Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26335
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:42

Medvedev gooit nog wat olie op het vuur.

Bron De Telegraaf
Opnieuw dreigende taal uit Moskou: 'NAVO te bang voor nucleaire apocalyps om in te grijpen'
Bij een aanval met kernwapens op Oekraïne zal de NAVO te bang zijn voor een 'nucleaire apocalyps' om in te grijpen en direct betrokken te raken bij de oorlog. Dat zegt de Russische oud-president Medvedev, die al eerder ferme nucleaire taal richting Oekraïne en het Westen uitsprak. Medvedev is nu plaatsvervangend voorzitter van de Russische veiligheidsraad.
“De veiligheid van Washington, Londen en Brussel is immers veel belangrijker voor het Noord-Atlantisch bondgenootschap dan het lot van een stervend Oekraïne dat niemand nodig heeft", aldus Medvedev. Hij zei dat de levering van moderne wapens 'pure business' is voor Westerse landen.
De VS hebben Rusland eerder gewaarschuwd voor 'catastrofale gevolgen' als er kernwapens worden gebruikt. Poetin heeft voor de (schijn)referenda in de bezette Oekraïense regio’s benadrukt dat de gebieden daarna volledig onder de bescherming van de kernmacht Rusland zullen vallen.
Medvedev citeerde rechtstreeks uit de Russische nucleaire doctrine. "Agressie in een conventionele oorlog tegen Rusland, die het voortbestaan van het land in gevaar brengt, mag worden beantwoord met de inzet van de zwaarste wapens." In zijn laatste toespraak speculeerde Poetin hier ook op en noemde dit 'geen bluf'.

Babootje

Berichten: 26335
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:47

Bron Sky News

Ongekende 'schade gemeld aan Nord Stream-gaspijpleidingen - met claim van 'sabotage'
Nord Stream zegt dat drie offshore-gasleidingen op de bodem van de Oostzee in één dag "ongekende" schade hebben opgelopen.
Eerder waarschuwde de Zweedse Maritieme Autoriteit voor twee lekken in de Nord Stream 1-pijpleiding, kort nadat een lek in de nabijgelegen ter ziele gegane Nord Stream 2-pijpleiding werd ontdekt.
Het lek zette Denemarken ertoe aan de scheepvaart in een straal van vijf zeemijl te beperken.
Geen van beide pijpleidingen is momenteel operationeel, maar bevat wel wat gas dat aan de binnenkant is verzegeld.
De oorzaak van de lekken is niet bekend, maar het Kremlin zei dat het sabotage niet zou uitsluiten.
"Geen enkele optie kan op dit moment worden uitgesloten", zei Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov tijdens een telefonische vergadering met verslaggevers.

wat achtergrond

Nord Stream 1 draaide vanaf half juni op verminderde capaciteit voordat de leveringen in augustus helemaal werden stopgezet.
Op 2 september heeft het Russische staatsenergiebedrijf Gazprom de gasstromen via de pijpleiding naar Duitsland voor onbepaalde tijd stilgelegd.
Nord Stream 2, die bedoeld was om het gasvolume van Sint-Petersburg naar Duitsland te verdubbelen, was net voltooid en gevuld met 300 miljoen kubieke meter gas toen Duitsland de opening midden in de oorlog annuleerde.
Europese landen hebben zich verzet tegen Russische oproepen om de Nord Stream 2-pijpleiding te laten werken en beschuldigden Moskou ervan energie als wapen te gebruiken. Rusland ontkent dat en geeft het Westen de schuld van gastekorten.

Deze lekken vallen samen met nieuwe pijpleidingen van Noorwegen naar Polen, waardoor Rusland niet meer nodig is. Toeval?
"Gaslekken bij zowel Nord Stream 1 als Nord Stream 2 op drie verschillende locaties klinkt niet als een toeval", zei Tom Marzec-Manser, hoofd Gas Analytics bij ICIS in een e-mail aan Reuters.
"De timing van deze ontwikkeling in verband met het begin van de gaswinter, op 1 oktober, evenals de ingebruikname van de gloednieuwe Baltic Pipe - die Noors gas zal leveren aan Polen en de Russische lijnen zal kruisen - creëren allemaal verdere spanning op de markt."

Het project is een centraal onderdeel van de inspanningen van Warschau om te diversifiëren van Russisch gas.

Wanneer wordt Nord Stream gerepareerd?

De in Zwitserland gevestigde exploitant Nord Stream AG zei dat het onmogelijk was om in te schatten wanneer de werking van het gasnetwerksysteem zou worden hersteld.

"De vernietiging die op dezelfde dag tegelijkertijd plaatsvond op drie strings van de offshore gaspijpleidingen van het Nord Stream-systeem is ongekend."

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:03

Ik ben bang, dat gezien de situatie, de Russische machthebbers gaan grijpen naar zwaardere wapens en of middelen. Of dat de Oekraïners zal gaan breken is nog maar zeer de vraag.

De laatste tijd gaat het niet helemaal naar wens voor de Russische machthebbers, denk ik.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:14

Babootje schreef:
Medvedev gooit nog wat olie op het vuur.

Bron De Telegraaf
Opnieuw dreigende taal uit Moskou: 'NAVO te bang voor nucleaire apocalyps om in te grijpen'
Bij een aanval met kernwapens op Oekraïne zal de NAVO te bang zijn voor een 'nucleaire apocalyps' om in te grijpen en direct betrokken te raken bij de oorlog. Dat zegt de Russische oud-president Medvedev, die al eerder ferme nucleaire taal richting Oekraïne en het Westen uitsprak. Medvedev is nu plaatsvervangend voorzitter van de Russische veiligheidsraad.
“De veiligheid van Washington, Londen en Brussel is immers veel belangrijker voor het Noord-Atlantisch bondgenootschap dan het lot van een stervend Oekraïne dat niemand nodig heeft", aldus Medvedev. Hij zei dat de levering van moderne wapens 'pure business' is voor Westerse landen.
De VS hebben Rusland eerder gewaarschuwd voor 'catastrofale gevolgen' als er kernwapens worden gebruikt. Poetin heeft voor de (schijn)referenda in de bezette Oekraïense regio’s benadrukt dat de gebieden daarna volledig onder de bescherming van de kernmacht Rusland zullen vallen.
Medvedev citeerde rechtstreeks uit de Russische nucleaire doctrine. "Agressie in een conventionele oorlog tegen Rusland, die het voortbestaan van het land in gevaar brengt, mag worden beantwoord met de inzet van de zwaarste wapens." In zijn laatste toespraak speculeerde Poetin hier ook op en noemde dit 'geen bluf'.


Dit schaar ik onder het kopje wishful thinking.

Biden was klip en klaar→ nucleair iets doen richting Oekraïne dan zal de reactie snel hard en onverbiddelijk zijn en dit keer in Rusland zelf.
Wat zijn het toch ook een zakken→ met al die nare macho taal. Het lijken verdorie wel een stel Bokito apen die zich op de borst trommelen. Zo schaamtevol hoe deze mensen laten zien hoe diep een mens kan zinken. Jouw tweede bericht over het gaslek moet ik laten bezinken.

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:32

Testosteron is een handicap.

Babootje

Berichten: 26335
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:50

Bron Kyiv Independent (op Twitter)

Russische autoriteiten sluiten Enerhodar af voor vertrek, bedreigen bewoners met mobilisatie.

Ze hebben inwoners van het bezette Enerhodar, in de oblast Zaporizja, verboden de stad te verlaten, meldde het Oekraïense ministerie van Defensie op 27 september.

Russische troepen bedreigen ook mensen die tegen de toetreding tot Rusland stemden in het schijnreferendum met mobilisatie.
"Ze richten wapens op mensen, geven ze deze 'stembiljetten' en vertellen precies welk vakje ze moeten aanvinken", meldde het ministerie van Defensie.

----

En de Oekrainse luchtmacht heeft weer 3 Iraanse drones neergehaald van morgen in Mykolaiv

Oekraïne haalt 3 Iraanse drones neer in de oblast Mykolaiv.
De Oekraïense luchtmacht meldde dat zijn luchtverdediging drie Iraanse Shahed-136-drones vernietigde die in de ochtend van 27 september Mykolaiv Oblast aanvielen

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:11

tamary schreef:
Testosteron is een handicap.
Dus... :')

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:14

Zijn deze 3 voor of na de aanval op mykolaiv Oblast neergehaald?


tamary schreef:
Testosteron is een handicap.

Af en toe wel ja, net als het oestrageen _O-
Leuk is hij wel tamary.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:34

martichr schreef:
Nucleair zal bij dreigen blijven en betere conventionele wapens lijken er niet te zijn..

Gebaseerd op wat? De voorspelde escalatie van deze oorlog is duidelijk aan de gang. Ik help je van harte hopen dat je gelijk hebt, maar ik zie Putin nog niet zo op zijn rug rollen terwijl hij nog een ongebruikt arsenaal aan zeer krachtige wapens heeft liggen. Hij hoeft niet meteen een derde wereldoorlog te ontketenen, er is ook nog zoiets als "tactische" nuceaire wapens...

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:42

Tactische nucleaire wapens hoef je niet in te zetten op of bij bezette of te annexeren gebieden. Dat maakt het zo gevaarlijk, in mijn ogen. Daarnaast een gerichte aanval op een kerncentrale is ook een van de mogelijkheden.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:00

Kuggur schreef:
martichr schreef:
Nucleair zal bij dreigen blijven en betere conventionele wapens lijken er niet te zijn..

Gebaseerd op wat? De voorspelde escalatie van deze oorlog is duidelijk aan de gang. Ik help je van harte hopen dat je gelijk hebt, maar ik zie Putin nog niet zo op zijn rug rollen terwijl hij nog een ongebruikt arsenaal aan zeer krachtige wapens heeft liggen. Hij hoeft niet meteen een derde wereldoorlog te ontketenen, er is ook nog zoiets als "tactische" nuceaire wapens...


Meerdere redenen, Poetin is geen gek zoals mensen soms lijken te denken. Zijn hele, ik bluf niet, uitspraak is identiek aan diverse toespraken daarvoor. Dit is voor hem normale retoriek. Kernwapens hebben hun belangrijkste functie als afschrikking, eenmaal gebruikt is verdere escalatie niet verder mogelijk. Op basis van wat er in het nieuws is, is het wel duidelijk dat China een vrij harde grens heeft gesteld mbt nucleaire wapens en bij gebruik hiervan staat hij volledig alleen. Dat is een groter risico voor zijn positie dan de oorlog verliezen althans economisch gezien. Idem India.. een terugtrekking overleeft hij wel, als in het hele land niemand meer te eten heeft zal het lastiger worden.
Bovendien zal hij ook een risico analyse maken. Niemand weet wat de staat van het Russische kernwapen arsenaal is. Ook hij niet gezien de staat van de rest van het leger. In het geval van een afzwaaier raakt hij of zijn eigen troepen, of een Navo lid.. en dan is het einde oefening. Of nog erger voor hem, ze komen niet eens van de grond af..
Er zitten gewoon meer voordelen aan dreigen dan aan gebruiken.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:03

nikkel schreef:
Tactische nucleaire wapens hoef je niet in te zetten op of bij bezette of te annexeren gebieden. Dat maakt het zo gevaarlijk, in mijn ogen. Daarnaast een gerichte aanval op een kerncentrale is ook een van de mogelijkheden.


En toch heeft hij de optie mobiliseren gekozen terwijl Rusland dagelijks op eigen grondgebied beschoten wordt, niet alleen op de Krim, en de oorlog zeer slecht verloopt. Bovendien wist hij van tevoren ook echt wel dat dit geen populaire maatregel ging zijn en met risico's voor zijn positie. Waarom zou hij die optie dan niet al gekozen hebben volgens jou?
Laatst bijgewerkt door martichr op 27-09-22 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:10

tamary schreef:
Testosteron is een handicap.


Wie van die oude bokken heeft dan nog relevante hoeveelheden testosteron?

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:12

Ik kan niet in de man (Poetin) zijn hoofd kijken. Vooral eerst denk ik, dat er een volgens de Russische machthebbers legitieme reden uit de kast wordt gehaald. (annexatie) Alvorens tot verdere actie wordt overgegaan. Mijn persoonlijke opvatting.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:14

nikkel schreef:
Ik kan niet in de man (Poetin) zijn hoofd kijken. Vooral eerst denk ik, dat er een volgens de Russische machthebbers legitieme reden uit de kast wordt gehaald. (annexatie) Alvorens tot verdere actie wordt overgegaan. Mijn persoonlijke opvatting.


Die voor hem legitieme reden was er al, diverse aanvallen op Belgarod (in Rusland zelf dus) en artillerie beschietingen langs de grens, daar had hij die annexatie niet voor nodig.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:05

Denk je serieus dat je me iets nieuws vertelt met die argumenten Martichr?
Allemaal prima redelijke, rationele redenen geen kernwapens te gebruiken.
En jij gaat er van uit dat een rat in het nauw, die niets meer te verliezen heeft redelijk en rationeel blijft.
Veel geluk daarmee.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:10

Kuggur schreef:
Denk je serieus dat je me iets nieuws vertelt met die argumenten Martichr?
Allemaal prima redelijke, rationele redenen geen kernwapens te gebruiken.
En jij gaat er van uit dat een rat in het nauw, die niets meer te verliezen heeft redelijk en rationeel blijft.
Veel geluk daarmee.


ook een fijne dag nog..

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 17:18

martichr schreef:
Pagina 501, moeten we nu Sizzle russificeren om een nieuw topic te openen?


Hmm, twijfelachtige eer.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:18

Kuggur schreef:
Denk je serieus dat je me iets nieuws vertelt met die argumenten Martichr?
Allemaal prima redelijke, rationele redenen geen kernwapens te gebruiken.
En jij gaat er van uit dat een rat in het nauw, die niets meer te verliezen heeft redelijk en rationeel blijft.
Veel geluk daarmee.


Laten we hopen dat de analyse van Martichr klopt!

https://twitter.com/Reuters/status/1574 ... -iv09haxEw

Foto's van de enorme bubbles vanwege de gaslekken.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 17:31


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10444
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:43

Hier een slotje. Verdere discussie kan in het volgende deel