Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:45

Soepblik schreef:
Kort door de bocht is jouw tweede naam? De tijden zijn anders en jongeren staan onder veel druk op verschillende manieren (en nee; ze zijn of vinden zichzelf niet zielig. Er zijn gewoon harde feiten die dat uitwijzen). Naast vele andere activiteiten is er wellicht geen tijd om ook nog een docent, laat staan de overheid, ervan te proberen overtuigen dat er een andere leeslijst moet komen. En er zullen heus jongeren zijn die het wel proberen, maar er wordt in Nederland over het algemeen niet naar jonge generaties geluisterd.

Dat jij makkelijk een LGBT boek mocht lezen betekent niet dat een ander dat wel mag van zijn docent, en ook niet dat het probleem van desinteresse in lezen makkelijk is opgelost wanneer iedereen even verder kijkt dan hun neus lang is. Daarbij is het idee dat motivatie enkel vanuit een leerling moet komen totáál achterhaald; een goede docent die leerlingen weet te inspireren is zó belangrijk. En die zijn er helaas maar weinig. Je kan van een jonge, ontwikkelende, zich zelf nog niet snappende generatie niet zeggen dat ze iets niet doen omdat ze daar simpelweg geen zin in hebben. Dat ligt véél complexer.
Iedereen kan makkelijk een LGBT+ boek lezen, want als je goed had gekeken op de vorige pagina, had je kunnen zien dat er zat auteurs op de literatuurlijst staan die zelf LGBT+ zijn of waren. Idem met vrouwen, idem met POC, zéker sinds de jaren '90. Die zijn allemaal vertegenwoordigd in de literatuurlijsten, maar als je zelf besluit om alleen maar boeken van witte mannen te willen lezen, moet je vervolgens niet gaan huilebalken dat de lijst niet divers genoeg is, dan ben je gewoon niet zo 'woke' als je zelf denkt.

Maar goed, de ervaring leert dat in discussie gaan met witte, woke meisjes met heel veel privileges weinig zin heeft, dus ik laat het hierbij. :)

Soepblik
Berichten: 1165
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:07

Oh, zelf ben ik niet zo "woke", hoor, en ik weet niet wat mijn privileges te maken hebben met een discussie over het lezen van boeken (volgens mij pleitte ik net nog tegen het elitaire, gepriviligeerde beeld rond literatuur?). :) Het gaat me echter aan het hart dat een hele generatie die over het algemeen wel "woke" is, niet leest om verschillende redenen, en kan erg slecht tegen mensen die er altijd maar vanuit gaan dat alles "Iedereen kan makkelijk zus en zo lezen" van zelf gaat en makkelijk is voor iedereen. Dus ja, ga vooral niet in discussie, en probeer vooral niet naar een vruchtbare oplossing te zoeken. Maar zeg gewoon dat je er geen zin in hebt in plaats van met modder te gaan gooien. ;)
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 08-10-21 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:08

En zoals ik al noemde, is Twee Vrouwen een goed voorbeeld over een lesbische relatie. Ook Max Havelaar was best "woke" voor zijn tijd. Er is genoeg te vinden en vernieuwing is onderweg, dat gaat alleen niet over 1 nacht ijs. Daarbij ga je van een boek lezen wat je niet 100% aanstaat niet direct dood. Ik vond mijn wiskundeboek ook stom, moest ik ook gewoon doen.

Soepblik
Berichten: 1165
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:10

MarlindeRooz schreef:
En zoals ik al noemde, is Twee Vrouwen een goed voorbeeld over een lesbische relatie. Ook Max Havelaar was best "woke" voor zijn tijd. Er is genoeg te vinden en vernieuwing is onderweg, dat gaat alleen niet over 1 nacht ijs.


Heb je zeker gelijk in. :j het is een lange weg en het is geweldig dat deze boeken erop staan, zeker voor die tijd. Maar als ik persoonlijk nu naar de generaties die moeten lezen op school kijk, dan lezen ze vooralsnog niet. En dat vind ik zo jammer, en denk dan: waar ligt het aan? En hoe lossen we het op?

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:15

Mkango schreef:
Soepblik schreef:
Kort door de bocht is jouw tweede naam? De tijden zijn anders en jongeren staan onder veel druk op verschillende manieren (en nee; ze zijn of vinden zichzelf niet zielig. Er zijn gewoon harde feiten die dat uitwijzen). Naast vele andere activiteiten is er wellicht geen tijd om ook nog een docent, laat staan de overheid, ervan te proberen overtuigen dat er een andere leeslijst moet komen. En er zullen heus jongeren zijn die het wel proberen, maar er wordt in Nederland over het algemeen niet naar jonge generaties geluisterd.

