Oekraïne

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:26

Babootje schreef:
mysa schreef:
Ik heb het niet helemaal gevolgd maar het lijkt me zwaar overtrokken. En voorbeeld stellen? Alsof de Russische bevelhebbers het iets kan schelen of hun kanonnenvlees opgesloten wordt..


Nou ja, misschien het kanonnenvlees zelf?

Sec gezien omdat het een speciale operatie is, is nee zeggen en naar huis gaan geen desertie, de bevelhebbers kunnen er niks tegen doen anders dan dreigen en liegen. Dat wordt dus heel angstvallig geheim gehouden, anders is de chaos compleet. Tel dat op bij wel consequenties voor wangedrag en dit soort berichten hebben zeker een stuk nut.

Janneke2

Berichten: 22900
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:34

Sizzle schreef:
Het is ook niet aangevochten.
De soldaat heeft bekend en om vergeving gevraagd aan de weduwe met de opmerking erbij dat hij het kon begrijpen als ze dat niet kan.
Levenslang voelt inderdaad misplaatst. Wat dan met de soldaten die systematisch kinderen verkracht hebben en aan de lopende band huizen binnen rammen om daar in het rond te moorden?
Stel dat je iedere soldaat die ooit 1 burger neergeschoten heeft levenslang geeft, waren er dan nog legers?
Nogmaals wil ik de moord niet goedpraten overigens, maar dit is gevoelsmatig overhaast en niet handig. In Rusland wordt hij nu vast tot martelaar.


Ik vind het ingewikkeld.
Een 'zandhaas' van net 20 levenslang, huuu.
(Ik ben Nederlands genoeg om te vinden dat mild straffen het beste werkt.)
Poetin verdient veel harder levenslang (en gaat dat waarschijnlijk niet krijgen).

Blijft staan dat 'ik kreeg bevel' geen |( excuus is: het mag niet.
(... risico: zelf neergeknald worden. |( )

Zou deze uitspraak maken dat niemand meer soldaat wordt, ben ik alleen maar blij.

(En ach, na een aantal jaren achter tralies wordt hij wellicht geruild of gegratiëerd. Dat kan ook nog.)

pien_2010

Berichten: 43744
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:40

Dat van die soldaat vind ik ook sneu, temeer daar hij spijt heeft en bekent en het voelt als "voor de bühne" dit want het gebeurt zo structureel aan Russchische kant dat het lijkt dat het opdrachten zijn geweest en nog opgedragen wordt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:05

tamary schreef:
Sec gezien omdat het een speciale operatie is, is nee zeggen en naar huis gaan geen desertie, de bevelhebbers kunnen er niks tegen doen anders dan dreigen en liegen.

Hoezo kunnen ze er niets tegen doen? Die sturen zo'n 'deserteur' gewoon met een groepje Tsjetsjenen achter een gebouw, en daarna komt dat groepje Tsjetsjenen zonder hem terug.
Eventueel nog een brief naar het thuisfront ("vermist tijdens speciale oefening"), klaar is Igor.

Wedden dat de volgende potentiële deserteur wel tien keer twijfelt of ze hem echt niets mogen maken volgens de wet, en of dat echt voldoende vertrouwen biedt om het te proberen?

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:09

pien_2010 schreef:
Dat van die soldaat vind ik ook sneu, temeer daar hij spijt heeft en bekent en het voelt als "voor de bühne" dit want het gebeurt zo structureel aan Russchische kant dat het lijkt dat het opdrachten zijn geweest en nog opgedragen wordt.

Volgens mij hadden ze nu geen andere straf kunnen geven. Dit is de eerste en dus het voorbeeld van wat een mensenleven in deze oorlog waard is, alles minder dan levenslang doet dan afbreuk.
Mogelijk kan hij straks achter de schermen, via een hoger beroep, een andere straf toegekend krijgen?

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:23

Geen idee wat de strafmaat in Oekraine is. Sec gezien heeft die knul een moord gepleegd. Opgedragen van hogerhand maar de daad blijft hetzelfde.

Dit is de andere kant van de oorlog, jonge soldaten, kinderen haast nog. Die moeten moorden van hogerhand. Hun levens zijn ook naar de klote, getraumatiseerd en hun vrijheid ontnomen.

