Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:41

Klopt Robert..

Oh dat is echt naar Juval :( Mijn fout.. Hier in de buurt is er ook een deel afgegraven en een polder geworden, maar ergens bij mij achter heeft iemand een stuk land gekocht waar hij huizen op wil laten bouwen en dan lees ik dus dat ze die miljoen woningen willen bouwen.. Maar liever bos dan dat er allemaal woningen op komen, hoe vervelend het ook is dat je eigen grond gewoon ontnomen word -O-
Nederland heeft gewoon goed vruchtbaar grond en eigenlijk moet dat gewoon gebruikt worden..

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:46

Ja het is gewoon super stom om dat op te geven en alles uit het buitenland te gaan importeren. De landbouw zou ook op een andere manier ingevuld kunnen worden waardoor de stikstofuitstoot verminderd. Lijkt mij veel wijzer om daar naar toe te gaan.

En wbt de bouwplannen, misschien eens stoppen met mensen importeren zolang er een woning tekort is. (muv echte vluchtelingen die je tijdelijk opvangt)
Het gaat echt allemaal alleen maar om geld en de economie..die ze vervolgens weer naar de knoppen helpen door bepaald ander wanbeleid waar dit topic niet over gaat. ;-)

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:51

Niet alles kan maar vol gebouwd worden want dan kan het regenwater nergens meer heen...

Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:58

juval schreef:
landbouw voorziet in een eerste levensbehoefte. hoe slim is dat dan om af te stoten en uit het buitenland te willen halen.

70% van de Nederlandse landbouw gaat naar het buitenland........

Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:02

Elisa2 schreef:
Ja het is gewoon super stom om dat op te geven en alles uit het buitenland te gaan importeren. )


Nu doe je net of alle boeren moeten stoppen. Zoals al eerder gezegd: 70% van onze landbouw is voor de export, daar kan dus best een gedeelte van stoppen zonder dat we ons eten hoeven te gaan importeren.

Daarmee kan er een gedeelte van het stikstofprobleem opgelost worden.
De bouw heeft al veel gedaan om stikstofvrij te bouwen.

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:17

Benzz schreef:
juval schreef:
landbouw voorziet in een eerste levensbehoefte. hoe slim is dat dan om af te stoten en uit het buitenland te willen halen.

70% van de Nederlandse landbouw gaat naar het buitenland........

En zelfs als alles hier zou blijven was er niet genoeg om alle mensen hier te voeden.
Club van 10miljoen gaf al een optimistisch getal met het kunnen voeden van 10 miljoen mensen hier in NL van eigen grond. Nu zijn het er bijna 2x zoveel en gaat dat problemen opleveren. Electrisch rijden is voor goederentransport (veel gewicht/volume) op zijn zachtst gezegd een uitdaging, boot en trein kan lang niet alles opvangen (en heeft deels eigen problemen qua van fossiel af + ook weer duur). Voor de basis als voedsel, genoeg drinkwater en in elk geval 1e lijns gezondheidszorg zou je alles van eigen bodem moeten kunnen halen. Zowel om je mensen te voorzien van genoeg eten als om iets van onderhandelingspositie te hebben t.o.v. buitenland.

idinn schreef:
Maar nu ga je er vanuit dat vergunning intrekken = boer ook van erf = alles volproppen met huizen.

Simpelste manier natuurlijk, je trekt de vergunning in = geen inkomen meer en dan verander je de bestemmingsplannen van de bijbehorende percelen naar bouw incl. hogere belasting die de boer niet kan betalen zonder inkomen en hij verkoopt wel.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:51

suffie schreef:
Dat uitkopen, saneren is 1 ding. Vaak hebben bedrijven ook een enorme hypotheek/lening en die kan dan ook meteen afbetaald worden. Boeren zijn niet voor niets STEENRIJK. Daarnaast mag je meteen afrekenen met de belasting, wanneer je je bedrijf beëindigd, dus onderaan de streep zal een boer, als hij geluk heeft schuldenvrij zijn, maar 0,0 inkomen hebben.

Wij hebben na de verkoop er bewust voor gekozen om niet meer op de boerderij te blijven wonen. De grond was nu van andere boeren en wij vonden het niet prettig om anderen rondom ons huis bezig te zien op "onze grond".

In de agrarische sector is veel werk te vinden voor mensen met ervaring, ook op leeftijd. Alleen kan ik mij zo voorstellen dat wanneer je bewust kiest voor beëidiging, je niet staat te popelen om bij een andere boer je kost te gaan verdienen.


Bij ons in de buurt is ook een boer vrijwillig gestopt, de mooie subsidie die hem werd geboden maakte de stap makkelijker. Hij had het bedrijf van zijn ouders overgenomen. Vanwege de nieuwe maatregelen moest hij maar blijven investeren ( lees lenen) om te kunnen blijven boeren. Uiteindelijk is het hem boven het hoofd gegroeid de schuldenlast. Hij ruim 10ha grond verkocht voor een mooie prijs, in combinatie met de premie is hij amper aan schuldenvrij, ben je halverwege de 50. Hij zit nu inderdaad ook te kijken wat kan ik gaan doen.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:44

Laat alle boeren in Nederland maar even met goede acties komen, niets meer leveren aan de supermarkten en verwerkingsbedrijven. Kijken hoe iedereen dan piept als er geen voedsel meer te koop is..

Volgens mij vergeten een heleboel mensen hoe ze aan eten komen....

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:56

tamary schreef:
En zelfs als alles hier zou blijven was er niet genoeg om alle mensen hier te voeden.
Club van 10miljoen gaf al een optimistisch getal met het kunnen voeden van 10 miljoen mensen hier in NL van eigen grond. Nu zijn het er bijna 2x zoveel en gaat dat problemen opleveren. Electrisch rijden is voor goederentransport (veel gewicht/volume) op zijn zachtst gezegd een uitdaging, boot en trein kan lang niet alles opvangen (en heeft deels eigen problemen qua van fossiel af + ook weer duur). Voor de basis als voedsel, genoeg drinkwater en in elk geval 1e lijns gezondheidszorg zou je alles van eigen bodem moeten kunnen halen. Zowel om je mensen te voorzien van genoeg eten als om iets van onderhandelingspositie te hebben t.o.v. buitenland.


Nee hoor, met de helft van de boeren kan prima voor heel Nederland aan voedsel worden voorzien. Dat is destijds uitgerekend met een of andere handelscrisis in het achterhoofd. Dan krijgen we natuurlijk wel een ander palet aan voedsel, maar hoe erg zou dat zijn? Variëren kan dan overigens ook prima, maar dan met (lokale) seizoensproducten.

Elektrisch rijden voor goederentransport wordt ook steeds gangbaarder, en wat er nu nog niet is gaat nog komen. Trein is in Nederland al volledig (groen) elektrisch dacht ik?

Minderen in boeren is goed (mits er natuurlijk ook in de industrie e.e.a. gebeurt, wat ook zo is) in het kader van de klimaatproblematiek. Maar de manier daarop moet wel slim worden aangepakt, dus zomaar willekeurige boeren onteigenen is niet goed denk ik.

Maar, volgens mij zijn dit maar plannen die in het aller-uiterste geval wellicht worden ingezet, dus als alle andere opties al zijn uitgeput? Dus de vraag is of zoiets daadwerkelijk ter sprake gaat komen, en of we nu eigenlijk om niks ons zorgen maken.

Qua klimaatproblematiek is er binnen de agrarische sector al veel gedaan volgens mij (minderen in CO2, stikstof), maar met de huidige onzekere situatie kan ik me goed voorstellen dat het knap lastig is om financiering te krijgen voor verdere verduurzaming. Beter dat de overheid met een strak, goed ingericht plan gaat komen voor de komende 25 jaar of zo, zodat deze sector weet waar ze aan toe zijn. Ook al is dat dat bepaalde type boeren moeten stoppen of minderen (als ze aan bepaalde criteria voldoen).

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:58

Benzz schreef:
70% van de Nederlandse landbouw gaat naar het buitenland........


Kan de BV Nederland zonder al dat geld?

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:09

De helft van de boeren is iets anders dan de helft van de huidige landbouw gronden. Dus hoeveel m2 per 2500kcal (uitgaande van volwassen man basis behoefte om te middelen naar wat meer en minder nodig heeft ivm fysiek werk) ?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:14


Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:16

Kinke schreef:
Benzz schreef:
70% van de Nederlandse landbouw gaat naar het buitenland........


Kan de BV Nederland zonder al dat geld?

6,4 % van het BBP.

Wat denk je zelf?

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:31

Benzz schreef:
6,4 % van het BBP.

Wat denk je zelf?

jij leest ook alleen het cijfertje en niet de rest of wel?

Het aandeel landbouw in de Nederlandse economie is ook een stuk hoger dan in onze buurlanden. Het gemiddelde in de EU ligt zelfs een flink eind lager.

Citaat:
De Nederlandse landbouw haalt veel van haar aandeel in de economie binnen via export. Van elke euro die de agrarische keten in 2018 verdiende, werd 76 cent door de export opgebracht.
Dat gaat trouwens over een bedrag van bijna 29 miljard. Dus grofweg 22,5 miljard euro draagt de agrarische sector bij aan het BBP.

Op wiezijn rekening komt die 22,5 miljard als de boeren worden weggemikt? Nog wat extra belastingen?

Trouwens, 1 van de topscoorders BBP is de aardgas-sector. Moet ik daar nog wat vanuit het Noorden over roepen? :+

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:34

Niet te vergeten de werkgelegenheid. Niet alleen op de boerderijen maar alles er om heen.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:41

tamary schreef:
De helft van de boeren is iets anders dan de helft van de huidige landbouw gronden. Dus hoeveel m2 per 2500kcal (uitgaande van volwassen man basis behoefte om te middelen naar wat meer en minder nodig heeft ivm fysiek werk) ?


Ik weet niet met welke maat die instantie gemeten heeft, maar kwam er op neer dat (flinke) vermindering van boeren in principe gewoon prima kan binnen Nederland en de eigen voedselvoorziening. Economie en export is een ander verhaal natuurlijk.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:41

Hoeveel bedrijfstakken opereren er wel niet internationaal en worden daar nou op afgerekend.. ik vind het een idiote gedachte om je handelsmerk door landsgrenzen te laten beperken. Als ieder Nederlands product zou worden beperkt voor alleen de Nederlandse consumptie wordt het gauw saai en arm in ons land.

Los daarvan: We exporteren vooral een heleboel bollen en bloemen.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:40

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Ja het is gewoon super stom om dat op te geven en alles uit het buitenland te gaan importeren. )


Nu doe je net of alle boeren moeten stoppen. Zoals al eerder gezegd: 70% van onze landbouw is voor de export, daar kan dus best een gedeelte van stoppen zonder dat we ons eten hoeven te gaan importeren.

Daarmee kan er een gedeelte van het stikstofprobleem opgelost worden.
De bouw heeft al veel gedaan om stikstofvrij te bouwen.


Ik denk dat de oplossingen zitten in het 'anders' boeren. Koeien in de wei geeft bijv ook veel stikstof reductie. Lijkt me ook beter voor het welzijn. Maar er is daar juist vaak te weinig land voor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:49

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:


Nu doe je net of alle boeren moeten stoppen. Zoals al eerder gezegd: 70% van onze landbouw is voor de export, daar kan dus best een gedeelte van stoppen zonder dat we ons eten hoeven te gaan importeren.

Daarmee kan er een gedeelte van het stikstofprobleem opgelost worden.
De bouw heeft al veel gedaan om stikstofvrij te bouwen.


Ik denk dat de oplossingen zitten in het 'anders' boeren. Koeien in de wei geeft bijv ook veel stikstof reductie. Lijkt me ook beter voor het welzijn. Maar er is daar juist vaak te weinig land voor.


Te weinig land, ja?

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:52

Ja als er van dat zelfde land gehooid moet worden en er niet genoeg percelen zijn om te verweiden en het anders één grote blubberbende wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:58

Elisa2 schreef:
Ja als er van dat zelfde land gehooid moet worden en er niet genoeg percelen zijn om te verweiden en het anders één grote blubberbende wordt.

Heb je dan niet gewoon teveel dieren lopen :o ?

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:14

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ja als er van dat zelfde land gehooid moet worden en er niet genoeg percelen zijn om te verweiden en het anders één grote blubberbende wordt.

Heb je dan niet gewoon teveel dieren lopen :o ?


Nee, als je van een stuk land het hooi haalt en je dieren voert heb je uiteindelijk meer opbrengst dan wanneer je diezelfde dieren gaat weiden.

Tijdens het weiden lopen ze ook stukken kapot met alle gevolgen voor hergroei en opbrengst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:20

robert45 schreef:
_San87_ schreef:

Heb je dan niet gewoon teveel dieren lopen :o ?


Nee, als je van een stuk land het hooi haalt en je dieren voert heb je uiteindelijk meer opbrengst dan wanneer je diezelfde dieren gaat weiden.

Tijdens het weiden lopen ze ook stukken kapot met alle gevolgen voor hergroei en opbrengst.

Dieren op de weide zou helpen in de stikstofreductie, lees ik hierboven. Echter is daar niet genoeg grond voor, blijkbaar. Dus vraag ik me af of er dan niet teveel dieren lopen.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 19:31

robert45 schreef:
_San87_ schreef:

Heb je dan niet gewoon teveel dieren lopen :o ?


Nee, als je van een stuk land het hooi haalt en je dieren voert heb je uiteindelijk meer opbrengst dan wanneer je diezelfde dieren gaat weiden.

Tijdens het weiden lopen ze ook stukken kapot met alle gevolgen voor hergroei en opbrengst.

Hier lopen ze vanaf mei tot november 22/7 uur buiten. Maar gras groeit prima :+ Alleen met melken staan ze binnen en krijgen ze hooguit 2 kilo brok per melkbeurt.

Tuurlijk is opbrengst meer. Maar weegt dat tegen de welzijn op? Ik vind van niet. Een koe hoort buiten te kunnen grazen. En als je daar niet genoeg grond voor hebt, dan heb je domweg te veel koeien.

Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:45

Winged schreef:
Het aandeel landbouw in de Nederlandse economie is ook een stuk hoger dan in onze buurlanden. Het gemiddelde in de EU ligt zelfs een flink eind lager.


Dat is natuurlijk grappig dat je het zegt: Een van de kleinste landjes hebben de meeste omzet in de landbouw.

Dan snap je toch dat daar een keer in gesneden moet worden qua stikstofproblematiek?