Dat jij makkelijk een LGBT boek mocht lezen betekent niet dat een ander dat wel mag van zijn docent, en ook niet dat het probleem van desinteresse in lezen makkelijk is opgelost wanneer iedereen even verder kijkt dan hun neus lang is. Daarbij is het idee dat motivatie enkel vanuit een leerling moet komen totáál achterhaald; een goede docent die leerlingen weet te inspireren is zó belangrijk. En die zijn er helaas maar weinig. Je kan van een jonge, ontwikkelende, zich zelf nog niet snappende generatie niet zeggen dat ze iets niet doen omdat ze daar simpelweg geen zin in hebben. Dat ligt véél complexer.
Iedereen kan makkelijk een LGBT+ boek lezen, want als je goed had gekeken op de vorige pagina, had je kunnen zien dat er zat auteurs op de literatuurlijst staan die zelf LGBT+ zijn of waren. Idem met vrouwen, idem met POC, zéker sinds de jaren '90. Die zijn allemaal vertegenwoordigd in de literatuurlijsten, maar als je zelf besluit om alleen maar boeken van witte mannen te willen lezen, moet je vervolgens niet gaan huilebalken dat de lijst niet divers genoeg is, dan ben je gewoon niet zo 'woke' als je zelf denkt.

Maar goed, de ervaring leert dat in discussie gaan met witte, woke meisjes met heel veel privileges weinig zin heeft, dus ik laat het hierbij. :)

Ik heb me even verdiept in het woord woke want had bij mij juist een positieve klank. Dit artikel vd volkskrant laat zien hoe iets van heel positiefs tot iets negatiefs is verworden door de tijd heen. Intetessant weer wat geleerd!

https://www.volkskrant.nl/cs-b021700d

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:17

Woke omschrijven doet Lubach heel mooi:
https://www.youtube.com/watch?v=-qzjR2Z ... rjenLubach

En de reden dat leesmotivatie zo laag is onder jongeren komt niet alleen door het aanbod. In de onderbouw mogen jongeren vaak wel lezen wat ze willen en daar gaan ze ook voor een samenvatting. Terwijl ze best Lord of the rings mogen lezen. Maar dat verzuimen ze vaak omdat ze geen zin hebben. Jongeren zetten zich gewoon graag af tegen wat "moet". Daarbij las men vroeger om zichzelf te vermaken. Daar hebben ze nu tiktok voor.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:21


Lestrange01

Berichten: 2826
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:33

MarlindeRooz schreef:
En zoals ik al noemde, is Twee Vrouwen een goed voorbeeld over een lesbische relatie. Ook Max Havelaar was best "woke" voor zijn tijd. Er is genoeg te vinden en vernieuwing is onderweg, dat gaat alleen niet over 1 nacht ijs. Daarbij ga je van een boek lezen wat je niet 100% aanstaat niet direct dood. Ik vond mijn wiskundeboek ook stom, moest ik ook gewoon doen.


Als lesbienne vond ik het een verschrikkelijk voorbeeld van een lesbische relatie maar goed, wat zou een lesbienne er van weten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:36

Lestrange01 schreef:
MarlindeRooz schreef:
En zoals ik al noemde, is Twee Vrouwen een goed voorbeeld over een lesbische relatie. Ook Max Havelaar was best "woke" voor zijn tijd. Er is genoeg te vinden en vernieuwing is onderweg, dat gaat alleen niet over 1 nacht ijs. Daarbij ga je van een boek lezen wat je niet 100% aanstaat niet direct dood. Ik vond mijn wiskundeboek ook stom, moest ik ook gewoon doen.


Als lesbienne vond ik het een verschrikkelijk voorbeeld van een lesbische relatie maar goed, wat zou een lesbienne er van weten :+
Ik denk dat Marlinde refereerde aan het boek als voorbeeld, niet aan de relatie als voorbeeld. :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:36

Lestrange01 schreef:
MarlindeRooz schreef:
En zoals ik al noemde, is Twee Vrouwen een goed voorbeeld over een lesbische relatie. Ook Max Havelaar was best "woke" voor zijn tijd. Er is genoeg te vinden en vernieuwing is onderweg, dat gaat alleen niet over 1 nacht ijs. Daarbij ga je van een boek lezen wat je niet 100% aanstaat niet direct dood. Ik vond mijn wiskundeboek ook stom, moest ik ook gewoon doen.


