Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:53

Hier een interessant artikel uit de Volkskrant dat gaat over de UK inlichtingendienst die verteld welke lange afstandsraketten Rusland nu gebruikt. Deze zijn zeer oud, zwaar en werden gebruikt om schepen met kernkoppen op te blazen. Deze raketten zijn behoorlijk onnauwkeurig als ze voor doeleinden op land worden gebruikt waardoor ze behoorlijk wat nevenschade onder de bevolking kunnen veroorzaken.
Voor het hele artikel lees:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bedfcbd9/

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:54

pien_2010 schreef:
Dat zou fijn zijn als Kalingrad voor een deel gewoon weer aangevoerd kan krijgen via de treinverbinding. Is ook erg belangrijk voor de mensen daar. Tevens als dit gewoon normaal doorgang kan vinden, staat Europa ook sterk als het gaat dat Rusland in de toekomst eventueel dat landje wil gaan gebruiken om allerlei wapens op te zetten. Want dat kan dan natuurlijk ook niet.
Laat dat land dus gewoon een neutrale status hebben want lijkt me heel erg belangrijk voor alle partijen.

Kalingrad (Königsberg) heeft geen neutrale status, het is een Russische enclave.

pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:58

Dat weet ik, zie mijn bericht Ik bedoel te zeggen dat het fijn zou zijn als die mensen gewoon kunnen krijgen wat ze nodig hebben en in die zin daar goede afspraken over gemaakt worden waar zowel Rusland als het westen zich aan houdt.
Dus Rusland gaat niet allerlei wapens daar plaatsen en het land krijgt gewoon wat het nodig heeft zonder afgeknepen te worden.
Dus houd dit zoveel mogelijk buiten de oorlog zou ik wenselijk vinden, zonder dat het daardoor gebruikt kan worden voor van alles en nog wat.
Dus soort neutrale status.

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:15

pien_2010 schreef:
Dat weet ik, zie mijn bericht Ik bedoel te zeggen dat het fijn zou zijn als die mensen gewoon kunnen krijgen wat ze nodig hebben en in die zin daar goede afspraken over gemaakt worden waar zowel Rusland als het westen zich aan houdt.
Dus Rusland gaat niet allerlei wapens daar plaatsen en het land krijgt gewoon wat het nodig heeft zonder afgeknepen te worden.
Dus houd dit zoveel mogelijk buiten de oorlog zou ik wenselijk vinden, zonder dat het daardoor gebruikt kan worden voor van alles en nog wat.
Dus soort neutrale status.

Rusland heeft daar al allerlei wapens geplaatst dus dat hoeven ze niet meer te doen. Verder vallen levensmiddelen of kleding ed niet onder de sancties dus die kunnen gewoon per trein aangevoerd worden. Wil Rusland dingen die wel onder de sancties vallen in Kaliningrad krijgen kunnen ze dat per vliegtuig of per boot doen.

@enzino, leuk gemaakt die meme maar ik snap 'm niet :?

pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:20

Zonet was op het nieuws dat Rusland bekend maakte dat ze als gebaar van goede wil het slangeneiland verlaten hebben zodat de granen export plaats kan vinden. HEt Oekraïense ministerie heeft een andere versie en zegt dat ze de Russen verjaagd hebben van het eiland. Enfin hoe het ook zal zijn, het is fijn dat slangeneiland weer van de Oekraïners is.

Ik hoop dan voor de bewoners van Kalingrad dat Rusland dat stukje toch wat beschermd door het niet al te veel te betrekken bij de oorlog met alle gevolgen van dien voor die mensen daar. Maar wellicht dat dit ijdele hoop is als ik de post van Irmaz lees.

Ann

Berichten: 13329
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:25


irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:39

pien_2010 schreef:
Zonet was op het nieuws dat Rusland bekend maakte dat ze als gebaar van goede wil het slangeneiland verlaten hebben zodat de granen export plaats kan vinden. HEt Oekraïense ministerie heeft een andere versie en zegt dat ze de Russen verjaagd hebben van het eiland. Enfin hoe het ook zal zijn, het is fijn dat slangeneiland weer van de Oekraïners is.

