Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:20

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:

Hoe vaak kraaide die haan ook al weer?

En hoe vaak heeft het Kremlin ontkend dat ze een mobilisatie zouden uitvoeren? Dat ze Ukraïne zouden binnenvallen?


Dat weet Babootje zeker wel. :j := , maar weet jij het ook? ;)

Jazeker O:)

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:25

Gisteren schreef ik dat er mogelijk iets gaande was in China met een tweet die beweerde dat Xi onder huisarrest was geplaatst. Hoe spannend ook, dit blijkt een hoax te zijn. Dus voorlopig blijft China nog Xi en Xi blijft China :o

Wat Ukraïne betreft, Zelensky heeft eergisteren een overleg met de Chinese ambassadeur in Ukraïne gehad waar weinig nieuws uit is gekomen; China vindt dat landsgrenzen gerespecteerd moeten worden en dat er vrede moet komen door overleg.

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:27

Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-09-22 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:46

pien_2010 schreef:
Geeft niet irmaz. Het is een laziness van nieuws.
Ik wasvstil de laatste dagen. Dat had hier mee te maken
[VN] Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Door mij geschreven. Ik was daar dus. Ik ben moe maar voldaan!


Oeh… da’s iets voor mijn dochter.
Paard: check;
Boog: check;
Aansprakelijkheidsverzekering: nog te regelen.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 20:50

Ik was toevallig vandaag bij vrienden op bezoek die dat ook doen met pijl en boog vanaf hun paard :D

Als je dat in Rusland zou doen wordt je accuut samen met je paard gemobiliseerd ben ik bang :=

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:51

Als jullie daar reactie willen achterlaten zou dat tof zijn voor onze helden :o

Sizzle _O-

BigOne
Berichten: 38340
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:15

Stukje net gelezen, fijn en duidelijk geschreven!!

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:31

Sizzle schreef:
Ik was toevallig vandaag bij vrienden op bezoek die dat ook doen met pijl en boog vanaf hun paard :D

Als je dat in Rusland zou doen wordt je accuut samen met je paard gemobiliseerd ben ik bang :=


Eerder in Japan. Google: Yabusame.

Babootje

Berichten: 26354
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:40

Lijkt erop, dat Poetin niet gaat wachten tot de reservisten zijn opgeleid.
In een taal Russische gebieden is 100% van de mannen opgepakt en gedeporteerd naar het front. Ook 62+.
Poetin jaagt eigen volk rechtstreeks de dood in.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2056419 ... obilisatie
Bron De Telegraaf:
Vrouw van opgeroepen reservist onthult schokkende details over mobilisatie
De vrouw van een van de mannen die is opgeroepen voor het Russische leger heeft schokkende details onthuld over de mobilisatie. In een interview met de Russische onafhankelijke nieuwswebsite Mediazone vertelt Tatyana Dotsenko dat de mannen slechts één dag training kregen. Daarna werden ze meteen naar het front gestuurd om te vechten.
Haar man is de 45-jarige Andrei Kozyrev. "Hij belde me zojuist. Ze waren op dat moment met ongeveer 1000 reservisten aanwezig. Geen van hen is medisch onderzocht. Ze moesten meteen naar de frontlinie, daar kreeg hij een kogelvrij vest en een helm", aldus Dotsenko.
Kozyrev werd op 22 september om 05.00 uur opgeroepen om zich te melden. Hij ging daarheen om 07.00 uur en om 10.30 arriveerden er al twee bussen. Ze werden naar de regio Belgorod gebracht. Dotsenko zegt dat haar partner naar het 237e Tankregiment is gestuurd. Hij zou zijn opgeroepen als granaatwerper.
Op 21 september kondigde Poetin een 'gedeeltelijke mobilisatie' af in een uitgezonden speech. Dat betekent onder meer dat reservisten worden opgeroepen voor militaire dienst. „Het Westen wil ons land vernietigen”, zei Poetin. Volgens hem heeft het Westen geprobeerd om Oekraïners tot kanonnenvoer te maken en wilde het geen vrede tussen Oekraïne en Rusland.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:50

Babootje schreef:
Lijkt erop, dat Poetin niet gaat wachten tot de reservisten zijn opgeleid.
In een taal Russische gebieden is 100% van de mannen opgepakt en gedeporteerd naar het front. Ook 62+.
Poetin jaagt eigen volk rechtstreeks de dood in.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2056419 ... obilisatie
Bron De Telegraaf:
Vrouw van opgeroepen reservist onthult schokkende details over mobilisatie
De vrouw van een van de mannen die is opgeroepen voor het Russische leger heeft schokkende details onthuld over de mobilisatie. In een interview met de Russische onafhankelijke nieuwswebsite Mediazone vertelt Tatyana Dotsenko dat de mannen slechts één dag training kregen. Daarna werden ze meteen naar het front gestuurd om te vechten.
Haar man is de 45-jarige Andrei Kozyrev. "Hij belde me zojuist. Ze waren op dat moment met ongeveer 1000 reservisten aanwezig. Geen van hen is medisch onderzocht. Ze moesten meteen naar de frontlinie, daar kreeg hij een kogelvrij vest en een helm", aldus Dotsenko.
Kozyrev werd op 22 september om 05.00 uur opgeroepen om zich te melden. Hij ging daarheen om 07.00 uur en om 10.30 arriveerden er al twee bussen. Ze werden naar de regio Belgorod gebracht. Dotsenko zegt dat haar partner naar het 237e Tankregiment is gestuurd. Hij zou zijn opgeroepen als granaatwerper.

WTF ;(
Geen woorden voor :n
Hoe lang gaan ze daar in Rusland nog meewerken aan die moordkliek?

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:58

Inmiddels diverse berichten dat Oekraïne wederom doorgebroken is richting de Donbas, meerder dorpen ten oosten van de Oskil rivier zijn bevrijd en Lyman wordt nu snel in de tang genomen. Ze zijn nu vlakbij de grens met Luhansk. Kleine slag om de arm, maar Russische kanalen blijken dit te bevestigen.""
Laatst bijgewerkt door martichr op 26-09-22 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:00

Oekrainers in bezet gebied, worden van straat geplukt om tegen Oekrainers te vechten. Dit alles verbaast mij helemaal niks. Niet dat ,dat enige invloed zal hebben.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:28

irmaz schreef:
Babootje schreef:
Lijkt erop, dat Poetin niet gaat wachten tot de reservisten zijn opgeleid.
In een taal Russische gebieden is 100% van de mannen opgepakt en gedeporteerd naar het front. Ook 62+.
Poetin jaagt eigen volk rechtstreeks de dood in.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2056419 ... obilisatie
Bron De Telegraaf:
Vrouw van opgeroepen reservist onthult schokkende details over mobilisatie
De vrouw van een van de mannen die is opgeroepen voor het Russische leger heeft schokkende details onthuld over de mobilisatie. In een interview met de Russische onafhankelijke nieuwswebsite Mediazone vertelt Tatyana Dotsenko dat de mannen slechts één dag training kregen. Daarna werden ze meteen naar het front gestuurd om te vechten.
Haar man is de 45-jarige Andrei Kozyrev. "Hij belde me zojuist. Ze waren op dat moment met ongeveer 1000 reservisten aanwezig. Geen van hen is medisch onderzocht. Ze moesten meteen naar de frontlinie, daar kreeg hij een kogelvrij vest en een helm", aldus Dotsenko.
Kozyrev werd op 22 september om 05.00 uur opgeroepen om zich te melden. Hij ging daarheen om 07.00 uur en om 10.30 arriveerden er al twee bussen. Ze werden naar de regio Belgorod gebracht. Dotsenko zegt dat haar partner naar het 237e Tankregiment is gestuurd. Hij zou zijn opgeroepen als granaatwerper.

WTF ;(
Geen woorden voor :n
Hoe lang gaan ze daar in Rusland nog meewerken aan die moordkliek?


Lang.

Ziehier een link naar een artikel dat oorspronkelijk klaarblijkelijk in de Volkskrant heeft gestaan. Ik heb al eens eerder iets geschreven over 'de Russische mentaliteit' en hoe deze door de tijd ingeslepen is. Deze schrijfster doet dat beter.

https://ballonnendoorprikker.nl/2022/03 ... ntaliteit/

In de Russische cultuur: “wordt de mens altijd beschouwd als een stuk gereedschap, alleen geschikt om te lijden”, zo schrijft Sabaliauskaite. “We hebben te maken met een staat die in de geschiedenis nooit een politiek pluriforme samenleving of enige vorm van zelfbestuur heeft gekend, zelfs niet op kleine schaal (gemeentelijk of universitair) – het is altijd alleen maar een piramide van macht geweest, macht die met extreem geweld werd uitgeoefend over de onderdanen, die tot blinde gehoorzaamheid werden onderworpen.”

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:32

Het enige wat de russen ooit gekend hebben, was de knoet gebruikt door de machtshebbers.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:34

nikkel schreef:
Het enige wat de russen ooit gekend hebben, was de knoet gebruikt door de machtshebbers.


Dat is de samenvatting in 1 zin ja. :D

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:59

De conclusie van het artikel is toch echt een hele andere:

Citaat:
Dat er is veel mis in het huidige Rusland, dat staat buiten kijf. De grootste vergissing die wij kunnen maken in de omgang met Rusland lijkt mij het afschrijven en ontmenselijken van de Rus als waardeloos en niet lerend zoals Sabaliauskaite in haar artikel doet.


Die knoet was het enige wat een groot deel van Europa tot niet zo heel lang geleden kende en wij, inclusief Litouwen, dat tot 30 jaar geleden in dit opzicht meer gemeen had met Rusland dan met ons, hebben wel kunnen veranderen. Waarom zouden de Russen die echt wel een geschiedenis van opstanden en revolutie hebben, dat niet kunnen?

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:08

Karl66 schreef:
De conclusie van het artikel is toch echt een hele andere:

Citaat:
Dat er is veel mis in het huidige Rusland, dat staat buiten kijf. De grootste vergissing die wij kunnen maken in de omgang met Rusland lijkt mij het afschrijven en ontmenselijken van de Rus als waardeloos en niet lerend zoals Sabaliauskaite in haar artikel doet.


Die knoet was het enige wat een groot deel van Europa tot niet zo heel lang geleden kende en wij, inclusief Litouwen, dat tot 30 jaar geleden in dit opzicht meer gemeen had met Rusland dan met ons, hebben wel kunnen veranderen. Waarom zouden de Russen die echt wel een geschiedenis van opstanden en revolutie hebben, dat niet kunnen?


Nou, dat is waar de schrijver niet mee gaat met Sabaliauskaite. Wie 'gelijk' gaat krijgen moet nog blijken. Ik heb er een hard hoofd in dat de Russen 1500 jaar geschiedenis en mentaliteit af kunnen schudden.

Terzijde: https://www.youtube.com/watch?v=zJvz3Ai9Ppw

Hoe Oekrainers, Russen en (komen ook voorbij) Litouwers zich verschillend ontwikkeld hebben, ook politiek/mentaal.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:25

Citaat:
Nou, dat is waar de schrijver niet mee gaat met Sabaliauskaite. Wie 'gelijk' gaat krijgen moet nog blijken. Ik heb er een hard hoofd in dat de Russen 1500 jaar geschiedenis en mentaliteit af kunnen schudden.


Ik heb het niet zo op die romantisering van 'de Rus' en 'het Russische levensgevoel'.

Ja, ik ben geworteld in een land dat 400 jaar geleden een 'vorst met teveel praatjes' heeft afgezet en nog boos is over vijf jaar bezetting zo'n 70 jaar geleden.
De overheid hier, dat zijn wij zelf.
(Iets wat een Duitser niet zo zal ervaren.)

Dat wat de geschiedenis betreft.

Tot de oorlog uitbrak was er internet in Rusland. Er is wel een taalbarrière, maar goegeltransleet kan een boel.
En nog steeds is er contact.

En er zijn mensen die weten dat het anders kan.
En er zijn heel veel mensen die zoals het nu gaat, niets aan vinden.

En natuurlijk is het een lange weg en ik vind net niet per se dat ze ons moeten copieren - maar ik zou niet weten waarom 'er na Poetin niet iets beters kan komen'.

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:32

Klopt Janneke. Er wordt veel gekeken met verborgen internet adressen en de jeugd is heel goed instaat om zich in het Engels op de hoogte te houden. Tevens post Zelensky elke dag vanaf dag 1 in de oorlog, een toespraak in het Russisch (ik geloof op youtube→ bron Yuillia→ Oekraïense) die behoorlijk veel bekeken wordt en die precies de stand van zaken laat zien vanuit Oekraïens perspectief.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:43

Cowboy55 schreef:
Ik heb er een hard hoofd in dat de Russen 1500 jaar geschiedenis en mentaliteit af kunnen schudden.

Weet je hoe kort het is geleden dat "wij Nederlanders" in slaven handelden? Of nog korter geleden: de laatste opstand in "onze" koloniën met militair geweld probeerden te onderdrukken?

Die geschiedenis en mentaliteit zijn ook in korte tijd "afgeschud".

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:45

Wat je ook nog kan krijgen in de bezette gebieden van Oekraine, is een burger oorlog van binnenuit met alle gevolgen van dien en waarvan de afloop hoogst onzeker is.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:03

Cowboy55 schreef:
Nou, dat is waar de schrijver niet mee gaat met Sabaliauskaite. Wie 'gelijk' gaat krijgen moet nog blijken. Ik heb er een hard hoofd in dat de Russen 1500 jaar geschiedenis en mentaliteit af kunnen schudden.

Terzijde: https://www.youtube.com/watch?v=zJvz3Ai9Ppw

Hoe Oekrainers, Russen en (komen ook voorbij) Litouwers zich verschillend ontwikkeld hebben, ook politiek/mentaal.


De schrijver gaat helemaal niet met Sabaliauskaite, het hele artikel gaat er juist over dat haar beweringen ontkracht worden. Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar het artikel gaat er juist over dat de Russen zich prima aan die knot kunnen ontworstelen en dat ook al eerder hebben gedaan.

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:11

Knoet. ;)
Artikel nog niet gelezen. Maar de knoet ontduiken is in het verleden niet zo goed gelukt, vind ik.
Tijdens de revolutie hebben ze het ene autoritaire regime verwisseld voor het andere. En eind jaren tachtig kregen de oligarchen de macht in handen. Waarna de 'geleide democratie' van Poetin de touwtjes in handen nam.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:23

mysa schreef:
Knoet. ;)
Artikel nog niet gelezen. Maar de knoet ontduiken is in het verleden niet zo goed gelukt, vind ik.
Tijdens de revolutie hebben ze het ene autoritaire regime verwisseld voor het andere. En eind jaren tachtig kregen de oligarchen de macht in handen. Waarna de 'geleide democratie' van Poetin de touwtjes in handen nam.

Dat is niet Rusland eigen hoor. Revoluties en omwentelingen ontaarden heel regelmatig in een periode van chaos en vervolgens een 'krachtig leider' die aan de macht komt en dan precies gaat doen waartegen de revolutie in eerste instantie was gericht.
Dat is ook hoe ze in Frankrijk van Lodewijk XVI via een periode van terreur en chaos ineens met Napoleon opgezadeld zaten.
Of hoe Hitler de kans kreeg na de val van het Duitse keizerrijk na WO I, om maar eens twee voorbeelden te noemen.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:31

mysa schreef:
Knoet. ;)
Artikel nog niet gelezen. Maar de knoet ontduiken is in het verleden niet zo goed gelukt, vind ik.
Tijdens de revolutie hebben ze het ene autoritaire regime verwisseld voor het andere. En eind jaren tachtig kregen de oligarchen de macht in handen. Waarna de 'geleide democratie' van Poetin de touwtjes in handen nam.


Mee eens, na het vermoorden van de Tsaar en zijn familie is er tot op heden eigenlijk geen functionerend
min of meer democratisch bewind geweest. In tegendeel, Stalin was een massamoordenaar, en daarna was het de Sovjet dictatuur, opgevolgd door de Putin semi dictatuur.