Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:58

_San87_ schreef:
Dieren op de weide zou helpen in de stikstofreductie, lees ik hierboven. Echter is daar niet genoeg grond voor, blijkbaar. Dus vraag ik me af of er dan niet teveel dieren lopen.


Of teveel huizen staan..?

Beetje kip-ei discussie natuurlijk. Het areaal landbouwgrond én aantal koeien is iig flink gekrompen de afgelopen decennia.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:02

dakplaat schreef:
_San87_ schreef:
Dieren op de weide zou helpen in de stikstofreductie, lees ik hierboven. Echter is daar niet genoeg grond voor, blijkbaar. Dus vraag ik me af of er dan niet teveel dieren lopen.


Of teveel huizen staan..?

Beetje kip-ei discussie natuurlijk. Het areaal landbouwgrond én aantal koeien is iig flink gekrompen de afgelopen decennia.

Gezien het huizentekort staan er iig niet te veel huizen :7.

Maar ik bedoel natuurlijk teveel dieren ten opzichte van de hoeveelheid grond dat een boer beschikbaar heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:04

Wageningen doet ook even een duit in het zakje

Waarom weer alleen de boer, hoeveel steun gaat er naar vervuilende industrieën


Wageningen Universiteit: kort boer op inkomenssteun uit Brussel en bekostig daarmee stikstof- en klimaatmaatregelen
Nederland moet boeren fors minder directe inkomenssteun gaan geven uit de Europese subsidiepot voor de landbouw. Het geld dat daarmee wordt vrijgespeeld is nodig om het stikstof- en klimaatprobleem in de Nederlandse landbouw effectief op te lossen.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gelen~bba9

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:07

Meeste boeren hebben een stikstofvergunning, de Nb Vergunning,deze mogen dus stikstof uitstoten op hun bedrijf . Veel industrie en vele vele andere bedrijven hebben deze niet. Alleen bij de boeren is dus de stikstof op papier te behalen en daar gaat dit spelletje om .Stikstofruimte op papier om de (wegen)bouw en industrie door te kunnen laten gaan en dat alles klopt op papier.

Kunnen we export in Europa wel export noemen? Als je in Amerika melk verkoopt naar de andere kant van het land ben je langer onderweg dan hier in Europa. Moeten we dan ook stoppen met de import van kolen ,koffie en bijna alle automerken ? Of is dat dan weer anders?

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:10

_San87_ schreef:
Gezien het huizentekort staan er iig niet te veel huizen :7.

Maar ik bedoel natuurlijk teveel dieren ten opzichte van de hoeveelheid grond dat een boer beschikbaar heeft.


Is maar net vanuit wie je het bekijkt natuurlijk.

Zolang je als boer niet verplicht grondgebonden hoeft te zijn en er wel andere dure regelgeving bestaat, is het volgens mij logisch dat er geld naar die regels ipv grond gaat. Ik ben absoluut voor grondgebonden veehouderij, maar je stelt het volgens mij iets te simpel.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:14

Da's weer anders Sarino :o :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:14

dakplaat schreef:
_San87_ schreef:
Gezien het huizentekort staan er iig niet te veel huizen :7.

Maar ik bedoel natuurlijk teveel dieren ten opzichte van de hoeveelheid grond dat een boer beschikbaar heeft.


Is maar net vanuit wie je het bekijkt natuurlijk.

Zolang je als boer niet verplicht grondgebonden hoeft te zijn en er wel andere dure regelgeving bestaat, is het volgens mij logisch dat er geld naar die regels ipv grond gaat. Ik ben absoluut voor grondgebonden veehouderij, maar je stelt het volgens mij iets te simpel.

Gewoon letterlijk. Met 300.000 woningen tekort, is er geen woning te veel.

Ik stel niks simpel, ik vraag me wat af ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:19

SARINO schreef:
Meeste boeren hebben een stikstofvergunning, de Nb Vergunning,deze mogen dus stikstof uitstoten op hun bedrijf . Veel industrie en vele vele andere bedrijven hebben deze niet. Alleen bij de boeren is dus de stikstof op papier te behalen en daar gaat dit spelletje om .Stikstofruimte op papier om de (wegen)bouw en industrie door te kunnen laten gaan en dat alles klopt op papier.

