Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoratoetjeJarig

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:30

Misschien moeten we gewoon wat minder mensen fokken, dan hoeven er tenminste niet zo veel huizen gebouwd te worden.

Hoezo is vliegen zo goedkoop? Een van de grootste vervuilers, van mij mogen ze het vliegen wel 10x zo duur maken.

Oh ja, diesel auto's moeten ook geweerd worden ... want ja een benzine auto is schoner, yeah right. Sluit mij maar op in een garage met een draaiende dieselmotor, dan mogen zij bij een draaiende benzine motor, we zullen zien wie het langer volhoudt :o

Nederland is helemaal doorgedraaid, ze roepen vanalles maar ze moeten eerst alles eens goed onderzoeken. Maar nee, want stel dat de uitkomst dan anders is dan dat de hoge heren beweren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:37

vergunning intrekken is gewoon een bewijs van onvermogen,
maar veroorzaakt wel weer - onnodig - veel leed


komt er dan ook een "persoonlijk" excuusje van de minister en de premier

zoals nu bij de toeslagenaffaire
of ze daar alles - m.n. hun eigen onkunde - kunnen wegpoetsen
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... genaffaire
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-21 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:38

Moratoetje schreef:
Misschien moeten we gewoon wat minder mensen fokken, dan hoeven er tenminste niet zo veel huizen gebouwd te worden.

<>

Nederland is helemaal doorgedraaid, ze roepen vanalles maar ze moeten eerst alles eens goed onderzoeken.


En er worden toch zo onwijs veel kinderen gefokt in Nederland, dat is echt dé reden van de woningnood..

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:55

Ik snap ook niet zo goed dat blijkbaar alle druk moet op boeren om hun bedrijven weg te doen, maar dat de hoogovens gewoon open moeten blijven. "Ja want daar werken 9000 mensen en daar moeten we nog even rustig over denken". Als je die ovens dicht doet kunnen er ook 1000den boeren en loonwerkers gewoon aan het werk blijven. En dan los je meteen ook nog een probleem met al die giftige stoffen op.

Overigens is er wel 1 ding aan landbouw wat ik graag de toekomst in getrokken zie worden. Niet alleen van landbouw, maar eigenlijk vooral veel van de semi-landbouw. En dat is het grote aantal echte oude dieselvoertuigen zonder roetfilters. Daar zou best nog een slag in te maken zijn.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:00

Matheno schreef:
Ik las het vanochtend. Vooralsnog helemaal niets duidelijk dus. Natuurlijk de hoop dat ze niet bij ons aankloppen. Behoorlijk egoïstisch gedacht, maar ik denk dat elke boer/landeigenaar dat nu denkt.

Vraag me wel af wat ze hiermee willen bereiken. Landbouw weg uit Nederland en dan alles importeren vanuit het buitenland zodat wij op papier in ieder geval aan de regels voldoen?

In onze omgeving is juist een positieve shift qua landbouw. Minder tot geen gebruik van kunstmest, maar juist gefermenteerde mest inzetten en veel werken met groenbemesters en lavameel. Ik begrijp niet dat daar niet breed op ingezet wordt. Scheelt op termijn ook enorm in de ziekte kosten als je het mij vraagt.


Tik net dit topic aan. Jullie gebruiken lavameel? Hoe bevalt dat? Ik heb een bigbag staan maar helaas nog geen tijd gehad om grondig uit de rijden.

Overigens heb ik na het zien van de documentaire Seaspiracy (en de uitleg waar het èchte stikstof probleem zich bevindt), helemaal een piep-hekel gekregen aan de heksenjacht op boeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:27

komt misschien ook wel dat boeren geen aandeelhouders hebben en zelfstandig opereren
geen multinationals zijn met aandeelhouders, medezeggenschap, raden van bestuur waarin belangrijke bobo's zitten die lobbyen in den haag
maakt ze een kwetsbare groep

maar wel een groep die enorm zijn best doet om de stikstofuitstoot te minimaliseren
en dan steeds dit soort "dolksteekjes" moet incasseren, is triest
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-21 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:31

Olympia96 schreef:
Tik net dit topic aan. Jullie gebruiken lavameel? Hoe bevalt dat? Ik heb een bigbag staan maar helaas nog geen tijd gehad om grondig uit de rijden.



Bevalt super! Opbrengst is goed

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:36

MCE schreef:
vergunning intrekken is gewoon een bewijs van onvermogen,
maar veroorzaakt wel weer - onnodig - veel leed


komt er dan ook een "persoonlijk" excuusje van de minister en de premier

zoals nu bij de toeslagenaffaire
of ze daar alles - m.n. hun eigen onkunde - kunnen wegpoetsen
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... genaffaire


Dit is dus weer een staaltje van exact dezelfde bestuurscultuur dan de toeslagenaffaire. Het ultieme bewijs dat er helemaal niets veranderd is. Nog een geluk dat dit is uitgelekt.

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:41

Ook ik schrok heel erg van dit nieuws en ben het er niet mee eens. Volgens mij heeft het nl te weinig met aanpak vh stikprobleem te maken (zijn de boeren mee bezig) maar meer met grond nodig hebben voor huizen en wegen ea.

Ook ik vind kijk eens naar de grote vervuilende industrieën (vluchtvaart, grote staal industrie ,shell ea). Maar daar mag niet aangekomen worden.

En als het om de boeren gaat zou ik zeggen, kijk eens elders in Europa. Er is vast nog land te vinden waar fijn geboert kan worden. Nl is niet zalig makend.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:45

MCE schreef:
komt misschien ook wel dat boeren geen aandeelhouders hebben en zelfstandig opereren
geen multinationals zijn met aandeelhouders, medezeggenschap, raden van bestuur waarin belangrijke bobo's zitten die lobbyen in den haag
maakt ze een kwetsbare groep

maar wel een groep die enorm zijn best doet om de stikstofuitstoot te minimaliseren
en dan steeds dit soort "dolksteekjes" moet incasseren, is triest


Ik denk dat je gelijk hebt.
Als je de docu mag geloven, is er oneindig (letterlijk) veel meer winst te behalen op zee. Laat ze globaal de misstanden daar aanpakken, want daar is pas echt winst te behalen. Wat we hier doen met auto’s en boeren is een lachertje (niet voor de boeren natuurlijk).

Matheno schreef:
Olympia96 schreef:
Tik net dit topic aan. Jullie gebruiken lavameel? Hoe bevalt dat? Ik heb een bigbag staan maar helaas nog geen tijd gehad om grondig uit de rijden.



Bevalt super! Opbrengst is goed

Gaaf. En waar bestaat de opbrengst uit bij jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:51

pien_2010 schreef:
Ook ik schrok heel erg van dit nieuws en ben het er niet mee eens. Volgens mij heeft het nl te weinig met aanpak vh stikprobleem te maken (zijn de boeren mee bezig) maar meer met grond nodig hebben voor huizen en wegen ea.

Ook ik vind kijk eens naar de grote vervuilende industrieën (vluchtvaart, grote staal industrie ,shell ea). Maar daar mag niet aangekomen worden.

En als het om de boeren gaat zou ik zeggen, kijk eens elders in Europa. Er is vast nog land te vinden waar fijn geboert kan worden. Nl is niet zalig makend.



of fijn woningen/vinexwijken gebouwd kunnen worden

de meeste zijn toch al ontheemd dus het maakt ze niet uit waar ze wonen, denk ik
geld, rust, woonruimte, eten en drinken kunnen we ze ook daar geven

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:53

Ik zal die docu eens gaan kijken. Maar ik verbaas mij erover dat de overheid dit allemaal zo kan doen. Is simpelweg roof. :n Je zou haast landelijk de boel een week of wat stil moeten leggen (niks afleveren) om het effect te laten zien. Maar dat is simpelweg geen optie. Dan gooi je miljarden weg zonder vangnet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:56

Loretta schreef:
MCE schreef:
vergunning intrekken is gewoon een bewijs van onvermogen,
maar veroorzaakt wel weer - onnodig - veel leed


komt er dan ook een "persoonlijk" excuusje van de minister en de premier

zoals nu bij de toeslagenaffaire
of ze daar alles - m.n. hun eigen onkunde - kunnen wegpoetsen
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... genaffaire


Dit is dus weer een staaltje van exact dezelfde bestuurscultuur dan de toeslagenaffaire. Het ultieme bewijs dat er helemaal niets veranderd is. Nog een geluk dat dit is uitgelekt.


er is helemaal niets verandert erger nog het wordt "beloond" vertrekt met veel informatie, en van concurrentiebeding is geen sprake!!!!

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/239727 ... uwenhuizen


nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:43

Ze ( de overheid) heeft de grond van de boeren nodig om woningen te kunnen bouwen, simple as that. Omdat de tot nu toe bekende procedures veel te lang duren, heeft slimpie de vos bedacht: laat de vergunningen maar ingetrokken worden. Wat de gevolgen voor niet alleen de boeren zijn, interesseert deze mensen geen deuk.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:47

pien_2010 schreef:
Ook ik schrok heel erg van dit nieuws en ben het er niet mee eens. Volgens mij heeft het nl te weinig met aanpak vh stikprobleem te maken (zijn de boeren mee bezig) maar meer met grond nodig hebben voor huizen en wegen ea.

Ook ik vind kijk eens naar de grote vervuilende industrieën (vluchtvaart, grote staal industrie ,shell ea). Maar daar mag niet aangekomen worden.

En als het om de boeren gaat zou ik zeggen, kijk eens elders in Europa. Er is vast nog land te vinden waar fijn geboert kan worden. Nl is niet zalig makend.

Ooms en tantes van mij (geb.1953) zijn vroeger al naar Canada en Australie geemigreerd omdat het hier te vol was en geen grond meer.Degenen die gebleven zijn probeert men nu ook weg te pesten.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:58

Ja toen kregen Nederlanders vertrekpremie.
Want volgens Juliana was Nederland overvol.
Om enkele jaren later gastarbeiders binnen te halen... Ja veel hardwerkende mensen die met de handen werkte waren naar Canada en Australië.

En zo kortzichtig kijken naar de toekomst is onze regering nog steeds.

7 miljoen mensen extra ondertussen.
We halen er duizenden bij.
En ja dat moet ergens wonen. Wie heeft er nog plek..
Precies ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:04

een optie:

luxe vacantie parken ombouwen tot vast woon en verblijf plaatsen
'n bestemmingsplan wijzigen is minder ingrijpend

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:09

Gewoon niks doen en creativiteit van de mensen gedogen zolang er geen overlast/rotzooi ontstaat. M.a.w. eigenlijk ruimte bieden aan oplossingen vanuit de mensen zelf ipv projectontwikkelaars met dik salaris weer wat onbetaalbaars te laten neerzetten.

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:24

tamary schreef:
Gewoon niks doen en creativiteit van de mensen gedogen zolang er geen overlast/rotzooi ontstaat. M.a.w. eigenlijk ruimte bieden aan oplossingen vanuit de mensen zelf ipv projectontwikkelaars met dik salaris weer wat onbetaalbaars te laten neerzetten.


Dit kwam vandaag langs en sluit aan bij jouw idee.
Want al die makelaars en projectontwikkelaars en een overheid die al dat verrijkende gedrag voor henzelf faciliteert mag ook wel eens naar gekeken worden. Het gaat over boeren die op eigen land voor jongeren huizen bouwen, met vergunning en al, zonder tussenkomst van projectontwikkelaars. Die huizen van deze boer komen tussen de 160.000 en 200.000 uit on te betalen. Dat is perfect voor jongeren die teveel verdienen om goedkoop te huren, maar te weinig om een starterswoning te kunnen bouwen.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -kaal-stuk

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:30

da's leuk, maar de grond kun je maar 1x verkopen. Dus uiteindelijk moet je je bedrijf opdoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:33

n.a.v. bericht in hart van nederland:
bestemmingsplannen wijzigen en gaan meer boeren hun stallen verbouwen, winkels die weer tot woonhuis omgebouwd kunnen worden ect.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:33

Kinke schreef:
da's leuk, maar de grond kun je maar 1x verkopen. Dus uiteindelijk moet je je bedrijf opdoeken

Lang niet alle boeren hebben een opvolger. En er zijn er zelfs zonder kinderen/directe erfgenamen...

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:33

Kinke schreef:
da's leuk, maar de grond kun je maar 1x verkopen. Dus uiteindelijk moet je je bedrijf opdoeken


Klopt, mijn mening is dan ook al heel lang, als je van het boerenvak houdt, en je kunt het roer niet radikaal omgooien vertrek naar het buitenland.
De prijzen zijn enorm aantrekkelijk en de hectares zijn bv in de Limousin bijna onbegrensd. Jongeren krijgen hier alle hulp, opleiding en begeleiding van de associatie. Ze hebben jullie graag.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:36

tamary schreef:
Lang niet alle boeren hebben een opvolger. En er zijn er zelfs zonder kinderen/directe erfgenamen...


En er zijn genoeg boerenzonen/dochters die het bedrijf van pa en ma niet kunnen overnemen maar wel heel graag boer willen zijn