Waar vind ik echt (geverifieerd) nieuws?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Waar vind ik echt (geverifieerd) nieuws?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 18:57

Al jaren lees ik online het nieuws, maar sinds Corona en nu met de oorlog in Oekraïne is “mijn” krant (PZC/onderdeel van de AD groep), meer en meer bezig met zo veel mogelijk “nieuws” per dag te publiceren. Blijkbaar is daar behoefte aan en verkoopt dat goed, maar ik wordt er bang en onzeker van, en dat terwijl het niet altijd nodig is, er is ook veel nieuws wat achteraf niet waar bleek te zijn omdat er onvoldoende tijd was om het te verifiëren. “Prive/story” niveau in mijn ogen i.p.v. echt nieuws en niet waar ik op zit te wachten.

Maar nu dus de vraag, ik wil graag weten wat er echt gebeurd, niet als eerste op de hoogte zijn van het nieuwste gerucht en dan zo veel mogelijk achter elkaar. maar gewoon een overzicht van het nieuws van de dag/week, geverifieerd echt nieuws dus.
Waar vind ik dat nog? Welke sites zijn “echt”?
Ik hoef geen complot theorieën ed te zien maar gewoon het nieuws...

Minder nieuws kijken is sowieso al iets wat ik doe, maar ik loop er dan tegenaan dat je de hele “livestream” moet terug lezen om iets mee te krijgen van wat is gebeurd, waarin dus ook volop ongeverifieerd nieuws staat wat ik dus niet zoek
Laatst bijgewerkt door boeflover op 02-03-22 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waar vind ik echt (geverifieerd) nieuws?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:09

Het schijnt dat er inderdaad nepnieuws in omloop is.Ik heb 2 kranten van verschillende groepen,1 van dezelfde groep als het AD en 1 van een hele andere groep nl. de Telegraaf.Dus ik krijg vaak het nieuws vanuit diverse hoeken.Verder kun je nog nieuws krijgen van de tv of via internet.Zeker dat laatste is vaak heel erg gekleurd want in feite kan iedereen daar opzetten wat hij wil.Ik vergelijk het allemaal met elkaar.Helaas is het de laatste tijd voornamelijk een hoop narigheid.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:11

Gewoon nos.nl? Of het journaal kijken. Ben je ook bijgepraat.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 19:13

anjali schreef:
Het schijnt dat er inderdaad nepnieuws in omloop is.Ik heb 2 kranten van verschillende groepen,1 van dezelfde groep als het AD en 1 van een hele andere groep nl. de Telegraaf.Dus ik krijg vaak het nieuws vanuit diverse hoeken.Verder kun je nog nieuws krijgen van de tv of via internet.Zeker dat laatste is vaak heel erg gekleurd want in feite kan iedereen daar opzetten wat hij wil.Ik vergelijk het allemaal met elkaar.Helaas is het de laatste tijd voornamelijk een hoop narigheid.

Thanks, dat vergelijken en nog meer lezen wil ik echter niet omdat het me zo aangrijpt en me angstig maakt. Ik wil graag enkel de feiten (kort en bondig) weten om enigszins bij te blijven, en zo min mogelijk randzaken.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:13

Telegraaf is de slechtste krant voor het nieuws. Ook het AD is wat van het snelle nieuws.

Zelf lees ik de NRC app (betaald), die doen vaak goed onderzoek. Tevens kijk ik vaak even op Twitter maar dan moet je wel goed kunnen filteren.

NOS is prima voor “snel” nieuws. Verdieping zou ik Volkskrant / NRC pakken.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 19:20

Ierpier schreef:
Gewoon nos.nl? Of het journaal kijken. Ben je ook bijgepraat.

Dat is dus zo’n website waar ik nog nooit op heb gekeken, maar ik vind daar gelijk een kort en bondig overzicht van wat er is gebeurd op dag 7 en er staat bij een paar dingen ook al direct bij dat het onmogelijk was te verifiëren dus mogelijk niet 100% correct.
Precies wat ik zoek. Thanks!

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:23

Ik gebruik al jaren de nos teletekst app, geen reclame, geen plaatjes, overzichtelijk nieuws

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:25

MarlindeRooz schreef:
Telegraaf is de slechtste krant voor het nieuws. Ook het AD is wat van het snelle nieuws.

Zelf lees ik de NRC app (betaald), die doen vaak goed onderzoek. Tevens kijk ik vaak even op Twitter maar dan moet je wel goed kunnen filteren.

NOS is prima voor “snel” nieuws. Verdieping zou ik Volkskrant / NRC pakken.

De Telegraaf is voor buitenlands nieuws juist heel goed omdat ze veel journalisten in het buitenland hebben zitten.De AD-groep heeft dat veel minder dus dan heb je het nieuws niet uit de eerste hand.De Volkskrant heb ik 30 jaar lang gelezen maar die vond ik (toen) absoluut niet objectief. Daarom opgezegd.NRC Handelsblad heb ik geen klik mee ,is voor een andere doelgroep dan ik.Het is nu eenmaal zo dat iedereen anders is en daarom zijn er verschillende kranten.Als ze echt willens en wetens nepnieuws publiceren dan raken ze hun abonnees kwijt want leugens komen altijd uit.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:29


callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:19

Elanor schreef:
https://www.decorrespondent.nl vind ik erg prettig en van doorgaans goede kwaliteit. :)

Wilde ik net zeggen. Geen "nieuws om het nieuws zijn" maar veel meer achtergrond, waardoor je alles meer in perspectief kunt zien. Ook onderwerpen die niet het nieuws halen, maar wel belangrijk zijn.
En: geen reclame! Alles wordt betaald door de leden.
Ik zal een paar artikelen voor je opzoeken en delen, want dat mag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waar vind ik echt (geverifieerd) nieuws?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:24

Idd NOS Teletekst! Kort en bondig het nieuws.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Waar vind ik echt (geverifieerd) nieuws?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:39

Ik kan De Correspondent ook aanraden, en daarnaast vind ik Follow the money ook heel fijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:58

callippo schreef:
Elanor schreef:
https://www.decorrespondent.nl vind ik erg prettig en van doorgaans goede kwaliteit. :)

Wilde ik net zeggen. Geen "nieuws om het nieuws zijn" maar veel meer achtergrond, waardoor je alles meer in perspectief kunt zien. Ook onderwerpen die niet het nieuws halen, maar wel belangrijk zijn.
En: geen reclame! Alles wordt betaald door de leden.
Ik zal een paar artikelen voor je opzoeken en delen, want dat mag.

Wel rekening mee houden dat het veel opinie is. En dan mee name de linkse Amsterdamse opinie. Niet heel objectieve journalistiek.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:13


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:07

En gewoon een abo op blendle?

Dan kun je van alle kranten wat pakken. Maakt het ook weer makkelijker om te vergelijken en je eigen mening te vormen ipv. 1 invalshoek die 1 redactie heeft uitgekozen, tijdens de vergadering op maandagochtend zegmaar :+

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Waar vind ik echt (geverifieerd) nieuws?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:24

Kijk ook verder dan de neus lang is. Dus ook de zgn. 'nepnieuws'sites, want daar komt echt af en toe wel waarheid vandaan.
Ik betaal nergens voor een krant, maar lees dus overal en nergens.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Waar vind ik echt (geverifieerd) nieuws?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:34

Lees je Engels? Het valt me tegen dat ie hier nog niet genoemd is. Reuters.com