BigOne
Berichten: 38472
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:24

Hoe meer Russen ze in de gevangenis krijgen hoe sterker ze staan bij het uitwisselen. Vijf jaar maakt geen indruk maar wanneer Poetin kan schermen met het feit dat hij een paar levenslang gestraften heeft vrij gekregen is dat alleen maar goed.

Sizzle

Berichten: 35721
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 21:34

Aja, zo had ik het nog niet gezien: Ruilhandel.
Klinkt inderdaad logisch.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:43

Ja tuurlijk ruilhandel! Denk niet dat Oekraine zin heeft jaren lang te betalen voor Russische soldaten. Eerst schieten ze je land naar de klote en dan daarna nog in hun levensonderhoud moeten voorzien. Nee, degene hoogst in rang zullen ze wel in Oekrainse gevangenissen willen houden. Maar het kanonnenvoer is wisselgeld.

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:01


Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:27

Tja....in tijd van oorlog steekt galgenhumor natuurlijk ook de kop op. Triest ...

Cowboy55
Berichten: 8523
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:37

Kost 5 miljoen maar dan heb je ook wat……

Electra63

Berichten: 17897
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:05

idinn schreef:
Al was dit het enige kind dat dood gegaan zou zijn door de Russen. Dat is er alsnog 1 teveel. Maar helaas, het zijn er wel wat meer.


Precies !!

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:17

idinn schreef:
Al was dit het enige kind dat dood gegaan zou zijn door de Russen. Dat is er alsnog 1 teveel. Maar helaas, het zijn er wel wat meer.


Ja precies. Dit was de update over kinderen vanmorgen. Dagelijks word ik geconfronteerd met deze cijfers.

⚡️ Als gevolg van de gewapende agressie van de Russische Federatie in Oekraïne raakten meer dan 663 kinderen gewond

▪️Volgens officiële gegevens van jeugdige aanklagers werden 232 kinderen gedood en 431 gewond. Deze cijfers zijn niet definitief, aangezien er wordt gewerkt om ze vast te stellen op plaatsen van actieve vijandelijkheden, in de tijdelijk bezette en bevrijde gebieden.

▪️Op 21 mei raakte een 7-jarig meisje gewond als gevolg van beschietingen door de bezetters van het dorp Molodetske, Belozersky District, Cherson Oblast.

▪️Kinderen hebben de meeste kinderen geleden in de regio Donetsk - 145, regio Kiev - 116, regio Kharkiv - 102, regio Tsjernihiv - 68, regio Kherson - 49, regio Luhansk - 48, regio Mykolaiv - 45, regio Zaporizhia - 28, regio Sumy - 17, Kiev stad - 16, regio Zhytomyr - 15.

Electra63

Berichten: 17897
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:33

Daks schreef:
idinn schreef:
Al was dit het enige kind dat dood gegaan zou zijn door de Russen. Dat is er alsnog 1 teveel. Maar helaas, het zijn er wel wat meer.


Ja precies. Dit was de update over kinderen vanmorgen. Dagelijks word ik geconfronteerd met deze cijfers.

⚡️ Als gevolg van de gewapende agressie van de Russische Federatie in Oekraïne raakten meer dan 663 kinderen gewond

▪️Volgens officiële gegevens van jeugdige aanklagers werden 232 kinderen gedood en 431 gewond. Deze cijfers zijn niet definitief, aangezien er wordt gewerkt om ze vast te stellen op plaatsen van actieve vijandelijkheden, in de tijdelijk bezette en bevrijde gebieden.

▪️Op 21 mei raakte een 7-jarig meisje gewond als gevolg van beschietingen door de bezetters van het dorp Molodetske, Belozersky District, Cherson Oblast.

▪️Kinderen hebben de meeste kinderen geleden in de regio Donetsk - 145, regio Kiev - 116, regio Kharkiv - 102, regio Tsjernihiv - 68, regio Kherson - 49, regio Luhansk - 48, regio Mykolaiv - 45, regio Zaporizhia - 28, regio Sumy - 17, Kiev stad - 16, regio Zhytomyr - 15.


Wat een vreselijke cijfers !

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 07:35

Deze ellende is nog niks bij hetgeen er gaat komen. De hongersnood ( door de Russische blokkade van de zeehavens van Oekraine) in bijv Afrika, zal in komende winter gigantisch zijn. Dit omdat door de gestegen voedselprijzen, voedsel voor deze arme mensen onbetaalbaar is.

