Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 11 [ 260 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Geloven en medische wereld.

 
Profiel   

Deze discussie heeft toch niets te maken met de vraag van TS? Over vertalingen en het wel of niet hebben bestaan van Jezus….

Zelf ben ik ook gelovig en laat ik mij vaccineren (ivm zwangerschap nu pas). Ik ben opgegroeid op de Veluwe en heb voorbeelden te over van mensen die zich niet laten inenten.

Ik zag ergens een opmerking over al dan niet preventief behandelen en ik denk dat daar voor veel mensen inderdaad de grens ligt: als ik het krijgen moet, prima. Maar dan heeft God kennis gegeven om behandeld te worden. (Zelf ben ik het hier overigens niet mee eens)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:24 



 
Profiel   

God heeft ook de kennis gekregen/gegeven een vaccinatie te maken.
Maar dat telt dan weer niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:27 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
God heeft ook de kennis gekregen/gegeven een vaccinatie te maken.
Maar dat telt dan weer niet?


Dat is exact het argument wat ik dan aandraag. :D
Vaak blijkt dit een mooie gelegenheid om van onderwerp te veranderen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:29 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik vind dat van Jezus' kruisdood ook heel zielig.Als ik in die tijd geleefd zou hebben,had ik zeker geprobeerd hem te "redden".Maar ja,Petrus probeerde dat ook en dat wou Jezus toen niet....


Ehm, ik ben bang dat ik op het moment supreme hetzelfde gedaan zou hebben als Petrus, in de woorden van de Matteüs passion: 'Ich kenne dieser Mensche nicht'.

Er op slaan vlak voor zijn arrestatie was waarschijnlijk een bloedbad geworden.
Dat is geen kwestie van 'ik wil niet dat je mij redt'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:36 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Nikass schreef
De formulering. Ik weet niet alles meer en blijkbaar was het in 2004 ook al niet naar mijn smaak veranderd.
Ik leerde "de aarde was woest en ledig", en "er zij licht" (scheppingsverhaal) en dat wordt "de aarde was woest en doods" en "laat het licht worden" (zoiets)
Ik ken niet alle veranderingen uiteraard, maar ik werd hier al niet enthousiast van.


Ah op die manier. Dat kan. Ik wordt kriebelig van de vertaling 'Bijbel in gewone taal'. Aangezien ik die taal die ze daar schrijven niet gewoon vind :')
Maar je kan natuurlijk gewoon de vertaling lezen die je het fijnste vind. Daarom zijn er ook zo veel;
- Statenvertaling
- NBG vertaling
- Willibrord vertaling
- Groot nieuws Bijbel
- Naardense Bijbel
- Herziene statenvertaling
- Nieuwe Bijbel vertaling
- Bijbel in gewone taal
- Nieuwe Bijbel vertaling '21
- en zelfs in Haags, Gronings, Twents.

En waarschijnlijk vergeet ik er nog heel wat, maar dit zijn de meest gebruikte. Aan de hand van jouw taalgebruik denk is dat de HSV dan het beste bij je past :P


Ik denk dat ik de nbg gewend ben, maar weet niet of daar ook weer een nieuwe versie van is. Het is al langer geleden dat ik er nog in gelezen heb ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:38 



 
Profiel   

Zullen we weer ontopic gaan? Wel/niet vaccineren door geloof? En medische wereld wel gebruiken terwijl je geen vaccin wil door geloof?
Wel andere medicijnen maar geen vaccin om ziektes te voorkomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:40 



 
Profiel   

Is goed, maar het gaat niet alleen over vaccineren dacht ik.

Edit: je hebt het al aangevuld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:42 



 
Profiel   

https://www.scientias.nl/jezus-echt-bestaan/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:45 



 
Profiel   

Veel Katholieken Willen het corona-vaccin niet omdat er iets van geaborteerde babies in zou zitten. Bij Astra-Zeneca schijnt dit inderdaad het geval te zijn.Bij Pfizer niet maar wel zou dat getest zijn op cellen die oorspronkelijk stammen van een in het verleden geaborteerde baby.Nou denk ik wel dat de meeste medicijnen die door de farmaceutische industrie zijn geproduceerd volgens deze criteria absoluut niet kosher zijn!Ik heb persoonlijk ook veel moeite met de vele dierproeven die gedaan worden.Ik las onlangs dat er inmiddels zelfs aap\mens embryo's zijn ontwikkeld die ze nodig hebben omdat volgens hun zeggen sommige proeven nu eenmaal niet op mensen gedaan mogen\kunnen worden.Wat ik laatst op de tv zag,dat voor de ontwikkeling van een alzheimer-medicijn patienten in Nederland een ruggenprik krijgen om vocht af te tappen voor wetenschappelijk onderzoek,terwijl dat voor hun persoonlijke diagnose niet nodig is,dat vind ik ook shockerend aangezien iemand met alzheimerachtige klachten zelf niet echt meer in staat is om alles te snappen en weloverwogen toestemming te geven .

