Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 15 [ 366 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

 
Profiel   

De Nederlandse vrouw krijgt gemiddeld 1.59 kind(eren). Dat valt best mee.
Er wordt wel vaak gescheiden, daar zijn veel extra woningen voor nodig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 07:45 



 
Profiel   

mysa schreef
De Nederlandse vrouw krijgt gemiddeld 1.59 kind(eren). Dat valt best mee.
Er wordt wel vaak gescheiden, daar zijn veel extra woningen voor nodig.


Klopt en dat aantal is dalend. Het aantal scheidingen en het aantal eventuele nieuwe woningen daarvoor is niet enorm. Mensen gaan namelijk ook weer nieuwe relaties aan en gaan weer samenwonen.

De grote nood van woningen zit hem in het aantal nieuwkomers. Dat is een feit. Je kan die dingen niet los zien van elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 08:52 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Gezien het huizentekort staan er iig niet te veel huizen :7.

Maar ik bedoel natuurlijk teveel dieren ten opzichte van de hoeveelheid grond dat een boer beschikbaar heeft.


Is maar net vanuit wie je het bekijkt natuurlijk.

Zolang je als boer niet verplicht grondgebonden hoeft te zijn en er wel andere dure regelgeving bestaat, is het volgens mij logisch dat er geld naar die regels ipv grond gaat. Ik ben absoluut voor grondgebonden veehouderij, maar je stelt het volgens mij iets te simpel.

Gewoon letterlijk. Met 300.000 woningen tekort, is er geen woning te veel.

Ik stel niks simpel, ik vraag me wat af ;).


Heb je dan niet gewoon 300.000 mensen teveel? ;)

Ik denk inderdaad ook aan import beperken zolang er een huizen tekort is, het kan gewoon niet wat ze willen.

Ja of er koeien teveel zijn, misschien wel..maar hoe wil je al die mensen voeden? als er lokaler voedsel gekocht kan worden, bij de boer dan scheelt dat ook weer een hoop ketens die de prijs omhoog drijven. En dan kom ik toch weer uit op dat het vooral "anders" moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 09:16 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
_San87_ schreef
Gezien het huizentekort staan er iig niet te veel huizen :7.

Maar ik bedoel natuurlijk teveel dieren ten opzichte van de hoeveelheid grond dat een boer beschikbaar heeft.


Is maar net vanuit wie je het bekijkt natuurlijk.

Zolang je als boer niet verplicht grondgebonden hoeft te zijn en er wel andere dure regelgeving bestaat, is het volgens mij logisch dat er geld naar die regels ipv grond gaat. Ik ben absoluut voor grondgebonden veehouderij, maar je stelt het volgens mij iets te simpel.

Gewoon letterlijk. Met 300.000 woningen tekort, is er geen woning te veel.

Ik stel niks simpel, ik vraag me wat af ;).


Heb je dan niet gewoon 300.000 mensen teveel? ;)

Ik denk inderdaad ook aan import beperken zolang er een huizen tekort is, het kan gewoon niet wat ze willen.

Ja of er koeien teveel zijn, misschien wel..maar hoe wil je al die mensen voeden? als er lokaler voedsel gekocht kan worden, bij de boer dan scheelt dat ook weer een hoop ketens die de prijs omhoog drijven. En dan kom ik toch weer uit op dat het vooral "anders" moet.

Ik denk dat er wel meer dan 300000 mensen teveel zijn, eigenlijk. Maar je kunt ze moeilijk allemaal afschieten.

Ik denk dat er teveel geconsumeerd/verspild wordt en dat daar het grootste probleem zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 09:23 



 
Profiel   

Ja dat wordt een beetje moeilijk inderdaad, maar overbevolking is de grootste bedreiging voor de hele Aarde. Ben het ermee eens dat er teveel geconsumeerd en verspild wordt, is ook te zien aan het overgewicht van de meeste mensen. 2x in de week vlees eten is eigenlijk al meer dan genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 09:34 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Kinke schreef
Nederland is zo'n grote exporteur omdat wij ontzettend goed zijn in veilig en efficiënt voedsel produceren met een hoge voedselveiligheid. Vele andere landen komen in ons landje kijken hoe we dat voor elkaar krijgen.



In het kader van het stikstof debate zijn die megastallen niet goed voor mens en milieu
Dat is al langer bekend
https://nos.nl/artikel/2177487-brabant- ... egastallen

En zolang daar geen oplossing voor komt (door de boeren zelf) krijgt de overheid de ruimte om met bv absurde onteigeningsplannen te komen.

