Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:41

Ik heb "I Claudius" van Robert Graves verslonden toen ik in de 4e/5e klas zat. Ik kreeg het boek aangeraden door een leraar, geen idee meer welke, maar mocht het níet op m'n lijst zetten want het stond niet op de standaard schoollijst en vrije keus mocht niet.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:43

och ja, de boekenlijsten op school.....verschrikkelijk wie kiest die titels? Het ene boek is nog saaier en gortdroger dan de ander.
Ik vond alleen Het gouden ei ( Nederlandse lijst) interessant om te lezen en bij de Engelse lijst vond ik alleen The picture of Dorian Gray er enigszins mee door kunnen.

Ik heb uiteindelijk voor de Engelse lijst andere boeken gezocht en gevraagd of ik die mocht lezen. Moest daardoor wel 1 boek meer lezen, maar het mocht.

Mijn leraar Nederlands was minder meegaand en daar helaas de gortdroge hap moeten lezen.

Kijk dat je een bepaald niveau wil zien als leraar; logisch. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je maar boeken uit de Kameleon serie gaat lezen voor je mondeling examen. Maar laat leerlingen zelf een lijst aandragen met boektitels die ze graag lezen en kies daar de titels uit die ze dan voor hun mondeling moeten lezen. Is het niveau van de boeken te laag die ingebracht worden, kan je als leraar alsnog bij die leerling andere titels aandragen die wel op niveau zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:45

EmmaVZ schreef:
Ik moest vroeger op de middelbare school het boek Hersenschimmen lezen. Het enige wat ik daar aan onthouden heb is dat de hoofdpersoon (oude man) seksuele gedachten had/beschreef over de verpleegkundige/zuster die hem verzorgde. Leuk om te lezen als 16jarige meid. /s

Oh jullie ook al. Bernlef. Ging over dementie. Kort amerkaans van wolkers met de erwten worteltjes overgegeven in het rode schaamhaar van de jongen. Ik was een lezer (nu luisterboeken) maar de literatuurlijst |o ik kreeg een complete black out met het examen vanwege een boek over voyeurisme. 8)7

Shadow0

Berichten: 43518
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:46

Geen Terry Pratchett vergeef ik trouwens ook nooit.

(En mijn school had een regel dat je een vertaling uit een andere taal mocht, als dat maar geen taal was waar je ook eindexamen in had kunnen doen. Als voorbeeld noemden ze Wilde Zwanen van banketstaaf Wang - dat in het Engels geschreven blijkt... Maar ik mocht, zonder Frans of Duits in mijn pakket dus ook geen Franse of Duitse boeken erop zetten, dus ook bv Les Miserables niet, want dan had ik maar Frans moeten nemen.)

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:48

Lekkere regel wel. Als je beta doet met een vol pakket scheikunde/natuurkunde/wiskunde/biologie heb je weinig ruimte meer voor een 2e of 3e taal :))

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:49

Ik ben ook van verstokte lezer naar leest max een paar boeken per jaar gegaan. Maar ik geef mijn studieboeken de schuld en niet de literatuurlijst. Ik las de zwaardere niveaus, dus bvb Max Havelaar, vreselijk boek overigens. En wat ik zelf vooral een leuk boek vond en nog vind de Engelenmaker van Stefan Brijs. Ook heb ik de donkere kamer van Damacles gelezen. Probleem was dat ik door faalangst voor praktijk dingen geen zinnig woord kon zeggen tijdens mondeling dus toen had ik een 5. De rest van mijn lijst ben ik vergeten, deze drie kreeg ik in mijn mondeling. Zelfde probleem met het pleidooi. Uiteindelijk geslaagd met een 5 voor Nederlands en een 7 voor Engels. _O-

Duits en Frans heb ik na de vierde klas laten vallen om 3 jaar Fries in 2 jaar tijd er doorheen te stampen. Ik kon gewoon op Engels na echt geen taal.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 08-10-21 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:50

karuna schreef:
Oh jullie ook al. Bernlef. Ging over dementie. Kort amerkaans van wolkers met de erwten worteltjes overgegeven in het rode schaamhaar van de jongen. Ik was een lezer (nu luisterboeken) maar de literatuurlijst |o ik kreeg een complete black out met het examen vanwege een boek over voyeurisme. 8)7


