Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:50

Sizzle schreef:
Als er 1 is die zich echt schuldig maakt aan sexisme en stereotypering (notabene voor kinderen) is het de penny.
Wat volwassene willen lezen kan me geen seconde boeien (mits binnen de wet). Het lijkt me bovendien treurig om mensen die zich echt identificeren met een bepaald stereotype dit te verbieden.

Je bedoelt het ponyblad de Penny? Ik zie niet wat daar mis mee zou zijn?

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:27

anjali schreef:
Sizzle schreef:
Als er 1 is die zich echt schuldig maakt aan sexisme en stereotypering (notabene voor kinderen) is het de penny.
Wat volwassene willen lezen kan me geen seconde boeien (mits binnen de wet). Het lijkt me bovendien treurig om mensen die zich echt identificeren met een bepaald stereotype dit te verbieden.

Je bedoelt het ponyblad de Penny? Ik zie niet wat daar mis mee zou zijn?


Niet?

Dit is de geclaimde doelgroep, no way dat je dit als jongen of puber nog durft te kopen zonder scheve gezichten op school denk ik:

De Penny paardengek (7 t/m 12 jaar) is een gezellige meid. Haar wereldje bestaat uit paardrijden, poetsen, knuffelen, dromen over een eigen pony en echt alles willen weten over haar lievelingsdier. Ze is ook gek van andere dieren.

Je vindt haar languit op de bank met de Penny, maar ook op haar iPad of mobiel op penny.nl, waarin ze in een veilige omgeving een ‘mijn penny’ profiel heeft, kan genieten van penny tv, luisterstrips en nog veel meer informatie vindt over paarden.


Maar even voor de duidelijkheid. Commerciele bladen neutraliseren is niet wat ik persoonlijk nastreef.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:13

naranja1 schreef:
Urbanus schreef:
Ik vind dat echt zo vreemd :=

Moet alles hetzelfde en genderneutraal zijn? Is dat dan feministisch?

Ik denk even aan de Opzij :=


Ik zeg niet dat het zo zeer gender neutraal moet zijn. In mn eerste post zei ik dat ik het niet oke vind hoe ze stereotype de ‘echte man, uitleggen.
En hoe sterotype de vrouw word omschreven.

Als feminist vind ik dat je als man niet aan dit stereotype man hoeft te voldoen en fisa versa bij de vrouw.
Simpel uitgelegd. Als een magazine schrijft echte mannen mogen niet huilen. En een echte vrouw zorgt voor de kinderen en maakt het huis schoon. Nee dat vind ik niet feministisch.

Dat was het laatste wat ik erover tegen je zeg. Jij hebt alleen maar commentaar en ik hd dit topique met als doel om mensen te zien die ook feministisch waren en die leuke en interessante dingen delen over feminisme. en dat doe jij duidelijk niet.


Ik denk dat je het jezelf erg moeilijk maakt als je over zulke dingen gaat struikelen. Ik lees de omschrijving van het blad ook met een zekere ironie, ze zetten het zo niet serieus neer. Tuurlijk hoef je niet aan het stereotype man te voldoen, haalt niet weg dat sommige mannen en sommige vrouwen heel goed gaan op de uitersten van het normatief bepaald man of vrouw zijn, net zo goed als dat je alles er tussen in hebt. Als die uitersten zo uitvergroot worden, dan kan je het toch ook niet meer serieus nemen? Lekker laten gaan.
Mijn vriend zegt ook vaak 'ik ga even echt mannen', waarmee hij bedoeld naar de sportschool gaan, dan antwoord ik 'ga jij maar even echt mannen'. Terwijl ik net zoveel sport als hem. Oh boehoe, houden we nu een toxische stereotype in stand? Nee joh. :')
Als het gaat over gelijkwaardigheid zijn er echt betere dingen aan te strijden.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:24

@Sizzle: Ik snap eerlijk niet hoe iemand bezwaar kan hebben tegen de Penny. Misschien lezen jongens het niet nee maar het is toch ook zo dat de meeste stallen en maneges voor het grootste deel door vrouwen en meisjes bevolkt worden.Hier op Bokt zitten ook voornamelijk vrouwen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:00

Afbeelding

Hardop lachen :=

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:06


anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:32


pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:37

Goede zaak. In Oekraïne zijn veel vrouwen en ze doen het fantastisch. Te denken valt aan scherpschutters, in tanks zijn vrouwen actief, op veel leidinggevende posities, etc etc.
Deze beroepen heb ik langs zien komen op twitter, geplaatst door het Oekraïne ministerie die op deze manier hoopt dat meerdere vrouwen zich aanmelden daar, uit mijn hoofd denk ik aan een tweet vanuit het ministerie waarin te lezen stond dat:" de vrouwen het gewoon fantastisch doen en ze zeer trots op ze zijn".


