Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:55

Silenna schreef:
Nouja, ik snap in deze wel wat Corine bedoelt. Als je geboren wordt uit een verkrachting cq gewelddadige relatie, lijkt me dat behoorlijk schadelijk voor je welzijn. Dat draag je toch je hele leven met je mee?


Zelfs al zou je niet "geloven" dat dingen van voor of tijdens de zwangerschap invloed hebben, als het kind er eenmaal is zal het vast iets meekrijgen, zelfs als je er niets over verteld voelen ze onbewust zo verschrikkelijk veel aan...

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:02

Kinke schreef:
corinep schreef:
Ik vind/weet dat de "ziel" van een mens/baby/foetus al bestaat/ontstaat vóór conceptie.


Je weet of je vindt? En hoe weet je dat dan?


Mijn eigen ervaring en ervaringen die ik van andere mensen heb gehoord is dat sommige problemen waar ze in het leven tegenaan lopen ontstaan zijn door iets wat tijdens de zwangerschap of bevalling is gebeurd.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:03

die mensen wisten dat ze al voor de conceptie problemen hadden?

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:06

Ik weet dat een heleboel mensen dit zweverig zullen vinden, ik weet ook dat er een heleboel zijn die dat niet vinden. In het dagelijks leven kom ik ze ongeveer 50/50 tegen.

Voor de mensen die het te zweverig vinden, wanneer denken jullie dan dat het moment is dat er iets van een bewustzijn komt bij een foetus/baby? Vanaf dat het levensvatbaar zou kunnen zijn? Vanaf het moment dat de weeën beginnen of het volledig geboren is? Vanaf een jaar of 4? Op welk moment denken jullie dat bijvoorbeeld een klein trauma invloed kan hebben op de mens?

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:12

Kinke schreef:
die mensen wisten dat ze al voor de conceptie problemen hadden?


Die verhalen ken ik niet uit eerste hand maar ik vind ze wel zodanig aannemelijk klinken. Tijdens zwangerschap en geboorte ken ik de verhalen wel uit eerste hand en de eerste levensjaren. Verwerking van wat er toen is gebeurd heeft heling gegeven in het nu.

De eicel waar jij uit ontstaan bent is ontstaan toen jouw moeder nog in jouw oma's buik zat. Het zou wat mij betreft dus best kunnen dat je van daaruit al "bagage" mee kan nemen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:15

corinep schreef:
Ik weet dat een heleboel mensen dit zweverig zullen vinden, ik weet ook dat er een heleboel zijn die dat niet vinden. In het dagelijks leven kom ik ze ongeveer 50/50 tegen.

Voor de mensen die het te zweverig vinden, wanneer denken jullie dan dat het moment is dat er iets van een bewustzijn komt bij een foetus/baby? Vanaf dat het levensvatbaar zou kunnen zijn? Vanaf het moment dat de weeën beginnen of het volledig geboren is? Vanaf een jaar of 4? Op welk moment denken jullie dat bijvoorbeeld een klein trauma invloed kan hebben op de mens?

Er is best veel wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van de hersenen. Dus dat is voor mij leidend, niet wat ik denk.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:23

corinep schreef:
Ik weet dat een heleboel mensen dit zweverig zullen vinden, ik weet ook dat er een heleboel zijn die dat niet vinden. In het dagelijks leven kom ik ze ongeveer 50/50 tegen.

Voor de mensen die het te zweverig vinden, wanneer denken jullie dan dat het moment is dat er iets van een bewustzijn komt bij een foetus/baby? Vanaf dat het levensvatbaar zou kunnen zijn? Vanaf het moment dat de weeën beginnen of het volledig geboren is? Vanaf een jaar of 4? Op welk moment denken jullie dat bijvoorbeeld een klein trauma invloed kan hebben op de mens?


Volgens een vriendin die psychologe is zou het niet mogelijk zijn om zich dingen te herinneren voor de leeftijd van 2 jaar. Zij gelooft dus ook absoluut niet in trauma’s die mensen denken als baby te hebben opgelopen.

Al is het ontwikkelen van een psychisch probleem na trauma wel iets heel anders dan het hebben van een bewustzijn.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:24

Ik denk dat je hier even een paar dingen uit elkaar moet halen.

Stress, in welke vorm dan ook, heeft invloed op het niveau van de hormonen cortisol, adrenaline en noradrenaline in je bloed. Ik kan mij voorstellen dat dit invloed heeft op de foetus vanaf het moment dat er uitwisseling plaatsvindt via het bloed van de moeder naar de foetus. Ik kan mij ook voorstellen dat dit invloed heeft op de ontwikkeling van de foetus in het geheel, maar zeker ook de hersenen van de foetus.
Dat heeft niets te maken met bewustzijn maar wel de hormonale chemie bij de moeder die de ontwikkeling van de foetus beïnvloed.
Ik denk dat vanaf dat moment, uitwisseling via het bloed van de moeder, een trauma bij de moeder invloed kan hebben op de ontwikkeling van het kind.

Er is aangetoond dat op gegeven moment baby's in de buik geluiden kunnen waarnemen zoals stemmen en muziek. Ik denk dat je vanaf dat moment kan spreken kan spreken van een bewustzijn. Het moment dat de hersenen zover zijn ontwikkeld dat dit soort prikkels waargenomen/verwerkt kan worden. Vanaf dat moment zou mogelijk ook een trauma die het kind betreft van invloed kunnen zijn.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:34

Roodvos schreef:
Ik denk dat je hier even een paar dingen uit elkaar moet halen.

Stress, in welke vorm dan ook, heeft invloed op het niveau van de hormonen cortisol, adrenaline en noradrenaline in je bloed. Ik kan mij voorstellen dat dit invloed heeft op de foetus vanaf het moment dat er uitwisseling plaatsvindt via het bloed van de moeder naar de foetus. Ik kan mij ook voorstellen dat dit invloed heeft op de ontwikkeling van de foetus in het geheel, maar zeker ook de hersenen van de foetus.
Dat heeft niets te maken met bewustzijn maar wel de hormonale chemie bij de moeder die de ontwikkeling van de foetus beïnvloed.
Ik denk dat vanaf dat moment, uitwisseling via het bloed van de moeder, een trauma bij de moeder invloed kan hebben op de ontwikkeling van het kind.

Er is aangetoond dat op gegeven moment baby's in de buik geluiden kunnen waarnemen zoals stemmen en muziek. Ik denk dat je vanaf dat moment kan spreken kan spreken van een bewustzijn. Het moment dat de hersenen zover zijn ontwikkeld dat dit soort prikkels waargenomen/verwerkt kan worden. Vanaf dat moment zou mogelijk ook een trauma die het kind betreft van invloed kunnen zijn.


Dankjewel, dit is inderdaad een groot deel van wat ik bedoel. Jij verwoord het beter.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:52

Een baby reageert in de buik al op geluiden en beweging dus ja dan heeft het wel al een bewustzijn. Het leeft dus het heeft een bewustzijn. Misschien in het begin heel primitief maar dat wordt meer naar mate de hersenen zich ontwikkelen. Een baby ervaart zeker al wel. Of je je dit later kan herinneren zijn de meningen over verdeeld. Misschien in een soort regressietherapie? Ik herinner me maar maar heel weinig van vroeger in ieder geval. Mijn vroegste herinneringen zijn pas rond 3-4 jaar.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:08

Citaat:
Volgens een vriendin die psychologe is zou het niet mogelijk zijn om zich dingen te herinneren voor de leeftijd van 2 jaar. Zij gelooft dus ook absoluut niet in trauma’s die mensen denken als baby te hebben opgelopen.

Al is het ontwikkelen van een psychisch probleem na trauma wel iets heel anders dan het hebben van een bewustzijn.


"Zo denken psychologen", heb ik regelmatig op mijn werk verzucht.
De huidige omschrijving is dan ook dat ze 'gedragsdeskundigen' zijn, en motieven etc onderzoeken.
Nuttig werk.
Zinnige opleiding.
... maar houd je bij je leest en doe geen uitspraken over andere dingen.

Als bioloog gesproken: er is iets dat 'myelinisatie' heet: als je geboren wordt zijn heel veel zenuwbanen nog niet voorzien van myeline en gaat de prikkeloverdracht langzaam.
Je echt dingen herinneren in wat sommigen het declaratieve geheugen noemen ('ik stond op die plek in die kamer, zag dit, deed dat, persoon x deed zus', etc) voor twee jaar gebeurt niet of nauwelijks, want geen myeline om de bijbehorende zenuwbanen.

(Klein proefje : sla met je vlakke hand op een tafelblad. 'Dat doet geen pijn' - de eerste twee, drie seconden. Die zenuwbaan heeft geen myeline. Sla niet te hard, want het kan echt zeer doen.)

En over woorden kunnen we eindeloos debatteren - wat precies noem je bewustzijn? Wat precies noem je een trauma...?
Maar een mens is veel meer dan het declaratieve geheugen.

Oud onderzoek: tel hoeveel seconden een kindje huilt na een injectie.
(Bijna alle kinderen worden ingeënt.) Als ik mij goed herinner 3 maanden oud, in elk geval jonger dan twee jaar.
De kinderen die significant langer huilden, bleken stuk voor stuk pijnlijke medische toestanden doorgemaakt te hebben - die ervaringen worden niet opgeslagen in het declaratieve geheugen. (Bij volwassenen geldt dat pijnlijke gebeurtenissen weliswaar ook in het declaratieve geheugen terecht komen, maar net zo goed in die hersenstructuren die maken dat babies langer huilen...)

En uiteraard 'kunnen mensen de gekste dingen denken en verzinnen'. (En kan iemand, cliënt in de ggz, zich 'weet ik veel wat' in het hoofd halen.)
Maar laten we zeggen nare gebeurtenissen voor het tweede jaar laten beslist sporen en /of indrukken achter.

Charaz

Berichten: 24306
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:07

Poekkie schreef:
corinep schreef:
Ik weet dat een heleboel mensen dit zweverig zullen vinden, ik weet ook dat er een heleboel zijn die dat niet vinden. In het dagelijks leven kom ik ze ongeveer 50/50 tegen.

Voor de mensen die het te zweverig vinden, wanneer denken jullie dan dat het moment is dat er iets van een bewustzijn komt bij een foetus/baby? Vanaf dat het levensvatbaar zou kunnen zijn? Vanaf het moment dat de weeën beginnen of het volledig geboren is? Vanaf een jaar of 4? Op welk moment denken jullie dat bijvoorbeeld een klein trauma invloed kan hebben op de mens?


Volgens een vriendin die psychologe is zou het niet mogelijk zijn om zich dingen te herinneren voor de leeftijd van 2 jaar. Zij gelooft dus ook absoluut niet in trauma’s die mensen denken als baby te hebben opgelopen.

Al is het ontwikkelen van een psychisch probleem na trauma wel iets heel anders dan het hebben van een bewustzijn.


Misschien niet bewust herinneren, maar ik vind het heel kwalijk dat een psychologe zoiets zegt.
Het onderzoek van Rene Spitz springt gelijk in mijn gedachten.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:09

corinep schreef:
Ik vind/weet dat de "ziel" van een mens/baby/foetus al bestaat/ontstaat vóór conceptie.

Helaas is dit helemaal niet relevant zolang die foetus niet buiten het lichaam van de drager kan leven. De persoon die zwanger is, heeft het recht om ieder ander (ziel of niet) op ieder moment het gebruik van zijn (transmannen kunnen ook zwanger worden) of haar lichaam te ontzeggen.

Dat toestemming voor zwangerschap ooit gegeven is, wil niet zeggen dat dat ook zo blijft. Ik kan je mijn auto uitlenen, en ieder moment de toestemming om mijn auto te gebruiken intrekken. Als je vanaf dat moment die auto blijft gebruiken, is het diefstal.


corinep schreef:
Ondanks dat ik dus vind dat die ongeboren baby dus echt al iets van een ziel/bewustzijn/persoonlijkheid hoe je het ook wilt noemen heeft vind ik abortus toch een rechtvaardige optie. Als een kindje echt ongewenst is, of resultaat van een gewelddadige relatie/verkrachting heeft dat een negatieve invloed op de mens die die foetus zou gaan worden.

Hiermee zet je weer het belang van de foetus boven degene die het draagt, en vind je abortus ok omdat het in het belang kan zijn van de foetus.
Maar de drager heeft volledige autonomie over het lichaam, en wat voor mens die foetus eventueel kan worden, is daarvoor helemaal niet relevant. lichamelijke autonomie van de drager móet altijd op nummer een staan, tot de foetus in staat is buiten het lichaam van de drager te leven. Trauma is daarvoor helemaal niet relevant.

corinep schreef:
Ik vind trouwens ook dat biologische vaders meer zeggenschap mogen hebben in dit soort kwesties. De vrouw blijft altijd baas in haar eigen buik natuurlijk maar als een man geen kind wil zou er wat mogelijk moeten zijn.

Bijvoorbeeld dat een man voor de 24 weken kan aangeven dit kind niet te willen(tegenovergestelde van erkennen) en dan ook nooit alimentatieplichtig kan worden gesteld bijvoorbeeld. Als hij daar niet de kans voor heeft gekregen voor de 24 weken (omdat hij niet op de hoogte gesteld is bijvoorbeeld) zou daar ook een langere termijn aan mogen hangen.

Niet mee eens. Die kans had hij bij de verwekking. Hij kon er toen alles aan doen om te zorgen dat de ander niet zwanger werd.
Maar hij heeft geen zeggenschap over het lichaam van een ander, puur en alleen omdat hij er een kwakje in gedeponeerd heeft, hij heeft ook geen zeggenschap over tijd en geld van die ander, en een kind opvoeden is een dure kwestie. Eens hij zo onverantwoordelijk is onbeschermde seks te hebben, waarbij hij weet dat de mogelijkheid bestaat dat die ander de zwangerschap voldraagt, heeft hij simpelweg de verantwoordelijkheid om zijn kind niet de financiële zorg te ontzeggen die het nodig heeft.


Silenna schreef:
Nouja, ik snap in deze wel wat Corine bedoelt. Als je geboren wordt uit een verkrachting cq gewelddadige relatie, lijkt me dat behoorlijk schadelijk voor je welzijn. Dat draag je toch je hele leven met je mee?

Maar dat is niet relevant voor de autonomie van de persoon die de zwangerschap draagt.


corinep schreef:
Ik weet dat een heleboel mensen dit zweverig zullen vinden, ik weet ook dat er een heleboel zijn die dat niet vinden. In het dagelijks leven kom ik ze ongeveer 50/50 tegen.

Voor de mensen die het te zweverig vinden, wanneer denken jullie dan dat het moment is dat er iets van een bewustzijn komt bij een foetus/baby? Vanaf dat het levensvatbaar zou kunnen zijn? Vanaf het moment dat de weeën beginnen of het volledig geboren is? Vanaf een jaar of 4? Op welk moment denken jullie dat bijvoorbeeld een klein trauma invloed kan hebben op de mens?

Ik heb daar nul interesse in. Dat is namelijk helemaal niet relevant voor de rechten van de persoon die zwanger is.
Dat is alleen medisch relevant om te bepalen welke behandelingen je wanneer kunt uitvoeren, maar het mag nooit invloed hebben op ongoing or revoked consent.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:31

Ben ik eigenlijk niet met je eens Avalanche. Als de man vroegtijdig in de zwangerschap aangeeft dat hij geen vader wil zijn maar de moeder de zwangerschap wél wil voldragen, dan moet het mogelijk zijn af te zien van de alimentatieplicht en dergelijke. De keuze van de vrouw daarin moet niet opgelegd worden aan de man, vind ik. Kinderen zijn duur, maar de vrouw kiest er in die situatie toch echt zelf voor. Andersom heeft de man wel pech als de vrouw níét wil (omdat je dan aan de lichamelijke integriteit van de vrouw komt, wil je de baby wel laten voldragen).

Je kan alle verantwoordelijkheid nemen die je wil -zowel als man én vrouw-, een 'ongeluk' zit in een klein kwakje hoekje. Net als je niet kan verwachten dat vrouwen volledig afzien van seks indien ze (nog) geen kinderen willen, kan je dat ook niet bij mannen verwachten. Dus de man te verplichten om wat is het, 18 jaar geld te betalen terwijl hij dat niet wil.. vind ik niet terecht.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:34

Dan had hij eerder zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Je benen bij elkaar houden :') hij heeft die kans ruimschoots gehad. Als hij destijds netjes condoom en alles had gebruikt, en gevraagd of de vrouw anticonceptie gebruikt, had hij recht van spreken. Daarna niet meer.

Uiteraard zit een ongeluk in een klein hoekje, maar mensen worden niet per ongeluk zwanger. Er zijn ook heel veel mensen die er prima in slagen dat te voorkomen. Een vasectonomie is ook een mogelijkheid als hij heel zeker wil zijn, dat is terug te draaien.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:40

Sorry maar je zegt toch ook niet tegen een vrouw dat ze dan maar haar benen bij elkaar had moeten houden als ze zwanger blijkt? Waarom dan wél tegen de man?

Tuurlijk worden er mensen per ongeluk zwanger. Volledige onthouding is een belachelijke eis.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:49

Nee, want de financiële verplichting van de man tast zijn lichamelijke autonomie niet aan. Een vrouw dwingen een zwangerschap te voldragen doet dat wel.

Ik eis van niemand dat die zich onthoudt, doe waar je zin in hebt, maar als je niet de nodige voorzorgsmaatregelen neemt, zitten daar consequenties aan. Zoals ofwel de verantwoordelijkheid om te zeggen: ik heb wel toestemming gegeven voor seks, maar niet voor zwangerschap, en dus laat je een abortus uitvoeren.

Als een man de mogelijkheid had zwanger te worden zou hetzelfde voor hem gelden. Die heeft hij niet, en daarmee heeft hij geen recht om te beslissen over het lichaam van een ander. Hij heeft wél de juridische plicht om voor zijn kind te zorgen. Dit gaat namelijk niet over de vrouw, maar over zijn eigen nageslacht, en aan die plicht mag hij zich niet onttrekken.

En tenzij hij alles doet aan zijn kant om te voorkomen dat zij zwanger wordt (mensen kunnen namelijk prima seks hebben zonder zwanger te worden, en zo makkelijk wordt een mens niet zwanger dat het per ongeluk gebeurt) heeft hij simpelweg een verplichting aan zijn kind.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:04

Maar waarom moet de man gedwongen worden tot het hebben van een kind? Het is niet zijn lichamelijke autonomie inderdaad, maar waarom wordt zijn keuzevrijheid hierin weggenomen? Zo lang die keuzevrijheid geen impact heeft op iemands lichamelijke autonomie moet je die kunnen behouden. Je zadelt iemand namelijk wel op met 18 jaar aan verplichtingen. Ik vind dat geen plicht, ik vind dat dat een keuze moet zijn die je kan maken aan het begin van de zwangerschap.

En ben het nog steeds niet met je eens. Het kan prima per ongeluk voorkomen, ondanks spiraal, ondanks condoom, etc. Of een vrouw die liegt over wat ze gebruikt aan anticonceptie (ja, ongebruikelijk, maar het komt voor).

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:05

Avalanche schreef:
Het maakt mij geen bal uit of iemand verkracht is of niet. Consent to sex is not consent to pregnancy. Consent to pregnancy is not consent to giving birth.


Wat bedoel je met:
Consent to pregnancy is not consent to giving birth.
?

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:15

Dat als je besluit zwanger te worden maar door omstandigheden daar vanaf moet zien (relatie die verbreekt, financiële problemen, zoiets) je het recht zou moeten hebben die zwangerschap alsnog af te breken.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:19

Lieke schreef:
Avalanche schreef:
Het maakt mij geen bal uit of iemand verkracht is of niet. Consent to sex is not consent to pregnancy. Consent to pregnancy is not consent to giving birth.


Wat bedoel je met:
Consent to pregnancy is not consent to giving birth.
?

Het is niet omdat je toestemming hebt gegeven zwanger te zijn, dat je dat ook doet voor een bevalling.

Je kunt je ook halverwege bedenken.


IMANDRA schreef:
Maar waarom moet de man gedwongen worden tot het hebben van een kind? Het is niet zijn lichamelijke autonomie inderdaad, maar waarom wordt zijn keuzevrijheid hierin weggenomen?

Zijn keuzevrijheid is nooit weggenomen in de eerste plaats. Hij had de keuze om condooms te gebruiken, een vasectomie te laten uitvoeren, zaaddodende pasta te gebruiken, en zelfs een combinatie van al die dingen.
Helaas voor hem is het niet zijn lichaam, en daarna houdt het dus ook op.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:31

Avalanche schreef:
Zijn keuzevrijheid is nooit weggenomen in de eerste plaats. Hij had de keuze om condooms te gebruiken, een vasectomie te laten uitvoeren, zaaddodende pasta te gebruiken, en zelfs een combinatie van al die dingen.
Helaas voor hem is het niet zijn lichaam, en daarna houdt het dus ook op.


Die keuze had de vrouw toch net zo goed....en bovendien heeft ZIJ de keuze om de zwangerschap af te breken.

Nou ik vind dat ook wel straf hoor. De vrouw wèl de keuze geven om van het moederschap af te zien, maar de vader niet de keuze geven om van het vaderschap af te zien? NIET fair :n

Zowel vader als moeder hadden alle kansen om een zwangerschap te voorkomen.
Het kan niet zo zijn dat moeder wel een keuze heeft maar vader niet. Vader kan niet kiezen om moeder verplicht zwanger te laten zijn, en dus voor het kind op te laten draaien.

Maar het is dan niet meer dan fair dat moeder dan ook niet kan kiezen om vader verplicht te laten bloeden / betalen voor een kind dat hij niet wil. Wanneer moeder kan kiezen en ervoor kiest om het kind wèl te laten komen terwijl vader het niet wil....dan is het fair als het dan ook echt haar verantwoordelijkheid is. Ze houdt het kind eigenlijk al zonder toestemming van de vader!

Ik snap overigens wel dat de keerzijde hier wel van is dat er best moeders zullen zijn die het gewoonweg niet over hun hart kunnen verkrijgen om een abortus uit te voeren, en die wat dat betreft dus gevoelsmatig "geen keuze hebben". Of dat ze er te laat achter komen om nog een abortus te kunnen plegen en dus geen keuze meer hebben.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:36

Waarom niet fair? Als hij ervanaf ziet, en zij niet, zijn alle kosten voor haar, en het werk ook. Als zij er vanaf ziet, en hij niet, heeft hij alsnog de kosten niet, en geen werk ervan. Als zij er niet vanaf kán zien, heeft zij al het werk en de kosten.
Als hij er niet vanaf kan zien heeft hij nog altijd slechts een (klein) deel van de kosten. Het is volkomen eerlijk.

Het vóelt niet eerlijk, maar dat is wat anders als dat het niet eerlijk is. Zet je het op papier en ga je het financieel en juridisch bekijken, is het wel eerlijk.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:43

Avalanche schreef:
Waarom niet fair? Als hij ervanaf ziet, en zij niet, zijn alle kosten voor haar, en het werk ook

Lijkt me op zich best fair toch, dat als zij het kindje graag wil houden (en hij niet) dat ze dan ook de kosten betaalt en het haar pakkie an is, daar kiest zij immers voor :j Om dan te zeggen "had hij maar... vul in" dat kan je volgens mij prima wegstrepen tegen "had zij maar....vul in". De man heeft daar echt niet meer verantwoordelijkheid dan de vrouw, om een zwangerschap te voorkomen. Eerder andersom, hoewel dat niet echt hip is om te zeggen, maar een vrouw heeft praktisch gezien wat meer opties om een zwangerschap te voorkomen, dan een man. (anti-conceptie, vrouwencondoom, morning after pil...)

Citaat:
Als zij er vanaf ziet, en hij niet, heeft hij alsnog de kosten niet, en geen werk ervan.

Hoe zie je dit precies voor je :? Want hij heeft die keuze niet. Als zij het kindje weg wil laten halen dan gebeurt dat en staat hij met lege handen. Tenzij ze het kindje geboren zou laten worden en hij het opvoed? Geen idee hoe dat dan financieel geregeld zou worden en of zo'n situatie überhaupt al voor komt want meestal zal "moeder" het kindje weg laten halen als ze het niet wil, lijkt mij.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:07

Avalanche schreef:
Waarom niet fair? Als hij ervanaf ziet, en zij niet, zijn alle kosten voor haar, en het werk ook. Als zij er vanaf ziet, en hij niet, heeft hij alsnog de kosten niet, en geen werk ervan. Als zij er niet vanaf kán zien, heeft zij al het werk en de kosten.
Als hij er niet vanaf kan zien heeft hij nog altijd slechts een (klein) deel van de kosten. Het is volkomen eerlijk.

Het vóelt niet eerlijk, maar dat is wat anders als dat het niet eerlijk is. Zet je het op papier en ga je het financieel en juridisch bekijken, is het wel eerlijk.


Zij kiest er dan ook zelf voor, ze weet dat ze er qua kosten dan alleen voor staat. De man hoeft niet voor de keuze van de vrouw op te draaien, net zo min dat dat andersom zou moeten.

Hij heeft in dat voorbeeld gewoon 'geluk' als hij er niet vanaf wil zien en zij wel. Omdat er momenteel geen methodes zijn waarbij de baby kan volgroeien zonder de lichamelijke integriteit van de vrouw te schaden. Daarin is het idd niet fair, maar dat wil niet zeggen dat je de man dan maar moet opzadelen met flink wat kosten waar hij niet voor kiest en dus niet op zit te wachten.

Ik vind het echt een omgekeerde wereld dat jij vind dat de vrouw wél moet kunnen kiezen, maar de man het maar gewoon moet ondergaan puur omdat de vrouw het wil. Zo lang bij geen van beiden de lichamelijke integriteit wordt geschonden moet die keuze er zijn.

@Pmarena: precies!