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:46 



 
Profiel   

Alzheimer maakt je niet gek Anjali, veel mensen hebben echt nog wel een goed verstand alleen geen goed geheugen.
Maar de katholieke kerk heeft opgeroepen te vaccineren en dat is klasse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:58 



 
Profiel   

Ik ben niet heel erg bekend met de verschillende geloofsrichtingen .. Ik heb er echt niks mee, ik snap het ook echt niet.

Maar, en wellicht staat het al in dit topic en heb ik er overheen gelezen.. Wordt er ergens in een geloofstekst letterlijk aangegeven dat men zich niet mag laten genezen? Of, hoe komt men bij het idee dat je je niet mag laten vaccineren? (ik kan me niet voorstellen dat ze ten tijde van de bijbel ook maar iets wisten over vaccins... maar misschien staat er wel iets, of iets in die richting van 'god geneest' in de geloofsteksten?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:02 



 
Profiel   

Dat je ziek wordt is de wil van God. Dat mag je dus niet tegenwerken (preventie). Als je beter wordt is dat óók de wil van God, maar daar mag je dus wel bij helpen. Zoiets dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:06 



 
Profiel   

Cer schreef
Ik ben niet heel erg bekend met de verschillende geloofsrichtingen .. Ik heb er echt niks mee, ik snap het ook echt niet.

Maar, en wellicht staat het al in dit topic en heb ik er overheen gelezen.. Wordt er ergens in een geloofstekst letterlijk aangegeven dat men zich niet mag laten genezen? Of, hoe komt men bij het idee dat je je niet mag laten vaccineren? (ik kan me niet voorstellen dat ze ten tijde van de bijbel ook maar iets wisten over vaccins... maar misschien staat er wel iets, of iets in die richting van 'god geneest' in de geloofsteksten?)

Nee in de bijbel staat niets over vaccins.Die bestonden toen nog niet volgens mij.Ze hadden wel gewoon artsen.Ook toen konden die uiteraard niet alles genezen.Sommige zieken gingen dan naar Jezus en werden door hem genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:08 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Dat je ziek wordt is de wil van God. Dat mag je dus niet tegenwerken (preventie). Als je beter wordt is dat óók de wil van God, maar daar mag je dus wel bij helpen. Zoiets dus.

Ja die had ik wel door.. maar ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit een bijbeltekst over gelezen heb (de tijd dat ik de bijbel las is al even geleden, dus ik ben het wellicht vergeten).
Hoe omschrijft het geloof dat dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:09 



 
Profiel   

Cer schreef
Ibbel schreef
Dat je ziek wordt is de wil van God. Dat mag je dus niet tegenwerken (preventie). Als je beter wordt is dat óók de wil van God, maar daar mag je dus wel bij helpen. Zoiets dus.

Ja die had ik wel door.. maar ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit een bijbeltekst over gelezen heb (de tijd dat ik de bijbel las is al even geleden, dus ik ben het wellicht vergeten).
Hoe omschrijft het geloof dat dan?

Er staat toch nergens dat het de wil van God zou zijn als je ziek wordt.Ziek worden gebeurt gewoon als onderdeel van het aardse leven na de zondeval.In het paradijs voor de zondeval was dat niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:16 



 
Profiel   

Dat dat zo kan zijn prima Anjali maar het gaat me om nu, huidige tijd en niet om het eten van een verboden appel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:22 



 
Profiel   

bigone schreef
Alzheimer maakt je niet gek Anjali, veel mensen hebben echt nog wel een goed verstand alleen geen goed geheugen.
Maar de katholieke kerk heeft opgeroepen te vaccineren en dat is klasse.