Sowieso is mijn bezwaar tegen Nederlandse literatuur dat het kennelijk altijd over seks moet gaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33823
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:52

Ibbel schreef:
karuna schreef:
Oh jullie ook al. Bernlef. Ging over dementie. Kort amerkaans van wolkers met de erwten worteltjes overgegeven in het rode schaamhaar van de jongen. Ik was een lezer (nu luisterboeken) maar de literatuurlijst |o ik kreeg een complete black out met het examen vanwege een boek over voyeurisme. 8)7


Sowieso is mijn bezwaar tegen Nederlandse literatuur dat het kennelijk altijd over seks moet gaan.

Wij lazen klassikaal “Twee vrouwen”. De helft van de klas kwam uit de Bible Belt. Twee seksende vrouwen mag niet van God he. :))

Wat had ik een binnenpret. :=

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:53

Ik was daar toen helemaal niet mee bezig. Maar het feit dat ik bijna 40 jaar later nog ie walgelijke zin weet -O- ik heb er een leuk boek tussen kunnen frommelen. Naakt over de schutting van Rinus Ferdinandussen. Een heerlijke detective met veel humor.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:56

Oh, Linkerbeen gezocht van F.R. Eckmar (pseudoniem van Jan de Hartog, 'verrek mar') is ook een leuk boek.

pien_2010

Berichten: 43447
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:57

Prachtig boek twee vrouwen. Donkere kamer van Damokles ook geweldig.
Ik heb en had geen probleem met seks wel of niet aanwezig in een boek. Het hoort erbij in het leven net als eten, drinken, slapen etc en als er niet over geschrevenwordt ook prima.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:00

o ja Hersenschimmen; die heb ik destijds al na 20 pagina's aan de kant gelegd en nooit meer naar omgekeken.
De Aanslag mij doorheen geworsteld, maar ook daar; verschrikkelijk saai boek. Ik heb die trouwens vorig jaar nog weer eens gelezen; kijken of ik nu met volwassen ogen het boek wel te pruimen vind, maar nope; ik vind nog steeds dat dit boek belachelijk overgewaardeerd is. Dat is uiteraard mijn persoonlijke mening. Persoonlijk leest De Aanslag als 1 groot intro; het werkelijke verhaal moet nog komen zeg maar, met zo'n gevoel lees ik dat boek, alleen het verhaal begint nooit en blijft maar in die introductie hangen en dan is het boek uit. Mijn ervaring dus en dat zorgt gewoon voor een erg onbevredigd gevoel als je je dan uiteindelijk door dat boek heen geworsteld hebt, alsof je een onaf boek leest.


Turks Fruit ook gelezen......pffffffft wat een flutboek is dat; alleen maar gesmijt met banketstaaf en poedersuiker en het boek wordt eigenlijk pas echt een beetje interessant als zij ziek is en het eindelijk een beetje ( piepklein beetje) de diepte ingaat. Wat welgeteld pas helemaal aan het einde van het boek is; eerst moet je een hoop onzin doorlezen. Dit nu op herinnering, want dat boek na het verplicht lezen voor Nederlands nooit meer opgepakt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 08-10-21 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:02

Zoals Paul van Vliet ooit zei: "Ik heb geen probleem met naakte mannen en vrouwen, maar het moet wel functioneel zijn. En een beetje acteur kan ze allebei spelen :+ "

Ik heb het gevoel dat in veel boeken die seks er bij de haren bijgesleept wordt. Vrijwel geen enkel boek beschrijft poepen en piesen (behalve Jan Wolkers dan, af en toe en dan nóg in een erotische setting) maar iedere bedscene moet - zonder dat het voor het verhaal van belang is - minutieus beschreven worden.

