Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:58

Varken was vroeger de composthoop voor het huishouden en zoals Cobbet zei :"the gentleman that pays the rent". Maar het voeren van varkens met voedselresten is verboden in de EU. In plaats daarvan verbranden we het voor energie of mixen we de botten (met die zo nodige fosfor er in!) in beton. Zouden we die recycling van resten voedsel & slachtafval terug naar de varkens doen, kunnen we aardig wat "gratis" vlees produceren zonder zoals nu er graan in te gieten.
Varkens buiten was eerder opruimen achter de oogst aan en in het najaar het bos in voor eikels, etc. Gebeurt soms hier en daar weer door varkens als ploeg in te zetten na de maisoogst bv., maar veel te weinig en ook teveel ervan is geblokkeerd uit waar halen we het meeste winst uit motivatie.
Ik lees nu : meat a benign extravagance van Fairlie Simon , waar veel aangehaald wordt qua het segregeren van de verschillende agrarische takken ipv het elkaar voedende netwerk dat het was en de ellende die het eigenlijk oplevert.
En in de mail een bericht dat het boek van Gabe Brown, dirt to soil ook in het nederlands is verschenen : Rijke grond.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:08

Maar zoals de derogatie nu eraf, dat wordt dan gebracht als beter want milieu en stikstof.

#Goedverhaallekkerkort
Nee wat we eraf halen moet er ook weer op. Wij hebben gruwelijk vruchtbare grond en oogsten dan ook veel van het land.
Dat moet ik nu met ipv KRINGLOOP door mijn eigen mest erop te rijden AANKOPEN in KUNSTmest. Daarvoor is veel gas en vervuiling.
De kunstmest fabrieken stoten extreem veel stikstof uit.
Maar goed verdien model voor de staat dus hebben ze liever dan dierlijke mest….

Maar het is qua regels en wetgeving ook gewoon krom.

Sowieso, ik krijg weide toeslag voor koeien die geslacht worden. Het bedrag is de moeite echt niet waard; €30,-.
Kijk even wat dit vlees extra opbrengt in de schappen :').
Je wordt bedonderd waar je bij staat…

Er zijn veel dingen die ‘makkelijk’ te innoveren zijn in de veehouderij als die achterlijke regeltjes eraf gaan en we daadwerkelijk in zouden gaan zetten op meer kringloop en meer dierwelzijn.
Zijn we dierbewust en milieubewust bezig. Maar daar verdienen ze niet genoeg aan.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:12

Is toch verboden vanwege het risico op ziekteoverdracht? Daar valt wat voor te zeggen, toch?


Veel bijproducten van de humane voeding worden nog wel verwerkt als veevoer.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:17

Derogatie is eraf om het op Europees niveau recht te trekken. Besluit komt dan ook vanuit Brussel en niet van Den Haag.

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:24

fransje23 schreef:
Is toch verboden vanwege het risico op ziekteoverdracht? Daar valt wat voor te zeggen, toch?


Veel bijproducten van de humane voeding worden nog wel verwerkt als veevoer.

Van die ziekteoverdracht problemen is in de praktijk amper/niks terug te vinden, ga er maar rustig van uit dat grote delen van oost-europa dat nog steeds doen en er niks aan de hand is. Wel moet het inderdaad gekookt worden, maar ziektes die overspringen op die manier? Nah, niet naar de dieren en niet naar de mens. En nee zieke dieren voer je niet, die vernietig je/composteer je (afhankelijk van medicijnen ivm werking composthoop en andere gevaren van medicijnresten in de grond).

En ja dat de pulp van de suikerbieten diervoer worden is fijn, maar dat is wat anders dan wat er in restaurant/ziekenhuis/bakkerij over blijft of wat ergens elders niet gegeten wordt/toegankelijk is voor de consument.

Graan verkopen als veevoer levert nu eenmaal meer op evenals "groen" verwerken van restvoedsel/slachtafval/etc. Wat lobby er bij en je hebt flink winst ten koste van gezond verstand en nodige meststoffen kringlopen met de tekorten aan niet alleen kunstmest, maar ook allerlei mineralen en spore-elementen voor gezonde grond voor gras of akkerbouw.

