Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:28

pien_2010 schreef:
Citaat:
Steiner, de grondlegger van de antroposofie waar schoolsystemen, therapievormen en huisartsenpraktijken op gebaseerd zijn, had een f*cking rassenleer. Via een soort karma systeem kon je steeds ‘witter’ worden. Aziaten zaten er ergens tussenin, als zwart was je uitschot, maar via reïncarnatie kon je witter en reiner worden.


Dat heb ik zo totaal anders begrepen, de beschuldiging ken ik, maar volgens mij klopt hij totaal niet.

Zoals ik het begrepen heb waren de Indianen op het toppunt van de ontwikkeling van hun menszijn. En dat moet je geestelijk spiritueel zien.
Nu zijn de West Europese mensen zich daar naar toe aan het ontwikkelen en daarna de zwarte mensen.
Gezien de vele mengelingen van de mensen, dat iedereen nu overal woont en de enorme migratie, lijkt me dit niet kloppen en allang achterhaald.

Die hele nare incarnatie leer zoals jij hem hier neerzet , alsof de witte mens beter zou zijn en het rascisme, zo heb ik het nooit gehoord of zo begrepen.


Ik heb zelf op de vrije school gezeten met ook veel goede herinneringen en zit nog steeds bij een antroposofische huisarts waarvan ik de meer holistische visie heel erg waardeer. Dus om voorop te stellen dat ik niets tegen antroposofie heb.
Helaas heb ik wel de (vertaalde) tekst van Steiner self gelezen over zijn rassenleer en ook artikelen die het analyseren, maar hij schetst daar de witte mens wel echt als superieur (als degene met de hoogste intelligentie en bewustzijn) en alle tinten daaronder als ergens lager op de ladder van reïncarnatie (zwart, rood en geel).
Steiner was enorm sterk in vage woordspelingen en zijn teksten zijn lastig te doorgronden. Maar veel Steiner aanhangers hangen de trend aan dat degene die het niet met hem eens waren, hem simpelweg niet goed begrepen en dat is echt kwalijk.
Hij heeft zelfs geschreven dat hij achter het verbranden van joden stond (een ‘ras’ waarvan hij stelde dat het zou ophouden te bestaan), kinderen konden wellicht door de schrik van het vuur voor het licht kiezen…
Ik vind het oprecht spijtig, maar Steiner is wel een van de voorbeelden die enorm hardnekkig verdedigd is en nog steeds niet aangetast mag worden in zijn fantastische gedachtegoed.

Ik ga nu slapen, maar ik wil van de week wel op zoek naar teksten en artikelen van of over hem en andere filosofen waarin schadelijk gedachtegoed duidelijk naar voren komt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:41

Bij oude texten is het voornamelijk belangrijk om ze tegen het huidige perspectief te houden. Sommige punten zijn verwerpelijk maar andere niet.
Idem met Steinbrecht (paarden). Daar staat een hoop in wat je echt niet wil overnemen (spoorstoten bijv.) maar dat maakt niet automatisch dat het hele boek in de openhaard moet.

Overigens woon ik vlak bij het dorp waar het Goetheaneum staat. Steiner op zijn max. Persoonlijk vind ik het bijna een sekte.
Anderzijds heeft het Zwitserse schoolsysteem veel van Steiner overgenomen en dat zijn precies de dingen die ik echt lovenswaardig vind.

Bij oude literatuur is het de kunst om het waardevolle eruit te halen en de rest vauit historisch oogpunt te zien. Ik vind het wel taak van een docent om daar op te wijzen en ook concreet te besprekek.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:04

Sizzle schreef:
Bij oude texten is het voornamelijk belangrijk om ze tegen het huidige perspectief te houden. Sommige punten zijn verwerpelijk maar andere niet.
Idem met Steinbrecht (paarden). Daar staat een hoop in wat je echt niet wil overnemen (spoorstoten bijv.) maar dat maakt niet automatisch dat het hele boek in de openhaard moet.

Overigens woon ik vlak bij het dorp waar het Goetheaneum staat. Steiner op zijn max. Persoonlijk vind ik het bijna een sekte.
Anderzijds heeft het Zwitserse schoolsysteem veel van Steiner overgenomen en dat zijn precies de dingen die ik echt lovenswaardig vind.

Bij oude literatuur is het de kunst om het waardevolle eruit te halen en de rest vauit historisch oogpunt te zien. Ik vind het wel taak van een docent om daar op te wijzen en ook concreet te besprekek.


Dit dus, zie vetgedrukte. Ik ben heel dankbaar voor wat de Vrije School, het Therapeuticum, de boerderij (kerstspelen) mijn kinderen en ons gegeven hebben. Ik was het niet met alles eens, maar ik heb er warme herinneringen aan en ik ga dan ook zeker ook niet al die nare teksten lezen want wil me blijven richten op wat wel goed en waardevol was, dus bespaar je de moeite!! Ik heb nog steeds boeken in huis van Steiner en antroposofie die ik nog wel eens pak om stukken uit te lezen.

Ik wil graag de warmte me herinneren die uitging van de antroposofie die ik ontmoet heb. Hun bezieling, hun liefde voor mijn kinderen en die voor anderen etc. Het liefdevol opnemen van kinderen die nergens meer mochten komen, en die opeens leuke kinderen bleken te zijn. Ongeacht kleur of nationaliteit.
Echt fantastisch.

Wat ik gelezen en geleerd heb heeft mijn leven verrijkt en met name het juist niet sektarische stimuleren en het eigen vrije denken van Steiner en de mensen die ik ontmoet heb vond ik verfrissend.
Maar inderdaad mensen lopen graag achter anderen aan. Die mensen kunnen het tot een sekte maken of doen overkomen, zie ook bij bepaalde geloofsgroepen. Maar de antroposofie die ik ontmoet heb vond ik absoluut niet sektarisch. Ik praat dan over 40 jaar terug.
Het waren eerder bepaalde ouders die in hun kleding en zo veel op elkaar leken en je er zo uithaalde als zijnde antroposoof. Maar met mijn jeans viel ik echt niet op laat staan dat daar ooit iets over gezegd is.

Maar we gaan nu teveel off topic.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:42


Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:15

Hmmm, ik ben in de medische wereld iets vrouwvriendelijker opgeleid.

Ten eerste werd er met enige ironie (hoera) gesteld 'dat de standaard mens een man zou zijn'.
En jong, doorgaans hoog opgeleid, wit etc etc. Er is zelfs een officiële lengte (1.75 oid) en dat de man goed op gewicht is etc.
Veel onderzoek is nl gedaan op studenten.

Dat mannen veelal voor onderzoek 'gebruikt' worden vind ik als feministe niet per se fout.
"Wij" hebben een cyclus, en dat beïnvloedt één en ander - en we kunnen zwanger worden.
Wel is het dan belangrijk dat erkend wordt dat we in de wetenschap dus weinig weten over kinderen, vrouwen en bejaarden.


En idd: zo'n twintig jaar geleden had het Leidse 'akkedemische' ziekenhuis een vrouwelijke professor cardiologie - zij was nog Surinaamse ook, hiep hoi voor de diversiteit! - die als eerste in Nederland 'het vrouwenhart' op de kaart zette.
Hartziekten bij vrouwen tonen vaak volledig anders dan bij mannen (het diagnose deel) - en qua behandeling en nacontrole zijn er ook andere zaken van belang.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:49

Suliko schreef:
Ik interpreteerde hem inderdaad als grapje of dat jij jezelf als een eeuwig kind dansend met een baby ziet. :')


Volgens mij is Ailill een man :+

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:58

Tiggs schreef:
Suliko schreef:
Ik interpreteerde hem inderdaad als grapje of dat jij jezelf als een eeuwig kind dansend met een baby ziet. :')


Volgens mij is Ailill een man :+


Zeker weten en ook nog eens een knappe en leuke gozer :o

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:20

Tiggs schreef:
Suliko schreef:
Ik interpreteerde hem inderdaad als grapje of dat jij jezelf als een eeuwig kind dansend met een baby ziet. :')


Volgens mij is Ailill een man :+


Dat weet ik, maar dan alsnog kan een man zich wel herkennen in zo’n omschrijving, toch? :')

Overigens snap ik het punt van de waarde van iemand zijn gedachtegoed inzien en dat willen toepassen. Waar ik over struikel is het gebrek aan erkenning van de flink mindere praatjes, het vooral blijven loven en op een voetstuk plaatsen en daarmee niet de schadelijke kant benoemen. Iets wat ik nu bijvoorbeeld herken in de laatste verkiezingsuitslag, maar laten we vooral niet die kant op gaan in de discussie. Want het is helaas wel zo dat het bijkomstige seksistische, vrouwonvriendelijke, racistische en discriminerende gedachtegoed bepaalde waarden en normen in stand houden of een verschuiving daarin tot stand kunnen brengen. Ik vind dat er, vooral in de academische wereld, veel meer gekeken zou moeten worden naar hedendaagse en diversere denkers. Om een eenzijdig beeld en de ontkenning van bepaalde denkwijzen van oudere denkers tegen te gaan.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:17

Tiggs schreef:
Suliko schreef:
Ik interpreteerde hem inderdaad als grapje of dat jij jezelf als een eeuwig kind dansend met een baby ziet. :')


Volgens mij is Ailill een man :+
Ik kon hem al niet helemaal plaatsen :')

pien_2010 schreef:
Tiggs schreef:

Volgens mij is Ailill een man :+


Zeker weten en ook nog eens een knappe en leuke gozer :o
Wat lief! :o

Ik ga weer verder met bijlezen, zeker het medische/psychologische aspect vind ik enorm boeiend!

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:26

Ailill schreef:
pien_2010 schreef:
Zeker weten en ook nog eens een knappe en leuke gozer :o
Wat lief! :o

Ik ga weer verder met bijlezen, zeker het medische/psychologische aspect vind ik enorm boeiend!

En dan wil ik nogmaals mijn tip herhalen: de podcast Geen kleine man van AudioCollectief SCHIK.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:32


Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:37

herr_balou schreef:
Ailill schreef:
Wat lief! :o

Ik ga weer verder met bijlezen, zeker het medische/psychologische aspect vind ik enorm boeiend!

En dan wil ik nogmaals mijn tip herhalen: de podcast Geen kleine man van AudioCollectief SCHIK.
Merci, ik had hem over het hoofd gezien. . . inmiddels opgeslagen, dank voor de link!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:39


herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:31


herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:37

verootjoo schreef:
https://open.spotify.com/show/6Xl7wSqsK ... _GfZnajHOQ

Ik stuitte op een interessante podcast ‘de eeuw van de vrouw’ over vrouwenrechten toen en nu en het feminisme.

Dank voor de tip! Zeer de moeite waard. Ik denk dat zelfs Pien met al haar kennis en ervaring nog nieuwe dingen hoort.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:06

herr_balou schreef:
verootjoo schreef:
https://open.spotify.com/show/6Xl7wSqsK ... _GfZnajHOQ

Ik stuitte op een interessante podcast ‘de eeuw van de vrouw’ over vrouwenrechten toen en nu en het feminisme.

Dank voor de tip! Zeer de moeite waard. Ik denk dat zelfs Pien met al haar kennis en ervaring nog nieuwe dingen hoort.


Helaas moet ik een account aanmaken en dat wil ik niet ook al is het gratis (heb ook geen Facebook etc). Dus jammer

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:22

pien_2010 schreef:
herr_balou schreef:
Dank voor de tip! Zeer de moeite waard. Ik denk dat zelfs Pien met al haar kennis en ervaring nog nieuwe dingen hoort.


Helaas moet ik een account aanmaken en dat wil ik niet ook al is het gratis (heb ook geen Facebook etc). Dus jammer

Ik heb het via de Podcast app van mij iphone beluisterd. Welke podcast app gebruik je?

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:23

herr_balou schreef:
Ik heb het via de Podcast app van mij iphone beluisterd. Welke podcast app gebruik je?


Geen. Ik luister nooit podcast.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:43

pien_2010 schreef:
herr_balou schreef:
Ik heb het via de Podcast app van mij iphone beluisterd. Welke podcast app gebruik je?


Geen. Ik luister nooit podcast.

Oh. Ik luister graag tijdens geestdodende (huishoudelijke) klusjes. Welke telefoon heb je?

(En ja, hier sinds een paar jaar helaas de traditionele verhouding maar ik werk graag mee om het voor mijn partner mogelijk te maken dat hij het werk kan doen dat hij heel goed kan en we daardoor op de plek kunnen wonen waar we wonen. Toen ik nog werkte dreigden we beiden in een burn-out te komen. Als hij periodes niet hoeft te werken doet hij uit zichzelf dingen in het huishouden.)

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:04

Oppo Reno8T

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:43


herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:59

pien_2010 schreef:
herr_balou schreef:
Dank voor de tip! Zeer de moeite waard. Ik denk dat zelfs Pien met al haar kennis en ervaring nog nieuwe dingen hoort.


Helaas moet ik een account aanmaken en dat wil ik niet ook al is het gratis (heb ook geen Facebook etc). Dus jammer

Is het gelukt met mijn laatste suggestie?

Deze dus:
herr_balou schreef:
pien_2010 schreef:
Oppo Reno8T

Android weet ik niets van maar misschien lukt het hiermee: https://shows.acast.com/6425834b0e4e660011bf9c98

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:52

Nee, ik wil het niet doen. Anders wordt het iedere keer meer op de telefoon bezig zijn. Sorry. Daarbij zijn we voor begrafenis naar Nederland aan het rijden en is het allemaal te triest nu. Dus voor lopig weinig tijd voor andere dingen want zijn opeens met Kerstmis in Nederland :oo

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:58


Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:00