Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 01:16

Naar mijn idee heeft juist de middenmoot/net onder modaal het in Nederland het vooral pittig. En daarmee bedoel ik de mensen die €2000/2100 netto per maand binnen halen. Die nergens voor in aanmerking komen maar wel overal de volle mep voor mogen betalen.

Ik werk zelf namelijk bij de gemeente en er zijn bijstandsgerechtigden die maandelijks meer overhouden dan bovenstaande die wel de huur mag aftikken a €700-€1000 alleen. Uit ervaring weet ik ook dat dat meeste mensen die van het minimum leven best tevreden zijn. We kijken natuurlijk vanuit ons eigen referentiekader. Waarin je het misschien niet kan voorstellen om op die wijze gelukkig te zijn. De ellende zit hem meestal op hele andere vlakken dan de financiën. Dat is meestal bijzaak.

Volgens mij mogen we ons gelukkig prijzen in Nederland met zo’n goed geregeld vangnet. Als je er voor open staat dan wordt er in Nederland altijd voor je gezorgd. Echter zijn Nederlanders er wel erg goed in om vooral te klagen en het negatieve te bekijken. Veelal ook onwetendheid of onkunde.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:12

Peuk, met je eerste stukje eens, met je tweede niet.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:14

Het kan uiteraard altijd beter... :j
maar het kan ook veel slechter (oh, das ook een unpopulair opinion)

Het regeltjesgedoe waar organisaties ook maar wat mee lijken te doen is echt drama .. Maar zonder regels is het ook weer niks... als je weinig regels hebt, is er veel fraude, heb je er veel dan wordt het weer star. En dan heb je ook nog de menselijke factor ertussen die meestal zn best doet maar soms ook de boel bij elkaar rommelt...

TinkerTreas

Berichten: 3710
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:16

Volgens mij scheelt het ook ontzettend in welke gemeente je woont.
Ik woon wat dat betreft in een ontzettend fijne gemeente die ontzettend meedenkt. Maar heb ook verhalen gehoord over andere gemeenten.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:19

Maar fraude is er nog steeds op grote schaal.

Mag ik een voorbeeld noemen van mijn kennis.
Die had Polen in dienst.
Met kerst gingen die richting Polen op vakantie. Daarna konden ze weer terug komen.
Tot hij er bij 1 achter kwam dat deze bij UWV had laten weten dat het werk op was.
Mijn kennis heeft naar het UWV gebeld en uitgelegd dat deze man helemaal niet ontslagen was, gewoon in het nieuwe jaar werk had.
UWV deed daar niets aan. Die man kreeg gewoon een WW uitkering.
Moeten wij eens doen, zelf gaan, dan krijg je niks. Laat staan als de werkgever komt zeggen dat er nog werk is.
Later heeft die kennis van mij meer mensen gesproken, dit kwam erg vaak voor.
Dit is 3 jaar terug geweest, het is nu nog niet anders weet hij.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:23

Maar DP, zijn dat dan de regels, is dat die medewerker, is dat de overheid? En als het mag, is het toch geen fraude? Dan is het gewoon achterlijk geregeld...
maar ja, de polen werken hier ook niet voor niks toch?

maar qua buitenlandse werknemers, ik snap daar gewoon niet heel veel van, dus ik kan daar niks over zeggen..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33846
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:33

@als reactie op de OP

Ik leef voor mezelf en niet voor een ander. Er is zoveel leed op de wereld. Ik sluit me er voor af anders word ik intens verdrietig. Dus ik baseer keuzes ook op mijn eigen welvaart. En als ik dan straks geld heb kan ik er altijd goede dingen mee doen en dieren helpen.

(Ik maak me vooral druk om dierenleed ipv mensen)
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 15-12-21 09:35, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:34

Nee het mag niet.
Dat is het hem nu net.

Moet jij zelf eens ontslag nemen, dan krijg je niets.

Zou mijn kennis hem werkelijk ontslagen hebben dan wel, en terecht uiteraard.
Daar is dan voor gewerkt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:38

DuoPenotti schreef:
Nee het mag niet.
Dat is het hem nu net.

Moet jij zelf eens ontslag nemen, dan krijg je niets.

Zou mijn kennis hem werkelijk ontslagen hebben dan wel, en terecht uiteraard.
Daar is dan voor gewerkt.

maar hij doet het toch, en het mag toch van het UWV? (ik snap het verhaal denk ik niet goed :) )

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33846
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:41

Je mag gewoon ww aanvragen als je een periode geen inkomen hebt. Bijvoorbeeld wanneer er rond kerst geen werk is vanuit je kennis. Dat moet je gewoon aantonen dus…. Ook al heb je vanaf januari weer werk, dan nog mag dat.

Ik vind ook niet dat men wat te klagen heeft in Nederland, het is er goed geregeld. Natuurlijk kan het altijd beter naar in vergelijking met de rest van de wereld is het hier top.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:43

ja het uwv laat het denk ik toe omdat het blijkbaar veel werk is die uitkering stop te zetten of zo??
Geen idee waarom ze het (massaal) toelaten.
Want nee het mag echt niet.

Als jij hetzelfde zou doen was je verwijtbaar werkloos. Zelf stoppen betekend geen WW.

Maar met kerst mogen ze ook werken, maar willen dan logisch zelf naar huis.
Dus nee het werk is ook dan niet stilgelegd.
Ze vragen dan zelf vrij.

Dus nee dat is ook de reden niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:48

Ibbel schreef:
Als jij een chronisch progessieve aandoening hebt (MS, Huntingdon, ALS, sommige vormen van reuma om er maar een paar te noemen) dan weet je dat het niet beter wordt. Als je dan geleidelijk van 36 uur via 32 uur naar 28 uur gaat en werken lukt alsnog niet, heb je jezelf ermee. Veel chronisch zieken willen heel graag blijven werken, maar uiteindelijk kost die loyaliteit je geld.
Je kunt dus best blijven werken, maar zorg dat je voor het andere deel al in de WAO zit. Stap niet zelf terug in uren.

Oudere post maar been there done that. Resultaat uitgevallen met 4 uur per week uiteindelijk (40, 32,24,16,8,4) en bijbehorende wao. Met partner geen probleem. In je uppie hallo bijstandsnorm dadelijk :evaw:

wat was ik anders meteen 100% uitgevallen een wao van tegen de 2000 euro geweest. -O-

Dup penotti :(:) ik herken dergelijke artsen ook.

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:12

Solistar schreef:
anjali schreef:
Als je niet in een rijke familie geboren wordt,dan is de enige mogelijkheid om maatschappelijk vooruit te komen : studie.


Niet mee eens, de meeste echt rijke mensen die ik ken (als in degenen die in miljoenenvilla's wonen etc), zijn ondernemers die een slim/ goed idee hadden en daar iets mee durfden te doen. Een aantal zonder opleiding of gewoon MBO geschoold oid, en ook niet van hoge afkomst. Ik ben zelf hooggeschoold en werk ook in zo'n omgeving, maar zou mezelf of directe collega's niet echt rijk noemen. Kan prima rondkomen ja, maar de paarden staan nog niet aan huis ofzo.


Het is inderdaad wel genuanceerder dan dat. Mijn ene neef legt zwembaden aan en verdient daar heel goed mee, mijn andere neef is direct na het middelbaar aan de slag gegaan in een chemisch bedrijf in ploegendiensten, waardoor hij ook echt een heel mooi loon heeft. Promotie maken zit er voor beiden waarschijnlijk niet direct in, maar is ook niet nodig.

Zelf universitair opgeleid in een wetenschappelijke richting (een master) en ik verdien echt een stuk minder dan hen allebei :+ maar dat is eigen keuze door bij een NGO aan de slag te gaan. Mijn collega's hebben allemaal een master en/of doctorstitel maar verdienen echt geen grote bedragen. Het verschil zit er wel in dat wij als we willen kunnen opteren de privé sector in te gaan en dan meteen het dubbele te gaan verdienen. Of meteen voor promotie in aanmerking komen (bv een leidinggevende functie) door de doctorstitel. Bepaalde wetenschappelijke sectoren kom je zonder doctorstitel zelfs niet binnen.

Wat mij betreft geeft een studie je dus vooral veel meer opties, maar niet automatisch het grote geld.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33846
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:14

En ik ken juist eigenlijk bijna alleen maar hele rijke mensen (niveau huis boven de miljoen) die minimaal HBO gedaan hebben. Het is maar net waar je ze zoekt. :P

dierenfan
Berichten: 9653
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:32

DuoPenotti schreef:
(ach we hebben het dit jaar gezien bij iemand die met de ambulance naar de rechtbank moest voordat het geloofd werd)


https://www.tubantia.nl/almelo/chronisc ... ~a8110a44/

Deze bedoel je? De uitspraak was dat UWV destijds juist had gehandeld.

Ik was trouwens in de veronderstelling dat je in NL niet onder bijstandsniveau aan inkomen kunt ontvangen. Dus als je een uitkering ontvangt onder het voor jou geldende bijstandsniveau dat je dan via de gemeente een aanvullende bijstand uitkering ontvangt. Tenminste dat gaf een vriendin ooit aan.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:32

Ts,als je inzit over die tweedeling,dan zou je iets als Maatschappelijk Werk kunnen gaan studeren.(Ik weet niet of die studie tegenwoordig nog zo heet).Met die opleiding kun je dan effectief mensen die in de problemen zitten gaan helpen.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:49

dierenfan schreef:
DuoPenotti schreef:
(ach we hebben het dit jaar gezien bij iemand die met de ambulance naar de rechtbank moest voordat het geloofd werd)


https://www.tubantia.nl/almelo/chronisc ... ~a8110a44/

Deze bedoel je? De uitspraak was dat UWV destijds juist had gehandeld.

Ik was trouwens in de veronderstelling dat je in NL niet onder bijstandsniveau aan inkomen kunt ontvangen. Dus als je een uitkering ontvangt onder het voor jou geldende bijstandsniveau dat je dan via de gemeente een aanvullende bijstand uitkering ontvangt. Tenminste dat gaf een vriendin ooit aan.

Ze stellen het UVW in het gelijk betreft de verkorte aanvraag.
Niet betreft de Iva.
Die heeft het UWV inmiddels zelf toegekend. Maar wel pas toen deze meneer zo in het nieuws kwam.

Ja dat kan kloppen als je huurt en geen partner hebt.
Koophuis en partner moet je maar zien hoe je de rekeningen betaald....

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 12:40

Ik vind vooral het minimumloon te laag. Het is wel mogelijk om ermee rond te komen maar een huis ervan kopen of huren (voor huur is inkomensgrens 4x bruto huur vaak) is niet mogelijk. Uitzonderingen van sociale huur daargelaten.

Dus dan is die tweedeling wel groot.

Ik vind dat mensen die niet kunnen werken ook gewoon recht hebben op een menswaardig leven. Vind het vreselijk sommige verhalen in dit topic.. hoe jullie behandeld zijn.

Ik ben inderdaad al wel actief als vrijwilliger wat ik heel fijn vind om te doen. Bedankt voor jullie andere tips!

c_alsemgeest

Berichten: 20693
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:57

Ik vind vooral dat de essentiële beroepen goed omhoog mogen.
En dan niet alleen de zorg...
In Italië zag je bv de ramp toen het vuil niet meer opgehaald kon worden.

dierenfan
Berichten: 9653
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:50

Ik hoor net op het nieuws heel algemeen dat minimum lonen omhoog gaan dan denk je fijn voor hun.... Vervolgens dat ze toeslagen willen gaan stopzetten om toeslagen affaire bij herhaling te voorkomen.

Als toeslagen in algemeen vervallen dan gaat hoger loon niets opleveren... Ik verwacht dat het toch wel iets anders zal liggen maar het klonk heel vreemd.

Je gaat toch ook geen uitkeringen meer uitgeven om zo fraude te voorkomen

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:51

Maar kinderopvang word ook bijna geheel vergoed. Dan is daar ook geen toeslag meer voor nodig.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:06

DuoPenotti schreef:
Peuk, met je eerste stukje eens, met je tweede niet.

O nou dan ben ik wel benieuwd waar je op doelt. En ook waarom je het er niet mee eens bent? :j

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:21

Over het vangnet
Lees mijn eerdere berichten :)

tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:22

dierenfan schreef:
Ik hoor net op het nieuws heel algemeen dat minimum lonen omhoog gaan dan denk je fijn voor hun.... Vervolgens dat ze toeslagen willen gaan stopzetten om toeslagen affaire bij herhaling te voorkomen.

Als toeslagen in algemeen vervallen dan gaat hoger loon niets opleveren... Ik verwacht dat het toch wel iets anders zal liggen maar het klonk heel vreemd.

Je gaat toch ook geen uitkeringen meer uitgeven om zo fraude te voorkomen

Als ze de toeslagen rechtstreeks aan de woningbouw storten (berekend naar aantal punten woning oid), EN de maximale huur verlagen naar max sociale huur min de maximale toeslag, dan komen we nog eens ergens. Ben je inderdaad van een stuk fraude af en controleren is ook een stuk makkelijker. Dan nog die extra heffingen/belastingen over lagere huren afschaffen en voor een nette prijs verhuren is ook voor particulieren interessanter. Want nu levert net boven die grens gaan zitten je flink meer op dan die paar tientjes meer huur.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:25

Of een basisinkomen voor iedereen.....