Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:42

@Bobbejaan
Geweren? Je beweert dat je niet weet wat voor moderne wapensystemen naar Ukraine zijn gestuurd?
Met "geweren" verander je russische tank colonnes niet in rokende schroothopen.
Waarom denk je dat rusland zijn luchtmacht niet inzet in het luchtruim van Ukraine?

Wat betreft mijn "logica", als je mijn berichten leest wijs ik je er slechts op dat jouw oplossingen voor dit conflict veel te simplistisch zijn en grotere risico's inhouden dan je schijnt te beseffen.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:43

Ik vrees dat wij “ het gepeupel “ maar een deel van het probleem en oplossingen weten. Wat er zich achter gesloten deuren afspeelt. Het is echt niet zo dat ons alles er ter ore komt. Wij moeten het doen met informatie die ons van beide kanten wordt toegespeelt. Vergeet niet dat wij als het volk een uitermate belangrijke rol spelen in een oorlog. Hoe het volk zich gedraagd, juist niet gedraagd, in verzet komt, of juist niet. De zittende macht laat zitten, of juist niet.

Wij, als het volk , weten maar een fractie maar denken in onze onnozelheid het wel te weten. Wij worden voor een deel dom gehouden, met een reden. Paniek, massale boosheid, alle kennis bezitten kan wel eens sterker zijn dan een oorlog zelf. We zijn alleen vergeten hoe sterk we als massa kunnen zijn....

De zittende machten weten dat echter donders goed. Vandaar dat onderdrukking van alle tijden is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:55

Een paar jaar geleden een nogal deprimerend artikel gelezen van een historicus over dit soort conflicten, perioden van chaos in de wereldgeschiedenis. Hij argumenteerde dat dit eigenlijk een soort natuurverschijnsel is. Een golfbeweging in sameevingen/culturen waar niemand echt invloed op uit kan oefenen.
Hij nam de eerste en tweede WO als voorbeeld, men zag dit aankomen, wilde het voorkomen maar de hele ellende ging tóch los....

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:55

Inderdaad wat stingers, ondertussen worden 40 steden gebombardeerd...dat ze de luchtmacht niet voldoende inzetbaar krijgen heeft andere redenen...Ukraine smeekt al 3 maanden om beter zwaardere munitie, iets wat gewoon voorradig is en al veel eerder ingezet had gemoeten.

Simplistisch is een dogrede om je gesprekspartner te bagataliseren en als dom neer te zetten..

Ondertussen blijven we toekijken, sturen wat extra stingers, laten 20 tal marineschepen de boel plat bombarderen, te ver om te raken voor het ukrainse leger.
Nu luchtsteun in de vorm van eigen toestellen voor het Ukrainse leger is een mega voorsprong.

Iedereen zweten toen de trots van Rusland tot zinken werd gebracnt, nog geen nukes.
We wachten gewoon af op het Stalinistische schilderij, het zwart geblakende verschroeide grondgebied van Ukraine...maar we hebben wel stingers na 3 maanden gestuurd.

De risico's zijn er en gaan nooit meer weg. Op het speeltoneel laat je zien wie je bent. Als je Russische propaganda gaat lezen, dan lees je hoe wij uitgelachen worden en als bangerds worden neergezet. De kaarten zijn geschud. Ukraine goed bewapenen ipv maar halfbakken zal een groot verwchil maken, dan laat je zien dat er niet gespot wordt, maar we doen net liever zo...precies zoals victoria koblenko zei, het is niet jullie oorlog, maar ons ukraines grondgebied, ver weg, veilig, maar jullie voelen je wel verantwoordelijk waardoor humanitaire hulp vollopp is, maar het is wel degelijk ook jullie oorlog, jullie kennen Putin niet echt, hij gaat door en nu moet hij gestopt worden, nu is het moment, laat ons ons goed verdedigen.
Laatst bijgewerkt door Bobbejaan op 26-05-22 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:56

Kuggur schreef:
Een paar jaar geleden een nogal deprimerend artikel gelezen van een historicus over dit soort conflicten, perioden van chaos in de wereldgeschiedenis. Hij argumenteerde dat dit eigenlijk een soort natuurverschijnsel is. Een golfbeweging in sameevingen/culturen waar niemand echt invloed op uit kan oefenen.
Hij nam de eerste en tweede WO als voorbeeld, men zag dit aankomen, wilde het voorkomen maar de hele ellende ging tóch los....