Ben ooit in een detective één keer tegengekomen dat de PI na een dag schaduwen toch eigenlijk wel heel nodig moest piesen (wat niet expliciet gezegd werd trouwens) en dat was de eerste keer dat ik dat tegenkwam. En het lijkt mij een lastig onderdeel van het vak 'detective' :D

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:03

Qua seks, ik las stiekem de bouqet boekjes van mijn ma, dus ik was niet zo snel geshockeerd. Volgens mij hebben we de aanslag klassikaal gelezen. Maar daar weet ik niks meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:06

MarlindeRooz schreef:
Als mensen nog houden van een indrukwekkend boek, dan raad ik de dood in Venetië van Thomas Mann aan (1912). Moest ik vorig jaar lezen voor een vak over Griekse mythologie in literatuur. Maakte erg indruk.

Maar ik blijf hopen dat de verandering in het literatuuronderwijs doorzet. Door bijvoorbeeld meer fragmenten te lezen ipv volledige werken. En die dan bespreken, levert meer op in mijn ogen.
Zo ben ik dus verslingerd geraakt aan Italiaanse Modernistische literatuur. :j Ik volgde er een vak over op de uni, waarbij we fragmenten in vertaling lazen (was een eerstejaarsvak) en die docente kon daar zo mooi over vertellen dat ik na afloop heel veel van die auteurs ben gaan lezen.

Jorex schreef:
Qua seks, ik las stiekem de bouqet boekjes van mijn ma, dus ik was niet zo snel geshockeerd. Volgens mij hebben we de aanslag klassikaal gelezen. Maar daar weet ik niks meer van.
Ik heb ook wel wat Bouquetboeken gelezen, maar dat is toch wel seks op een iets ander niveau dan incest, necrofilie etc.

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:09

verootjoo schreef:
Wat ik ook gruwelijk irritant vond is dat je vervolgens die boeken moest plat analyseren.

Ik lees een boek, en wat ik er leuk aan vind is dat je dan even in een andere wereld bent en kan ontspannen en ontsnappen aan de werkelijkheid. Ik vind een boek dan wel leuk of niet leuk, spannend of saai en pakkend of niet.
Het interesseert me geen reet wat de schrijver met welke passage precies bedoelt of beoogt te vertellen en hoe dit mij vormt als mens :+
Ik lees voor m’n lol, en dat is toch wat je wilt van pubers :?

Ik vind het gewoon ook zonde van boeken om ze dood te analyseren, laat ze gewoon zijn wat ze zijn.

:j

Zelfde als het is nooit goed genoeg, er moet altijd iets extra/beter. Perfectionisme is in sommige beroepen zeker belangrijk tot ronduit essentieel, maar trek dat aub niet door naar de rest van het leven. Accepteren dat sommige dingen gewoon zo zijn is net zo goed een belangrijke levensles en daar van kunnen genieten zoals met een leuk boek idem.

friezenfan2

Berichten: 2607
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:11

Ik kan me niets meer herinneren over die boeken die ik toen moest lezen maar ik weet wel dat de boeken die ik aandroeg niet voldeden. Gelukkig lees ik nog steeds graag en is dat niet door die verplichte literatuurlijst verminderend. Ik denk dat het heeft geholpen dat mijn moeder heel veel leest.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:12

Ik zal mijn mondeling Nederlands nooit vergeten :x
Ik had gekozen voor " de Metsiers" voor mn scriptie (lees: mijn oudere zus had daar haar scriptie over gedaan, zat op het Gymnasium op een andere school). Ik las gewoon wat er stond, niet alle psychologische bullshit er omheen die je erbij moest bedenken.

De conclusie die ik nu nog weet (ik heb na mn eindexamen jaar dat boek nooit meer aangeraakt of een samenvatting oid gelezen) is dat als je sex hebt dat je zwanger kan raken en dat abortus in die tijd gevaarlijk was. punt.

Er was 1 boek wat ik wel leuk vond om te lezen, dat was de donkere kamer van Damokles. Maar ook die las ik alleen zoals het er stond. Enige reden waarom die mij aansprak was omdat het deels in Voorschoten afspeelde en ik daar woonde. Als ik naar stal fietste dan reed ik expres door de schoolstraat, en keek in naar cafe " de blauwe tram" en herkende ik stukken uit het dorp in het boek en andersom.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:13

hahaha ja die bouquet reeks boekjes las ik vroeger ook wel ja, maar das idd van een heel andere orde dan het gewauwel in Turks Fruit. Dat boek is geschreven puur en alleen om een beetje te shockeren en meer niet. Niks geen hoogstaande literatuur, maar gewoon geschreven om te shockeren. Iets wat destijds, toen het boek voor het eerst uitkwam, ongetwijfeld gelukt is.

