Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10499
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:30

Waarom wordt je rekening hoger?

fransje23

Berichten: 15390
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:36

mysa schreef:
Oh, vrééselijk gecompliceerd proces. Zeggen de ambtenaren van de bd. ;)


Is het ook niet zo zeer voor de producten in "ruwe vorm" zoals een appel maar wel voor bijvoorbeeld appelmoes, appelsap etc.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:38

elnienjo schreef:
mysa schreef:
BTW naar 0% op groente en fruit is nu het plan, toch? Goed idee. En dan inderdaad compenseren door snoep en snacks naar 21% te doen.

Je rekening wordt daardoor juist vele malen hoger, dus liever niet!
Bovendien met de huidige prijzen van fruit en groente is het met 9% korting nog steeds duur, dus het is niet dat je daardoor meer fruit en groente gaat kopen natuurlijk. Zeker niet als de andere producten nog hoger worden belast.


Nee toch?! Want alles wat gezond is wordt betaalbaarder, en alles dat ongezond is wordt duurder. Dus men koopt meer 'gezonde' zaken... althans: dat is de bedoeling.
Een suikertax heeft in andere landen al voor gewichtsreductie gezorgd.

70% van de mensen op de IC tijdens Corona had overgewicht, en overgewicht en daarmee samenhangende klachten kosten de gezondheidszorg enorm veel geld.

We gaan dus hopelijk gewoon veel besparen.

Maar eerlijk?! Zolang er Unilevers bestaan en Rutte op het pluche zit, zie ik het niet zo'n vaart lopen.
Er wordt teveel geld verdiend aan ziekmakende voeding.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:41

Pantykous schreef:
Maar consumentenmelk is helemaal het issue niet, kunnen we makkelijk wat van kwijt. Zou me eerder druk maken om de toevoer van babyvoeding, patientenondersteunende voeding, supplementen en de productie van medicatie bv. Dat staat allemaal onder druk als de melkproductie terug loopt. En dat doet ie overigens al jaar op jaar.


Wellicht kunnen we wat inleveren op de 764 smaken vla en puddinkjes van 27 verschillende merken die vervolgens in de 50% gaan omdat het aanbod stiekum eigenlijk groter is dan de vraag en waardoor mensen dat dan toch kopen „omdat het nu goedkoop is“ terwijl ze het eigenlijk niet nodig hadden en ook niets toevoegd aan de gezondheid.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:57

Ninx schreef:
elnienjo schreef:

BTW naar 0% op groente en fruit is nu het plan, toch? Goed idee. En dan inderdaad compenseren door snoep en snacks naar 21% te doen.

Je rekening wordt daardoor juist vele malen hoger, dus liever niet!
Bovendien met de huidige prijzen van fruit en groente is het met 9% korting nog steeds duur, dus het is niet dat je daardoor meer fruit en groente gaat kopen natuurlijk. Zeker niet als de andere producten nog hoger worden belast.


Nee toch?! Want alles wat gezond is wordt betaalbaarder, en alles dat ongezond is wordt duurder. Dus men koopt meer 'gezonde' zaken... althans: dat is de bedoeling.
Een suikertax heeft in andere landen al voor gewichtsreductie gezorgd.

70% van de mensen op de IC tijdens Corona had overgewicht, en overgewicht en daarmee samenhangende klachten kosten de gezondheidszorg enorm veel geld.

We gaan dus hopelijk gewoon veel besparen.

Maar eerlijk?! Zolang er Unilevers bestaan en Rutte op het pluche zit, zie ik het niet zo'n vaart lopen.
Er wordt teveel geld verdiend aan ziekmakende voeding.

Er is een antizuivel en antivlees lobby gaande dus de kans bestaat dat ze dat onder ongezond gaan inschalen. Koekjes maakt me niet uit, zelf bakken is vele malen lekkerder met echte boter. Basisbakproducten moeten dan wel ook gewoon betaalbaar blijven.

fransje23

Berichten: 15390
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:04

Er moet nog heel veel water onder de brug door voor de zuivel- en vleeslobby overruled wordt. Vergis je daar niet in. Ze gaan gezellig met Rutte mee op tal van handelsmissies.
Daarbij er is slechts een kleine groep echt vegan.

De roep om eerlijker vlees en zuivel wordt wel groter.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:06

mysa schreef:
OleJon schreef:
Zuivel en vlees is een onderdeel van een normaal dieet. Werd niet voor niks de witte moter genoemd


Hangt van je definitie van 'normaal' af.

De witte motor was een reclameslogan van de zuivelindustrie. Net als Joris Driepinter.


Staat anders wel in de schijf van 5

fransje23

Berichten: 15390
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:09

OleJon schreef:
Staat anders wel in de schijf van 5


Moet je nagaan hoe effectief de lobby is!

Merendeel van de wereldbevolking heeft lactoseintolerantie en melkproducten is in veel delen van de wereld niet iets wat in het dagelijkse menu hoort.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:15

tja, dan drink je het niet, ik zie het probleem niet. Maar aangezien ik niet lactose intolerant ben drink ik graag een glas melk

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:21

Kinke schreef:
tja, dan drink je het niet, ik zie het probleem niet. Maar aangezien ik niet lactose intolerant ben drink ik graag een glas melk

Ik ook, vooral als latte trouwens. Maar zuivel is natuurlijk meer dan enkel melk, Nederlanders zijn kaaskoppen. En vergeet de boter, room en yoghurt niet.

Janneke2

Berichten: 22786
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:35

OleJon schreef:
dorientjuh schreef:
https://nos.nl/l/2435495

Hierbij de eerste voorgestelde stappen naar duurzame landbouw/ veehouderij in Nederland, wat hopelijk wordt overgenomen door onze overheid.

Ik zou het eigenlijk wel goed vinden als vlees en zuivel en stuk duurder wordt. Het moet weer een wat luxer product worden. Ook beter voor onze gezondheid.



Zijn de boodschappen nog niet duur genoeg dan? Als het naar de boer gaat heb ik er geen probleem mee maar de supermarkten die innen alleen maar.
Zuivel en vlees is een onderdeel van een normaal dieet. Werd niet voor niks de witte moter genoemd


Heb je die tien punten überhaupt bekeken...?

Wat jij zegt dat het geld naar de boer moet en niet naar de tussenhandel etc staat daar juist in.

('Melk, de witte motor' is een reclame leus. Nooit geloven. Als vrouw op mijn leeftijd houd je je botten er ook niet sterk mee.)

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:33

elnienjo schreef:
Kinke schreef:
tja, dan drink je het niet, ik zie het probleem niet. Maar aangezien ik niet lactose intolerant ben drink ik graag een glas melk

Ik ook, vooral als latte trouwens. Maar zuivel is natuurlijk meer dan enkel melk, Nederlanders zijn kaaskoppen. En vergeet de boter, room en yoghurt niet.


Heerlijk, koude melk vers uit de tank. Of een lekker stuk belegen kaas

fransje23

Berichten: 15390
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:04

Nederlanders zijn kaaskoppen maar als het aan Friesland Campina en andere grote zuivelfabrikanten ligt de rest van de wereld straks ook.
Landen zonder zuivelcultuur worden door de nieuwe zendelingen bekeerd tot het gebruik van zuivel.

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:09

Weet niet wie het zei, maar momenteel word de melk steeds schaarser en daarom de melkprijs ook steeds hoger.
Dus er is geen melkoverschot in Nederland.

Wel leuk, wij gaan nu rauwe melk verkopen. Hoop veel burgers te zien en te kunnen laten zien hoe het werkelijk op de boerderij eraan toe gaat :D.


Ik hoop dat Rutte snel aftreed of het kabinet valt. Hij begint enge trekjes te vertonen en de ellende die hij achterlaat voor de gemiddelde burger is verschrikkelijk….
Ik wil dan ook gewoon vanuit huis wat producten voor normaal geld gaan verkopen. Hopelijk kan iedereen dan nog blijven genieten van een goed en eerlijk product voor eerlijk geld…

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:11

fransje23 schreef:
Nederlanders zijn kaaskoppen maar als het aan Friesland Campina en andere grote zuivelfabrikanten ligt de rest van de wereld straks ook.
Landen zonder zuivelcultuur worden door de nieuwe zendelingen bekeerd tot het gebruik van zuivel.

En wat is daar het probleem mee? Wij zijn hier toch ook overspoeld met allerlei buitenlandse voedingsmiddelen die hier nu ook frequent gegeten worden. Kaas is ons paradepaardje.

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:20

Rauwe melk vers uit de koeltank... oh, dat is lekker. Dat smaakt tenminste naar melk.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:21

Als je massaal melkpoeder exporteert dan raakt het een keer op natuurlijk. Logisch dat NL niet én China én de US van melkpoeder kan voorzien.

(En ja, ik weet dat NL niet de grootste is, het is ook maar een heel klein landje).

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:30

Waarom heeft Amerika dan niet genoeg eigen productie? Ruimte genoeg voor koeien daar.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:34

elnienjo schreef:
Waarom heeft Amerika dan niet genoeg eigen productie? Ruimte genoeg voor koeien daar.


Wel genoeg, niet de juiste kwaliteit ;)
Zoek maar even op baby formula crisis 2022

Uiteraard komt niet al die melk ook uit NL trouwens. Als ik me niet vergis importeert NL zelf ook melk en zelfs meer dan het exporteert.

Uiteindelijk zal de wereld gewoon niet herstellen als we vast blijven houden aan globalisatie.
Loslaten zullen we ook niet (minder winst en money rules). Dus we zullen ons moeten voorbereiden op een woestijn in Italie, dat werd toch al gekscherend noord-afrika genoemd. Meer overstromingen en geen gletschers meer (20% van de berghutten in de alpen dreigt momenteel de sluiting ivm water tekort).

Ik heb eerlijk gezegt geen hoop dat dit veranderd maar wil het ook niet negeren.

fransje23

Berichten: 15390
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:48

Met een voedingspatroon op basis van dierlijke eiwitten dreigt er die eerder voedsel schaarste op de wereld. Een plant kweken en eten is nu eenmaal efficiënter dan een plant kweken, door een dier laten eten en vervolgens de dierlijke producten eten. Daar hebben we simpelweg een te kleine aarde voor.
Tweede punt is dat een westerse eetcultuur voor overgewicht zegt.

Bedenk dat wat wij allemaal hier eten ook veelal actief in de markt gezet is of nog stamt uit het koloniale verleden.
In Azië ga je geen mienestjes of lange plakken kroepoek vinden, in Italië niet de kleine macaroni elleboogjes.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:51

Elleboogjes, dat doet denken aan Älplermagronen, dé beste vetmester met zo weinig mogenlijk vitamine :Y) (om het goed te maken doe je er dan een schep appelmoes op)

Wel lekker trouwens maar way beyond de kalorie behoefte van de gemiddelde mens _O-

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 03:52

OleJon schreef:
dorientjuh schreef:
https://nos.nl/l/2435495

Hierbij de eerste voorgestelde stappen naar duurzame landbouw/ veehouderij in Nederland, wat hopelijk wordt overgenomen door onze overheid.

Ik zou het eigenlijk wel goed vinden als vlees en zuivel en stuk duurder wordt. Het moet weer een wat luxer product worden. Ook beter voor onze gezondheid.



Zijn de boodschappen nog niet duur genoeg dan? Als het naar de boer gaat heb ik er geen probleem mee maar de supermarkten die innen alleen maar.
Zuivel en vlees is een onderdeel van een normaal dieet. Werd niet voor niks de witte moter genoemd

Boer krijgt ca. 14% van de verkoopprijs en de supermarkt ook zoiets. Rest van het geld verdwijnt naar andere bedrijven binnen de agro-industrie.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 04:03

elnienjo schreef:
Ik wilde net bij de Jumbo een bakje Hollandse garnalen meenemen maar dat was boven de 10 euro! Prijzen gaan al over de kop zonder dat er extra belasting over geheven wordt. Voedsel moet altijd in de lage BTW vallen en de 9% vind ik al extreem voor basisvoeding.

Garnalen zijn geen basisvoeding.
Vissers zeggen dat de prijzen hoog zijn vanwege brandstofprijs, ze moeten nu 1,10 ipv 0,50 voor een liter diesel betalen... Ik vraag me dan af waarom diesel aan de pomp 2,20 moet kosten.

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:24

herr_balou schreef:
Boer krijgt ca. 14% van de verkoopprijs en de supermarkt ook zoiets. Rest van het geld verdwijnt naar andere bedrijven binnen de agro-industrie.


Waar vindt je deze informatie? Ben oprecht erg benieuwd waar het dan allemaal heen gaat.

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:25

herr_balou schreef:
elnienjo schreef:
Ik wilde net bij de Jumbo een bakje Hollandse garnalen meenemen maar dat was boven de 10 euro! Prijzen gaan al over de kop zonder dat er extra belasting over geheven wordt. Voedsel moet altijd in de lage BTW vallen en de 9% vind ik al extreem voor basisvoeding.

Garnalen zijn geen basisvoeding.
Vissers zeggen dat de prijzen hoog zijn vanwege brandstofprijs, ze moeten nu 1,10 ipv 0,50 voor een liter diesel betalen... Ik vraag me dan af waarom diesel aan de pomp 2,20 moet kosten.


En ze mogen niet meer pulsvissen, wat hen heel veel brandstof scheelde!