Het zal altijd zo blijven. Het zit in het DNA van de mens. Heersen en overheersen. Leven en overleven..
Hoe meer mensen op de aardbol, hoe groter en frequenter de conflicten. We mogen van geluk spreken dat we hier al ruim 70 jaar in vrede leven. De vraag is voor hoe lang nog.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:59

Pareltjes schreef:
Ik vrees dat wij “ het gepeupel “ maar een deel van het probleem en oplossingen weten. Wat er zich achter gesloten deuren afspeelt. Het is echt niet zo dat ons alles er ter ore komt. Wij moeten het doen met informatie die ons van beide kanten wordt toegespeelt. Vergeet niet dat wij als het volk een uitermate belangrijke rol spelen in een oorlog. Hoe het volk zich gedraagd, juist niet gedraagd, in verzet komt, of juist niet. De zittende macht laat zitten, of juist niet.

Wij, als het volk , weten maar een fractie maar denken in onze onnozelheid het wel te weten. Wij worden voor een deel dom gehouden, met een reden. Paniek, massale boosheid, alle kennis bezitten kan wel eens sterker zijn dan een oorlog zelf. We zijn alleen vergeten hoe sterk we als massa kunnen zijn....

De zittende machten weten dat echter donders goed. Vandaar dat onderdrukking van alle tijden is.


Helemaal waar. Wij zien alleen maar het topje van de ijsberg. Kijk maar naar oorlogen uit het verleden. Pas jaren later komt er soms nog informatie boven drijven waar je tijdens het conflict zelf absoluut geen weet van kon hebben. Zo is het nu oom weer. Wij weten gewoon niet wat er allemaal speelt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:59

Bobbejaan schreef:
Inderdaad wat stingers, ondertussen worden 40 steden gebombardeerd...dat ze de luchtmacht niet voldoende inzetbaar krijgen heeft andere redenen...Ukraine smeekt al 3 maanden om beter zwaardere munitie, iets wat gewoon voorradig is en al veel eerder ingezet had gemoeten.

Simplistisch is een dogrede om je gesprekspartner te bagataliseren en als dom neer te zetten..

Ondertussen blijven we toekijken, sturen wat extra stingers, laten 20 tal marineschepen de boel plat bombarderen, te ver om te raken voor het ukrainse leger.
Nu luchtsteun voor het Ukrainse leger is een mega voorsprong.

Iedereen zweten toen de trots van Rusland tot zinken werd gebracnt, nog geen nukes.
We wachten gewoon af op het Stalinistische schilderij, het zwart geblakende verschroeide grondgebied van Ukraine...maar we hebben wel stingers na 3 maanden gestuurd.

Tsja, zolang je je maar beseft dat het gevolg een zeer waarschijnlijk nucleair uitgevochten WO 3 is.
Dat is het levensgrote risico waar je dan mee speelt.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:06

Bobbejaan schreef:
Inderdaad wat stingers, ondertussen worden 40 steden gebombardeerd...dat ze de luchtmacht niet voldoende inzetbaar krijgen heeft andere redenen...Ukraine smeekt al 3 maanden om beter zwaardere munitie, iets wat gewoon voorradig is en al veel eerder ingezet had gemoeten.

Simplistisch is een dogrede om je gesprekspartner te bagataliseren en als dom neer te zetten..

Ondertussen blijven we toekijken, sturen wat extra stingers, laten 20 tal marineschepen de boel plat bombarderen, te ver om te raken voor het ukrainse leger.
Nu luchtsteun voor het Ukrainse leger is een mega voorsprong.

Iedereen zweten toen de trots van Rusland tot zinken werd gebracnt, nog geen nukes.
We wachten gewoon af op het Stalinistische schilderij, het zwart geblakende verschroeide grondgebied van Ukraine...maar we hebben wel stingers na 3 maanden gestuurd.


“ We” blijven niet toekijken. Landen doen achter en voor de schermen genoeg. Het is een wankel evenwicht. Escaleren of niet? Keihard ingrijpen of niet. We zullen het nooit goed doen. Het kost altijd levens, niets doen of juist wel iets doen. En wat dan? Kei hard ingrijpen moet je gelijk doen, een soort van schrik effect. Maar als dat mislukt is het ook weer niet goed. Dus tja....gaan we Rusland op de knieën dwingen om vervolgers onze kop eraf gehakt te krijgen door China? Laat we Hongarije zn gang gaan....? Laten we Oekraine onder de voet gelopen worden? Vrees dat we moeten bevechten wat we kunnen behappen....en waarvan we zeker weten dat we ook kunnen winnen.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:06

Kuggur schreef:
Een paar jaar geleden een nogal deprimerend artikel gelezen van een historicus over dit soort conflicten, perioden van chaos in de wereldgeschiedenis. Hij argumenteerde dat dit eigenlijk een soort natuurverschijnsel is. Een golfbeweging in sameevingen/culturen waar niemand echt invloed op uit kan oefenen.
Hij nam de eerste en tweede WO als voorbeeld, men zag dit aankomen, wilde het voorkomen maar de hele ellende ging tóch los....


