Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 19:11

Pandora2 schreef:
Huh? Oh well...euhm... dat is dan even zoiets van :o? :?
Ik mag het hopen dat ze jullie snel iets laat weten.


Ze heeft nog wel gereageerd ,maar dat is vaag, en het berichtje eindigt dan met "Tomorrow morning we are going to Drohobych, Lviv region, not Lutsk. Let's stay there for now."

Dus ik denk dat ze daar blijft zolang het gaat... maar echt duidelijk is het niet, goed, wij gaan hier ff 10 standen lager met het opknappen van... :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:38

Ja, als ik dat zo lees, moet je haar overmorgen niet aan je deur verwachten. :+

Misschien hopen ( of weten ? ) ze dat de gevechten de komende tijd in de Donbas zullen blijven en zitten ze relatief safe in het westen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110701
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:33

Hoe gaat het nu met de mensen die vluchtelingen in huis genomen hebben?
Valt het mee of tegen en waar lopen jullie tegen aan?

josien_m_
Berichten: 2415
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:04

Hier valt het erg mee. Eigenlijk geen vraagstukken. het uitzoeken van alle regeltjes kost tijd. En het communiceren kost veel tijd, vooral omdat onze gasten ook geen of nauwelijks Engels spreken. Soms komen er heel vreemde vertalingen die duidelijk niet kunnen kloppen. maar ach, bedoelingen komen toch wel over. Inmiddels nog maar 1 gast. de moeder met kinderen had zo'n heimwee en is teruggegaan. Met haar hebben we nog steeds contact via facebook. Ze zegt het door de rust en de vrede die ze hier heeft gekend, het wel weer aan te kunnen. Ze spreekt wel van de totale vernietiging van haar stad in het oosten van het land. Op dit moment is het rustig zegt ze, veel militairen op straat en maar weinig alarm... Pfff, ik kan het me echt niet indenken hoe dat moet zijn. Maar ze ziet haar man en haar ouders weer en die leven allemaal nog.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:39

Hier gaat het gewoon nog steeds heel goed. Voelt voor mij als een jonger zusje hebben inwonen.
Eigenlijk gaat alles gewoon automatisch alsof we elkaar al jaren kennen ipv pas 2 maanden.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:48

Hier gaat ook alles goed.
Alles begint een beetje te dalen en ze voelen zich toch wel een soort van thuis.
De katten zijn gechipt en lopen lekker buiten , samen met onze katten.
Alles voegt zich samen eigenlijk.
:)
We eten regelmatig met elkaar en lachen om elkaars gestuntel met de taal, het zoeken naar de juiste woorden en begrippen.
Op deze manier leven met elkaar kunnen we nog wel lang volhouden .

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:54

Wat leuk om te lezen dat het goed gaat bij jullie :)


Een collega van mijn man had minder geluk, die bleek letterlijk 3 prutsmutsen in huis gekregen te hebben :=
Beetje gefaald screeningsmechanisme zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:59

Wat fijn dat het zo goed gaat!

Josien, lijkt me een moeilijke keuze zeg om alweer terug te gaan. Wel fijn dat haar man en ouders ongedeerd zijn gebleven. Hopelijk blijft meer ellende ze bespaard.

Sizzle, die vluchten natuurlijk ook gewoon.. oeps haha

Op werk hebben we een nieuwe collega. Ze zit bij een opvanggezin, maar kan nu fijn haar eigen plekje gaan zoeken.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:14

Bij ons in de buurt wonen mensen in antikraakpand. Nu moeten zij eruit, omdat er oekrainers in komen. En word ook nog opgeknapt en ingericht. Snap dat die mensen hulp nodig hebben. Maar dit is heel krom een gezin met 5 kinderen word gewoon op straat gezet.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:20

OleJon schreef:
Bij ons in de buurt wonen mensen in antikraakpand. Nu moeten zij eruit, omdat er oekrainers in komen. En word ook nog opgeknapt en ingericht. Snap dat die mensen hulp nodig hebben. Maar dit is heel krom een gezin met 5 kinderen word gewoon op straat gezet.



