Geloven en medische wereld.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:26

Matheno schreef:
Hm, dat herken ik dus niet. Ook hier zijn homosexuele mannen/vrouwen, vrouwen werken gewoon en hebben hobby's, gezinnen al dan niet gewenst zonder kinderen. Vrouw in het ambt is in ieder geval in de Nederland Gereformeerde kerk al aan de orde. Bij de oud gereformeerde kerk nog niet.


Dat komt omdat Nederland Geformeerde kerk geen reformatorische stroming is, en oud gereformeerde kerk en gereformeerde gemeente wel.
Nederlands gereformeerd zitten doorgaans bij de PKN classis, daar mogen vrouwen in het ambt. Christelijk gereformeerd zit bij een andere classis (maar niet de reformatorische, hoewel sommigen er wel op lijken, en bij die classis mogen geen vrouwen in het ambt.
Homoseksualiteit verschilt per kerk, maar vooral bij reformatorische stromingen wordt het sterk afgekeurd. Schrijnende verhalen uit die hoek, waar bv op scholen gezegd wordt dat als je homo bent je dat vooral voor je moet houden en met niemand moet delen.

Reformatorische stroming heb ik echt moeite mee, sowieso die in het dorp hier. Ik heb in de kerkenraad gezeten en we hadden ook altijd overleg met andere kerken. Meerdere malen bij uitspraken van de raad van die kerk flink op mijn handen moeten zitten. Wát een uitspraken kwamen er voorbij. Zo zonde, ik vind het christelijk geloof erg mooi. Vooral dat het doorgeven van de liefde van Jezus zo belangrijk is. En dan kan ik hun gedachten totaal niet rijmen met wat Jezus zegt.

oji

Berichten: 4256
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:29

Ik ben niet gelovig maar vind medisch ethische discussies altijd erg interessant.
Deze reactie triggerde bij mij meteen een vraag (zonder vooroordeel, gewoon puur interesse!)

Anna79 schreef:
Veel medische behandelingen zijn een zegen, maar in sommige gevallen kan het ook te ver gaan. In mijn omgeving een voorbeeld van een baby die geboren is met een ernstige afwijking welke ook niet gezien was op echo's. Door de medische wetenschap is dit kind blijven leven, waar het vroeger gestorven zou zijn. Het gaat nu ziekenhuis in en uit en is al talloze keren geopereerd zonder zicht op een blijvende oplossing. Ja, dat vind ik heftig en vraag ik me af of we te ver gaan. Maar het zal je kind maar wezen...


Ik ben het helemaal met je eens dat dat heftig is en je soms ook de keuze, uit welzijnsoogpunt naar het kind, moet maken de natuur verder zijn gang te laten gaan. Ik wordt altijd diepbedroeft als ouders deze keuze uit liefde voor hun kind maken, maar dan uit de ouderlijke macht gezet worden om toch de hele medische molen op zo'n kind, met weinig tot geen kansen, los te laten.

Maar wat mij triggerde was de opmerking " een baby die geboren is met een ernstige afwijking welke ook niet gezien was op echo's." Hoe had jij als gelovige er dan tegenaan gekeken, als het wel op de echo was geconstateerd, als de ouders besloten hadden de zwangerschap af te breken?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:36

Anna79 schreef:
Veel medische behandelingen zijn een zegen, maar in sommige gevallen kan het ook te ver gaan. In mijn omgeving een voorbeeld van een baby die geboren is met een ernstige afwijking welke ook niet gezien was op echo's. Door de medische wetenschap is dit kind blijven leven, waar het vroeger gestorven zou zijn. Het gaat nu ziekenhuis in en uit en is al talloze keren geopereerd zonder zicht op een blijvende oplossing.