Zulk soort artikelen heb ik ook weleens gelezen. Ja het is al jaren zo dat je ziet dat het de verkeerde kant op gaat. Al jaren heb ik gedacht wij gaan nog wel een oorlog meemaken. Nu het zo ver is is de vraag hoe erg gaat dit worden en ko t het ook nog bij ons terecht.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:07

Als dat de bedoeling is, dan komt hij er...of we nu wel of niet Ukraine daadwerkelijk echt helpen, of mondjesmaat.

Een gegroeid ego met zieke geest verkent zijn wereld op een andere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:08

Bobbejaan, waarschijnlijk zit je leeftijd je tegen maar de Koude Oorlog heeft 44 jaar geduurd. Dat is 44 jaar van dreigen, op het punt staan actie te ondernemen, troepen op te bouwen, schepen te blokkeren, wapens te ontwikkelen en testen, en nog veel meer dreigen.

44 jaar lang zonder dat het tot een wereldoorlog uitliep. 44 jaar geduld. En aan dat geduld heb jij nu alles wat je om heen ziet te danken. Zonder dat geduld was je waarschijnlijk nooit geboren. Was je dat wel, dan zou je in een nucleaire puinhoop leven op zoek naar de maaltijd van morgen.

Wat mij betreft laten we nu ook wat meer geduld zien dan wat jij aan het voorstellen bent.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:10

Bobbejaan schreef:
Als dat de bedoeling is, dan komt hij er...of we nu wel of niet Ukraine daadwerkelijk echt helpen, of mondjesmaat.

Een gegroeid ego met zieke geest verkent zijn wereld op een andere manier.


Het is niet alleen Poetin hè? Het is de machine erachter. Wie komt er na hem? Wat komt er na hem? Hoe pissed is het Russische volk als we hen “ontdoen” van Poetin. Is er dan meer of minder stabiliteit. We zitten erbij en kijken er naar...ik vind het moeilijk. Mijn gerechtigheid zal Poetin wel eens even een lesje leren. Mijn verstand zegt hoe? En wat dan...?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:11

enzino schreef:
Bobbejaan, waarschijnlijk zit je leeftijd je tegen maar de Koude Oorlog heeft 44 jaar geduurd. Dat is 44 jaar van dreigen, op het punt staan actie te ondernemen, troepen op te bouwen, schepen te blokkeren, wapens te ontwikkelen en testen, en nog veel meer dreigen.

44 jaar lang zonder dat het tot een wereldoorlog uitliep. 44 jaar geduld. En aan dat geduld heb jij nu alles wat je om heen ziet te danken. Zonder dat geduld was je waarschijnlijk nooit geboren. Was je dat wel, dan zou je in een nucleaire puinhoop leven op zoek naar de maaltijd van morgen.

Wat mij betreft laten we nu ook wat meer geduld zien dan wat jij aan het voorstellen bent.


Geduld tegen welke prijs?

Met srebrenica hadden we ook geduld om diverse redenen. Zo goed als geduld lang niet altijd de oplossing is, is op de vuist gaan dat ook niet. Alleen achteraf kunnen we dat pas zeggen....

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:18

Pareltjes schreef:
Het is niet alleen Poetin hè? Het is de machine erachter. Wie komt er na hem? Wat komt er na hem? Hoe pissed is het Russische volk als we hen “ontdoen” van Poetin. Is er dan meer of minder stabiliteit. We zitten erbij en kijken er naar...ik vind het moeilijk. Mijn gerechtigheid zal Poetin wel eens even een lesje leren. Mijn verstand zegt hoe? En wat dan...?


Als je terug kijkt naar Hitler dan was hij ook onderdeel van het systeem. Hitler werd binnen boord gehaald omdat hij zo "geweldig" kon speechen. Uiteindelijk was er een select groepje rond Hitler die samen verantwoordelijk waren voor alle verschrikkingen.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:20

Jeetje....

Het woord koude oorlog was ik al vergeten, wordt nu weer vollop gebruikt...koude oorlog van wapenwedloop en niet geduld, maar imponeren. Er is nooit een reden geweest, daarom is ook de Nato in het leven geroepen en de dreiging is er altijd geweest, altijd omdat Rusland door bleef gaan met nukes, nog meer en nog groter en nog zwaarder. De buurlanden voelden deze dreiging voortdurend en Rusland heeft meerdere agressies uitgrvoerd. We doen nu alsof Ukraine het eerste slachtoffer is, nou niet dus..
Er wordt zelfs gezegd dat WOII nooit is gestopt, het is maar welke naam je wilt geven.

Wat doet mijn leeftijd er toe? Ik krijg het gevoel dat de posten die nu komen voornamelijk bedoelt zijn om te kleineren, uit te schakelen. Wat kinderachtig, het is toch gewoon een discussie?

