Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Strafbepalingen Nederland

 
Profiel   

Ik lees net het nieuws, waarin 2 berichten mij toch wel verbaasden. Op bokt zijn ongetwijfeld kenners; waarom krijgt iemand die 2 schilderijen rooft een hogere celstraf dan iemand die 13 -ook minderjarige- meisjes aanrand en/of verkracht?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 15:21 



 
Profiel   

Blijkbaar geven we de voorkeur aan schilderijen en niet aan mensenlevens.

Ik verbaas me elke keer weer over de absurde "straffen" voor verkeersongelukken waar alcohol/ drugs/ bewuste acties bij meespelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 15:29 



 
Profiel   

Daar is met alleen titels van artikelen echt geen zinnig woord over te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 15:57 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Daar is met alleen titels van artikelen echt geen zinnig woord over te zeggen.


Eens.

In de betreffende wetsartikelen vind je de strafmaten van de misdrijven.

In de uitspraken van de rechters vind je hun motivatie. Bekijk ook de strafeis van het OM en de motivatie.

Daarna kun je er iets zinnjgs over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 16:04 



 
Profiel   

Zulke titels zijn zo misleidend. Als ik het goed zie, dan is de straf voor de roof het hoogste wat er voor dat type misdrijf gegeven kan worden, omdat dit niet de eerste roof was, er wordt verwacht dat de dief terug valt en er ook een vuurwapen en een grote hoeveelheid harddrugs is gevonden.

De dansschoolhouder heeft niet alleen 7 jaar cel, maar ook daaropvolgend 5 jaar ontzegging van het uitvoeren van zijn beroep en een schadevergoeding van € 80.000,- opgelegd gekregen.

Als je 't in detail wilt weten:

Uitspraak schilderijroof: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2021:4584

Uitspraak dansschoolhouder: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2021:4161

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 16:09 



 
Profiel   

Dank voor de aanvullende informatie, zo begrijp ik het al een stuk beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 16:20 



 
Profiel   

Ik wilde net zeggen, zoek de uitspraken erbij.

Wat ook echt leuk/nuttig kan zijn is om gewoon eens een rechtszaak bij te wonen. Met name de politierechter kan dan leuk zijn, omdat daar meteen uitspraak wordt gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-21 15:13 



 
Profiel   

Tja het hangt ook wel van een aantal dingen af. Soms worden mensen veroordeeld voor meerdere dingen in zo'n roof en die stapelen ze dan gewoon op elkaar zonder het te melden. Al vind ik de straffen voor ernstige delicten hier in Nederland erg laag. Zeker voor verkrachting en moord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-21 15:36 



 
Profiel   

noviceh schreef
Ik lees net het nieuws, waarin 2 berichten mij toch wel verbaasden. Op bokt zijn ongetwijfeld kenners; waarom krijgt iemand die 2 schilderijen rooft een hogere celstraf dan iemand die 13 -ook minderjarige- meisjes aanrand en/of verkracht?

]


Soms is het met dit soort dingen net als met rekenen: sommige conclusies mag je zo niet trekken.

Ik weet niet exact wat de maximum straffen zijn voor respectievelijk diefstal en sexueel misbruik, maar voor verkrachting kun je 12 jaar cel krijgen. (En TBS, en dat kan levenslang betekenen.)

Dat is wat de wetgever (in de wandeling de Tweede Kamer) heeft vastgesteld.

Wat 1 specifieke dader van de rechter krijgt opgelegd is iets anders.
Contra een gebruikelijke aanname: in Nederland wordt niet lichter gestraft dan in de ons onringende landen. (Bij moord vaak strenger: levenslang is bij ons ""gewoon"" levenslang: dus sterven achter tralies.)

En ik heb doorgaans een wat flauwe e mening over vonnissen : ik heb lang niet alles gehoord en gelezen, en heb dus geen idee van de afweging.

Dat een rechter individuele afwegingen maakt, vind ik alleen maar goed.
(En spaar mij het idee dat het voor een slachtoffer 'de beste therapie zou zijn, de dader streng gestraft'. Het kan helpen, dat wel. Erkenning 'dat dit niet hoort' is op haar plaats, maar verder: nee.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 22:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen