Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:11

Thanks, zo kan je het ook lezen idd. Iedereen wil zo'n tragedie voorkomen.

DuoPenotti

Berichten: 29994
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:16

Precies. :j
Iedereen wil een goede uitkomst. Of iig een snelle redding.
Nu telkens over een paar uur, over een paar uur en vervolgens zijn we dagen verder.
Zo intens verdrietig. Zo machteloos zo...pfff gewoon geen woorden voor.
En dan staan wij er nog zover vanaf ook. Hoe machteloos voelen die ouders en die reddingswerkers zich wel niet. ;(

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:16

Vealosz schreef:
Urona447 schreef:
Het steekt mij wel dat Marokko geen hulp wilde aannemen van het buitenland en dit er misschien wel voor had gezorgd dat hij sneller gered had kunnen worden.


Marokko is een heel trots land. In dit geval misschien iets té trots.


Giolli schreef:
Dit kon mijn Marokkaanse collega mij ook vertellen. Die had niets anders verwacht.


https://www.hln.be/buitenland/hier-en-d ... ~a61a83ee/

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:19

Het is geen zeuren achteraf >;)

Uiteraard alle respect voor iedereen die zo zijn best heeft gedaan, die mensen die alles gegeven hebben in hun poging om dat jochie te bereiken. Maar het lijkt me zinvol om je af te vragen of we met zijn allen nou niet iets beters kunnen bedenken dan dit getrut, ja. Want dat is het toch als je gewoon eerlijk er naar kijkt...? :(:)

Moeten we nou bij het volgende kind dat in een put valt, weer dagenlang gaan trutten met allerlei ter plekke bedachte ideeën die toch niet blijken te werken, graven met de hand wat eeuwig duurt... rotzooi die op dat kind kan vallen.... of valt er iets te bedenken waardoor je met wat meer tempo er bij kan komen?

Dat je iets over dat kind heen kan zetten met zuurstof toevoer en bescherming ofzo, waarna dat je gewoon van bovenaf door kan graven. Weet ik veel. Er over nadenken lijkt me in ieder geval zinvoller dan zeggen dat dit wel de beste manier zal zijn.... want zo succesvol is deze aanpak nu nog niet gebleken :(:)

Je moet wat als je geen andere opties hebt en het is ontzettend zuur dat mensen zó hun best doen en dan nog voor jan doedel.... denk je niet dat die ook niet liever een andere optie hadden gehad waarmee ze sneller hadden kunnen werken...? Dat zij hier nu echt een goed gevoel bij hebben en het niet gevoeld hebben als getrut dat veel te lang duurt, terwijl ze hun handen kapot graven...? :(:)

AMCM schreef:
Ik denk dat het heel logisch en menselijk is dat je je nu gaat afvragen of het niet anders had gekund. Met Julen vroegen mensen zich dit ook af na afloop. Elon Musk had zelfs nog een speciaal voertuig geschonken om hem te kunnen redden.


Hoe zit het met dat Elon Musk verhaal...? Als zo iemand nou eens iets ontwikkeld dat echt een game-changer is voor dit soort situaties, dat zou toch super zijn? *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:50

Ik meen me te herinneren dat ze die gift van Elon Musk toen met Julen niet aanvaard hebben. Hij had nochtans manschappen en al mee gestuurd, maar ze wilden het niet proberen. Tenminste, dacht ik toch. Het is alweer enkele jaren geleden :o maar misschien daarom dat er vanuit deze hoek deze keer geen hulp kwam.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:25

Sabri schreef:
Wat ik gehoord heb is dat Algerije heeft meegeholpen en men stond in contact met de beste ingenieurs ter wereld. Ja ergens snap ik dat het lastig te begrijpen is dat er niet werelds beste reddingsteams bv uit de VS etc ingevlogen zijn. Maar misschien had dat ook fout kunnen gaan, dan hadden ze zichzelf misschien nooit kunnen vergeven het niet zelf gedaan te hebben.

Het is moeilijk te bevatten. Vooral als je dan bv denkt dat men wel met raketten naar de maan kan vliegen en een ruimtestation kan bouwen en dit kan dan niet?
Wat ik ook niet begreep, degene die ze lieten zakken zouden ze omhoog gehaald hebben want hij kwam zuurstof tekort. Als dit zo was, hoezo kon die man geen minizuurstoffles mee of een lange zuurstofslang voor onderweg?
Of anders net zoals ze wilde honden vangen zo lus om zijn armen en lijfje of onder zijn oksels en aantrekken en via de camera monitoren en zit het goed dan omhoog met dat kind.
Maar wat ik later begreep, boven hem zat ook nog een grote rotsblok. Daar zat hij onder, en de ruimte daarlangs was slechts 20 cm..Dus zou hij zijn hoofd iets verkeerd houden dan gaat dat omhoog trekken ook niet en dat wil je ook niet..
Op beelden was helaas te zien dat hij keek en zijn ogen open had. Ook reikte hij doelgericht naar wat slangen wat voor zijn neus hing. En in begin had hij geroepen haal me hieruit. De ochtend van zijn redding hadden ze nog beweging gezien.
Pas later die dag, de dag van redding, zeiden ze dat de camera geen beelden meer kon opvangen. Eerlijk gezegd denk ik dat toen al groot vermoeden was dat arme Rayan was overleden. Want hoezo zou die camera ineens geen beelden meer hebben. Dus de hulp kwam net te laat. Zolang gevochten en het dan net niet halen.
In de put zou het 10 graden zijn geweest. Soms denk je had hem iets warms gegeven, een klein warm knuffeltje of een buis met warme lucht..Maar ja, de beste stuurlui staan aan wal. En het was natuurlijk het belangrijkst om hem zuurstof voedsel en water te geven.

Ik troost me maar met dat men in de islam geloofd dat als een kind sterft, deze altijd op een fijne plek komt. Engelen zullen met hem spelen en hij zal leuke dingen doen. Daar wachten tot zijn ouders weer bij hem zijn. Dat is een mooie gedachte vind ik.



Ik vind dit eigenlijk helemaal geen fijne reactie. Na afloop heb je altijd wijsneuzen die met allerlei opties komen, maar ik gok toch wel dat het gros aan voor de hand liggende mogelijkheden wel voorbij de bedenkers van het plan gegaan zijn.

En wellicht is er iets anders mogelijk. Geen idee. Ik ben geen ingenieur, maar men heeft met blote handen nog gegraven. Alles gegeven.
Om nu na te speculeren ..

Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:36

Het is altijd achteraf gepraat. Wat als, wat als... Het staat voorop dat de redding medewerkers alles eraan gedaan hebben om Rayan zo snel en gezond mogelijk eruit te krijgen. Dat dat niet gelukt is, staat hier los van.

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:41

Elke situatie is anders, met de hand verder gaan was ook vanwege het instortingsgevaar, had denk ik niet te maken met we hebben niks beters, het was op dat moment de veiligste manier om verder te gaan.
En er is zo weinig ervaring wat zo'n ongeluk betreft. Dit was, hoe jammer ook, ook voor deze reddingwerkers een leerproces. En ik vermoed dat hier niet meer ervaring is wat betreft kinderen uit zulke smalle diepe putten halen.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:10

Ik vind dit altijd zo erg want Rayan komt hier niet mee terug en het is achteraf altijd makkelijk praten.
Inderdaad staan de beste stuurlui aan wal maar weet zeker dat ze tot bloedens toe hebben geprobeerd om dat jochie daaruit te krijgen.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:49

Jis_ schreef:
Elke situatie is anders, met de hand verder gaan was ook vanwege het instortingsgevaar, had denk ik niet te maken met we hebben niks beters, het was op dat moment de veiligste manier om verder te gaan.
En er is zo weinig ervaring wat zo'n ongeluk betreft. Dit was, hoe jammer ook, ook voor deze reddingwerkers een leerproces. En ik vermoed dat hier niet meer ervaring is wat betreft kinderen uit zulke smalle diepe putten halen.


Precies en wij hebben hier geen gebergte van rotsen en zand.
Dus ervaring en beter materiaal zullen wij daarom ook niet hebben, lijkt me.

Ik zie het nut ook niet om hier als bokkers over te speculeren.

Rocamor

Berichten: 10957
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:11

pmarena schreef:
Moeten we nou bij het volgende kind dat in een put valt, weer dagenlang gaan trutten met allerlei ter plekke bedachte ideeën die toch niet blijken te werken, graven met de hand wat eeuwig duurt... rotzooi die op dat kind kan vallen.... of valt er iets te bedenken waardoor je met wat meer tempo er bij kan komen?


Het is nog veel triester, vanmiddag is een 7 jarig kindje in zo'n put gevallen en is overleden. Ook in Marokko.

Overigens, over getrut gesproken, alles staat en valt (letterlijk) met de grondsoorten waar zo'n slachtoffertje in zit.

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:51

Nou ja, ik vind wel dat er inderdaad wel nagedacht mag worden over wat te doen als het ooit nog weer voorkomt. Natuurlijk is iedere situatie anders, maar toch.. Je wilt toch alles er aan doen om in de toekomst een betere uitkomst te hebben. En misschien die putten afsluiten zodat er niemand in kan vallen en dat hij alleen open is bij gebruik.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:16

Elin_ schreef:
Ik vind dit eigenlijk helemaal geen fijne reactie. Na afloop heb je altijd wijsneuzen die met allerlei opties komen, maar ik gok toch wel dat het gros aan voor de hand liggende mogelijkheden wel voorbij de bedenkers van het plan gegaan zijn.

En wellicht is er iets anders mogelijk. Geen idee. Ik ben geen ingenieur, maar men heeft met blote handen nog gegraven. Alles gegeven.
Om nu na te speculeren ..


Mee eens.
En zoeken naar preventie is nuttig maar richt je dan ook op preventie en niet op oplossingen.

Preventie gaat in deze volgorde:

Risico bepalen: kind kan in put vallen
Risico elimineren voor iedereen: put afsluiten
Risico elimineren voor individu: kind niet bij put laten komen
Waarschuwen: bord met pictogram bij put
Bewustzijn creëren: lessen op school geven over Putten

Pas dan komt de oefening: en wat als het toch gebeurt.

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:46

Maar het gebeurt dus wel, dat is nu al te vaak gebleken. Je kunt een kind wel zeggen je mag daar niet komen, en misschien hebben de ouders dat ook wel gedaan. Maar mag niet maakt soms ook nieuwsgierig en je hoeft een kind maar 10 seconden uit het oog te verliezen. Dus moet je wel naar wat als kijken, naast wat je kunt doen om het veiliger te maken. Want je wilt niet dat het de volgende keer weer mis gaat. Dat is toch vreselijk?

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:56

Texas02 schreef:
Maar het gebeurt dus wel, dat is nu al te vaak gebleken. Je kunt een kind wel zeggen je mag daar niet komen, en misschien hebben de ouders dat ook wel gedaan. Maar mag niet maakt soms ook nieuwsgierig en je hoeft een kind maar 10 seconden uit het oog te verliezen. Dus moet je wel naar wat als kijken, naast wat je kunt doen om het veiliger te maken. Want je wilt niet dat het de volgende keer weer mis gaat. Dat is toch vreselijk?


Dat begrijpt iedereen. En natuurlijk moeten de putten dicht, maar gevaar zit in een klein hoekje. Net als kids in de zee. Je bent ze zo kwijt. Maargoed het is nu te vers voor iedereen om nu al met wat als te beginnen.

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:02

Dat weet ik niet. Volgens mij moet je juist nu met wat als beginnen. Want wat als het volgende week weer gebeurt maar er is niet verder over nagedacht omdat het "te vers" was? En wanneer is het niet meer "te vers"? Volgende week? Volgende maand? Volgend jaar? Het is niet te hopen, maar het kan morgen weer gebeuren. Je wilt toch nog liever gisteren dan vandaag beginnen na te denken over wat als..

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:19

Precies. Het is wel lekker om na te denken over mogelijk betere technieken / hulpmiddelen wanneer er niet de tijdsdruk bij komt kijken van daadwerkelijk een kind in een put.

"ze hebben hun stinkende best gedaan en alle respect daarvoor" staat volkomen los van de vraag wat we als samenleving voor slimme techniek kunnen bedenken waardoor er minder getobt hoeft te worden met blote handen enzo.... al heb je op de hele wereld maar 1 apparaat of hulpmiddel of iets dat kind in zo'n gangetje kan beschermen tegen vallend puin, binnen een dag zou je dat ene hulpmiddel overal op de wereld kunnen krijgen en zou je dan gewoon van boven vandaan kunnen graven om er zo snel mogelijk bij te komen.... of weet ik wat de knappe koppen van de wereld kunnen bedenken voor iets dat misschien even simpel als geniaal dit probleem op kan lossen.... voor zowel die kinderen, als hun familie als de hulpverleners die nu toch ook vreselijk veel frustratie moeten voelen omdat het veel te lang duurt en veel te veel risico's oplevert om er op tijd bij te kunnen komen :(:)

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:36

Zo bedoel je. Dat snap ik en ben ik met je eens.

Of dat Rayan had gered durf ik te betwijfelen, omdat hulp werd aangeboden maar alles geweigerd. Dat gezegd hebbende is het denk ik slim om nieuwe technieken en tools en meetmiddelen te ontwikkelen om er een volgende keer veel sneller bij te kunnen.
Ik denk dat je én in moet zetten op preventie, maar ook rekening moet houden dat als preventie faalt we wel wat moeten kunnen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:43

Texas02 schreef:
Maar het gebeurt dus wel, dat is nu al te vaak gebleken. Je kunt een kind wel zeggen je mag daar niet komen, en misschien hebben de ouders dat ook wel gedaan. Maar mag niet maakt soms ook nieuwsgierig en je hoeft een kind maar 10 seconden uit het oog te verliezen. Dus moet je wel naar wat als kijken, naast wat je kunt doen om het veiliger te maken. Want je wilt niet dat het de volgende keer weer mis gaat. Dat is toch vreselijk?


Daarom begin je met stap 1: risico’s elimineren.

Edit: hadden ze vandaag 1 put afgesloten dan was er mogelijks alweer 1 jongetje gered …
Laatst bijgewerkt door poes op 08-02-22 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:44

Ik heb ook zeker veel respect voor iedereen die bij Rayan geholpen heeft hoor, ik bedoel dat zeker niet verkeerd. Die mensen hebben zo ongelooflijk hun best gedaan.. Maar het gaat mij er echt puur om dat het misschien in de toekomst beter kan en daar moet je niet te lang mee wachten om over na te gaan denken.

@poes: je moet met beide beginnen. Risico's elimineren en tegelijkertijd denken wat als. Want als je dat niet doet, ben je te laat als het dus wel mis gaat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:46

Nee je hebt absoluut gelijk dat er over nagedacht moet worden. Maar reddingsacties als deze , volgens mij, gaan nooit simpel zijn. Ik zou daarom veel meer inzetten op goede preventie.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 07:31


Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:53

Op de eerste plaats maar eens op elke put een deksel plaatsen en een hoog ijzeren hek er omheen met een hoog geplaatst grendelslot en je hebt al heel veel gewonnen

Als die kleine dat nou eens zou willen financieren zou dat top zijn

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:31


pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:04

Ik vraag me toch af hoe dat gaat hoor. Bij een Rayan begrijp ik uit de verhalen dat zijn vader aan het werk was aan de put(ten). Dus dat het dan niet afgesloten is dat is te begrijpen. (dat er een kind bij loopt... niet zo...).

Maar als er kinderen in die putten verdwijnen, zijn mensen zich er dan niet van bewust dat die putten er zijn? Denken ze "dat gebeurt ons niet"? Dekken ze die dingen niet (goed) af / controleren ze niet of ze goed afgedekt zijn voordat ze hun kind(eren) er rond laten banjeren...? Liggen er her en der putten op openbaar terrein, dat ouders niet weten van dat gevaar ter plekke....?

Ik snap het niet zo goed hoe het kan zijn dat er kinderen zomaar in putten lopen.... en hoe zit dat met dieren dan, als zo'n put maar open en bloot ligt dan zal er ook wel eens een beest in verdwijnen...? En dat ligt dan lekker te rotten in dat water.....