Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:04

Soms moet je inderdaad eerst door een andere minder ideale fase om naar goed te gaan. In mijn ogen is dat met de quota op sommige plekken ook zo. 'ja maar voor deze functie zijn er geen.. Vrouwen, anders gekleurde, oudere, whatever mensen'. Nou, dan leer je maar beter zoeken en dan gaat dat met de loop der tijd vanzelf makkelijker worden.
Niet omdat alles 50/50 moet worden (meestal is dat quota maar 30% vrouwen ofzo), maar omdat mensen kansen moeten gaan krijgen die ze nu niet krijgen

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:06

Oud feministisch streven: twee partners werken allebei zo'n 25 uur, zodat je samen eventuele kinderen kunt opvoeden.

Helaas: om allerlei redenen 'werkt dit niet'.
Wil je een goed huis, is het financieel niet haalbaar.
Banen van 25 uur liggen ook niet voor het oprapen, zeker niet in het middensegment. (Rotbaantjes met minimum loon en nul uren contract - of part-time huisarts oid: dat gaat prima.)

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:06

josien_m_ schreef:
Sizzle schreef:
Bij mijn huidige werk moeten we oppassen niet de andere kant op door te slaan. Op het moment hebben we echt wel een beetje te weinig mannen.
Het is een werkgever die deeltijd actief aanbiedt en aangeeft familieleven te ondersteunen, daar solliciteren dan ook weer niet genoeg mannen op terwijl er ondertussen geklaagt wordt dat mannen zo slecht deeltijd banen kunnen krijgen. Dan zou je denken dat het storm loopt.



Ik weet niet wat voor werk jij doet natuurlijk.
Maar tot nu toe is het in het algemeen in sektoren waar meer vrouwen dan mannen kwamen te werken, de status, de betaling en de doorgroeimogelijkheden achteruit gegaan...


Medical device consulting van start-ups tot internationale groot concerns (alles van R&D tot internationale toelating inkl. studies.

Het bedrijf had vroeger een 100% instelling en toen kregen ze amper vrouwen. Dit is toen veranderd met nu haast het omgekeerde tot gevolg, vrij bizar want 100% is nog steeds prima.

Avalanche, ik heb het nu a meermaals ervaren dat die quota juist averechts werken. Er komt dan een onvoldoende gekwalificeerde vrouw door slecht recruitment en vervolgens heerst er dan zo‘n: „zie je wel“ sfeeryje onder de oude witte boorden.
Niet goed :n

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:13

Sunnda schreef:
Quota's zijn een gruwel vind ik en slecht voor een bedrijf. Je wilt de beste, punt.

Maar het probleem is dat er (bijna) nooit maar één kandidaat de beste is. En dan gaan bij de keuze allerlei onbewuste processen een rol spelen. En aangezien die keuzes vaak door (witte) mannen worden gemaakt ben je als vrouw direct al in het nadeel. Het aan "de markt" zelf overlaten is geprobeerd, maar dat heeft niet gewerkt. Er zal dus actief aan verandering gewerkt moeten worden. Ik ben daarom voor een quotum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:17

Chawi schreef:
Ik leg niemand langs een meetlat. Ik heb weinig tot eigenlijk geen last van andermans keuzes in hoe ze hun leven indelen.

Ik vind alleen wel dat als je praat over feminisme, gelijkwaardigheid, gelijke lonen etc. Je niet alleen naar andere kan wijzen, maar wij als vrouwen ook ons gelijkwaardiger moeten gaan gedragen.

En natuurlijk zijn er gezinnen waar alles prima gelijkwaardig is, dat zijn helaas nog steeds de uitzonderingen.

70% van de vrouwen in een relatie met kinderen kunnen niet hun eigen broek ophouden zonder (ex)partnersteun. 50% van de relaties eindigen in een breuk.

Waar is dan die gelijkwaardigheid, zelfstandigheid, keuzevrijheid?


Niet, nou zo komt het anders niet over ....

Ik ben geen feminist, ik wil enkel als vrouw kunnen doen wat ik wil, zonder dat mannen en/ of vrouwen daar een waardeoordeel over vellen.
Een vrouw die thuis blijft wordt zo wel door mannen als vrouwen niet als gelijkwaardig behandeld, zo is het nu eenmaal en allemaal in een hokje gepropt.
Zelfstandigheid komt in vele vormen hoor, niet enkel financieel.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:21

Chawi schreef:
Ik leg niemand langs een meetlat. Ik heb weinig tot eigenlijk geen last van andermans keuzes in hoe ze hun leven indelen.

Ik vind alleen wel dat als je praat over feminisme, gelijkwaardigheid, gelijke lonen etc. Je niet alleen naar andere kan wijzen, maar wij als vrouwen ook ons gelijkwaardiger moeten gaan gedragen.

En natuurlijk zijn er gezinnen waar alles prima gelijkwaardig is, dat zijn helaas nog steeds de uitzonderingen.

70% van de vrouwen in een relatie met kinderen kunnen niet hun eigen broek ophouden zonder (ex)partnersteun. 50% van de relaties eindigen in een breuk.

Waar is dan die gelijkwaardigheid, zelfstandigheid, keuzevrijheid?



Maar wat versta jij onder je "gelijkwaardig gedragen?" Hoe ziet de ultieme gelijkwaardige vrouw er volgens jou uit?

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:25

Waarom ben je niet gelijkwaardig als je uit eigen vrije keus besluit dat je liever de niet financieel onafhankelijke verzorger bent?
Als je dat op papier fatsoenlijk geregeld hebt en met je partner op 1 lijn zit en die wel graag zijn baan doet is dat hartstikke gelijkwaardig. Immers doen dan beide waar hun hart ligt.
Gelijkwaardigheid is niet afhankelijk van je werk maar in het krijgen van eerlijke en gepaste waardering in datgene wat je doet (al dan niet betaald).

Ik heb een 2 collegas waar zij de inkomst is en hij de niet financieel zelfstandige verzorger trouwens, het is echt niet perse altijd de vrouw.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:47

Sizzle ik kan me best voorstellen dat wanneer het quotum echt 50-50 is en je dat op heel korte termijn zou moeten halen, je veel kaf (uit het koren) binnen gaat halen, maar in sommige bedrijven zijn in de managementlagen gewoon geen vrouwen en komen die er ook niet zomaar, simpel omdat ze niet als gekwalificeert worden gezien.
Ik heb altijd in de techniek gewerkt en je wilt niet weten wat voor pre-historische ideeën er vooral leven bij HR-mensen. Ik heb echt de serieuze vraag gekregen of ik het niet raar vond om met allemaal mannen te werken :?
Mannen denken dat vrouwen dat niet zouden willen.
Ik heb ook in een (elektronica) productiebedrijf gewerkt waar ik als eerste vrouw een management functie had. Ik werkte al in dat bedrijf bij een andere vestiging en ben alleen op die positie gekomen omdat ik zelf bij de bedrijfsleider ben gaan melden dat ik degene was die ze zochten. Uiteraard pastte mijn CV prima in de vacature, maar uit zichzelf hadden ze niet aan mij gedacht terwijl ik daar wel bekend was. In de tijd dat ik daar werkte heb ik er ook voor moeten zorgen dat een van de dames uit productie promotie heeft kunnen maken tot groepsleider. Zij deed deze functie al jaren onofficieel maar toen er officieel een groepsleider functie vrij kwam dacht niemand aan haar en wilden ze een man van buiten halen.
Ik heb daar heel wat afgeruzied met de man-managers en behield op een gegeven moment mijn functie alleen doordat de klanten dit eisten := . Gelukkig was achteraf alles niet voor niets want toen ik wegging gingen ze op zoek naar een vrouwelijke opvolger voor mijn functie en 1 als proces-engineer {:}

In datzelfde bedrijf mocht ik als vrouw trouwens wel een 32 urige werkweek hebben maar mijn mannelijke collega's kregen dit er niet doorheen. Hier ligt ook nog een flinke emancipatieslag hoor.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 01:02

Ik zat hiervoor in de metaalindustrie, dat is inderdaad ook een mannenwereld in de productie. In de inspectie zaten dan juist weer veel vrouwen.
Wat niet meehielp is dat er uitgerekend een stapel vrouwen zat die hun cosmetica nogal hoog hadden zitten en dan klaagde dat ze geen kunstnagels mochten. Ergens ging dat duidelijk in de recruitment al fout helaas.
Op den duur hadden we wel echt hele goede vrouwelijke engineers en dat ging eigenlijk probleemloos kwa acceptatie en ook kwa betaling.
Als je een bedrijf hebt met een slechte HR dan is het erg moeilijk om wat te veranderen helaas, dan moet je eerst HR zien te omzijlen.

Ik ben ook al eens onder druk gezet om een quotum te vervullen in het management, dat voelde heel naar. Dat legt juist nog meer nadruk op je geslacht dan op je kwalificaties.

Mijn man zoekt part-time en wordt daardoor veel afgewezen terwijl zijn CV echt een vrij zeldzame is. Nu loopt er een gesprek bij een jonger bedrijf en die zetten nu echt alles op alles om zo‘n profiel binnen te halen. De grotere multinationals houden liever vast aan 100% dan aan kwaliteit. Ik heb zelf ook voorheen ontslag genomen omdat 100% de norm was. Hoop gejank dat ze dan niemand hadden met dezelfde kwalificaties. Met extra geld gooien is duidelijk het enige wat in ze opkomt, maar 20% minder no-way.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 31-01-22 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 01:05

irmaz schreef:
Ik beschouw mezelf niet als feminist, vind het een nogal rare term.
Ik ben het met BaileyMix eens dat er dringend een cultuur-upgrade plaats moet vinden en niet alleen bij de mannen maar ook bij de vrouwen. Alle mannen hebben een moeder gehad, waar was die met de opvoeding? Persoonlijk vind ik dat (de meeste) jongens in Nederland ernstig te kort komen. Gemiddeld worden ze veel te veel gepamperd door mams waardoor het vaak passieve, beperkte personen worden die moeite hebben met emoties, samenwerken en out of the box denken en van vrouwen verwachten dat ze alleen maar oh en ah roepen en vertellen dat ze geweldig zijn. (En veel vrouwen doen dit dus ook nog omdat zij zijn opgevoed met het idee dat dit normaal is |o )

Meisjes daarintegen krijgen van kleins af aan de vraag gesteld "kun je dat wel?" of "weet je zeker dat je dat kunt?" Waardoor het aan zichzelf twijfelende, perfectionistische volwassenen worden. Giegelende meisjes vinden volwassenen leuk, jongens moeten serieuzer worden. Nederlandse scholen passen zich altijd aan aan het tempo van de middenmoot, meisjes ontwikkelen zich op jonge leeftijd vaak sneller maar worden geremd omdat dit niet hoort en past in ons 'middelmatigheid is de norm' besef.
Bij het starten van de carrière willen veel vrouwen vaart maken, maar zeker niet geholpen door het er jonger uitzien dan je bent en het paternalistische "kun je dat wel meisje" worden jonge vrouwen ook hier vaak tegen gehouden waardoor ze opgebrand zijn voor hun 30ste.

En ja ik ben voor een vrouwen quotum, dat is echt de enige manier om verandering te krijgen. En de bullshit dat je dan niet de beste op de plek zou krijgen is op zo veel manieren fout. Als je minder dan de helft vrouwen in je bedrijf hebt dan weet je 1 ding zeker: dat het te veel aan mannen zeker niet de beste zijn op die plek, voor die plekken zijn er namelijk vrouwen die hoger op de ranglijst staan en dus beter zijn. (Andersom geldt dat trouwens ook)

Overigens interessant weetje dat ik laatst op hoorde: Blijkbaar kost het absurd veel energie als je in een omgeving verblijft (werkt) waarin je weinig mensen zoals jijzelf tegenkomt. Dus zoals vrouwen in een bedrijf (en maatschappij) waar voornamelijk mannen rondlopen, gekleurde mensen in een witte omgeving, ....
Conclusie zou dus moeten zijn dat je pas echt van je arbeidspotentiaal gebruik maakt als je een goede mix hebt van verschillende mensen. Houd je het bij allemaal dezelfde dan weet je zeker dat je hooguit de 'middelmatigheid norm' haalt.