Men praat over inmiddels 1 miljard mensen.

Enzino, als je denkt dat dit ( het bovenstaande) te verdedigen valt, dan denk ik persoonlijk dat er iets mis is met de redenatie van je bovenkamer.

pien_2010

Berichten: 43744
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:25

Daks schreef:
idinn schreef:
Al was dit het enige kind dat dood gegaan zou zijn door de Russen. Dat is er alsnog 1 teveel. Maar helaas, het zijn er wel wat meer.


Ja precies. Dit was de update over kinderen vanmorgen. Dagelijks word ik geconfronteerd met deze cijfers.

⚡️ Als gevolg van de gewapende agressie van de Russische Federatie in Oekraïne raakten meer dan 663 kinderen gewond

▪️Volgens officiële gegevens van jeugdige aanklagers werden 232 kinderen gedood en 431 gewond. Deze cijfers zijn niet definitief, aangezien er wordt gewerkt om ze vast te stellen op plaatsen van actieve vijandelijkheden, in de tijdelijk bezette en bevrijde gebieden.

▪️Op 21 mei raakte een 7-jarig meisje gewond als gevolg van beschietingen door de bezetters van het dorp Molodetske, Belozersky District, Cherson Oblast.

▪️Kinderen hebben de meeste kinderen geleden in de regio Donetsk - 145, regio Kiev - 116, regio Kharkiv - 102, regio Tsjernihiv - 68, regio Kherson - 49, regio Luhansk - 48, regio Mykolaiv - 45, regio Zaporizhia - 28, regio Sumy - 17, Kiev stad - 16, regio Zhytomyr - 15.


Hele nare cijfers.

In Africa is al hongersnood (niet door oorlog maar door droogte) en er komt nog een hele klap ellende aan. Met dank aan de Russen.

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:28

Pareltjes schreef:
Geen idee wat de strafmaat in Oekraine is. Sec gezien heeft die knul een moord gepleegd. Opgedragen van hogerhand maar de daad blijft hetzelfde.

Dit is de andere kant van de oorlog, jonge soldaten, kinderen haast nog. Die moeten moorden van hogerhand. Hun levens zijn ook naar de klote, getraumatiseerd en hun vrijheid ontnomen.


Dit is niet de strafmaat in Oekraine. Hij is berecht onder internationaal recht begreep ik en de straf op zo'n misdaad in oorlogstijd is levenslang.

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:43

nikkel schreef:
Deze ellende is nog niks bij hetgeen er gaat komen. De hongersnood ( door de Russische blokkade van de zeehavens van Oekraine) in bijv Afrika, zal in komende winter gigantisch zijn. Dit omdat door de gestegen voedselprijzen, voedsel voor deze arme mensen onbetaalbaar is.

Men praat over inmiddels 1 miljard mensen.

Enzino, als je denkt dat dit ( het bovenstaande) te verdedigen valt, dan denk ik persoonlijk dat er iets mis is met de redenatie van je bovenkamer.


Dat is de reden dat de VS en Denemarken antischeepsraket installaties gaan leveren aan Oekraine. Zij willen daarmee bewerkstelligen dat Rusland gedwongen wordt zijn vloot terug te trekken uit te zwarte zee zodat graanexport mogelijk wordt.

Het AD meldt:
"De VS gaat onder meer Harpoon-kruisraketten leveren die kunnen worden ingezet tegen schepen. De lanceerinrichting voor deze raketten komt van de Deense kustverdediging. Verder gaan de Tsjechen helikopters, tanks en raketsystemen leveren. Italië, Griekenland, Noorwegen en Polen sturen volgens Lloyd extra houwitsers en artilleriemunitie. ,,Iedereen begrijpt wat er op het spel staat in deze oorlog."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:57

nikkel schreef:
Enzino, als je denkt dat dit ( het bovenstaande) te verdedigen valt, dan denk ik persoonlijk dat er iets mis is met de redenatie van je bovenkamer.

Alleen denk ik dat niet, dus dat idee kan je meteen weer laten varen.

Daarnaast zie ik in Europa ook een economische crisis komen waardoor vooral arme mensen nog minder geld hebben. De overheid zal ze vervolgens financieel moeten steunen wat weer tot meer inflatie leidt waar wederom de armere mensen het meeste onder lijden. Als jij denkt dat dat plezierig is, dan denk ik dat er bij jou wat mis is.

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:06

Ook van binnen de Russische Federatie komen langzaam nieuwe organisaties met een stem op:

Citaat:
Inheemse activisten uit Rusland, die zes nationale bewegingen vertegenwoordigen, hebben de oprichting aangekondigd van de Liga van Vrije Naties - een politiek platform voor de dekolonisatie van inheemse volkeren in de Russische Federatie en de verwerving van de soevereiniteit van elk land.

Met het uitbreken van de Russisch-Oekraïense oorlog op 24 februari 2022 zijn veel Russische burgers van inheemse volkeren bewust of onbewust in de gelederen van het Russische leger getrokken. De meesten zijn er echter omdat ze proberen te ontsnappen aan de vreselijke armoede die ze thuis ervaren en het leger zien als de beste of in veel gevallen enige manier om hun treurige leven te verbeteren.


Dit is de inleiding van een uitgebreider stuk, te vinden op: https://euromaidanpress.com/2022/05/24/ ... e-nations/

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:08

Hoewel het offtopic is is de hongersnood in Afrika meer dan alleen Rusland die loopt te kloten.

Waarom kan er voor een rozenkwekerij in Ethiopië bijvoorbeeld wel een waterzuiveringsinstallatie geplaatst worden maar kan dat dan niet voor groente etc. Om de eigen bevolking te voorzien van voedsel Is dat dan omdat er geen geld is? (Jarenlange ontwikkelingshulp en giro 555) of vind de overheid van die landen zijn eigen bevolking niet zo belangrijk maar denkt hij meer aan het export geld? Ik denk dat daar al veel te winnen valt.


Overigens een roos gebruikt in Ethiopië 6 liter water per dag.

Edit: niet alleen in Ethiopië staan die mega kwekerijen
Laatst bijgewerkt door Daks op 24-05-22 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:10

En de nachtupdate

⚡️Novyny War:

▪️24 mei Viyskovi Rusland 's ochtends afgevuurd vanuit meerdere rocket launcher "Storm" Zelenodolsk gebied gemeenschap van Dnepropetrovsk regio. - Hoofd van de Dnipropetrovsk OVA Valentine Reznichenko gezegd.

▪️rosiyski troepen versterken hun krachten op het eiland Snake voor de controle van de zeeroutes in de noordwestelijke Zwarte Zee en bereid zijn om gebruik te maken raketsystemen S-400. Het is gemeld woordvoerder administratie Odessa Regionale militaire Sergei Bratchuk.

▪️Pid mine-time "Azovstal" Vier Russische geniesoldaten blies een mijn - adviseur van de burgemeester van Mariupol Peter Andryushchenko.

▪️Tendentsiya om het aantal burgers die naar Oekraïne terug te verhogen, blijft nu. In de afgelopen dagen kwamen bijna 42.000 mensen, onder wie bijna 38.000 - Oekraïens - SBS.

▪️Hakerska groep Anonymous heeft officieel verklaard cyberoorlog Russische hacker groepering Killnet.

BigOne
Berichten: 38472
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:24

enzino schreef:
nikkel schreef:
Enzino, als je denkt dat dit ( het bovenstaande) te verdedigen valt, dan denk ik persoonlijk dat er iets mis is met de redenatie van je bovenkamer.

Alleen denk ik dat niet, dus dat idee kan je meteen weer laten varen.

Daarnaast zie ik in Europa ook een economische crisis komen waardoor vooral arme mensen nog minder geld hebben. De overheid zal ze vervolgens financieel moeten steunen wat weer tot meer inflatie leidt waar wederom de armere mensen het meeste onder lijden. Als jij denkt dat dat plezierig is, dan denk ik dat er bij jou wat mis is.

Klopt, die bliksemse Poetin ook met zijn plannen om het grote Russische rijk weer te herenigen voor hij dood gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:28

Daks schreef:
Hoewel het offtopic is is de hongersnood in Afrika meer dan alleen Rusland die loopt te kloten.

Klopt als een bus, maar fouten toegeven doen politici niet graag dus wijzen ze gewoon naar Poetin.