Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 17:59


BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:09

Vanavond in nieuwsuur, npo 2 , half tien een interview met Zelenski . Voor diegene die het interesseert.

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:20

bigone schreef:
Vanavond in nieuwsuur, npo 2 , half tien een interview met Zelenski . Voor diegene die het interesseert.


Goede tip. Bedankt.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:22

pien_2010 schreef:
Nexta maakt melding van een serieuze brand in een warenhuis in Moskou
https://twitter.com/nexta_tv/status/153 ... yTIlBczdaw

Er brandt toch wel regelmatig iets in Moskou.


Zonder oorlog is er ook weleens brand. En in een grote stad daar brand regelmatig iets af. Bovendien vraag ik mij af. Maar als het klopt dat dit gewoon een meubelgedrijf is zoals er in het Twitter bericht staat dan zijn de eventuele aanstekers geen haar beter.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:00

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:
Jammer Bobbejaan dat je wil vertrekken. Ik vind je bijdrage interessant.
Ik ben zeer benieuwd naar die nieuwe ontwikkelingen.
Reddit is dat Engels forum? Ik ken het niet nl.


Nu blijkt je leeftijd wel heel erg Pien..... _O-

https://www.reddit.com/r/ukraine/


Sorry maar dat Reddit kende ik ook niet. Niets met leeftijd te maken maar met een acute vorm van allergie voor dat soort onoverzichtelijke media.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:12

Bobbejaan schreef:
Och CharleyT hoe moet ik dit nu opvatten...is dit echt bokt zo? Hebben jullie een cultuur gevormd met elkaar? De ondertonen bij sommigen is zo neerbuigend en men leest amper, links al helemaal niet. De discussies worden op woorden gevoerd. Er zitten hier toch ook mensen die niet meer op school zitten?

Zat net weer op reddit, daar wordt alles met link geplaatst en door de link ontstaat een informatieve discusie, ik hoopte dar hier ook op gang te brengen. Nu moet ik op google om de juistheid steeds te bewijzen. Waarom doen jullie dat niet zelf als je iemand quote en terechtwijst?

Ik denk dat ik maar weer ga meelezen..de info hier loopt ook ver achter...er zijn al zoveel boeiende ontwikkelingen gaande, ja ook in Rusland en ook de bevolking en ook richting het beleid, richting Putin...maar daar lees je hier niets van, alles uit eigen kokers en gelijk,willen krijgen...jammer hoor...fijn langweekend..ik hoop wat meer paardenweer, waait weer zo hard hier en amper zon..


Het is in eerste instantie een paardenforum natuurlijk. Met paardenmensen die ook in niet paard gerelateerde onderwerpen posten. Daarmee heb je dus te doen met mensen van allerlei pluimage. Daarom ben ik graag hier. Verschillende achtergronden en dus niet dezelfde mensen die op dezelfde manier over de dezelfde zaken nadenken. Dan volgen er discussies. Soms verhit soms niet. Dat er types tussen zitten die graag een ander onderuit halen om zichzelf superieur te kunnen voelen is gewoon een afspiegeling van de samenleving.

Wil je een breder zichtveld? Met mensen die in eerste instantie iets met paarden hebben maar voor wie een oorlog ook geen dagelijkse kost is? Maar er op gewone manier over van gedachten wisselen? Of wil je de allerlaatste facts and news? Met mega diepgang.? Dan is een paardenforum idd niet het juiste medium nee.

Ik heb persoonlijk totaal geen behoefte om op media als Reddit, Telegramm, Twitter etc te vertoeven.
Dus ga ik het ook niet nalezen. Maar ieder zijn ding. Jammer dat je Bokt zo afspiegeld. Je doet nu eigenlijk hetzelfde CharleyT. Ons even onderuit halen, we lopen tenslotte achter. Toch?

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:28

Citaat:
Dus ga ik het ook niet nalezen. Maar ieder zijn din


Pareltjes ik beleef ons in discussie met elkaar dus ik lees alles van iedereen. Anders hoef ik ook niet me te begeven in een discussie als ik de ander post bij voorbeeld al niet lees.

Dat je zelf niet op twitter gaat snap ik, maar de twitter berichten worden toch uitgeschreven in de quotes . Lees je die posts hier op Bokt dan ook niet?