Ik ben een redditfan, dat discussiegehalte is wel van een ander kaliber dan op bokt, jammer dit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:27

De Koude Oorlog is in 1991 afgelopen, dat is al ruim 30 jaar geleden. Als je die periode niet hebt meegemaakt, of er lang na geboren bent, dan is het misschien moeilijk om je voor te stellen waarom meteen de frontale aanval kiezen tegen een kernmacht niet altijd de beste oplossing is.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:35

Wat ik zei, wordt nu weer vollop gebruikt, dat het ijzeren gordijn weg is, blijkt dus niet einde van de koude oorlog te zijn geweest, de krachtpasterij van nukes is doorgegaan. Maar als je wiki neemt met jaartallen heb je gelijk. Iedereen geloofde Putin met zijn democratieverhaaltjes, blijkt dus nu een poets te zijn ;) .

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:09


Babootje

Berichten: 26357
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:33

Bobbejaan schreef:
Wat ik zei, wordt nu weer vollop gebruikt, dat het ijzeren gordijn weg is, blijkt dus niet einde van de koude oorlog te zijn geweest, de krachtpasterij van nukes is doorgegaan. Maar als je wiki neemt met jaartallen heb je gelijk. Iedereen geloofde Putin met zijn democratieverhaaltjes, blijkt dus nu een poets te zijn ;) .


Ik ben het wel met je eens. Dat we 30 jaar in voor ons gevoel in relatieve veiigheid hebben kunnen leven wil niet zeggen dat dat gevoel ook juist is geweest. Door deze hele oorlog ben ik ook de geschiedenis ingedoken, want je wil wel weten hoe het zit. Maar vanaf het aantreden van Poetin was al duidelijk dat hij degene zou moeten zijn om het Russische rijk weer in ere te herstellen. De democratische wind te stoppen. Dat zie je terug in alle stappen die genomen zijn. Eerst moest er orde op zaken komen in eigen land en in Tjetjenie. Dat duurt ook even. Poetin kan natuurlijk ook niet overal tegelijk oorlog voeren. Maar zo stiekempjes is de oorlog eigenlijk nooit weg geweest.

Babootje

Berichten: 26357
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:01


irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:50

Wat zijn jullie gezellig bezig geweest vanmiddag :D

bigone schreef:
https://nos.nl/l/2430128#UPDATE-container-61634158

Poetin lijkt hier twee gewonde soldaten te bezoeken, in werkelijkheid zijn het leden van zijn veiligheidsdiensten. Zal daar het bewijs voor nog even weer opzoeken maar zo zie je, controleer je het niet dan plaats je zelfs als nos fake movies.

https://twitter.com/glasnostgone/status ... 44096?s=12

Hihi zo'n vermoeden had ik al. Ik had meteen het idee dat Putin zelf degene was die daar in het ziekenhuis lag en dat er toen dit tafereeltje in scene was gezet :+

@Bobbejaan: De NATO is opgericht om de Europese landen te beschermen tegen een mogelijke nieuwe agressie-aanval van Duitsland, niet om een blok tegen Rusland te maken.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:12

irmaz schreef:
Wat zijn jullie gezellig bezig geweest vanmiddag :D

bigone schreef:
https://nos.nl/l/2430128#UPDATE-container-61634158

Poetin lijkt hier twee gewonde soldaten te bezoeken, in werkelijkheid zijn het leden van zijn veiligheidsdiensten. Zal daar het bewijs voor nog even weer opzoeken maar zo zie je, controleer je het niet dan plaats je zelfs als nos fake movies.

https://twitter.com/glasnostgone/status ... 44096?s=12

Hihi zo'n vermoeden had ik al. Ik had meteen het idee dat Putin zelf degene was die daar in het ziekenhuis lag en dat er toen dit tafereeltje in scene was gezet :+

@Bobbejaan: De NATO is opgericht om de Europese landen te beschermen tegen een mogelijke nieuwe agressie-aanval van Duitsland, niet om een blok tegen Rusland te maken.

Nu je het zegt... Ja, ik vind het contrast ook best zichtbaar, naar mijn idee vind ik die 2 heren er best gezond en alert uit zien, ze reageren en bewegen ook normaal. Poetin zelf juist not so much :=

pien_2010

Berichten: 43481
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:18

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1


Met daarin o.a
Citaat:
de Russen hebben volgens Oekraïne momenteel de overhand in de felle strijd om de Oost-Oekraïense regio Luhansk. Ook hebben Russische troepen meer dan veertig steden in de oostelijke regio het Donetsbekken beschoten, meldt het Oekraïense leger.

;(

mysa

Berichten: 10499
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:21

Eerlijk gezegd had ik al meteen de indruk dat het uiteindelijk om de Donbass te doen is. Ik vermoed dat het er toch op uitdraait dat het gebied officieel naar Rusland gaat. Officieus was dat natuurlijk al lang zo.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:32

Dat is nog maar de vraag en het is nooit van Rusland geweest, ook officieus niet want er word al jaren gevochten.