Sneu, maar kraken is strafbaar, hadden ze niet iets met de gemeente kunne regelen of de eigenaar van het pand, er zat kennelijk een bestemmimg op.misscnien kan dat gezien via antiekraak wat vinden.

In mijn jeugd had de gemeente altijd een aantal noodwoningen die allee verhuu4d werden in dit soort gevallen, bestaat dit nog? Misschien moet dit eens terug komen, mooi iets voor de lokale partijen om als burgers awn te kaarten.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:21

OleJon schreef:
Bij ons in de buurt wonen mensen in antikraakpand. Nu moeten zij eruit, omdat er oekrainers in komen. En word ook nog opgeknapt en ingericht. Snap dat die mensen hulp nodig hebben. Maar dit is heel krom een gezin met 5 kinderen word gewoon op straat gezet.


Als je in een kraakpand woont (illegaal) of anti kraak woont (legaal) weet je dat dit tijdelijk is.

Dit is gewoon een logisch gevolg

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:22

OleJon schreef:
Bij ons in de buurt wonen mensen in antikraakpand. Nu moeten zij eruit, omdat er oekrainers in komen. En word ook nog opgeknapt en ingericht. Snap dat die mensen hulp nodig hebben. Maar dit is heel krom een gezin met 5 kinderen word gewoon op straat gezet.


Heel vervelend voor ze, maar een gezin wat antikraak woont? Normaal mag dat niet. Juist omdat het een tijdelijk iets is.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:41

Anti-kraak is weldegelijk legaal.
Tegenwoordig is de woningmarkt ontzettend krap. Het lijkt mij een moeilijke taak om daar 'rechtvaardig' in te besluiten.
Hopelijk komt er voor dat gezin een oplossing.

Petpa

Berichten: 1695
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:05

Amber_anne schreef:
OleJon schreef:
Bij ons in de buurt wonen mensen in antikraakpand. Nu moeten zij eruit, omdat er oekrainers in komen. En word ook nog opgeknapt en ingericht. Snap dat die mensen hulp nodig hebben. Maar dit is heel krom een gezin met 5 kinderen word gewoon op straat gezet.


Als je in een kraakpand woont (illegaal) of anti kraak woont (legaal) weet je dat dit tijdelijk is.

Dit is gewoon een logisch gevolg


Ik vind het geen logisch gevolg dat een gezin met 5 kinderen op straat wordt gezet om ruimte te maken voor Oekraïners.
Het gebeurt vaker. Hier in Noord-Holland wonen mensen al jarenlang anti-kraak op een vakantiepark. Ook zij moeten vertrekken omdat er Oekraïners komen.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:17

Het risico om je woning te moeten verlaten is gewoon aanwezig wanneer je anti kraak woont.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:54

purny schreef:
Het risico om je woning te moeten verlaten is gewoon aanwezig wanneer je anti kraak woont.

Ja, maar het is wel zuur dat jij je woning moet verlaten en dakloos wordt, zodat een ander kan gaan wonen onder het dak dat eerst jouw dak was. Iemand die dusdanig door de gemeente geholpen wordt, zoals de Oekraïense vluchtelingen, dat er ook elders een plek gevonden kan worden.

Nu wordt de ene dakloze voor de andere ingeruild en zit je onder de streep nog met evenveel, zo niet meer daklozen waar ook weer een oplossing voor gevonden moet worden.

Ik vind het iig een raar beleid, ook al is het iets dat mag.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:58

_San87_ schreef:
purny schreef:
Het risico om je woning te moeten verlaten is gewoon aanwezig wanneer je anti kraak woont.