Als lesbienne vond ik het een verschrikkelijk voorbeeld van een lesbische relatie maar goed, wat zou een lesbienne er van weten :+

Ik geloof dat het een vreselijk voorbeeld is van een relatie überhaupt. :D

Een boek hoeft ook niet altijd een voorbeeldfunctie te hebben, maar vond het geen goed boek. :P Maar het is al weer 11 jaar geleden dat ik het las geloof ik.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:39

Mkango schreef:
Als die leerlingen er écht zoveel interesse in hebben, zeker in deze tijd van internet, is het inderdaad een kwestie van niet verder willen kijken dan hun neus lang is. Zoals ik zeg had ik er totaal geen moeite mee om een diverse leeslijst samen te stellen (en dat deed ik niet eens bewust, it's just how I roll), maar daarvoor heb ik inderdaad wel af moeten wijken van de suggesties die gedaan werden door school. Als je zelf niet kunt bedenken om even te googlen op "LGBT literatuur" of iets dergelijks, vind je het blijkbaar toch niet zo heel belangrijk.


Ja, maar da's wel het punt he. Er zitten best wat mensen in dit topic die vermoedelijk nog geen internet hadden tijdens hun leeslijst. Bij ons kwam dat in het jaar van mijn eindexamen voor het eerst.

Daarbij was afwijken van de suggesties van de school op mijn school dus geen optie. Je mocht kiezen van de lijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:41

MarlindeRooz schreef:
Woke omschrijven doet Lubach heel mooi:
https://www.youtube.com/watch?v=-qzjR2Z ... rjenLubach

En de reden dat leesmotivatie zo laag is onder jongeren komt niet alleen door het aanbod. In de onderbouw mogen jongeren vaak wel lezen wat ze willen en daar gaan ze ook voor een samenvatting. Terwijl ze best Lord of the rings mogen lezen. Maar dat verzuimen ze vaak omdat ze geen zin hebben. Jongeren zetten zich gewoon graag af tegen wat "moet". Daarbij las men vroeger om zichzelf te vermaken. Daar hebben ze nu tiktok voor.
Tegelijkertijd denk ik dat de cultuur die onze overheid uitdraagt (kunst is zinloos, het gaat om harde data en digitale skills) er ook niet aan bijdraagt. Zo was ik laatst in Sauramps, een grote boekwinkel in Montpellier, en ik was eigenlijk best verbaasd over a) hoeveel boeken die mensen kopen. Het was niet heel zuinig één boek, maar mensen liepen echt met minstens 4 à 5 boeken naar buiten, en b) hoeveel kinderen en jongeren je met boeken zag lopen. Ook het verschil in de nationale TGV (voornamelijk Fransen met boeken) tegenover de Thalys (toeristen met telefoons) vond ik heel erg opvallend. :j

Terwijl ik net in een PB ook al tegen iemand zei hoeveel je leert over andere culturen, hun normen en waarden en hun geschiedenis door hun literatuur te lezen.

Shadow0 schreef:
Mkango schreef:
Als die leerlingen er écht zoveel interesse in hebben, zeker in deze tijd van internet, is het inderdaad een kwestie van niet verder willen kijken dan hun neus lang is. Zoals ik zeg had ik er totaal geen moeite mee om een diverse leeslijst samen te stellen (en dat deed ik niet eens bewust, it's just how I roll), maar daarvoor heb ik inderdaad wel af moeten wijken van de suggesties die gedaan werden door school. Als je zelf niet kunt bedenken om even te googlen op "LGBT literatuur" of iets dergelijks, vind je het blijkbaar toch niet zo heel belangrijk.


Ja, maar da's wel het punt he. Er zitten best wat mensen in dit topic die vermoedelijk nog geen internet hadden tijdens hun leeslijst. Bij ons kwam dat in het jaar van mijn eindexamen voor het eerst.

Daarbij was afwijken van de suggesties van de school op mijn school dus geen optie. Je mocht kiezen van de lijst.
Nee, dat is het punt niet, want het punt ging over jongeren van nu. Dus je trekt die hele post compleet uit z'n context. :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34775
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:44

Ik verbaas me over dit topic. Wij mochten in overleg echt heel veel op onze middelbare school. Zo heb ik Lord of the Rings gelezen voor mijn lijst Engels. Telde wel als 1 boek, alle 3 de delen bij elkaar. Maar voor iemand die graag leest is dat absoluut geen probleem.

