Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:27

Nu eens zien wat het met de gasprijs gaat doen..

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:42

Ach dan gooien we Groningen weer open toch.

Verklaart dan gelijk waarom er continue nam auto's bij de "dichte" locaties zijn.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:44

Oh??? Echt waar?....Tja hobbelen we weer achter de feiten aan.

pien_2010

Berichten: 43476
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:14

Pareltjes schreef:
Gazprom stopt levering aan Nederland vanwege niet betalen in roebels. Er ontstaat volgens Gasterra geen tekort.

2 miljard kub minder. Schijnt 33% van totale levering via Gazprom naar Nederland te zijn.


Ben trots op Nederland :)F :)F als dit zo is.

Goed zo!!!

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:23

pien_2010 schreef:
Pareltjes schreef:
Gazprom stopt levering aan Nederland vanwege niet betalen in roebels. Er ontstaat volgens Gasterra geen tekort.

2 miljard kub minder. Schijnt 33% van totale levering via Gazprom naar Nederland te zijn.


Ben trots op Nederland :)F :)F als dit zo is.

Goed zo!!!


Wacht nog maar met trots zijn.

Als de kraan in Groningen weer open gaat is er niks om trots op te zijn. Echt niet

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:29

Ik snap ook niet dat je er zo hard om moet juichen. Wat de gevolgen zijn dat zullen we de komende tijd wel merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:30

Najah liever weer Gronings gas als die mafklapper zijn oorlog financieren. En dat wil niet zeggen dat ik het eerste toejuich, maar als ik tussen deze twee kwaden moet kiezen, weet ik het wel..

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:32

Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 30-05-22 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:35

We krijgen 2 miljard kuub minder binnen door het dichtdraaien van de gaskraan. Dat is het verschil tot 1 oktober ( zolang liep het contract). Er is bij anderen gas ingekocht om dit op te vangen.
Hoe het na 1 oktober gaat ? Nog niet bekend maar goed dat de poot stijf wordt gehouden. En iedereen die er van baalt of de toekomst met angst en beven tegemoet ziet? Er is maar 1 schuldige .

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:36


BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:36

Mariska_28 schreef:
En de Groningers zelf denken daar ook zo over:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... g-oekraine
Citaat:
Een meerderheid van de Groningers is bereid de gaskraan verder open te zetten om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas, blijkt uit een enquête.

Maar dan wel ruimhartig en snel geld uitkeren ( winst genoeg ) om de mensen daar uit de penarie te helpen.

pien_2010

Berichten: 43476
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:01

Mariska_28 schreef:
En de Groningers zelf denken daar ook zo over:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... g-oekraine
Citaat:
Een meerderheid van de Groningers is bereid de gaskraan verder open te zetten om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas, blijkt uit een enquête.


Voilà! Dat wist ik, en er zijn mensen met principes zoals de Groningers (en dat al heel lang). Ik hou daarvan, ik ben ook zo.

Er wordt zoveel pijn geleden in Oekraïne, dat alleen als de EU ook wat pijn wil lijden (vergeleken met Oekraïne) Rusland meer onder druk gezet kan worden.
Dus hoppa, stoppen met die oorlog financieren oa middels gas kopen in Rusland.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:17

Mariska_28 schreef:
En de Groningers zelf denken daar ook zo over:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... g-oekraine
Citaat:
Een meerderheid van de Groningers is bereid de gaskraan verder open te zetten om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas, blijkt uit een enquête.



Dus de minderheid (40%. ) die er niet zo over denkt die straks misschien een onbewoonbaar huis krijgen die hebben dan maar pech.

Ja Oekraïne moet worden geholpen. Ja we moeten van Russisch gas. Maar het is niet om toe te juichen omdat de mensen in Groningen in hun hemd staan. Maar die schrijnende beelden zie je niet op tv of Socials dus is het minder erg. Kinderen die slapen in schimmel woningen omdat de subsidies en vergoedingen domweg niet uitgekeerd worden. Kinderen die slapen met de mutsen op in bed omdat de overheid faalt. Is een andere discussie maar juich het aub niet toe

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:22

Daks schreef:
Dus de minderheid (40 %) die er niet zo over denkt die straks misschien een onbewoonbaar huis krijgen die hebben dan maar pech.

Ja Oekraïne moet worden geholpen. Ja we moeten van Russisch gas. Maar het is niet om toe te juichen omdat de mensen in Groningen in hun hemd staan. Maar die schrijnende beelden zie je niet op tv of Socials dus is het minder erg. Kinderen die slapen in schimmel woningen omdat de subsidies en vergoedingen domweg niet uitgekeerd worden. Is een andere discussie maar juich het aub niet toe

Met de huidige gasprijs lijkt het me dat je zonder problemen Groningen volledig opnieuw op kunt bouwen -O-

pien_2010

Berichten: 43476
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:23

Groningen had al lang boven Jan kunnen zijn, als de NAM en overheid alles spoedig had afgehandeld en huizen verstevigd.
Wat daar is gebeurd, is alweer een vijandige overheid tegen over zijn onderdanen.
Dat is schande!

Dat is een ander verhaal als ergens anders gas zoeken ipv Rusland en wellicht ook uit Groningen wat. Groningen zal nooit alles kunnen opvangen. Want heeft ook nog contracten lopen in het buitenland.

Dus zo simpel 1 op 1 leggen is het niet.

Zowel Groningen als Oekraïne hoeven niet de prijs te betalen van onze behoefte aan gas. Dat wordt een én - én verhaal.

Dus Oekraïne wat, Groningen, en ieder van ons individueel!

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:27

Daks heb je mijn opmerking gezien? Ik denk dat niemand betwist dat er heel veel verdriet en ellende is voor veel Groningers en juist nu kunnen ze druk op de ketel zetten, uitgelezen kans om uit de ellende te komen, hun woningen zijn toch al kapot en velen moeten herbouwd worden. Dan is er een fikse zak geld en een schadevergoeding voor psychische schade lijkt me ook op z’n plek. Dit kan voor hun nog wel eens beter uitpakken dan jij denkt.

Telpeva

Berichten: 14758
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:36

pien_2010 schreef:
Dus Oekraïne wat, Groningen, en ieder van ons individueel!

Absoluut, ik denk (of hoop) dat de overheid ook wat meer gaat doen met campagnes, die zijn er korte tijd geweest maar die zijn al weer weg. Laat ook mensen buiten groningen meehelpen, want gas wat men niet (meer) nodig heeft hoeft ook niet uit groningen te komen. Er was eerder bijvoorbeeld een campagne om de temperatuur in overheidsgebouwen lager te zetten, op tv heb ik meen ik ook wat gezien over de thermostaat een graadje lager zetten, een paar minuten korter douchen. En zo zullen er denk ik nog wel meer opties zijn, waar ik geen weet van heb.

En nee, ik denk ook niet dat dit allemaal bij elkaar voldoende zal zijn op lange termijn, daarvoor gebruiken we denk ik gewoon te veel gas. Maar tijd rekken door minder te verbruiken lijkt mij niet onbelangrijk om Groningen zo veel mogelijk te sparen

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:44

De tuindersbedrijven die hun gas inkopen op de dagmarkt inkopen denken iets anders over de situatie vanaf 1 october. Het wordt in ieder geval duurder, dat staat vast.

pien_2010

Berichten: 43476
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:02

nikkel schreef:
De tuindersbedrijven die hun gas inkopen op de dagmarkt inkopen denken iets anders over de situatie vanaf 1 october. Het wordt in ieder geval duurder, dat staat vast.


Dat is zeker.

En de Oekraïners die enorm beschoten zijn of worden en alles kwijt zijn, daar is de toekomst nog onzekerder voor als voor ons en de tuindersbedrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:45

Wie weet stimuleert het diverse tuinders om te gaan investeren in gasloze kassen.

En hopelijk gaat iedereen gewoon wat bewuster met gas om.. volgens mij kan dat echt al veel verbruik schelen.

pien_2010

Berichten: 43476
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:52

Dat denk ik ook idinn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:46

Analyse van John Walsh via Consortium News (independent) over het veranderende standpunt (van o.a. de NY Times) dat onderhandelingen beter zijn dan een doorlopende oorlog:
1. Putin heeft ongekende support in eigen land >80%
2. 165 van de 195 landen weigeren mee te doen met de sancties tegen Rusland
3. De Russische Roeble stijgt in waarde tegenover EUR&USD (Biden: ruble will be rubble -> eerder andersom)
4. Russische troepen blijven steeds verder oprukken, moraal omlaag in Oekraine
5. Stagflatie zit eraan te komen in de USA (en Europa), geen trek in dure oorlog meer

https://consortiumnews.com/2022/05/27/t ... n-ukraine/

Citaat:
U.S. Treasury Secretary Yellin is warning the suicidal Europeans that an embargo of Russian oil will further damage the economies of the West.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:05

idinn schreef:
Wie weet stimuleert het diverse tuinders om te gaan investeren in gasloze kassen.

En hopelijk gaat iedereen gewoon wat bewuster met gas om.. volgens mij kan dat echt al veel verbruik schelen.


Wie weet stimuleert het comsumenten om seizoens groenten/ fruit te eten. En niet het gehele jaar door eisen dat er paprika’s, tomaten etc zijn.... Producent, supermarkt, consument zijn hier alle even schuldig aan. Wat wij niet vragen wordt niet geproduceerd.

Wellicht dat een oorlog dan nog wat goeds kan brengen. Het besef dat we uit de bocht zijn gevlogen met onze hebzucht en verkwisting.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:15

Succes daarmee. Het doet me een beetje denken aan een roker die me jaren geleden vertelde "alles ervoor over te hebben om te stoppen", behalve natuurlijk het verdragen van onthoudingsverschijnselen.

Bekijk Enzino's post eens, geen woord over menselijk lijden, verlies van levens etc. Het gaat over geld; welk scenario kost ons het meest of levert ons het meest op....

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:25

enzino schreef:
Analyse van John Walsh via Consortium News (independent) over het veranderende standpunt (van o.a. de NY Times) dat onderhandelingen beter zijn dan een doorlopende oorlog:
1. Putin heeft ongekende support in eigen land >80%
2. 165 van de 195 landen weigeren mee te doen met de sancties tegen Rusland
3. De Russische Roeble stijgt in waarde tegenover EUR&USD (Biden: ruble will be rubble -> eerder andersom)
4. Russische troepen blijven steeds verder oprukken, moraal omlaag in Oekraine
5. Stagflatie zit eraan te komen in de USA (en Europa), geen trek in dure oorlog meer


165 van de 195 landen weigert dus mee te doen aan de sancties. (Wij gaan ons dus blauw betalen 9doen we al) Maar Rusland vindt gewoon een andere afzetmarkt.

Daarbij gaat het hier enkel om Gasterra. Zoals je in het RTL artikel kunt lezen ontvangen Vattenfall en Eneco nog wel gas uit Rusland.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... d-gasterra