Als IK het heb over elders gaan boeren heb ik het absoluut niet over dit soort megastallen. Dat is te vervuilend. Ook voor andere landen.


Daar is echt heel weinig waarheid in te vinden.

Die megastallen zijn vaak zo mega omdat ze da bedrijfsprocessen efficiënt kunnen maken. Om aan allerlei klimaat en welzijnseisen te voldoen met de vaak lage prijzen is er maar 1 manier om dan uit de kosten te komen. En dat is schaalvergroting. (of de burger moet meer gaan betalen maar dat doen ze vaak toch maar niet aan de kassa)
Die grote bedrijven zijn daarnaast vaak de modernste bedrijven met de modernste technieken. En daarmee dus vaak juist de betere bedrijven voor uitstoot.
Dit zullen dus juist de bedrijven zijn die over kunnen blijven de komende jaren. Juist die gemiddelde bedrijven gaan er op deze manier tussenuit vallen.
Daar komt nog bij dat de uitstoot bij de meest knuffelige bedrijven het grootste zijn; de melkveebedrijven. Die gesloten (megastal)dozen zijn (helaas) juist het beste voor het milieu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:12 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja dat wordt een beetje moeilijk inderdaad, maar overbevolking is de grootste bedreiging voor de hele Aarde. Ben het ermee eens dat er teveel geconsumeerd en verspild wordt, is ook te zien aan het overgewicht van de meeste mensen. 2x in de week vlees eten is eigenlijk al meer dan genoeg.

Elke dag ook wel, mits je het met mate doet. Ik kom nooit over mijn calorieëndoel heen, terwijl ik elke dag wel vlees eet.

Maar nu snijden we ook rustig een karbonade doormidden. Ipv elk 1 stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 11:43 



 
Profiel   

Overgewicht krijg je niet door vlees.
Wel door suikers en koolhydraten. Pakjes zakjes, sauzen, maar de teveel pasta's enz.
Neemt niet weg dat kilo's vlees niet nodig is, maar dat toeschrijven aan het overgewicht is niet juist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 13:20 



 
Profiel   

Wat betreft vlees eten: ik vind dat dat ieder voor zich moet zijn!

De één eet liever minder vlees en gaat 2x per jaar op vliegvakantie, de ander eet liever iedere dag vlees en gaat 1x per 5 jaar op vliegvakantie.

Wil je minder vlees eten? Top, maar ga dat niet voor een ander bepalen.

Sommige mensen lusten echt gewoon geen vega! Of eten koolhydraatarm, dan zijn eiwitvervangers zoals witte/bruine bonen/ linzen/ vegetarische slager enz uit den boze! En uit alléén maar ei en zuivel, haal je niet genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 13:52 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Overgewicht krijg je niet door vlees.
Wel door suikers en koolhydraten. Pakjes zakjes, sauzen, maar de teveel pasta's enz.
Neemt niet weg dat kilo's vlees niet nodig is, maar dat toeschrijven aan het overgewicht is niet juist.


Uhm dit is echt onzin hoor. Overgewicht krijg je door teveel energie (calorieën) binnen krijgen. Daar draagt vlees net zo goed aan bij. Als jij hetzelfde blijft eten (even ervan uit gegaan dat je eerst op ‘onderhoud’ at; dwz, net zo veel energie inneemt als je verbruikt) maar je vervangt bijv al je vlees door groente, dan val je toch zeker wel af hoor.

Als Nederland minder vlees gaat eten dan zal dat zeker (deels) bijdragen aan het gemiddelde gewicht verlagen. Vlees an sich is niet dé hoofdreden maar speelt zeker wel mee.

Gemiddeld is vlees zo’n 150kcal per 100 gram. Groente ligt ergens rond de 30kcal per 100 gram. Pasta is 150kcal per portie (100gr). Aardappel rond de 80/100gr. Natuurlijk verschilt dit per type maar dit geeft wel een beeld.

Te veel vlees draagt overigens ook bij aan een hogere kans op diverse kankers.

Edit: ter verduidelijking, ik pleit niet dat iedereen vegetarisch moet worden. Absoluut niet, ben het zelf ook niet. Maar minderen is voor vrijwel iedereen gezond, en helpt bij de klimaatproblematiek want er is dan minder vlees nodig.

