Geloven en medische wereld.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 09:47

Vanochtend las ik over mensen die gelovig zijn hoe zij tegen vaccineren aankijken. De ene stroming wijst het af, de andere stroming vind juist dat het wel goed is.
Nu ben ik toch wel benieuwd hoe mensen die tegen vaccineren ( alle vaccinaties dus niet specifiek Corona ) zijn vanwege hun geloof, hoe die aankijken tegen andere zaken zoals bvb behandelingen tegen onvruchtbaarheid, bloed donor zijn of een transplantie ?
Dit is nadrukkelijk geen discussietopic maar één manier om de beweegredenen te horen, ben daar namelijk best benieuwd naar.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:58

Ik ben zelf gelovig maar nergens op tegen. In mijn omgeving wel verschillende mensen die niet vaccineren vanwege geloof (maar dit zijn dan mensen die naar het "zwaarste" type kerk gaan), maar ook geen eventuele behandelingen tegen onvruchtbaarheid, geen bloed willen ontvangen of doneren (de ziel zit in het bloed), eten bijvoorbeeld ook alleen doorgebakken rood vlees.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:05

Hier een calviniste.
Ik heb respect voor de zware broeders, maar ik ben het er doorgaans niet mee eens.

'Overgave aan Gods wil' is schitterend, maar ik zie jezelf verzekeren als een sociale aangelegenheid. (Onderlinge waarborg maatschappij zonder winstoogmerk: prima!)

En medische kennis om lijden te verzachten of te voorkomen: uitstekend.
Dat houdt in dat ik vaccins een nuttige uitvinding vind, abortus een kind een akelig leven kan besparen en als dingen echt afschuwelijk zijn graag euthanasie.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 10:07

Janneke, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, deze “ zware broeders” hebben dus ook geen verzekeringen? Voor niets ?

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:07

Ik ben gelovig en daarmee bedoel ik niet enkel dat ik bij een kerk hoor. Ik ervaar mijn geloof als een dagelijkse leidraad en probeer hiernaar te leven, iets wat ik ook best moeilijk vind. Gelukkig hoef ik mijn plekje in de hemel niet te verdienen omdat Jezus voor mijn zonden gestorven is. In dit vertrouwen leef ik en dat geeft veel vrede.

Dit even over hoe ik mijn geloof beleef, nu over hoe ik aankijk tegen medische handelingen.
Vaccineren ben ik niet op tegen. Bloed doneren ook niet. Transplantatie vind ik lastig omdat ik het vraagstuk hersendood een moeilijke vind. Vruchtbaarheidsbehandelingen idem, sommige hiervan gaan bij mij een grens over.
Veel medische behandelingen zijn een zegen, maar in sommige gevallen kan het ook te ver gaan. In mijn omgeving een voorbeeld van een baby die geboren is met een ernstige afwijking welke ook niet gezien was op echo's. Door de medische wetenschap is dit kind blijven leven, waar het vroeger gestorven zou zijn. Het gaat nu ziekenhuis in en uit en is al talloze keren geopereerd zonder zicht op een blijvende oplossing. Ja, dat vind ik heftig en vraag ik me af of we te ver gaan. Maar het zal je kind maar wezen...

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:38

Anna79 schreef:
Ik ben gelovig en daarmee bedoel ik niet enkel dat ik bij een kerk hoor. Ik ervaar mijn geloof als een dagelijkse leidraad en probeer hiernaar te leven, iets wat ik ook best moeilijk vind. Gelukkig hoef ik mijn plekje in de hemel niet te verdienen omdat Jezus voor mijn zonden gestorven is. In dit vertrouwen leef ik en dat geeft veel vrede.

Dit even over hoe ik mijn geloof beleef, nu over hoe ik aankijk tegen medische handelingen.
Vaccineren ben ik niet op tegen. Bloed doneren ook niet. Transplantatie vind ik lastig omdat ik het vraagstuk hersendood een moeilijke vind. Vruchtbaarheidsbehandelingen idem, sommige hiervan gaan bij mij een grens over.
Veel medische behandelingen zijn een zegen, maar in sommige gevallen kan het ook te ver gaan. In mijn omgeving een voorbeeld van een baby die geboren is met een ernstige afwijking welke ook niet gezien was op echo's. Door de medische wetenschap is dit kind blijven leven, waar het vroeger gestorven zou zijn. Het gaat nu ziekenhuis in en uit en is al talloze keren geopereerd zonder zicht op een blijvende oplossing. Ja, dat vind ik heftig en vraag ik me af of we te ver gaan. Maar het zal je kind maar wezen...

Ik ben ook gelovig. Het bovenstaande is zo ongeveer als ik er ook tegenaankijk.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:55

bigone schreef:
Janneke, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, deze “ zware broeders” hebben dus ook geen verzekeringen? Voor niets ?


Dit is toch niet mogelijk aangezien iedereen in Nederland verplicht een basis zorgverzekering moet hebben?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:59

yvje86 schreef:
bigone schreef:
Janneke, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, deze “ zware broeders” hebben dus ook geen verzekeringen? Voor niets ?


Dit is toch niet mogelijk aangezien iedereen in Nederland verplicht een basis zorgverzekering moet hebben?


De zware gereformeerden verzekeren idd niks. Zorgverzekering is niet verplicht voor gemoedsbezwaarden.

Ik ben ook gelovig maar vaccineer wel.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-10-21 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:59

yvje86 schreef:
bigone schreef:
Janneke, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, deze “ zware broeders” hebben dus ook geen verzekeringen? Voor niets ?


Dit is toch niet mogelijk aangezien iedereen in Nederland verplicht een basis zorgverzekering moet hebben?


https://nos.nl/artikel/2312641-geen-ver ... rd-van-god

Er zijn uitzonderingen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 11:11

Helder stuk, dat is te vergelijken met een soort van broodfonds.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:12

Ze geven wel heel erg veel geld aan de kerk. Het is de bedoeling in die gemeenschap dat als je in nood bent je een beroep kan doen op de kerk.

Edit; zie net dat ze blijkbaar ook van het cak financiële hulp kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-10-21 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:13

yvje86 schreef:
bigone schreef:
Janneke, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, deze “ zware broeders” hebben dus ook geen verzekeringen? Voor niets ?


Dit is toch niet mogelijk aangezien iedereen in Nederland verplicht een basis zorgverzekering moet hebben?


Nee, er zijn uitzonderingen.
Hier in de omgeving hebben relatief veel mensen geen zorgverzekering, maar betalen ze elke maand rond de 200 tot 500 euro per maand aan de kerk. Sommige mensen nog meer, afhankelijk van wat je wilt en kunt missen. Van dit geld worden zorgkosten betaald, maar bijvoorbeeld ook pensioen en een uitkering aan mensen die volledig afgekeurd zijn.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 11:15

Dat is wel het grote voordeel van zwaar gelovige gemeenschappen, ze zorgen wel voor elkaar.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:17

bigone schreef:
Dat is wel het grote voordeel van zwaar gelovige gemeenschappen, ze zorgen wel voor elkaar.


Ja behalve als je homo bent, als vrouw in het ambt wilt, geen kinderen hebt/wilt, als vrouw (veel) werkt, iets anders denkt dan de dominee of sport/hobby’s uitoefent.
Dan kan je fluiten naar je naastenliefde.
Vooral in het gareel blijven, met de meute mee en nooit je eigen mening gaan vormen :)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 11:23

Ik bedoelde puur het financiële gedeelte Verootje. Mensen afkeuren/uitstoten om wie ze zijn is onmenselijk en past niet bij “ Heb uw naasten lief” en is ook niet te bevatten voor mensen zoals mij.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:27

bigone schreef:
Ik bedoelde puur het financiële gedeelte Verootje. Mensen afkeuren/uitstoten om wie ze zijn is onmenselijk en past niet bij “ Heb uw naasten lief” en is ook niet te bevatten voor mensen zoals mij.


Het financiële gedeelte geldt ook alleen maar voor mensen die lid zijn van die kerk én die perfect volgens het stramien leven wat het beperkt aantal dominees hun vertelt. Vooral geen misstap maken.
Er zijn maar heel weinig dominees die goed genoeg zijn om in die kerken te mogen preken. Zegt ook al genoeg. Daarom hebben ze niet elke zondag een echte dominee maar leest de ouderling van dienst (altijd een man, met veel aanzien in de kerk) een preek voor.


Maar goed, ik ben dus ook christelijk. Maar dat is wel echt mijn grootste bezwaar tegen de reformatorische, conservatieve kant.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:36

bigone schreef:
Ik bedoelde puur het financiële gedeelte Verootje. Mensen afkeuren/uitstoten om wie ze zijn is onmenselijk en past niet bij “ Heb uw naasten lief” en is ook niet te bevatten voor mensen zoals mij.

Als je gezamelijk voor de mensen wil zorgen die financieel pech hebben, dan zal je regels moeten opstellen voor wie er bij die groep mag horen, anders is die geldpot binnen zeer korte tijd leeg. Zelfde reden dat het ook enkel werkt met strenge voorwaarden die maar door een kleine groep nageleefd worden. Zo wil je inbrengen, want je kent de mensen en je wil er geen onnodig beroep op doen, want je kent de mensen.

Het is niet voor niets dat de gemeenschappen die lang blijven bestaan in een zo'n 95% dezelfde samenstelling eigenlijk allemaal (redelijk) streng gelovig zijn. Hoe vrijer de regels, hoe makkelijker je er bij kan horen hoe meer verloop en hoe sneller er niet genoeg middelen, kennis en handjes meer zijn om zo'n gemeenschap draaiende te houden.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:43

TS, top dat je deze vraag stelt. Ik liep er ook al een tijdje over na te denken.

Geen idee of ik een vervolgvraag mag stellen, maar wat is het verschil tussen een verzekering via een zorgverzekering en het inleggen van geld bij een kerk, waar je in geval van nood ook gebruik van zou mogen / kunnen maken. Dat is dan toch ook een vorm van verzekeren?

