Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 14:45

Vanmorgen geplaatst artikel op de site van NOS

Citaat:
De wettelijke bedenktijd van vijf dagen bij abortus verdwijnt zo goed als zeker. Morgen behandelt de Tweede Kamer een initiatiefwetsvoorstel hiertoe van D66, PvdA, GroenLinks en VVD. Een meerderheid wil van de vijf dagen bedenktijd af.

Dat is al langer zo, maar toen toenmalig D66-Kamerlid Dijkstra het voorstel - nu bijna een jaar geleden - indiende, stond in het regeerakkoord dat sommige medisch-ethische kwesties niet behandeld zouden worden.

Tot chagrijn van D66- en VVD-Kamerleden lagen voorstellen jaren stil. In het nieuwe regeerakkoord van VVD, D66, CDA en CU is afgesproken dat Kamerleden bij een aantal "aanhangige initiatiefvoorstellen" over medisch-ethische kwesties een persoonlijke afweging mogen maken. Bij deze zogenoemde vrije kwesties hoeven Kamerleden zich niet aan fractiediscipline te houden.

Paternalistisch
Naast de indieners VVD, PvdA, GroenLinks en D66 steunen de SP en de Partij voor de Dieren het voorstel en daarmee is een meerderheid in de Tweede Kamer zo goed als zeker. In de Eerste Kamer, waar het voorstel daarna behandeld moet worden, hebben deze partijen ook een meerderheid. Maar een slag om de arm is dus noodzakelijk, omdat het een vrije kwestie is voor een aantal partijen.

CDA en ChristenUnie willen de bedenktijd behouden. Volgens ChristenUnie-Kamerlid Bikker is zorgvuldigheid geboden en moeten vrouwen de tijd nemen om na te denken over de beslissing.

Dat spreekt D66-fractievoorzitter Paternotte niet tegen, maar hij vindt de verplichte denktijd niet goed. Vrouwen die dat willen, kunnen samen met een arts de tijd nemen om na te denken, maar de meeste vrouwen hebben dat al lang gedaan, aldus Paternotte. Het wettelijk verplichten noemt hij "verkeerd, paternalistisch en niet van deze tijd".

Ook voor de verstrekking van de 'abortuspil' door huisartsen tekent zich een meerderheid in de Kamer af. Dat voorstel van PvdA en GroenLinks om zwangerschap in het beginstadium te kunnen afbreken met een pil voorgeschreven door de huisarts staat voor volgende week op de agenda.


Wat zou ik hier blij van worden, vrouwen die zonder kleinerende bedenktijd kunnen en mogen beslissen om een zwangerschap af te breken. Om wat voor reden dan ook. Ik zou dit een enorme stap vooruit vinden, nu maar duimen dat het er daadwerkelijk door gaat komen :j

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:48

Sowieso moeten vrouwen dat zelf kunnen beslissen en gelijk handelen, indien zij dat wensen.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:49

Ja enorm blij om! Wat een vooruitgang. Wat een betutteling, die 5 dagen.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:58

*\%/*
Hoera voor de vooruitgang!

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:59

Ook ik ben hier voorstander van. Het is in het verleden vaak zo geweest, dat vrouwen geen abortus meer konden laten uitvoeren omdat door de bedenktijd de termijn verstreken was.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:02

Ik ben lid van de Partij v.d. Dieren. Ik vind het wel vreemd dat ze terecht het altijd opnemen voor het leven van dieren (daarom ben ik er ook bijgegaan) maar dat een menselijk embryo geen levensrecht zou hebben.Toch ook een schuldeloos wezentje.Ik ga er even over nadenken of ik mijn lidmaatschap hierom ga opzeggen.Voor de rest doen ze nl. wel heel veel goeds voor het leven en de natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:08

Eindelijk. :=

anjali schreef:
Ik ben lid van de Partij v.d. Dieren. Ik vind het wel vreemd dat ze terecht het altijd opnemen voor het leven van dieren (daarom ben ik er ook bijgegaan) maar dat een menselijk embryo geen levensrecht zou hebben.Toch ook een schuldeloos wezentje.Ik ga er even over nadenken of ik mijn lidmaatschap hierom ga opzeggen.Voor de rest doen ze nl. wel heel veel goeds voor het leven en de natuur.
Ik zie niet in waarom het steunen van het afschaffen van de bedenktijd betekent dat de PvdD vindt dat een embryo geen recht heeft op leven? :?