Dido2316

Berichten: 2004
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:46

MarlindeRooz schreef:
Woke omschrijven doet Lubach heel mooi:
https://www.youtube.com/watch?v=-qzjR2Z ... rjenLubach

En de reden dat leesmotivatie zo laag is onder jongeren komt niet alleen door het aanbod. In de onderbouw mogen jongeren vaak wel lezen wat ze willen en daar gaan ze ook voor een samenvatting. Terwijl ze best Lord of the rings mogen lezen. Maar dat verzuimen ze vaak omdat ze geen zin hebben. Jongeren zetten zich gewoon graag af tegen wat "moet". Daarbij las men vroeger om zichzelf te vermaken. Daar hebben ze nu tiktok voor.



Nou, dit dus... ik kan uit eigen ervaring vertellen dat leerlingen die bij mij in de vierde komen in klas 1 t/m 3 alles bij elkaar nog niet eens een hoofdstuk gelezen hebben... -O-

En inderdaad, ook in het verleden - zeker voor die tijd - was er echt al wel wat aan representatie aanwezig en dat is alleen maar meer geworden. En ja, die schrijvers en boeken staan 'gewoon' op de boekenlijsten. :j

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:49

Ik lees de titel van dit topic en krijg meteen traumatische flashbacks aan het zwaard van damocles. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:49

Boeken in Nederland zijn ook erg duur hoor vind ik. Zeker als je het vergelijkt met Engelstalige boeken of Franstalige.

Overigens worden er ook veel titels niet naar het Nederlands vertaald maar wel naar Frans of Duits waardoor het aanbod veel groter is. Vertalen is duur, en uitgevers stoppen vaak met series vertalen als de eerste delen niet genoeg verkopen. Wat deels komt omdat mensen als ze voor een serie gaan hem het liefst in 1x kopen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:53

Ja omdat ik graag lees krijg ik altijd boekenbonnen voor mijn verjaardag, die gebruik ik voor literatuur die ik voor mijn studie moet lezen. Boeken zijn erg duur. :n

Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:56

Wat ook wel jammer is, is dat er niet een equivalent is van Spotify voor boeken. Als je gratis (betaald vanuit school/overheid uiteraard) of voor een klein bedrag e-books kunt lezen is dat ook weer een drempel minder. Als je dan ook nog aan kunt geven welk boek je leuk vond of juist niet te pruimen en je vervolgens suggesties krijgt voor een volgend boek zou dat ook best kunnen helpen degenen die sowieso al (een beetje) graag lezen méér te laten lezen.

Maar als ik dat rapport zo lees, wordt er thuis ook gewoon al weinig gestimuleerd om te lezen. Mijn moeder 'vrat' ook boeken, dus ik werd gewoon meegenomen naar de bieb en kreeg lezen met de paplepel ingegoten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 08-10-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25481
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:58

Ibbel schreef:
Maar als ik dat rapport zo lees, wordt er thuis ook gewoon al weinig gestimuleerd om te lezen. Maar moeder 'vrat' ook boeken, dus ik werd gewoon meegenomen naar de bieb en kreeg lezen met de paplepel ingegoten.


Hier ook. Er waren altijd veel boeken in huis, moeder las heel veel en er gingen veel boeken mee op vakantie. En elke zoveel weken naar de bieb voor lading nieuwe boeken. (En de 1e 2 alnuit hebben voordat we op vakantie aangekomen waren :') ) vrienden en vriendinnen waarvan de ouders niet lazen deden dat zelf ook amper tot niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:00

Er zijn dingen zoals Koboplus en amazon books waar je goedkoop kan lezen. Ook op stortytel kan je boeken lezen.

En wij hadden ook altijd boeken in huis, gingen elke week naar de bieb. Maar ook ik stopte met het vele lezen op de middelbare. Hoort ook bij je leeftijd.

Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:01

Citaat:
(...) echter gaat het de jonge generatie niet om of die mannen vooruitstrevend waren of niet. Waar zijn alle boeken van zwarte schrijvers? De LGBT schrijvers? Waarom moet een boek uit de vorige eeuw komen om ertoe te doen? Waar is de diversiteit en waar zijn de boeken en mensen met wie je je kan identificeren? Of wij dit nu wel of niet belangrijk vinden; Gen Z vindt van wel.


Aan de ene kant zijn dat goede vragen : wat is er allemaal weggemoffeld...?

Tegelijkertijd is hier het "simpele" gebod 'opvoeden..!' aan de orde.
Identificatie: nee, zo uniek is die 21 ste eeuw echt niet.
Oeroude verhalen kunnen springlevend zijn.

'Wel pot voor drie dubbeltjes, wat ter wereld maakt dat jij iemand durft te dissen op zijn (witte) huidskleur, sexe, noem maar op terwijl die persoon zich daar juist niet op laat voorstaan, maar ondanks van alles daar kritiek op heeft..?!'

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:02

Ibbel schreef:
Wat ook wel jammer is, is dat er niet een equivalent is van Spotify voor boeken. Als je gratis (betaald vanuit school/overheid uiteraard) of voor een klein bedrag e-books kunt lezen is dat ook weer een drempel minder. Als je dan ook nog aan kunt geven welk boek je leuk vond of juist niet te pruimen en je vervolgens suggesties krijgt voor een volgend boek zou dat ook best kunnen helpen degenen die sowieso al (een beetje) graag lezen méér te laten lezen.


Kijk eens bij Kobo. Of gewoon de bibliotheek natuurlijk, kun je ook veel e-books lenen.

Daihyo

Berichten: 88104
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:02

MyWishMax schreef:
Ibbel schreef:
Maar als ik dat rapport zo lees, wordt er thuis ook gewoon al weinig gestimuleerd om te lezen. Maar moeder 'vrat' ook boeken, dus ik werd gewoon meegenomen naar de bieb en kreeg lezen met de paplepel ingegoten.


Hier ook. Er waren altijd veel boeken in huis, moeder las heel veel en er gingen veel boeken mee op vakantie. En elke zoveel weken naar de bieb voor lading nieuwe boeken. (En de 1e 2 alnuit hebben voordat we op vakantie aangekomen waren :') ) vrienden en vriendinnen waarvan de ouders niet lazen deden dat zelf ook amper tot niet.

Toch is dat geen garantie :D
Mijn moeder was vrijwilliger bij de bieb en ik heb ongeveer de hele afdeling B en C in die tijd gelezen. Maar mijn broertje had geen verdere interesse in boeken dan strips en de serie Snelle Jelle :+
Inmiddels leest hij wel wat meer, maar verslindt ze niet zoals ik dat deed en nog steeds doe.

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:41

Ibbel schreef:
Wat ook wel jammer is, is dat er niet een equivalent is van Spotify voor boeken. Als je gratis (betaald vanuit school/overheid uiteraard) of voor een klein bedrag e-books kunt lezen is dat ook weer een drempel minder. Als je dan ook nog aan kunt geven welk boek je leuk vond of juist niet te pruimen en je vervolgens suggesties krijgt voor een volgend boek zou dat ook best kunnen helpen degenen die sowieso al (een beetje) graag lezen méér te laten lezen.

Maar als ik dat rapport zo lees, wordt er thuis ook gewoon al weinig gestimuleerd om te lezen. Mijn moeder 'vrat' ook boeken, dus ik werd gewoon meegenomen naar de bieb en kreeg lezen met de paplepel ingegoten.


wat betreft suggesties voor volgende boeken was een goede tip die ik ooit kreeg: vind een recensent die boeken die jij leuk vindt ook hoog waardeert en zoek vervolgens verder bij zijn recensies naar andere boeken waar hij (of zij natuurlijk) enthousiast over is

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:45

mysa schreef:
Ibbel schreef:

Sowieso is mijn bezwaar tegen Nederlandse literatuur dat het kennelijk altijd over seks moet gaan.


Ja maar dat is een tijdsbeeld, vooral jaren zeventig. Ik had ook een aversie tegen bijvoorbeeld Wolkers en sommige Reve-boeken maar ik hield dan weer wel van Couperus, Haasse etc.


Ik deel die aversie, daarom stap ik soms niet dat boeken als Concept M van Aafke Romeijn niet op de lijst staan, maar Zomerhuis met Zwembad van Herman Koch wel... (al wordt dat boek vaak als een van de leukere gezien)

En helaas is dat echt niet alleen maar jaren zeventig... (misschien de schrijvers :+ )