Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8638
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:29

Heel eerlijk, ik voel me daar niet schuldig over.
Tuurlijk zijn er mensen die ik het gun om meer te besteden te hebben.

Maar ik werk zelf ook hard genoeg om te kunnen genieten van het feit dat het nu financieel de goede kant op lijkt te gaan.
Dat is me niet in de schoot geworpen.

Wat mij betreft zou het minimumloon wel wat omhoog mogen, gezien het leven nu eenmaal duur is. Maar snap wel dat bepaalde beroepen meer verdienen.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:39

DuoPenotti schreef:
Maar goed, genoeg over mij.
Maar helaas is mijn situatie niet uniek. Veel mensen die overgeleverd zijn aan dat UWV met hun rare manier van beoordelen.
Tijd dat dat gaat veranderen naar een beter systeem.
En dat kunnen de hoger opgeleiden voor ons lager opgeleiden voor elkaar krijgen als ze willen.


Over het UWV kan ik helaas ook meepraten. Blijkbaar is het moeilijk om te snappen bij het uwv dat een persoon met jong dementie die niet meer kan werken ook zelf niet de uwv zaken meer kan regelen en dat dit dus door een naaste wordt gedaan.

“Wij willen toch echt mevrouw zelf spreken”
“ u mag mevrouw best spreken maar dan is ze dat na het gesprek weer vergeten”
“Ja maar ze moet zelf deze formulieren zelf door sturen”
“ dat kunt u haar best vragen maar dan ben ik bang dat u geen formulieren toegestuurd krijgt”
“Nee ze moet er toch zelf aan denken om de formulieren door te sturen”
“Bent u op de hoogte dat mevrouw dementie heeft”
“Ja”
“Weet u wat dementie inhoud”
“Ja”
“ dan snapt u toch ook dat mevrouw niet in staat is om de formulieren zelf op te sturen”
“ nee want het is de bedoeling dat dit door de persoon zelf gedaan wordt”
“…”

UWV zaken regelen is onderhand een full time baan op zich!

Sherivey
Berichten: 8638
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:47

Plop1997 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar goed, genoeg over mij.
Maar helaas is mijn situatie niet uniek. Veel mensen die overgeleverd zijn aan dat UWV met hun rare manier van beoordelen.
Tijd dat dat gaat veranderen naar een beter systeem.
En dat kunnen de hoger opgeleiden voor ons lager opgeleiden voor elkaar krijgen als ze willen.


Over het UWV kan ik helaas ook meepraten. Blijkbaar is het moeilijk om te snappen bij het uwv dat een persoon met jong dementie die niet meer kan werken ook zelf niet de uwv zaken meer kan regelen en dat dit dus door een naaste wordt gedaan.

“Wij willen toch echt mevrouw zelf spreken”
“ u mag mevrouw best spreken maar dan is ze dat na het gesprek weer vergeten”
“Ja maar ze moet zelf deze formulieren zelf door sturen”
“ dat kunt u haar best vragen maar dan ben ik bang dat u geen formulieren toegestuurd krijgt”
“Nee ze moet er toch zelf aan denken om de formulieren door te sturen”
“Bent u op de hoogte dat mevrouw dementie heeft”
“Ja”
“Weet u wat dementie inhoud”
“Ja”
“ dan snapt u toch ook dat mevrouw niet in staat is om de formulieren zelf op te sturen”
“ nee want het is de bedoeling dat dit door de persoon zelf gedaan wordt”
“…”

UWV zaken regelen is onderhand een full time baan op zich!

Dat vond ik ook best krom tijdens mijn werk bij een zorgverzekeraar.

Mevrouw belt voor haar moeder, want die is dementerend.
Mevrouw staat niet als gemachtigd in het systeem, dus moeder moet aan de telefoon komen.
Moeder was in dusdanig stadium dat ze niet wist wat er gaande is.
Moeders moest toestemming geven om mevrouw te machtigen.
Dat ging dus niet.

En ik mocht mevrouw dus niet verder helpen.
Vind ik a. heel lüllig voor die mensen en b. hoe kan mevrouw dan dingen geregeld krijgen omtrent zorg?

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:07

DuoPenotti schreef:
Of een basisinkomen voor iedereen.....

Het probleem met het basisinkomen is dat ze dan alle voordelen afschaffen en dus heb je mensen die bv een bepaalde ziekte hebben en er dus niet komen met een basisinkomen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:08

Lauratje_88 schreef:
DuoPenotti schreef:
Of een basisinkomen voor iedereen.....

Het probleem met het basisinkomen is dat ze dan alle voordelen afschaffen en dus heb je mensen die bv een bepaalde ziekte hebben en er dus niet komen met een basisinkomen.

Dat weet je niet, misschien komen daar wel weer toeslagen voor.

Ik zou het top vinden, lost ook het probleem voor studenten op.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:14

Lauratje_88 schreef:
DuoPenotti schreef:
Of een basisinkomen voor iedereen.....

Het probleem met het basisinkomen is dat ze dan alle voordelen afschaffen en dus heb je mensen die bv een bepaalde ziekte hebben en er dus niet komen met een basisinkomen.

Wat zouden die nu dan meer krijgen?
Serieuze vraag :j

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:42

DuoPenotti schreef:
Wat zouden die nu dan meer krijgen?
Serieuze vraag :j

Ik woon in België dus ik weet niet hoe het in Nederland is. Hier krijgen ze voordelen bij de dokter en als ze medicatie kopen. Ik ken het niet volledig, ik weet wel dat mijn vriendin zonder al de voordelen die ze krijgt zeker niet zou rondkomen en al zeker niet met een basisinkomen.
Ik zeg niet dat het basisinkomen een slecht idee is, als ze dan ook rekening houden dat andere mensen andere noden hebben. Maar dan weet ik niet hoe ze dat gaan doen, wie krijgt hoeveel en waarom zou de ene dan meer of minder krijgen dan de andere. Of zouden ze de voordelen dan houden? maar dan heeft de ene toch nog altijd meer nodig dan de andere... Het is allemaal veel gecompliceerder dan geef iedereen een basisinkomen.
Ik begrijp wel dat het iets lijkt dat een gelijkmaker is maar ik denk dat het dat net niet is, of toch niet hoe ze het vaak voorstellen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:47

Je kan in Nederland als je een laag inkomen hebt echt heel veel voordelen etc krijgen hoor. Dat verschilt per gemeente: maar denk aan budget voor de bieb, helpen bij grote aankopen zoals een wasmachine, bijdrage bij kosten zoals schoolreisjes, zorgverzekering vanuit de gemeente voor als je veel ziek bent. Dit is wel echt alleen voor de minima. Niet als je een hoger verzamelinkomen hebt en/of een koophuis natuurlijk. En daarbij natuurlijk zaken als zorgtoeslag, huurtoeslag en vrijstellen van GLBT.

Oh en als zieke student kan je ook extra geld krijgen. :)

Zo slecht is het hier niet ;)

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:54

Maar daar vallen dus veel mensen buiten en houden dan onder de streep minder over dan die minima.
En dat vind ik niet eens erg als dat om mensen gaat die niet kunnen werken.
Maar we weten ook dat er daarom mensen zijn die daarom niet gaan werken. En dan kloppen de potjes niet meer.
Dan zeg ik, het is echt niet zo goed geregeld hier.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:58

En je bent afhankelijk waar je woont of je wel iets of niets krijgt. Ik ken helaas heel wat gevallen die echt overal naast grijpen door waar ze wonen en beneden de armoedegrens leven. Maar de gemeente niets ziet in potjes voor dingen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:00

Bedoel je daarmee jezelf want ik snap het niet zo goed?

Er zijn altijd mensen die er buiten vallen en het hele proces van afkeuren moet eens goed onderzocht worden. Het feit dat je je laatst gewerkte uren krijgt is natuurlijk niet eerlijk. Hoewel je er natuurlijk niks aan kan doen dat je ziek wordt lijkt het me dat er wel een max moet zitten aan die uitkering. Je moet er gewoon van kunnen leven maar dingen als er een koophuis van kunnen kopen, veel (dure) huisdieren, meerdere keren per jaar op vakantie, de duurste dingen kopen etc vind ik luxe. Dat kunnen werkende mensen vaak al niet betalen. Maar misschien ben ik hiervoor te rechts.

En ja mijn inkomen is onder bijstandsnorm, door ziekte. En ik heb bijna nergens recht op omdat ik studeer. Dus ik weet waar ik het over heb wat betreft slechte regelgeving. En ik heb ook gewoon een huurwoning, studiekosten, zorg etc. Een vriendin van me in de bijstand heeft meer te besteden. Een andere vriendin in de WAjong nog veel meer. ;)

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:01

DuoPenotti schreef:
Maar daar vallen dus veel mensen buiten en houden dan onder de streep minder over dan die minima.
En dat vind ik niet eens erg als dat om mensen gaat die niet kunnen werken.
Maar we weten ook dat er daarom mensen zijn die daarom niet gaan werken. En dan kloppen de potjes niet meer.
Dan zeg ik, het is echt niet zo goed geregeld hier.


Ik weet nog dat ze bij ons op het hbo zeiden dat als je maximaal leent dat je dan genoeg krijgt om je bijbaantje op te zeggen zodat je die tijd in zelfstudie of huiswerk kunt doen… een groot deel van mijn klas leent maximaal en heeft een bijbaantje en komt daarmee amper rond.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:03

Nee bedoel ik mijzelf niet mee.
Een kennis van me had ik in gedachte. Zij kan niet werken. Uwv erkend dat niet dus ze heeft bijstand. En dat vind ik prima.(of eigenlijk niet ze zou WAO moeten hebben. Maar prima dat ze een uitkering heeft)
Maar er zijn ook vele gezonde in de bijstand die daar niet horen.
Zo bedoel ik het.
Die hebben door alle potjes meer of gelijk aan dat ze werken. En dat klopt niet.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-12-21 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:08

MarlindeRooz schreef:
Je kan in Nederland als je een laag inkomen hebt echt heel veel voordelen etc krijgen hoor. Dat verschilt per gemeente: maar denk aan budget voor de bieb, helpen bij grote aankopen zoals een wasmachine, bijdrage bij kosten zoals schoolreisjes, zorgverzekering vanuit de gemeente voor als je veel ziek bent. Dit is wel echt alleen voor de minima. Niet als je een hoger verzamelinkomen hebt en/of een koophuis natuurlijk. En daarbij natuurlijk zaken als zorgtoeslag, huurtoeslag en vrijstellen van GLBT.

Oh en als zieke student kan je ook extra geld krijgen. :)

Zo slecht is het hier niet ;)

Bijstand + geen spaargeld/schuld heb je kans op potjes. Bijstand en wat spaargeld heb je geen kans op potjes en volle mep gemeentebelastingen. Zou een stuk eerlijker zijn als in elk geval die kwijtschelding eens gelijk getrokken wordt met eisen bijstand. Ook daar is dus eigenlijk al een tweedeling.

BeFunny

Berichten: 10556
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:12

Ik vind dat iedereen die werkt de mogelijkheid moet hebben om zelfstandig te huren. De prijzen zijn echt absurt tegenwoordig zowel koop als huur.

Ik voel me niet schuldig maar vind wel dat daar echt iets moet gebeuren. Wat voor werk je ook doet je moet gewoon fatsoenlijk rond kunnen komen.

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:33

BeFunny schreef:
Ik vind dat iedereen die werkt de mogelijkheid moet hebben om zelfstandig te huren. De prijzen zijn echt absurt tegenwoordig zowel koop als huur.

