Plaatsing asielzoekers

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:34

Sunnda schreef:
Weet je dat er bussen vol aankomen met mensen die zgn veiligelanders zijn en wat een werk dat is en tijd dat kost?

Dit topic gaat over asielzoekers, dus mensen die aanspraak maken op de procedures.


Bij een effciënte administratie kan je zo’n mensen heel snel een antwoord geven. ( bij ons is dat gemiddeld 3 weken bij een asielaanvraag. Max 2 maand als ze in beroep gaan en nog een 2 de aanvraag zouden doen)
Dus voila, kwestie van effeciënt te werken en te investeren in je overheidsdiensten.
Waarschijnlijk zelfs makkelijker dan vliegtuigen over en weer sturen naar landen die toch niemand aanvaarden… :)*

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:34

Luckystory schreef:
oomens schreef:
Waarom is het eigenlijk niet mogelijk om als EU gezamenlijk op te treden, en naar Australisch model met een willekeurig derde(wereld) land afspraken te maken?
Wij komen met een flinke zak geld, de lokale regering krijgt wat aantrekkelijke voordelen in de EU, en in ruil daarvoor worden er in dat land opvangkampen ingericht. Iedereen die in de EU asiel aanvraagt laat je daar de procedure afwachten, en alleen degenen met een status laat je hierheen komen.
Dat zou al enorm schelen in het aantal mensen die zonder enige kans op een vergunning hierheen komen en niet meer teruggestuurd kunnen worden.

Degenen die je uiteindelijk als EU wel toelaat, die worden evenredig over de lidstaten verdeeld, dus niet alles in Italië, Spanje en Griekenland omdat ze daar aan land komen, en ook niet alles in Nederland, Duitsland en Scandinavië omdat daar de voorzieningen zo prettig zijn. Eventueel kun je nog zeggen dat landen bijvoorbeeld kunnen aanbieden om meer mensen dan hun deel op te vangen in ruil voor een korting op hun bijdrage aan de buitenlandse opvang, of juist tegen bijbetaling minder mensen hoeven op te vangen, bijvoorbeeld als ze zoals Polen of Hongarije helemaal geen buitenlanders willen hebben.


Dat wordt gedaan, of toch op z’n minst geprobeerd.
Maar dan krijg je weer situaties zoals met Turkije.
Turkije houdt enorme massa’s immigranten tegen voor Europa. En wordt daar rijkelijk voor betaald ook.
Dat gaat over miljoenen mensen. Aantallen die we hier in Europa nog nooit gezien hebben, zitten momenteel vast in Turkije.
Maar Turkije gebruikt dat dan weer als drukkingsmiddel tegen Europa. Om meer geld los te krijgen en zijn gangetje te kunnen gaan met hun expansiepolitiek naar Syrië toe en tov de Koerden, Cyprus Etc.
Zeer bedenkelijke situatie dus…
En Turkije is niet vies om hoge kaarten te spelen. Herinner je bijvoorbeeld vorig jaar toen ze even eenzijdig hun grens gingen open zetten?

En dan heb je nog Libië dat Europa gebruikt als een modern slavenkamp ofzo… Dat is helemaal bedenkelijk te noemen. Maar daar gaat wel enorm veel geld naartoe…
Mensen worden daar mishandeld, gemarteld en gebruikt allemaal met Europees geld.
Of de pushbacks in Griekenland. Waar gamele bootjes terug in internationale wateren worden getrokken. Dat is moord hé, mensen opzettelijk laten verdrinken…
En dan wil Europa China bijvoorbeeld de les gaan lezen over mensenrechten?

Uiteraard geen landen die direct aan ons grenzen en die mensen kunnen doorlaten als drukmiddel (Turkije, Wit-Rusland, Marokko).
Turkije is hierin ook geen goed voorbeeld, omdat ze wel mensen tegenhouden, maar die mensen zitten daar niet hun EU-asielprocedure af te wachten.
Wat ik bedoel is daadwerkelijk afspreken met een land dat mensen die hier asiel aanvragen, daar hun procedure uitzitten.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:36

Sunnda schreef:
We zullen dus als ik het lees de buitengrenzen moeten gaan bewaken van de eu.