Ik vond het een open en interessant interview dat Selensky gaf en Mariëlle stelde de vragen die in Nederland leven.
Daardoor schuurde het af en toe ook.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:43

pien_2010 schreef:
Citaat:
Dus ga ik het ook niet nalezen. Maar ieder zijn din


Pareltjes ik beleef ons in discussie met elkaar dus ik lees alles van iedereen. Anders hoef ik ook niet me te begeven in een discussie als ik de ander post bij voorbeeld al niet lees.

Dat je zelf niet op twitter gaat snap ik, maar de twitter berichten worden toch uitgeschreven in de quotes . Lees je die posts hier op Bokt dan ook niet?

Ik vond het een open en interessant interview dat Selensky gaf en Mariëlle stelde de vragen die in Nederland leven.
Daardoor schuurde het af en toe ook.


Jawel ik lees de posts wel, maar ga niet al die links uitpluizen. Merk dat het me soms ook ergert, 3 woorden in een posts en de rest een link. Ik zie liever posts waarin men zijn/ haar denkwijze geeft over zaken onderbouwd met feiten of zienswijzen van anderen.

Vond het interview ongemakkelijk. Het idee dat beide woorden op een weegschaaltje legden om elkaar niet teveel op de kast te jagen. Kritiek op Rutte, feiten naar zich toe rekenen en omzeilen van corruptie problemen. Moet hem wel gelijk geven dat Rutte duidelijke taal moet spreken en niet met zijn beroemde omtrekkende bewegingen helemaal niks zeggen. Idd het schuurde.....

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 23:26

Een mogelijke reden waarom er nu gesproken wordt over het afstaan van delen van Ukraïne:

Citaat:
Let this sink in: Italy's PM Mario Draghi & Austria's Chancellor Karl Nehammer called Putin today to secure their supplies of Russian gas.
This explains why Italy wanted to donate a part of Ukraine to Putin. en.kremlin.ru

https://twitter.com/anders_aslund/statu ... 2665418754

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 23:39

Ik vond het best een lastig interview.
Oké zij is een goede interviewer, maar ik vond haar te decadent en te weinig invoelend.
Zelensky zit midden in een oorlog..

Ik geloof wel dat het om heel Europa gaat, we moeten niet doen of het Verweggistan is. Zoals hij ook benadrukte. Hij tackelde de vragen wel goed op zich maar de de vraagstelling ergerde me gewoon.

Maar ja, da’s mijn opinie.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 23:45

En er is een verschil tussen kandidaat-lid en lid, Turkije is al vanaf 1999 kandidaat lid.
Een kandidaat-lidmaatschap kan een morele steun zijn en een reden om zo snel mogelijk de gewenste hervormingen door te voeren.

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:20

Marigold wat bedoel je met decadent.

Ik vond Zelensky heel reëel en duidelijk. De Krim en de Donbass zullen nooit erkend worden als zijnde Russisch maar we gaan zeker ze niet terug veroveren ten koste van elke prijs (kost teveel mensenlevens).
Verdrietig vond ik dat stuk waarin hij vertelde dat 3 grote steden id Donbass hetzelfde lot ondergaan nu als elders is gebeurd (Mariupol) nl eerst zoveel mogelijk plat bombarderen, dan de leiders (vaak voor de ogen vh volk) vragen of ze mee willen werken....martelen en doden, dan Russische poppetjes neerzetten, Oekraïense taal wordt vervangen door het verplichte Russisch. Terreur regiem.

Ik vond hem ook heel helder over Poetin met zijn kliek die al jaren zeer heart opereren. Hij verwacht geen paleis opstand.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:59

Ik ben het met Marigold eens wat betreft het interview en ook een aantal opmerkingen van Deen kwamen op mij voor als arrogant en verwend. Er mag, wat mij betreft, echt wel wat meer respect getoond worden voor wat de Ukraïners doen voor hun land en voor hun vrijheid.
Ik vind het echt van de zotte dat er zo negatief wordt gedaan over de wens van Ukraïne om EU lid te worden. Juich het toe maar ben gewoon duidelijk wat de eisen zijn in plaats van de boodschap dat het héél moeilijk is en nog héél lang gaat duren, als het al gaat gebeuren. Het is aan Ukraïne om aan de eisen te voldoen en als zij daar voor gaan en als zij die op korte termijn kunnen realiseren dan is het toch fantastisch om dat land bij de familie te hebben? (Al was het maar om Polen in het gelid te houden)

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:43

Ik vond ze beide evenveel narrig eigenlijk. Was gewoon geen goede klik. Twee sterke karakters die beide hun eigen punt wilde maken. Dit interview is voor geen van beide een succes geweest.