Paus Franciscus heeft inderdaad daartoe opgeroepen en verplicht het zelfs in zijn eigen Vaticaanstad.Hij heeft echter niet alle Katholieken achter zich omdat sommigen hem veel te liberalistisch vinden.In een heleboel zaken die los staan van corona.Deze Katholieken voelen zich dus niet door hem vertegenwoordigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:23 



 
Profiel   

bigone schreef
Alzheimer maakt je niet gek Anjali, veel mensen hebben echt nog wel een goed verstand alleen geen goed geheugen.
Maar de katholieke kerk heeft opgeroepen te vaccineren en dat is klasse.

Het is anders wel zo dat men iemand met Alzheimer niet zomaar een ander testament kan laten maken of andere juridische beslissingen kan laten nemen.Om misbruik van de persoon te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:26 



 
Profiel   

anjali schreef
Veel Katholieken Willen het corona-vaccin niet omdat er iets van geaborteerde babies in zou zitten. Bij Astra-Zeneca schijnt dit inderdaad het geval te zijn.Bij Pfizer niet maar wel zou dat getest zijn op cellen die oorspronkelijk stammen van een in het verleden geaborteerde baby.Nou denk ik wel dat de meeste medicijnen die door de farmaceutische industrie zijn geproduceerd volgens deze criteria absoluut niet kosher zijn!Ik heb persoonlijk ook veel moeite met de vele dierproeven die gedaan worden.Ik las onlangs dat er inmiddels zelfs aap\mens embryo's zijn ontwikkeld die ze nodig hebben omdat volgens hun zeggen sommige proeven nu eenmaal niet op mensen gedaan mogen\kunnen worden.Wat ik laatst op de tv zag,dat voor de ontwikkeling van een alzheimer-medicijn patienten in Nederland een ruggenprik krijgen om vocht af te tappen voor wetenschappelijk onderzoek,terwijl dat voor hun persoonlijke diagnose niet nodig is,dat vind ik ook shockerend aangezien iemand met alzheimerachtige klachten zelf niet echt meer in staat is om alles te snappen en weloverwogen toestemming te geven .

Misschien moeten zulke 'ondeugende'katholieken beter naar de Paus luisteren:'“Dankzij Gods genade en het werk van velen, hebben we nu vaccins die ons beschermen tegen Covid 19”. Aldus de grote Baas in een video boodschap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:27 



 
Profiel   

anjali schreef
bigone schreef
Alzheimer maakt je niet gek Anjali, veel mensen hebben echt nog wel een goed verstand alleen geen goed geheugen.
Maar de katholieke kerk heeft opgeroepen te vaccineren en dat is klasse.

Het is anders wel zo dat men iemand met Alzheimer niet zomaar een ander testament kan laten maken of andere juridische beslissingen kan laten nemen.Om misbruik van de persoon te voorkomen.


Dan moet je eerst handelingsonbekwaam verklaard zijn door een rechter. Niet iedereen met diagnose Alzheimer is per direct handelingsonbekwaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:34 



 
Profiel   

anjali schreef
Nikass schreef
De formulering. Ik weet niet alles meer en blijkbaar was het in 2004 ook al niet naar mijn smaak veranderd.
Ik leerde "de aarde was woest en ledig", en "er zij licht" (scheppingsverhaal) en dat wordt "de aarde was woest en doods" en "laat het licht worden" (zoiets)
Ik ken niet alle veranderingen uiteraard, maar ik werd hier al niet enthousiast van.

Ik ben het met je eens. Zoiets als "de Bijbel in de spreektaal"vind ik ook jammer want het doet af aan de historische en literaire waarde van het boek.Ik vind het het beste als iets zo letterlijk mogelijk wordt vertaald zonder veranderingen naar eigen persoonlijke interpretaties van de vertalers.Zo dicht mogelijk bij de grondtekst blijven dus.


Eerlijk gezegd, volgens mij is de bijbel sowieso een verzameling van overgeleverde verhalen met elke keer weer een onbewuste/bewuste eigen interpretatie van de schrijver/vertaler. Het simpele feit dat er alleen in het nederlands al zoveel versies zijn, aangepast aan de ideeen van de betreffende stroming, geeft al aan dat er geen enkele absolute bijbelvertaling is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:40 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Dat je ziek wordt is de wil van God. Dat mag je dus niet tegenwerken (preventie). Als je beter wordt is dat óók de wil van God, maar daar mag je dus wel bij helpen. Zoiets dus.


Ja.
Ik snap er ook niets van.

Mbt gelovige teksten: er is een beruchte vertaalfout.
Jezus zegt op gegeven moment iets over Gods betrokkenheid bij mensen, en vult dit aan met:
"Steker nog, er valt geen musje dood van het dak zonder dat de Vader daar weet van heeft."