Dat mensen er voor kiezen geen gebruik te maken van transplantaties of bloed (omdat daar de ziel in zit), dat kan ik me voorstellen. Maar waarom vertrouwen op Gods wil bij bijvoorbeeld vaccinaties (door die te weigeren). Waarom worden bijvoorbeeld het ontstaan / ontdekken van vaccins niet (indirect) aan God gelinkt; Hij heeft zo'n ontdekking mogelijk gemaakt. (Denk ik dan als niet-Christelijke). Hiermee denk ik ongetwijfeld veel te gemakkelijk

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:45

verootjoo schreef:
bigone schreef:
Dat is wel het grote voordeel van zwaar gelovige gemeenschappen, ze zorgen wel voor elkaar.


Ja behalve als je homo bent, als vrouw in het ambt wilt, geen kinderen hebt/wilt, als vrouw (veel) werkt, iets anders denkt dan de dominee of sport/hobby’s uitoefent.
Dan kan je fluiten naar je naastenliefde.
Vooral in het gareel blijven, met de meute mee en nooit je eigen mening gaan vormen :)


Hm, dat herken ik dus niet. Ook hier zijn homosexuele mannen/vrouwen, vrouwen werken gewoon en hebben hobby's, gezinnen al dan niet gewenst zonder kinderen. Vrouw in het ambt is in ieder geval in de Nederland Gereformeerde kerk al aan de orde. Bij de oud gereformeerde kerk nog niet.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:47

Rocamor schreef:
Dat mensen er voor kiezen geen gebruik te maken van transplantaties of bloed (omdat daar de ziel in zit), dat kan ik me voorstellen. Maar waarom vertrouwen op Gods wil bij bijvoorbeeld vaccinaties (door die te weigeren). Waarom worden bijvoorbeeld het ontstaan / ontdekken van vaccins niet (indirect) aan God gelinkt; Hij heeft zo'n ontdekking mogelijk gemaakt. (Denk ik dan als niet-Christelijke). Hiermee denk ik ongetwijfeld veel te gemakkelijk


Als christen denk ik er net als jou over hoor :j
Maar niet iedereen dus.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:03

Oud klasgenootje van mij was ook (mijn inziens als niet gelovige) erg streng gelovig.
Dingen als abortus, vaccineren en euthanasie waren uit den boze.

Klasgenoot vertelde: euthanasie doet men niet want god bepaalt wanneer je komt en dus ook gaat. Dit recht is niet aan de mens gegeven om dit te bepalen.
Dacht ong ook zo over abortus.
Vaccineren waren ze op tegen waarom weet ik eigenlijk niet.

Overige dingen nooit aan bod gekomen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 12:11

En bevolkingsonderzoeken? bvb baarmoederhalskanker, borstkanker, darmkanker? Heb ze net alle drie gehad maar ook dat zal bij de streng gelovige mensen geen optie zijn neem ik aan. En wat doe je wanneer blijkt dat je kanker hebt? Aanvaarden als de wil van God?
Lijkt me echt lastig, vooral voor de jongere generatie want ondanks dat ze in het wereldje zitten zullen ze toch veel horen van buitenaf. Of word er ook geen internet gebruikt?

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:19

Boeiend topic, ik volg even ben namelijk wel benieuwd naar bepaalde beweegredenen.
Ben zelf niet gelovig, heb er ook zeker niets tegen. Ben gevaccineerd maar kan ook vaak de overwegingen wel volgen waarom mensen het niet willen doen.

Ik ken een stel dat Jehova getuige is, hun zoon kreeg een auto ongeluk en kon gered worden met een bloedtransfusie, maar zij hebben deze geweigerd. Zoon overleden. Dit lijken me zulke (bijna) onmenselijke keuzes?!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 12:23

Ik heb een keer een begrafenis van een collega van mijn man bijgewoond, hij was ook Jehova's getuige.
Er mocht geen verdriet getoond worden want hij had het hoogste bereikt , namelijk naar de Heer of hoe ze hem daar ook noemden.
Ik vond dat echt heel apart. Geen plaats voor rouw, je mocht alleen blij zijn voor hem. Dit is wel veertig jaar geleden maar toch.

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:26

bigone schreef:
Ik heb een keer een begrafenis van een collega van mijn man bijgewoond, hij was ook Jehova's getuige.
Er mocht geen verdriet getoond worden want hij had het hoogste bereikt , namelijk naar de Heer.
Ik vond dat echt heel apart. Geen plaats voor rouw, je mocht alleen blij zijn voor hem. Dit is wel veertig jaar geleden maar toch.


Nou dat mijn ouders gingen ook naar de begravenis destijds en toen mijn moeder vroeg aan de moeder van deze jongen hoe het met hen ging. Zei zijn moeder dat ze niet treurig moest zijn omdat hij idd het hoogst haalbare had bereikt en dat hij nu bij de heer was. Tja voelt voor mij (en mijn ouders destijds ook) echt vreemd. Ergens is het overigens ook wel mooi dat je zo rotsvast kan geloven en vertrouwens hoor.