Gijzeling gaande Leidseplein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:21

Monchou schreef:
Zo bijzonder dat de manier waarop gijzelnemer is aangehouden onder de loep wordt genomen en dat sommige mensen zonder enige kennis van zaken denken het beter te weten :+
Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe kundig het DSI dit heeft aangepakt, petje af +:)+


Oh, we mogen er onze gedachten niet over laten gaan en het erover hebben met elkaar? Want dan weten we het beter?

Wat dom van mij, sorry hoor Monchou :?

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:25

Boras schreef:
Monchou schreef:
Zo bijzonder dat de manier waarop gijzelnemer is aangehouden onder de loep wordt genomen en dat sommige mensen zonder enige kennis van zaken denken het beter te weten :+
Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe kundig het DSI dit heeft aangepakt, petje af +:)+


Oh, we mogen er onze gedachten niet over laten gaan en het erover hebben met elkaar? Want dan weten we het beter?

Wat dom van mij, sorry hoor Monchou :?


Je kunt je gedachten erover laten gaan, maar jouw reacties over de auto en over de scherpschutters laten duidelijk zien dat je er gewoon niets van weet. Op het moment dat je dan een soort van ''veroordelend'' bericht op internet zet over de actie met de auto, klinkt je wel als een van de ''Facebookexperts'' ja, die zomaar wat roepen zonder enige kennis van zaken.

Maar dat is weer míjn mening he, je hoeft geen sorry te zeggen verder hoor ;)

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:06

Monchou schreef:
Boras schreef:
[
Oh, we mogen er onze gedachten niet over laten gaan en het erover hebben met elkaar? Want dan weten we het beter?

Wat dom van mij, sorry hoor Monchou :?


Je kunt je gedachten erover laten gaan, maar jouw reacties over de auto en over de scherpschutters laten duidelijk zien dat je er gewoon niets van weet. Op het moment dat je dan een soort van ''veroordelend'' bericht op internet zet over de actie met de auto, klinkt je wel als een van de ''Facebookexperts'' ja, die zomaar wat roepen zonder enige kennis van zaken.

Maar dat is weer míjn mening he, je hoeft geen sorry te zeggen verder hoor ;)


Oh hou nou toch op. Je gaat maar door. Word eens niet zo persoonlijk en leg mijn woorden en intenties niet voor mij uit, ook niet onder het mom van "jouw mening". Want dat gaat je niet goed af.

Bij mij riep het vragen op en daarover wil ik met anderen van gedachten wisselen. Niet meer en niet meer minder. Met je "klink je als een van de "Facebookexperts"" en je "een soort van "veroordelend" bericht" en je "laten duidelijk zien dat je er gewoon niets van weet". Alsof ik ergens beweer van wel. Zie mijn woordkeuze in mijn berichten.

Ik hoop dat het nu klaar is. Ik sta wel open voor van gedachten wisselen. Maar dan wel ieder met zijn eigen gedachten.
Laatst bijgewerkt door Boras op 23-02-22 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29876
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:15

Boras schreef:
Oh hou nou toch op. Je gaat maar door. Word eens niet zo persoonlijk en leg mijn woorden en intenties niet voor mij uit, ook niet onder het mom van "jouw mening". Want dat gaat je niet goed af.

Bij mij riep het vragen op en daarover wil ik met anderen van gedachten wisselen. Niet meer en niet meer minder. Met je "klink je als een van de "Facebookexperts"" en je "een soort van "veroordelend" bericht" en je "laten duidelijk zien dat je er gewoon niets van weet". Alsof ik ergens beweer van wel. Zie mijn woordkeuze.

Ik hoop dat het nu klaar is. Ik sta wel open voor van gedachten wisselen. Maar dan wel ieder met zijn eigen gedachten.

Met je eens. :j

Ik zie het ook meer als een hardop denken, of gewoon verbazen en daarop schrijven.
Nergens lees ik ook bij jou dat je denkt het beter te weten of te kunnen. Maar gewoon afvragen, zou dit of dat niet handiger zijn geweest?
Prima om te denken. En ja op een forum heb je het gewoon over die dingen.
En als dan een ander uitlegt, nee want een rennende man neerschieten is nog moeilijker zie ik jou ook helemaal niet daarop inspringen om tegendeel te bewijzen of wat ook. Maar daar weer over nadenken. Ik zie niet wat daar fout aan is of op welke manier dan ook fout uitgelegd kan worden.


Ik geef toe dat ik dat gekat op een ander zijn bericht echt heel storend vind.
Laat mensen hardop denken, laat ze hun mening er over hebben, een mening is niet dat mensen dat een waarheid vinden.
Soms denk ik wel eens dat mensen niet begrijpen wat een forum is. Het is hier geen rechtbank waar mensen precies geformuleerde uitspraken doen. Maar gewoon mensen die het over, in dit geval heftige, gebeurtenis hebben, met ieder een eigen gevoel daarbij.
En elk gevoel is net zo waardevol. Niet de ander die wel even op de vingers moet tikken.....

BigOne
Berichten: 38378
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gijzeling gaande Leidseplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:49

Heb al eerder aangegeven dat hij inderdaad neergeschoten had kunnen worden( die jongens missen echt niet, er waren op één filmpje de lasers te zien) maar dan liepen ze nog de kans dat hij eventuele bommen liet ontploffen, neerschieten had dus zo moeten gebeuren dat hij niet meer kon bewegen. En wat dat betekent weet iedereen.

Kookaburra

Berichten: 5426
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:24


Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:38


BigOne
Berichten: 38378
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gijzeling gaande Leidseplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:44

Al die celebs die nu weer even hun best doen om ook even in the picture te komen :r

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:56

Jeetje die Georgina Verbaan. Denk dat ze wel anders praat als ze zelf in die kast opgesloten had gezeten of urenlang zelf onder schot genomen was.

Je kan ook denken had de man aan flarden geschoten en het geld wat nu aan zo een gek verzorgen uitgegeven wordt, geven aan kindertjes die omkomen van de honger. Of aan mensen die de energierekening niet kunnen betalen en in de kou zitten. Of kinderen die geen fatsoenlijke groente, vlees etc meer te eten kunnen krijgen want in veel gezinnen is er anno 2022 armoede! Er zijn voedselbanken mensen! En deze crimineel kost veel geld.
Stel die bomgordel was afgegaan. Dan waren er mogelijk nog veel meer slachtoffers geweest. Hadden we heel anders gepraat. Dan was er gezegd waarom hebben ze hem niet doodgeschoten? Nee aanrijden was nog heel braaf hoor als je zoiets flikt!

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:06

Sabri schreef:
Jeetje die Georgina Verbaan. Denk dat ze wel anders praat als ze zelf in die kast opgesloten had gezeten of urenlang zelf onder schot genomen was.

Je kan ook denken had de man aan flarden geschoten en het geld wat nu aan zo een gek verzorgen uitgegeven wordt, geven aan kindertjes die omkomen van de honger. Of aan mensen die de energierekening niet kunnen betalen en in de kou zitten. Of kinderen die geen fatsoenlijke groente, vlees etc meer te eten kunnen krijgen want in veel gezinnen is er anno 2022 armoede! Er zijn voedselbanken mensen! En deze crimineel kost veel geld.
Stel die bomgordel was afgegaan. Dan waren er mogelijk nog veel meer slachtoffers geweest. Hadden we heel anders gepraat. Dan was er gezegd waarom hebben ze hem niet doodgeschoten? Nee aanrijden was nog heel braaf hoor als je zoiets flikt!


Al die dingen die je noemt zouden zo of zo moeten gebeuren. Maar die gebeuren toch niet. Dan maakt het niks uit of deze man nu wel of niet dood is. Tja hij krijgt in het ziekenhuis gewoon de zorg die hij nodig heeft. Daarvoor hebben artsen immers een eed afgelegd. Het lijkt me ook zwaar voor de agent in kwestie die hem heeft aan gereden.

Maar de kosten voor de verzorging, berechting en gevangenisstraf zijn penauts als je het vergelijkt met het complete BNP. Dus waar hebben we het eigenlijk over. Voor een land als Nederland is dit slechts wisselgeld. Ik vind het zo of zo schandalig dat er zo weinig geld uit gegeven wordt aan armoede bestrijding maar dat is toch een ander onderwerp.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Gijzeling gaande Leidseplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:43

Ik hoorde net op de radio dat de gijzelnemer een medewerker van de albert heijn was.
Verklaart ook het AH busje voor het pand

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:46

Boras schreef:
Ik had het niet over het risico dat de chauffeur liep, maar over het risico dat de gegijzelde liep.

Die had kunnen (neer)vallen, in paniek de baan van de auto in kunnen lopen. En een auto met snelheid is dan ontzettend log en gevaarlijk. Kortom, de situatie was allerminst te voorspellen. De auto kwam ook heel dichtbij de gegijzelde in de buurt, hij rent er net voorlangs. Gelukkig bleef de man overeind en de goede kant uitgaan.

Eind "goed", al "goed" hoor, maar ik neem dingen die zomaar aan, maar stel mezelf vragen bij wat ik zie.
Dit is en blijft mensenwerk onder hoogspanning in een plotseling veranderende situatie. En als buitenstaanders weten we nu eenmaal vaak niet alles.

Daarom zijn mensen als jij ook bij uitstek totaal ongeschikt voor dat soort banen.
Op het moment dat er gehandeld moet worden sta jij nog in je boekje te rekenen welke kans van slagen wat heeft.

Er zijn momenten bij dat soort banen dat geen van de opties zonder risico is. Dat er hoe dan ook andere keuzes waren en dat je nu eenmaal maar 1 seconde hebt om iets te doen.

Dan heb je maar een ding nodig en dat zijn ballen om uberhaupt een keuze te maken, wetende dat een 100% goede keuze niet bestaat.

Dan kunnen later alle boekenwijsheden er weer op losgelaten worden door de theoreticussen.

DuoPenotti

Berichten: 29876
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gijzeling gaande Leidseplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:52


chanicha

Berichten: 12183
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:56

Ik hou wijselijk mijn mond :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:57

Hoe kan het dat iemand die zo vaak verward gedrag heeft vertoond en steeds weer de fout in gaat nog steeds niet de behandeling heeft die nodig is? Dat is de enige manier om recidive te voorkomen... (en nee, dit is geen medelijden met de dader)
Hopelijk krijgt hij tbs.

Electra63

Berichten: 17865
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:59

Sunnda schreef:
Boras schreef:
Ik had het niet over het risico dat de chauffeur liep, maar over het risico dat de gegijzelde liep.

Die had kunnen (neer)vallen, in paniek de baan van de auto in kunnen lopen. En een auto met snelheid is dan ontzettend log en gevaarlijk. Kortom, de situatie was allerminst te voorspellen. De auto kwam ook heel dichtbij de gegijzelde in de buurt, hij rent er net voorlangs. Gelukkig bleef de man overeind en de goede kant uitgaan.

Eind "goed", al "goed" hoor, maar ik neem dingen die zomaar aan, maar stel mezelf vragen bij wat ik zie.
Dit is en blijft mensenwerk onder hoogspanning in een plotseling veranderende situatie. En als buitenstaanders weten we nu eenmaal vaak niet alles.

Daarom zijn mensen als jij ook bij uitstek totaal ongeschikt voor dat soort banen.
Op het moment dat er gehandeld moet worden sta jij nog in je boekje te rekenen welke kans van slagen wat heeft.

Er zijn momenten bij dat soort banen dat geen van de opties zonder risico is. Dat er hoe dan ook andere keuzes waren en dat je nu eenmaal maar 1 seconde hebt om iets te doen.

Dan heb je maar een ding nodig en dat zijn ballen om uberhaupt een keuze te maken, wetende dat een 100% goede keuze niet bestaat.

Dan kunnen later alle boekenwijsheden er weer op losgelaten worden door de theoreticussen.



Er zijn sowieso maar heel weinig mensen geschikt voor de DSI.
Er zijn er maar weinig die door de strenge selectie komen en dan valt er ook nog een aantal af tijdens de opleiding.

Amber_anne

Berichten: 6944
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:08

[***] schreef:
Hoe kan het dat iemand die zo vaak verward gedrag heeft vertoond en steeds weer de fout in gaat nog steeds niet de behandeling heeft die nodig is? Dat is de enige manier om recidive te voorkomen... (en nee, dit is geen medelijden met de dader)
Hopelijk krijgt hij tbs.


Helemaal mee eens. Door constant te bezuinigen op de zorg met lange wachtlijsten tot gevolg blijven dit soort probleem gevallen te lang rondlopen. Er zijn bijvoorbeeld vaak ook ouders of andere mensen in de directe omgeving die al lang aangeven dat het op een dag fout gaat. Daar wordt niks mee gedaan tot het echt fout gaat

Had er niet een tijd geleden iemand in een psychose op mensen lopen insteken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:11

Jester_ schreef:


Georgina vond Osama Bin Laden ook een hele knappe man :')
Die neem ik dus niet serieus.

Pfoe, het bericht van het AD wijst wel uit wat voor gevaarlijk persoon de gijzelnemer dus is... :\
Nu maar hopen dat hij toerekeningsvatbaar is.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-02-22 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17865
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:13

Amber_anne schreef:
[***] schreef:
Hoe kan het dat iemand die zo vaak verward gedrag heeft vertoond en steeds weer de fout in gaat nog steeds niet de behandeling heeft die nodig is? Dat is de enige manier om recidive te voorkomen... (en nee, dit is geen medelijden met de dader)
Hopelijk krijgt hij tbs.


Helemaal mee eens. Door constant te bezuinigen op de zorg met lange wachtlijsten tot gevolg blijven dit soort probleem gevallen te lang rondlopen. Er zijn bijvoorbeeld vaak ook ouders of andere mensen in de directe omgeving die al lang aangeven dat het op een dag fout gaat. Daar wordt niks mee gedaan tot het echt fout gaat

Had er niet een tijd geleden iemand in een psychose op mensen lopen insteken


Hij/zij moet ook wel geholpen willen worden.
Of er moet sprake zijn van een rechterlijke machtiging.

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:21

Als hij zo om is gegaan met zijn ex vriendin en nu dit dan heb ik voor zo’n persoon niet echt de hoop meer dat het een leuke sociale burger kan worden. Ik zeg niet snel dit soort dingen maar hoop dat hij als hij levend uit het ziekenhuis komt niet meer in staat is om nog meer mensen zo zwaar te bedreigen tot erger aan toe.

Moet denken aan het verhaal nog niet zo lang geleden van een 16 jarig meisje dat vergelijkbaar bedreigd werd door een ex. Contactverbod gekregen waar zulke gasten hun reet mee afvegen want ze werd niet veel
later in bijzijn van vriendin op het schoolplein doodgeschoten door hem.

Zebrastreep

Berichten: 9821
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:31

Dat is wel vaker een probleem hier in Nederland dat iemand al tijden in de picture is bij politie en justitie en daarbij regelmatig verward gedrag vertoont er pas wat aan gedaan wordt als het eigenlijk al te laat is.

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Gijzeling gaande Leidseplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:00

Verward gedrag of onder invloed van kun je je ook nog afvragen...

DuoPenotti

Berichten: 29876
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:04

Verward... Dat is onderhand ook wel een mode woord.
Maar idd regelmatig staat dat gelijk aan onder invloed van het een of ander.
Daarnaast als je die dingen doet bij je vriendin, wapens koopt. Ben je dan verward of gewoon een aso zak die niet lekker bij zijn hoofd is. Maar echt wel weet wat hij doet. Maar geleerd heeft dat je daar mee weg komt.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:06

En ondertussen stemt iedereen nog massaal op partijen als de VVD die preventie en jeugdzorg niet hoog in het vaandel hebben, nee sterker nog, gaan er nog even een schepje bij doen door er flink op te willen bezuinigen.

Uiteindelijk worden dan dit soort acties het mogelijke gevolg! Want inderdaad, wachtlijsten zijn enorm en iemand wordt pas echt geholpen als het in feite veel te laat is.

Inderdaad onlangs was er een verwarde jongen die duidelijk in een psychose was en hulp nodig had. Liep te zwaaien met een mes in een weiland achter een schuurtje. In plaats van hulp werd de man op de grond gewerkt en een politiehond greep hem in zijn been. De man kermde het uit terwijl die hond in zijn been zat en een agent erbovenop. Vervolgens schoot een agent op afstand de man nog even dood.
Daar waren verder geen mensen in directe omgeving in gevaar of werden gegijzeld. Maar zo wordt er dus ook omgegaan met echt verwarde personen die geen bomgordel en serieus zeer veel dreiging hebben. Daar had Georgina Verbaan beter haar aandacht op kunnen vestigen.

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:12

Zebrastreep schreef:
Dat is wel vaker een probleem hier in Nederland dat iemand al tijden in de picture is bij politie en justitie en daarbij regelmatig verward gedrag vertoont er pas wat aan gedaan wordt als het eigenlijk al te laat is.



Voor keel doorsnij bewegingen maken hoef je niet verward te zijn, je bent dan wel een enorme engerd.

Er is nog geen misdrijf gepleegd dus kan er ook niet zo veel behalve een contactverbod. Ik denk dat er gekeken moet worden hoe ernstig de bedreigingen zijn en van daaruit bepalen of je zo’n persoon een tijd gaat schaduwen. Echt verschrikkelijk als je zo’n figuur achter je aan hebt, verward of niet.

Ik vraag me af of deze dader echt verward was. De keus niet op het wegrennende slachtoffer te schieten, en op de politie schoot hij wel, doet mij vermoeden dat hij wel wist wat hij deed.