Mattheüs, bij mij een berucht evangelie, hoofdstuk 10, vers 29 en verder. Mattheüs wordt met een contradictio in terminis aangeduid met 'het evangelie van de angst.
....vaak vertaald als 'zonder dat God het wil', of 'door Gods macht' etc.
Brrr.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:44 



 
Profiel   

CharleyT schreef
anjali schreef
Veel Katholieken Willen het corona-vaccin niet omdat er iets van geaborteerde babies in zou zitten. Bij Astra-Zeneca schijnt dit inderdaad het geval te zijn.Bij Pfizer niet maar wel zou dat getest zijn op cellen die oorspronkelijk stammen van een in het verleden geaborteerde baby.Nou denk ik wel dat de meeste medicijnen die door de farmaceutische industrie zijn geproduceerd volgens deze criteria absoluut niet kosher zijn!Ik heb persoonlijk ook veel moeite met de vele dierproeven die gedaan worden.Ik las onlangs dat er inmiddels zelfs aap\mens embryo's zijn ontwikkeld die ze nodig hebben omdat volgens hun zeggen sommige proeven nu eenmaal niet op mensen gedaan mogen\kunnen worden.Wat ik laatst op de tv zag,dat voor de ontwikkeling van een alzheimer-medicijn patienten in Nederland een ruggenprik krijgen om vocht af te tappen voor wetenschappelijk onderzoek,terwijl dat voor hun persoonlijke diagnose niet nodig is,dat vind ik ook shockerend aangezien iemand met alzheimerachtige klachten zelf niet echt meer in staat is om alles te snappen en weloverwogen toestemming te geven .

Misschien moeten zulke 'ondeugende'katholieken beter naar de Paus luisteren:'“Dankzij Gods genade en het werk van velen, hebben we nu vaccins die ons beschermen tegen Covid 19”. Aldus de grote Baas in een video boodschap.

Zoals ik boven al schreef heeft deze paus door een heel aantal controversiele beslissingen en uitspraken die niets met corona te maken hebben heel wat volgelingen verloren.Ook binnenkerkelijke zaken die voor niet-Katholieken niet relevant zijn en waar ik jullie dan ook niet mee ga vermoeien.Dus sommige Katholieken luisteren niet meer naar hem.Ik heb mezelf wel laten vaccineren (met Pfizer) niet omdat de paus dat zegt maar omdat ik het zelf nodig vond.Als ik straks word opgeroepen voor een derde prik ga ik die ook halen.Want ik heb helemaal geen zin om straks weer in een lockdown te belanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:54 



 
Profiel   

Ik vind het enorm fascinerend wanneer dan de 'vertaalslag' is geweest naar een soort angst en onderdrukking vanuit het geloof.. Ergens had de kerk (de mannen) meer macht nodig, en is dit was natuurlijk de ultime manier om dat te fixen...
Dat daar verder niet veel vragen over gesteld worden, vind ik soms verbazingwekkend... (even kort door de bocht)

Wie heeft een gezin ooit wijsgemaakt dat als een kind ziek wordt en kan overlijden als het een bepaalde injectie geeft, dat God dat goedvind en dat dat Zijn bedoeling is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 13:00 



 
Profiel   

Cer schreef
Ik vind het enorm fascinerend wanneer dan de 'vertaalslag' is geweest naar een soort angst en onderdrukking vanuit het geloof.. Ergens had de kerk (de mannen) meer macht nodig, en is dit was natuurlijk de ultime manier om dat te fixen...
Dat daar verder niet veel vragen over gesteld worden, vind ik soms verbazingwekkend... (even kort door de bocht)

Wie heeft een gezin ooit wijsgemaakt dat als een kind ziek wordt en kan overlijden als het een bepaalde injectie geeft, dat God dat goedvind en dat dat Zijn bedoeling is?

Deze gedachten heb ik vanuit mijn Roomse geloof nooit gehad.Ook geen angst of onderdrukking,integendeel.In mijn jeugd had je hier het Rijke Roomse Leven,een heel blij geloof.Misschien dat strenge protestanten het wel anders ondergaan.Die baseren zich ook meer op het Oude Testament met een streng Godsbeeld.Terwijl Katholieken meer doen vanuit het Nieuwe Testament en de Roomse traditie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 13:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 11 [ 260 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen