Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:50

Als jij een chronisch progessieve aandoening hebt (MS, Huntingdon, ALS, sommige vormen van reuma om er maar een paar te noemen) dan weet je dat het niet beter wordt. Als je dan geleidelijk van 36 uur via 32 uur naar 28 uur gaat en werken lukt alsnog niet, heb je jezelf ermee. Veel chronisch zieken willen heel graag blijven werken, maar uiteindelijk kost die loyaliteit je geld.
Je kunt dus best blijven werken, maar zorg dat je voor het andere deel al in de WAO zit. Stap niet zelf terug in uren.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:11

Ik herken jouw schuldgevoel. Ik heb het geluk dat ik intelligent ben en dat ik geboren ben in een gezin zonder armoede. Dat maakt dat ik een gigantische voorsprong heb op mensen die dit geluk niet hebben (omwille van welke reden dan ook). Ik voel me hier schuldig over.
Je eigen kansen ontzeggen is echter in mijn optiek niet de oplossing voor het probleem, immers, met jouw kennis en kunde kan je bijdragen aan een betere wereld. Wat je wel kan doen, is bijvoorbeeld doneren aan een goed doel (https://www.givingwhatwecan.org/). Verder zou ik je aanraden je eens kunnen lezen over effectief altruïsme: https://en.wikipedia.org/wiki/Effective_altruism. Ook de website 80000 hours kan houvast bieden: https://80000hours.org/.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:28

Ibbel schreef:
Als jij een chronisch progessieve aandoening hebt (MS, Huntingdon, ALS, sommige vormen van reuma om er maar een paar te noemen) dan weet je dat het niet beter wordt. Als je dan geleidelijk van 36 uur via 32 uur naar 28 uur gaat en werken lukt alsnog niet, heb je jezelf ermee. Veel chronisch zieken willen heel graag blijven werken, maar uiteindelijk kost die loyaliteit je geld.
Je kunt dus best blijven werken, maar zorg dat je voor het andere deel al in de WAO zit. Stap niet zelf terug in uren.

Oh zo, ja :j

Nou ja eigenlijk is terugvallen in uren sowieso niet handig.. want je uitkering wordt idd altijd gebaseerd op laatst verdiende loon. Ik ben daar eens een keer heel erg de boot mee ingegaan door graag te willen werken.. ik had beter nog een jaar uitkering kunnen trekken toen..

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:37

Ik vind dat het TS alleen maar siert dat ze hier over nadenkt. Het is juist goed wanneer dergelijke mensen een universitaire opleiding gaan doen.

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:56

Ibbel schreef:
Als jij een chronisch progessieve aandoening hebt (MS, Huntingdon, ALS, sommige vormen van reuma om er maar een paar te noemen) dan weet je dat het niet beter wordt. Als je dan geleidelijk van 36 uur via 32 uur naar 28 uur gaat en werken lukt alsnog niet, heb je jezelf ermee. Veel chronisch zieken willen heel graag blijven werken, maar uiteindelijk kost die loyaliteit je geld.
Je kunt dus best blijven werken, maar zorg dat je voor het andere deel al in de WAO zit. Stap niet zelf terug in uren.

daar heb je gelijk in.
Maar heb je ME/CVS kom je voor dat andere deel niet in de WAO.
Geloofd het UWV niet in. Ook al heeft de gezondheidsraad ze daarover al meerdere malen voor op de vingers getikt. Letterlijke quote van een UWV arts: daar denken wij anders over.
En wat is er dan voor keuze?

En dan werk je minder, maar gewoon loon van MBO, dus net wat boven minimum.
Krijg je klap op je kop en UWV zegt gewoon, weet je wat een goed idee is, dat je leerlingen vervoer gaat doen. :j Lekker veel prikkels, al die uren volop concentreren, goed idee! ...zo UWV heeft ook weer gedaan wat ze moeten, banen voor je gezocht in het systeem.
Totaal tegen elk advies van de artsen in, maar dat maakt niet uit. Zelfs met medicijnen waar je geen auto mee mag rijden.
Ja dat kun je 24 uur, daar heb je geen verlies op inkomen in, dus je krijgt niks nada noppes.
Ons uitkeringssysteem is voor de happyfew.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:09

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:
Als jij een chronisch progessieve aandoening hebt (MS, Huntingdon, ALS, sommige vormen van reuma om er maar een paar te noemen) dan weet je dat het niet beter wordt. Als je dan geleidelijk van 36 uur via 32 uur naar 28 uur gaat en werken lukt alsnog niet, heb je jezelf ermee. Veel chronisch zieken willen heel graag blijven werken, maar uiteindelijk kost die loyaliteit je geld.
Je kunt dus best blijven werken, maar zorg dat je voor het andere deel al in de WAO zit. Stap niet zelf terug in uren.

daar heb je gelijk in.
Maar heb je ME/CVS kom je voor dat andere deel niet in de WAO.
Geloofd het UWV niet in. Ook al heeft de gezondheidsraad ze daarover al meerdere malen voor op de vingers getikt. Letterlijke quote van een UWV arts: daar denken wij anders over.
En wat is er dan voor keuze?

En dan werk je minder, maar gewoon loon van MBO, dus net wat boven minimum.
Krijg je klap op je kop en UWV zegt gewoon, weet je wat een goed idee is, dat je leerlingen vervoer gaat doen. :j Lekker veel prikkels, al die uren volop concentreren, goed idee! ...zo UWV heeft ook weer gedaan wat ze moeten, banen voor je gezocht in het systeem.
Totaal tegen elk advies van de artsen in, maar dat maakt niet uit. Zelfs met medicijnen waar je geen auto mee mag rijden.
Ja dat kun je 24 uur, daar heb je geen verlies op inkomen in, dus je krijgt niks nada noppes.
Ons uitkeringssysteem is voor de happyfew.


Je kunt gewoon bezwaar maken hier tegen hè? Als het echt klopt wat jij zegt dan worden die slecht presterende medewerkers op de vingers getikt en desnoods het uwv gewoon op de vingers door de rechtbank.
En jawel het uwv verliest regelmatig rechtszaken, dus dat heeft wel zin.

Tip: heb vooral heel helder wat je niet kunt en ben daar ook heel duidelijk in. Bij halve antwoorden (misschien, soms, een beetje) worden zaken als snel ingevuld als zijnde: kan dus wel. En daar gaat het vaak mis bij de beoordeling.

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:16

Bezwaar is gemaakt. Die arts was nog lomper dan lomp. ik kwam daar binnen en die zei letterlijk: je komt niet op een brancard binnen dus ga je echt niet afkeuren. (ach we hebben het dit jaar gezien bij iemand die met de ambulance naar de rechtbank moest voordat het geloofd werd)
Ligt nu al bijna een jaar om voor de rechtbank te komen...maar die lopen achter... en ik zit zonder inkomen nog steeds in spanning. En ik kan je zeggen, dat doet een mens geen goed.

Dus ja hoop maar dat de rechtbank mij gelijk gaat geven, maar wat ik gehoord heb is dat maar in een kleine 10% het geval.

Voorbeeld, ik heb zaterdag onverwacht een uur gewandeld.
Dat betekend teveel gedaan. Over mijn grenzen. In de avond al migraine.
De hele zondag op de bank gelegen.
Gisteren halve dag en in de avond ging het wel weer iets.
Uurtje wandelen....
Maar kan gewoon 24 uur werken, geen probleem hoor.....

Volgens het re-integratie bureau staat 1 van die artsen er om bekend. Tijd voor pensioen gaf ze aan.
Dus op de vingers tikken??? Blijkbaar niet.


Dus ja in Nederland is het echt zo goed niet geregeld als dat vele denken.
Maar daar kan een ts niets aan doen, die moet zich daar niet schuldig aan voelen.
Misschien werk gaan doen waarin ze dit soort zaken aan kan kaarten.

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:23

Ik vraag me af of die zelfde arts zijn of haar kinderen met een goed gevoel aan een dergelijke chauffeur mee zou geven.

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:27

Loretta schreef:
Ik vraag me af of die zelfde arts zijn of haar kinderen met een goed gevoel aan een dergelijke chauffeur mee zou geven.

Dat heb ik dus aan de arbeidsdeskundige gevraagd. Ja slecht had haar gegoogeld en gezien dat ze een klein kind had.
Heb haar gevraagd of ze haar kind bij mij in de taxi zou zetten.
Zij gaf alleen maar als antwoord: ik moet doen wat de arts mij opdraagt.
Toen ik haar vroeg of ik het UWV aansprakelijk mocht stellen als ik met 8 kinderen een zwaar ongeluk krijg kreeg ik geen antwoord.


Maar goed, genoeg over mij.
Maar helaas is mijn situatie niet uniek. Veel mensen die overgeleverd zijn aan dat UWV met hun rare manier van beoordelen.
Tijd dat dat gaat veranderen naar een beter systeem.
En dat kunnen de hoger opgeleiden voor ons lager opgeleiden voor elkaar krijgen als ze willen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-12-21 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:28

Ik fantaseer er wel eens over wat voor goeds ik allemaal kon gaan doen als ik superrijk zou zijn.Voor mezelf is het genoeg als ik mijn rekeningen kan betalen.

Lau07
Moderator

Berichten: 1586
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:38

Is het erg dat iemand die heel hard heeft gestudeerd en lang heeft geleerd beter en meer verdient dan iemand die dat niet heeft gedaan? Nee, dat vind ik niet.
Is het erg dat iemand die hard werkt en zijn rol in de maatschappij vervult, amper kan rondkomen? Ja, zeker.
Zo sta ik er een beetje in. Het is niet erg dat er verschillen zijn in inkomen. Dat is ergens ook niet meer dan logisch. Wat wel erg is, is dat de gewone man steeds moeilijker kan rondkomen ondanks hard te werken. Daarnaast maak ik me wel zorgen over de steeds extremere verschillen tussen arm en rijk. Rijke mensen worden steeds rijker, en arme mensen steeds armer. In onze maatschappij was het idee altijd dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, maar met allerlei constructies waarbij belasting wordt ontdoken, wordt dat nogal een dingetje. Daar zouden overheden wat mij betreft veel harder tegen mogen optreden.

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:48

DuoPenotti schreef:
Dat heb ik dus aan de arbeidsdeskundige gevraagd. Ja slecht had haar gegoogeld en gezien dat ze een klein kind had.
Heb haar gevraagd of ze haar kind bij mij in de taxi zou zetten.
Zij gaf alleen maar als antwoord: ik moet doen wat de arts mij opdraagt.
Toen ik haar vroeg of ik het UWV aansprakelijk mocht stellen als ik met 8 kinderen een zwaar ongeluk krijg kreeg ik geen antwoord.


Het is dus gewoon een walgelijke arts. Wat stelt de artseneed nog voor met zulke artsen. Daarnaast is het gewoon heel makkelijk om je als arbeidsdeskundige te verschuilen achter de arts. Het toont weer eens aan wat er mis is bij de overheid.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:49

Het is zeker waar dat momenteel de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt.

pateeke
Berichten: 2234
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:51

Het zou fijn zijn als er wat meer gelijkheid komt inderdaad. Maar ik heb de indruk dat de kloof eerder groter in plaats van kleiner wordt. Overigens wil dat niet zeggen dat jij die studie maar niet moet gaan doen omdat anderen het dan minder goed hebben dan jij. Als je er na je studie nog zo over denkt en je wil iets doen voor anderen dan kan je bv denken aan vrijwilligerswerk of een schenking aan een organisatie die zich inzet voor bv mensen in armoede.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:24

Als je niet in een rijke familie geboren wordt,dan is de enige mogelijkheid om maatschappelijk vooruit te komen : studie.

pateeke
Berichten: 2234
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:06

anjali schreef:
Als je niet in een rijke familie geboren wordt,dan is de enige mogelijkheid om maatschappelijk vooruit te komen : studie.


Daar ben ik het deels mee eens, maar deels ook niet. Mensen die in armoede leven krijgen gewoon ook minder kansen en hebben niet enkel een gebrek aan financiële middelen.
Bovendien: je kan ook een universitaire studie gevolgd hebben en toch in armoede belanden….

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:29

Waar ik nu vooral moeite mee heb is dat bepaalde beroepen die als essentieel zijn aangemerkt daar echt niet genoeg van merken in de portemonnee.

anjali schreef:
Als je niet in een rijke familie geboren wordt,dan is de enige mogelijkheid om maatschappelijk vooruit te komen : studie.


Hier ben je wat te kort door de bocht. Er zijn bijvoorbeeld ondernemers die enorm goed zijn in het (niet/praktisch/on-geschoolde) werk dat ze doen. Ik werk samen met mensen die over de jaren heen zijn doorgegroeid vanuit een lagere functie naar per persoon een aantal keer modaal. Het is altijd een combinatie van dingen, zoals mazzel, gezondheid, intelligentie, arbeidsethos, et cetera. Studeren helpt natuurlijk, maar ik ken mensen die gestudeerd hebben en financieel helemaal aan de grond zitten en ook mensen die niet gestudeerd hebben en een goed lopende zaak hebben of zijn doorgegroeid naar een functie waar ze echt heel leuk verdienen.

Soms voelt het net als een loterij. ;)

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:59

pateeke schreef:
anjali schreef:
Als je niet in een rijke familie geboren wordt,dan is de enige mogelijkheid om maatschappelijk vooruit te komen : studie.


Daar ben ik het deels mee eens, maar deels ook niet. Mensen die in armoede leven krijgen gewoon ook minder kansen en hebben niet enkel een gebrek aan financiële middelen.
Bovendien: je kan ook een universitaire studie gevolgd hebben en toch in armoede belanden….

Ik bedoel met maatschappelijk vooruitkomen niet enkel een dikkere bankrekening.Al is dat er zeker een onderdeel van.

TinkerTreas

Berichten: 3708
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:38

DuoPenotti schreef:
Loretta schreef:
Ik vraag me af of die zelfde arts zijn of haar kinderen met een goed gevoel aan een dergelijke chauffeur mee zou geven.

Dat heb ik dus aan de arbeidsdeskundige gevraagd. Ja slecht had haar gegoogeld en gezien dat ze een klein kind had.
Heb haar gevraagd of ze haar kind bij mij in de taxi zou zetten.
Zij gaf alleen maar als antwoord: ik moet doen wat de arts mij opdraagt.
Toen ik haar vroeg of ik het UWV aansprakelijk mocht stellen als ik met 8 kinderen een zwaar ongeluk krijg kreeg ik geen antwoord.


Maar goed, genoeg over mij.
Maar helaas is mijn situatie niet uniek. Veel mensen die overgeleverd zijn aan dat UWV met hun rare manier van beoordelen.
Tijd dat dat gaat veranderen naar een beter systeem.
En dat kunnen de hoger opgeleiden voor ons lager opgeleiden voor elkaar krijgen als ze willen.


Helaas heb ik ongeveer gelijke ervaring met de uwv. Alleen ik heb psychische klachten. Al zei iedereen dat ik absoluut niet kon werken. UWV vond van wel, dus ik kreeg geen uitkering. Ik ging er inderdaad ook niet genoeg op achteruit omdat ik maar 16 uur werkte.
Uiteindelijk ben ik in de bijstand gekomen, gelukkig zagen ze bij de gemeente wel dat ik niet kon werken. Dus ik had geen sollicitatie plicht.
Gelukkig ben ik inmiddels uit de bijstand, maar ik word nu dus zo goed als volledig onderhouden door mijn man. Wat dus eigenlijk ook niet helemaal goed voelt.
Maarja, het is zoals het is.

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:12

Maar dat is ook idioot. Jij hoorde niet in de bijstand. Die je nu dan kwijt bent. Zo heb ik ook een kennis. Maar ook die hoort in de WAO ipv bijstand.
En dan gek vinden dat er een kloof is.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:19

anjali schreef:
Als je niet in een rijke familie geboren wordt,dan is de enige mogelijkheid om maatschappelijk vooruit te komen : studie.


Niet mee eens, de meeste echt rijke mensen die ik ken (als in degenen die in miljoenenvilla's wonen etc), zijn ondernemers die een slim/ goed idee hadden en daar iets mee durfden te doen. Een aantal zonder opleiding of gewoon MBO geschoold oid, en ook niet van hoge afkomst. Ik ben zelf hooggeschoold en werk ook in zo'n omgeving, maar zou mezelf of directe collega's niet echt rijk noemen. Kan prima rondkomen ja, maar de paarden staan nog niet aan huis ofzo.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:40

Citaat:
Ik wil het later niet beter hebben dan andere mensen. Wil gewoon dat iedereen het goed heeft en de verschillen niet zo groot zijn.


Ik heb na mijn studie een promotie en bijbehorende opslag gekregen. Ik ben toen bij iedere opslag meer geld aan goede doelen gaan geven.

Wat je ook nog zou kunnen doen bij meer inkomen is een dag minder gaan werken en die ene dag vrijwilligerswerk gaan doen.
Zo geef je wat terug aan de maatschappij.

Inmiddels is mijn situatie gewijzigd en kan ik minder aan goede doelen geven. Ik probeer nog wel mensen uit mijn omgeving te helpen waar ik kan en geef veel weg.

Zeker die studie gaan doen! Het geeft je nadien niet alleen meer vrijheid maar ook de mogelijkheid iets te doen voor anderen.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:06

Gewoon lekker verder studeren, sterker nog ik kan jejuist aanraden om cerder te studere.
Toen ik 18 jaar was besloot ik nadat ik mn diploma had niet verder te gaan studeren. Nu zit ik met een diploma waar ik eogenlijk niets aan heb :Y)


Heb ik er spijt van gehad? Ja zeker. Maar ik heb geleerd dat je met de juiste instelling er ook wel komt en niet voor een minimum loon hoeft te werken.

Ik heb een prima loon voor een magazijn medewerker en ik voel mij dan ook echt niet minder dan bijv. De mensen van kantoor die over algemeen meer verdienen.

Gewoon doen waar je je goed bij voelt.

pateeke
Berichten: 2234
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:46

anjali schreef:
Ik bedoel met maatschappelijk vooruitkomen niet enkel een dikkere bankrekening.Al is dat er zeker een onderdeel van.

Ok, maar zelfs dan nog… studeren moet ook mogelijk zijn. En ik vind niet dat je niet vooruit kan komen zonder hogere opleiding. Ik ken mensen die door omstandigheden niet de kans gehad hebben om te studeren en toch ‘maatschappelijk vooruitgegaan’ zijn. En ik ken mensen die wel hogere studies gedaan hebben en er, mede daardoor, op achteruit gegaan zijn ipv vooruit. Het is een complex samenspel van factoren, waar opleiding er inderdaad 1 is, maar zeker niet de enige.

TinkerTreas

Berichten: 3708
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:55

DuoPenotti schreef:
Maar dat is ook idioot. Jij hoorde niet in de bijstand. Die je nu dan kwijt bent. Zo heb ik ook een kennis. Maar ook die hoort in de WAO ipv bijstand.
En dan gek vinden dat er een kloof is.


Dat klopt hoor. Ik had toen niet de energie om een rechtszaak te beginnen. Met zware psychische klachten is het sowieso erg moeilijk om daar tegenop te moeten boksen.