Maandag gaat de sirene weer om 12:00 uur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:26

elnienjo schreef:
Het is toch normaal dat die gaat. Als het echt alarm is zou 't wel heel toevallig zijn als dat om exact 12 uur afgaat en het zal dan ook niet stoppen na dat testrondje. Vind 't bizar dat ze dat nu zo lopen op te blazen in de media. Allemaal onnodige angstaanjagerij.


Kan me goed voorstellen dat als je als vluchteling uit Oekraine hier komt en je het luchtalarm hoort, je flink schrikt.. beter dat ze weten dat het standaard is hier.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:27

Cayenne schreef:
elnienjo schreef:
Het is toch normaal dat die gaat. Als het echt alarm is zou 't wel heel toevallig zijn als dat om exact 12 uur afgaat en het zal dan ook niet stoppen na dat testrondje. Vind 't bizar dat ze dat nu zo lopen op te blazen in de media. Allemaal onnodige angstaanjagerij.


Het is juist om te voorkomen dat mensen schrikken.

We schrikken daar toch nooit van? Nu wordt er aangepraat dat we ervan kunnen schrikken waardoor mensen juist gaan schrikken terwijl ze normaal gewoon denken ohja eerste maandag van de maand.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Maandag gaat de sirene weer om 12:00 uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:31

Door de oorlog in de Oekraïne zit de angst bij sommige mensen -waaronder oa oorlogsslachtoffers- er goed in.
Het luchtalarm kan dus nu wel voor flinke schrikreacties zorgen.
Heel netjes dus dat ze het even laten weten en ook in sommige gemeenten de aankondiging vertalen.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:31

Ik kan me dat ook voorstellen. Poetin is er gek genoeg voor om iets in het westen te flikken. Het is beter om gewaarschuwd te worden.
Ik heb een kennis van mij ook een reminder gestuurd. Die arme jongen is helemaal in de stress op het moment over Oekraïne. Hij waardeerde het.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Maandag gaat de sirene weer om 12:00 uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:08

Bij mijn vriend (Zaandam) ook niks...

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:15

elnienjo schreef:
Het is toch normaal dat die gaat. Als het echt alarm is zou 't wel heel toevallig zijn als dat om exact 12 uur afgaat en het zal dan ook niet stoppen na dat testrondje. Vind 't bizar dat ze dat nu zo lopen op te blazen in de media. Allemaal onnodige angstaanjagerij.

Aangezien tegenwoordig alles geautomatiseerd is, is het helemaal niet ondenkbaar om exact om 12 uur de pleuris te laten uitbreken. En daarbij, als ik buiten ben kan ik meerdere van die dingen horen en ik kan je vertellen dat ze niet synchroon gaan...

MallyBelly

Berichten: 3534
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Maandag gaat de sirene weer om 12:00 uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:24

Hier niks gehoord. Zowel de stad zelf niet als de omliggende dorpen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 16:33

Cayenne schreef:
Door de oorlog in de Oekraïne zit de angst bij sommige mensen -waaronder oa oorlogsslachtoffers- er goed in.
Het luchtalarm kan dus nu wel voor flinke schrikreacties zorgen.
Heel netjes dus dat ze het even laten weten en ook in sommige gemeenten de aankondiging vertalen.

Precies dit ;)

Ik schrik niet van het luchtalarm op maandag 12 uur. Maar ik kan me voorstellen dat anderen wél kunnen schrikken. En nu met Oekraïne al helemaal.

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:36

Jolien87 schreef:
Hier in Deventer heb ik ook niks gehoord :n

Ik ook niet. Ik zit/zat op het industrieterrein. Maar hoor hem wel vaker niet, dus dit ligt meer aan mij. :')

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:38

nicole_floor schreef:
Jolien87 schreef:
Hier in Deventer heb ik ook niks gehoord :n

Ik ook niet. Ik zit/zat op het industrieterrein. Maar hoor hem wel vaker niet, dus dit ligt meer aan mij. :')


Hier ook Deventer, maar wel gehoord hoor! Wel heel kort inderdaad.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Maandag gaat de sirene weer om 12:00 uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:18

Niks gehoord, ik was wel onderweg maar normaal hoor je hem wel binnen de bebouwde kom. Maar niks dit keer

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Maandag gaat de sirene weer om 12:00 uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:38

Ja hier in Breda wel hoor, mijn moeder werd er (onbewust) wakker van. Ik moest er dankzij dit topic wel aan denken, zou zo 1.2.3 niet weten dat het de eerste maandag van de maand is.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:49

elnienjo schreef:
We schrikken daar toch nooit van? Nu wordt er aangepraat dat we ervan kunnen schrikken waardoor mensen juist gaan schrikken terwijl ze normaal gewoon denken ohja eerste maandag van de maand.


Dit vind ik wel heel ver gezocht hoor :+ Fijn dat ze in deze tijden even waarschuwen, ook fijn voor de Oekraïense medemensen die hier al zijn, zodat ze weten dat dit eraan komt.

Ik heb hem overigens in Utrecht niet gehoord, en hoor hem normaal altijd.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Maandag gaat de sirene weer om 12:00 uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:02

Naar mijn idee duurde het korter. Collega en ik zaten er allebei op te wachten

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:38

Ik vind het vooral fijn dat TS het heeft genoemd, zodat mensen die eventueel contact hebben met vluchtelingen of andere mensen die er gevoelig voor zijn er aan denken. Voor ons is het (meestal) vanzelfsprekend dat het luchtalarm loeit op de eerste maandag van de maand. Juist dit zorgt er voor dat sommige mensen denken: oliebol, laat ik dat even tegen Pietje zeggen, hij is nieuw in Nederland.

Heel fijn dus! :D

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Maandag gaat de sirene weer om 12:00 uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:44

Hij ging luid en duidelijk af. Er staat bij zo’n ding op het dak van de flat. Onmogelijk om die te missen.

Nu zat ik ook nog met een klant aan de telefoon, die vroeg wat er gebeurde, want er was plotseling zo’n lawaai :+

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:50

Marilu schreef:
He, daar had ik nog nooit van gehoord, dat in Nederland maandelijks de sirenes getest worden ?!
Op mijn werk gebeurt dat wel, maar verder gebeurt dat niet in het 'openbare leven' in België.

Tot 2018 gebeurde dat in België eens in de drie maanden.

In Nederland zijn er ook perioden geweest waarin niet werd getest, o.a. net na de val van de Berlijnse Muur.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luchtalarm

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:24

Hiraeth schreef:
Ik vind het vooral fijn dat TS het heeft genoemd, zodat mensen die eventueel contact hebben met vluchtelingen of andere mensen die er gevoelig voor zijn er aan denken. Voor ons is het (meestal) vanzelfsprekend dat het luchtalarm loeit op de eerste maandag van de maand. Juist dit zorgt er voor dat sommige mensen denken: oliebol, laat ik dat even tegen Pietje zeggen, hij is nieuw in Nederland.

Heel fijn dus! :D

Precies dit :j