Doen we, we hebben namelijk Frontex.
De meest corrupte en rijk betaalde organisatie van Europa momenteel.

Als je je in hun praktijken gaat inlezen, ben je beschaamd om Europeaan te zijn.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:42

oomens schreef:
Uiteraard geen landen die direct aan ons grenzen en die mensen kunnen doorlaten als drukmiddel (Turkije, Wit-Rusland, Marokko).
Turkije is hierin ook geen goed voorbeeld, omdat ze wel mensen tegenhouden, maar die mensen zitten daar niet hun EU-asielprocedure af te wachten.
Wat ik bedoel is daadwerkelijk afspreken met een land dat mensen die hier asiel aanvragen, daar hun procedure uitzitten.


Dat vind ik een goede opmerking.
Ik denk inderdaad ook dat het antwoord gaat zitten in het reguleren van de kanalen.
Door mensen in hun thuisland al mogelijkheden te bieden om een legale weg te volgen.

Elisa2

Berichten: 37740
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:47

Goede opmerking inderdaad en ik denk ook Nederland van de luilekkerland status afhalen.

Het is simpel, wil je hier wonen en werken? zorg dan eerst maar voor een baan.
Geen voorrang op huurhuizen en geen recht op uitkeringen e.d zonder dat er voor gewerkt is.

Benzz
Berichten: 2989
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:48

Soepblik schreef:
Stel je eens voor, dat er hier oorlog uitbreekt. Iedere dag heerst er de dreiging dat gevaarlijke mensen je huis binnen vallen, je familie afslachten, jou ontvoeren om te verkopen als slaaf. Er iedere dag de kans bestaat dat je een bom op je dak krijgt, je niet meer veilig even naar de supermarkt kan. Je constant in terror leeft.

Of een ander scenario. Stel je voor dat je, ondanks dat je hard werkt, geen rooie cent verdient. Je familie niet in leven kan houden omdat je geen eten kan betalen. De zorg in je land zo slecht is dat je bij ziekte aan je lot wordt overgelaten.

Wat doe je dan? Dan verzamel je al je moed bij elkaar, en probeer je weg te komen. Je familie in veiligheid te brengen. Dan ga je op zoek naar een plek waar het beter is. Dat is moeilijk - je zal maar alles achter moeten laten. Het gemak van even naar de albert heijn. Je fijne huis, je vrienden en alles wat je kent. Je taal, je stad, je gebruiken en gewoonten. Je stamppotje met rookworst, wanneer het weer wat kouder begint te worden in de herfst. Schaatsen, wanneer er ijs op de grachten ligt. Terrasjes pakken en lekker in het zonnetje een wijntje doen. Naar stal, om met je paard aan de slag te gaan.

Je gaat niet zomaar. Die grens is heel hoog. Tenzij je anders doodgaat, of je familie moet zien omkomen, om wat voor reden dan ook. Of je kinderen geen enkele toekomst kan bieden. De drempel om te gaan en alles achter te laten is ongelofelijk hoog. En toch zijn er een heleboel mensen die het doen.

Moet je nagaan, wat zij hebben moeten doorstaan om die keuze te maken. Om voor de laatste keer achterom te kijken naar het huis waar je je altijd thuis hebt gevoeld, en te vertrekken naar daar waar je helemaal niets of niemand kent. Waar je enkel nog een "vluchteling" bent.

Laten we wat liever zijn voor elkaar, en vooral niet vergeten dat we allemaal mens zijn.


AMEN!!!

Electra63

Berichten: 17912
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:08

Elisa2 schreef:
Goede opmerking inderdaad en ik denk ook Nederland van de luilekkerland status afhalen.

Het is simpel, wil je hier wonen en werken? zorg dan eerst maar voor een baan.
Geen voorrang op huurhuizen en geen recht op uitkeringen e.d zonder dat er voor gewerkt is.