@mvdende: “geen vega lusten” bestaat niet, er zijn zo veel gerechten zonder vlees, zo veel smaken…


Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 17-09-21 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 16:03 



 
Profiel   

Ik schrijf het ook niet alleen toe aan vlees hoor, dat is inderdaad veel te kort door de bocht. Suiker is zeker een grote boosdoener. Ik wil alleen maar aangeven dat sommige mensen wel heel veel vlees consumeren (3x per dag) waar dat niet nodig is. Vroeger hadden ze 1x per week vlees en de jus werd bewaard voor de rest van de week over de aardappeltjes. (niet dat vroeger alles beter was, maar ter vergelijking)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 16:05 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik schrijf het ook niet alleen toe aan vlees hoor, dat is inderdaad veel te kort door de bocht. Suiker is zeker een grote boosdoener. Ik wil alleen maar aangeven dat sommige mensen wel heel veel vlees consumeren (3x per dag) waar dat niet nodig is. Vroeger hadden ze 1x per week vlees en de jus werd bewaard voor de rest van de week over de aardappeltjes. (niet dat vroeger alles beter was, maar ter vergelijking)


Eens :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 16:06 



 
Profiel   

IMANDRA schreef
Te veel vlees draagt overigens ook bij aan een hogere kans op diverse kankers.


..alleen rood of bewerkt vlees.

En nogal wiedes dat je vet wordt van teveel calorieën eten toch :Y) Of je dat nou met vlees of brood of bananen doet maakt daarin niet zoveel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 17:04 



 
Profiel   

Nee onzin is het niet imandra.
Tuurlijk jij hebt het over teveel calorieën eet word je te dik. En ja als je die vervangt door groente met minder calorieën val je af. (als je metabolisme klopt)
Maar dat vlees perse een dikmaker is klopt gewoon niet!
Mensen die bijvoorbeeld koolhydraat arm eten vallen af. En die eten vaak juist meer vlees.
Meer aardappels eten zal juist aanzetten.
Groente is gewoon het belangrijkste.
Maar uitspraken als overgewicht en vlees aan elkaar koppelen is fabels vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 17:41 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nee onzin is het niet imandra.
Tuurlijk jij hebt het over teveel calorieën eet word je te dik. En ja als je die vervangt door groente met minder calorieën val je af. (als je metabolisme klopt)
Maar dat vlees perse een dikmaker is klopt gewoon niet!
Mensen die bijvoorbeeld koolhydraat arm eten vallen af. En die eten vaak juist meer vlees.
Meer aardappels eten zal juist aanzetten.
Groente is gewoon het belangrijkste.
Maar uitspraken als overgewicht en vlees aan elkaar koppelen is fabels vertellen.


Het is ook fabels vertellen door te claimen dat je alleen overgewicht krijgt van suikers en koolhydraten (suikers zijn koolhydraten btw).

Mensen met koolhydraatarmdieet vallen in de regel af door een energietekort, niet door het koolhydraat arme of door het meer vlees eten.

Ik zeg overigens ook nergens dat vlees direct gekoppeld wordt aan overgewicht, enkel dat ‘te veel’ vlees daaraan kan bijdragen (net als te veel van andere producten zoals pasta etc) omdat het een product is met gemiddeld gezien veel calorieën.

Alles wat je ‘te veel’ eet, zorgt voor te veel energie en dus overgewicht. Of dat nu vlees, aardappel, koolhydraatarm of sla is maakt geen kont uit.

Edit: maar goed, dit gaat wat ver off-topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 19:08 



 
Profiel   

Citaat
s ook te zien aan het overgewicht van de meeste mensen. 2x in de week vlees eten is eigenlijk al meer dan genoeg

Hier reageerde ik op en daar word dat wel degelijk gesuggereerd.

Klopt dat koolhydraten suikers zijn maar de meeste mensen splitsen dat. En minder vlees eten zal niet automatisch bijdragen aan een gewicht afname zoals jij aangeeft.
Ja als je het tegen groente ruilt wel. Ruil je het tegen meer pasta weer niet.


Maar ondertussen nuanceert Elisa het.
Wat ik ook al aangaf kilo's vlees is niet nodig.
Maar het zit nog altijd in de schijf van 5.
En ik ben dus iemand die om die reden Vega door de strot geduwd wil krijgen. (ik zeg niet dat dat hier nu gebeurt maar op social media Wel een tendens)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 19:41 



 
Profiel   

Ik vind dit soort dingen ook altijd een beetje een utopie. Al zijn we het hier met zijn allen eens over dat er minder vlees gegeten zou moeten worden:

Het gebeurd gewoon niet :o

De vleesconsumptie stijgt en is meer dan het voedingscentrum adviseerd per dag.

Kunnen we met zijn allen zeggen: beetje minder vlees zou goed zijn, maar de vraag blijft gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 19:45 



 
Profiel   

Maar stijgt die per gemiddeld persoon in Nederland of stijgt deze dan omdat we ook steeds meer inwoners krijgen?