Ik voel me niet schuldig maar vind wel dat daar echt iets moet gebeuren. Wat voor werk je ook doet je moet gewoon fatsoenlijk rond kunnen komen.


Niet alleen iedereen die werkt, óók mensen met een uitkering (ziekte/ arbeidsongeschiktheid) moeten zelfstandig kunnen wonen.

Wonen is een 1e levensbehoefte!

Nu wonen veel wajongers noodgedwongen nog bij de ouders thuis.

Iedereen heeft recht op een zelfstandig onderkomen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:35

BeFunny schreef:
Ik vind dat iedereen die werkt de mogelijkheid moet hebben om zelfstandig te huren. De prijzen zijn echt absurt tegenwoordig zowel koop als huur.

Ik voel me niet schuldig maar vind wel dat daar echt iets moet gebeuren. Wat voor werk je ook doet je moet gewoon fatsoenlijk rond kunnen komen.


Maar baseer je dat dan op een fulltime baan?

Vriendin van mij werkt 28 uur en doet daarnaast een studie. Die moet ze zelf betalen. Heeft dus in de maand niet wat over nu de kosten stijgen van dingen als gas en licht en boodschappen.

Wij hebben ieder een modaal inkomen en een lage hypotheek. Wij kunnen dus makkelijk sparen en hoeven niet op te letten op een maaltijd meer of minder.

Zij eet twee keer per week bij ons mee. Zo scheelt haar dat kosten, zowel qua woning verwarmen als eten kopen. Voor ons een kleine moeite, voor haar een stukje ruimte qua budget.

Ik voel mij niet schuldig dat wij dit makkelijk kunnen en zij (of wie dan ook) niet.

Maar zou een basis inkomen, een studie financiering vanuit de overheid en vooral een stuk kwijtschelding van kosten voor de lagere inkomens zeker een goed idee vinden.

Zebrastreep

Berichten: 9763
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:06

Verschillen zullen er altijd zijn , niet alleen in Nederland maar overal ter wereld zijn behoorlijke verschillen. Ik vindt het bijvoorbeeld heel raar om te bedenken dat er mensen zijn in Afrika die nog kilometers moeten lopen voor water en dat het hier zo uit de kraan komt stromen om maar als klein voorbeeld te benoemen.

Aan de andere kant , je betaald je halve leven als het al niet je hele leven is terug aan duo na het afronden van een HBO of hogere studie. En daar moet je ook keihard voor werken om dat een beetje terug te gaan betalen. En het liefst zie je de gehele wereld financieel gezonde zijn , maar er zijn ook genoeg mensen die er een potje van maken en niet om kunnen gaan of het uitgeven aan dingen waarvan ik denk als je het anders aanpakt zou je niet zo diep in de schulden zitten. Klink hard , ook mijn ouders hebben aan de afgrond gestaan maar zijn daar weer helemaal uit gekomen door het slim aan te pakken. Ook het genoeg verdienen kan je in SOMMIGE gevallen zelf in de hand hebben. Je moet ook een beetje slim omgaan met geld. Maar daartegen leven we wel in een wereld waar helaas alles alleen maar duurder en duurder gaat worden dat ook mensen met een fijn salaris dat wel gaan merken.

Maar we zijn ook mensen nodig met een hogere opleiding die een hele hoop kunnen betekenen voor een ander die het minder goed financieel voor elkaar hebben. Denk aan management in de zorg en sociaal werker. Maar ook coaches wat erg behulpzaam kan zijn.

Ik had vroeger echt niks met mensen , en tja je raad vast al waar ik nu werk :') Ik heb dan een MBO opleiding gedaan maar ik vindt het wel fijn dat ik iets terug kan geven aan mensen die ondersteuning nodig zijn in het dagelijks leven en die mensen deels dankzij mij ondanks hun problemen en beperkingen en zo gewoon mogelijk leven kunnen leiden.

Misschien een idee om je wat in te zetten als in vrijwilligerswerk ect? Ik krijg ook veel positieve energie van anderen helpen en helemaal het helpen van mensen die het moeilijk hebben. Dit kan al echt iets heel kleins zijn. Zo heb ik dit jaar een kleinschalige actie gehad op bokt om kerstkaarten te sturen naar mensen die bijvoorbeeld alleen zijn of door een moeilijke tijd gaan op wat voor manier dan ook. Ik krijg daar zelf ongelofelijk veel energie van , en heb er ook veel plezier in. Het is heel fijn om anderen wat te kunnen geven. Zo stel je je ook op misschien niet financieel gebied maar wel dat je geeft om anderen en hun problemen. En ook al verdien je zelf goed , heb je een hoge functie de basis het echte contact met mensen blijft dan heel belangrijk.

Wat ik altijd jammer vindt van het HBO of universiteit is in het geval van zorgopleidingen dat je die mensen niet meer terug gaat zien op de werkvloer. Wat ik persoonlijk merk is dat er van een organisatie regels worden bedacht door een groepje mensen die bijvoorbeeld nooit een luier hebben verschoond maar wel bepalen dat iemand maar zoveel luiers op een dag mag wisselen. Ik vindt het vooral belangrijk ondanks je opleiding op elk plekje meedraait en komt kijken , zo laat je ook zien dat je open staat voor alles. Zo draaien HBO stagiaires op mijn werk gewoon mee op de groep en verzorgen en begeleiden ze de cliënten ook. Zo voelt het ook veel prettiger dan dat iemand binnenkomt en zegt jij doet dit en dit en dan weer weggaat.

Ik vindt het gewoon belangrijk dat iemand met heen hoge studie weet op alles plekken in de sector wat er speelt en zich niet hoger opstelt dan de rest. Zo maak je zelfs het verschil tussen financiële aspecten al zo veel kleiner.

BeFunny

Berichten: 10556
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:38

Ooh ik heb mij niet uitgedrukt zoals ik het zou willen zeggen.

Er zijn heeel veel mensen die buiten de boot vallen tegenwoordig. Sowieso voor koop. Maar huren wordt ook lastig voor iemand met een minimum inkomen.

En ik ken mensen met een baan die ergens inwonen omdat ze niks kunnen huren. Mensen die fulltime werken maar niet genoeg inkomen hebben Iig om in de randstad waar ze werken te kunnen huren en dat vind ik zorgwekkend. En ik weet niet hoe dat buiten de Randstad is vandaar benoem ik het even zo.

Ook zorgwekkend vind ik dat studenten kamers ook heel duur zijn en dat is voor de gemiddelde student onbetaalbaar.

Voor de mensen met een uitkering was het anders geregeld sociale huurwoningen speciaal voor de lagere inkomens. Een werkende met een minimum inkomen zit vaak net wat hoger en valt daar buiten. En zo kan juist die werkende die net iets meer verdient en daar heel hard voor werkt niet huren.

Ik vind dat iedereen zelfstandig moet kunnen wonen. Maar juist voor een bepaalde groep valt alles tegen en voor die groepen eigenlijk vind ik het extra sneu.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:23

BeFunny schreef:
Ooh ik heb mij niet uitgedrukt zoals ik het zou willen zeggen.

Er zijn heeel veel mensen die buiten de boot vallen tegenwoordig. Sowieso voor koop. Maar huren wordt ook lastig voor iemand met een minimum inkomen.

En ik ken mensen met een baan die ergens inwonen omdat ze niks kunnen huren. Mensen die fulltime werken maar niet genoeg inkomen hebben Iig om in de randstad waar ze werken te kunnen huren en dat vind ik zorgwekkend. En ik weet niet hoe dat buiten de Randstad is vandaar benoem ik het even zo.

Ook zorgwekkend vind ik dat studenten kamers ook heel duur zijn en dat is voor de gemiddelde student onbetaalbaar.

Voor de mensen met een uitkering was het anders geregeld sociale huurwoningen speciaal voor de lagere inkomens. Een werkende met een minimum inkomen zit vaak net wat hoger en valt daar buiten. En zo kan juist die werkende die net iets meer verdient en daar heel hard voor werkt niet huren.

Ik vind dat iedereen zelfstandig moet kunnen wonen. Maar juist voor een bepaalde groep valt alles tegen en voor die groepen eigenlijk vind ik het extra sneu.


Hierdoor wonen mijn vriend en ik ook nog thuis. Ik zat in mijn propedeuse jaar op kamers en betaalde €380 in Tilburg. Met online les en de gekte in de stad vond ik het te duur om daar voor op kamers te blijven wonen. Mijn vriend verdient te veel en alleen een huur opbrengen in de vrije sector is echt geld weggooien. Maar omdat ik afhankelijk ben van de studielening wordt samen iets huren ook te duur. Want dan is het meneer verdient te veel dus betaal jij ook maar meer. En het is ook niet zo dat mijn vriend zo veel meer verdient dat het dan zo makkelijk gaat. Zitten echt net boven die grens. Dan maar sparen en hopelijk na mijn afstuderen een huis kunnen vinden als ik ook een baan heb. Maar dat word ook nog lastig zeker met studieschuld en in de eerste twee jaar wellicht nog geen vaste baan.

Gelukkig hebben we het thuis best goed maar je wilt toch als je bijna 30 bent op je eigen kunnen.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:34

O.k, ik zou me dus schuldig moeten voelen omdat we nu rijk zijn?
Nou aan me nooit niet. We hebben keihard voor onze centen gewerkt en nog! Ik heb vroeger 4 banen tegelijk gehad gewoon omdat ik niet lui was m’n handen te laten wapperen en geld wilde verdienen. Een mentaliteit die je overigens steeds minder ziet plus men er z’n neus voor op haalt bepaald werk te doen wat nu door arbeidsmigranten gedaan word.

Komt bij we een aardig pak aan belasting moeten betalen over onze ,bezittingen,
We weten allen waar die belasting voor gebruikt word!?

En Ohja, 30 jaar geleden was het ook lastig een betaalbare woning te vinden als starter hoor. Niks anders dan nu. echter hadden velen wel meer geld op hun rekening omdat er lang niet zo lang gestudeerd werd als nu en jongeren veel minder schulden hadden.
Je spaarde voor je uitzet.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:39

Maar met de dolle huizenprijzen van nu ben ik toch blij geen huis te hoeven kopen.
Maar het klopt wat je zegt, de meeste, iig wij ook hadden al een aardig centje op de bank zodat niet alles volle hypotheek was.
Hier dus door werk in de tuinbouw, maar ik wil wel de kanttekening plaatsen over werk waar nu de neus voor opgehaald word...vast door diverse.
Maar vergeet niet dat 15 jaar terug veel Nederlanders er op een vuile manier uitgeflikkerd zijn om vervolgens Polen in dienst te nemen.
Want ja die konden ze bedonderen..... Al zou ik nu gezond zijn, waar ik eerst de tuinbouw een warm hart toe draag zou ik nu nog niet dood meer gevonden willen worden.

Zebrastreep

Berichten: 9763
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:45

Popstra schreef:
O.k, ik zou me dus schuldig moeten voelen omdat we nu rijk zijn?
Nou aan me nooit niet. We hebben keihard voor onze centen gewerkt en nog! Ik heb vroeger 4 banen tegelijk gehad gewoon omdat ik niet lui was m’n handen te laten wapperen en geld wilde verdienen. Een mentaliteit die je overigens steeds minder ziet plus men er z’n neus voor op haalt bepaald werk te doen wat nu door arbeidsmigranten gedaan word.

Komt bij we een aardig pak aan belasting moeten betalen over onze ,bezittingen,
We weten allen waar die belasting voor gebruikt word!?

En Ohja, 30 jaar geleden was het ook lastig een betaalbare woning te vinden als starter hoor. Niks anders dan nu. echter hadden velen wel meer geld op hun rekening omdat er lang niet zo lang gestudeerd werd als nu en jongeren veel minder schulden hadden.
Je spaarde voor je uitzet.



Iedereen is rijk op zijn eigen manier zeg ik Maar. Het is fijn als je leuk verdiend en geen geldzorgen hebt. Maar als ik kijk naar mijn oom heeft het hem heel bitter gemaakt. Die is absoluut niet gelukkig in de relatie alles draait om geld en showen. Dat soort rijke mensen heb ik wel afkeer tegen omdat ze uitstralen dat alles fantastisch is alleen als je geld hebt.

Mensen die veel verdienen maar hier niet te koop mee lopen en zich niet beter voelen als iemand met minder geld heb ik gewoon hetzelfde respect voor.

En ik denk dat heel heel mensen hard werken. Ik heb ook 2 banen en nee niet om rijk te worden maar omdat ik anders niks meer kan betalen omdat alles zo duur is geworden! Ik zit ook nog met een schuld , hogere stalkosten , hogere benzineprijzen en ik kan doordat ik geen top salaris heb nog niet uit huis hoe graag ik dat ook wil. Maar ik wil vooral plezier hebben in het leven liever wat minder verdienen en gelukkig zijn dan heel veel werken en ongelukkig zijn. En tja ik ben ook niet van de 40 uren werkweek. Want hoe kun je dan je geld uitgeven als je alleen maar aan het werk bent?

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:50

Zebrastreep schreef:
En tja ik ben ook niet van de 40 uren werkweek. Want hoe kun je dan je geld uitgeven als je alleen maar aan het werk bent?


Ik werk fulltime, maar genoeg tijd over om geld uit te geven hoor.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:52

Popstra schreef:
O.k, ik zou me dus schuldig moeten voelen omdat we nu rijk zijn?
Nou aan me nooit niet. We hebben keihard voor onze centen gewerkt en nog! Ik heb vroeger 4 banen tegelijk gehad gewoon omdat ik niet lui was m’n handen te laten wapperen en geld wilde verdienen. Een mentaliteit die je overigens steeds minder ziet plus men er z’n neus voor op haalt bepaald werk te doen wat nu door arbeidsmigranten gedaan word.

Komt bij we een aardig pak aan belasting moeten betalen over onze ,bezittingen,
We weten allen waar die belasting voor gebruikt word!?

En Ohja, 30 jaar geleden was het ook lastig een betaalbare woning te vinden als starter hoor. Niks anders dan nu. echter hadden velen wel meer geld op hun rekening omdat er lang niet zo lang gestudeerd werd als nu en jongeren veel minder schulden hadden.
Je spaarde voor je uitzet.



Um... de woningprijzen zijn toch echt flink gestegen en disproportioneel aan gemiddeld salaris.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... eninkomens

Dus "dat was niets anders dan nu" klopt totaal niet. Daarbij zijn de hypotheekregels aangescherpt, en kom je er met een homp spaargeld ook niet zomaar meer.

Ik vraag me ook af of het spaargeld (relatief aan de huizenprijzen/inflatie) anders is vroeger vs nu, maar even geen tijd om te zoeken.


Ik heb lang gestudeerd en daardoor mijn "vermogen" later dan hoe het vroeger misschien was opgebouwd. En nooit meer dan 1 baan tegelijkertijd gehad. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet keihard heb gewerkt voor de situatie waarin ik nu zit, dat wil niet zeggen dat ik lui ben. Dus beetje heel erg kort door de bocht die opmerking. Alsof je lui bent als je geen meerdere banen tegelijk hebt gehad :').

Edit: schuldig voelen hoeft natuurlijk niet. Ik zit nu ook in een comfortabele financiële situatie en heb het geluk gehad dat ik met mijn partner een huis heb kunnen kopen. Voel ik me ook niet schuldig over, heb ik hard voor gewerkt en genoeg voor gelaten. Maar zo neer te kijken op de huidige generatie starters/jongeren is ook niet terecht.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 16-12-21 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt