten door omstandigheden.

Er is gewoon veel te veel landbouw in dit kleine landje. Teveel dieren en 54% van de grond is agrarische grond.

Er zijn teveel mensen in dit land en teveel bestuurders..dat heeft niets met de landbouw te maken.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 07:54

landbouw voorziet in een eerste levensbehoefte. hoe slim is dat dan om af te stoten en uit het buitenland te willen halen.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:10

Daarnaast is het als burger fijn vertoeven tussen dat boerenland.
Lekker fietsen of wandelen in de rust.
Willen we die grond dan inleveren voor blokkendozen, huizen, winkels en wegen?
Ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:14

Maar nu ga je er vanuit dat vergunning intrekken = boer ook van erf = alles volproppen met huizen.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:19

Dat gaat het ook worden.
We hebben grond nodig voor de mensen die nu al geen huis hebben en de miljoenen die we de komende jaren nog groeien in aantal.
Pas als er besloten word dat we niet meer in bewoners aantal mogen stijgen in Nederland kan het anders gaan worden.
Maar dat staat nergens op de politieke agenda.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:24

idinn schreef:
Maar nu ga je er vanuit dat vergunning intrekken = boer ook van erf = alles volproppen met huizen.


Ja, dat is toch ook het plan.. Boeren onteigenen zodat er huizen gebouwd kunnen worden. Is al ettelijke keren genoemd door politici: Boeren moeten ruimte maken want de bouw zit op slot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:27

Ze moeten toch vooral ruimte maken voor de bouw qua stikstof? Door dat geneuzel en N2000 zit het hele land op slot. Als het enige probleem bouwgrond is, dan is dat heel wat sneller op te lossen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:33

Voor al die mensen die de landbouw wel even willen saneren.

Op dit moment is er een crisis aan de gang mbt de leveringen met zeevracht en sterk stijgende vrachtprijzen.

Wij hebben te maken met prijsstijgingen die nog harder gaan als de beurs en lege schappen. Dus de consument moet veel meer betalen maar ik heb ook minder om te verkopen.

Als dat is wat we willen dan vrees ik voor de toekomst en betaalbaarheid.

Mochten ze trouwens boeren bedrijven willen opkopen. Een blik op funda laat zien dat er nog legio te koop staan met alles erop en eraan.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:46

Toch willen ze er een miljoen huizen bij (en dat terwijl er ook leegstand is) en dat grond moet ergens vandaan komen, dus 1 + 1 is toch echt wel landerijen vol bouwen, want wat word er anders mee gedaan als de boer uitgekocht is? Er worden echt geen bossen op geplant hoor, hoe graag ik dat ook zie.. Nederland is gewoon vol. En word ook voller en dat terwijl er minder in een gezin geboren worden dan 70 jaar geleden, maar als 10 vrouwen ieder 1 kind krijgen dan is dat alsnog meer dan 2 die ieder 4 kinderen krijgen.
Als je naar Canada of Australië wil moet je ook wat te bieden hebben en mee kunnen draaien in de maatschappij. Daar mogen ze in Nederland ook wel wat strenger naar kijken, dan worden die vacatures misschien ook wel opgevuld, vooral omdat het vaak jonge mannen zijn die hier heen komen. Ik gun iedereen een dak boven het hoofd en een veilig heenkomen, maar dat moet niet ten laste gaan van iemand anders.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:06

Merexa schreef:
Toch willen ze er een miljoen huizen bij (en dat terwijl er ook leegstand is) en dat grond moet ergens vandaan komen, dus 1 + 1 is toch echt wel landerijen vol bouwen, want wat word er anders mee gedaan als de boer uitgekocht is? Er worden echt geen bossen op geplant hoor, hoe graag ik dat ook zie.. Nederland is gewoon vol. En word ook voller en dat terwijl er minder in een gezin geboren worden dan 70 jaar geleden, maar als 10 vrouwen ieder 1 kind krijgen dan is dat alsnog meer dan 2 die ieder 4 kinderen krijgen.
Als je naar Canada of Australië wil moet je ook wat te bieden hebben en mee kunnen draaien in de maatschappij. Daar mogen ze in Nederland ook wel wat strenger naar kijken, dan worden die vacatures misschien ook wel opgevuld, vooral omdat het vaak jonge mannen zijn die hier heen komen. Ik gun iedereen een dak boven het hoofd en een veilig heenkomen, maar dat moet niet ten laste gaan van iemand anders.


Onze bevolking krimpt. Mits je de poort gesloten houd. Dus ons probleem lost langzaam op. Helaas moeten we de halve wereld hier helpen terwijl dat ook prima in de meeste gevallen daar kan.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:23

Merexa schreef:
Toch willen ze er een miljoen huizen bij (en dat terwijl er ook leegstand is) en dat grond moet ergens vandaan komen, dus 1 + 1 is toch echt wel landerijen vol bouwen, want wat word er anders mee gedaan als de boer uitgekocht is? Er worden echt geen bossen op geplant hoor, hoe graag ik dat ook zie.. Nederland is gewoon vol. En word ook voller en dat terwijl er minder in een gezin geboren worden dan 70 jaar geleden, maar als 10 vrouwen ieder 1 kind krijgen dan is dat alsnog meer dan 2 die ieder 4 kinderen krijgen.
Als je naar Canada of Australië wil moet je ook wat te bieden hebben en mee kunnen draaien in de maatschappij. Daar mogen ze in Nederland ook wel wat strenger naar kijken, dan worden die vacatures misschien ook wel opgevuld, vooral omdat het vaak jonge mannen zijn die hier heen komen. Ik gun iedereen een dak boven het hoofd en een veilig heenkomen, maar dat moet niet ten laste gaan van iemand anders.


Er worden zeker wél bossen gepland op goede landbouwgrond. Zo raken wij volgend jaar 10 ha fijne grond kwijt aan bos. :(

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:37

idinn schreef:
Ze moeten toch vooral ruimte maken voor de bouw qua stikstof? Door dat geneuzel en N2000 zit het hele land op slot. Als het enige probleem bouwgrond is, dan is dat heel wat sneller op te lossen.


Het gaat ook niet om de grond. Een boer onteigenen = stikstofruimte verkopen aan de bouw = verder bouwen op een andere locatie in NL. Zo werkt die stikstofhandel.
De percelen van die boer kunnen gewoon verkocht worden aan een andere boer of project oid.