Tegenwoordig komt het een beetje sneu over, deze manier van shockeren. Dat deed het al toen ik het boek moest lezen voor Nederlands imo, maar goed; er zijn nog steeds leraren die er mee weglopen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 08-10-21 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:16

Ibbel schreef:
karuna schreef:
Oh jullie ook al. Bernlef. Ging over dementie. Kort amerkaans van wolkers met de erwten worteltjes overgegeven in het rode schaamhaar van de jongen. Ik was een lezer (nu luisterboeken) maar de literatuurlijst |o ik kreeg een complete black out met het examen vanwege een boek over voyeurisme. 8)7


Sowieso is mijn bezwaar tegen Nederlandse literatuur dat het kennelijk altijd over seks moet gaan.


He gadver, dit is ook nog wat met stip op nummer 1 staat in mijn herinneringen aan Nederlandse literatuur op de middelbare school. Op die leeftijd was ik daar zelf nog helemaal niet mee bezig en vond ik het vooral ranzig, en al helemaal als er iets van pedofilie of necrofilie bij kwam kijken :=

Wij hadden ook nog zo'n docente van de oude stempel die ons vooral forceerde om heel oud werk te lezen, Max Havelaar en Eline Vere en dat soort boeken. Zonder verder ook maar enige uitleg over de hele historische context van zo'n boek maar vervolgens wel geirriteerd doen als je een boek tijdens je mondeling op een creatieve manier interpreteerde ipv op precies de perfecte manier die zij voor ogen had := Oh, en ik had een abbonement toen op de plaatselijke bibliotheek, een goedkoper tienerabbonement, en bepaalde boeken van de literatuurlijst mocht ik daar niet eens halen omdat dat volgens de bibliotheekmevrouw echt geen boeken voor tieners waren en ik dat vast stiekem voor mijn ouders ging meenemen :')

Bij Engels mochten we wel echt alles lezen wat we wilden, al heb ik enkele jaren naar de middelbare door het 'trauma' aan NL literatuur even helemaal niet meer gelezen :') Maar Engelstalige boeken lees ik inmiddels weer met plezier, aan Nederlands werk ben ik nooit meer begonnen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 10:19

Ibbel schreef:
Zoals Paul van Vliet ooit zei: "Ik heb geen probleem met naakte mannen en vrouwen, maar het moet wel functioneel zijn. En een beetje acteur kan ze allebei spelen :+ "

Ik heb het gevoel dat in veel boeken die seks er bij de haren bijgesleept wordt.


Dit inderdaad! Dit vind ik bij cabaret ook zo'n enorme afknapper. Begrijp me niet verkeerd schuine humor vind ik hartstikke leuk. Maar als je binnen drie grappen op het onderwerp seks zit en het de rest van de show niet meer kwijt raakt is je repertoire gewoon te klein.

Eelmo

Berichten: 2943
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:21

Dat de meesten hier zo'n hekel hebben aan Hersenschimmen! Ik vond dat juist een mooi verhaal door de manier waarop het geschreven is. En volgens mij is Bernlef een van de meest toegankelijke literaire autheurs die we in NL hebben (hadden). Ik las zijn boeken heel graag, want de meesten waren niet zo ingewikkeld.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:22

pien_2010 schreef:
Joachim Stiller → <3 wat prachtig, is zelfs nog een film gemaakt.

Joachim Stiller was een van mijn favorieten op mijn lijst. Ik was vorige week in het Letterenhuis in Antwerpen (het literatuurmuseum) waar Lampo ook rijkelijk aanwezig is (en daar heb ik sowieso nog meer ideeën opgedaan op het gebied van Vlaamse literatuur). Goed dat je me eraan herinnert dat er ook een film van is. Wist ik wel, nooit gezien en alweer vergeten. :o

Mijn leraar Nederlands was razend enthousiast toen ik Millicent van Nick Funke-Bordewijk (ja, de dochter van) op mijn lijst wilde zetten. Eigenlijk is dat een kinderboek. Hij deed zowel mij als hemzelf een groot plezier door mij erover door te zagen bij de bespreking (al heb ik nu geen flauw idee meer van de inhoud, te lang geleden). Nu kreeg ik sowieso veel voor elkaar bij die leraar. Die was ervan overtuigd dat ik Nederlands moest gaan studeren. Dat wilde ik toen niet, maar uiteindelijk heeft hij toch deels zijn zin gekregen. :P

Ik moet zeggen dat ik altijd graag heb gelezen. Soms tijden niet, soms dagelijks. Na mijn eindexamen was het overigens wel even klaar. Ik had vier talen in mijn pakket en moest in totaal zo'n 75 boeken lezen. Zodra iets leuks verplicht wordt, vind ik het al snel minder leuk (paarden zijn daarom ook altijd een hobby gebleven) maar het heeft zeker niet mijn leesplezier verpest. Overigens heb ik ook nooit iets gekund met De ontdekking van de hemel (die zag ik ook al voorbijkomen in dit topic) terwijl anderen er lyrisch over waren. Drie keer geprobeerd, drie keer afgehaakt. Hetzelfde geldt trouwens voor Harry Potter. :))

Voor mijn werk heb ik in de loop der jaren verschillende lesmethoden Nederlands geredigeerd. De leukste vond ik een nieuwe methode voor 3 havo/vwo waarin in ieder hoofdstuk fragmenten uit young adults waren opgenomen, maar toch ook uit 'klassiekers' als Bint, Tirza en Joe Speedboot. Ik lees sowieso graag young adults en ik heb in die tijd een aardige leeslijst aangelegd. Inmiddels heb ik dankzij die lijst al genoten van de boeken van o.a. Edward van de Vendel en Mirjam Mous. Een boek dat ik nog graag wil lezen is Ik ben bij je van Lorna Brinkman (geïnspireerd door de moord op Maja Bradaric).

Het hoeft allemaal niet zo zwaar en van dat kapot analyseren ben ik ook niet zo kapot :o Laat mij gewoon lekker ontspannen met een boek, mij verplaatsen in de leefwereld van de hoofdpersonen, zonder na afloop tot in detail te hoeven beschrijven met welke intentie ze iets doen en wat de schrijver ermee heeft willen zeggen.

Overigens ben ik in de loop der jaren ook de 'geschreven documentaire' erg gaan waarderen. Mijn favoriete schrijver op dat gebied is Joris van Casteren, maar ook De ontdekking van Urk van Matthias M.R. Declercq past uitstekend in dat rijtje. Ik ben wel benieuwd of dat soort boeken tegenwoordig ook op leeslijsten mogen.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:24

Die gekke benadering van seks en seksualiteit in Nederlandse literatuur stoorde ik mij ook aan. Ik ben niet vies van een beetje erotiek maar in veel boeken is het inderdaad gewoon seks voor het shockeren, of seks om de seks inclusief details die er helemaal niet toe doen zoals kleur van schaamhaar of alinea over de geur van iemand z'n poes. Als ik geshockeerd wil worden of alle details te weten wil komen zijn er voldoende websites die daarbij kunnen helpen :+. Sowieso hou ik niet van de nodeloze uitgebreide omschrijving van nutteloze details. Ben ik veel te ongeduldig voor. Er was één zo'n boek ik weet niet eens meer welke, dat was onmogelijk dik en het enige wat ik dacht bij mijzelf: 'als de auteur gewoon wat minder aandacht had besteed aan de details dan had ik dit boek 3 keer zo snel uit' :D. Turks Fruit heb ik bewust niet gelezen, Twee vrouwen overigens wel en dat vond ik wel een leuk boek voor zover ik me herinner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:25

pien_2010 schreef:
Prachtig boek twee vrouwen. Donkere kamer van Damokles ook geweldig.
Ik heb en had geen probleem met seks wel of niet aanwezig in een boek. Het hoort erbij in het leven net als eten, drinken, slapen etc en als er niet over geschrevenwordt ook prima.
Ik an sich ook niet, maar het moet wel in het verhaal passen en en functioneel zijn. De manier waarop het beschreven wordt in veel Nederlandse literatuur, is inderdaad puur om te choqueren.