Die hebben we ook: de kennismigranten of expats ;)

Niet te vergelijken met vluchtelingen.


@soepblik,
Amen !!

Één van de weinigen hier met empathie i.p.v. het geroeptoeter van gratis geld.

Echt van alles krijgen de vluchtelingen de schuld in de schoenen geschoven, van de tekorten in de zorg tot en met het onderwijs en de woningnood, die al tientallen jaren duurt.

chanicha

Berichten: 12196
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:14

Op Teletekst, Opvang ‘veiligelanders’ onzeker, ze gaan sluiten in Ter Apel en Budel en het lukt ze niet om andere gemeentes te vinden, joh!
Nederland is echt steeds gekker aan het worden :n

Elisa2

Berichten: 37740
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:14

Dat lees ik niet, heb ik zelf ook niet geschreven.

Ik denk dat de overheid de grootste schuld heeft met hun wanbeleid, daarnaast verpesten gelukszoekers het voor vluchtelingen. Vluchtelingen mogen van mij altijd (tijdelijk) opgevangen worden totdat er goede oplossingen gevonden zijn.

Popstra
Berichten: 13866
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 12:22

Elisa2 schreef:
Goede opmerking inderdaad en ik denk ook Nederland van de luilekkerland status afhalen.

Het is simpel, wil je hier wonen en werken? zorg dan eerst maar voor een baan.
Geen voorrang op huurhuizen en geen recht op uitkeringen e.d zonder dat er voor gewerkt is.
laten we dan ook de nederlanders eens aan pakken die daat uitgebreid van profiteren! Die te lui zijn om te werken en van alles profiteren wat ze maar krijgen aangerijkt. Er is momenteel enorm veel personeels tekort!

Elisa2

Berichten: 37740
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:42

Mee eens hoor, die mogen van mij ook aangepakt worden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:48

Electra63 schreef:
Elisa2 schreef:
Goede opmerking inderdaad en ik denk ook Nederland van de luilekkerland status afhalen.

Het is simpel, wil je hier wonen en werken? zorg dan eerst maar voor een baan.
Geen voorrang op huurhuizen en geen recht op uitkeringen e.d zonder dat er voor gewerkt is.


Die hebben we ook: de kennismigranten of expats ;)

Niet te vergelijken met vluchtelingen.


@soepblik,
Amen !!

Één van de weinigen hier met empathie i.p.v. het geroeptoeter van gratis geld.

Echt van alles krijgen de vluchtelingen de schuld in de schoenen geschoven, van de tekorten in de zorg tot en met het onderwijs en de woningnood, die al tientallen jaren duurt.

Niet de schuld, maar als je een economisch systeem inricht dat enkel in balans blijft door genoeg werkenden om de niet werkenden een fijne oude dag te geven en je haalt de balans eruit door mensen binnen te halen die voor het meerendeel (was pas nog in het nieuws inc. de cijfers voor ik wat fout zeg) nooit iets zullen bijdragen, maar wel flink drukken op de zorg, onderwijs, uitkeringen en woningmarkt etc kan dat niet uit!!
Je moet wel blind zijn om dat niet te zien..

En dan hebben we het niet over schuld, maar wel over iets dat gewoon niet uitkan en dat werd al jaren geleden gezegd maar toen deed iedereen zijn ogen en oren deed en nu staat het probleem ineens voor de deur en nu moet je iets, maar kun je eigenlijks niets meer en is iedereen de pisang..zowel vluchteling als nederlander.

Phonix
Berichten: 1125
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:19

Benzz schreef:
Stel je eens voor, dat er hier oorlog uitbreekt. Iedere dag heerst er de dreiging dat gevaarlijke mensen je huis binnen vallen, je familie afslachten, jou ontvoeren om te verkopen als slaaf. Er iedere dag de kans bestaat dat je een bom op je dak krijgt, je niet meer veilig even naar de supermarkt kan. Je constant in terror leeft.

