Steeds meer zinloos geweld nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Steeds meer zinloos geweld nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 18:09

Naar aanleiding van weer een bericht over een tot moes geslagen werknemer vraag ik me af. Is er nu de laatste tijd zoveel meer zeer grof geweld? Of meteen mes insteken op mensen. Of mensen die wegvluchten als ze mensen of dieren overhoop hebben gereden. Of de pakketbezorger die in Wijchen destijds met de auto over zijn slachtoffer is gereden nog een keer.

Is dit iets wat steeds meer toeneemt, of is het er altijd al geweest maar komt het nu meer in het nieuws? En worden de eventuele daders ook steeds jonger?

https://nos.nl/artikel/2418326-bezorger ... r-pakketje

Ook al Glennis Grace van de week, dhr Kleine en de man in Mallorca natuurlijk, terwijl de groep daarvoor ook al mensen had verrot getrapt. En bij kamp van Koningsbrugge ben ik me ook rot geschrokken van de bijna blinde woede van een van de deelnemers die blijft trappen terwijl de persoon al op de grond ligt.

Het maakt me best verdrietig dat er zoveel slachtoffers vallen zo langzaam aan door mensen die hun beheersing gruwelijk kwijtraken.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:17

Helaas is het iets van alle tijden. Geweld.

Maar het geweld zelf verandert wel. Wapens (zowel messen als vuurwapens) worden meer gebruikt en volgensmij worden daders van steekincidenten ook steeds jonger.

Nu weet ik wel dat er 10 jaar geleden op een basisschool bij mij in de provincie kinderen rondliepen met een mes. Dus het is helaas niet geheel nieuw.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 18:20

Ik ben opgegroeid in een redelijk geweldloze regio dan kennelijk. Na teveel drinken vielen er wel eens wat klappen maar echt grof geweld met gewonden die naar een ziekenhuis moesten of erger kan ik me in die 18 jaar eigenlijk niet herinneren :n ik heb het dan wel over 35 jaar geleden. :P

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:23

Ik merk t “om me heen” ook. Bij een van de supermarkten hier zijn er serieus 13jarigen die de boel daar terroriseren,vernielen en een grote bende maken buiten.


Maar zo liep ik vanochtend buiten op de dijk, en kwam er een losloper op mij en mijn aangelijnde honden(in aanlijnplicht ) afgestormd. Dus ik pak mn 2 honden kort naast mij en roep(want ja harde wind) of ze der hond aan wil lijnen.
Waarop mevrouw weigert want” hij doet niks”. Ja maar helaas zijn mijn honden er niet zo fan van. Een 1 van de 2 vind alles wat op haar af gevlogen komt en groter is dan zij eng en t is niet nodig in aanlijnplicht..
vervolgens cirkelt de hond rondjes om die van mij heen, haren recht overeind en bek likkend..

Na minuten komt mevrouw eindelijk bij der hond waarop ik zeg; ik vraag toch of je hem even aan wil lijnen?
Ja nou… ik had beter niks kunnen zeggen. Ik ben uitgescholden, bedreigd en achterna gezeten omdat ik zei dat t onbeschoft was om in aanlijnplicht je hond los te gooien en op andere honden af te laten vliegen terwijl ik aangeef dat die van mij dat niet oke vinden en vraag of je hem aan wil lijnen. Ze is minuten lang achter me aan blijven lopen scheldend en dreigend. Pas toen ik t moment had om mijn telefoon te pakken en aan te geven dat ik ging bellen koos ze t hazenpad..



Maar afgelopen week ook.. mijn buurman van in de 80 staat bij de jumbo om zn fiets weg te zetten en boodschapjes te doen. Door een windvlaag viel er een scooter op hem.. niemand kwam hem helpen.. na wat roepen kwam eindelijk iemand de scooter van de beste man afhalen en hoppa windvlaag dus de scooter viel de andere kant op en de buurman valt tussen de rijdende auto’s op straat.. broek kapot en paar wondjes.. komt de eigenaar van de scooter; nou zeg gelukkig heeft mn scooter niks..
Buurman stond nog niet eens weer op zn voeten.

Ik vraag me dan oprecht af wat er mis is met de mensen tegenwoordig..

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:27

De politie geeft ook aan dat de daders met messen steeds jonger zijn.
Dus dat is helaas een feit.

Ik heb het idee ook dat het nu vaker voorkomt dat zinloze geweld, of iig in die ernstige mate.
Ja hier in de boerendorpen werd me uitgaan ook wel eens gevochten.
Maar dat was met de vuisten en als er 1 op de grond lag werd er niet nog naar het hoofd getrapt.

Maar ook de drugs was hier nog niet zo'n ding.
Ja een jointje en dat was al heel wat, maar geen pillen van weet ik wat allemaal.
Geen maffia gebeuren om al die drugs. Ja misschien een Amsterdam, maar niet hier.

En dan denk ik dat de jeugd, of mensen steeds meer luxe wil.
En die dure spullen, die verdien je niet met vakken vullen of een normale baan.
Bij ons bestond geen dure telefoon, geen dure spelcomputers, niet lunchen tussen de middag in een lunchroom. Geen vlogs die je laten zien dat je niks waard bent als je dat allemaal niet hebt.

Ja dan kom vanzelf de ellende van de korte lontjes wel als je niet tevreden bent met wat je hebt.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:28

Ik herken die beelden ook Kiwiwitje.
Ik sta zelf in de winkel en als er dan inderdaad naar aan de spullen gezeten wordt door jong en oud, mag je er al niet eens meer wat van zeggen op normale manier of je kan al wat verwachten of net als met het uitlaten inderdaad.

Echt grof geweld, afkloppen, heb ik gelukkig nog niet meegemaakt, wel meer verbaal geweld. Steeds kortere lontjes.

Klopt, het is van alle tijden, maar merk wel dat de afgelopen periode niemand goed gedaan heeft, zeker die mensen niet helaas…

Probeer zelf om die reden ook niet meer elke dag het nieuws te volgen. Dan merk ik ook via mijn werk dat er ook nog goede mensen zijn en hou ik het positieve langer vol.:)

Maar vind wel opvallender inderdaad.:(

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:48

Het gaat met golven, maar op het moment zijn de lontjes inderdaad kort. Ik vrees dat de corona-crisis daar geen goed aan heeft gedaan. Het laagje vernis is er op het moment behoorlijk af.

Maar het liedje Zinloos is uit 2004:

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Steeds meer zinloos geweld nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:59

Dit is al heel lang zo, het wordt nu alleen breed uitgemeten in de media.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:09

karuna schreef:
Ik ben opgegroeid in een redelijk geweldloze regio dan kennelijk. Na teveel drinken vielen er wel eens wat klappen maar echt grof geweld met gewonden die naar een ziekenhuis moesten of erger kan ik me in die 18 jaar eigenlijk niet herinneren :n ik heb het dan wel over 35 jaar geleden. :P

Was vroeger echt al het geval.
Buurtschappen/dorpen tegen elkaar en ook aanvallen als ze door de verkeerde straat/buurt kwamen.
Mijn opa (ver voor de oorlog) heeft dat zelf ervaren en toen liep elke (jonge) jongen met een eigen mes, ook met grepen werden flinke verwondingen uitgedeeld.
Ik ken mensen die nu ca 80 zijn en littekens hebben van messteken.
Mijn man (van 1968) kreeg op zijn 10de een eigen mes, zoals elke boerenjongen en die ging ook mee naar school (werd niet gebruikt bij ruzies hoor), maar nu wordt er op gecontroleerd.

Ook in mijn tijd waren er flinke ruzies bij bepaalde cafés tussen buurtschappen/groepen jongeren en dat liep regelmatig flink uit de hand (snijwonden door glas, mensen buitenwesten enz).

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Steeds meer zinloos geweld nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:17

wat een onzin, iedere boerenjongen een mes. Komt me totaal niet bekend voor.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:32

zinloos geweld is er altijd wel geweest.
voor mij blijft nog steeds het heftigste dat vroeger de broer van mijn schoonzus tijdens zijn werk als trein conducteur werd neergestoken.
de uitvaart daarvan maakte ook zo’n indruk.
verhaal:
https://anderetijden.nl/aflevering/72/G ... onducteurs


of het verhaal toen van meindert tjoelker in leeuwarden die er wat van zei dat jongens met fietsen aan het klieren waren en er daarop een gevecht ontstond die hij met de dood heeft moeten bekopen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:35

Tuurlijk kwam het voor.
Maar zoveel als nu?

Elke boerenjongen een mes?
Niet hier iig. Zeker niet op school.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:39

Kinke schreef:
wat een onzin, iedere boerenjongen een mes. Komt me totaal niet bekend voor.

Bij ons iig wel, ik kreeg mijn eerste zakmes(je :+ ) toen ik ca 6 was want mijn vader vond dat meisjes er ook best 1 mochten.
Ik speelde al vroeg landverovertje met andere kinderen uit de buurt.
Ook hadden wij een buks en leerde ik daar al jong mee schieten.
Bij mijn man thuis hadden ze meerdere buksen om mee te schieten.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:39

Heel eerlijk gezegd vind ik de wereld kei en kei hard. Ik geloof ook echt niet meer in die l*lkoek van 'vroeger was er ook geweld maar werd dat niet door de media opgeblazen'.
Het is echt heel erg geworden en het einde is zoek.
Je word neergestoken om een pen/horloge of simpelweg omdat je op de verkeerde plek bent.
Liquidaties, overvallen, drugshandel, mensenhandel. Het gebeurt echt werkelijk onder je neus.
Het ego is inmens geworden in de huidige generaties.
Vroeger in mijn klas wist iedereen wat ie wilde worden. Piloot, brandweer, prinses, moeder of dolfijnentrainer. We hadden allemaal een droom.
Nu een sporadisch kind dat rond 12/13 weet wat hij wil worden. Ja, 'influenzer'.

Ik heb het idee dat steeds meer mensen met lage intelligentie doorfokken als konijnen, geen euro te besteden hebben en ook nog eens zo dom zijn dat ze gewoon gevaarlijk zijn.
Mensen gaan heel snel over op geweld als iets van hen wordt aangetast en een goed gesprek is simpelweg niet mogelijk.

Zo, nu weer terug naar standje aardig en correct :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 21:40

Een zakmesje misschien dat had en heb ik ook. Altijd handig. Maar daar steek je niet echt heel gemakkelijk iemand mee neer. :n

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:44

Ja een buks hadden wij ook.
Thuis.

Maar geen pistool om uit te gaan.
Geen mes om naar school te nemen of uit te gaan.

Iets thuis hebben is wat anders als: heb ik alles bij voor als ik uit ga?
Huissleutel check
Portemonnee check
ID check
Mes check....

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:47

Ik kom uit Utrecht maar het is echt iets van de laatste jaren dat het zo uit de klauwen loopt.
Mijn dochters gingen in de jaren 90 uit en er gebeurde nog weinig op dat gebied, sommige groepen die opdringerig waren maar dat was het ook.
Nu hoef je maar verkeerd te kijken of je hebt er een op je nek.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Steeds meer zinloos geweld nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:22

Wel vind ik dat er veel meer geweld is in relationele sfeer. Het is niet echt bemoedigend om aan een relatie te beginnen.

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:34

Ik ben in de randstad opgegroeid en droeg als 15 jarige een degelijk zakmes bij mij. Als meisje wil je jezelf toch enigszins veilig voelen, want toentertijd (nu 17 jaar geleden) had je ook genoeg drama… kan mij nog herinneren dat er een jongen Fabian voor zijn deur was doodgeschoten of gestoken , was ook een jaar of 15/16 toentertijd. Deze kan ik mij nog goed herinneren, maar dit was geen uniek geval helaas.

Met uitgaan ook genoeg drama, vaak moeten rennen omdat het escaleerde, politie die honden er op los lieten etc en om over Rotterdam carnaval nog maar te zwijgen :+ geweld en agressie is van alle tijden alleen nu is er meer aandacht vanwege de media die veel actiever is. (Ik was overigens verder braaf hoor :P ik zelf had nooit ruzie of problemen maar het gebeurde wel in de omgeving)

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:44

Ik kan de mensheid soms niet zo goed begrijpen, waarom mensen anderen iets aan doen, een trauma bezorgen en soms voor een kleine of geen opbrengst

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Steeds meer zinloos geweld nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:56

Wat goed opvalt is de jonge leeftijd van de daders, 10 , 12 jaar oud, ringen iemand gewoon aan het mes of overvallen een winkel.
Die speelden vroeger op straat of verstoppertje met de rest van de buurt kinderen. Pas toen ik wel eens uitging kwam je wat meer geweld tegen. Meestal onder invloed van alcohol sloegen groepen uit rivaliserende dorpen elkaar op de snufferd. Dat zijn gelukkig wel allemaal eerbare huisvaders geworden . Denk dat dat voor de huidige jonge criminelen niet meer opgaat, als ze al volwassen worden.

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:58

Ik werk zelf nu bijna 7 jaar voor de NS, en in die tijd heb ik de boel echt zien escaleren. Bedreigt worden op een avond is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig. Mensen worden meteen mega kwaad als het even niet gaat zoals ze willen. Ze kunnen ook veel slechter ‘nee’ accepteren. Het is echt om te huilen momenteel. Vroeger voelde ik me veel veiliger. En het heeft inderdaad met de Corona crisis te maken, maar ook in de aanloop daar naartoe was al een toename in geweld. En na mijn ervaring zijn het alle leeftijden die wel aan verbaal geweld doen. Fysiek geweld gebeurd vrijwel uitsluitend door mensen die jonger dan 30 zijn.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Steeds meer zinloos geweld nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:13

Koters van vandaag kopen en machete, gewoon, bij de dump.

Bleef het maar bij een zakmes….

Onze maatschappij is langzaam aan naar de donder aan het gaan. Gelukkig nooit aan kinderen begonnen, hoef ik mezelf er ook geen zorgen om te maken.

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Steeds meer zinloos geweld nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:45

Ik vind het echt niet van alle tijden, vroeger toen ik nog in Nederland woonde was het echt niet zo extreem als nu. Ik merk het goed hier in Belgie (Wallonie waar ik al 25 jaar woon), belgen zijn veel beleefder, kinderen doorgaans goed opgevoed, en dan komen in de vakantie de nederlanders met hun krijsende onopgevoede rotkinderen, alles moet maar mogen en kunnen, geen respect voor de ouders dus laat staan voor anderen. Daar begint het volgens mij allemaal mee. Het is allemaal losgeslagen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:52

Ik denk dat het wel iets is van alle tijden, en vroeger ook voorkwam. Wat er echter nu is gewijzigd, is dat we met MEER mensen zijn, veel meer mensen dan vroeger. Als er toen 1% zinloos geweld pleegde, en nu nog, dan is dat al een wezenlijk verschil in de daadwerkelijke hoeveelheid. Daarbij is het tegenwoordig super makkelijk om het nieuws te maken en overal te volgen, dat was vroeger ook wel anders. Maar nu wordt elke paarse drol van een gewone buurvrouw uitgelicht op Facebook of instagram...

Maar. Ik heb wel het idee dat we veel meer frustraties hebben en minder tolerantie naar anderen. We zijn veel meer een asociale ik-cultuur aan het worden, en altijd haast, en daar draagt diezelfde media ook heel hard aan bij. Als ik het nieuws volg dan lijkt het of de wereld gek is geworden en er geen gewoon persoon meer rondloopt... gelukkig kom ik in real life nog altijd meer aardige en fijne mensen tegen, dan de gefrustreerde asociale poppetjes. Al laten die laatste vaker wel een wat langer hangende emotie bij mij achter helaas.

Ik zeg dit bovenstaande overigens wel een beetje ook voor mijzelf, om gerust te stellen. Ik hoop dat het zo is :) Want soms heb ik idd weinig vertrouwen meer in de medemens door al die nare nieuwsdingen.