Oekraïne

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43850
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:15

Europol heeft inderdaad vorige week deze bezorgdheid uitgesproken met daaraan gekoppeld dat ze met Oekraïne willen onderzoeken hoe ze dit kunnen voorkomen of risico verminderen, na deze oorlog.
Dat zal nog niet zo simpel zijn, vandaar dat ze ook de wens uitspreekt dat ze dit willen vermijden en hier nu al over in gesprekwillen gaan met Oekraïne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:26

Het probleem is alleen dat het niet slechts de Oekrainse (vrijwillige) troepen zijn die de wapens door kunnen sluizen, ook als de Russen een gebied innemen vinden ze regelmatig grote hoeveelheden wapens. Combineer dat met armoede, de verkoopprijzen van een stinger op de tweedehands markt en je baas die niet weet wat je gevonden hebt, en je kan je voorstellen dat een volgend conflict, waar dan ook ter wereld, een stuk grimmiger kan verlopen.

Als voorbeeld noemde ze ook Syrie: niet lang daarna hadden IS en ISIS opeens antitank wapens.

BigOne
Berichten: 38526
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:22

Dat is nooit volledig tegen te houden en Rusland is er geen geroofde wapens voor nodig gezien de MH17.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:26

Het is nog nooit officieel aangetoond dat Rusland verantwoordelijk was voor het afschieten van de MH17. Dus zou ik nooit zo snel daar naar toe verwijzen.

Babootje

Berichten: 26486
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:37

Dinopino schreef:
Het is nog nooit officieel aangetoond dat Rusland verantwoordelijk was voor het afschieten van de MH17. Dus zou ik nooit zo snel daar naar toe verwijzen.


Het is wel voldoende aangetoond door het OM. Het bewijs daarvoor zit goed in elkaar.
Alleen Rusland ontkent, maar ja die ontkent ook de hele oorlog in Oekraine natuurlijk. Dus dan weet je gelijk hoeveel dat waard is.
Weet je DP, misschien moet je in Rusland gaan wonen. In zo'n autocratich systeem zonder mensenrechten zul je het vast heel erg naar je zin hebben.

Telpeva

Berichten: 14844
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:48

Citaat:
Oekraïners uitgebuit in kassen Westland. ‘We zijn ons kapotgeschrokken’
''Oekraïners die in kassen in het Westland werken, worden uitgebuit. Dat bevestigt vakbond CNV na eerdere berichtgeving van RTL Nieuws.''

https://www.trouw.nl/nieuws/oekrainers- ... ~b0c6c984/


Dit was helaas, imo, ècht te verwachten. Deze zijn nu naar boven gekomen, maar het is al jaren mis in het Westland wat betreft uitbuiting van buitenlands personeel. Mijn oren klapperen nog na, dat men hier niet bij stil heeft gestaan en dat men hier verbaasd over is, dit is algemeen bekend in de omgeving. Voor werkzoekenden uit Polen en andere gebieden vinden we dit niet erg, en voor mensen uit Oekraine opeens wel, wat is de wereld toch krom en onvriendelijk...

pien_2010

Berichten: 43850
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:09

Voor ALLE mensen is sit erg. Of dit nu Europeanrn, Philipijnen etc betreffen. Dus dat WE geldt voor heel veel mensen niet hoor!

irmaz

Berichten: 4903
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:48

Telpeva schreef:
Citaat:
Oekraïners uitgebuit in kassen Westland. ‘We zijn ons kapotgeschrokken’
''Oekraïners die in kassen in het Westland werken, worden uitgebuit. Dat bevestigt vakbond CNV na eerdere berichtgeving van RTL Nieuws.''

https://www.trouw.nl/nieuws/oekrainers- ... ~b0c6c984/


Dit was helaas, imo, ècht te verwachten. Deze zijn nu naar boven gekomen, maar het is al jaren mis in het Westland wat betreft uitbuiting van buitenlands personeel. Mijn oren klapperen nog na, dat men hier niet bij stil heeft gestaan en dat men hier verbaasd over is, dit is algemeen bekend in de omgeving. Voor werkzoekenden uit Polen en andere gebieden vinden we dit niet erg, en voor mensen uit Oekraine opeens wel, wat is de wereld toch krom en onvriendelijk...