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:08

Citaat:
Dat spreekt D66-fractievoorzitter Paternotte niet tegen, maar hij vindt de verplichte denktijd niet goed. Vrouwen die dat willen, kunnen samen met een arts de tijd nemen om na te denken, maar de meeste vrouwen hebben dat al lang gedaan, aldus Paternotte. Het wettelijk verplichten noemt hij "verkeerd, paternalistisch en niet van deze tijd".


*\o/* *\o/* *\o/*

Vrouwen zijn heel goed in staat om deze (soms hele lastige keuze) zelf te maken. Sommige vrouwen weten al heel lang dat ze geen kinderen willen en anderen hebben een hele andere reden en eigenlijk gaat het anderen geen biet aan waarom ze (op dat moment) geen baby op de wereld wil zetten.

Ik vind het dan ook schokkend dat er in deze eeuw nog mensen zijn die anti abortus zijn

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:10

Ik vind zo'n bedenktijd ook echt ouderwets.

mariettek

Berichten: 1691
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:14

Groot gelijk dat het is afgeschaft. Die bedenktijd gold bijvoorbeeld ook bij niet levensvatbare kindjes, en dan nog niet de knoop mogen doorhakken.

Pfff, alsof vrouwen niet in staat zijn om zelf na te denken over hun eigen leven.

Hier ook een zeer grote aversie tegen mensen die abortus willen verbieden. Bah, gezeur over geboorte boven leven stellen.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:16

anjali schreef:
Ik ben lid van de Partij v.d. Dieren. Ik vind het wel vreemd dat ze terecht het altijd opnemen voor het leven van dieren (daarom ben ik er ook bijgegaan) maar dat een menselijk embryo geen levensrecht zou hebben.Toch ook een schuldeloos wezentje.Ik ga er even over nadenken of ik mijn lidmaatschap hierom ga opzeggen.Voor de rest doen ze nl. wel heel veel goeds voor het leven en de natuur.

Het menselijk lichaam stoot zelf nogal wat embryo's af, 66% komt niet voorbij de 12 weken.

En wat je nu doet, is de foetus speciale rechten geven, om het lichaam van een ander te gebruiken om in leven te blijven, en dat vinden we van mensen die geboren zijn ook niet goed. Je mag namelijk geen organen stelen, of hun lichaam gebruiken voor wat dan ook zonder hun toestemming. Dus zelfs als ik het ermee eens zou zijn dat een embryo of foetus een persoon is, zijn hun rechten nog steeds niet belangrijker dan de rechten van de drager van de foetus.

Mijn persoonlijke mening: tot aan het moment van geboorte is er maar een persoon, en die geeft de mensenrechten op geen enkel punt in de zwangerschap op. Er is een zwangere vrouw. That's it. En die heeft het alleenrecht om te beslissen wat er met haar lichaam gebeurt.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:17

Enorm ouderwets, het verbaasd me eigenlijk dat het tot 2022 heeft moeten duren dat het eindelijk (bijna) van tafel is.
Mooi gezegd door Paternotte en fijn dat men vrij vroeg in deze nieuwe regering al tot deze actie over zijn gegaan.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:18

Avalanche81 schreef:
anjali schreef:
Ik ben lid van de Partij v.d. Dieren. Ik vind het wel vreemd dat ze terecht het altijd opnemen voor het leven van dieren (daarom ben ik er ook bijgegaan) maar dat een menselijk embryo geen levensrecht zou hebben.Toch ook een schuldeloos wezentje.Ik ga er even over nadenken of ik mijn lidmaatschap hierom ga opzeggen.Voor de rest doen ze nl. wel heel veel goeds voor het leven en de natuur.

Het menselijk lichaam stoot zelf nogal wat embryo's af, 66% komt niet voorbij de 12 weken.

En wat je nu doet, is de foetus speciale rechten geven, om het lichaam van een ander te gebruiken om in leven te blijven, en dat vinden we van mensen die geboren zijn ook niet goed. Je mag namelijk geen organen stelen, of hun lichaam gebruiken voor wat dan ook zonder hun toestemming. Dus zelfs als ik het ermee eens zou zijn dat een embryo of foetus een persoon is, zijn hun rechten nog steeds niet belangrijker dan de rechten van de drager van de foetus.

Mijn persoonlijke mening: tot aan het moment van geboorte is er maar een persoon, en die geeft de mensenrechten op geen enkel punt in de zwangerschap op. Er is een zwangere vrouw. That's it. En die heeft het alleenrecht om te beslissen wat er met haar lichaam gebeurt.


Dit :)

Ik wil zelf absoluut geen kinderen… bij een ‘ongelukje’ wordt ook onmiddellijk de stekker eruit getrokken. Niks levensrecht voor die embryo.

mariettek

Berichten: 1691
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:21

Avalanche81 schreef:
En wat je nu doet, is de foetus speciale rechten geven, om het lichaam van een ander te gebruiken om in leven te blijven, en dat vinden we van mensen die geboren zijn ook niet goed. Je mag namelijk geen organen stelen, of hun lichaam gebruiken voor wat dan ook zonder hun toestemming. Dus zelfs als ik het ermee eens zou zijn dat een embryo of foetus een persoon is, zijn hun rechten nog steeds niet belangrijker dan de rechten van de drager van de foetus.


Eens. Ik woon in zeer religieus buitengebied waar velen tegen abortus zijn. Als ik echter nog een keer zwanger zou raken, dan kom ik in een rolstoel terecht. Nee dank je, ik vind mijn leven op dat moment belangrijker dan dat van een klompje cellen.



(voordat er geoordeeld wordt: inmiddels heb ik geen baarmoeder meer, dus kans is weggenomen)

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:22

Avalanche81 schreef:
anjali schreef:
Ik ben lid van de Partij v.d. Dieren. Ik vind het wel vreemd dat ze terecht het altijd opnemen voor het leven van dieren (daarom ben ik er ook bijgegaan) maar dat een menselijk embryo geen levensrecht zou hebben.Toch ook een schuldeloos wezentje.Ik ga er even over nadenken of ik mijn lidmaatschap hierom ga opzeggen.Voor de rest doen ze nl. wel heel veel goeds voor het leven en de natuur.

Het menselijk lichaam stoot zelf nogal wat embryo's af, 66% komt niet voorbij de 12 weken.

En wat je nu doet, is de foetus speciale rechten geven, om het lichaam van een ander te gebruiken om in leven te blijven, en dat vinden we van mensen die geboren zijn ook niet goed. Je mag namelijk geen organen stelen, of hun lichaam gebruiken voor wat dan ook zonder hun toestemming. Dus zelfs als ik het ermee eens zou zijn dat een embryo of foetus een persoon is, zijn hun rechten nog steeds niet belangrijker dan de rechten van de drager van de foetus.

Mijn persoonlijke mening: tot aan het moment van geboorte is er maar een persoon, en die geeft de mensenrechten op geen enkel punt in de zwangerschap op. Er is een zwangere vrouw. That's it. En die heeft het alleenrecht om te beslissen wat er met haar lichaam gebeurt.


Dit is dus de correcte uitleg. Ik begrijp ook nog steeds niet waarom er sommige mensen zo getriggerd zijn door abortus. Ieder die daar zelf over beslist.

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:26

Het gaat hier helemaal niet om wel of geen abortus, hoewel anjali kennelijk denkt of hoopt dat 5 dagen bedenktijd bij iedereen betekent: "oeps, jammer, nu ben je te laat" of bij iedereen leidt tot: "oh, nee, toch maar niet"

Het gaat er hier om dat mánnen jaren geleden bedacht hebben dat vrouwen te dom zijn om zelfstandig zoiets te beslissen en dus gedwongen moeten worden om na te denken.
Alsof er ook maar 1 vrouw is die zo'n besluit lichtzinnig of impulsief zou nemen.

Dáár gaat het om, om de betutteling dat 'vrouwen écht eerst nog even 5 dagen moeten nadenken hoor, de arme zieltjes want jee, anders hebben ze er niet over gedácht, dat doen ze niet uit zichzelf'.

En heel goed dat dit nu eindelijk lijkt te gaan veranderen, anno 2022.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:27

Heel goed dit!

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:31

anjali schreef:
Ik ben lid van de Partij v.d. Dieren. Ik vind het wel vreemd dat ze terecht het altijd opnemen voor het leven van dieren (daarom ben ik er ook bijgegaan) maar dat een menselijk embryo geen levensrecht zou hebben.Toch ook een schuldeloos wezentje.Ik ga er even over nadenken of ik mijn lidmaatschap hierom ga opzeggen.Voor de rest doen ze nl. wel heel veel goeds voor het leven en de natuur.

Recht op een fatsoenlijk leven is iets anders dan een recht om geboren te worden.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 15:31

Ibbel schreef:
Het gaat hier helemaal niet om wel of geen abortus, hoewel anjali kennelijk denkt of hoopt dat 5 dagen bedenktijd bij iedereen betekent: "oeps, jammer, nu ben je te laat" of bij iedereen leidt tot: "oh, nee, toch maar niet"

Het gaat er hier om dat mánnen jaren geleden bedacht hebben dat vrouwen te dom zijn om zelfstandig zoiets te beslissen en dus gedwongen moeten worden om na te denken.
Alsof er ook maar 1 vrouw is die zo'n besluit lichtzinnig of impulsief zou nemen.

Dáár gaat het om, om de betutteling dat 'vrouwen écht eerst nog even 5 dagen moeten nadenken hoor, de arme zieltjes want jee, anders hebben ze er niet over gedácht, dat doen ze niet uit zichzelf'.

En heel goed dat dit nu eindelijk lijkt te gaan veranderen, anno 2022.


DIT!

Wel/geen abortus zal elke vrouw voor zich besluiten. Maar de betutteling van 5 dagen omdat je als vrouw zijnde wel te simpel zou zijn of impulsief zou handelen dat gaat echt de bekrompenheid te boven. Bedacht door wat mannen achter bureautjes.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:32

anjali schreef:
Ik ben lid van de Partij v.d. Dieren. Ik vind het wel vreemd dat ze terecht het altijd opnemen voor het leven van dieren (daarom ben ik er ook bijgegaan) maar dat een menselijk embryo geen levensrecht zou hebben.Toch ook een schuldeloos wezentje.Ik ga er even over nadenken of ik mijn lidmaatschap hierom ga opzeggen.Voor de rest doen ze nl. wel heel veel goeds voor het leven en de natuur.


Ik vind het toch bijzonder dat jij van mening lijkt te zijn om te mogen beslissen wat een vrouw met haar lichaam mag doen. Als iemand om wat voor reden dan ook de zwangerschap wilt afbreken zijn dat hun zaken en niet de jouwe. Het heeft echt totaaaaaal geen invloed op jouw leven.
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 26-01-22 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:32

Ibbel schreef:
Het gaat hier helemaal niet om wel of geen abortus, hoewel anjali kennelijk denkt of hoopt dat 5 dagen bedenktijd bij iedereen betekent: "oeps, jammer, nu ben je te laat" of bij iedereen leidt tot: "oh, nee, toch maar niet"

Het gaat er hier om dat mánnen jaren geleden bedacht hebben dat vrouwen te dom zijn om zelfstandig zoiets te beslissen en dus gedwongen moeten worden om na te denken.
Alsof er ook maar 1 vrouw is die zo'n besluit lichtzinnig of impulsief zou nemen.

Dáár gaat het om, om de betutteling dat 'vrouwen écht eerst nog even 5 dagen moeten nadenken hoor, de arme zieltjes want jee, anders hebben ze er niet over gedácht, dat doen ze niet uit zichzelf'.

En heel goed dat dit nu eindelijk lijkt te gaan veranderen, anno 2022.

Precies dit. Alsof er anders niet over na wordt gedacht. Vrouwen mogen zelf bepalen wat ze willen met hun lichaam en dat van het ongeboren kind (wat tot 13 weken nog nauwelijks wat is), daar hebben ze echt geen nadenk-regels bedacht door mannen voor nodig.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:33

Ze moeten 5 dagen bedenktijd geven wanneer je bevrucht wordt... scheelt weer veel abortussen en MAP's :')

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:36

Ik denk idd niet dat er ook maar iemand lichtzinnig of impulsief zo'n beslissing neemt.

En misschien zijn die mensen er, en dan nog mag je een heleboel goede mensen niet onder de kwaden laten lijden. En voor die kwaden is het dan maar misschien goed dat er geen kind geboren wordt. Want ook een kind verdient beter.

Ieder kind een gewenst kind, dat scheelt heel veel leed en ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:37

Uit ervaring weet ik dat die 5 dagen en ook nog een echo het er niet beter en makkelijker op maken. En veel partijen komen ook een beetje laat met de 5dagen regeling. Niet eerst bevestiging van hoe lang je zwanger bent. Ze gaan uit van je laatste menstruatie. Daarop word gerekend.

Ik heb er weken over nagedacht, vanaf moment dat ik het wist. En toch moeilijk doen. Last minute werd ik gebeld, ja je hebt 5 dagen bedenktijd. Okay wtf meld dat ff als ik die afspraak met je maak.

Uit eindelijk voor mezelf gekozen, omdat m'n omgeving de beslissing ging maken. En dat moet niet. Beter is ipv bedenktijd met een onafhankelijk iemand praten ipv familie die voor je beslist bijv.

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:37

Ik vermoed dat er nu best aardig wat vrouwen in die 5 dagen bedenktijd omgeluld worden ook. Die hadden allang besloten tot abortus, en dat praat zo'n huisarts zo'n meid nog een ongewenste zwangerschap aan ook. Dat raak je nu wel kwijt, en dan ga je straks de CU, SGP en het CDA horen: zie je wel, er is een toename aan abortussen sinds de bedenktijd is afgeschaft, hadden we nóóit moeten doen.