Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:36

In onze gemeente ook nog niks centraal geregeld. Maandagavond is er een voorlichtingsavond in het gemeentehuis. Maar eens luisteren wat ze inmiddels hebben bedacht! We krijgen wel iedere week netjes een update van takecare b&b maar nog geen intakegesprek gehad tot nu toe.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:02

mirim schreef:
Nuscaniels jij hebt hetzelfde ‘geluk’ als wij.
Elkaar een beetje verstaan is wel heel fijn.
Ook wij zijn heel wat tijd kwijt aan de gezellige gesprekken aan tafel .
Maar ik zou die tijd nu niet willen ruilen voor een hele avond bankhangen.

Heeft iemand al ervaring met het aangeven en naar de dierenarts gaan met meegenomen huisdieren ?
Voor honden is het vrij duidelijk
Maar wij hebben nu twee katten hier.
En als ik het goed begrepen heb moet ik die toch ergens registeren .
Maar onze dierenarts geeft eigenlijk ‘niet thuis’.
Of liever gezegd de assistente
De dierenarts zelf heb ik niet gesproken

In principe zou medische zorg voor de meegekomen huisdieren hier gratis zijn. Ook vooral dat ze gevaccineerd worden want dat zijn ze vaak niet en iets als rabies is echt nodig.Echter, die dierenartsen moeten dan zien de kosten te verhalen op de regering,gemeente of wat dan ook,en dat blijkt niet te lopen.Vandaar dat sommige dierenartsen nu afhoudend doen. Dit is mij verteld door mijn vriendin die nogal in het hondenwereldje zit en dit uit gesprekken op straat met andere hondenbezitters heeft vernomen.Dus het is van horen-zeggen en ik sta niet in voor het 100% waarheidsgehalte.Wat dan wel zeker waar is,is dat een noodzakelijke operatie van een dier wel gedaan werd.Zonder wachttijd naar ik vernam.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:11

anjali schreef:
mirim schreef:
Nuscaniels jij hebt hetzelfde ‘geluk’ als wij.
Elkaar een beetje verstaan is wel heel fijn.
Ook wij zijn heel wat tijd kwijt aan de gezellige gesprekken aan tafel .
Maar ik zou die tijd nu niet willen ruilen voor een hele avond bankhangen.

Heeft iemand al ervaring met het aangeven en naar de dierenarts gaan met meegenomen huisdieren ?
Voor honden is het vrij duidelijk
Maar wij hebben nu twee katten hier.
En als ik het goed begrepen heb moet ik die toch ergens registeren .
Maar onze dierenarts geeft eigenlijk ‘niet thuis’.
Of liever gezegd de assistente
De dierenarts zelf heb ik niet gesproken

In principe zou medische zorg voor de meegekomen huisdieren hier gratis zijn. Ook vooral dat ze gevaccineerd worden want dat zijn ze vaak niet en iets als rabies is echt nodig.Echter, die dierenartsen moeten dan zien de kosten te verhalen op de regering,gemeente of wat dan ook,en dat blijkt niet te lopen.Vandaar dat sommige dierenartsen nu afhoudend doen. Dit is mij verteld door mijn vriendin die nogal in het hondenwereldje zit en dit uit gesprekken op straat met andere hondenbezitters heeft vernomen.Dus het is van horen-zeggen en ik sta niet in voor het 100% waarheidsgehalte.Wat dan wel zeker waar is,is dat een noodzakelijke operatie van een dier wel gedaan werd.Zonder wachttijd naar ik vernam.

Misschien heb je iets aan deze website : https://www.hulpvoordierenuitoekraine.nl/nl/#

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:19

Ik heb besloten nu niet te kiezen om iemand op te vangen. Ik zit veel te veel met mijn PTSS en dan heb ik echt geen behoefte aan gedoe om me heen. Misschien later dit jaar nog, maar voorlopig dus niet.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:32

Earth schreef:
Ik heb besloten nu niet te kiezen om iemand op te vangen. Ik zit veel te veel met mijn PTSS en dan heb ik echt geen behoefte aan gedoe om me heen. Misschien later dit jaar nog, maar voorlopig dus niet.

Maar je bent niet verplicht iemand in je hus op te nemen. We hebben een gastenverblijf ter beschikking gesteld maar moeten er niet aan denken mensen direct in huis te hebben en wij hebben geen PTSS, wel zeer rare ontegelmatige werktijden.
Je kunt ook kijken of je op een andere wijze kunt inzetten als je heel graag iets wilt doen- via bijvoorbeeld een officiële organisatie. Wij gaan dan wel een gezin opvangen maar kan me voorstellen dat ik het fijn zou vinden als af en toe iemand anders langskomt om ze wegwijs te maken in NL.

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:40

Net gebeld dat er vanavond 2 vrouwen zullen komen... Ben benieuwd!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:40

herr_balou schreef:
Earth schreef:
Ik heb besloten nu niet te kiezen om iemand op te vangen. Ik zit veel te veel met mijn PTSS en dan heb ik echt geen behoefte aan gedoe om me heen. Misschien later dit jaar nog, maar voorlopig dus niet.

Maar je bent niet verplicht iemand in je hus op te nemen. We hebben een gastenverblijf ter beschikking gesteld maar moeten er niet aan denken mensen direct in huis te hebben en wij hebben geen PTSS, wel zeer rare ontegelmatige werktijden.
Je kunt ook kijken of je op een andere wijze kunt inzetten als je heel graag iets wilt doen- via bijvoorbeeld een officiële organisatie. Wij gaan dan wel een gezin opvangen maar kan me voorstellen dat ik het fijn zou vinden als af en toe iemand anders langskomt om ze wegwijs te maken in NL.


Ja dat wil ik ook gaan doen, er worden hier een ardig aantal mensen opgevangen in een azc, dus daar wil ik gaan kijken of ik wat van betekenis kan zijn. Mocht het nou zijn dat ik vanuit daar iemand onderdak aan kan bieden, kan dat altijd nog.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:40

josien_m_ schreef:
Net gebeld dat er vanavond 2 vrouwen zullen komen... Ben benieuwd!


Spannend, succes!

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:17

Earth schreef:
herr_balou schreef:
Maar je bent niet verplicht iemand in je hus op te nemen. We hebben een gastenverblijf ter beschikking gesteld maar moeten er niet aan denken mensen direct in huis te hebben en wij hebben geen PTSS, wel zeer rare ontegelmatige werktijden.
Je kunt ook kijken of je op een andere wijze kunt inzetten als je heel graag iets wilt doen- via bijvoorbeeld een officiële organisatie. Wij gaan dan wel een gezin opvangen maar kan me voorstellen dat ik het fijn zou vinden als af en toe iemand anders langskomt om ze wegwijs te maken in NL.


Ja dat wil ik ook gaan doen, er worden hier een ardig aantal mensen opgevangen in een azc, dus daar wil ik gaan kijken of ik wat van betekenis kan zijn. Mocht het nou zijn dat ik vanuit daar iemand onderdak aan kan bieden, kan dat altijd nog.

Hartstikke goed! Kans is groot dat je op een een of andere manier een bijdrage kan leveren. En nogmaals voel je niet verplicht om iemand onderdak te bieden want dat kan een aanslag zijn op je eigen (mentale) gezondheid.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:30

Ik vind het geweldig mooi dat hier ook mensen zijn die open staan voor opvang of het zelfs al zijn. Wij zijn een gezinshuis, dus wij vangen structureel jongeren op met trauma in ons eigen huis en het is niet niks. Door ons werk in de jeugdzorg kunnen we ook geen vluchtelingen opnemen, maar ik draag jullie toppers echt een heel warm hart toe en ik maak voor jullie een hele diepe buiging. Dat wilde ik even kwijt. <3

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:06

Dank je wel bigone !
Ik heb de site bekeken en maak er uit op dat we toch met de katten naar de dierenarts moeten.
Gelukkig zijn ze wel gevaccineerd en ontwormd en zijn er paspoorten bij de katten.
En dan nu maar hopen dat de dierenarts financieel tegemoet wil komen....

Dank jullie wel voor de complimenten .
Het vraagt wat inzet, maar spijt hebben we zeker niet !
Hopelijk gaat het bij jou ook goed Josien-m.
Ik vraag me wel af of de mensen die nu ons land inkomen meer van de oorlog hebben meegekregen als de mensen die al een maand geleden gevlucht zijn.
Het hangt natuurlijk ook af van waar ze vandaan komen.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:35

Ik ben begin maart weer als paraveterinair begonnen te werken en bij ons in de praktijk hebben we een speciale clientenkaart voor dieren uit oekraine. Alle dieren die binnen komen bij ons moeten worden gemeld bij het RIVM en hoge kosten (boven €250) moeten eerst met het contactpersoon besproken worden.

Voor mij is alles bij ons in de praktijk natuurlijk nieuw, dus het is mij praktisch gezien nog niet helemaal duidelijk, voor zo ver ik weet zijn er ook nog geen dieren uit oekraine bij ons in de praktijk geweest, maar in theorie is het dus wel geregeld iig!

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:52

Ik denk dat het fijn is dat iedereen een steentje bijdraagt. En dat hoeft echt niet voor iedereen te betekenen dat je mensen in huis opneemt. Daar is niet bij iedereen het huis geschikt voor of als je zelf al te kampen hebt met wat zwaars zoals PTSS, nou denk eerst maar even aan jezelf. Een rol als vrijwilliger, iets doen voor de dieren, of het aanleveren van wat goederen, alles is een steentje toch?

Ik had me ook aangemeld voor onderdak, maar wij hebben duidelijk niet de voorkeur omdat ik maar tot mei een plek heb. Hier in Oostenrijk is het blijkbaar veel makkelijker om mensen te plaatsen omdat er hier geen woningnood is zoals hier in Nederland.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:05

Mijn ouders hebben een groepje opgevangen in het bakhuisje op hun terrein. Twee vrouwen (zussen) met beiden een kind (15 en 17) en hun hond. Hun mannen en oudste zonen zijn aan het vechten. Hier inderdaad ook eerst een tijdje Oekraïns - Nederlands vertaald, maar ze begrepen het heel moeizaam. Bleek inderdaad ook dat ze Russisch spraken. :j De kinderen konden hier na 2 dagen al naar school, dus dat is super fijn. Morgen mogen ze ook naar de voedselbank en is er hier een speciale kledingzaak opgezet door de winkeliers in de omgeving waar ze kleding mogen uit zoeken.

Qua geld is het hier nog lastig. Hebben nog niks te horen gekregen over leefgeld o.i.d. en hun passen werken niet. Tot nu toe betalen mijn ouders hun kosten dus, ben benieuwd hoe dat geregeld gaat worden.

Zijn echt ontzettend lieve en open mensen, ook de kinderen. Staan allemaal echt te springen om te werken of te helpen in huis/in de tuin en willen heel graag vrienden maken. De kids klikken ook al goed met mijn zusje, dus dat is heel leuk. :D Ze hebben me ook al gevraagd of ze een keer mee mogen paardrijden haha.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:08

Wat fijn dat het zo goed klikt! Dat zal voor iedereen wel een opluchting zijn, kan ik me voorstellen...

Waarom zouden ze niet eerder duidelijk maken dat ze Russisch spreken...? Was dat lastig of zou er een stukje bij zitten van terughoudendheid omdat zeg maar de Russen de slechten zijn...?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:30

Hier inmiddels blijkbaar 2 kinderen in de 6e klas in ons kleine dorpje. Er worden er nog 11 verwacht.
Ze proberen nu of ze dan een van de Oekrainse moeders (met onderwijsdiploma en Duitssprekend) in kunnen zetten voor Duitse les.

De gezinnen schijnen in woningen te zitten behalve 1 of 2 die bij familie in zijn gekomen. Dat is in iedergeval het laatste wat ik gehoord heb.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:00

Hier hebben ze blijkbaar met oud-school-directeuren iets geregeld voor de opvang en scholing van de kinderen in een daarvoor aangewezen gebouw. Wellicht dat ze daar dan eerst even rustig tot zichzelf kunnen komen en wat Nederlands kunnen leren. De kleuters zijn wel ingestroomd in de gewone scholen begrijp ik :)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:23

Wel apart met het leefgeld. Degene die bij mij zitten krijgen wel. Dit kregen zij ookal toen ze in de reguliere opvang zaten.
Misschien verschil per gemeente of waar ze als 1e aan hebben gemeld.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:58

Wij zijn gisteren gebeld door takecarebnb.
Daar gaven ze aan dat het acht weken duurt voordat de vluchtelingen passen en alles hebben en dus dan pas geld kunnen krijgen en werken.

En idd een proef weekend.
We gaan wel door, hebben aangegeven plek voor drie, moeder met kids lijkt ons beste passen.
Ze denken over drie weken en dan voor drie maanden

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:31

Mijn ouders krijgen vanavond 3 vluchtelingen maar die hebben eigenlijk amper informatie over ze gekregen. Ze weten alleen de leeftijden en dat is het , ik vind dat best een kwalijke zaak want mijn ouders zijn zwaar christelijk en hebben honden. Ik kan mij goed voorstellen dat daar niet elk gezin bij past en om de slagingskans te verhogen verbaast het mij dat er daar zo weinig aandacht voor is.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:11

Urona447 schreef:
Mijn ouders krijgen vanavond 3 vluchtelingen maar die hebben eigenlijk amper informatie over ze gekregen. Ze weten alleen de leeftijden en dat is het , ik vind dat best een kwalijke zaak want mijn ouders zijn zwaar christelijk en hebben honden. Ik kan mij goed voorstellen dat daar niet elk gezin bij past en om de slagingskans te verhogen verbaast het mij dat er daar zo weinig aandacht voor is.

Wel heel mooi van je ouders. Ik denk dat zwaar Christelijke mensen juist vanuit hun geloof graag anderen zoals vluchtelingen helpen. Maar het moet wel passen anders is het voor beide partijen niet lang vol te houden. Nou ja dat zien jullie dan wel en er zijn al heel wat vluchtelingen "teruggebracht"naar de grote opvanglocaties omdat het bij particulieren niet ging.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:28

Urona447 schreef:
Mijn ouders krijgen vanavond 3 vluchtelingen maar die hebben eigenlijk amper informatie over ze gekregen. Ze weten alleen de leeftijden en dat is het , ik vind dat best een kwalijke zaak want mijn ouders zijn zwaar christelijk en hebben honden. Ik kan mij goed voorstellen dat daar niet elk gezin bij past en om de slagingskans te verhogen verbaast het mij dat er daar zo weinig aandacht voor is.

Waarom stellen je ouders dan niet als harde eis dat ze alleen openstaan voor mensen met christelijke achtergrond? En bijv. ook geen rokers/drinkers etc, zoals in het artikel uit de volkskrant waar 't op mis kan lopen.

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:41

De 2 vrouwen die hier zouden komen gingen niet door. Er was er eentje "zoek' in Amsterdam. Tja, het is allemaal chaotisch en heel begrijpelijk. Nu komt er morgenochtend een moeder met 2 kinderen. ook prima. We hebben hier al contact gehad met de basisschool. En de ondersteuningsgroep vanuit het dorp heeft een afspraak met de plaatselijke super gemaakt. Ze kunnen hun boodschappen halen en de rekening daarvan gaat naar de steungroep en die wordt betaald door de dorpsdonaties. Kleinschalig kun je toch echt sneller reageren dan alles via trage kanalen te laten lopen. Van de takecarebnb nog niets gehoord. Ach we zien wel hoe het loopt en past het niet goed, dan regelen we dat dan wel weer.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:47

Ik ben gisteren gebeld door de vrijwilligers organisatie en ga daar starten met ondersteunen. Op afroep en soms een dagdeel op locatie.
De mensen die hier nu zijn hebben nog geen leefgeld van wat ik begreep en krijgen een klein bedrag voor boodschappen vanuit de stichting.
Ben heel benieuwd hoe het gaat zijn allemaal.
Op deze manier kan ik er aan bijdragen, wellicht besluit ik op langer termijn alsnog een gezin in huis te nemen als het bijvoorbeeld goed klikt met een gezin op de opvanglocatie. Maar voorlopig even niet

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:04

Urona447 schreef:
Mijn ouders krijgen vanavond 3 vluchtelingen maar die hebben eigenlijk amper informatie over ze gekregen. Ze weten alleen de leeftijden en dat is het , ik vind dat best een kwalijke zaak want mijn ouders zijn zwaar christelijk en hebben honden. Ik kan mij goed voorstellen dat daar niet elk gezin bij past en om de slagingskans te verhogen verbaast het mij dat er daar zo weinig aandacht voor is.


Honden...dat zou een probleem kunnen zijn maar verder een mooie gelegenheid om 'oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt' toe te passen