De AVP: verplicht maken of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heb jij een AVP?

Ja
209 (92%)
Nee
10 (4%)
Nee, maar ik wil deze wel afsluiten
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 225


Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:31

Paardenfan25 schreef:
Toen ik 16 was is mijn verzorgpony, na een stijgeractie, met zijn kont op een bmw gaan zitten. Heeft mijn vader toen via AVP geregeld. Achteraf gek, want ik was niet eigenaar van pony.



Ik vind dat niet gek.

Je was daar met een verzorgpony, je had het dier dus onder controle moeten houden. Of de pony nou van jou is of niet. Ongelukken gebeuren nou eenmaal.

Fijn dat jouw vader het geregeld heeft via de AVP. Zodat een ander niet met de schade zit!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:07

Ragdollcat schreef:
Paardenfan25 schreef:
Toen ik 16 was is mijn verzorgpony, na een stijgeractie, met zijn kont op een bmw gaan zitten. Heeft mijn vader toen via AVP geregeld. Achteraf gek, want ik was niet eigenaar van pony.



Ik vind dat niet gek.

Je was daar met een verzorgpony, je had het dier dus onder controle moeten houden. Of de pony nou van jou is of niet. Ongelukken gebeuren nou eenmaal.

Fijn dat jouw vader het geregeld heeft via de AVP. Zodat een ander niet met de schade zit!


Eens hoor, daarom heb ik ook direct toen ik uit huis ging AVP afgesloten. Dit zijn de kosten ook niet

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:58

Ragdollcat schreef:
Paardenfan25 schreef:
Toen ik 16 was is mijn verzorgpony, na een stijgeractie, met zijn kont op een bmw gaan zitten. Heeft mijn vader toen via AVP geregeld. Achteraf gek, want ik was niet eigenaar van pony.



Ik vind dat niet gek.

Je was daar met een verzorgpony, je had het dier dus onder controle moeten houden. Of de pony nou van jou is of niet. Ongelukken gebeuren nou eenmaal.

Fijn dat jouw vader het geregeld heeft via de AVP. Zodat een ander niet met de schade zit!


Dat is wel wat kort door de bocht. In principe is de eigenaar van een paard namelijk aansprakelijk voor de veroorzaakte schade, of die er nu bij was of niet.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:12

Op basis van dit topic toch maar eens AVP af willen sluiten...wilde online maar niet lukken, dus na wat vloeken de verzekering gebeld. Blijk ik hem jaren terug al afgesloten te hebben :') Hij staat bij mij onder de kop 'woonverzekering', dacht dat dat alleen de inboedelverzekering betrof. :=
Maar goed, voor 15 cent het schadebedrag verdubbeld, voor geval dat ook mijn pony op een slechte dag een wielrenner of 2 van de fiets tikt...

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:57

germie schreef:
[

Overigens moet je ook oppassen met verzekeringsadviseurs. Toen ik mijn eerste woning kocht in 2008 kreeg ik een mooi aanbod van de Rabobank/Interpolis. Ik had als starter voor 150 euro mijn woning, inboedel, brand, wa enz. verzekerd. Het jaar er op moest er natuurlijk meer betaald worden en dus ging ik shoppen. Toen kwam de aap uit de mouw. Als mijn woning afgebrand was, dan was deze alleen verzekerd als bijvoorbeeld de fundering bruikbaar gebleven was voor herbouw. Ook was het bedrag voor herbouw te laag ingeschat en zou ik nog geen 30% van de woning voor dat bedrag kunnen laten herbouwen. Dingen die mij absoluut niet verteld waren toen ik voor het eerst een verzekering afsloot.


Zoiets staat toch in de voorwaarden?
Dat ze je het niet vertellen betekent niet dat je het kan lezen..

Was de AVP ooit niet verplicht?

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:12

Een opstalverzekering is eigenlijk altijd zonder fundering.
Ook zal je niet van de uitkering een volledig nieuw huis kunnen bouwen en aankleden.

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:51

Brainless schreef:
Een opstalverzekering is eigenlijk altijd zonder fundering.
Ook zal je niet van de uitkering een volledig nieuw huis kunnen bouwen en aankleden.



Gelukkig niet altijd hoor, onze maatschappij verzekert opstallen niet eens exclusief fundering en zonder garantie tegen onderverzekering. Dankzij de garantie wordt de woning bij schade helemaal opnieuw herbouwd. Steeds meer maatschappijen hebben deze garantie of verzekeren juist tegen herbouwwaarde gelukkig. :D
Al weet ik natuurlijk niet wat er verder nog precies in de voorwaarden staat bij andere maatschappijen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:50

Ik heb laatst ook nog even mijn AVP gecontroleerd, jaren geleden afgesloten toen ik nog geen bijrijders had, dus even een dubbel check dat de AVP ook ongelukken met mijn bijrijders (wanneer ze dan met mijn paarden rijden) dekt, dat was gelukkig al goed geregeld. Ook meteen maar even mijn inboedelverzekering laten controleren om te zien of mijn zadels en ander tuigage (in de zadelkast op pensionstal) meeverzekerd was, dat bleek niet zo te zijn, dus meteen een andere inboedelverzekering afgesloten en nu is de inhoud van mijn zadelkast verzekerd voor €7500.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:51

@Anne_vD
Verzekerd voor de herbouwwaarde is super, maar ze kijken dan naar hoe de staat van je woning was voor bv een brand.
Als je bv een oudere keuken hebt krijg je geen geld voor een hele nieuwe keuken, maar de (dag)waarde van de oude keuken.
Ons dak is bv 90 jaar oud.. wij krijgen echt geen geld voor een volledig nieuw dak, maar er wordt ca 25% vergoed.
Citaat:
De herbouwwaarde is het bedrag waarvoor je huis in dezelfde staat weer opnieuw gebouwd kan worden

Dat geldt ook voor de inboedel en je vloer(bedekking) enz.
Citaat:
Als je inboedel minder waard is dan 40% van de nieuwwaarde, vergoedt de verzekeraar de dagwaarde. De verzekeraar gebruikt hiervoor een speciale afschrijvingstabel.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:56

Paardenfan25 schreef:
Toen ik 16 was is mijn verzorgpony, na een stijgeractie, met zijn kont op een bmw gaan zitten. Heeft mijn vader toen via AVP geregeld. Achteraf gek, want ik was niet eigenaar van pony.

Ik ken een manege waarvan de eigenaren als je van je paard valt, zegt dat je aan je verzekering moet melden dat het je eigen paard was… anders gaat haar verzekeringspremie omhoog |o |o |o

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:21

Blue_Eyes schreef:
Paardenfan25 schreef:
Toen ik 16 was is mijn verzorgpony, na een stijgeractie, met zijn kont op een bmw gaan zitten. Heeft mijn vader toen via AVP geregeld. Achteraf gek, want ik was niet eigenaar van pony.

Ik ken een manege waarvan de eigenaren als je van je paard valt, zegt dat je aan je verzekering moet melden dat het je eigen paard was… anders gaat haar verzekeringspremie omhoog |o |o |o


Dat een manege dat doet vind ik wel heel erg...Dat een eigenaar dat aan een bijrijder vraagt vind ik niet raar.
Maar sommige manege's hebben ook bordjes hangen dat ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden...ook al onzin.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:36

Ik heb al vanaf mijn 18e mijn eigen AVP met vriendendienst-clausule en ook al twee keer paardgerelateerd gebruik van gemaakt.
De eerste keer was na een naar ongeluk met een geleende trailer.
Paard was gevallen, kwam door de voordeur naar buiten en zat klem. Brandweer heeft de trailer om haar weggesloopt, er was niks van over.
Verzekering heeft de vervangingswaarde (hoger dan de dagwaarde!) vergoed op basis van de vriendendienst.

Later nog een door mijn veulen gesloopte deken vergoed aan een stalgenoot.

Zeker noodzakelijk en bij het aangaan van de verzekering melden dat je een paard als hobby bezit, voor professioneel houden van paarden is een andere verzekering.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:48

Juut schreef:
Met kruiwagen tegen auto van mn teamleider geknald (echt per ongeluk...ding rolde verder door dan ingeschat :o ) Ging gewoon via WA

Ik moet de AVP ens uitzoeken, maar mijn eerste gedachte is nu...tegen hoeveel moet je je nu werkelijk verzekeren? Verzekeren om het verzekeren bedank ik voor.


Dat is onmogelijk, zoals eerder gezegd is de WA op je auto, niet op een kruiwagen :D
Wellicht ging het via de casco autoverzekering van je teamleider.

Verzekeren is de afweging: kan ik het zelf betalen als er iets goed misgaat? De AVP is een van de verzekeringen bij uitstek die iedereen zou moeten hebben imo: zware letselschades die je veroorzaakt kun je absoluut niet zelf bekostigen. En de premie is laag, het is geen dure verzekering. De kans dat je tonnen moet betalen is klein, maar het gebeurt. Omdat die kans klein is, is de premie ook laag. En zoals al eerder gezegd, zit aan deze verzekering een maatschappelijke waarde. Je zorgt dat degene die je geschaad hebt een vergoeding kan ontvangen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 08:21

tiwi1969 schreef:
Ik heb al vanaf mijn 18e mijn eigen AVP met vriendendienst-clausule en ook al twee keer paardgerelateerd gebruik van gemaakt.
De eerste keer was na een naar ongeluk met een geleende trailer.
Paard was gevallen, kwam door de voordeur naar buiten en zat klem. Brandweer heeft de trailer om haar weggesloopt, er was niks van over.
Verzekering heeft de vervangingswaarde (hoger dan de dagwaarde!) vergoed op basis van de vriendendienst.

Later nog een door mijn veulen gesloopte deken vergoed aan een stalgenoot.

Zeker noodzakelijk en bij het aangaan van de verzekering melden dat je een paard als hobby bezit, voor professioneel houden van paarden is een andere verzekering.


Zoooo die trailer, ja dan ben je erg blij met je AVP... dat zijn best grote kosten!
Het op basis van vriendendienst gedeelte ken ik niet? is dat bij een aparte verzekering? of is dat iets wat je ergens na kan kijken?
*gaat in verzekeringspapieren spitten*

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 08:38

Vrienderdienstclausule is een apart vinkje wat je aan kan zetten bij sommige polissen waardoor ze schade aan geleende zaken en schade die je veroorzaakt omdat je iets voor een vriend doet mee verzekeren. Normaal is dat dus voor rekening en risico van de vriend.

Ik heb mijn AVP daarop uitgezocht, vooral goed kleine lettertjes lezen.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:08

Ik heb het al jaren, ook mijn dochters aangeraden om deze verzekering te nemen.
Helemaal met kinderen vind ik het belangrijk.