Zonder zicht op een blijvende oplossing vind ik wel bijzonder… in principe mag je als arts niet medisch zinloos handelen. Gebeurt dat dan in deze casus wel? Of vind jij de behandeling geen oplossing?
Ik kan me namelijk werkelijk niet voorstellen dat artsen allerlei operaties gaan doen terwijl ze al weten dat het niks gaat helpen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:40

Ik ben steeds meer een tegenstander van bevolkingsonderzoeken en vaccinaties. Redenen, het draagt bij aan overbevolking en meer mensen met erfelijke kwalen en zwakkere gezondheid. Ik ben bejaard en wegens leeftijd meer kwaaltjes. Als ik mee ga doen aan alle medische mogelijkheden dan is de kans groter dat je ouder wordt met meer kwalen. Als ik corona niet kan overwinnen, jammer einde verhaal. Ouder worden prima maar dan zonder kwalen.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 12:52

Nico12 schreef:
Ik ben steeds meer een tegenstander van bevolkingsonderzoeken en vaccinaties. Redenen, het draagt bij aan overbevolking en meer mensen met erfelijke kwalen en zwakkere gezondheid. Ik ben bejaard en wegens leeftijd meer kwaaltjes. Als ik mee ga doen aan alle medische mogelijkheden dan is de kans groter dat je ouder wordt met meer kwalen. Als ik corona niet kan overwinnen, jammer einde verhaal. Ouder worden prima maar dan zonder kwalen.

Ook vanuit geloof? Waar dit topic over gaat?

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:58

yvje86 schreef:
bigone schreef:
Janneke, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, deze “ zware broeders” hebben dus ook geen verzekeringen? Voor niets ?


Dit is toch niet mogelijk aangezien iedereen in Nederland verplicht een basis zorgverzekering moet hebben?


Zijn gemoedsbezwaarden.
Zij betalen wel extra belasting.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:00

Nico12 schreef:
Ik ben steeds meer een tegenstander van bevolkingsonderzoeken en vaccinaties. Redenen, het draagt bij aan overbevolking en meer mensen met erfelijke kwalen en zwakkere gezondheid. Ik ben bejaard en wegens leeftijd meer kwaaltjes. Als ik mee ga doen aan alle medische mogelijkheden dan is de kans groter dat je ouder wordt met meer kwalen. Als ik corona niet kan overwinnen, jammer einde verhaal. Ouder worden prima maar dan zonder kwalen.



Dus jammer voor mensen met bijvoorbeeld erfelijke borst- darm of baarmoederhalskanker?
Terwijl je door bevolkingsonderzoek er snel bij kan zijn en erger leed (deels) kan voorkomen?

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:01

verootjoo schreef:
Anna79 schreef:
Veel medische behandelingen zijn een zegen, maar in sommige gevallen kan het ook te ver gaan. In mijn omgeving een voorbeeld van een baby die geboren is met een ernstige afwijking welke ook niet gezien was op echo's. Door de medische wetenschap is dit kind blijven leven, waar het vroeger gestorven zou zijn. Het gaat nu ziekenhuis in en uit en is al talloze keren geopereerd zonder zicht op een blijvende oplossing.


Zonder zicht op een blijvende oplossing vind ik wel bijzonder… in principe mag je als arts niet medisch zinloos handelen. Gebeurt dat dan in deze casus wel? Of vind jij de behandeling geen oplossing?
Ik kan me namelijk werkelijk niet voorstellen dat artsen allerlei operaties gaan doen terwijl ze al weten dat het niks gaat helpen.

Behandelingen moeten wel in het belang van de patient zijn vind ik.Als God iemand wil ophalen zou ik dat niet tegenwerken.Maar nooit zelf iemand doden.Wel goede palliatieve zorg geven.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:06

Maar als sterven het hoogst haalbare is wat is dan de waarde van het leven?
Als er een God is ( ik ben gelovig opgevoed maar doe er niks meer mee, mijn ouders wel. Niet streng gelovig overigens) dan geeft hij ook mensen kennis om zieken te genezen. Immers Jezus genas ook die zieken. Ik vind een kerkgenootschap iets moois als je daar bij wil zijn. Ik merk dat mijn ouders vooral veel sociale contacten daaruit halen en dat is prima. Strengere genootschappen vind ik soms wat achterbaks. Inderdaad heb je naaste lief alleen als deze in het gareel loopt en doet wat jij het juiste vind.
Ik loop soms in de zorg aan tegen Jehova’s die inderdaad niet kiezen voor bloedtransfusie. Ik werk op de verloskamers en soms vloeit het bloed daar rijkelijk en is een bloedtransfusie de enige redding voor moeder. Niet alleen voor haar leven maar in meerdere gevallen zodat ze in een goede conditie is om voor haar kind te kunnen zorgen. We hebben 1 keer meegemaakt dat bloed werd geweigerd. Die moeder kon niks, haar kind niet verzorgen en niet voeden. Uiteindelijk heeft deze dame bloed geaccepteerd. In de nacht. Man en gemeenschap mochten hier niks van weten. Vond ik heel knap van haar.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:13