Kunnen we export in Europa wel export noemen? Als je in Amerika melk verkoopt naar de andere kant van het land ben je langer onderweg dan hier in Europa. Moeten we dan ook stoppen met de import van kolen ,koffie en bijna alle automerken ? Of is dat dan weer anders?



dank voor uw opheldering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:22

MCE schreef:
Wageningen doet ook even een duit in het zakje

Waarom weer alleen de boer, hoeveel steun gaat er naar vervuilende industrieën


Wageningen Universiteit: kort boer op inkomenssteun uit Brussel en bekostig daarmee stikstof- en klimaatmaatregelen
Nederland moet boeren fors minder directe inkomenssteun gaan geven uit de Europese subsidiepot voor de landbouw. Het geld dat daarmee wordt vrijgespeeld is nodig om het stikstof- en klimaatprobleem in de Nederlandse landbouw effectief op te lossen.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gelen~bba9

Er gaat natuurlijk iets heel erg mis in een sector, als deze zonder allerlei Europese subsidies zijn eigen broek niet kan ophouden. En dat is niet een fout van het stikstofprobleem of de boeren, maar er gaat wel ergens iets mis.

En was het maar zo dat de meeste boeren een wnb vergunning hebben. Dat valt echt nog vies tegen. En dan kan je zeggen: op papier valt daar makkelijk van te plukken. Ene kant is dat zo. Maar andere kant.. als dat het makkelijkste idee is.. hadden ze geen wet aangenomen om alle PAS meldingen te legaliseren. En die zijn grotendeels landbouw gerelateerd. Dat papieren monster laten vallen levert denk veel meer ruimte op.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:33

_San87_ schreef:
Gewoon letterlijk. Met 300.000 woningen tekort, is er geen woning te veel.

Ik stel niks simpel, ik vraag me wat af ;).


Ook letterlijk: Met niet elke boer genoeg land voor z'n koeien, is er geen hectare te veel.

Is toch hetzelfde? :o?


Ik vind het vreemd om naar boeren te "wijzen" want alles wat ze doen is krimpen terwijl er in hoog tempo gebouwd wordt (werd). Wellicht moeten we niet zoveel mensen in Nederland houden als er niet genoeg huizen voor zijn.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:36

dakplaat schreef:
_San87_ schreef:
Gewoon letterlijk. Met 300.000 woningen tekort, is er geen woning te veel.

Ik stel niks simpel, ik vraag me wat af ;).


Ook letterlijk: Met niet elke boer genoeg land voor z'n koeien, is er geen hectare te veel.

Is toch hetzelfde? :o?


Ik vind het vreemd om naar boeren te "wijzen" want alles wat ze doen is krimpen terwijl er in hoog tempo gebouwd wordt (werd). Wellicht moeten we niet zoveel mensen in Nederland houden als er niet genoeg huizen voor zijn.


Waar wil je die mensen dan heen sturen? Probleem is en blijft dat Nederland gewoon een zeer dichtbevolkt land is. Ik had het ook graag anders gezien maar dat gaat niet veranderen.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:38

De meeste PAS melders zijn bedrijven die vaak al een milieuvergunning van oudsher hadden .Deze bedrijven hebben via de overheid een PASmelding moeten/mogen doen. De veehouder heeft hier gehandeld naar wat de overheid op dat moment wilde.Het gaat om 3000 bedrijven.Deze zijn al jaren de speelbal van de politiek.

In de melkveehouderij krijg je subsidies op je aantal hectares land, je moet dan ook aan een heel pakket eisen voldoen . Het gaat om bedragen waar je de hypotheek op het land nog niet van kan bekostigen.Dat gel.l dat je rijk wordt van subsidies is niet waar (of ik moet nog wat subsidies missen waar ik niks vanaf weet???)
Laatst bijgewerkt door SARINO op 16-09-21 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:38

dakplaat schreef:
_San87_ schreef:
Gewoon letterlijk. Met 300.000 woningen tekort, is er geen woning te veel.

Ik stel niks simpel, ik vraag me wat af ;).