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:09

Pareltjes schreef:
Ik vond ze beide evenveel narrig eigenlijk. Was gewoon geen goede klik. Twee sterke karakters die beide hun eigen punt wilde maken. Dit interview is voor geen van beide een succes geweest.


Dat weet ik niet als het om Mariëlle gaat. Nederlanders doen gewoon zo hun journalisten werk, en ik val daar totaal niet op.
Ik heb meer met de Belgische journalisten die, dat vind ik, doordat ze empathischer zijn vaak veel meer uit de interviews weten te halen. Ik denk dat Zelensky het als minder aangenaam heeft ervaren, maar hij pareerde goed genoeg.
Vaak ,zo ook gisteren, zit ik met samengeknepen tenen te kijken naar die ietwat "nare" ondertoon.
Nederland doet naar over EU lidmaatschap vind ik, want ik persoonlijk ben er wel voorstander van. Ze horen gewoon bij Europa.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:22

En het gaat om de kandidaatstelling, Rutte moet gewoon zeggen dat dat geen probleem is. Het echte lidmaatschap word toch pas gegeven wanneer aan de EU voorwaarden is voldaan.
En dan nog, zie Hongarije en Polen, zitten ze er in dan maken ze gewoon weer eigen regels, strijdig met toelating . En het enigste dat er gebeurt is minder geld krijgen en een boete. Vetorecht moet er zeker uit, dat sommige landen nadelige gevolgen kunnen ondervinden van bepaalde maatregelen klopt maar nu halen ze het onderste uit de kan door met het veto te wapperen.

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:54

Daar mag van mij ook wel zeer streng tegen worden opgetreden, landen zoals Hongarije en Polen. Het is niet voldoen aan de regels, geld binnen gaan harken en ondertussen weer lekker andere regels gaan volgen. Of je wilt erbij horen of niet. Prima, maar in het laatste geval hoef je ook niet je handje op te houden.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:05

De nachtupdate

Citaat:
Operationele informatie vanaf 06.00 uur op 29.05.2022 met betrekking tot de Russische invasie van de Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne:

▪️In de richtingen Volyn en Polissya is er een toename van het aantal operationele en gevechtstrainingsmaatregelen tijdens de inspectie van de responstroepen van de strijdkrachten van de Republiek Wit-Rusland. De dreiging van raket- en luchtaanvallen op het grondgebied van de Republiek Wit-Rusland op de Oekraïense infrastructuur blijft bestaan.

▪️In noordelijke richting blijft de vijand de Oekraïens-Russische grens in de regio's Bryansk en Koersk dekken. De posities van de strijdkrachten in de regio Sumy werden beschoten met mortieren.

▪️In de richting van Slobozhansky oefent de vijand systematische vuurinvloed uit om verdere opmars van onze eenheden in de richting van de staatsgrens van Oekraïne te voorkomen. Neemt maatregelen om het verlies van wapens en militair materieel aan te vullen.

▪️In de richting van Charkov zijn de belangrijkste inspanningen gericht op het handhaven van de bezette grenzen en het afschrikken van eenheden van de strijdkrachten. Civiele infrastructuur in de gebieden Cherkasy Tyshky, Rusky Tyshky, Petrivka en Ternova werd beschoten. Het op afstand ontginnen van gebieden in waarschijnlijke actiegebieden van de strijdkrachten gaat door.

▪️In de Slavische richting zijn de belangrijkste inspanningen gericht op het behouden van de bezette posities en het creëren van voorwaarden voor de hervatting van het offensief. Artilleriebeschietingen van civiele infrastructuur werden uitgevoerd in de gebieden van de nederzettingen Husarivka, Velyka Komyshuvakha, Bohorodychne, Sviatohirsk en anderen. Hij bleef luchtaanvallen uitvoeren in het Dovgenky-gebied door de luchtmacht van het leger.

De vijand voert offensieve operaties uit in de richting van Donetsk. Maakt actief gebruik van de strijdkrachten en middelen van rakettroepen en artillerie en elektronische oorlogsvoering. Verhoogde de intensiteit van de operationeel-tactische en legerluchtvaart.