Als atheïst maak ik me uiteraard geen zorgen wat een god zou willen met vaccinaties en dergelijke, maar ik heb wel een mooi voorbeeld van het kromme denken van de streng gelovige. Kennis van mij is getrouwd met een vrouw uit die kringen en toe het eerste kindje gewoon gevaccineerd werd ging opa los in een donderpreek notabene op de eerste verjaardag van het wurm. Volgens opa zou het de wil van god zijn als het kind ziek werd en dood ging en mocht je daar niets tegen doen.
Toen ik vervolgens opmerkte dat hij dan zelf zijn bril en gehoorapparaat wel weg kon gooien want dat het blijkbaar de wil van god was dat hij blind en doof was werd het stil.

carrie79

Berichten: 1003
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:47

alex66 schreef:
Als atheïst maak ik me uiteraard geen zorgen wat een god zou willen met vaccinaties en dergelijke, maar ik heb wel een mooi voorbeeld van het kromme denken van de streng gelovige. Kennis van mij is getrouwd met een vrouw uit die kringen en toe het eerste kindje gewoon gevaccineerd werd ging opa los in een donderpreek notabene op de eerste verjaardag van het wurm. Volgens opa zou het de wil van god zijn als het kind ziek werd en dood ging en mocht je daar niets tegen doen.
Toen ik vervolgens opmerkte dat hij dan zelf zijn bril en gehoorapparaat wel weg kon gooien want dat het blijkbaar de wil van god was dat hij blind en doof was werd het stil.


Geweldig! Goed opgemerkt ook :o

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:57

Anna79 schreef:
Ik ben gelovig en daarmee bedoel ik niet enkel dat ik bij een kerk hoor. Ik ervaar mijn geloof als een dagelijkse leidraad en probeer hiernaar te leven, iets wat ik ook best moeilijk vind. Gelukkig hoef ik mijn plekje in de hemel niet te verdienen omdat Jezus voor mijn zonden gestorven is. In dit vertrouwen leef ik en dat geeft veel vrede.

Dit even over hoe ik mijn geloof beleef, nu over hoe ik aankijk tegen medische handelingen.
Vaccineren ben ik niet op tegen. Bloed doneren ook niet. Transplantatie vind ik lastig omdat ik het vraagstuk hersendood een moeilijke vind. Vruchtbaarheidsbehandelingen idem, sommige hiervan gaan bij mij een grens over.
Veel medische behandelingen zijn een zegen, maar in sommige gevallen kan het ook te ver gaan. In mijn omgeving een voorbeeld van een baby die geboren is met een ernstige afwijking welke ook niet gezien was op echo's. Door de medische wetenschap is dit kind blijven leven, waar het vroeger gestorven zou zijn. Het gaat nu ziekenhuis in en uit en is al talloze keren geopereerd zonder zicht op een blijvende oplossing. Ja, dat vind ik heftig en vraag ik me af of we te ver gaan. Maar het zal je kind maar wezen...

Ik ben niet gelovig althans ik denk dat er meer is tussen hemel en aarde. Maar een God weer niet.
Maar de dillema's in je onderste gedeelte ervaar ik ook zo.
Idd betreft hersendood, maar ook het redden van levens.
Heel mooi als er daarna een waardevol leven is.
Natuurlijk is er dan de discussie wat is waardevol. Maar soms denk ik ook wel, is die persoon er echt wel bij gebaat dat deze nu nog leeft door de huidige kennis?

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:00

Geen Abrahamitische religie hier maar door mijn 'geloofsovertuiging' absoluut niet tegen vaccineren of andere behandelingen die hier genoemd worden. Doneren zie ik zelf ook als een heel positief iets.

Het enige waar ik anders tegenaan ben gaan kijken voor mezelf is rondom euthanasie. Vooropgesteld dat ik nooit voor een ander zou willen bepalen wat wel/niet zou moeten en ook absoluut geen verbod op euthanasie of strenger maken van de wetten op dat gebied zou willen. Die behoefte voel ik niet en ik vind het niet correct om andere wilsbekwame mensen die vanuit hun eigen levensovertuiging hun eigen keuzes willen maken daarin te belemmeren.
Vroeger riep ik altijd heel hard dat ik vooral geen kasplantje wilde worden, dat als ik een ernstig ongeluk zou krijgen en ik raak verlamd en in coma dat ze vooral de stekker eruit moeten trekken. En dat ik zelf ook euthanasie zou overwegen als ik in een hele lijdensvolle situatie terecht zou komen en nog bekwaam ben om dat te regelen. Dat zou ik nu niet meer willen. Als mij dat moet overkomen dan is dat zo en zal ik het gewoon ondergaan. Misschien dat ik er over tig jaar of als zoiets mij daadwerkelijk overkomt heel anders over denk, maar dat zie ik dan wel weer.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:12

Napie schreef:
Maar als sterven het hoogst haalbare is wat is dan de waarde van het leven?
Als er een God is ( ik ben gelovig opgevoed maar doe er niks meer mee, mijn ouders wel. Niet streng gelovig overigens) dan geeft hij ook mensen kennis om zieken te genezen. Immers Jezus genas ook die zieken. Ik vind een kerkgenootschap iets moois als je daar bij wil zijn. Ik merk dat mijn ouders vooral veel sociale contacten daaruit halen en dat is prima. Strengere genootschappen vind ik soms wat achterbaks. Inderdaad heb je naaste lief alleen als deze in het gareel loopt en doet wat jij het juiste vind.
Ik loop soms in de zorg aan tegen Jehova’s die inderdaad niet kiezen voor bloedtransfusie. Ik werk op de verloskamers en soms vloeit het bloed daar rijkelijk en is een bloedtransfusie de enige redding voor moeder. Niet alleen voor haar leven maar in meerdere gevallen zodat ze in een goede conditie is om voor haar kind te kunnen zorgen. We hebben 1 keer meegemaakt dat bloed werd geweigerd. Die moeder kon niks, haar kind niet verzorgen en niet voeden. Uiteindelijk heeft deze dame bloed geaccepteerd. In de nacht. Man en gemeenschap mochten hier niks van weten. Vond ik heel knap van haar.

Een vriendin van mij,gelovig,wil ook geen bloedtransfusies.Er blijkt wel een alternatief middel te zijn wat eigenlijk een soort dopingmiddel is en waarvoor ze dan moet tekenen.Dat moet dan uit Belgie komen ofzo,ze heeft het wel eens uitgelegd maar ik weet de details nu niet meer.Ik ben zelf R.K. en daar zijn geen restricties op bloedtransfusies.Ik denk maar zo,dat mensen het vrijwillig hebben afgestaan om anderen te helpen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:19

Je kan EPO voor een operatie krijgen om je HB te ondersteunen maar niet voor een bevalling. Ook een Ferinject kan gegeven worden ( ijzerinfuus) maar het duurt ongeveer vier tot zes weken voor dat die voldoende werkt. Als je borstvoeding wil geven is dat niet voldoende.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:35

Napie schreef:
Je kan EPO voor een operatie krijgen om je HB te ondersteunen maar niet voor een bevalling. Ook een Ferinject kan gegeven worden ( ijzerinfuus) maar het duurt ongeveer vier tot zes weken voor dat die voldoende werkt. Als je borstvoeding wil geven is dat niet voldoende.

ja inderdaad,EPO was waar ze over sprak!

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:37

Matheno schreef:
Hm, dat herken ik dus niet. Ook hier zijn homosexuele mannen/vrouwen, vrouwen werken gewoon en hebben hobby's, gezinnen al dan niet gewenst zonder kinderen. Vrouw in het ambt is in ieder geval in de Nederland Gereformeerde kerk al aan de orde. Bij de oud gereformeerde kerk nog niet.

Nou valt NGK ook niet echt onder zwaar gelovig zoals Verootjoo dat bedoelt. Ik zit zelf ook in een NGK :)

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:56

Oji; goede vraag, ik heb het erbij gezet ter informatie. Ik zou niet weten wat ik zou doen eerlijk gezegd...
Verootjo; het is zo'n zeldzame afwijking dat alle behandelingen eigenlijk experimenteel zijn. Het leek beter te gaan, maar nu toch weer terug bij af. Het is een erg blij kind dat zich verder goed ontwikkeld dus wel kwaliteit van leven heeft lijkt mij. In verband met de privacy ga ik verder geen details geven over de situatie.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:34

Ik weet dat bij ons in de kerk (Gereformeerde kerk) iedereen gevaccineerd is. Dat wordt ook gestimuleerd en geadviseerd. Ik denk dat het enorm verschilt per stroming en per kerk. Wij hebben een vrouwelijke dominee gehad en er worden zelfs relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht gezegend.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:09

Volledig off topic, maar ik had net een gefrankeerde brief "aan de bewoners van -mijn adres-" in de bus. Een heel epistel over Gods wil, goede en slechte daden van mens en God.

Van een echtpaar Jehova's Getuigen uit een stadje hier in de buurt.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:14

Een covid-veilige variant op het langs de deuren gaan :)

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:16

Ik heb het argument: "het is Gods wil als ik ziek word, dús je mag niet vaccineren" ook nooit begrepen.
Ik woon op de bible belt, mijn buren zijn (zwaar) gelovig.
Uiteraard wordt er niet gevaccineerd. Ze hebben 7 kinderen op de wereld gezet, waarvan de laatste 2 (of 3, weet ik niet meer) vroegtijdig 'gehaald' zijn (bevalling opgewekt dus, niet met keizersnee) want via de normale weg zouden de kinderen à terme niet ter wereld hebben kunnen komen.
Dan denk ik: hallo, het is toch Gods wil als je vrouw sterft in het kraambed en het kind erbij? Hoezo mag hier preventief ingegrepen worden?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:37

Interessant. Ik ben zwaar atheïstisch opgevoed, werk nu in de zorg, en kan sommige beslissingen van gelovige patiënten echt niet begrijpen. Ik heb respect voor hun keuzes, maar ik begrijp ze niet. Dus ik lees hier rustig mee.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:39

Ibbel schreef:
Ik heb het argument: "het is Gods wil als ik ziek word, dús je mag niet vaccineren" ook nooit begrepen.
Ik woon op de bible belt, mijn buren zijn (zwaar) gelovig.
Uiteraard wordt er niet gevaccineerd. Ze hebben 7 kinderen op de wereld gezet, waarvan de laatste 2 (of 3, weet ik niet meer) vroegtijdig 'gehaald' zijn (bevalling opgewekt dus, niet met keizersnee) want via de normale weg zouden de kinderen à terme niet ter wereld hebben kunnen komen.
Dan denk ik: hallo, het is toch Gods wil als je vrouw sterft in het kraambed en het kind erbij? Hoezo mag hier preventief ingegrepen worden?

Ben ik het dus ook mee eens.
Gods wil is met alles, niet als het je toevallig goed uitkomt.
Ik begrijp zoiets ook niet.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:58

Ibbel schreef:
Ik heb het argument: "het is Gods wil als ik ziek word, dús je mag niet vaccineren" ook nooit begrepen.
Ik woon op de bible belt, mijn buren zijn (zwaar) gelovig.
Uiteraard wordt er niet gevaccineerd. Ze hebben 7 kinderen op de wereld gezet, waarvan de laatste 2 (of 3, weet ik niet meer) vroegtijdig 'gehaald' zijn (bevalling opgewekt dus, niet met keizersnee) want via de normale weg zouden de kinderen à terme niet ter wereld hebben kunnen komen.
Dan denk ik: hallo, het is toch Gods wil als je vrouw sterft in het kraambed en het kind erbij? Hoezo mag hier preventief ingegrepen worden?