Of een ander scenario. Stel je voor dat je, ondanks dat je hard werkt, geen rooie cent verdient. Je familie niet in leven kan houden omdat je geen eten kan betalen. De zorg in je land zo slecht is dat je bij ziekte aan je lot wordt overgelaten.

Wat doe je dan? Dan verzamel je al je moed bij elkaar, en probeer je weg te komen. Je familie in veiligheid te brengen. Dan ga je op zoek naar een plek waar het beter is. Dat is moeilijk - je zal maar alles achter moeten laten. Het gemak van even naar de albert heijn. Je fijne huis, je vrienden en alles wat je kent. Je taal, je stad, je gebruiken en gewoonten. Je stamppotje met rookworst, wanneer het weer wat kouder begint te worden in de herfst. Schaatsen, wanneer er ijs op de grachten ligt. Terrasjes pakken en lekker in het zonnetje een wijntje doen. Naar stal, om met je paard aan de slag te gaan.

Je gaat niet zomaar. Die grens is heel hoog. Tenzij je anders doodgaat, of je familie moet zien omkomen, om wat voor reden dan ook. Of je kinderen geen enkele toekomst kan bieden. De drempel om te gaan en alles achter te laten is ongelofelijk hoog. En toch zijn er een heleboel mensen die het doen.

Moet je nagaan, wat zij hebben moeten doorstaan om die keuze te maken. Om voor de laatste keer achterom te kijken naar het huis waar je je altijd thuis hebt gevoeld, en te vertrekken naar daar waar je helemaal niets of niemand kent. Waar je enkel nog een "vluchteling" bent.

Laten we wat liever zijn voor elkaar, en vooral niet vergeten dat we allemaal mens zijn.


Jij schrijft wat ik denk.

Ik stond 1.5 jaar geleden op de vliegveld van Lebanon met een paar Syrische vluchtelingen. Als jullie hun in de ogen kunt kijken en blijven zeggen wat jullie hier schrijven, dan hebben meerderen van jullie gewoon geen hart.

Ze waren zo ontzettend bang. Ik kan me zo goed herinneren hoe ik me voelde toen we landen en hun voor me neus werd opgehaald door de overheid. Het was 10 graden buiten, en de enige wat ze met ze me had was en kleine rugzak met de belangrijkste spullen.

Hoe veel van jullie hebben echt iets te maken met vluchtelingen of zien ze überhaupt? De woningnood komt niet door vluchtelingen. Wat met Nederlanders die blijven in sociale huurwoningen zitten terwijl ze te veel verdien? Of Nederlanders die wel alles eerste klasse wil, maar wil alleen 20 uur per week werken?

Natuurlijk moeten er voor verzorgd worden dat deze vluchtelingen niet op straat belanden en er moeten mensen zijn die ze kunt helpen en leren, maar wat hoop ik toch dat wij niet hetzelfde ooit zal meemaken.

sabine1979

Berichten: 2602
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:35

Phonix schreef:
Benzz schreef:
Stel je eens voor, dat er hier oorlog uitbreekt. Iedere dag heerst er de dreiging dat gevaarlijke mensen je huis binnen vallen, je familie afslachten, jou ontvoeren om te verkopen als slaaf. Er iedere dag de kans bestaat dat je een bom op je dak krijgt, je niet meer veilig even naar de supermarkt kan. Je constant in terror leeft.

Of een ander scenario. Stel je voor dat je, ondanks dat je hard werkt, geen rooie cent verdient. Je familie niet in leven kan houden omdat je geen eten kan betalen. De zorg in je land zo slecht is dat je bij ziekte aan je lot wordt overgelaten.

Wat doe je dan? Dan verzamel je al je moed bij elkaar, en probeer je weg te komen. Je familie in veiligheid te brengen. Dan ga je op zoek naar een plek waar het beter is. Dat is moeilijk - je zal maar alles achter moeten laten. Het gemak van even naar de albert heijn. Je fijne huis, je vrienden en alles wat je kent. Je taal, je stad, je gebruiken en gewoonten. Je stamppotje met rookworst, wanneer het weer wat kouder begint te worden in de herfst. Schaatsen, wanneer er ijs op de grachten ligt. Terrasjes pakken en lekker in het zonnetje een wijntje doen. Naar stal, om met je paard aan de slag te gaan.

Je gaat niet zomaar. Die grens is heel hoog. Tenzij je anders doodgaat, of je familie moet zien omkomen, om wat voor reden dan ook. Of je kinderen geen enkele toekomst kan bieden. De drempel om te gaan en alles achter te laten is ongelofelijk hoog. En toch zijn er een heleboel mensen die het doen.

Moet je nagaan, wat zij hebben moeten doorstaan om die keuze te maken. Om voor de laatste keer achterom te kijken naar het huis waar je je altijd thuis hebt gevoeld, en te vertrekken naar daar waar je helemaal niets of niemand kent. Waar je enkel nog een "vluchteling" bent.

Laten we wat liever zijn voor elkaar, en vooral niet vergeten dat we allemaal mens zijn.


Jij schrijft wat ik denk.

Ik stond 1.5 jaar geleden op de vliegveld van Lebanon met een paar Syrische vluchtelingen. Als jullie hun in de ogen kunt kijken en blijven zeggen wat jullie hier schrijven, dan hebben meerderen van jullie gewoon geen hart.

Ze waren zo ontzettend bang. Ik kan me zo goed herinneren hoe ik me voelde toen we landen en hun voor me neus werd opgehaald door de overheid. Het was 10 graden buiten, en de enige wat ze met ze me had was en kleine rugzak met de belangrijkste spullen.

Hoe veel van jullie hebben echt iets te maken met vluchtelingen of zien ze überhaupt? De woningnood komt niet door vluchtelingen. Wat met Nederlanders die blijven in sociale huurwoningen zitten terwijl ze te veel verdien? Of Nederlanders die wel alles eerste klasse wil, maar wil alleen 20 uur per week werken?

Natuurlijk moeten er voor verzorgd worden dat deze vluchtelingen niet op straat belanden en er moeten mensen zijn die ze kunt helpen en leren, maar wat hoop ik toch dat wij niet hetzelfde ooit zal meemaken.



Eens _/-\o_
Kom eens bij een open dag kijken als dat weer kan, maak een praatje met de mensen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:40

Electra63 schreef:
Één van de weinigen hier met empathie i.p.v. het geroeptoeter van gratis geld.

Empathie voor een partij wat natuurlijk ten kosten gaat van andere partijen.
Iemand voorlaten in de rij bij de kassa is heel aardig, maar alle mensen die achter je staan moeten nu ook langer wachten. Empathie voor vluchtelingen zorgt ervoor dat andere groepen minder snel een huis kunnen krijgen, langer op zorg moeten wachten, of meer belasting moeten betalen. Maar die groepen zijn vaak groot en redelijk anoniem, dus dat is erg moeilijk in beeld te brengen in tegenstelling tot een zielige vluchteling met een huilende baby in haar handen (genoeg journalisten die vooraan staan bij de bootjes die Europa bereiken om foto's te maken, maar zonder foto's vertrekken omdat het voornamelijk mannelijke twintigers zijn die op de bootjes zitten en ze foto's van ouderen en vrouwen willen hebben).

chanicha

Berichten: 12196
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:42

Hoe wil je het aan je eigen burgers verkopen dat er 30/40000 vluchtelingen bijkomen die opgevangen moeten worden terwijl er geen huis te krijgen is, gas en zorg duurder worden!
Er is geen ruimte meer voor opvang!
Je kan de hele wereld wel willen redden maar het houdt een keer op!

Electra63

Berichten: 17912
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:48

enzino schreef:
Electra63 schreef:
Één van de weinigen hier met empathie i.p.v. het geroeptoeter van gratis geld.

Empathie voor een partij wat natuurlijk ten kosten gaat van andere partijen.
Iemand voorlaten in de rij bij de kassa is heel aardig, maar alle mensen die achter je staan moeten nu ook langer wachten. Empathie voor vluchtelingen zorgt ervoor dat andere groepen minder snel een huis kunnen krijgen, langer op zorg moeten wachten, of meer belasting moeten betalen. Maar die groepen zijn vaak groot en redelijk anoniem, dus dat is erg moeilijk in beeld te brengen in tegenstelling tot een zielige vluchteling met een huilende baby in haar handen (genoeg journalisten die vooraan staan bij de bootjes die Europa bereiken om foto's te maken, maar zonder foto's vertrekken omdat het voornamelijk mannelijke twintigers zijn die op de bootjes zitten en ze foto's van ouderen en vrouwen willen hebben).


Er is een verschil tussen wat langer wachten op een huis of dood gaan door oorlog of natuurgeweld.

Op de rest van je verhaal ga ik niet eens in. Ik weet dat het nutteloos is.

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:56

chanicha schreef:
Hoe wil je het aan je eigen burgers verkopen dat er 30/40000 vluchtelingen bijkomen die opgevangen moeten worden terwijl er geen huis te krijgen is, gas en zorg duurder worden!
Er is geen ruimte meer voor opvang!
Je kan de hele wereld wel willen redden maar het houdt een keer op!

Precies. Nee zij zijn niet de schuldigen aan deze ellende, tekorten, oorlogszucht of incompetentie van onze westerse overheden. Maar het maakt wel dat er niet genoeg meer te verdelen is om voor allen die dat nodig hebben een acceptabel minimum te garanderen.

Phonix schreef:
Hoe veel van jullie hebben echt iets te maken met vluchtelingen of zien ze überhaupt? De woningnood komt niet door vluchtelingen. Wat met Nederlanders die blijven in sociale huurwoningen zitten terwijl ze te veel verdien? Of Nederlanders die wel alles eerste klasse wil, maar wil alleen 20 uur per week werken?

Waarom moet je verplicht meer huur betalen als je meer verdient? Grondwet zegt fatsoenlijk dak boven je hoofd, niet je moet X% van je inkomen in je huisvesting steken. Hogere vaste lasten maken geen beter leven EN vrij besteedbaar inkomen is waar de economische groei vandaan moet komen om dit hele systeem draaiende te houden. Gehak op "scheefwonen" helpt niet om meer banen te creeeren, daarvoor is immers economische groei nodig en dus geld om uit te geven. Opjagen van bv huur en koopprijzen, waardoor er als kopen al kan er vrijwel niks overblijft jaagt een economie eerder richting depressie. Alles bij elkaar eerder een teken van een verrrot systeem dan onwil.

purny

Berichten: 27584
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 14:02

Om het scheefhuren tegen te gaan. Dus dat iemand met een topsalaris niet in een sociale huurwoning gaat wonen.

Tieme
Berichten: 4983
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 14:08

Rennie89 schreef:
Het is heel vervelend voor de Nederlanders dat het moeilijk is om een woning te krijgen. Woningcorporaties krijgen volgens mij een hoop subsidie bij vluchtelingen (weet het niet zeker) dus zullen zij geen nee zeggen.


Ze krijgen van hun gemeente gewoon te horen dat ze zoveel % van hun woningen vrij moeten houden voor statushouders.
Onze gemeente zou 15 statushouders opnemen en wilde weer voorop lopen door aan te bieden er 25 kwijt te kunnen....
Hier is een woningtekort en wachttijden zijn rond de 8 a 10 jaar.
. Ik woonde met mn kinderen op een kleine 2 kamerflat en stond al 9 jaar op de wachtlijst voor een eengezinswoning. Die zijn bij ons zeer schaars. Er komen er max 2 of 3 per jaar vrij.
Het frustrerende was dat er hier meerdere woningen al maanden leeg stonden. Navraag gedaan bij de woningstichting en bleek er dat ze die dus vrij moesten houden voor de statushouders. Tja dan kan ik begrijpen dat mensen het niet eerlijk meer vinden.
Hier verderop een woning vrij. Buurjongen staat 11 jaar op de wachtlijst maar kreeg de woning niet. Ging naar een statushouder die net een half jaar in Nederland waren.

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 14:14

purny schreef:
Om het scheefhuren tegen te gaan. Dus dat iemand met een topsalaris niet in een sociale huurwoning gaat wonen.

Scheefhuren gaat meer om niet in een sociale huurwoning blijven nadat het inkomen (fors) omhoog gegaan is.
Echter lang niet alle inkomsstijgingen zijn genoeg voor een koophuis en lang niet iedereen wil begrijpelijk weg uit een vertrouwde plek. Intentie is goed, maar realiteit is stuk complexer.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 14:23

soepblik schreef:
Stel je eens voor, dat er hier oorlog uitbreekt. Iedere dag heerst er de dreiging dat gevaarlijke mensen je huis binnen vallen, je familie afslachten, jou ontvoeren om te verkopen als slaaf. Er iedere dag de kans bestaat dat je een bom op je dak krijgt, je niet meer veilig even naar de supermarkt kan. Je constant in terror leeft.

Of een ander scenario. Stel je voor dat je, ondanks dat je hard werkt, geen rooie cent verdient. Je familie niet in leven kan houden omdat je geen eten kan betalen. De zorg in je land zo slecht is dat je bij ziekte aan je lot wordt overgelaten.

Wat doe je dan? Dan verzamel je al je moed bij elkaar, en probeer je weg te komen. Je familie in veiligheid te brengen. Dan ga je op zoek naar een plek waar het beter is. Dat is moeilijk - je zal maar alles achter moeten laten. Het gemak van even naar de albert heijn. Je fijne huis, je vrienden en alles wat je kent. Je taal, je stad, je gebruiken en gewoonten. Je stamppotje met rookworst, wanneer het weer wat kouder begint te worden in de herfst. Schaatsen, wanneer er ijs op de grachten ligt. Terrasjes pakken en lekker in het zonnetje een wijntje doen. Naar stal, om met je paard aan de slag te gaan.

Je gaat niet zomaar. Die grens is heel hoog. Tenzij je anders doodgaat, of je familie moet zien omkomen, om wat voor reden dan ook. Of je kinderen geen enkele toekomst kan bieden. De drempel om te gaan en alles achter te laten is ongelofelijk hoog. En toch zijn er een heleboel mensen die het doen.

Moet je nagaan, wat zij hebben moeten doorstaan om die keuze te maken. Om voor de laatste keer achterom te kijken naar het huis waar je je altijd thuis hebt gevoeld, en te vertrekken naar daar waar je helemaal niets of niemand kent. Waar je enkel nog een "vluchteling" bent.

Laten we wat liever zijn voor elkaar, en vooral niet vergeten dat we allemaal mens zijn.


_/-\o_

Bah wat heeft de rechtse beweging toegeslagen in de maatschappij zeg. De dingen die sommige mensen hier durven opschrijven!

De hoge prijzen van vandaag zouden de oorzaak zijn van vluchtelingen?? Wat dacht je van de coronacrisis (onder andere ) :roll:

Eigen mensen eerst? Dat is de slogan van onze Belgische extreem rechtse partij... Waarom in hemelsnaam een onderscheid maken tussen mensen? Wat zijn 'eigen' mensen? Iemand uit afghanistan heeft evenveel recht op onderdak en eten als een Belg, Nederlander of Amerikaan...

Misschien wat meer ons kapitalistische, rechtse systeem en graaiende bedrijven de schuld geven van 'alles wat fout loopt' in plaats van vluchtelingen...

sterregoud
Berichten: 1886
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 14:39

@ Schemerdier, weet jij dat gewoon mensen in Nederland dakloos worden ?

Een meisje wordt uitgezet omdat haar grootouders stierven, en zij er niet mocht blijven wonen.

https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/571777

Het raakt mij dat er zo makkelijk voorbij gegaan wordt aan het de consequenties van de woningnood. Gewone mensen raken dakloos, door pech, door overlijden familie etc.
Mag dit ook belangrijk zijn ?

AmyJamess

Berichten: 2129
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 14:41

Phonix schreef:
Benzz schreef:
Stel je eens voor, dat er hier oorlog uitbreekt. Iedere dag heerst er de dreiging dat gevaarlijke mensen je huis binnen vallen, je familie afslachten, jou ontvoeren om te verkopen als slaaf. Er iedere dag de kans bestaat dat je een bom op je dak krijgt, je niet meer veilig even naar de supermarkt kan. Je constant in terror leeft.

Of een ander scenario. Stel je voor dat je, ondanks dat je hard werkt, geen rooie cent verdient. Je familie niet in leven kan houden omdat je geen eten kan betalen. De zorg in je land zo slecht is dat je bij ziekte aan je lot wordt overgelaten.

Wat doe je dan? Dan verzamel je al je moed bij elkaar, en probeer je weg te komen. Je familie in veiligheid te brengen. Dan ga je op zoek naar een plek waar het beter is. Dat is moeilijk - je zal maar alles achter moeten laten. Het gemak van even naar de albert heijn. Je fijne huis, je vrienden en alles wat je kent. Je taal, je stad, je gebruiken en gewoonten. Je stamppotje met rookworst, wanneer het weer wat kouder begint te worden in de herfst. Schaatsen, wanneer er ijs op de grachten ligt. Terrasjes pakken en lekker in het zonnetje een wijntje doen. Naar stal, om met je paard aan de slag te gaan.

Je gaat niet zomaar. Die grens is heel hoog. Tenzij je anders doodgaat, of je familie moet zien omkomen, om wat voor reden dan ook. Of je kinderen geen enkele toekomst kan bieden. De drempel om te gaan en alles achter te laten is ongelofelijk hoog. En toch zijn er een heleboel mensen die het doen.

Moet je nagaan, wat zij hebben moeten doorstaan om die keuze te maken. Om voor de laatste keer achterom te kijken naar het huis waar je je altijd thuis hebt gevoeld, en te vertrekken naar daar waar je helemaal niets of niemand kent. Waar je enkel nog een "vluchteling" bent.

Laten we wat liever zijn voor elkaar, en vooral niet vergeten dat we allemaal mens zijn.


Jij schrijft wat ik denk.

Ik stond 1.5 jaar geleden op de vliegveld van Lebanon met een paar Syrische vluchtelingen. Als jullie hun in de ogen kunt kijken en blijven zeggen wat jullie hier schrijven, dan hebben meerderen van jullie gewoon geen hart.

Ze waren zo ontzettend bang. Ik kan me zo goed herinneren hoe ik me voelde toen we landen en hun voor me neus werd opgehaald door de overheid. Het was 10 graden buiten, en de enige wat ze met ze me had was en kleine rugzak met de belangrijkste spullen.

Hoe veel van jullie hebben echt iets te maken met vluchtelingen of zien ze überhaupt? De woningnood komt niet door vluchtelingen. Wat met Nederlanders die blijven in sociale huurwoningen zitten terwijl ze te veel verdien? Of Nederlanders die wel alles eerste klasse wil, maar wil alleen 20 uur per week werken?

Natuurlijk moeten er voor verzorgd worden dat deze vluchtelingen niet op straat belanden en er moeten mensen zijn die ze kunt helpen en leren, maar wat hoop ik toch dat wij niet hetzelfde ooit zal meemaken.


Ik wou eigenlijk helemaal niet reageren aangezien ik heel moe word van elke keer weer deze discussie en alle negativiteit omtrent vluchtelingen.
Maar jullie hebben het mooi omschreven :j

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 14:47

Mensen lezen jullie wel? Niemand geeft schuld van het huizentekort aan vluchtelingen....