Supergaaf land , was dat niet de uitspraak van onze MP? :)F :r

purny

Berichten: 27584
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:55

Het is al langer bekend dat arbeidsmigranten worden uitgebuit.

irmaz

Berichten: 4903
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:16


Telpeva

Berichten: 14844
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:20

pien_2010 schreef:
Voor ALLE mensen is sit erg. Of dit nu Europeanrn, Philipijnen etc betreffen. Dus dat WE geldt voor heel veel mensen niet hoor!

Dat klopt gelukkig wat je zegt :j Wat ik vooral erg vind is dat dit geen nieuws is omdat dit (in ieder geval in de regio) algemeen bekend is dat ze dit soort dingen uitvreten met Pools personeel, maar wanneer het Poolse mensen (of anderen uit het buitenland) overkomt dan haalt het nooit het nieuws.

Duimen dat dit een eye opener wordt en ze beter gaan controleren, maar ik ga er eigenlijk van uit dat dit gewoon door blijft etteren want dat heeft het tot nu toe altijd al gedaan.

irmaz

Berichten: 4903
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:24

Een plaatje van hoe de agrarische landbouwgrond er in het Oosten van Ukraïne bij ligt. Let op de gelijkenis met WOI waarvan na 100 jaar nog steeds de resten worden gevonden. Voor de duidelijkheid, de zwarte gaten in het land zijn veroorzaakt door bommen.

Afbeelding

mysa

Berichten: 10563
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:30


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:40

irmaz schreef:
Voor de mensen die zich afvragen wat het Russische huurleger "Wagner" precies doet in Afrika:
https://twitter.com/Ayei_Eloheichem/sta ... 3230839809

[ Afbeelding ]

Amateurs, daar gebruik je toch gewoon een drone voor? Raketje hier, familie opblazen daar, en allemaal vanuit het comfort van je eigen legerbasis. Plus je kan mooi een "double tap" doen.

mysa

Berichten: 10563
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:49

Telpeva schreef:
pien_2010 schreef:
Voor ALLE mensen is sit erg. Of dit nu Europeanrn, Philipijnen etc betreffen. Dus dat WE geldt voor heel veel mensen niet hoor!

Dat klopt gelukkig wat je zegt :j Wat ik vooral erg vind is dat dit geen nieuws is omdat dit (in ieder geval in de regio) algemeen bekend is dat ze dit soort dingen uitvreten met Pools personeel, maar wanneer het Poolse mensen (of anderen uit het buitenland) overkomt dan haalt het nooit het nieuws.

Duimen dat dit een eye opener wordt en ze beter gaan controleren, maar ik ga er eigenlijk van uit dat dit gewoon door blijft etteren want dat heeft het tot nu toe altijd al gedaan.


Aan de andere kant: de Polen komen zelf, de Oekraïners zijn gevlucht. Wil ik niets mee goed praten maar er is wel nuanceverschil.

pien_2010

Berichten: 43850
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:53

Dat vind ik eigenlijk niet als het om uitbuiting gaat.
Uitbuiting verdient niemand. Ook de Polen niet en anderen die in een ander land willen werken.

irmaz

Berichten: 4903
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:04

mysa schreef:
Aan de andere kant: de Polen komen zelf, de Oekraïners zijn gevlucht. Wil ik niets mee goed praten maar er is wel nuanceverschil.

Klinkt niet erg gastvrij.
Hoe sta je tegenover slavernij, Au pairs en de buitenlandse arbeiders in Qatar? Andere buitenlandse vluchtelingen? Waar ligt een grens dat het wel mag, of een beetje mag?

irmaz

Berichten: 4903
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:07

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 02-06-22 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:11

Hoe kan het dan eigenlijk dat de mensen uit oostelijk Europa zo worden behandeld?
Waarom ‘trappen ze er in’ zegmaar? Komt het door slechte communicatie, doordat niemand hier van buitenaf zich ermee bemoeid of wat is het?
Ik merk zelf wel dat Poolse mensen in NL best wel op zichzelf zijn, ik leer momenteel Pools en zou graag met native speakers in contact komen (om te oefenen) maar dat is me nog niet gelukt.

Er moet toch iets tegen die uitbuiting te doen zijn, zo gaan we toch niet met elkaar om in Europa…. helaas blijkbaar wel dus

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:13

Citaat:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.



Nee, iemand die aangeeft dat hoe het Westen dingen oplost (iets met drones en al dan niet vermeende 'terroristen', en bijbehorende vergissingsslachtoffers en 'collateral damage') misschien fysiek schonere handen geeft, maar toch ook zeker smerig te noemen is.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 02-06-22 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald

irmaz

Berichten: 4903
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:35

oomens schreef:
Citaat:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.


Nee, iemand die aangeeft dat hoe het Westen dingen oplost (iets met drones en al dan niet vermeende 'terroristen', en bijbehorende vergissingsslachtoffers en 'collateral damage') misschien fysiek schonere handen geeft, maar toch ook zeker smerig te noemen is.

Ja en, dat is toch cynisch proleten gedrag :?

Leg mij eens uit waarom misdaden die in deze oorlog begaan worden, beantwoord kunnen worden met "maar zullie deden het toen en toen ook, maar dan veel geniepiger"?
Kun je die dingen tegen elkaar wegstrepen? Is er ergens een score-kaart waarop staat Westen heeft "sinds mensenheugenis" xxx aantal misdaden, moorden, verminkingen, verkrachtingen, vergissingen,... begaan en Oosten heeft er yyy begaan dus die heeft er nog zo veel te goed van een bepaalde gruwelijkheid? En omdat ze de gruwelijkheid niet verbloemen maar het liefst begaan in het bijzijn van familie, vrienden en geliefden van de lijdende onderwerpen, mogen ze er meer doen? Of; vinden we het minder erg?

Start gewoon een topic van zo'n Westers conflict en bespreek daar dan de feiten van in plaats van die hier volledig uit de context te pas en te onpas de huidige oorlog van Ukraïne in te gooien.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 02-06-22 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:35

Nee Oomens, daar hebben we een goed Nederlands woord voor, whataboutism. En laten we ook stoppen te doen alsof hij de zaak van twee kanten probeert te kijken. Rnzino komt namelijk niet verder dan propaganda bedrijven voor Poetin. Hij is alleen maar bezig alle Russische oorlogsmisdaden te downplayen en redenen te verzinnen waarom Poetin in zijn recht staat. Daarom zie je bij hem het ene whataboutism na het andere, omdat er niet zoveel valt goed te praten aan een inval in een ander soeverein land.

mysa

Berichten: 10563
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:40

irmaz schreef:
mysa schreef:
Aan de andere kant: de Polen komen zelf, de Oekraïners zijn gevlucht. Wil ik niets mee goed praten maar er is wel nuanceverschil.

Klinkt niet erg gastvrij.
Hoe sta je tegenover slavernij, Au pairs en de buitenlandse arbeiders in Qatar? Andere buitenlandse vluchtelingen? Waar ligt een grens dat het wel mag, of een beetje mag?


Ik zeg nergens dat wel mag of een beetje mag. Ik zeg alleen dat Polen de keuze hebben.

(ik weet ook wel dat ze komen om hier meer te verdienen dan in Polen mogelijk is maar wij hebben ook Polen gehad en huisvesten er nu nog 1, die voor een concurrent werkt en vroeger bij ons gedetacheerd was en die mensen verdienen hetzelfde als ander personeel en hun huur was/is absoluut niet hoog).

Edit:
Slaven hebben geen keus, au pairs wel buitenlandse arbeiders in principe ook. Al schijnen die voorgelogen te worden.
En ik vind het heel gek om ongastvrij te worden genoemd aan de hand van die ene opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:13

Karl66 schreef:
omdat er niet zoveel valt goed te praten aan een inval in een ander soeverein land.

Behalve als wij* het doen natuurlijk, want dan is het een vredesmissie, hebben we toestemming op basis van een door ons opgerichte organisatie of was het nodig om onze eigen veiligheid te garanderen. Daar hebben we een mooi Nederlands spreekwoord voor: "do as I say, not as I do".

(* het westen, Amerika voorop)

BigOne
Berichten: 38526
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:42

Dus maw , je praat de inval goed? Denazificaties zijn ook een reden?
Enzino, je hebt het altijd over twee kanten maar je hebt niet door dat je aardig neigt naar pro Poetin.