Dergelijke dingen heb ik ook wel eens moeite mee. Ik bepaalde gevallen is het ´Gods wil´, maar als het er dan echt op aan komt wordt dat wel eens terug gedraaid en gaan ze wel akkoord met ingrijpen. En daarnaast beslist men vaak voor/over een ander als het gaat om de kinderen. Ik heb er vooral moeite mee dat de wetenschap zo ver is dat we door middel van vaccinaties bepaalde ziekten weg hebben gekregen of dermate terug hebben weten te dringen dat het nauwelijks meer voorkomt in Nederland. Gelovigen die hun kinderen dan bijv. niet vaccineren.Vaccineren wordt dan vaak gezien als een interventie in goddelijke voorzienigheid.
In 1971 brak er in Staphorst polio uit onder niet gevaccineerde kinderen. Naast kinderen die schade opliepen overleden er 5 kinderen. Aan mazelen sterven nog steeds zo nu en dan onnodig kinderen. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het doormaken van mazelen zorgt voor een afweersysteem dat tijdelijk niet meer werkt. Bij 10% van de kinderen zorgde het er zelfs voor dat het 5 - 10 jaar duurde voor het immuunsysteem weer op peil was.
En dat allemaal in een land waarin je al mee kunt liften op de groepsimmuniteit omdat veel ouders hun kinderen wel vaccineren. Als niemand meer hun kinderen zou laten vaccineren zouden er volgens mij binnen enkele jaren uitbraken zijn en onnodig veel kinderen overlijden. Terwijl het zo simpel te voorkomen is door een simpele vaccinatie die uitgebreid onderzocht is en veilig bevonden is. Ik snap niet dat het geloof soms boven de gezondheid of het leven van je eigen kind of geliefde kan staan.

Nu geloof ik dat het wel zo is wanneer een kind bloed nodig heeft om het leven te redden en de ouders dit weigeren vanuit geloofsovertuiging, ouders tijdelijk uit de ouderlijke macht gezet worden en er gewoon bloed toegediend wordt.

Nu met corona vind ik bepaalde nieuwsberichten ook bijzonder. In Staphorst een enorme toename aan coronabesmettingen, maar ook aan opnames! Enerzijds wordt er niet gevaccineerd en vaak ook niet aan maatregelen gehouden, want het is Gods wil. Maar eenmaal ernstig ziek laten ze zich blijkbaar toch opnemen en behandelen in het ziekenhuis. Ik heb daar grote moeite mee omdat dit de zorg onnodig onder druk zet en de complete Nederlandse bevolking o.a. hierdoor aan maatregelen vast zit.


Geloof kan een mooi iets zijn als je het echt uit eigen vrije wil en keuze doet en er houvast in vind. Als je volledig de vrijheid krijgt om dit op eigen wijze te doen. Maar als je ook kunt accepteren dat een ander niet geloofd of anders geloofd en iedereen in zijn of haar waarde wordt gelaten. Als er niet geoordeeld wordt over de manier waarop iemand zijn of haar geloof belijdt.

Ik vind het geloof een gevaarlijk iets worden als mensen hun geloof belijden op een afgedwongen manier, hierop gecontroleerd worden en er op afgerekend worden. Bijv. de jehova getuige zoals hierboven die ´stiekem´ ´s nachts bloed accepteert en niemand die het mag weten, zelfs de eigen man niet. De zwaar gelovige collega van mijn vader die geen tv mocht kijken en dit thuis niet had, maar dan vaak ´overwerkte´ en op het werk tv zat te kijken. Of de kinderen in de bible belt die stiekem achter gesloten deur toch gevaccineerd werden.
Want die zijn er ook veel, mensen die zich anders voordoen en hun geloof belijden voor het zicht van een ander omdat anders de gemeenschap anders commentaar heeft of ze soms zelfs niet meer accepteert. Dat vind ik zeer kwalijke vormen van geloof belijden en eigenlijk kan ik ook alleen maar medelijden hebben met dergelijke gemeenschappen waarin het er zo nog aan toe gaat. Triest dat dat anno 2021 nog aan de orde is. Helemaal als dit als gevolg heeft dat je je kind niet durft te laten vaccineren of er onder druk voor kiest geen bloed te accepteren of onder druk geen akkoord durft te geven voor het toedienen van bloed bij je kind of geliefde, terwijl je dit diep van binnen wel wilt.