:+ _O- sure!
Snake eiland is de afgelopen dagen behoorlijk bestookt door Ukraïne. Een aantal dagen geleden hebben ze de Russische radar daar uitgeschakeld en sindsdien zijn ze daar 1 voor 1 de opgebouwde bewapening gaan uitschakelen.
Overigens zegt Ukraïne dat ze er niet aan twijfelen dat Rusland het eiland wel weer zal proberen terug te veroveren.
Citaat:
Adviseur van het hoofd van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Oekraïne Vadym Denysenko over de nederlaag van de Russen op het eiland Zmiinyi:

'In dit deel van de Zwarte Zee hebben we eigenlijk de hele Zwarte Zee-vloot met de grond gelijk gemaakt.'

Hij sprak ook zijn vertrouwen uit dat de Russen zullen proberen terug te keren naar het eiland.


Zo zie je maar dat het helemaal niet nodig is om het gezicht van putin te redden, zoals Macron eerst wilde ;)

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:42

enzino schreef:
Ailill schreef:
Heb je nou zelf echt niet door dat die 'sarcasme' hier niet op zijn plaats is?

Je ziet, keer op keer, hierdoor de sfeer veranderen en toch blijf je doorgaan.

Jammer.

Zoveel mensen maken gebruik van sarcasme binnen dit topic, zoals jij:

Ailill schreef:
Humaan onderbrengen? In Rwanda?

Okay :+


Daar is toch niets mis mee? Het is een manier van communiceren.
Met het verschil dat jij er keer op keer op keer, door meerdere mensen, op wordt aangesproken.

Dan zou je toch verwachten dat er eens een belletje bij je ging rinkelen.

pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:44

Ann schreef:
Idd (helaas) ijdele hoop als ik onderstaande artikel lees, Pien.

https://nos.nl/artikel/2434622-kalining ... tegen-navo

Bron: NOS


Helder. Bedankt Ann.
Tja, ik blijf hopen voor die mensen dat het allemaal wel los gaat lopen want niemand zit te wachten op een bloedbad erbij maar dan in Kalingrad. Voorlopig is de ellende voor mensen in Oekraïne al groot genoeg. HOeft voor mij niet nog een land erbij, ook al is dit dan Russisch. Dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit, voel ik zelf.

irmaz ik weet het, want ik moest hier ook lachen en vertelde jouw verhaal tegen mijn man. Ik gaf de weergave vanuit het journaal in het topic weer. Waarbij beiden versies van het verhaal werden verteld.
Voor mij zegt de tekst van Rusland wel, dat ze het voorlopig kwijt zijn en dat het dus klopt dat slangeneiland weer behoort aan zijn rechtmatige eigenaar→ Oekraïne. Dat is heel erg goed en positief. NU de rest nog terug veroveren! Dat zal helaas niet zo snel gebeuren vrees ik.

Ailill laat het gaan . Heeft geen enkele zin. Laten we gewoon on topic blijven met elkaar.

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:49

pien_2010 schreef:
Helder. Bedankt Ann.
Tja, ik blijf hopen voor die mensen dat het allemaal wel los gaat lopen want niemand zit te wachten op een bloedbad erbij maar dan in Kalingrad. Voorlopig is de ellende voor mensen in Oekraïne al groot genoeg. HOeft voor mij niet nog een land erbij, ook al is dit dan Russisch. Dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit, voel ik zelf.

Waarom zou er een bloedbad in Kaliningrad ontstaan Pien? Er is echt niemand die Kaliningrad zou willen hebben. De NAVO is niet uit op een oorlog, tenminste niet voorzover ik het tot nu toe heb kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:49

Ontopic lijkt me inderdaad al interessant genoeg.

En mooi die volledig tegenstrijdige berichten over dat eiland. Natuurlijk kan je dat vinden bij elke gebeurtenis en dan is het altijd maar de vraag wie de waarheid spreekt.

Edit: ik lees dat Rusland het eiland verlaten heeft omdat het niet te verdedigen valt tegen (lange afstand) artillerie en raketten. Oekraine kan het echter ook niet terug nemen vanwege hetzelfde probleem. Het is nu een onbewoond eiland. De volledige propaganda uitleg heeft irmaz al geplaatst.

pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:09

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Helder. Bedankt Ann.
Tja, ik blijf hopen voor die mensen dat het allemaal wel los gaat lopen want niemand zit te wachten op een bloedbad erbij maar dan in Kalingrad. Voorlopig is de ellende voor mensen in Oekraïne al groot genoeg. HOeft voor mij niet nog een land erbij, ook al is dit dan Russisch. Dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit, voel ik zelf.

Waarom zou er een bloedbad in Kaliningrad ontstaan Pien? Er is echt niemand die Kaliningrad zou willen hebben. De NAVO is niet uit op een oorlog, tenminste niet voorzover ik het tot nu toe heb kunnen zien.




Zie dit artikel https://koninkrijksrelaties.nu/waarom-k ... -oekraine/

Het is een land wat een volgende brandpunt zou kunnen zijn in zijn oorlog tegen Oekraïne. Dus als daar nu iets in opgelost kan worden om dat te voorkomen zou dat fijn zijn.

BigOne
Berichten: 38415
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:54

Oekraïne heeft gisteren een groot deel van het lange afstand geschut van de Russen op snake island vernietigd.

pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:58


Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:39

bigone schreef:
Oekraïne heeft gisteren een groot deel van het lange afstand geschut van de Russen op snake island vernietigd.


Precies. En Rusland zegt dat ze zelf zijn weggegaan. En gij geleuft dat (als je weet hoe strategisch belangrijk het eiland is). Hoe doorzichtig ook.. Fijn dat in ieder geval graantransporten straks weer mogelijk zijn.

BigOne
Berichten: 38415
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:42

Dat denk ik niet babootje, voor de graan transporten moeten er nog veel meer hobbels weg. En de Oekraïne heeft nog geen afweergeschut op snake island staan, als dat er al komt.
Zorgen dat de Russen het niet kunnen gebruiken is al winst.

Cowboy55
Berichten: 8517
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:32

Babootje schreef:
bigone schreef:
Oekraïne heeft gisteren een groot deel van het lange afstand geschut van de Russen op snake island vernietigd.


Precies. En Rusland zegt dat ze zelf zijn weggegaan. En gij geleuft dat (als je weet hoe strategisch belangrijk het eiland is). Hoe doorzichtig ook.. Fijn dat in ieder geval graantransporten straks weer mogelijk zijn.


Hoe dat dan? De Zwarte Zee is nog steeds dicht toch?

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:35


Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:37

Het is natuurlijk niet van vandaag op morgen geregeld, maar er lijkt dan toch iets geregeld te worden.

Cowboy55
Berichten: 8517
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:43

martichr schreef:
Cowboy55 schreef:
[

Hoe dat dan? De Zwarte Zee is nog steeds dicht toch?


Onze minister heeft blijkbaar een aantal mijnenvegers aangeboden

https://www.parool.nl/nederland/nederla ... ~b3e1db7a/


Maar de Russische Zwarte Zee vloot (minus de Moskva :D ) is er toch nog steeds? En Turkije sluit de Bosporus toch voor oorlogsschepen?

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:45

Cowboy55 schreef:
Cowboy55 schreef:
[

Hoe dat dan? De Zwarte Zee is nog steeds dicht toch?


Onze minister heeft blijkbaar een aantal mijnenvegers aangeboden

https://www.parool.nl/nederland/nederla ... ~b3e1db7a/


Maar de Russische Zwarte Zee vloot (minus de Moskva :D ) is er toch nog steeds? En Turkije sluit de Bosporus toch voor oorlogsschepen?[/quote]

Blijkbaar is de verwachting van Erdogan dat hij wat kan regelen? Ik ben benieuwd.. quote verkloot..

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:10

Waar zijn de fossiele brandstoffen van Rusland de eerste 100 dagen van de oorlog heen gegaan:
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:31

Interessant eigenlijk hoe meerdere Europese landen waaronder NL alsnog zo hoog scoren, hoger als India, en gezamelijk ook hoger als China

BigOne
Berichten: 38415
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:42

Telpeva schreef:
Interessant eigenlijk hoe meerdere Europese landen waaronder NL alsnog zo hoog scoren, hoger als India, en gezamelijk ook hoger als China

Het is al eens uitgelegd, gas importeurs hebben contracten. Die kun je eenzijdig opzeggen maar dan komt er ook nog een fikse boete overheen, dus per saldo betaal je dan nog meer. Aflopende contracten worden niet verlengd, in Nederland in ieder geval niet.

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:49

Ohja natuurlijk, dat is inderdaad al eens besproken hier nu weet ik het weer