▪️In de richting van Lyman versterkt de vijand de groep. Hij gebruikte aanvalsvliegtuigen in de buurt van Dibrova. Hij probeert voet aan de grond te krijgen in het gebied van de Lyman-nederzetting.

▪️In de richting van Severodonetsk voerde hij met steun van artillerie aanvalsoperaties uit in het gebied van de stad Severodonetsk, de gevechten gaan door. In het gebied van de nederzetting Borove leed de vijand verliezen en trok zich terug op eerder bezette stellingen. Aanvalsvliegtuigen lanceerden luchtaanvallen in het Ustynivka-gebied.

▪️Bezetters proberen de tactische situatie in de richting van Bakhmut te verbeteren. Met de steun van mortier- en artillerievuur voerde de vijand offensieve en aanvalsoperaties uit in de gebieden van de nederzettingen Volodymyrivka, Vasylivka, Komyshuvakha en Myronivka. Hij was niet succesvol, leed verliezen en vertrok. Leger slaat toe in de buurt van Jakovlevka.

▪️In de richting van Avdiivka, met de steun van artillerie, probeerde de vijand op te rukken in de gebieden van Kamyanka en Vesele, maar dit was niet succesvol.

▪️In de gebieden Kurachiv, Novopavliv en Zaporizhzhya voerde hij geen actieve offensieve operaties uit, hij voerde beschietingen uit op civiele infrastructuur langs de contactlijn.

▪️In de richting van Zuid-Buz leed de vijand verliezen als gevolg van offensieve acties van Oekraïense eenheden en verdedigde hij zich aan ongunstige grenzen in het gebied van de nederzetting Kostromka. Neemt maatregelen om verloren posities te herstellen door reserves over te hevelen naar bedreigende gebieden.

▪️De Russische bezetters hebben brandschade toegebracht aan civiele infrastructuur in de gebieden van de nederzettingen Lymany, Stepova Dolyna, Luch, Partizany, Chervonyi Yar, Trudolyubivka en anderen. Om de verliezen goed te maken, versterkt de vijand de groep met verouderde wapens en militaire uitrusting, waaronder T-62- en BMP-1-tanks.

▪️In de richting van Bessarabië is de situatie niet wezenlijk veranderd.

▪️In de regio Transnistrië van de Republiek Moldavië worden beperkende maatregelen genomen, zijn de inspecties van infrastructuur, vervoer en burgers geïntensiveerd en is de controle op het gebruik van auto's met speciale voertuigen versterkt.


▪️De vijand blijft verliezen lijden. Met name sanitary, waardoor extra mogelijkheden voor medische zorg moeten worden gecreëerd. Zo beval de bezettingsadministratie in het tijdelijk bezette gebied van de Autonome Republiek van de Krim om te stoppen met het opnemen van burgers om de bedden voor de gewonden vrij te maken. Er wordt intensief donorbloed afgenomen.

▪️De afgelopen dag werden zeven vijandelijke aanvallen in de richtingen Donetsk en Luhansk afgeslagen, werden één tank en zes vijandelijke voertuigen vernietigd. Luchtverdedigingseenheden vernietigden Orlan-10 UAV's. Heeft vijandelijke verliezen in andere gebieden.


Citaat:
⚡Nieuws Nieuws Digest:

▪️Bezetters proberen binnen de gebouwde verdedigingslinies te blijven en gebruiken ook Ka-52 verkennings- en aanvalshelikopters om onze eenheden op te sporen en schade toe te brengen - OK "Zuid".

Het Russische Ministerie van Defensie heeft de succesvolle test aangekondigd van de Zircon hypersonische raket. Het werd afgevuurd vanaf het fregat "Admiral Gorshkov" op een afstand van ongeveer 1000 kilometer.

▪️De bezettingsleiding in Cherson, Oekraïne, verklaarde dat de komende gevechten de timing van zijn toetreding tot Rusland zouden kunnen beïnvloeden. Deze beslissing zal waarschijnlijk "volgend jaar" zijn - Reuters.

▪️Grenswachten en SBU hebben een voormalige Russische militair aangehouden aan de grens met Wit-Rusland. Hij probeerde Oekraïne binnen te komen onder het mom van een geldig Oekraïens paspoort. In 2009 ontving hij het Russische staatsburgerschap en nam vervolgens deel aan vijandelijkheden in de Donbass.

▪️In de Senaat werd een resolutie geregistreerd waarin de Amerikaanse regering werd opgeroepen om de acties van racisten die gericht waren op het bedreigen van wereldwijde honger als oorlogsmisdaad te erkennen.

▪️Scheepsgroepen in de Zwarte Zee houden de dreiging van raketaanvallen relevant. Onder zijn dekking proberen ze reddings- en hijsoperaties te organiseren in de buurt van Snake Island om de getroffen landingsspeedboot van het type "Raptor" onder water te halen. De racisten proberen het aanzienlijk verminderde aantal schepen en boten in de Zwarte Zeevloot op te lappen met "zinkers" - OK "Zuid".

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:20

Bedankt Daks.

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:47

Dank je wel weer Daks.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:12

bigone schreef:
En het gaat om de kandidaatstelling, Rutte moet gewoon zeggen dat dat geen probleem is. Het echte lidmaatschap word toch pas gegeven wanneer aan de EU voorwaarden is voldaan.
En dan nog, zie Hongarije en Polen, zitten ze er in dan maken ze gewoon weer eigen regels, strijdig met toelating . En het enigste dat er gebeurt is minder geld krijgen en een boete. Vetorecht moet er zeker uit, dat sommige landen nadelige gevolgen kunnen ondervinden van bepaalde maatregelen klopt maar nu halen ze het onderste uit de kan door met het veto te wapperen.

Nederland zou wat meer moeten veto-en uit eigen belang. Veto er zeker niet uit maar gewoon geen dure logge EU meer,enkel een handelsnatie zoals de EEG ooit was. Dat was beter voor onze welvaart.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:56

elnienjo schreef:
bigone schreef:
En het gaat om de kandidaatstelling, Rutte moet gewoon zeggen dat dat geen probleem is. Het echte lidmaatschap word toch pas gegeven wanneer aan de EU voorwaarden is voldaan.
En dan nog, zie Hongarije en Polen, zitten ze er in dan maken ze gewoon weer eigen regels, strijdig met toelating . En het enigste dat er gebeurt is minder geld krijgen en een boete. Vetorecht moet er zeker uit, dat sommige landen nadelige gevolgen kunnen ondervinden van bepaalde maatregelen klopt maar nu halen ze het onderste uit de kan door met het veto te wapperen.

Nederland zou wat meer moeten veto-en uit eigen belang. Veto er zeker niet uit maar gewoon geen dure logge EU meer,enkel een handelsnatie zoals de EEG ooit was. Dat was beter voor onze welvaart.

Reken er maar op dat Nederland snel aan de bedelstaf raakt wanneer ze jouw raad opvolgt. Nu staat Nederland bekend als coöperatief en een land waar je goed zaken mee kunt doen. Als "we" overal dwars gaan liggen en alleen duidelijk dingen doen waar we zelf belang bij hebben is het byebye NL.

Maar wederom verkeerde topic hier :n

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:32

elnienjo schreef:
bigone schreef:
En het gaat om de kandidaatstelling, Rutte moet gewoon zeggen dat dat geen probleem is. Het echte lidmaatschap word toch pas gegeven wanneer aan de EU voorwaarden is voldaan.
En dan nog, zie Hongarije en Polen, zitten ze er in dan maken ze gewoon weer eigen regels, strijdig met toelating . En het enigste dat er gebeurt is minder geld krijgen en een boete. Vetorecht moet er zeker uit, dat sommige landen nadelige gevolgen kunnen ondervinden van bepaalde maatregelen klopt maar nu halen ze het onderste uit de kan door met het veto te wapperen.

Nederland zou wat meer moeten veto-en uit eigen belang. Veto er zeker niet uit maar gewoon geen dure logge EU meer,enkel een handelsnatie zoals de EEG ooit was. Dat was beter voor onze welvaart.


Oneens. Nederland geeft al te weinig aandacht aan de EU vergeleken bv met Frankrijk, en is zich al internationaal een beetje aan het isoleren met al dat polderen. NIet verstandig. Dus ook eens met de post van Irmaz.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:01

Gazprom stopt levering aan Nederland vanwege niet betalen in roebels. Er ontstaat volgens Gasterra geen tekort.

2 miljard kub minder. Schijnt 33% van totale levering via Gazprom naar Nederland te zijn.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 30-05-22 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:14

Was te verwachten