Zelf ken ik een majoor in het Nederlandse leger. Ook zij voldoet prima.
Dus ik zie geen enkel probleem.

Anjali, het geloof zou van mij geen reden mogen zijn om niet in het leger te moeten. Nogal streng orthodoxe joden die het "vuurtje vaak opstoken", laten andere mensen voor hen vechten. Ik vind daar dus iets van, laat ze dan zelf ook maar hun leven wagen voor hun idealen.
Ik vind dat iets anders als de vroegere NL wet op gewetensbezwaren waar iedereen een beroep op mag doen en dan de procedure in kan gaan om er wel of niet in aanmerking voor te komen.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:57

Oorlog is afschuwelijk en iemand moeten doden die je niet eens kent zou niets voor mij zijn. Alleen zelfverdediging vind ik wel goed. Maar ik wil alleen het militaire uniform dragen van een land waarvan ik ook het volkslied wil zingen en de vlag van verdedigen. Als vrouw loop je in een oorlog ook extra risico op verkrachting enzo. Het kan niet de bedoeling zijn dat de mannelijke militairen jou ook nog moeten gaan verdedigen tegen de vijand. Volgens mij worden vrouwen ook veelal ingezet in administratieve en medische functies.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:41

Niet in Oekraïne. Ik heb foto's voorbij zien komen van onherkenbare vrouwelijke snipers (in boom, vanaf flatgebouw), van een paar vrouwen die een tank bestuurde).
In oorlog lopen vrouwen (ook die niet strijden) altijd het risico dat zij of hun dochters verkracht worden. Zeker in Oekraïne, dus ja dat lot staat soldaten denk ik vaak ook te wachten. Maar mannen worden ook in Oekraïne mishandeld, granted etc.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:41

Ik vind een vorm van dienstplicht (in de zin van communitie service) prima.
Verplicht een ander dood moeten schieten is wat anders voor mij en zou niemand verplicht moeten zijn, man/vrouw/anders.

Ik vraag me wel af waarom iemand uitgerekend voor Israel, dat zich al generaties vreselijk schuldig maakt aan zinloos doden, wel vrijwillig zou gaan vechten. Wat maakt dat je je verbonden voelt met Israel Anjali?

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:53

Nou, fijn voor Israël dat ze geen verschil maken in gender als het over dienstplicht gaat. Maar verder heb ik weinig goeds over ze te zeggen als het gaat over het conflict met Palestina, als je het hebt over zelfverdediging is daar mijn inziens geen sprake van in Israël, maar dat is een andere discussie.

Mannen worden trouwens net zo goed seksueel misbruikt zodra ze in handen vallen van de vijand. Vooral onder de burgers zijn de vrouwen (en kinderen) slachtoffer van verkrachting tijdens oorlog.

Ik vind het positief dat ze vrouwen gelijk trekken aan mannen als het gaat om dienstplicht. Maar dat zie ik even los van wat ik van dienstplicht zelf vind, ik vind namelijk niet dat je mensen kan forceren om bij te dragen aan een oorlog vanuit nationalistisch gedachtegoed. Maar gelukkig zijn wij niet in oorlog en is daar geen sprake van. :)
Wel alle respect voor vrouwen (en mannen en alles er tussen in, al is er voor dat laatste nog niet zoveel ruimte bij defensie vrees ik) die vrijwillig hun leven wagen ter verdediging van onderdrukking en neigingen van genocide. Zoals in Oekraïne (en Palestina ;) )

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:08

Klaas heeft veel te danken aan zijn vervangende dienstplicht.
(In een tijd dat er voor chemici geen werk was, kwam hij via de dienstplicht aan de slag.)

Sindsdien is het in onze vriendenkring een gevleugelde uitdrukking 'dat ik als vrouw ook dienst moet kunnen weigeren'.
(Voor de goede orde, dat houdt in dat je twee maanden langer - grrr - dan de gewone dienstplicht iets nuttigs voor de maatschappij doet tegen betaling van soldij. Je valt niet onder het ministerie van oorlog /defensie, maar sociale zaken.)

We kunnen natuurlijk ook gewoon een 'sociaal dienstjaar' invoeren.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:15

Sizzle schreef:
Ik vind een vorm van dienstplicht (in de zin van communitie service) prima.
Verplicht een ander dood moeten schieten is wat anders voor mij en zou niemand verplicht moeten zijn, man/vrouw/anders.

Ik vraag me wel af waarom iemand uitgerekend voor Israel, dat zich al generaties vreselijk schuldig maakt aan zinloos doden, wel vrijwillig zou gaan vechten. Wat maakt dat je je verbonden voelt met Israel Anjali?

Ik ben niet Joods en woon daar niet, ben er wel enkele malen op vakantie geweest ,de eerste keer was een begeleide rondreis samen met o.a. enkele nu in Amerika wonende Joden die in concentratiekampen hadden gezeten.En ik heb een keer en aanslag meegemaakt in Jeruzalem. Maar ik wou die kwestie nu niet in dit topic bespreken omdat het off-topic is en de discussie een hele andere kant op zou kunnen trekken. Overigens kan Israel niet al generaties lang iets doen want het bestaat nog maar kort, vanaf na de tweede wereldoorlog, zoals jullie allen wel weten. Maar zoals ik al zei, dit heeft niets met feminisme te maken.Er is wel een algemeen politiek topic op Bokt maar dat is al lange tijd niet actief.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:37

70 jaar is bijna 4 generaties ruzie.
Ik ken meerdere mensen die in Israel opgegroeid zijn en die zijn heel erg verhard of intern verbitterd door het onophoudelijke geweld. Vast mooi voor vakantie maar als vaderland moet ik er niet aan denken.
Maar dat is inderdaad off-topic.

Elisa2

Berichten: 37298
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:38

Ik vind vier maanden dienstplicht voor vrouwen in Denemarken geen probleem, denk dat de dienstplicht bij zowel mannen als vrouwen wel kan zorgen voor een stukje dicipline.

Mensen verplicht een oorlog in sturen is inderdaad een ander verhaal, maar daarbij maakt het ook niet uit of het om mannen of vrouwen gaat.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:42

Elisa2 schreef:
Ik vind vier maanden dienstplicht voor vrouwen in Denemarken geen probleem, denk dat de dienstplicht bij zowel mannen als vrouwen wel kan zorgen voor een stukje dicipline.

Mensen verplicht een oorlog in sturen is inderdaad een ander verhaal, maar daarbij maakt het ook niet uit of het om mannen of vrouwen gaat.

Een maatschappelijke dienstplicht zou nut kunnen hebben. Maar mensen (m\v) verplichten op anderen te schieten en daarbij zelf ook in gevaar komen, dat kan niet vind ik. Dat moet vrijwillig zijn. Je hebt trouwens niets aan soldaten die er niet achter staan. Vroeger had je het beroep huursoldaat, dat waren (meestal) mannen die graag soldaat waren en dat als beroep deden voor degene die hen inhuurde. Dus niet omdat ze uit idealisme een bepaald land verdedigden.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:29

pien_2010 schreef:
Goede zaak. In Oekraïne zijn veel vrouwen en ze doen het fantastisch. Te denken valt aan scherpschutters, in tanks zijn vrouwen actief, op veel leidinggevende posities, etc etc.
Deze beroepen heb ik langs zien komen op twitter, geplaatst door het Oekraïne ministerie die op deze manier hoopt dat meerdere vrouwen zich aanmelden daar, uit mijn hoofd denk ik aan een tweet vanuit het ministerie waarin te lezen stond dat:" de vrouwen het gewoon fantastisch doen en ze zeer trots op ze zijn".


Zelf ken ik een majoor in het Nederlandse leger. Ook zij voldoet prima.
Dus ik zie geen enkel probleem.

Anjali, het geloof zou van mij geen reden mogen zijn om niet in het leger te moeten. Nogal streng orthodoxe joden die het "vuurtje vaak opstoken", laten andere mensen voor hen vechten. Ik vind daar dus iets van, laat ze dan zelf ook maar hun leven wagen voor hun idealen.
Ik vind dat iets anders als de vroegere NL wet op gewetensbezwaren waar iedereen een beroep op mag doen en dan de procedure in kan gaan om er wel of niet in aanmerking voor te komen.

Zo mee eens. Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met die mening.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:31

anjali schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind vier maanden dienstplicht voor vrouwen in Denemarken geen probleem, denk dat de dienstplicht bij zowel mannen als vrouwen wel kan zorgen voor een stukje dicipline.

Mensen verplicht een oorlog in sturen is inderdaad een ander verhaal, maar daarbij maakt het ook niet uit of het om mannen of vrouwen gaat.

Een maatschappelijke dienstplicht zou nut kunnen hebben. Maar mensen (m\v) verplichten op anderen te schieten en daarbij zelf ook in gevaar komen, dat kan niet vind ik. Dat moet vrijwillig zijn. Je hebt trouwens niets aan soldaten die er niet achter staan. Vroeger had je het beroep huursoldaat, dat waren (meestal) mannen die graag soldaat waren en dat als beroep deden voor degene die hen inhuurde. Dus niet omdat ze uit idealisme een bepaald land verdedigden.

Maar dan is dienstplicht toch ideaal? Je leert er wat je moet doen en hoe. Pas daarna kun je een gefundeerde keuze maken of je vrijwillig je land wil verdedigen in geval van oorlog.
Ik ben voor een dienstplicht voor iedereen, maar dan niet zoals vroeger dat je een jaar van je jonge leven weggooit door je kapot te vervelen. Maak er een goed trainingsprogramma/snuffelstages van met een deel gevechtstraining en een deel sociale training zoals helpen in verzorgingstehuizen, sociale instellingen en azielzoekerscentra, etc.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:45

@Irmaz: Dienstplicht is niet alleen training en vervolgens zelf mogen kiezen of je moet gaan vechten\uitgezonden gaat worden. Als jij dienstplichtig bent en je land komt onverhoopt in oorlog dan ben je verplicht mee te gaan doen. Het kan zelfs strafbaar zijn om dan te deserteren.Als je gewetensbezwaren hebt dan is het verstandig om de gewone dienstplicht niet te gaan doen maar ,wat vroeger kon, dat je dan een maatschappelijke dienst ging doen. Het was ook mogelijk om je te laten afkeuren om psychische reden (S5) maar dat kan nadelig zijn bij een latere carriere in de burgermaatschappij. Momenteel is het in Nederland gelukkig vrijwillig en ook voor vrouwen mogelijk. Het voordeel is dan dat je gemotiveerde militairen hebt.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:32

@anjali; wees eens een beetje creatief, denk "out-of-the-box".
De dienstplicht en de plichten die daar verder uit voortkomen zou natuurlijk ook gewijzigd kunnen worden. Er is van alles te bedenken. Iedereen dienstplicht maar niet automatisch de plicht om mee te vechten bijvoorbeeld?

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 00:37

Oh dienstplicht lijkt me echt de hel. Ik heb er veel voor over om gewoon zelf te bepalen wat ik doe/waar ik werk. Ongeacht of ik vrouw of man ben.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:13

herr_balou schreef:
@anjali; wees eens een beetje creatief, denk "out-of-the-box".
De dienstplicht en de plichten die daar verder uit voortkomen zou natuurlijk ook gewijzigd kunnen worden. Er is van alles te bedenken. Iedereen dienstplicht maar niet automatisch de plicht om mee te vechten bijvoorbeeld?

Als je in dienst bent krijg je een opleiding. Het heeft geen zin om mensen te gaan opleiden die dat werk niet willen doen. Maar dat heeft verder niets met feminisme te maken.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:31

anjali schreef:
Ailill schreef:
Ik volg dit topic met veel interesse, dank :)

Ben benieuwd naar de meningen binnen dit topic naar deze link:

https://www.nu.nl/buitenland/6248640/denemarken-wil-militaire-dienstplicht-ook-invoeren-voor-vrouwen.html

In Israel is de dienstplicht ook voor vrouwen. Alleen streng religieuze mensen hoeven niet in het leger. Als ik in een dergelijk land zou wonen zou ik ook wel in dienst willen maar in Nederland niet. Niet omdat ik vrouw ben maar omdat ik hier geen patriottisch gevoel heb.


Tsja, die streng orthodoxe joden zijn een apart slag mensen. Anderen het vuile werk laten opknappen en zelf lekker veilig religieus lopen te zijn. Ook in Israel zelf is dit niet de meest geliefde groep van de bevolking.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:58

Dat wist ik niet Charley dat in Israël de orthodoxen joden het niet de meest gelieve bevolkingsgroep is.