Ook letterlijk: Met niet elke boer genoeg land voor z'n koeien, is er geen hectare te veel.

Is toch hetzelfde? :o?


Ik vind het vreemd om naar boeren te "wijzen" want alles wat ze doen is krimpen terwijl er in hoog tempo gebouwd wordt (werd). Wellicht moeten we niet zoveel mensen in Nederland houden als er niet genoeg huizen voor zijn.

Ik wijs naar niemand. Zoals ik zei, ik stel een vraag n.a.v. een opmerking over te weinig grond om de dieren te weiden. Alleen geeft niemand daar antwoord op :7.

Dat er teveel mensen zijn op de wereld staat buiten kijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:43

Sarino, niemand banketstaaf dat je rijk wordt van de subsidies. Maar dat ze nodig zijn klopt toch voor geen meter?

Tja idd.. er zijn teveel mensen, maar zolang iedereen doorfokt, moet je ze ergens kwijt. En als niet alle koeien op het land kunnen lopen. Zijn er ook teveel koeien blijkbaar. Die koeien gaan alleen een stuk minder lang mee itt mensen. Plus mensen ruimen is niet echt een geaccepteerde tactiek. Dus ik snap ergens wel dat men denkt: koeien minder, dan bouwen we huizen voor die te grote groep mensen. Is het sjiek om dan boeren verplicht te onteigenen? Nee...

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:50

Je hebt huiskavels en vaak weides verderop.Je hebt ook gras nodig in de winter ,dat maai je en verpak je en voer je in de winter . Sommige boeren hebben weinig land en kopen hun wintervoer elders. Die hebben alleen een deel huiskavels om te weiden ,andere hebben nauwelijks land en kopen al hun voer aan ,deze bedrijven doen niet altijd aan weiden. Wij hebben zat land , managen dat nauwkeurig,de koe krijgt altijd jong gegroeid gras, we maaien in delen ,zodat er de juiste kwaliteit voor de winter is , en de koe altijd de meest geschikte voeding krijgt.Je moet koeien blijven omweiden per paar dagen ,anders trappen ze de zodes stuk of schijten ze alles onder ,waarna ze er dan in kunnen gaan liggen en zo kan je problemen krijgen met de uiergezondheid. Kortom ,Het antwoord op de vraag te weinig grond om te weiden is per bedrijf verschillend.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:53

idinn schreef:
Sarino, niemand banketstaaf dat je rijk wordt van de subsidies. Maar dat ze nodig zijn klopt toch voor geen meter?

Tja idd.. er zijn teveel mensen, maar zolang iedereen doorfokt, moet je ze ergens kwijt. En als niet alle koeien op het land kunnen lopen. Zijn er ook teveel koeien blijkbaar. Die koeien gaan alleen een stuk minder lang mee itt mensen. Plus mensen ruimen is niet echt een geaccepteerde tactiek. Dus ik snap ergens wel dat men denkt: koeien minder, dan bouwen we huizen voor die te grote groep mensen. Is het sjiek om dan boeren verplicht te onteigenen? Nee...


Het idee achter de subsidies is om voedsel betaalbaar te houden . Weet je wat voor regels er aan subsidies hangen? Ik ben niet vrij om maar te doen en laten met het land wat ik voor subsidies opgeef. De overheid bepaald de regels vanaf dat moment. Ik ben voor een subsidieloos bestaan en dan zelf bepalen wat ik teel op elke hectare maar wel tegen een reeele melkprijs en niet 1 die al 30 jaar hetzelfde blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:55

Dus eigenlijk lopen er dan teveel koeien op een stuk grond als de boel in no time kapot gelopen is. En is de oplossing: de boel de wei in, dus voor veel bedrijven geen oplossing met de huidige aantal dieren.