Wereldwijd stijgt het omdat er meer mensen zijn die het kunnen betalen heb ik ergens gelezen.

Kijk ik hier persoonlijk eten wij echt veel minder vlees.
En vroeger ging alles in de jus pan. Die hebben wij nu niet eens meer. :)

Edit ;gevonden. Per persoon dus
https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... erland.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 20:09 



 
Profiel   

Citaat
Het verbruik van vlees en vleeswaren per hoofd van de bevolking in Nederland bedroeg in 2019 77,8 kilo. Dat is een halve kilo meer dan een jaar eerder. Deze bijna 78 kilo is het ‘karkasgewicht’ van het vlees, dus inclusief de botten van het geslachte dier. Ongeveer de helft hiervan, zo’n 39 kilo, wordt daadwerkelijk geconsumeerd. Dat is ruim boven de hoeveelheid (25 kilo) die de schijf van vijf aanbeveelt voor een gezond voedingspatroon.


Citaat
Opmerkelijk genoeg gaat de toenemende vleesconsumptie niet ten koste van vegetarische producten. Behalve de hamburger zit ook de vegaburger in de lift, concludeerden economen van ING donderdag. De afgelopen tien jaar is de verkoop van plantaardige alternatieven voor vlees (en zuivel) steeds met 10 procent per jaar toegenomen, stelt ING. Volgens de onderzoekers zou een kwart van de Europeanen zijn consumptie van dierlijke producten langzaam verminderen. Zij doen dat met het oog op dierenwelzijn, het milieu of hun eigen gezondheid.

Ondanks die groei blijft het totale marktaandeel van vegetarische producten klein: de vegaburger is goed voor 0,7 procent van de Europese vleesmarkt en dat zal volgens ING doorgroeien naar 2,5 procent in 2025.


https://www.trouw.nl/binnenland/nederla ... ~b607750b/

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 20:14 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar stijgt die per gemiddeld persoon in Nederland of stijgt deze dan omdat we ook steeds meer inwoners krijgen?

Wereldwijd stijgt het omdat er meer mensen zijn die het kunnen betalen heb ik ergens gelezen.

Kijk ik hier persoonlijk eten wij echt veel minder vlees.
En vroeger ging alles in de jus pan. Die hebben wij nu niet eens meer. :)

Edit ;gevonden. Per persoon dus
https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... erland.htm


Dan snap ik al helemaal niet dat ze wel meer huizen willen bouwen maar de veestapel halveren. Ik ben niet tegen de veestapel halveren maar dat kan toch gewoon niet op zo'n manier? Al die mensen moeten wel eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 08:53 



 

Elisa2 schreef
DuoPenotti schreef
Maar stijgt die per gemiddeld persoon in Nederland of stijgt deze dan omdat we ook steeds meer inwoners krijgen?

Wereldwijd stijgt het omdat er meer mensen zijn die het kunnen betalen heb ik ergens gelezen.

Kijk ik hier persoonlijk eten wij echt veel minder vlees.
En vroeger ging alles in de jus pan. Die hebben wij nu niet eens meer. :)

Edit ;gevonden. Per persoon dus
https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... erland.htm


Dan snap ik al helemaal niet dat ze wel meer huizen willen bouwen maar de veestapel halveren. Ik ben niet tegen de veestapel halveren maar dat kan toch gewoon niet op zo'n manier? Al die mensen moeten wel eten.



eten: dat is binnenkort met een pilletje waarin alles zit wat een mens nodig heeft???

er worden inmiddels al heel veel vlees vervangende producten aangeboden, we moet ze nog wel ff leren eten en dan kan het varken, de koe, de kip in het museum, een soort van openlucht museum zoals in Arnhem, oude vergane glorie

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 09:31 



 

Iemand ziet het somber in voor de toekomst _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 09:35 



 

Niet somber, gewoon vooruitkijken en innoveren

Innovatie of vernieuwing is een nieuw idee, goed, dienst en proces of combinatie daarvan. ... Het proces van innoveren (innovatieproces) omvat het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing (van producten, diensten, productieprocessen, etc.

nederlanders zijn daar heel goed in

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 09:44 



 
Profiel   

Ach in het kader van dierenwelzijn zou dat helemaal niet zo verkeerd zijn denk ik. Of het gezond is, is een 2e...en al die gewassen die ervoor verbouwd moeten worden, daar is ook plek voor nodig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 09:51 



 
Profiel   

hoe gaan we die enorme toename van het gebruik van groenten dan bemesten?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 10:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 15 [ 366 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen