Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:25


Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:06

Ja, die was ik ook tegengekomen. Heel interessant, en ook echt shocking.. Wat komen we van ver en wat is er nog een lange weg te gaan.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:10

Wat ik ook een spannend thema vind is ageism bij vrouwen. Discriminatie op leeftijd die bij vrouwen erop neerkomt dat je OF te jong OF te oud bent voor carriere. Je bent eigenlijk enkel geschikt tussen ongeveer 36-40.

Voor diegene die daarmee onbekend zijn, een link naar een recent Harvard business review:
https://hbr.org/2023/06/women-in-leader ... -every-age

Stukje vertaald:
In ons onderzoek ontdekten we dat geen enkele leeftijd de juiste leeftijd was om een vrouwelijke leider te zijn. Er was altijd wel een excuus op basis van leeftijd om vrouwen niet serieus te nemen, hun mening te negeren of ze niet aan te nemen of te promoveren. Elke individuele vrouw kan geloven dat ze gewoon de verkeerde leeftijd heeft, maar de gegevens maken het grotere patroon duidelijk. Elke leeftijd kan gestigmatiseerd worden door leidinggevenden en collega's om te beweren dat de vrouw niet gewaardeerd wordt of niet geschikt is voor een leidinggevende functie.“

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:24

Swah schreef:
Ja, die was ik ook tegengekomen. Heel interessant, en ook echt shocking.. Wat komen we van ver en wat is er nog een lange weg te gaan.


Ik vond met name hoofdstuk 5: hysterie een verdrietig hoofdstuk.

Over het rusthuis voor overspannen huisvrouwen, die behandeld werden met warme melk en konden rusten in daarna weer terug te keren om hun taken goed te doen.

Over hoe jarenlang en nog steeds gedacht wordt dat vrouwen onvoorspelbaar en hormonaal zijn, terwijl uit zeer recent onderzoek blijkt dat mannen óók dagelijks wisselingen in hun hormoonspiegel hebben.
Hoe vrouwen vaker naar de huisarts gaan dan mannen, maar minder vaak voor diagnostiek worden doorverwezen en minder vaak een diagnose krijgen dan mannen.
Hoe de hele medische wetenschap is ingericht op de blanke man tussen 25-50 jaar en we eigenlijk helemaal niet zo goed weten hoe het vrouwenlichaam werkt.
Hoe genderrollen nog steeds zo erg in onze maatschappij verweven liggen en hoe mensen, mannen en vrouwen, mentaal uitvallen als ze rollen uitvoeren die niet bij ze passen.

En als klap op de vuurpijl; hoe vrouwen jarenlang massaal zijn gedrogeerd met valium vanwege ‘hysterie’.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:56

Ja, aan de term hysterie kleeft enorm veel onderdrukking, pijn en verdriet. De hele term berust ook op menstruatie en zal dus nooit losgekoppeld worden van vrouw-zijn (Griekse woord voor baarmoeder is hystera). En later ging Freud er natuurlijk mee aan de haal.

Het enige positieve dat we eraan hebben over gehouden is de vibrator. :') Maar ook daar zit een nare bijsmaak van objectificatie aan.

En mensen noemen het nu misschien niet meer voluit hysterie. Maar ik zie het nog steeds terug in hoe sommige mensen kijken naar seksuele en emotionele expressie, eigenzinnigheid, voor jezelf opkomen, psychische problematiek en andere uitingen van vrouwen.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:19

Citaat:
Het enige positieve dat we eraan hebben over gehouden is de vibrator. Maar ook daar zit een nare bijsmaak van objectificatie aan.


Je hele post mee eens. Maar vetgedrukte snap ik niet. Een vibrator is een leuk seksspeeltje imo, niet meer en niet minder, en wat je schrijft begrijp ik niet.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:56

pien_2010 schreef:
Citaat:
Het enige positieve dat we eraan hebben over gehouden is de vibrator. Maar ook daar zit een nare bijsmaak van objectificatie aan.


Je hele post mee eens. Maar vetgedrukte snap ik niet. Een vibrator is een leuk seksspeeltje imo, niet meer en niet minder, en wat je schrijft begrijp ik niet.


Snap ik, niet handig geformuleerd. Het bestaan van vibrators is fantastisch! Maar de reden waarom het in eerste instantie ontwikkeld is, om vrouwen rustig te maken, komt voort uit het objectificeren van vrouwen. Dus alle vrouwen als een soort hysterische objecten zien, die vanuit een duivelse manie seks willen en ontspoord zijn en in toom gehouden moeten worden. In plaats van vrouwen als een subjectief wezen zien, met eigenheid, emoties en seksuele verlangens die gewoon menselijk zijn.

Of heel kort gezegd: de vibrator is niet ontwikkeld om vrouwen een pleziertje met zichzelf te gunnen. :Y)

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:27

Dat wist ik niet. Nooit gehoord. Ik heb een vrouwen studie gedaan van een jaar, 40 jaar geleden, de vibrators bestonden toen al en nooit heb ik zoiets gehoord. Ik heb het altijd als een vooruitgang gezien, daar vrouwen orgasme voor veel vrouwen met een vibrator wel mogelijk bleek en blijkt te zijn en ik zag en zie de vibrator en andere vrouwen seksspeeltjes dus juist als een erkenning dat vrouwen ook graag seksen en klaarkomen ook voor vrouwen leuk, fijn en belangrijk is. Haha zo zie je maar weer.
Bedankt voor de uitleg.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:32

pien_2010 schreef:
Dat wist ik niet. Nooit gehoord. Ik heb een vrouwen studie gedaan van een jaar, 40 jaar geleden, de vibrators bestonden toen al en nooit heb ik zoiets gehoord. Ik heb het altijd als een vooruitgang gezien, daar vrouwen orgasme voor veel vrouwen met een vibrator wel mogelijk bleek en blijkt te zijn en ik zag en zie de vibrator en andere vrouwen seksspeeltjes dus juist als een erkenning dat vrouwen ook graag seksen en klaarkomen ook voor vrouwen leuk, fijn en belangrijk is. Haha zo zie je maar weer.
Bedankt voor de uitleg.


Er is een film van :)
Welliswaar een niet zo beste film en maakt imo de situatie meer belachelijk dan dat het voor erkening zorgt, maar toch.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hysteria_(2011_film)

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:07

pien_2010 schreef:
Dat wist ik niet. Nooit gehoord. Ik heb een vrouwen studie gedaan van een jaar, 40 jaar geleden, de vibrators bestonden toen al en nooit heb ik zoiets gehoord. Ik heb het altijd als een vooruitgang gezien, daar vrouwen orgasme voor veel vrouwen met een vibrator wel mogelijk bleek en blijkt te zijn en ik zag en zie de vibrator en andere vrouwen seksspeeltjes dus juist als een erkenning dat vrouwen ook graag seksen en klaarkomen ook voor vrouwen leuk, fijn en belangrijk is. Haha zo zie je maar weer.
Bedankt voor de uitleg.


Helaas, was het maar zo’n feestje dat de vibrator uit belang voor vrouwen werd ontwikkeld om ze een orgasme te gunnen! Gelukkig is dat nu wel het doeleinde van vibrators.

Maar de vibrator werd ontwikkeld door een Amerikaanse arts in 1869, om vrouwen met hysterie te helpen om rustig te worden (vanuit het idee dat vrouwen overmand werden door een soort duivelse lust naar voortplanting en dat dit hysterie veroorzaakte, maar als je ook maar een beetje eigenzinnig of juist depressief en passief was, kreeg je dat label al). Het ergste is nog wel dat het daadwerkelijk een medische handeling was, die dus door artsen werd uitgevoerd. :r

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:23

Dat is inderdaad echt om te kotsen. Bah...

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:59

In het kader van dit gesprek wil ik mijn favoriete meme jullie niet onthouden:

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:40


Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:01

pien_2010 schreef:
Alle Kamerleden hebben een anti abortus brief gekregen met aarbij een poppetje dat een jonge foetus moet voorstellen van een Christelijke anti abortus beweging.
Zo afschuwelijk

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -misselijk

Jeetje wat misselijk!

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:35

Stelletje smerige hypokrieten! Of hangen ze de extremistische vorm van veganisme aan? Vast niet? Dus abortus is verwerpelijk maar miljoenen dieren slachten of laten creperen in de natuur door klimaatverandering niet?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:38

Ehm huh? Ik zie het verband niet?

Ze snijden wat zorgpunten aan in de brief waarbij de ene wat meer terecht zijn dan de ander denk ik.

Dat poppetje is zwaar overbodig en abortus moet gewoon toegestaan blijven uiteraard. We leven niet meer in de middeleeuwen.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:43

Ik vind het zo absurd dat er heel veel oudere filosofen nog steeds geprezen worden, met name in de academische wereld (Nietschze, Kant, Kierkegaard, Descartes, Rousseau, Schopenhauer en zo kan ik nog wel even doorgaan), terwijl zij zulke absurd vrouwonvriendelijke dingen hebben geschreven. :n
Zelfs mijn bachelor, Humanistiek, die zich inzet voor humanisering van de maatschappij, rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, haalt in zoveel vakken bovenstaande filosofen en hun gedachtegoed nog aan.

Kwam deze tegen en moest het toch echt even delen hier. :=
Afbeelding

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:51

Suliko schreef:
Ik vind het zo absurd dat er heel veel oudere filosofen nog steeds geprezen worden, met name in de academische wereld (Nietschze, Kant, Kierkegaard, Descartes, Rousseau, Schopenhauer en zo kan ik nog wel even doorgaan), terwijl zij zulke absurd vrouwonvriendelijke dingen hebben geschreven. :n
Zelfs mijn bachelor, Humanistiek, die zich inzet voor humanisering van de maatschappij, rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, haalt in zoveel vakken bovenstaande filosofen en hun gedachtegoed nog aan.

Kwam deze tegen en moest het toch echt even delen hier. :=
[ [url=m/TldCu5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik kan me er eigenlijk wel in vinden :=

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:51

Suliko schreef:
Ik vind het zo absurd dat er heel veel oudere filosofen nog steeds geprezen worden, met name in de academische wereld (Nietschze, Kant, Kierkegaard, Descartes, Rousseau, Schopenhauer en zo kan ik nog wel even doorgaan), terwijl zij zulke absurd vrouwonvriendelijke dingen hebben geschreven. :n
Zelfs mijn bachelor, Humanistiek, die zich inzet voor humanisering van de maatschappij, rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, haalt in zoveel vakken bovenstaande filosofen en hun gedachtegoed nog aan.

Kwam deze tegen en moest het toch echt even delen hier. :=
[ [url=m/TldCu5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jesus, schrik hiervan.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:07

Bovenstaande tekst hoefde ik trouwens niet voor mijn studie te lezen hoor! Werd wel door een studiegenoot gedeeld op social media. Schopenhauer heb ik ook nog niet in mijn vakken voorbij zien komen. Maar de andere filosofen die ik noem wel en daar krijgen we hele interessante teksten van, maar ik weet dat zij ook zulke bagger hebben geschreven over vrouwen en dat kan ik gewoon niet meer rijmen met de hedendaagse tijd.
Zolang we zulke mannen op een voetstuk blijven plaatsen, tijdsgeest in acht nemend of niet, want zij vormde die tijdsgeest, hebben we nog ver te gaan. :\

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:07

Was een flauw grapje net, excuses.

Ik ben best wel in shock eigenlijk, dit is zo niet meer van deze tijd. En vooral, dat het toen blijkbaar nog normaal was ook. Bizar.

Hoe zat dat eigenlijk toentertijd in andere delen v.d. wereld?

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:19

Ik interpreteerde hem inderdaad als grapje of dat jij jezelf als een eeuwig kind dansend met een baby ziet. :')

Absurd hé? Ik kan eens kijken of ik via academische filosofische kanalen nog andere van dit soort pareltjes kan vinden.

En het erge is, dat mensen het af doen als de tijdsgeest van toen, maar ondertussen baseren we nog steeds hele systemen op het gedachtegoed van dit soort grote filosofen. En het is niet alleen vrouwonvriendelijk en seksistisch gedachtegoed, er zit ook heel veel antisemitisme en racisme in.

Rousseau heeft hele theorieën geschreven over de ontwikkeling van het kind. Piaget heeft de ontwikkelingsstadia van kinderen hier grotendeels op voortgebouwd en als wetenschappelijk verklaard en hier zijn bijna alle schoolsystemen in het westen op gebaseerd. De grootste grap is dat Rousseau zelf 5 kinderen had en zijn vrouw dwong ze bij vondelingenhuizen te dumpen en hij nooit bij kinderen in de buurt was. _O-
Steiner, de grondlegger van de antroposofie waar schoolsystemen, therapievormen en huisartsenpraktijken op gebaseerd zijn, had een f*cking rassenleer. Via een soort karma systeem kon je steeds ‘witter’ worden. Aziaten zaten er ergens tussenin, als zwart was je uitschot, maar via reïncarnatie kon je witter en reiner worden. :r

Maar onder het mom, we halen er de waardevolle ideeën uit, ontkennen we gewoon de walgelijke waarden en normen die deze mannen erop nahielden. En in plaats van te kijken naar hedendaagse filosofen en denkers, blijven we de oude filosofen standbeelden geven en ze prijzen in collegezalen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:25

Suliko schreef:
Ik interpreteerde hem inderdaad als grapje of dat jij jezelf als een eeuwig kind dansend met een baby ziet. :')

Absurd hé? Ik kan eens kijken of ik via academische filosofische kanalen nog andere van dit soort pareltjes kan vinden.

En het erge is, dat mensen het af doen als de tijdsgeest van toen, maar ondertussen baseren we nog steeds hele systemen op het gedachtegoed van dit soort grote filosofen. En het is niet alleen vrouwonvriendelijk en seksistisch gedachtegoed, er zit ook heel veel antisemitisme en racisme in.

Rousseau heeft hele theorieën geschreven over de ontwikkeling van het kind. Piaget heeft de ontwikkelingsstadia van kinderen hier grotendeels op voortgebouwd en als wetenschappelijk verklaard en hier zijn bijna alle schoolsystemen in het westen op gebaseerd. De grootste grap is dat Rousseau zelf 5 kinderen had en zijn vrouw dwong ze bij vondelingenhuizen te dumpen en hij nooit bij kinderen in de buurt was. _O-
Steiner, de grondlegger van de antroposofie waar schoolsystemen, therapievormen en huisartsenpraktijken op gebaseerd zijn, had een f*cking rassenleer. Via een soort karma systeem kon je steeds ‘witter’ worden. Aziaten zaten er ergens tussenin, als zwart was je uitschot, maar via reïncarnatie kon je witter en reiner worden. :r

Maar onder het mom, we halen er de waardevolle ideeën uit, ontkennen we gewoon de walgelijke waarden en normen die deze mannen erop nahielden. En in plaats van te kijken naar hedendaagse filosofen en denkers, blijven we de oude filosofen standbeelden geven en ze prijzen in collegezalen.
Ik wil hier later, graag, inhoudelijk op reageren.

Maar ik kom in z'n algemeenheid steeds vaker tot de conclusie dat we zaken heden ten dage uitvoeren o.b.v. een (middeleeuws) principe en bijbehorend gedachtegoed. Eigenlijk te bizar voor woorden, ook jouw aanvulling hierbij.

Ook zo ongezond dat de meeste medische behandeling/onderzoeken enz enz, primair zich focussen op het mannelijk lichaam. Zeer kwalijk.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:03

Citaat:
Steiner, de grondlegger van de antroposofie waar schoolsystemen, therapievormen en huisartsenpraktijken op gebaseerd zijn, had een f*cking rassenleer. Via een soort karma systeem kon je steeds ‘witter’ worden. Aziaten zaten er ergens tussenin, als zwart was je uitschot, maar via reïncarnatie kon je witter en reiner worden.


Dat heb ik zo totaal anders begrepen, de beschuldiging ken ik, maar volgens mij klopt hij totaal niet.

Zoals ik het begrepen heb waren de Indianen op het toppunt van de ontwikkeling van hun menszijn. En dat moet je geestelijk spiritueel zien.
Nu zijn de West Europese mensen zich daar naar toe aan het ontwikkelen en daarna de zwarte mensen.
Gezien de vele mengelingen van de mensen, dat iedereen nu overal woont en de enorme migratie, lijkt me dit niet kloppen en allang achterhaald.

Die hele nare incarnatie leer zoals jij hem hier neerzet , alsof de witte mens beter zou zijn en het rascisme, zo heb ik het nooit gehoord of zo begrepen.

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:08

Zo lees ik nu het boek 'Je mag ook niets meer zeggen' van Mounir Samuel, over inclusieve taal. Daarin laat hij zien hoe we in taal nog steeds bepaalde dingen in stand houden, zelfs als we dat niet willen. Vond het best schokkend eigenlijk hoeveel we van die woorden zonder erbij na te denken gebruiken, bijbedoeling of niet, puur omdat dat zo ingeburgerd is maar dat het tegelijkertijd een negatief effect heeft op ons beeld van minderheden