Vrouwenquotem is dan neem ik aan ook voor een straatmakersbedrijf of ander zwaar beroep van toepassing? Wedden dat de meeste vrouwen dit totaal niet trekken omdat ze fysiek niet gelijk zijn aan mannen!

Ik ben 100 procent voor een gelijke behandeling van man en vrouw. We moeten alleen niet doen alsof een man en vrouw hetzelfde zijn. Daar zitten wezenlijke verschillen in. Je zal in bepaalde beroepen zoals de zorg meer vrouwen tegenkomen omdat die van nature zorgzamer zijn. Andersom zullen er meer mannen in de bouw werken omdat dat fysiek beter past.

Vrouwen met de juiste vaardigheden zullen zeker in het bedrijfsleven heel ver komen.

We moeten juist accepteren dat er verschillen zijn, we hoeven niet te accepteren dat die verschillen opgelegd worden.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 01:12

Robert, als er meer vrouwen in de bouw hadden gezeten dan was het inmiddels wellicht meer met machines geautomatiseerd ipv met spierballen je lijf voor je 40e kapot maken :D
Je ziet hoefsmeden ook steeds minder uit de hand bekappen sinds de opkomst van handige steuntjes.

Gelijkwaardig is niet gelijk.
Er is niets mis met verschillen, die moeten we juist koesteren.

Ik ben ook niet van de grote apparaten bij onze verbouwing. Maar ik ben wel degene (de enige) met het rijbewijs bij ons thuis. Het materiaal moet ook gehaald worden of juist afgevoerd worden en alles wat er daarna nieuw opgespijkert zit moet ook geverft worden. Zo kun je toch evenredig veel bijdragen zonder gelijk te hoeven zijn.

Eigenlijk zouden kwa kracht inspanning juist veel meer mannen in de zorg moeten zitten (patienten tillen), toch is dat niet zo.
Een CNC apparaat bedienen kost juist geen kracht, toch staan daar voornamelijk mannen.
De verdeling naar kracht is absoluut niet altijd logisch.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 01:39

robert45 schreef:
Je zal in bepaalde beroepen zoals de zorg meer vrouwen tegenkomen omdat die van nature zorgzamer zijn.

Dit is puur conditionering. Meisjes krijgen vanaf kind al poppen, en geen lego bijvoorbeeld, en het is bekend dat als bepaalde skills worden geprefereerd boven andere en prioriteit krijgen die skills ook meer ontwikkeld worden. Er zijn experimenten gedaan waar de rollen omgedraaid werden, of de kinderen écht gelijk behandeld en die ongelijkheid simpelweg verdween.

Verder is het niet erg dat we in bepaalde beroepen meer vrouwen tegenkomen, zolang die gender conditionering nog een ding is. Maar het wordt een probleem als die beroepen vervolgens ook slecht betaald worden, en dat is wel het geval.
Sizzle schreef:
Robert, als er meer vrouwen in de bouw hadden gezeten dan was het inmiddels wellicht meer met machines geautomatiseerd ipv met spierballen je lijf voor je 40e kapot maken
Je ziet hoefsmeden ook steeds minder uit de hand bekappen sinds de opkomst van handige steuntjes.

Dit denk ik ook. Zeker sinds er meer vrouwen hoefsmid zijn geworden, zijn er ook allerlei hulpstukken en steuntjes uitgevonden, en meestal door de vrouwen zelf :D


Sizzle schreef:
Gelijkwaardig is niet gelijk.

Klopt, maar zo belachelijk ongelijk als het nu is, is ook niet nodig. We hebben meer overeenkomsten dan verschillen :)

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 07:39

Ik zou het zeker niet onterecht vinden als daar ook een quotum op komt. Zoals ik al zei, niet om 50/50 verdeling te krijgen. Maar 100%man en dan wel zo dat zelfs buitenstaanders zeggen dat geen enkele vrouw het kan en niet wil is absurd.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:05

Avalanche schreef:
Maar die quota zijn juist daarvoor best een goede tool, omdat mensen heel erg bevooroordeeld kunnen zijn in die dingen, en het gebeurt echt dat een blanke man wordt gekozen over een veel beter gekwalificeerd persoon die vrouw is of gekleurd. Die quota zijn bedoeld om dat tegen te gaan, zodat écht de beste persoon wordt gekozen :)

Mijn ervaring is dat er helemaal niet naar de beste wordt gekeken, maar dat er minder geschikte vrouwen worden aangenomen met half het cv van de man en daarna begint de ellende.

Gelukkig is ons bedrijf er al van terug gekomen. Het gaf van beide kanten uit teveel gezeur en ellende.
Iedereen ontevreden en mindere resultaten is ook niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:21

Roodvos schreef:
Maar het probleem is dat er (bijna) nooit maar één kandidaat de beste is. En dan gaan bij de keuze allerlei onbewuste processen een rol spelen. En aangezien die keuzes vaak door (witte) mannen worden gemaakt ben je als vrouw direct al in het nadeel. Het aan "de markt" zelf overlaten is geprobeerd, maar dat heeft niet gewerkt. Er zal dus actief aan verandering gewerkt moeten worden. Ik ben daarom voor een quotum.

Hoe bedoel je dat het "aan de markt overlaten niet heeft gewerkt"?

Aangezien je het over "(witte) mannen" neem ik aan dat je het over topposities hebt. Je weet wel, die posities die je krijgt op latere leeftijd na 20-40 jaar gewerkt te hebben in de sector, een hoog IQ te hebben (ik verwijs hier naar slechts IQ, maar er zijn echter een handvol kenmerken die indicatief zijn voor hoe ver je in je carrière zal gaan komen, maar dat is een heel hoofdstuk op zichzelf), veel uren elke week te maken, en extreem gedreven te zijn.

Mochten het nou net voornamelijk (witte) mannen zijn die afgestuurd zijn in de jaren 60 en 70, toen er veel minder vrouwen studeerde en serieuze carrière ambities hadden, die nu de leeftijd en werkervaring bereiken voor een toppositie. Aangezien tegenwoordig meer vrouwen dan mannen afstuderen en vrouwen hun carrière serieuzer nemen, kan je verwachten dat, zonder overheidsingrijpen, het aantal vrouwen op topposities vanzelf toe gaat nemen. Dat zal echter wel met een vertraging gebeuren, want die moeten eerst 20 jaar werkervaring opdoen... iets dat nou eenmaal 20 jaar tijd kost.

IQ is ook niet gelijk verdeeld over mannen en vrouwen. Mannen hebben een iets hoger IQ gemiddeld, maar bepalend voor topfuncties zijn de extremen. En bijna elk onderzoek laat zien dat mannen oververtegenwoordigd zijn in de hogere range (130+). Dat verklaard dus ook waarom er meer mannelijke topfunctionarissen zijn, meer mannen op het hoogste niveau van de wetenschap bezig zijn, of waarom er nauwelijks vrouwelijke schaakgrootmeesters zijn.

Vrouwen neigen ook om minder uren te draaien dan mannen. Helaas zal je voor een topfunctie behoorlijk wat uren moeten maken, en dan spreek ik niet over 40 uur per week. Het zijn vooral vrouwen die voor een betere work-life balans kiezen waardoor ze minder snel een hoge functie bereiken, maar wel meer kwaliteit van leven hebben.

Verder gaan mannen sneller voor status: die willen een hoge functie en een goed salaris en zijn bereid daar hun normale leven sneller voor op te geven. Dit zijn de mensen die het verst komen. De achtergrond daarvan is trouwens ook biologisch waar mannetjes hun potentieel aan vrouwtjes laten zien om zich voort te kunnen planten.


Maar als je dan toch voor een quotum bent, dan wil je natuurlijk wel voor elke sector een quotum. Hieronder de getallen van het CBS:

Afbeelding

Dus hoe krijgen we die vrouwen uit de zorg en het onderwijs, en in de IT en de technische beroepen? Flinke boetes voor scholen en ziekenhuizen zou dan een start zijn, en vervolgens misschien de belasting flink omhoog zodat er met meer loon meer mannen aangetrokken kunnen worden? En gaan we dan niet voorbij aan de biologisch bepaalde zorgzaamheid van vrouwen die graag in die sectoren willen werken? Gaan we dan ook vrouwen weren bij universiteiten aangezien er meer vrouwen dan mannen afstuderen tegenwoordig? Moet de keuzevrijheid dan afgenomen worden om de juiste aantallen mensen in elke sector te krijgen? En waarom kijken we dan alleen naar geslacht, en niet naar andere factoren waar mogelijk ook op "gediscrimineerd" wordt?


Sommige mensen lijken te denken dat een maatschappij volledig maakbaar is en dat het ideale uitgangspunt een precieze 50/50 verdeling man/vrouw is. Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat 50/50 beter is dan 60/40 of 30/70, het lijkt me belangrijker dat iedereen de sector in kan waar hij/zij het beste voor geschikt is en werk kan doen op een niveau dat het beste bij hem/haar past. Dat is een algemeen proces van acceptatie; daar heb je niet perse een 50/50 verdeling in elke sector voor nodig. Als ik een groot bedrijf binnenloop en de CEO is een vrouw dan denk ik daar niets van, net zoals dat mijn dokter een man of vrouw is, of de piloot in het vliegtuig dat me naar mijn vakantie brengt, of de persoon die mijn huis bouwt. Omdat er geen quotum is neem ik aan dat het de beste persoon op de plek is, maar zo snel er een quotum komt ga ik twijfelen of die persoon er misschien als diversiteits-aanname zit.

En ook bij die maakbaarheid heb ik mijn twijfels: er zijn eerdere initiatieven in het buitenland geweest om meer vrouwen in STEM te krijgen met als gevolg dat het % vrouwen juist afnam. De reden was dat de vrouwen die richting STEM gingen zich juist beledigd voelde door de campagnes en mensen in hun omgeving aan begonnen te nemen dat ze die richting gekozen hadden vanwege de mediacampagnes ipv dat hun hart daarin lag. Of kijk eens naar enkele Scandinavische landen die voorop lopen met gender, waar juist meer vrouwen kiezen voor "traditionele vrouwensectoren".

Poosje81
Berichten: 21206
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:46

Allereerst, laat het duidelijk zijn dat ik 100% voor gelijke rechten en behandeling ben voor man en vrouw.

Maar... wat voor mij persoonlijk steeds storender wordt is het feit dat ik het gevoel heb dat me heel veel wordt opgelegd.

Als je vrouw kiest om een hetero relatie aan te gaan, een kind wil krijgen van een specifiek geslacht en thuis wil blijven om te zorgen voor huis en haard, dan word je bijna verguisd.

Blij dar hier eea 50 jaar terug in tijd is. Waar overigens een fulltime werkweek 34 uur is en er menig vader dagelijks op schoolplein staat om de Kids te halen.

Qua quotum in een bedrijf, in 2 bedrijven gewerkt die hiermee selecteerden. Vreselijk, wat een stel hersenloze types kwamen er daarmee binnen. Geen succes :n

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:12

Soepblik schreef:
Chawi schreef:
Ik leg niemand langs een meetlat. Ik heb weinig tot eigenlijk geen last van andermans keuzes in hoe ze hun leven indelen.

Ik vind alleen wel dat als je praat over feminisme, gelijkwaardigheid, gelijke lonen etc. Je niet alleen naar andere kan wijzen, maar wij als vrouwen ook ons gelijkwaardiger moeten gaan gedragen.

En natuurlijk zijn er gezinnen waar alles prima gelijkwaardig is, dat zijn helaas nog steeds de uitzonderingen.

70% van de vrouwen in een relatie met kinderen kunnen niet hun eigen broek ophouden zonder (ex)partnersteun. 50% van de relaties eindigen in een breuk.

Waar is dan die gelijkwaardigheid, zelfstandigheid, keuzevrijheid?



Maar wat versta jij onder je "gelijkwaardig gedragen?" Hoe ziet de ultieme gelijkwaardige vrouw er volgens jou uit?


Iedere vorm van afhankelijkheid, vind ik per definitie niet gelijkwaardig zijn.
Of een vrouw nu financieel afhankelijk is van een man of een man zorg afhankelijk is van een vrouw. Om maar twee voorbeelden te noemen. Het een tegen het ander wegstrepen, is voor mij geen gelijkwaardigheid creëren.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:34

Wat een vreemde definitie vind ik dat.
Als 2 mensen er met volle verstand voor kiezen om elkaar op die manier aan te vullen en ondersteunen en daar ook beide gelukkig in zijn dan is dat een uitstekende keus. Immers is het belangrijkste in het leven dat je zelf tevreden en gelukkig bent.

Zodra 1 partij zich afhankelijk opstelt en de ander daar onder bukt, of omgekeerd de een de ander in een afhankelijke positie duwt, dan geef ik je gelijk. Dan is dus 1 partij ondergeschikt aan de ander.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:39

Interessant onderwerp, ik beschouwd mezelf ook wel als feminist maar dan vooral wbt gelijkwaardigheid. Ik heb ook het gevoel dat er nog zoveel ongelijkwaardigheid in de maatschappij zit, al eeuwenlang ten nadele van vrouwen en waar we allemaal gewend aan zijn geraakt.

Inderdaad ook vaak met de smoes: "dat mannen nu eenmaal zo zijn"....yeah right.

Voor mij gaat het veel breder dan alleen beroepen, wat ik van zo'n quota vind weet ik nog niet.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:53

Sizzle schreef:
Wat een vreemde definitie vind ik dat.
Als 2 mensen er met volle verstand voor kiezen om elkaar op die manier aan te vullen en ondersteunen en daar ook beide gelukkig in zijn dan is dat een uitstekende keus. Immers is het belangrijkste in het leven dat je zelf tevreden en gelukkig bent.

Zodra 1 partij zich afhankelijk opstelt en de ander daar onder bukt, of omgekeerd de een de ander in een afhankelijke positie duwt, dan geef ik je gelijk. Dan is dus 1 partij ondergeschikt aan de ander.


De vraag is in hoeverre die beslissing met het volle verstand genomen wordt. Denk meer dat rollenpatronen, opvoeding en huidige maatschappij die keuzes enorm beïnvloeden.

En die afhankelijkheid zie ik veel. Mannen die bij wijze van (helaas ook te vaak waar) niet eens de wasmachine kunnen aanslingeren als vrouwen die bij het wegvallen van de partner de financiële eindjes niet zelfstandig aan elkaar kunnen knopen en onder of op de armoedegrens terechtkomen.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:55

robert45 schreef:
Vrouwen met de juiste vaardigheden zullen zeker in het bedrijfsleven heel ver komen.


Zozo.
Anno 2021.

Wie kent de namen van Sylvia Tòth, Neelie Kroes en Anita Roddick?

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:59

Ik vind het niet aan een ander om daar over te oordelen of daar een stempel op te plakken of iets niet gelijkwaardig is.
Zolang mensen gelukkig zijn is dat het belangrijkste.
Je bent nooit 100% onafhankelijk van de invloed om je heen. Je keuzes zijn ook afhankelijk van waar je wieg stond.
Er zijn genoeg mannen en vrouwen die nog geen ikea kast inelkaar kunnen zetten, dat is ook een vorm van maatschappelijke afhankelijkheid.
Ik vind afhankelijkheid op zich niets negatiefs, zolang het geen afgedwongen afhankelijkheid is waar iemand geluk onder gebukt gaat.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:09

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:
Vrouwen met de juiste vaardigheden zullen zeker in het bedrijfsleven heel ver komen.


Zozo.
Anno 2021.

Wie kent de namen van Sylvia Tòth, Neelie Kroes en Anita Roddick?


Waarom zouden mensen deze vrouwen moeten kennen?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:15

ik weet het niet hoor... zolang vrouwen elkaar onderling ook niet alles gunnen, kan je mannen wel de schuld geven, maar wordt het een ingewikkeld verhaal..

Ik heb met enige regelmaat tegenover een vrouwelijke (incompetente) HR manager gezeten die meer bang was voor haar eigen hachje dan dat ze een goed iemand wilde aannemen... want stel je voor dat de nieuwe leuker gevonden werd.... of dat zou blijken dat zij het heel niet zo goed deed..

Nou is een persoonlijke ervaring niet geldend voor iedereen, maar vrouwen onderling.. pfff... dat is echt niet altijd een feestje.. (misschien komt dat doordat ze het gevoel hebben overal extra hard voor te moeten knokken, dat kan.. )

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:38

Vrouwen branden elkaar inderdaad nog vaak af, zo zonde! We zullen elkaar moeten steunen vind ik.