Of als het al wel ingezet wordt gaat dat met verpakking en al de vermaler in :
https://www.nu.nl/uit-andere-media/6211 ... astic.html

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:43

fransje23 schreef:
Derogatie is eraf om het op Europees niveau recht te trekken. Besluit komt dan ook vanuit Brussel en niet van Den Haag.



Maar je kan de landen niet gelijk trekken. We zijn niet te vergelijken en de gronden ook niet.
Het klimaat in Spanje en Italië bijvoorbeeld is volledig. Daardoor hebben zij hele andere opbrengst van het land.
Maar ook andere kwaliteit grond.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:00


tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:11


fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:17

Balko schreef:
fransje23 schreef:
Derogatie is eraf om het op Europees niveau recht te trekken. Besluit komt dan ook vanuit Brussel en niet van Den Haag.



Maar je kan de landen niet gelijk trekken. We zijn niet te vergelijken en de gronden ook niet.
Het klimaat in Spanje en Italië bijvoorbeeld is volledig. Daardoor hebben zij hele andere opbrengst van het land.
Maar ook andere kwaliteit grond.


In Italië hadden ze volgens mij ook derogatie, in Duitsland niet meer.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:55


Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:57

fransje23 schreef:
Volgens mij is het mensen nooit gevraagd of ze varkens wel of niet buiten willen.

Ooit is bedacht dat veel dieren houden voor het vlees in schuren efficiënt is.
Mooi verdienmodel in gebieden met arme zandgrond waar het voor grasland en akkerbouw sappelen was.


Jawel, mensen in de buurt van varkenshouderijen klagen over de stank.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rding-geur

Wellicht is dat op te lossen met een andere manier van houden? geen idee...hier in de buurt zit een bedrijf wat de dieren buiten houdt en ja, dat ruik je al in de auto als je er langs rijdt.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... r-ontdekte

Hier wordt gelijk een deel van het probleem beschreven wat betreft de rekenmodellen en emissies, en ik geloof ook niet dat zoveel dieren bij elkaar op een kleine ruimte gezond zijn voor dier en mens.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:41

Maar die stankoverlast is toch niet van varkens die buiten lopen?
Of lees ik daarover heen?

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:09

Nee van varkens die binnen gehouden volgens mij met een groot aantal op een klein oppervlak.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:27

Elisa2 schreef:
Nee van varkens die binnen gehouden volgens mij met een groot aantal op een klein oppervlak.


Het helpt ook als Westerse Stadse niet op het platteland gaan wonen en daarna klagen.
Accepteer de geuren of zoek een huis ver weg van een boerderij…

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:14

Balko schreef:
Maar zoals de derogatie nu eraf, dat wordt dan gebracht als beter want milieu en stikstof.

#Goedverhaallekkerkort
Nee wat we eraf halen moet er ook weer op. Wij hebben gruwelijk vruchtbare grond en oogsten dan ook veel van het land.
Dat moet ik nu met ipv KRINGLOOP door mijn eigen mest erop te rijden AANKOPEN in KUNSTmest. Daarvoor is veel gas en vervuiling.
De kunstmest fabrieken stoten extreem veel stikstof uit.
Maar goed verdien model voor de staat dus hebben ze liever dan dierlijke mest….

Maar het is qua regels en wetgeving ook gewoon krom.

Sowieso, ik krijg weide toeslag voor koeien die geslacht worden. Het bedrag is de moeite echt niet waard; €30,-.
Kijk even wat dit vlees extra opbrengt in de schappen :').
Je wordt bedonderd waar je bij staat…

Er zijn veel dingen die ‘makkelijk’ te innoveren zijn in de veehouderij als die achterlijke regeltjes eraf gaan en we daadwerkelijk in zouden gaan zetten op meer kringloop en meer dierwelzijn.
Zijn we dierbewust en milieubewust bezig. Maar daar verdienen ze niet genoeg aan.

Doe je beklag bij de kunstmestfabrikant wiens lobby blijkbaar zo sterk is dat de overheid rare beslissingen neemt.
Naar mijn idee hebben boeren zich voor het karretje laten spannen van de de grote bedrijven die heel veel geld verdienen aan boeren. Die bedrijven beweren zich in te zetten voor de boer maar lobbyen alleen in eigen belang.

Roepen dat regels weg moeten is onzin want alle branches laten blijken dat er wel regels nodig zijn. Dat de regels anders moeten dat lijkt me duidelijk.
Ik zou wel wat nieuwe regels weten maar daar zouden heel veel mensen absoluut niet blij mee zijn.
Voorbeeldje? Vlees mag niet van buiten de EU geïmporteerd worden en ook niet vanuit EU geëxporteerd. Sowieso voedsel dat met subsidie geproduceerd is mag EU niet uit. Dubbeldoel-rassen moet de standaard zijn.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:23

Balko schreef:
Elisa2 schreef:
Nee van varkens die binnen gehouden volgens mij met een groot aantal op een klein oppervlak.


Het helpt ook als Westerse Stadse niet op het platteland gaan wonen en daarna klagen.
Accepteer de geuren of zoek een huis ver weg van een boerderij…


Er zit natuurlijk wel een grens aan acceptatie.
Als het aantal varkens in je omgeving in 20 jaar met 170% toeneemt van 72.000 naar 194.000 mag je best klagen volgens mij?

Rekenmodellen kunnen dan zeggen dat het meevalt met de stank maar we weten dat een papieren werkelijkheid niet altijd de praktijk is.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:34

Nou wij hebben hier geen mega stallen. En de stallen en koeien waren er al en toch kunnen nieuwkomers klagen. En die klagen over werkelijk alles, en komen uit de stad.
Blijf dan lekker tussen de uitlaatgassen zitten :') .

Wij hadden het bedrijf naast een BOERENcamping. Het bedrijf zat daar al dik 200 jaar denk bijna 300 zelfs.
En dan durfden campinggasten te klagen over de opdrijfbel en die enkele avond dat het landwerk door ging. Of de quad die de koeien ophaalde als ze ver achterin liepen.
Nou veeg mij dan maar op hoor :')….
Gelukkig zitten we er nu verder vandaan maar nog is er wel eens geklaag omdat we het land nog steeds in bezit hebben en er een paar dagen per jaar gewerkt word. Is maisland geworden dus vaak is het niet…

Janneke2

Berichten: 22872
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:37

Korte samenvatting van het plan van de 2500 boeren, van de site van de triodos bank (letterlijk : de derde weg bank)
(er staat ook een langere /de volledige? versie op hun site)

10 aanbevelingen voor een échte omslag

Steeds meer boeren laten zien dat het kan: werken zonder kunstmest, geen veevoer importeren en de grond bemesten met alleen eigen koeienmest. Het is goed voor de bodem en geeft een rijke biodiversiteit. Triodos Bank ondersteunt daarom het Groenboerenplan voor een nieuw perspectief voor boeren. Deze aanbevelingen worden op 6 juli aan de ministers Staghouwer (Landbouw) en Van der Wal (Natuur en Stikstof) gestuurd uit naam van duizenden biologische, biodynamische en ecologisch werkende boeren.

* Duurzaam boeren moet worden beloond, ze krijgen hiervoor een eerlijke prijs.
* Richt je met beprijzen en wetgeving op bronmaatregelen (de biologische sector laat zien dat dierwaardige landbouw zonder kunstmest of bestrijdingsmiddelen prima mogelijk is).
* Streef naar grondgebonden landbouw (dus genoeg ruimte voor vee zodat er geen overbodige mest verdwijnt).
* Zorg voor maatwerk bij de uitwerking. En zorg er dus voor dat boeren die zich willen aanpassen door kunnen.
* Ondersteun boeren die verduurzamen.
* Zorg voor voorlichting over duurzame voeding.
* Versterk de positie van de boer door te investeren in kortere ketens.
* Grondbeleid moet ten dienste staan van duurzame landbouw, maak het dus mogelijk dat de nieuwe generatie boeren die het anders willen ook toegang krijgen tot grond.
* Onderwijs en onderzoek moet meer aandacht besteden aan kennis over ecologie, biologie en voeding.
* Zorg voor rechtvaardige regelgeving.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:11

Balko schreef:
Nou wij hebben hier geen mega stallen. En de stallen en koeien waren er al en toch kunnen nieuwkomers klagen. En die klagen over werkelijk alles, en komen uit de stad.
Blijf dan lekker tussen de uitlaatgassen zitten :') .

Wij hadden het bedrijf naast een BOERENcamping. Het bedrijf zat daar al dik 200 jaar denk bijna 300 zelfs.
En dan durfden campinggasten te klagen over de opdrijfbel en die enkele avond dat het landwerk door ging. Of de quad die de koeien ophaalde als ze ver achterin liepen.
Nou veeg mij dan maar op hoor :')….
Gelukkig zitten we er nu verder vandaan maar nog is er wel eens geklaag omdat we het land nog steeds in bezit hebben en er een paar dagen per jaar gewerkt word. Is maisland geworden dus vaak is het niet…


Grote kans dat die mensen overal zouden klagen.
Ik snap dat ook niet!

Maar sommige klachten zijn gewoon wel terecht.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 10:01

Ja ik heb de petitie getekend van de triodos bank, lijkt me een heel goed alternatief.

Ik weet niet in hoeverre de klachten over de varkens stank terecht is, volgens mij zitten de grote varkensbedrijven vooral in Brabant en het zal wel een verhaal zijn wat aan beide kanten klopt. Er is stankoverlast en er zijn mensen die om alles zeuren.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:40

Balko schreef:
Nou wij hebben hier geen mega stallen. En de stallen en koeien waren er al en toch kunnen nieuwkomers klagen. En die klagen over werkelijk alles, en komen uit de stad.
Blijf dan lekker tussen de uitlaatgassen zitten :') .

Wij hadden het bedrijf naast een BOERENcamping. Het bedrijf zat daar al dik 200 jaar denk bijna 300 zelfs.
En dan durfden campinggasten te klagen over de opdrijfbel en die enkele avond dat het landwerk door ging. Of de quad die de koeien ophaalde als ze ver achterin liepen.
Nou veeg mij dan maar op hoor :')….
Gelukkig zitten we er nu verder vandaan maar nog is er wel eens geklaag omdat we het land nog steeds in bezit hebben en er een paar dagen per jaar gewerkt word. Is maisland geworden dus vaak is het niet…


Import klaagt bijna altijd. Over stank, over kuilen in het pad over toerisme, over hanen, over een hoopje paardenmest langs het pad, over een kettingzaag.. 'Ik ben hier voor m'n rust komen wonen', zeggen ze dan.
Heel vervelend. Temeer daar er onder de nieuwkomers zijn die in het najaar dagenlang met de bladblazer in de weer zijn.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:49

Herkenbaar.
Ik kwam soms bij een oude rijhal van ruim 100 jaar oud. Prachtig gebouw met binnen op de muren dingen als schilderingen en spreuken van Steinbregt.
Het is echt enkel een rijhal, geen stal. Dus mensen komen op gezette tijden met de trailer en gaan daarna weer.
Inmiddels is er een woonwijkje omheen gebouwd en je raad het al, de kers verse bewoners hebben last van de paarden :roll:

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:53

Ben benieuwd of de CETA erdoor komt.
Dan is een eerlijke prijs voor de Nederlandse boer verder weg dan ooit…
Ik begin de draad echt kwijt te raken en de moed zakt steeds verder in de schoenen

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:37

Groen Links, PVDD, BBB, zijn onder andere tegen CETA.... echt klote als PVDA zich laat overhalen, daar lijkt het nu wel op.....
CETA is echt een ramp.

Al deze zaken waren vermoedelijk toch niet gebeurd als we massaal iets meer links van het spectrum hadden gestemd... ofwel: gewoon wat groener.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:27

Daar ben ik het niet mee eens, links lijkt tegenwoordig het nieuwe rechts te zijn. Groener is niet per definitie de oplossing (al ben ik altijd voor meer groen) maar een hervorming voor de boeren en vooral de marktwerking is belangrijk. PVDA is een draaikonten partij geworden, dat blijkt wel weer.

Vroeger was er al dat geklaag, wij zaten ooit in een stichting die ruiterpaden beheerde..werd er geklaagd over kuilen in zandwegen wat zogenaamd door paarden zou komen. Maar het kwam juist door auto's en de rijkelui die hun huizen hadden gekocht in het bos. (dit was 25 jaar geleden)