Ja, maar het is wel zuur dat jij je woning moet verlaten en dakloos wordt, zodat een ander kan gaan wonen onder het dak dat eerst jouw dak was. Iemand die dusdanig door de gemeente geholpen wordt, zoals de Oekraïense vluchtelingen, dat er ook elders een plek gevonden kan worden.

Nu wordt de ene dakloze voor de andere ingeruild en zit je onder de streep nog met evenveel, zo niet meer daklozen waar ook weer een oplossing voor gevonden moet worden.

Ik vind het iig een raar beleid, ook al is het iets dat mag.

Maar het is ook zuur dat wanneer jij na 10 jaar reageren op woningen je eindelijk op de eerste plek staat de woning naar vluchtelingen gaat en jij vervolgens weer bij wijze van spreken achteraan staat

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:59

purny schreef:
_San87_ schreef:

Ja, maar het is wel zuur dat jij je woning moet verlaten en dakloos wordt, zodat een ander kan gaan wonen onder het dak dat eerst jouw dak was. Iemand die dusdanig door de gemeente geholpen wordt, zoals de Oekraïense vluchtelingen, dat er ook elders een plek gevonden kan worden.

Nu wordt de ene dakloze voor de andere ingeruild en zit je onder de streep nog met evenveel, zo niet meer daklozen waar ook weer een oplossing voor gevonden moet worden.

Ik vind het iig een raar beleid, ook al is het iets dat mag.

Maar het is ook zuur dat wanneer jij na 10 jaar reageren op woningen je eindelijk op de eerste plek staat de woning naar vluchtelingen gaat en jij vervolgens weer bij wijze van spreken achteraan staat

Dat is ook heel zuur. Maar daar gaat het nu niet om, toch?

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:03


mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:09

Ik ga niet zeggen dat het ‘mensen uit huis zetten ‘ om plaats te maken voor anderen niet gebeurd.
Want ik weet het gewoon niet uit ondervinding .
Maar wel is het vaak zo dat er andere dingen spelen als wat de omgeving weet.
Er wordt wel vaker beweerd dat vluchtelingen of andere mensen alles maar voor elkaar krijgen, maar de praktijk heeft wel uitgewezen dat de zaken soms iets anders in elkaar steken als dat de buitenwereld ziet.
Mocht het inderdaad zo zijn dat een gezin met kinderen op straat gezet wordt om vluchtelingen te helpen dan is het natuurlijk dweilen met de kraan open.

Edit : als ik bovenstaand artikel lees dan heb ik daar persoonlijk wel een idee over.
Het werd deze mensen toegestaan hier te wonen.
Antikraak.
En nu is het verhuurd .
Dan maakt het dus niet uit wie er in komt te wonen.
Het had ook door anderen gehuurd kunnen worden.
Dat is het risico van antikraak wonen.
Dat er voor deze hardwerkende mensen geen huis te vinden is is natuurlijk sneu, maar dat is het probleem het huizen tekort in Nederland.
En dat is een ander verhaal....
Laatst bijgewerkt door mirim op 27-05-22 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:13


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:15

mirim schreef:
Ik ga niet zeggen dat het ‘mensen uit huis zetten ‘ om plaats te maken voor anderen niet gebeurd.
Want ik weet het gewoon niet uit ondervinding .
Maar wel is het vaak zo dat er andere dingen spelen als wat de omgeving weet.
Er wordt wel vaker beweerd dat vluchtelingen of andere mensen alles maar voor elkaar krijgen, maar de praktijk heeft wel uitgewezen dat de zaken soms iets anders in elkaar steken als dat de buitenwereld ziet.
Mocht het inderdaad zo zijn dat een gezin met kinderen op straat gezet wordt om vluchtelingen te helpen dan is het natuurlijk dweilen met de kraan open.

Dat is ook weer zo.

In onze stad is hetzelfde aan de hand. Een aantal anti-kraak huurders moet het huis verlaten omdat de gemeente de woningen van de woningbouw gaat huren om er Oekraïeners te huisvesten. De mensen die daar anti-kraak woonden, weten inderdaad dat ze er ieder moment uit gezet kunnen worden. Maar het is wel zuur dat dat dan is omdat de woning vervolgens gebruikt gaat worden om andere mensen te huisvesten, terwijl zij daar woonden omdat de woningen gesloopt gaan worden.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:19

De rechtvaardigheid is ook vaak ver te zoeken.
Maar andersom gezien is het wel weer mooi dat deze woningen dan (nog )niet gesloopt gaan worden en er zo nog mensen een dak boven hun hoofd hebben.
De bureaucratie had ook anders uit kunnen pakken en dan had niemand meer wat.
Zolang we hier in Nederland nog allemaal verschillende loketten en verschillende belangen hebben gaat het niet beter worden voor de individuele personen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:22

mirim schreef:
De rechtvaardigheid is ook vaak ver te zoeken.
Maar andersom gezien is het wel weer mooi dat deze woningen dan (nog )niet gesloopt gaan worden en er zo nog mensen een dak boven hun hoofd hebben.
De bureaucratie had ook anders uit kunnen pakken en dan had niemand meer wat.
Zolang we hier in Nederland nog allemaal verschillende loketten en verschillende belangen hebben gaat het niet beter worden voor de individuele personen

Het komt er hier op neer dat drie mensen een dak boven hun hoofd krijgen, en vier een dak boven hun hoofd verliezen.

Dat is echt zo krom als een hoepel.

(De woningen in kwestie zouden sowieso de komende 2 jaar nog niet gesloopt worden ivm vergunningen.)

Suliko

Berichten: 4318
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:28

Ik woon zelf via antikraak. Tuurlijk weet je dat je eruit gezet kan worden, dat is het risico wat je neemt als je via leegstandbeheer gaat wonen. Maar ik woon ook zo, omdat er gewoon weinig opties zijn als je jong bent. Ik studeer, werk en woon in Utrecht. De woningmarkt is hier rampzalig. Ik sta 7 jaar ingeschreven, maar daar heb je helemaal niets aan, aan een kamer van een paar vierkante meter betaal je je helemaal scheel en voel ik ook niet de behoefte in een lawaaiig studentenhuis te wonen.

En het klopt helaas dat er vanuit verschillende leegstandbeheerwoningen mensen uit zijn gezet om plaats te maken voor Oekraïners. In mijn ogen is dat geen oplossing. De mensen die je op straat zet, hebben echt niet opeens een plan B achter de rug, ook niet als je weet dat het nou eenmaal het risico is van antikraak wonen. Daar zitten namelijk ook nuances in, ik heb tot nu toe alleen in sloopwoningen gewoond en daar weet je vrijwel altijd wel van wanneer het gesloopt gaat worden en als het uitgesteld wordt (wat meestal 3 maanden voor sloop bekend is) is dat vaak met 6-12 maanden uitstel. Ik woon nu al 4 jaar lang zo en heb nog nooit op hete kolen gezeten dat ik er zomaar uit moest vanwege uitstel.
Ik ken nu meerdere leegstandbeheerwoningen waar mensen zijn uitgezet om ruimte te maken voor Oekraïners. En nee, daar woonde niet alleen maar mensen zonder kinderen. Als je zo woont en zwanger wordt, mag je vaak blijven met kind, maar ook als gezinnen met nood een huis zoeken wordt het ingezet en zo zijn er meer uitzonderingen.
Dus om mensen op straat te zetten zodat vluchtelingen een woning hebben? Dat is inderdaad dweilen met de kraan open. En dat terwijl er nog zó veel panden, overal en jarenlang, leegstaan omdat sloop constant wordt uitgesteld. Waarom worden die niet opgeknapt om vluchtelingen van woningen te voorzien? De meeste kantoren hebben al keukens en alle aansluitingen en heb je zo omgebouwd tot leefbare units. Beter dan gymzalen en tentenkampen.