Sarino, ja de regels ken ik. En de prijs die boeren krijgen vind ik inderdaad ook wat van. Het hele systeem is gewoon naar de kl*te eigenlijk. Niet enkel de landbouw. Maar ja, we weten allemaal dat de politiek de stip op 4 jaar zet en niet op 50 jaar. In dat laatste geval kán je namelijk als sector op een verantwoorde manier iets bereiken. Nu vaart iedereen stuurloos rond en moeten er van die extreme maatregelen komen om de neus even de 'goede' kant op te draaien.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:57

Waarom niet kijken hoe de huizen gevuld zijn .Hoeveel oudjes zitten er in een gezinswoning? Wat hier in de buurt wordt bijgebouwd is altijd groot met veel erf. Ik wil mijn boerderij met alle liefde in vieren delen maar dat is niet de bedoeling in onze gemeente.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:05

Loretta schreef:
Waar wil je die mensen dan heen sturen? Probleem is en blijft dat Nederland gewoon een zeer dichtbevolkt land is. Ik had het ook graag anders gezien maar dat gaat niet veranderen.


Probleem is dat er elk jaar zo’n 75.000 mensen bijkomen dan kan je blijven bouwen.

Dus alleen mensen toelaten die echt nodig zijn voor Nederland. Verder inzetten op bevolkingskrimp ipv groei.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:08

SARINO schreef:
Waarom niet kijken hoe de huizen gevuld zijn .Hoeveel oudjes zitten er in een gezinswoning? Wat hier in de buurt wordt bijgebouwd is altijd groot met veel erf. Ik wil mijn boerderij met alle liefde in vieren delen maar dat is niet de bedoeling in onze gemeente.


Er willen best veel ouderen naar een verpleeghuis/bejaardenhuis/aanleunwoning. Alleen onze overheid heeft bepaald dat mensen zolang mogelijk thuis moeten blijven wonen…
Wanneer die mensen kunnen doorstromen komen er weer woningen vrij voor anderen. Alleen hier in de buurt zijn de afgelopen jaren ontzettend veel van dit soort plekken gesloten.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:15

_San87_ schreef:
Ik wijs naar niemand. Zoals ik zei, ik stel een vraag n.a.v. een opmerking over te weinig grond om de dieren te weiden. Alleen geeft niemand daar antwoord op :7.

Dat er teveel mensen zijn op de wereld staat buiten kijf.


Daarom zet ik het ook tussen haakjes.

Zo lang het niet verplicht is om grondgebonden te zijn is het niet zo moeilijk te bedenken waarom niet alle boeren genoeg grond hebben gekocht. Daar is vanuit de LTO zelf om gevraagd trouwens, maar volgens politici is het logischer om in te zetten op papieren rompslomp en dure regels.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:18

idinn schreef:
Sarino, niemand banketstaaf dat je rijk wordt van de subsidies. Maar dat ze nodig zijn klopt toch voor geen meter?


Wil iedereen die kinderbijslag krijgt dit ff rap inleveren? Als je geld moet krijgen om kinderen te houden dan klopt er iets niet. Idem voor zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag etc..etc.etc.

Anoniem

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:31

Ik vind zorgtoeslag wel wat anders als toeslag om te fokken. Gezondheidszorg moet gewoon toegankelijk zijn voor iedereen. Het recht op kinderen, wat mij betreft spaar je daar maar lekker zelf voor. Je kiest zelf voor die dure hobby tenslotte. Zou een boel stikstofuitstoot schelen als die hobby niet meer gestimuleerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:10

robert45 schreef:
Loretta schreef:
Waar wil je die mensen dan heen sturen? Probleem is en blijft dat Nederland gewoon een zeer dichtbevolkt land is. Ik had het ook graag anders gezien maar dat gaat niet veranderen.


Probleem is dat er elk jaar zo’n 75.000 mensen bijkomen dan kan je blijven bouwen.

Dus alleen mensen toelaten die echt nodig zijn voor Nederland. Verder inzetten op bevolkingskrimp ipv groei.



Inzetten op bevolkingskrimp, welk partij durft dit op te pakken

Inzetten op het stoppen van oorlogje voeren, kunnen mensen in hun eigen land blijven wonen, help regeringen hoe ze mensen moeten helpen, taak van buitenlandse zaken en ontwikkeling
maar er hangen veel teveel "bijzaken" aan dus het zal wel een wens blijven

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:13

De politiek durft al niet in te zetten op minder vlees eten om het klimaat te helpen, laat staan minder voortplanten :)).